i\ Publiek winnen voor eigentijdse muziek in Haarlem en Den Haag Gereformeerd-zijn op verschillende manier Visioenen van Simone Matinee Machard levendig van Vara Albert de Klerk met concert Van der Horst Geen mens, ook dr. v. d. Heuvel niet, kan de kerk redden Trouw Kwartet Beroepingsw TROUW/KWARTET MAANDAG 23 OKTOBER 1972 KUNST/KERK j. door R. N. Degens De meest opvallende overeenkomst tussen de concerten van het Noordhollands Philharmonisch Orkest (vrijdagavond Haarlem) en het Residentie Orkest (zaterdagavond Den Haag) was het grote aan tal onbezette stoelen in de zaal als gevolg van het meer of minder actueel samengestelde programma. Minder in Haarlem, ivaar, om het publiek niet heleméél af te schrikken, Georg Philipp Telemann (Concert voor fluit en viool in A) en Jean Frangaix (Musique de Cour) als wel luidende omlijsting waren bedoeld voor de twee andere stukken van meer recente datum; waarover straks. Het Haarlemse orkest gaat nog eens met dergelijke programma's, onderge bracht in de serie C, proberen het als uitermate behoudend gedoodverfde Haarlemse concertpubliek voor eigen tijdse muziek te winnen. De nieuwe artiestieke adviseur Hans Kox gaat daar met enthousiasme aan beginnen; het is te hopen (maar nauwelijks te verwachten) dat hij de 'publieke smaak' wat kan ombuigen vóór de komst van de nieuwe vaste dirigent André Vandernoot, die al heeft laten weten dat hij het vooral op de klas sieken houdt. Zwaarbelegeri De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B Bol. Den Haag; dr E. Bleumink, Paters- wolde: mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Fibbe. Rot terdam; J. Lanser, Utrecht; drs. J. W de Pous. Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; nr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen. Schaarsbergen; mr. K. van Houten. Wagenln- gen; ds. O. I. Hylkema. Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M C. E. Klooster- man-Fortgens. Voorschoten: mevrouw J. G. Kraayeveid- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N Lammens. Naarden; ds F. H Lands man, Den Haag; H de Moolj. Rijnsburg. prof dr G C. van Niftrik, Amsterdam; H. Otte- vanger. Buitenpost; mr dr J. Ozlnga, Lunteren. dr A Veer man. Rijswijk (Z -H H H. Wemmers. Den Haag; drs R Zijlstra Oostcrtand (Zld Directie Ing O Postmo, F. Diemer Hoof ^doctie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73 60.768). Gem.giro X 500. werkt, dat er voor het openingswerk, de Symfonie in C van Strawinsky, weinig tijd was overgebleven. Het was hoorbaar, omdat je Strawinsky, zeker in dit werk, nog aan bepaalde ver trouwde normen kunt toetsen. Maar niemand in de zaal, alle 'insiders' meegerekend, heeft bij de uitvoering van de daaropvolgende werken van Takemitsu, Xenakis, Straesser en Yun kunnen vaststellen dat de uitvoering de oorzaak was van een eventueel minder goede 'ontvangst'. Verfijning Er zal best onder leiding van Hiroyu- ki Iwaki een en ander zijn misgegaan, maar de merkwaardige statische klankschakeringen in Isang Yun's 'Re- ak', de keiharde complexiteit van 'E- onta' voor vijf koperblazers en piano van Iannis Xenakis, en de zinnelijke verfijning die Toru Takemitsu zoals in al zijn orkestmuziek ook in 'Textu res' nastreeft, zijn toch goed overge komen, en waren evenzovele boeiende aspecten van een aantal zeer uiteenlo pende werken uit het hedendaagse repertoire. En zo was het ook min of meer een verrassing dat in het programma van het Noordhollands Philharmonisch de 'Pas de deux' van Otto Ketting een in deze omstandigheden als uitbundig te kenschetsen bijval van de aanwezigen kreeg. Het stuk is dan wel een jaar of twaalf oud en de muziek (ook van Otto Ketting) is sindsdien wel wat radicaler van esthetische resten gezui verd, maar je kunt van deze Pas de deux op dit moment nog met enige overtuiging zeggen dat het een goed stuk is. Wat dat dan ook betekenen of garanderen mag. En het werd, in dezelfde relativerende zin, goed uitge voerd onder Libor Pesek, een van de gastdirigenten van dit seizoen bij het Haarlemse orkest, die ook de naar mijn smaak niet zo geslaagde, 'Varia ties op een thema van Gustav Mahler' van de Tsjech Jan Klusék als Neder landse première dirigeerde. 'Astoria-hotel' in Parijs gesloopt In Parijs is met behulp van een 'sloop-kraan' de gevel van het voorma lige Astoria-hotel naar beneden ge haald. Dit hotel diende tijdens de tweede wereldoorlog als onderkomen voor het hoofdkwartier van generaal Eisenhower, de toenmalige comman dant van de geallieerden in Europa. Het gebouw werd vorige maand ge troffen door een zware brand waar door restauratie onmogelijk was ge worden. BRUSSEL De Nederlandse vracht autochauffeur N. van V. uit Utrecht is door de rechtbank van Turnhout veroordeeld tot acht maanden gevan genisstraf, waarvan vijf voorwaarde lijk en een boete van ruim 600 gul den. Van V. heeft vorig jaar septem ber in het Belgische Weelde een on geval veroorzaakt, waarbij vier Italia nen om het leven gekomen zijn. In Den Haag heeft men, zoals bekend, al enige jaren geleden het mes gezet in het zwaar belegen programmabe leid waarvan de muffe lucht geca moufleerd werd met de reuk van heiligheid, die van dure solisten en grote componisten pleegt uit te gaan. Voorzover men gehoopt had dat dit mes ook van twee kanten zou snijden, is men daarin wel teleurgesteld. Want hoewel het programmabeleid met wer kelijk frisse en originele ideeën de bewondering wekt en de belangstel ling krijgt van degenen die ervoor 'in' zijn, (wij hebben dat al vaker gesignaleerd), lijkt de wervingskracht, met als gevolg de aanbording van nieuwe publiekslagen, nog allerminst mee te vallen. Een zuivere peiling van die belangstelling op intensiteit, spreiding frequentie en talloze ande re factoren die daar beïnvloedend op werken, is nauwelijks mogelijk. Je kan alleen constateren dat de zalen bij dergelijke concerten met eigentijd se muziek vaker halfleeg dan mudvol zitten. Maar je kan vergelijkenderwijs mis schien wel voorspellen dat het pro gramma waarmee het Residentie Or kest zaterdagavond tot nog ongeveer een derde van de Prins Alexander Zaal vol kreeg, in Haarlem mogelijk helemaal niemand uit huis had kun nen lokken. Dus toch een succes voor de ondernemingslust van het Residen tie Orkest? Dat had op de nieuwe stukken in dit programma kennelijk zo hard ge- AMSTERDAM Ook wanneer je niet gelezen hebt, dat Louis Andries- sen zijn Anachronie I heeft opgedra gen aan Charles Ives, moet je bij het luisteren naar dit werk, waarmee Hans Vonk met het Radio Filharmo nische Orkest de VARA-matinee zater dag opende, onwillekeurig, aan deze wispelturige, maar ook geniale Ameri kaan denken. Evenails hij strooit Andriessen met dit uit 1967 daterende werk met allerlei citaten en stijlen en mixt er een voortreffelijke muzikale cocktail van, waaraan je af en toe veel genoegen kunt beleven. Hans Vonk dirigeerde het werk met alle humor en sprankeling die het vraagt. Andriessen had er veel succes mee. Nu zijn vuur en vuurwerk op zijn tijd best leuk, maar je moet wel weten wanneer. De jonge Zuid-Ko- reaanse violist Yong Uck Kim, die Mozarts Vijfde Vioolconcert kwam vertolken, had van dat vuur zoveel voorhanden, dat met name het eerste en laatste deel van het Concert onder onbeheersdheid en geforceerdheid te lijden hadden. Yong Uck Kim kan riool- spelen, maar (nog?) geen Mozart spe len, zou ik zeggen. Het Orkest en Hans Vonk deden al het mogelijke, hem te volgen, wat een hele toer was. Tsjaikofski's Derde Symfonie heeft om meer dan één reden iets van een danssuite. Ze is 5-delig en bevat een mars, een wals en een polka. Maar bovendien is haar inhoud dermate licht van gewicht, dat zij terecht meer dan eens als balletmuziek is gebruikt. Vonk, die het werk uit zijn hoofd dirigeerde, had er ongelooflijk plezier in. Hij inspireerde het orkest tot de grenzen van de mogelijkheden van dit ensemble. Het publiek vond het ge weldig en applaudisseerde zelfs waar het (officieel) niet mag, maar of het nu allemaal zo snel en zo sterk moet, daarvan was ik niet overtuigd. Een beetje 'te' naar mijn idee. door Ber Huising AMSTERDAM Amsterdams Toneel gaf vrijdagavond in de Stads schouwburg de eerste onderhoudende, licht satirische en bewogen, voorstelling van De Visioenen van Simone Machard, met overgave gespeeld en levendig geregisseerd. Bertolt Brecht en Lion Feuchtwanger, uit Duitsland gevlucht en in Califor- nië terecht gekomen, schreven het samen toen Frankrijk na de neder laag, onder de fascistische Vichy-rege- ring (Pétain, Laval e.d.) met de Duit se bezetters collaboreerde. Eigenbe lang, behoud van bezittingen en posi tie, woog burgers, militairen en auto riteiten het zwaarst. Het volk liep aanvankelijk machteloos mee. Maar in het stuk kreeg Simone Machard. het argeloze sloofje van een dorpsherberg, dat over Jeanne d'Arc las, ook op drachten in visioenen. Zij deelde de levensmiddelen van de patron aan vluchtelingen uit en stak zijn voorraad benzijne in brand, zodat die niet verkocht kon worden aan de Duitsers. Zo zorgde zij voor de eerste gloed van verzet. En daarvoor brach ten de Vichy-Fransen haar in een krankzinnigengesticht. De auteurs, andere Duitse immers, zagen het toen nogal mild en simpel, bij het gemoedelijke af, en Brecht is later op dit werkje niet meer terug gekomen. Er waren daarna belangrij ker stukken, en problemen, dan deze, aan tijd en omstandigheden gebonden, dus beperkte, schets van collaboratie en nog onvolwassen verzet. Om daar wat van te begrijpen is deze 'proeve' (Brecht noemde al zijn stukken Ver- suche) niet meer nodig. Het stuk hoeft niet meer, maar kan nog wel gespeeld worden. Want het zit goed in elkaar. Wat er verzonnen wordt om het verraad uit lafheid en zelf zucht goed te praten, klinkt bekend en tegelijk satirisch. Een paar gewo ne jongens hebben er nuchtere, cyni sche commentaren op. Simones dro men, waarin haar broer de engel en de dorpsfiguren de historische groten uit Jeanne d'Arcs tijd worden, zijn dichterlijk dw;aas, en zijzelf is aan doenlijk kinderlijk bezeten van haar vage roeping. Dat kan regisseur Zde- nek Kraus, de Tsjech die hier al zoveel aardigs deed ertoe verleid heb ben in zijn programmatoelichting te verklaren dat hij Brechts theorieën overboord gooide voor een op het gevoel werkend volkstoneel, maar dit is gewoon geen sterk en typisch Brechit-stuk, en toch weer teveel Brecht om ooit over de emotionele boeg te gooien. Beetje getikt door PIET VISSER AMSTERDAM Het is alweer wat jaren geleden dat we het 'Con certo per organo romantico e orchestra' van Anthon van der Horst hoorden. Het werk is van 1952. Het ontstond na een muzikale ken nismaking tussen de Parijse organiste Jeanne Demessieux en van der Horst, naar aanleiding van haar improvisatie op het Haarlemse Bavo- orgel. door ir. W. H. Douma Mentaliteitsverschillen, groepsvorming, polarisatie het zijn ver schijnselen, die ook in de gereformeerde kerken nog volop actueel en in discussie zijn. Zo confereerde zaterdag de stichting Gemeente toerusting over 'Ruimte en richting in de kerk'. Daar kwamen aan de orde zaken als de leer en het belijden van de kerk, alsmede ethi sche en politieke vragen, dingen, die over een paar weken ook de gereformeerde synode zullen bezighouden. Met het oog hierop is het wellicht dienstig het een en ander mee te delen over de resultaten van een uitvoerig onderzoek in een plaatselij ke gemeente. Dit richtte zich juist op de genoemde zaken. Het zijn immers de plaatselijke gemeenten, waar de verschililen in visie, het uiteen groei en in levensstijl, de toename van tegenstellingen het duidelijkst en het meest persoonlijk gevoeld worden. Daar ook moet een beleid gevoerd worden om de eenheid en de verschei denheid recht te doen. Ten behoeve van zo'n beleid is gewoon goede ken nis van de situatie en de verhoudin gen onmisbaar. Deze behoefte aan inricht, wat er feitelijk leeft in de héle gemeente heeft de gereformeerde kerkeraad van Wageningen ertoe gebracht een socio logisch onderzoek te doen verrichten. Gevraagd werd naar de meningen en standpunten van de gemeenteleden op een aantal terreinen van het kerkelijk leven, die van centrale betekenis zijn: de oecumene, de gemeenteopbouw, de leer en de levensstijl. De resultaten van dit onderzoek verdienen aandacht in ruimere kring dan alleen in Wage ningen. De opzet van het onderzoek was nl. om een algemeen sociologisch inzicht te krijgen in de mate van richtingvonndng (of mentaliteitsafte- kendmg) en de factoren, die daarvoor verantwoordelijk zijn. Deze richting- vorming kan met verschillende namen of etiketten aangeduid worden. Geko zen is voor de wat neutrale en alge meen gangbare termen 'Behoudend- Vooruitstrevend*. Bij het onderzoek werden alle ge meenteleden van 16 jaar en ouder betrokken. De grote meerderheid (ca. 1100 van de 1400 leden) heeft meege daan. Het viel op dat ook de minder trouwe kerkbezoekers zo goed hun medewerking gaven aan de enquête. Een bezwaar voor het toekennen van een meer algemene betekenis aan de hier onder te noemen resultaten zou kunnen zijn, dat Wageningen geen doorsnee gereformeerde kerk vormt. Inderdaad wijkt Wageningen van het landelijk beeld af. Tot deze kerk be horen een 200 studenten en een vrij grote groep academisch en middelbaar personeel van de landbouwhogeschool. Wageningen is daardoor echter indica tief voor ontwikkelingen, waarmee in de toekomst ook veel andere kerken te maken zullen krijgen nl. een ten dens naar meer mensen met een hoge re opleiding en werkzaam in hoger gekwalificeerde beroepen. Niet tweemaal Wat leverde dit onderzoek nu op? De meest kenmerkende resultaten waren de volgende: Het tweemaal naar de kerk gaan op zondag is er niet meer bij. Slechts 8 pet doet dat nog. De helft verklaart eerlijk daaraan ook geen behoefte te hebben. Verder is men zeer oecumenisch gezind. Drie kwart keurt de reeds bestaande kanselruil en intercommunie met de hervormde gemeente goed en wenst éénwording met de Hervormde kerk; de meesten binnen de vijf jaar. Ruim 60 pet is voor het openlijk innemen van een politiek standpunt in de preek. Een derde ziet het huis bezoek liever vervangen door een kringavond of iets dergelijks. De helft van de leden ziet de gerefor meerde kerken in een vrijzinnige richting bewegen; een kwart vindt vrijzinnige opvattingen ook wel toe laatbaar. Toelaatbaar is voor een klei ne meerderheid eveneens het spelen in de voetbaltoto. Tegen sexuele om gang gedurende verloring of vaste verkering heeft bijna de helft geen grote bezwaren. De sympathie voor de politieke partij en (het onderzoek vond plaats in de wintei '70-'71) was als volgt verdeeld: de helft was voor een confessionele partij, m.n. de ARP (40 pet). De progressieve drie hadden de sympa thie van 12 pet der leden. Van de studenten eohter is slechts een kwart confessioneel, en prefereert een derde hei; progressieve blok, of de PSP. Geen polarisatie De gegeven cijfers zijn slecjits algeme ne gemiddelden. Van meer betekenis is de samenhang ia de antwoorden, die de mensen geven op vragen op verschillend gebied. Die samenhang blijkt zeer duidelijk aanwezig. Er viel uit op te maken, dat ar inderdaad sprake is van een variatie in gerefor meerd rijn, een variatie die ligt op een as met de polen 'zeer behoudend- zeer progressief'. (In dit onderzoek is een goed geijkte 'progressiviteitsther- tnometer' ontwikkeld, die ook in an dere gemeenten aangelegd kan wor den). Een zeer belangrijke conclusie is echter, dat er in de gemeente geen polarisatie op deze as optreedt. Er is weliswaar een enkele uiterst behou dende gereformeerde en enkele bij zonder progressieve, maar er is geen concentratie van zulke mensen bij de polen Integendeel, er is een zeer geleidelijke overgang van behoudend naar vooruitstrevend. Dit feit, dat slechts door sociologisch onderzoek aan het licht komt, zou in de polarisa tie-discussie wel eens meer aandacht mogen hebben! Een volgende belang rijke conclusie is, dat de geconsta teerde verscheidenheid zo sterk sa menhangt met n ief-theologische facto ren. Bijna de helft van de variatie Simones lot is, in vergelijking tot wat er allemaal gebeurd is, niet om in tranen uit te barsten. Dat ligt dan niet aan Canci Geraedts, want die is precies zo kinderlijk, argeloos en ge dreven als Simone moet rijn: braaf, ijverig, doodeerlijk, gevoelig en een beetje getikt. Ze weet niet wat ze doet, maar ze doet het met volledige overgave. En als zij (net als de stom me Kattrin uit Mutter Courage overi gens) het bedreigde volk (tevergeefs) optrommelt, heeft zij een mooie (goed geregisseerde) bezetenheid. Canci is een onbewust brokje natuur(talent) waar Brecht-op-z'n-best geen bood schap aan had. Guus Hermus zet haar 'patron' volle dig op poten. Hij is helemaal zo'n typisch Frans kleinburgerlijke bezit ter, die zijn baatzucht mooi patriot tisch weet te beredeneren. De collabo- rateur-die-goed-was ten voeten uit. Jan Tetèl is de bange burgemeester en koning Karei XII in Simones dromen die goedwillend maar laf het verkeerde doet of laat doen. Caro van Eijck te lang niet gezien op ons toneel speelt de oude, harde, gierige en uitgeslepen bourgeoise, de onaantastbare bazinne, die in Simones dromen terecht het kwaadaardige, ge vaarlijke wijf wordt. Dat doet zij fel hatelijk en heftig. Er zijn wat gewone Franse werklui: Theu Boermans en Wim de Haas, Gerard Hartkamp die de zaken schamper maar laf bekijken, en Joost Prinsen, die de mensen en hun teleurstellingen het best door heeft. Op de letters van haar eigen naam. En dan zoals de componist die quasi- alfabetisch had genoteerd. Een won derlijk samengaan, dat duidelijk de controverse orkestorgel laat uitko men. Die controverse is er van nature en vindlt rijn oorzaak in de stemmings perikelen die hij beide instrumentale groepen' tenslotte is een orge: n et meer dan een 'groep instrumen ten optreden. Van deze 'beper king heeft de 'meester' een bijna militant gebruik gemaakt, ook al doordat hij dit 'vak' zo voortreffelijk beheerste. In een zwaar akkoord geeft het orkest de 'toon' aan, die door het orgel dadelijk en met veel vitaliteit beant woord wordt. Wat tot een machtig eerste deel leidt. Het tweede deel is een vriendelijk klinkend Andante rnet de onvermijdelijke en fraaie orgel-fugati waarin ook het or kest zich doet horen. De Finale is een sprankelend en zeer afwisselend en muzikantesk geschreven werkelijk 'slot-deel. En ofschoon dit werk noch probleem, noch programma wil zijn, blijft na het briljante slot de indruk achter van een (muzikale) dialoog tussen twee rivalen, die aan de bui tenwereld niet laten weten waarover zij het hebben, en die het twistpunt tenslotte heel hartelijk (ook alweer muzikaal) gaan afdrinken. En dat kan nóch in de muziek, nóch ook elders, enig kwaad. Als het maar goed ge beurt. En dat is op het abonnementsconcert van zondag in de Grote Zaai, onder leiding van Bernard Haitink inder daad het geval geweest. In klank en ;n geest, waarbij de vele orgelsoli een fraaie afwisseling gaven met de or kestpartijen. tot aan de spannende climax aan het eind. Het concert was geopend met een allersierlijkst voorgedragen Symfonie in Bes. op. 18 nr. 2 van Joh. Christi an Bach, met in het midden een innemende hobo-solo, een symfonie die in de stijl en de natuur van het muzikale klimaat van 1776 een voor beeld van artistieke beheersing is, en die aanleiding was tot het boeiende kleurenspel die Haitink uit ons kleinbezette orkest heeft losge maakt. Na dc pauze sloot Brahms' Eerste Symlonie dit evenwichtige concert. Herman van Elteren fladdert, mooi op en neeir gehesen af en toe als de engel en doet dan alsof hij de bood schappen zingt. Die, en de andere muziek en liederen van Hans Eisler, zijn goed opgenomen onder leiding van Reinbert de Leeuw. De echte rauwe rake Brecht-Eisler-zanger had hij niet kunnen vinden. Jan Hundling en Paul Brandenburg doen een paar overgelopen Franse officieren, die ook Jeanne's rechters in Rouan zijn. In de 0pW6KkinQ bijrollen vallen Elly van Stekelenburg en Pierre Myrin op. Vertaling Frank Raven ontwierp het decor, enerzijds een droomkasteel, anderzijds de herberg, die erg bruin, vervallen en rommelig is, en v daardoor geen indruk geeft van he^ 'heilige bezit' waarvoor zo'n burgerman vaderland, vrijheid, eer en wat dan ook wil verkwanselen. De vertaling, altijd moeilijk bij Brecht, want elk woord moet het enige juiste zijn, werd best verzorgd door Karei Muller. Het wa ren de tekst en het bijbehorende spel <lie bloeiden. De problemen van toen en het lot van Simone brachten mij niet rechtop op het puntje van mijn stoel (wai andere B rechtop voeringen wel deden). Maar Gods woord houdt stand in eeuwigheid en hij spoorde dan ook aan, In de plaatselijke gemeenten trouw te zijn aan het Woord. Ook in de eigen gemeenten is maar al te vaak een ingezonkenheid. Daarom on derstreepte ds. Vroegindeweij de noodzaak van een geestelijke opwek king. 'Wij zouden moeten schreeuwen om de stromen des Geestes en zo moeten worstelen om vanuit het grondvlak ook de top weer gezond te maken'. Dat laatste werd breder uitgewerkt door ds. L. van Nieuwpoort uit Nun- speet, die het rapport van visitatoren- generaal over het geestelijk leven m de hervormde kerk besprak. 'Al mo gen we er dankbaar voor zijn, dat God in onze gemeenten nog veel goe de dingen heeft, toch is het overdui delijk, dat de verschraling en de ge wordt nl. verklaard door verschil in leeftijd en dat" ding. Enigszins verrassend schien dat het man- of opzichzelf-geen invloed hee mate van vooruitstrevends' wen zijn niet conservatieve! nen! Progressiviteit Duidelijk blijkt verder dat(_ van progressiviteit ook an gingen tot uitdrukking komt» te men vooruitstrevender is>v minder vaak naar de kerks wijkavonden, leest men mi in de bijbel en is men ARP toegedaan. Dit beeld indruk, dat progressiviteit ii kelijk leven tevens passirit kent. Echter, niet ondei deelname aan modernere kerkelijk leven, zoals het 1 aktie- of werkgroepen, het£ van vormingscentra, het bepaalde radio- of tv-pni (cursussen). Vermoedelijk I vooruitstrevenden juist hiel zijn. Tenslotte, welk nut heeft i melding van dit soort gegev] verwachting hetzelfde als meerde kerk van Wagenin^ gehad heeft. Studie en beraJ bleken daar een aanwijsbaj te vormen tot activering et wing van het kerkelijk levei Ir. W. H. Douma, socioloog" wetenschappelijk hoofdm verbonden aan de landbwi school te Wageningen. [w; Van een onzer verslaggevers UTRECHT 'Men verwacht nu van een mens redding uit de malai se waarin de hervormde kerk zich bevindt, maar hoe verkeerd is het, vlees tot zijn arm te stellen en zijn verwachting te bouwen op een nietig mens. Kerkherstel is alleen te verwachten van de Heilige Geest, van een wederkeer tot Gods Woord'. Dit zei zaterdag in Utrecht voorzitter ds. A. Vroegindeweij uit Veependaal op. de toog- dag van de hervormde mannenbond op gereformeerde grondslag. Ds. Vroegindeweij maakte zijn opmer king naar aanleiding van de lovende woorden, in het weekblad Hervormd Nederland gewijd aan de nieuwe se cretaris-generaal van de hervormde kerk dr. A. H. van den Heuvel. Hij verwachtte daarentegen dat 'de richt lijnen van de Camegielaan (het Haag se adres van de centrale organen der hervormde kerk) nu minder dan ooit invloed zullen uitoefenen op de plaat selijke gemeenten. De grote geestelijke verwarring van deze tijd schetsend zei de voorzitter dat temidden van de golven der revo lutie de kerk zou moeten zijn een pilaar en vastigheid der waarheid, om te getuigen van het heil en de vrede in haar Heere en Koning. Maar in plaats van op te roepen tot gehoor zaamheid aan het Woord en knielen voor Christus, is de kerk althans voorzover zij spreekt in haar hoogste organen meer bezig met verande ring van samenlevingsstructuren. Daar waar een politieke prediking wordt gebracht, moet de kerk afster ven. De gevolgen komen dan ook al openbaar. Duizenden keren de kerk de rug'toe. Het politieke evangelie slaat niet aan, aldus ds. Vroeginde weij. GE KOZENE GAAT In het verhaal van de scheij^ sen Abram en Lot verliete» aartsvader zoals 'hij daar ston^ gelaten. Maar ook meteen wal grote Metgezel bij hem, de BV. in zijn oren de belofle x herhaalde en hem nog rterkap ziel bond. Het hoort geiezeiiV/ den op de zondag na Hemelt zal u geen wezen laten. G< g( 'hem uitzicht op het gezin dj re als het stof der aarde. B jn wordt Abram steeds volwas pa zijn geloof. Opnieuw is er eézj| scheid tussen de beide broe(ne oorlogsgeweld in de buurt. V»m Streek' moet het ontgelden^ cu de door Lot gekozen woonplafje het krijgsgewoel betrokken. ]j, niiiug van Sodom behoort bijl ge dreigde partij. Hij raakt hg vlucht in één van de asfalt» g' het einde van Sodom is nal Lot behoort onder de krijg$w nen. Het oorlogsgeweld d ce hem. Wij lezen niet van zijn|te De kiezer blijkt niet alles in te kunnen houden. Zo vastbeij q hij de vruchtbare streek vaq w koos, zo passief is hij nu, I e{ ellende en het leed over zij;>st ©aan. Het overkomt hem allj m daartegenover krijgen wij ea beeld van de aartsvader. Oil reden ook, leeft hij buiten dit e] Onder de terebinten is het la< Zl goed. Totdat de vluchteling W van Lots wegvoering aan meldt. Dan komt het ondersc» Abram gaat iets doen. De kiekr komt de ellende, de gekozene'V zich erin. De man die het Ij lot in eigen handen nam is e|ii bal van de machten en de f" horig bleef aande Stem van de van het heil, die men handj gl En handelt verlossend. Alles 1 om. De zoon die zegt: ik ga, t a; gevangenschap weggeleid cn I die zich liet leiden trekt er e] dend op uit. Niet bevreesd! at ellende in te trekken. Nog l jj de krachtige handddruk van I te Metgezel. Zo gaat het heil Een weg van vertrouwen enl aklie komen. Ten bate van di (Genesis 14, 1-17). I Ds. A. Vroegindeweij loofscrisis ook onze gemeenten en ge zinnen aantasten', aldus ds. Van Nieuwpoort, die ervan overtuigd was, dat een gemeente zonder opwekking op de duur wel moet verstarren. Wel constateerde hij bij velen een verlangen naar zo'n opwekking, maar zolang dat nog niet uitbreekt in de kreet 'Och, dat Gij de hemelen scheurdet', is dat een bewijs, 'dat we als gemeente nog niet voldoende ver staan, dat wij in een keerpunt der tijden leven. Dan weten wij nog niet hoe groot de nood van de wereld en kerk is. Dan zien wij nog niet, hoe de wereld steeds verder van God af gaat in haar eigen doodlopende weg. God opende onze ogen ervoor. Dan gaan wij onze binnenkamers in en bidden wij om een nieuwe doorstroming van de Heilige Geest'. Dat zal alleen kun nen door Woord en Geest en daarom pleitte ds. Van Nieuwpoort voor een nieuwe en hernieuwde aandacht voor een levende, ontdekkende, appelleren de en het geestelijk leven opbouwen de prediking. Daarop sloot het referaat van ds. W. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Lisse: L. Blok i bergen. Vroegindeweij uit Eemnes, 'De zin van de kerkdienst Die zin zag hij in het onven van de prediking als verb met gezag, de volmacht Christus zijn boodschappers 'Hier wil God de Heere in zi deloze barmhartigheid uitdeli den. Hier wil Hij zijn gena heil, het nieuwe leven uitdel en overvloedig. Hier wil Hij in een godivruchtiige leven Hier wil Hij krachten troosten. Zo wordt de kerkga soort krachtcentrale voor onz lijkse levenswandel als christe Maar, aldus ds. W. Vroegindei kerkgang zal voor ons alleen ben, wanneer we ons op onz gang voorbereiden en aan onz gang ook de nodige nazorg b Daar zal iets meer van het fe? in uit dienen te komen, omdat zo grote zaligheid geroepen tot een heil. dat alles overtreft een politiek evangelie geboden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2