Kwart miljoen binnen voor Zuidmolukse kerk TAMARA In memoriam G. C. van Niftrik Trouw K wart et deze uiterst praktische 2-liter kookschotei REDUCTIECOUPON vandaag Beroepingswe Wij ontvingen* TROUW/KWARTET DONDERDAG 26 OKTOBER 1972 KERK Actie lijkt succes te ivo rden Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Het beroep, dat de Molukse evangelische kerk deze maanden doet op de Nederlandse christenen om financiële steun, lijkt een succes te worden. Er is al een kwart miljoen binnen. Men kent de situatie. De Molukse evangelische kerk heeft, om te begin nen, te maken met de ongemakken van een kleine kerk, waarvan leden verspreid wonen door het hele land: 17.000 mensen, verdeeld over 65 bijna allemaal kleine gemeenten, die ge diend worden door 28 predikanten. Maar dan moet men daarbij beden ken, dat 85 procent van de Zuidmo- lukkers hier te lande tot de arbeids- stand behoort, van wie dan weer 70 procent tot de categorie van onge schoolden moet worden gerekend. Be middelde Zuid-Molukkers zijn er ge woon niet. Voeg daar dan nog bij, hoeveel geld zij naar familieleden in het vaderland sturen, dan kan men zich een beetje voorstellen, hoeveel moeite het moet kosten, om het ker kelijk leven gaande te kunnen houden. Aanvankelijk werd de kerk voor hon derd procent door de Nederlandse overheid gesubsidieerd. (Merkwaardig, dat daar nooit een haan naar gekraaid heeft, als men bedenkt welke princi piële discussies er nu gevoerd worden over subsidie aan kerken). Maar die subsidie liep vrij snel af en houdt aan het eind van dit jaar definitief op. En wat dan? Daarbij heeft de kerk in de Zuidmo lukse gemeenschap een veelomvatten de functie. De dominee is vertrou wensman in alle mogelijke en onmo gelijke zaken. Hij is op zijn tijd zelfs reclasseringsambtenaar en belastingad viseur. Contacten In een gesprek met enkele leden van het actiecomité overheerst de dank baarheid voor de resultaten van de financiële actie tot nu toe. Men is vooral blij met de nieuwe contacten, die er gekomen zijn met Nederlandse christenen. Kerkeraden nodigden Mo lukse predikanten uit voor een ge sprek. Zo vertelt de voorzitter van het actiecomité ds. P. Papilaja, hoe hij in een vergadering van de classis Assen van de gereformeerde kerken werd ontvangen en hoe daar het besluit viel, een zondag aan te wijzen voor een collecte. Dankbaar voor de contacten: hier een culturele avond, daar een voetbal- of een volleybaltoernooi tussen Neder landers en Zuid-Molukkers, een ten toonstelling, een bazaar of een zanga vond. Nu reeds kan gezegd worden, dat de toenadering heeft geleid tot beter begrip. Vaak koppelen Neder landers, voorzover ze al eens over de Molukse kerk gedacht hadden, deze in hun gedachten helemaal aan de poli tieke idealen van het volk. Dat de kerk wel degelijk haar eigen roeping wil verstaan, om de boodschap van Christus te brengen, werd onvoldoen de gezien. mens te beïnvloeden met de splijt zwam van de discriminatie. De men sen hebben in het algemeen geen scherp onderscheidingsvermogen. Amsterdam F. G. de Groot Progressief De redactie behoudt zich bet recht voor om ter opname ln dezo rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. Bij publlkatie wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus s59. Amsterdam. Homofilie (1) Ds. Klamer bestreed in Tr/Kw van 21.10.72 het EO-forum over homofilie. Toegegeven dient te worden, dat het niet aangaat Christus te laten zien als redder van hen die gebonden zijn door de homofilie. Dit noem ik met Klamer de betekenis van Christus ma ken tot een soort toverdrank. Christus staat als een oordeel tegeno/er homo fielen maar ook tegenover hetero- sexuelen, zelfs al zijn ze niet pervers, maar nonnaal. Ds. Hegger had het over de scheppingsordeningen. Hier ligt het knelpunt waarmede de homo filie geconfronteerd blijft. En als Kla mer beweert dat de naam van prof. RUmkc misbruikt werd, dan geloof ik juist dat de uitspraak van deze profes sor, dat er van verandering geen spra ke kan zijn, omdat de homosexualiteit 'duidelijk een factor van aanleg is', een nadeel is voor Klamers betoog. Bovendien dient Klamer zich af te vragen of er in de kerk gediscrimi neerd wordt dan wel of deze mensen zichzelf geïsoleerd hebben van de alle daagse mens. Hier worden geen men sen afgestoten uit de kerk. Op hen die zichzelf isoleren is het begrip discriminatie irrelevant. Het zou voor onze kerken beter zijn wanneer de aktualiteitstheologen zich eens meer gingen bemoeien met het zo belangrij ke probleem der natuurlijke ordenin gen. Zij worden in elk geval niet verstoten. Ze kunnen met hun actuaü- teitstheologie rustig in hun huis (met riant uitzicht) zich bezinnen op moei lijke vraagstukken, zonder de massa- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol. Den Haag;dr. E.BIeurnlnk, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Flbbe, Rot terdam: J. Lanser, Utrecht: drs. J. W. de Pous, Den Haag, J. Smallenbroek, Wassenaar. Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 27Ó - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Enkele partijen noemen zich 'de pro gressieve partijen'. Nu zou ik wel eens graag willen weten waaruit die progressiviteit blijkt bij de PvdA, D'66 en PPR. Blijkt dit uit hun opstelling door b.v. niet aan de rege ring deel te nemen of door samenwer king met andere partijen te ver werpen, om dan straks na de verkie zingen weer oppositie te kunnen voeren. Het woord 'progressief' kan natuurlijk ook gebruikt worden als reclame, omdat progressief zijn nu eenmaal in is. Als dat zo is, is dit progressief zijn wel een holle frase. Emmeloord A. Hakkert Linkse drie In zijn ingezonden stuk over de PPR stelt de heer Boeve dat PPR-lijsttrek- ker de Gaay Fortman de NOS ge vraagd heeft niet van linkse drie maar van progressieve drie te spre ken. Dit is onwaar. De heer De Gaay Fortman kan zich goed voorstellen dat anderen zijn partij niet het alleen recht van progressiviteit willen toe kennen. Hij acht de benaming 'links' feitelijk juist omdat de PPR zich nu eenmaal aan de linkerzijde van de Nederlandse politiek bevindt, al kan met een naam niet alles gezegd zijn. Anderzijds meent hij dat ook de bena ming 'confessionele drie' feitelijk juist is, omdat KVP, ARP en CHU partijen zijn met een confessie ofwel belijdenis in hun beginselprogram. Met de benaming 'christelijke drie' heeft hij echter enige moeite, om dezelfde reden als waarom de heer Boeve het woord 'progressieve drie' niet graag hoort. In hetzelfde stuk citeert de heer Boe ve PPR-voorzitter Coppes onjuist. De heer Coppes heeft gezegd: 'Als socia lisme betekent een hang naar meer aemokratische verhoudingen waarin de mens beter tot zijn recht kan komen, dan is de PPR misschien wel een socialistischer partij dan de PvdA!' Een vergelijkbare uitspraak over de ARP is van Abraham Kuyper bekend. Tenslotte citeert de heer Boeve Troel stra. Laat hij ook nadenken over dit citaat van deze overleden socialisti sche leider: 'Wij verwijten de christe lijke partijen niet dat ze christelijk zijn, maar dat ze het niet zijn!' Den Haag H. Hoek, secretaris PPR-fractie Ervaring in DDR (4) Ik heb het interview van de heer Huib Goudriaan gelezen over christe nen in de DDR. Na lezing bekroop mij een gevoel van medelijden met het echtpaar Fink. Ik begrijp, dat men het echtpaar Fink moeilijk kon lastig vallen met voor hen bezwaarlijk te beantwoorden vragen. De antwoor den, die nu gegeven werden, had de NCSV zelf kunnen geven. Zouden de vragen anders geluid hebben, dan zou het echtpaar Fink ongetwijfeld even eens in gewetensnood zijn gekomen. Wat we nu te horen kregen was onzin. Christenen worden opgeroepen om mee te doen aan de image van de DDR als een vrdes-engel. Momenteel worden politieke gevangenen in de DDR vrijgelaten, maar 'Amnesty In ternational' bericht, dat in bepaalde gevallen DM 50.000 wordt gevraagd. (VARA in 'Dingen van de Dag 14-10- 72). Waarom mag men niet de DDR verlaten en wordt men bij de muur doodgeschoten? Kan men verwachten, als de DDR zulke handelingen doet. dat men enig vertrouwen heeft in de vredesoproepen van zg. socialistische staten? Waarom de vraag niet gesteld, natuurlijk een absurde vraag, kan Oost-Europa niet eenzijdig stappen doen, om het westen aan te moedigen tot ontwapening over te gaan? Amsterdam-W. W. Rozijn Een van de meest verblijdende din gen, die ds. Papilaja verder noteert, is de geweldige activiteit, die de Zuid molukse jongeren in deze actie ont wikkelen. Is het toevallig, dat je juist deze zomer niets gehoord hebt van rellen, waarbij Zuidmolukse jeugd be trokken was? 'Het is voor de synode een bewijs, dat de kerk nog steeds een belangrijke plaats inneemt onder de jeugd en een stimulans, dat wij met ons jeugdbeleid op de goede weg zijn'. Na de gebeurtenissen van Wassenaar is wel gezegd: de Molukse kerk is de greep op de jongeren kwijt. Maar dat was typisch de buitenwereld, die zo redeneerde, de Nederlander die de Molukse gemeenschap bekeek met de ogen die gewend waren aan de situa tie van de Nederlandse kerken, aldus ds. Papilaja. De Molukse kerkdiensten worden door de jeugd zeer goed be zocht. Wat doen? Wat gaat men nu met het geld doen? Om te beginnen kan het enigszins de voortgang van het pastorale werk ver zekeren. Daarbij wordt het als een groot vacuum gevoeld, dat de Molukse kerk niet over een instituut beschikt, dat de maatschappelijke problemen kan opvangen. Dat moet de dominee er nu allemaal bij doen, terwijl hij doorgaans toch al twee, vaak drie gemeenten dienen moet. Als deze ac tie zou kunnen leiden tot de stichting van zo'n instantie voor de diakonale begeleiding van de gezinnen, zou ze pas goed geslaagd zijn. Het actiecomité is dankbaar, met na me ook voor wat de Trouw/Kwartet bladen gedaan hebben. Het ene artikel in de kranten van 6 juni bracht twintigduizend gulden op. Maar toch, met de kwart miljoen is men er nog lang niet. Hoe blij men er ook mee is, het streefbedrag lag op een half miljoen. Zal dat nog gehaald worden? 'Ik geloof dat wij een heel eind in de richting zullen komen', zegt ds. Papi laja voorzichtig. De Zuid-Molukkers zijn zoveel moge lijk op pad in huis-aan-huis-collecten, maar voor degenen die onvermijdelijk onbewerkt blijven nog even het giro-, nummer van die actie: 2315269 t.n.v. de penningmeester van de Gered ja Indjili Maluku, Den Haag. En verder is iedereen hartelijk wel kom op de slotmanifestatie, komende zaterdag in de Stadssporthal, Goirlese- weg 44 in Tilburg. Van 's morgens tien tot 's avonds half negen zal daar een bonte afwisseling zijn met onder andere een zangconcours van Zuidmo lukse koren, een manifestatie van kle derdrachten, (echt) Indisch eten, voet bal (een Zuidmoluks elftal tegen SC Tilburg), een tentoonstelling. Kortom een goede gelegenheid, om het bonte Zuidmolukse leven te leren kennen, in welks midden de kerk wil staan. Wie eens wat anders zoekt, om met de kinderen de zaterdag door te bren gen, heeft zaterdag in Tilburg een uitgezochte mogelijkheid! Moluks kerkkoor in Moordrecht. ADVERTENTIE (het totale tafel- en kookservies) (normaal :f15,-) dit is het moment om kennis te maken met het TAMARA tafelservies nieuw materiaal, prettig te hanteren schok- en breukbestendig smaakvol ontwerp en kleurvastzelfs in uw vaatwasmachine nu tijdelijk tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden imh mamm tmam tmm wam mmm mmm aamm mmm mimt mmm mam mmm am knip deze bon uit en geef hem aan uw winkelier voor TAMARA tafelservies geldig van 27 oktober tot 11 november 1972 naam klant- gekocht(e) artikel(erf)borden diepe platte koppen serveerschalen ronde ovale MM GM ronde kom - naam winkelier plaats j door prof. dr. Kr. Strijd In de nacht van dinsdag op woens dag is prof. Van Niftrik plotseling door een hartaanval overleden. Over zijn werk en zijn persoon wil ik hier, op uitnodiging van de re dactie, iets zeggen. Prof. Van Nif trik was als gewoon en kerkelijk hoogleraar vanwege de Nederlandse Hervormde Kerk mijn naaste collega aan de universiteit van Amsterdam. Wij werkten in alle zaken, die met de kerkelijke opleiding te maken hadden, nauw samen. Het oekumeni- sche verband waarin deze opleiding plaats vond, met doopsgezinden en lutheranen, werd door hem van he ler harte aanvaard. Nog geen week geleden namen wij samen, mèt de lutherse hoogleraar Lindijer, een kerkelijk examen af niet wetend dat dit zijn laatste examen zou zijn. Ik wil beginnen met de constate ring, dat de invloed van prof. Van Niftrik op veel predikanten in de Nederlandse Hervormde Kerk en daarbuiten groot is geweest. En dat waren beslist niet allemaal predi kanten, die het in alles met hem eens waren. Ik herhaal hier wat ik bij zijn 25-jaar-hoogleraar-zijn in 'Hervormd Nederland' (16 oktober 1971) schreef: 'Ik weet van de meest uiteenlopende mensen hoe ze via prof. Van Niftrik geboeid zijn ge raakt door dogmatische vragen, ook al zijn ze later soms totaal andere wegen gegaan dan hun leermeester'. Prof. Van Niftrik koos nogal eens eigen wegen. Zo heeft hij in 1948 zijn boek over Barth geschreven 'Een beroerder Israëls'. Hij wist, zoals hij in het woord vooraf schreef, dat 'door de invloed van de theologie van Barth er een breuk gekomen is in de voordien zo geslo ten fronten op kerkelijk en geeste lijk gebied'. Daar heeft hij héél wat over moeten horen, vooral uit de kringen die in Barth 'een dodelijk gevaar' zagen voor theologie en kerk. Zijn 'Kleine Dogmatiek' trok veel belangstelling. Er kwam na 1961 geen nieuwe druk meer. Het zou interessant geweest zijn te zien wel ke veranderingen hij ln de oude tekst zou hebben aangebracht. Dat hij zich ook ernstige moeite gaf bepaalde facetten van hedendaags le ven en denken te verstaan blijkt uit zijn 'De boodschap van Sartre' (1953). Hij was van mening 'dat althans formeel de theologische anthropologic (leer over de mens) Prof. dr. G. C. van Niftrik een en ander kan leren bij de wijsgerig-existentialistische'. Ik leg zoveel nadruk op enkele van de publicaties van prof. Van Niftrik omdat hij zelf het schrijven en ook het spreken (hoeveel lezingen heeft hij gehouden) als een belang1- jk deel van zijn werk zag. Het blijkt ook uit talloze artikelen in het 'Her vormd Weekblad de Gereformeerde Kerk' en in 'Kerk en Theologie' (zijn 'Kroniek' was voor velen de eerste lectuur van elk nummer). En verder wijs ik op de vier boeken die hij in de laatste zes jaren van zijn leven uitgaf, over de vooruitgang der mensheid, de hemel, het bestaan van God en de vraag: 'Waar zijn onze doden?' Hij wilde zo in contact blijven met velen, hij wilde voor lichten, waarschuwen, polemiseren, als het kon overtuigen van wat hij als centraal voor theologie en kerk zag. Steeds heeft hij met grote nauwge zetheid zijn werk gedaan. Het viel mij op, dat hij, toen hij eind sep tember, voor hervormde eerste jaars theologie-studenten uit het hele land, een lezing hield over 'Theolo gie studeren nu', de tekst geheel had uitgeschreven. Er zou veel meer te noemen zijn ook zijn grote kennis van de Nederlandse kerkge schiedenis in de 19e eeuw. Daarbij preekte hij geregeld, soms tweemaal op één zondag. Hij wilde, wat hij in groot geld via de theologie in han den kreeg, in klein geld in de gemeente aanbieden. De laatste tijd kwam prof. Van Nif trik in de openbaarheid door zijn voortdurend stelling nemen tegen wat hij het horizontalisme in de nieuwe theologie noemde en waarin hij een groot gevaar zag. Dit vond tenslotte zijn vormgeving in het 'Ge tuigenis'. Daardoor ontstond een fel- e discussie in de hervormde kerk, net sterk polariserende tendenties. Nog onlangs betreurde prof. Van Niftrik het, dat het Gotuigenis toch niet bereikt had wat hij wilde: een duidelijke uitspraak van de synode. Velen waren dankbaar voor het Ge tuigenis, vele anderen, ook onder - zijn vrienden, oud-leerlingen en stu denten, konden hem niet op deze weg volgen. Dit is, over en weer, vaak een reden van vervreemding en verdriet geweest. Dikwijls heb ik gemerkt, dat men er in Nederland over verwonderd was dat er een goede samenwerking tus sen prof. Van Niftrik en mij moge lijk was en bleef. Het enige ant woord hierop is, dat wij in volstrek te eerlijkheid met elkaar alle zaken besproken hebben, ook die van het Getuigenis. Daarbij was er van zijn kant nooit een geluid te horen van: jij hóórt eigenlijk niet meer in de kerk. Door deze houding van niet- willen-uitbannen heeft hij steeds, ondanks alle diepgaand verschil, een band bewaard met oud-leerlin gen en studenten. Hij heeft het daarmep niet gemakkelijk gehad de anderen trouwens ook niet. Tus sen ons, Van Niftrik en mij, werden de wérkelijke problemen niet dicht gesmeerd in een omzichtig stilzwij gen noch in een soort goedkope burgermans-viriendelljkheid. In deze zaken was hij onbevangen enkele pi ai en kwamen deze zaken zelfs op een examen op tafel. Het niet-wililen-dichtsmeren van de wérkelijke problematiek gold niet alleen ten aanzien van het Getuige nis, maar ook met betrekking tot onze zeer verschillende houding in het internationale gebeuren. De po litieke beslissingen die Barth na 1945 nam maakten- het hem, ook theologisch, niet eenvoudig. Dat wa ren vaak heel moeilijke gesprekken Toch ontstond er geen steriele ver wijdering. Hetzelfde zien we in het feit, dat hij erepromotor van dr. Buskes en promotor van dr. Ter Schegget was. Bij al deze moeilijke zaken kwam ook nog de door Marquardt verde digde nieuwe visie op Barth. Dat heeft hem veel onrust gebracht Tiet ging hem één en midden in deze nieuwe confrontatie is hij over leden. Ik wil tenslotte maar dit is beslist niet minder belangrijk dan wat ik hierboven schreef de na druk leggen op een eigenschap waar velen van spreken, maar die weini gen bezitten, en die wil ik aandui den met een term waar noch prof. Van Niftrik noch ik zo bar op gesteld waren (omdat het een uitge holde term geworden is): medemen selijkheid. Vaak heb ik mij verbaasd en verheugd hoe hij altijd weer bereid was mensen te helpen, met hen te praten, met hen mee te leven. Ook hierdoor konden allerlei banden blijven bestaan, die bij en door anderen allang zouden zijn doorgeknipt. Ik eindig met een citaat het is te vinden aan het slot van zijn 'Het bestaan van God in de kentering van deze tijd' 'Één ding staat voor mij vast: de be lijdenis van de existentie van God als mijn God zal alle eeuwen door en in alle omstandigheden het karakter van een bijna uitdagend 'nochtans' hebben, waarbij wij in het aange zicht van alle twijfel, aanvechting en bestrijding, tegenover alle spot, zeggen: Je kunt me nog meer vertel len, maarGod bestaat, want ik heb Hem ontmoet. En wel in en door Jezus Christus'. Met deze uitspraak zijn werk en persoon van prof. Van Niftrik nauw keurig getypeerd. Wie over hem spreekt of schrijft zal hier altijd mee moeten blijven rekenen. KOM OVER DE BRUG Met grote regelmaat vallen n publikaties van de in decemjw mende aktie Kom Over De mijn brievenbus. Soms kunnen nauwelijks in, zo lijvig en groot ze. Ze vertellen mij van filmvoo lingen in allerlei steden en plai van een boot die heel Nederlan doortrekken en van veel dingen i Ze zien er prachtig verzorgd uit werk is het. Ik heb er geen bes tegen. Het zal ongetwijfeld alli berekend en voorzien zijn. Een kan begrijpen dat een aktie die ons volk wil aanspreken niet op amateuristische wijze kan worde gezet. Dat is dan ook niet gebeui en dat is het knappe, het stempe de echte amateur (liefhebber) éti op. Dat kan iedereen zien. Met veel zorgvuldigheid dat alles i kiend is, ten bate van het weri beoogd wordt, de hulpverlening talloze projecten, tot een gezame som van 50 miljoen. Dat is kleinigheid. Ik ben er blij mee geeft moed. Zoiets kan dus. En i gaan we straks op weg, met gelo van alle deelnemende kerken. 0v bruggen die ons scheiden en ovi bruggen die de afstand tot hei wij te hulp willen komen, nu wegnemen. Mijn compliment paar dagen geleden schreef ik in hoek iets over 'geen woorden daden' en ik kwam op voor het i en protesteerde tegen de valse I stelling die in zo'n leus kan i Maar vandaag zou ik tegen ied willen zeggen: nu aan de daad. deze aktie zijn duizenden mense j dig. Hoe kan anders iedereen bi worden met dit verzoek om mi helpen? Dit is nu een werkje1 echt een werkje, want wat is he helemaal?) dat de meesten van bijzonder gemakkelijk even bij 1 nen doen. Hier kan zelfs de i verfente daar-kan-je-toch-niet i doen-zegger niet meer onderuit i hij kan nu wel wat doen. NL a I z'n beeldbuis vandaan komen, de de wereld instappen (in z'n i westerse jas dan) en hier z'n hi uitsteken. Niemand hoeft bang ti dat hij kou zal leiden, al is het i i in december, want dit verwarmt i dan alles waarmee ee de kon i maanden ons via de Ster weer i i vervelen. Dit kan een mens in zetten. Laat het niet afkoelen, er werk van en ga in op dat v< dat u een dezer dagen bereikt op te geven en mee te doen. U z geen spijt van h,ebben. Integende NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Achterberg: A. kand. te Genemuiden; te Nieuw dinge: H. Roemeling, hulppre 11 Nieuw Weerdinge; te Hedel, dn iC op 't Hof kand. te Vlaardinge Beek-Urmond en Geleen-W. G. I Roling kand. te Amsterdam. Beroepbaarstelling: J. K. Vlast]i kand. te Rotterdam. Nieuwhoorm 45a. GEREF. KERKEN Beroepen: te Eindhoven: R. J. A nenburg te Nieuwkoop Woerden laat (verb.ber.) CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Boskoop: J. C. J. SI 'a veld te Kornhorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Haarlem: L. Blo PI Beekbergen. Wat niet weg i swordt gezien (H; se, magnetisme, reïncarnatie, He ziendheid) door Wim Gijsen e pr Buurman. Uitg. Bakker, Den 1 la 126 blz. 12.50. 't Zonder Rompslomp kien (veranderen van oude kleren, v ,v ten kleren opnieuw gebruiken; a ren en wat je er aan kunt doen; F nieuws ontwerpen uit iets oud! hoe maak je zelf patronen) ven door S. Rosenberg en J. Uitg. Bakker. 105 blz. 12.1 Swater en het uur u, door Mal Nijhoff, een herdruk van uitge Bakker in een oplaag van 2000 plaren. 5.90. Een winter aan zee door A. R< Holst. 10e druk. Uitg. Bakker. 8.75. Brigadier Snuf rookt stuff, (een derlijk verslag) geschreven dooi Plomp. Uitg. Manteau-Parijs, Bra Amsterdam. Marnixpocket. 122 bli 9.90. Bekentenissen van een Engelse m-etcr, door T. de Quincey. Bakker, Den Haag. 108 blz. I Kink in de kabel, (scheuring en risatie PvdA-DS'70) door J. H. Sc! 95 blz. 10,-. Uitg. Semper do, Apelnoorn. Het wetenschappelijk onderzoek. Anna-Maria Demunster. (vergeli G. de studie van de inputs voor Belgi de Nederland). Uitg. Standaard, Ant in pen-Utrecht. 213 blz. 18,-. Bouwstenen (Overpeinzingen 1 groeiende polarisatie) door S. Kjpi en J. Dekkers. Uitg. Gooi en Hilversum. 132 blz. Een leven als Inzet (het todd-dos door C. \oung. Geautoriseerde t ling van J. v. Wijk. Uitg. Stok, l hollandsche Uitgeversmij, Den Bjcoi 187 blz. 9.90. Kaputt een oorlogsroman van Ca Malaparte. Uitg. Paris-Manteau, sterdam-Brussel. 3e druk. 343 bil da 11.90. V( H. we

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2