S ÜS%,itiSSftÓS% 'Als vrije toneelspeelster heb ik eigenlijk een winkel' 23 24 26 aan tie lijn De 'west-wind-lijn' Miep Diekmann vakbeurs elektrotechniek TROUW/KWARTET MAANDAG 23 OKTOBER 1972 BINNENLAND T6/: door hette visser Actrice Ine Veen over het toneel, Jasperina de Jong, het ballet, alcohol, jong trouwen en haar zes poezen: Ze woont met zes katten en twee schilpadden in een pop perig huisje in de Amsterdamse Jordaan. Haar schildpad den hebben een apart optrekje in dat huis, te weten een aquarium, waarin een heuse elektrische deken is geplaatst, zodat ze de winter zullen overleven. Actrice Ine Veen over- 'In het begin was het wel eens vervelend', vertelt Ine, 'steeds telefoontjes, soms midden in de nacht, van mensen die allerlei rare teksten tegen me uitkraam den'. Maar de film ligt ver achter haar en ze heeft het nu te druk met de problemen van vandaag, te weten de moeilijk heden rondom het stuk 'Een oogje op Amélie', waarin Ine speelt naast Jasperine de Jong die daar graag vanaf wil. 'Het stuk op zich is wel goed, maar de voorstelling is in derdaad slecht Jasperina heeft er een hekel aan dat ze niet de grote ster is. Dat kan ik me wel voorstellen. Verder maken de acteurs vaak geintjes op het toneel. En Jasperina is dat niet gewend, weet dan niet te reage ren op een grap van bij voorbeeld Rudi Valkenhage. Dan raakt ze helemaal uit haar rol'. Ine zweeft als een fee door haar roze poppenhuisje, schenkt thee, geeft melk aan, pre senteert koekjes en vraagt voortdurend of alles naar de zin is. Dit seizoen is Ine Veen gast bij het Nieuw Rotterdam To neel en de grote Carl Guttmann kwam persoonlijk naar Amster dam om Ine te arrangeren voor het één en ander. De overeen komst werd beklonken in de manage in de Vondelsfraat, waar Ine Veen cén maal per week te vinden is. want paardrijden doet ze haast nog liever dan toneelspelen. Ze vindt het jammer dat je niet per paard naar de schouwbur gen in het land kunt reizen, ze rijdt nu met wat meer P.K. naar haar werk. Het is niet altijd zo geweest. Eigenlijk is Ine Veen een bal letdanseres. Als klein meisje zat ze in Alkmaar op een ballet clubje, waar ze meestal een elf je of kabouter uitbeeldde. Toen ze een jaar of vijftien was werd het menens met de danserij en ging ze naar de balletschool v»n Nel Roos om een beroepsoplei ding te volgen. Dat duurde zo'n tweëeneenhalf jaar en daarna deed Ine Veen de grote stap naar het Duitse ballet. Ze werd als één van de weinige meisjes uitgekozen voor de school van Yvonne Georgi. Ze was achttien jaar en helemaal alleen in het grote buitenland. Erg moeilijk 'Of het een fijne tijd was? Ja en nee. Het was af en toe erg moeilijk. Ik woonde met een meisje in Hannover op één ka mertje. We verdienden honderd- tachtig mark per maand en die kamer kostte vijftig mark. Iede re week kreeg ik een pakket van m'n moeder toegestuurd met levensmiddelen. Ik weet nog wel dat er altijd pudding in zat. van die instantpudding. Nou, zonder die pakketten van thuis had ik het niet gered'. In Duitsland leerde Ine ook een jongen kennen die ze wel erg leuk vond. Het was de dirigent Matiaz Kunz, een kundig musi cus en het was rozengeur en maneschijn geblazen. Maar het ballet werd Ine te zwaar. 'Ik bleek lichamelijk toch te zwak voor dat vak. Bovendien ver diende ik te weinig om de juis te voeding te kopen die een Ine Veen balletdanseres nodig heeft. Maar ik wilde tóch aan het toneel blijven, want als je dat eenmaal hebt geroken kom je er nooit meer vanaf. Het is iets magisch. Toen ben ik toneelles sen gaan nemen. Ja, in het Duits en nota bene van een Russische leraar. Ik heb daarna staatsexamen gedaan en slaagde cum laude, ondanks m'n ac cent'. Heimwee Ine kreeg aanbiedingen bij to neelgezelschappen en speelde in één jaar tien hoofdrollen. Maar toen kwam de heimwee. He lemaal toen de verloving met haar Duitse vriend uitraakte ('maar we gaan nu nog goed met elkaar om hoor'). Hoe zou het in Holland zijn? Ine schreef naar de Haagsche Comedie van Paul Steenbergen en ze kreeg bericht terug dat ze daar kon komen. 'Maar vlak voordat ik zou afrei zen stond Carl Guttmann ineens om bij hem te komen spelen'. Enfin. Ine bij Carl aan het toneel en ze zat meteen goed met een rol naast Ko van Dijk, Mary Dresselhuys en Magda Jansens'. Ze zat toen een tijdje bij 'Ensemble', ging over naar 'De kleine komedie' en vervol gens toch bij de Haagsche Co medie. Sinds drie jaar is Ine nu free-lance en het gaat goed. Ze speelde in 'Hartenvrouw' (o~- langs te zien op de televisie), in 'Er zit een haar in m'n soep' en 'Nee schat, nu niet'. TV: geweldig Het bevalt haar wel, dat free lance gedoe. 'Je bent veel vrijer en komt met veel mensen in aanraking. Bij een gezelschap zie je steeds dezelfde mensen om je heen. Nu kan ik ook televisiewerk doen en binnen- leeft zelf deze winter ook wel, want ze ligt 'lekker in de markt', zoals dat heet. Begonnen als balletmeisje schopte ze het toch maar even tot een echte toneelspeelster en sinds ze in de film Blue Movie heeft gespeeld, hebben een dikke drie miljoen Nederlanders goede herinneringen aan haar. 'Hartenvrouw' was enig! Daarin speelde ook Joeki Broedelet, een erg dol mens. Kijk, dat ging zo: ik kan niet tegen drank hè, en ik houd er ook niet van. Maar een glaasje advocaat lust ik wel. Nou, dan zaten Joekie en ik lekker advocaat te lepelen in de kleedkamer en we hadden een lól, want na twee glaasjes was ik al teut. Maar ja, dat uit zich ook op het toneel en dan ga je automatisch veel meer lachen op momenten dat je eigenlijk ernstig moet zijn'. Katten Behalve opgewonden over ad vocaat doet Ine Veen ook lyrisch over haar zes katten. Ze heeft één exemplaar, poes Teddy uit Duitsland meegeno men. Toen kwam er een verzo pen katje bij haar aanlopen, er volgde een huwelijk en vrij snel legde het vrouwtje drie poesjes onder Ine's boekenkast en de dieren uit dit gezin dra gen de namen Teddy, Mixie, Tompoes, Puppie en Fluwijntje. Vervolgens meldde zich nóg een zwerver aan de deur van haar Jordaanse woning en dit poe- zenbeest leek zóveel op Tom Poes dat het dier ook mocht blijven. 'De mensen vinden me stapel. Ze zeggen: wat moet jij nou met je zes katten? Maar ik ben niet getrouwd en het is leuk om iets levends om je heen te hebben. Geen man en geen kin deren. maar toch iets om te verzorgen. Ja, trouwen. Mis schien als ik een hele goeie man vond. Iemand waar je ja ren mee optrekt en dón zegt: nu blijven we bij elkaar. Maar zoals de jongelui van tegen woordig doen, dat begrijp ik niet. Ze trouwen als ze achttien, negentien of twintig zijn. Dat soort huwelijken gaat snel ka pok Al blijft het voor de bui tenwereld vaak allemaal rozen geur en manenschijn' kort maak ik een hoorspel, nou dat is iets heel nieuws voor me. Televisie vind ik geweldig. Je moet heel subtiel spelen en met filmen heb je dat ook. Je moet je inhouden, het komt meer op de expressie van je gezicht aan'. Naast televisie, film en nu dan ook het hoorspel, verhuurt Ine zich ook nog wel eens aan de commercie, al wordt ze er ver drietig van om te zien hoe ze nu nóg steeds op het scherm te zien is in een reclamespot met toast, die ze al een hele tijd geleden heeft gemaakt en waarvoor ze destijds duizend gulden kreeg. 'Ja, ze zenden die nog steeds uit. En je krijgt er niets meer voor. Maar ja. dal was bij de film 'Blue Movie' ook: we kregen een salaris en dat was het. Achteraf dacht ik: je had procenten moeten vra gen'. ww Ine roert nog even het moeilij ke punt van de werkloosheids wet aan. 'Ja, ik heb ook wel eens in de W.W. gelopen. Dal is gek hoor. Dan moet je op maandagmorgen vroeg geld ha len. Als je héél vroeg bent, sta je alleen. Kom je later dan zie je inderdaad collega's, zéér be kende collega's mag ik wel zeg gen. Nee, ik wil niet meer vast bij een gezelschap. Ik heb eigenlijk een winkeltje op deze manier. Wat wel jam mer is; ik doe de laatste tijd erg weinig dramatische rollen Maar ja. in de vrije produkties zit weinig ernstigs. Vrije pro dukties zijn altijd blijspelen, kassuccessen, ja, dat is toneel voor mensen die zich lekker in een stoel laten zakken en den ken: kom gaan jullie mij nu maar eens vermaken'. Zelf vermaakt Ine zich op en achter het toneel kostelijk. Vooral de tijd met het stuk Andijviesla 1 struik andijvie potje zure room 3 zure appelen 50 gr. noten zout, peper tomatenketchup Was de andijvie, laat de groen te goed uitlekken en snijd de bladeren in zeer dunne reepjes. Maak de zure room op smaak met zout, peper en tomatenket chup. Doe hierin de reepjes an dijvie en laat het geheel een half uur trekken. Schil de ap pels, snijd ze in blokjes en hak de noten fijn. Doe dit alles door het mengsel van andijvie en room en dien de groente op. Menutip: Tomatensoep, gebak ken lever, andijviesla, gebakken aardappelen, chipolatapudding. De kappers in Nederland worden een beetje wakker. Ja renlang hebben ze slaafs de Franse modelijn gevolgd, maar nu is er dan een aantal kappers dat zélf eens aan het ont werpen is geslagen. Een tijdje geleden maakten we mel ding van 'Creacouiff' waarbij kappers als Jerry Barning, Loek Limburg en Marcel Visser zijn aangesloten: nu is de Haarlemse coiffeur Franc Vink met een nieuwe lijn geko men: de 'Ligne Vent d'Ouest' oftewel de 'west-wind-lijn' Franc legt kunstige knopen in het lange kapsel, waarbij hij geen speld of wat ook gebruikt. Rollers liggen bij Franc op zolder en op deze manier kan de vrouw met lang haar toch een uitstekend kort kopje hebben. De afgelopen week is weer be langrijk geweest voor haar, want het was 'kinderboeken week' en de schrijfster MIEP DIEKMANN (47) vecht zich al jaren suf voor het kinderboek en alles wat daarmee te maken heeft. Een actiegroep uit Eind hoven, waarin onder meer Dolle Mina Tonne Cox zit, heeft de meeste kinderboeken van deze ijd in de ban gedaan, omdat die boeken alleen maar gaan over suikerzoete koningin en pratende kikkers, terwijl er ver draaid nog aan toe nog wel wat anders aan de hand is vandaag de dag. Uw boeken hebben de kritiek van die actiegroep kunnen door staan? 'Ja, die groep, de actiegroep 'Jeugdliteratuur', kwam naar mij toe om te zeggen dat ze mijn boeken erg goed vond en dat is natuurlijk altijd leuk om te horen. De groep is dus tegen flauwe-kul-boeken en wil een soort van lijst waarop titels van jeugdboeken staan die eigenlijk niet verantwoord zijn'. Wat houdt dat in? [Ze bedoelen boeken waarin een hoop flauwekul voorkomt. Ze willen eigenlijk maatschappij kritische jeugdboeken en dat zijn boeken die de kinderen ook iets léren. Die wijzen op rassen discriminatie, die beschrijven dat er vaders en moeders zijn die gaan scheiden omdat het anders op moord en doodslag zou uitlopen. Ze willen niet meer het* zoetsappige gedoe'. Maar u bent al jaren bezig met 'eerlijke jeugdboeken'. 'Ja, en daaromz ijn ze kennelijk ook naar mij toegekomen om met me te praten over deze zaken. Ik moet zeggen dat die Tonne Cox gewéldig veel goed werk doet. Maar ik moet ook zeggen dat ik een soort zwarte Miep Diekmann lijst niet zie zitten. Dat vind i; wat '1 te bedillerig. Ik vind dl een boek op de eerste plaaj fijn om te lezen moet zijn'. T U schrijft eigenlijk voor 'oud re tieners'. 'Ik noem het 'ontwikkelingsij mans'. Het zijn geen kinderboi ken en ook geen romans. Heti een grote groep jeugd: leerlij gen van nijverheidsscholen technische scholen. En dan d werkende jongeren'. Een groep die noch Wolker. noch verpleegstersromans leest 'Dat bedoel ik. Het zijn boeke voor tieners van dertien tj zo'n éénentwintig jaar. Ik wet', wat hen interesseert. Ik prai' nu zo'n twaalf jaar met di groepen op scholen enzo. Nada hand krijg je reacties van len ren en kinderen: 'dankzij u hel ben we het boek ontdekt. 'Ma? er zijn nog steeds te weinig auteurs die dit genre geoefent n'. Als u de enige bent zult u wl aardig verdienen? 'Nou, ja, ik woon in een moo flat in Scheveningen en mij' boeken lopen goed. Ik ben van de weinigen die ervan kui ncn leven. Mijn boeken zi, vertaald zowel in het Amer kaans als in liet Duits voor c DDR en in het Tsjechisch. 1, ben blij dat de uitgeverijen e- zeggen: ja, hebt het destiji toch goed gezien. We moete, inderdóód maatschappij-krit sche boeken voor de jeug brengen. Maar het heeftmw een jaartje of wat geduurd!' j Wat is er mis met de mannenmod Ja, er is erg veel mis met de mannenmode. Want de lijnen die voor het volgend jaar zijn bedacht, zijn mogelijk nóg saaier dan die van dit jaar. Het worden weer keurige 'herenkostuums' en dat is verdrietig, want de mannenmode was het zo aardig aan het evolueren. De Spaanse broeken zijn uit, de hele strakke broeken zijn uit, de revers worden weer tuttig, de super-lange jassen mogen niet meer mee doen en wat de kleuren betreft is het ook huilen geblazen. Mooi en keurig is alles. Op de foto: een colbert en overjas in lambswool in zwart witte pied de poule. Een Italiaans ontwerp. De ontwerper Paco Rabanne heeft ooit eens gezegd: 'Wanneer de heren mode in handen wordt gegeven van vrouwen, dan zou dié" nét zo snel evolueren als de vrouwenmode, die nu door mannen wordt gemaakt.' De toestellen van Scheepmaker De man die in Nederland de meeste televisietoestellen bezit en géén tv-handelaar is, heet Nico Scheepmaker. Hij is tv-re- consent van een aantal dagbla den en wordt wel 'het geweten van Hilversum' genoemd. Ni co heeft er twee in zijn Amster damse flat, twee in het Friese Pingjum (waar hij een soort van vakantieverblijf bezit) en nog 'n draagbaar toestel. Het kost hem geen enkele moeite om naar twee netten tegelijk te kijken. Maar je moet daarbij wél de twee ingeschakelde toestellen bo ven elkaar zetten, anders moet je met je ogen 'pingpongen', en dat is iets dat oogartsen en op ticiens veel klanten oplevert. Mary Dresselhuys en- haar stem Er zijn mensen die de actrice Mary Dresselhuys (65) niet kun nen uitstaan. Mary zegt daar over: 'Ik weet dat er mensen zijn die me niet kunnen prui men. Ze vinden mijn stem irri tant en ergeren zich vaak aan mijn toontjes en maniertjes. Maar het gekke is dat ik geen idee 'heb wat ze nu precies met dat 'toontjes en maniertjes' be doelen. Iüjk, die stem is iets waar ik gewoon aan vast zit cn daar kan ik echt niks aan doen.' De reclame en Elsje de Wijn Ze heeft een hekel aan d spots in de STER met boenent en witter wassende vrouwe; We hoeven dus niet te rekenei op een optreden van Elsje di. Wijn in zo'n spot? 'Ik ben e niet gek op. Als ze me zoudei vragen, dan stel ik mijn eigei voorwaarden. Er mag geen nej inzitten of bedrog. Geen mislel ding, nee, het moet éérlijke re clame zijn. Ik sta in de Wel kamp-catalogus met allerlei kif ding. Daartegen heb ik geei bezwaar. Dat is gewoon rechtta rechtaan. Maar ik heb als weij kende vrouw weinig tijd on naar de televisie te kijken. Vakantietip van Melina Mercouri 'Ik ben méér Grieks dan alle k( lonels van Griekenland bij e kaar,' meent de actrice-zanger» Melina Mercouri. Ze heeft gee Grieks paspoort meer, maar ai ze iemand haar nationaliteit zo moeten zeggen, dan geeft uiteraard 'Grieks' op. 'Ik ben nie moe, maar ik begrijp wel dat mensen graag naar Grickcnlan met vakantie willen. Daarom be ik ook gestopt met het de me sen te verbieden. Maar éls gaat, kijk dan uit uw ogen het mooiste land van de werel Naast uw luxe hotel is een co& centratiekamp. En wanneer 's nachts niet kunt slapen, tra kleren aan, loop de straat op e wip eens binnen bij een burea van de veiligheidspolitie, zie w daar gebeurt en vergeet he niet.' deze uitlating betrekking had op de reddende liefde van God. Verwey waarschuwde in het programma tegen een valse eenheid, terwijl goed en kwaad, licht en duisternis, enz. Die scheidingmakende liefde werd 'hard' genoemd. Als deze visie van de E.O. u tegenstaat, zeg dat dan, maar ruk geen woord uit zijn verband, om zo doende een totaal verkeerde indruk te wekken. Amsterdam B. v. d. Veen (ADVERTENTIE) De redactie behoudt zich het roebt voor om ter opname In dexe rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatic wordt met dc naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Job. C. Francken. secretaris van de lionldredae.le van Trouw- Kwarlet, Postbus «59. Amsterdam. Uit verband De wijze waarop Trouw/Kwartel dc E.O. uitzending van 12/10/72 beoor deelde. heeft mijn ergernis opgewekt. Ik weet heus wel dat de E.O. uitzen dingen nog niet 'volwassen' zijn, er is nog heel wat op aan te merken. Maar de uitlating van de heer Verwey. dat de liefde van God 'hard' is. werd geheel uit zijn verband gerukt. Dc onzindelijkheid van het gebruik van zo een enkel citaat, ligt er duimendik bovenop, als verzwegen wordt, dat DS'70 Ik behoor waarschijnlijk tot de grote groep van ouderen, die in goed ver trouwen hun stem hebben gegeven aan een partij als DS'70. Ik kan me echter niet voorstellen hoe deze partij zich socialistisch kan noemen. Ook nu, terwijl meneer Drees al niet meer in de regering zit, hebben de kamerle den van DS'70 toch weer tegen de arbeider gestemd. Zelf moet ik rond komen van de AOW. Twee jaar voor mijn man met pensioen ging, ging het bedrijf waar hij werkte failliet, zodat al de gespaarde pensioengelden van ons verloren gingen. Als AO W-trekker zie ik niet meer hoe ik moet rondko men. Nu steeds meer dingen duurder worden, de BTW ook weer omhoog gaat, nu wordt het voor mij steeds moeilijker om rond te komen. De trein is al zo duur geworden dat ik mijn kinderen in Arnhem nauwelijks kan bezoeken, en dat terwijl meneer Drees nog wel voor de Spoorwegen was. Amsterdam mevrouw A. Praag-Smit 'Recht gevraagd' Het commentaar over Chili noopt mij te vragen wie de gevangenen zijn van de rijke industriestaten. Geldt dit ook tav. olie-producerende landen oa Lybië, Perzië? Voorts wie heeft het risico genomen om met de exploiratie te beginnen? Hebben de maatschappij en een wettelijke vergunning gekre gen van de toenmalige regeringen of niet? Wie bepaalt of zij genoeg heb ben verdiend? Moet dit eenzijdig vast gesteld worden? Was het niet veel verstandiger de nationalisatie geleide lijk toe te passen, mede in aanmer king nemend het gesignaleerde 'Int' van de Chilenen'? Hebben zij dit niet aan zichzelf resp. hun regering te wijten? Zij wisten toch dat zi| moei lijkheden met hun afzet zouden krij gen? Tenslotte: er werden twijfels opgeroepen t.a.v. de integriteit van de Europese rechters en van de Ameri kaanse. Gesproken werd over het ver schil tussen Europees en internatio naal recht. Is Europees niet internati onaal? Capelle a.d. IJssel D. H. Brinkhorst McGovern Met het redaktioneel artikel van 13 okt. over McGovern-Nixon kan ik me nauwelijks verenigen. Ik begrijp niet hoe in dat artikel gepropageerd kon worden op een zo kortzichtige isolati onist als McGovern te stemmen. On middellijke terugtocht der Amerikaan se troepen uit vietnam, okay als dat alles was. maar alle hulp stopzetten, dat gaat wel erg ver. Verder troepen weg uit Thailand, Zuid-Korea, Europa enz. Natuurlijk levert dit een bespa ring voor de USA op maar op de lange duur als alle verraden bondge noten gedwongen onder communis tisch bewind gekomen zijn, dan zaï hij wel anders piepen. Lees b.v. maar eens wat het NBG in zijn reklame- brief voor hulp aan Z.O. Azië zegt over het Noord-Vietnamees optreden tegen de Zuidvietnamese christenen, maar ja voor dat dit geheel wereld kundig is kan dat McGovern niets schelen. Als hij er niets meer aan kan doen zal hij wel schande spreken maar dan wast hij zijn handen in onschuld. Hij komt op mij over als een soort Den Uyl: veel beloven en prettige dingen en maatregelen op de korte termijn voorstellen maar cata strofale maatregelen zijn dit op de lange duur, kortom beiden werken op de kortzichtigheid van de kiezer om met loze beloften ze te binden. Pijnacker R. E. Bosch Prof. Velema Het verslag in Trouw/Kwartet van de rede van de jeugdige chr. geref. pro fessor Velema heb ik uitgeknipt om het te bewaren en er mijn voordeel mee te doen. Zijn woorden zijn mij, en velen met mij, uit het hart gegre pen, hoewel ik van een andere (ADVERTENTIE) Saiméöeê Kwalitelts- HANDSCHOENEN en -TASSEN Handzame prijzen. In Uw omgeving voorHANDEN. 4 gezinde ben. Geldt: 'Eert uw vader en uw moeder' (n.b. het enige gebod met een gelofte) nog? En 'Vreest God, eert de Koning?' Ja, ook en juist in de veranderende omstandigheden. Moet deze professor zich soms in ons democratisch land laten manipuleren, indoctrineren en monddood laten ma ken? Alle respect, dat hij zonder streven naar populariteit in 'progres sieve' kring, zo openlijk voor zijn schriftuurlijk beginsel uitkomt! En mag hij misschien, alstublieft? Musselkanaal W. Wesseldijk 'Gebroeders' A Da* zijn de fractievoorzitters van c KVP en AR: de h.h. Andriessen e. Aantjes. Beiden zien geen gat in he stel van de oude coalitie. Dat bet kent: een minderheidskabinet mi veel water in de wijn v.h. regerinj program, om een deel van de oppos tie gunstig te stemmen. Dat beteken ook, dat deze heren hun kiezers, di wél een coalitie met DS'70 wensffi dwingen massaal op DS'70 te sten- men. Dit zou hen dwingen de inflatÜ aan te pakken in de geest van Dree en De Brauw en hen radicaal genezet van het gelonk naar de PvdA. Inflatiebestrijding betekent gerechtif heid betrachten jegens de onderb» deelden. Doen dc conf. partijen tf niet, dan kunnen ze zich niet j economisch-sociaal opzicht christelij noemen. De Democratische Socialists echter wel. Angercn U. TalsiB (ADVERTENTIE) Dagelijks 10 -17 uur. Trein - toegangsbiljetten op vele stations IRENEHAL - UTRECHT Nog 4 beursdagen DHUOAB I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 6