Ex-priester Ivan lllich de scholen afschaffen PRIJS /1000.- lomoseksuelen publiceren Iwartboek over 'meningen' Eredoctoraat een teken van hoop Beroepstoneel voor de kerkdienst ƒ100 Een dagophetland SFIevohof rrico WINNAARS /250.- Vergaderen JÉ Flevohof 'telle kritiek op school onderwijsvorm en op jacht naar diploma's an der moet uit Ru ije wil leren Misleidende reclame aan de kaak gesteld Jesus-people en politiek-radicalen zijn nauw verwant Universiteit hoeft aspirant-student niet toe te laten gj ROUW/KWARTET ZATERDAG 21 OKTOBER 1972 BINNENLAND/KUNST T9/K9 ADVERTENTIE fcj lor Piet Hagen chaf de school af' is een oproep nogal wereldvreemd klinkt, •eral wordt gedemonstreerd he or meer en beter onderwijs en irenslange leerplicht lijkt het W1'{ eaal voor de toekomst. Er zijn 22 tuurlijk wel scholieren die af iats toe denken dat de school me rsten kan, maar verder zal toch eJien zinnig mens durven bewe- ldg i dat de school moet worden n i jeschaft. ch is de schrijver van het boek va itscholing van de maatschappij' dom. Ivan lllich, directeur van vormingscentrum CIDOC in Mexi- heeft zelf een meer dan briljante aai ooiloopbaan achter de rug. In We eds i geboren als zoon van een Joego- esliffische diplomaat kreeg hij een uit- cende opleiding. Hij studeerde the- ie, geschiedenis en talen in Salz- g, Milnchen, Freiburg, Rome, Pa- en Leuven. Hij werd priester, ocht de diplomatenschool van het icaan en werd pauselijk geheim ïerheer. Op 29-jarige leeftijd .ht hij zich behalve monseigneur z« doctor noemen. In 1960 kon hij die titulatuur een professoraat kunnen we deze bliksemcarrière beter vergeten, als we willen hoe lllich tot de overtuiging m dat de school moet worden Een verklaring daarvoor is akkelijker te geven, wanneer we levensbeschrijving laten beginnen 951. In dat jaar begint priester h zijn werk onder de arme Porto- r3" ien in New-York. Vijf jaar later ïi .e It hij vice-rector van de universi- van 1 Ivan lllich: de school leert de mensen niet écht iets van Porto-Rico en het is tn die '77 tie dat hij ter gelegenheid van ve diploma-uitreiking een nogal cwaardige feestrede houdt. maakt deel uit van de meest orrechte tien procent van uw ge- sen tie', houdt hij zijn studenten J 'De publieke investering d van u geniet is vijftien maal zo Russ t als de investering in de opvoe- aPei van de armste tien procent van evolking, die de vijfde klas van s vfagere school nog niet haalt'. Het zoveel kosten verkregen diploma zegt lllich, de waarde van een eleeuwse aflaat. Zonder diploma et leven een hel geworden. De ol is de heilige koe van deze tijd, cerk van de gevestigde orde, en diplomaritueel is strenger dan ritueel van de Spaanse inquisitie. voor zijn examen zakt wordt annen naar de buitenste duister- loofi ïïfjaathandel' w|«een moderne Luther gaat lllich ,-jJekeer tegen deze aflaathandel in - - -"ildiploma's. 'Porto-Rico is ïoold. Ik zeg niet: opgevoed, maar ïoold. Het leven zonder olgaan is niet meer voorsteloaar. die verlangen naar opleiding is een of jng tot schoolgaan geworden. Vol- leri. deze religie kan opleiding be- uwd worden als het resultaat van olgaan en kan dat resultaat door „Jjjrs gemeten worden. Bepaalde cij- j ij. geven aan hoeveel jaren een jJent onder voogdij van de leraren doorgebracht. Bij de ontvangst het diploma verkrijgt het re it van de opleiding automatisch een marktwaarde. De macht van het diploma groeide in Porto-Rico zo snel dat de armen hun ellende nu wijten aan het niet hebben van een diploma, dat u, vandaag afgestudeerden, verze kert van uw rechten en macht in de maatschappij'. In 1961 trekt lllich voor zichzelf de radicale consequentie van deze opvat ting. Een jaar tevoren had paus Jo hannes XXIII het vrome en rijke Noord-Amerika opgeroepen tien jaar lang tien procent van alle priesters en nonnen in te zetten voor de redding van Latijns-Amerika. Maar lllich voelt weinig voor dit C.I.A.-achtig idealis me, waarbij missie-ijver, neo-kolonia- lisme en strijd tegen het Castro-com- munisme hand in hand gaan. Na een voettocht van 4500 kilometers dwars door Latijns Amerika strijkt hij neer in Guervanaca in Mexico. Hij sticht daar het documentatiecentrum CIDOC van waaruit hij de goed bedoelende missionarissen en ontwikkelingshel pers nu al tien jaar lang informeert over de werkelijke rol die het westen inclusief het westerse onderwijs, in de onderontwikkelde wereld speelt. Op het matje Dat het Vaticaan niet erg gelukkig is met deze revolutionaire geheim ka merheer spreekt vanzelf. In 1968 wordt hij in Rome op het matje geroepen. Het CIDOC wordt officieel veroordeeld en sindsdien gaat lllich als ex-priester door het leven. Volgens lllich speelt de school zowel in het westen als in de derde wereld een zeer geraffineerde rol bij de on derdrukking van de armen. Onder het mom van ontwikkelingshulp en com pensatieprogramma's worden miljar den in de school gepompt. Maar het is onbegonnen werk. De onderwijslad- der schuift zichzelf steeds verder Uit, zodat de mensen onderop de ladder de hoger geplaatsten nooit inhalen. De enige vooruitgang is dat eerst de kennis van het ABC, later het voor voegsel doctorandus bepalend is voor de tegenstelling tussen arm en rijk. Maar de tegenstelling blijft Zelfs de duurste compensatieprogramma's in de Verenigde Staten (drie miljard dollar in drie jaar) hebben de 'strijd tegen de armoede' niets verder gehol pen. Op z'n best profiteren de meest bevoorrechten onder de armen van dergelijke luxueuze programma's. De rest blijft waar ze hoort: onder op de ladder. Als dat in het rijkste land ter wereld zo is, wat mag je dan nog van het onderwijs in de arme landen verwachten. Illusie Het is niet alleen de diplomajacht die lllich bekritiseert. Hij gelooft ook niet dat de school de mensen echt iets leert. Wie slaagt voor zijn exa men kent natuurlijk een stel ezels bruggetjes die het latere leven ver aangenamen, maar het is een illusie te denken dat werkelijk Ieren gelijk staat met schools onderricht. 'De meeste mensen venverven het grootste deel van hun kennis buiten de school. Normale kinderen leren hun eerste taal terloops, hoewel zij dat sneller doen als de ouders aandacht aan hen besteden. De meeste mensen die een tweede taal ieren spreken, doen zulks door toevallige omstandigheden, bijvoorbeeld doordat ze verliefd raken op een buitenlan der'. De oplossing van lllich is simpel, al is zijn alternatief waarschijnlijk toch minder simpel dan we hier in een paar woorden kunnen zeggen. Zijn eerste eis luidt: schaf de leerplicht af. Vervolgens wil hij de scholen ver vluchtigen tot 'netwerken' van infor matie, documentatie, zelfstudie en vorming. Volgens hem is het principe van gelij ke kansen voor alle kinderen alleen te verwezenlijken in een soort knipkaart-onderwijs. Iedereen krijgt het recht op een bepaalde portie on derwijs. Je kunt zelf kiezen wat je doet en vooral ook wanneer je iets doet. Alle studie wordt zo zelfstudie. Niemand krijgt verplichte onderwijs programma's opgedrongen. Men studeert uit vrije wil, uit interesse, of omdat op een bepaald moment een bepaalde vaardigheid nodig blijkt. Wat die vaardigheden betreft: lllich vindt het niet erg wanneer daar dril- cursussen voor bestaan. Dat doen de rijken tegenwoordig toch ook. Een diplomaat die een vreemde taal moet leren gaat twee maanden in een talen practicum zitten. Dat is effectiever dan tien, twintig jaar lesjes opdreu nen in de schoolse school. Maar voor het overige heeft de school het karak ter van een speelplaats. Daarmee is de oude betekenis van het woord school in ere hersteld: scholè betekende bij de Grieken 'vrije tijd'. Wat men maar wil Hoewel het CIDOC, waarvan lllich directeur is, geen model biedt dat overal toepasbaar is, kan men uit Illich's beschrijving van dit informatie- en documentatiecentrum wel een in druk krijgen van hoe het volgens hem zou moeten. 'Men doet hier wat men maar wil. Wilt u bijvoorbeeld een cursus geven? Dan schrijft u naar het centrum hoe uw cursus eruit zal zien. Dat wordt dan in een catalogus ver werkt die aan de duizenden mensen die erom vragen wordt toegestuurd. Uw adres staat ook in de catalogus en men zal u schrijven als men aan uw seminarie wil deelnemen. U betaalt zoals alle deelnemers voor het recht om een cursus te geven 25 dollar. Als u echter 25 studenten hebt ontvangt u 250 dollar en kunt u hiermee uw reis betalen.' ADVERTENTIE fijn dit weekend! rijd van COC om ree htspersoonlijkheid je die een verslaggever STERDAM De Nederlandse vereniging tot integratie van homoseksualiteit (COC) heeft een Ischi ^je opengedaan over de houding die de overheid de laatste 25 jaar ten aanzien van de vereniging ^ft ingenomen. ®reni§ing spreekt van een 'zwart- zwartboek is het (lijvige) er dat samengesteld werd door ministerie van justitie en dat op le wijze in handen van het COC Bkomen. oud, zwartboek verhaalt onder meer j de motieven die geleid hebben de weigering van koninklijke keuring in de jaren 1963 en 1969. t sp tllans heeft bet COC trouwens om 8?en rechtspersoonlijkheid gekre- yjo: Uit het dossier blijkt dat de rud. n,?lige Minister van sociale zaken '^gezondheid, dr. G. M. J. Veld- rde (kabinet De Quay) aan zijn De genoot van justitie, mr. A. C. W. git ®au schreef dat hij op medische «uw len moest adviseren de erken- te weigeren Dr. Veldkamp noem- omofilie een afwijking, een ab- noei aliteit of een ziekelijke toestand. ven. nning van de vereniging, zo zei n Ju inister, kan 'homoseksuelen, die :r i« ujkerwijs van hun afwijking be- zouden kunnen worden, ervan louden zich ter genezing onder an ndeling te stellen', ie ai oM b van patiënten mVeldkamp voegde eraan toe dat hij tot een ander advies had kunnen komen als de vereniging zich zelf zou willen beschouwen als een vereniging van patiënten die eigenlijk behandeling behoeven. In de periode van het kabinet De Jong stuurde de vereniging een twee de verzoek om erkenning in zee. Po lak zat toen op de post van justitie. De laatste ging niet over één nacht ijs, en vroeg links en rechts adviezen. In 1969 beschikte hij afwijzend. Een van de eerste autoriteiten die zich voor officiële erkenning van het COC uitsprak was destijds staatssecre taris dr. R. J. H. Kruisinga (sociale zaken en volksgezondheid). Hij schreef op 26 maart 1968 dat er zijnerzijds 'uit een oogpunt van volks gezondheid geen overwegende bezwa ren bestaan de vereniging de gevraag de goedkeuring op de statuten te verlenen'. Op geheel andere gronden sloot bur gemeester Samkalden van Amsterdam zich in die tijd bij het advies van Kruisinga aan. De heer Samkalden schreef: 'Ofschoon ik van oordeel ben, dat de ontwikkeling van de homofilie geen gezande zaak is, meen ik, dat de koninklijke goedkeuring op de statu ten het COC niet kan worden onthou den'. Hij liét dit advies toekomen aan minister Polak. Welwillend De Amsterdamse zedenpolitie heeft van het begin af een welwillend standpunt ingenomen tegenover het COC. Al in 1948 adviseerde de toen malige hoofdcommissaris van politie H. A. J. G. Kaasjager de procureur- generaal te Amsterdam het COC onge moeid te laten. Hij had de indruk dat het bestuur zich volledig aan de wet poogde te houden en had waardering voor de medewerking die het COC steeds aan de politie wilde verlenen. Hij schreef: 'Ik ben van mening dat de eerbaarheid niet wordt aangerand, aangezien de homoseksuele ontucht in het algemeen in een besloten ruimte en buiten aanwezigheid van derden wordt gepleegd. In dit verband wil ik opmerken, dat heteroseksueel verkeer buiten de echt, waardoor de eerbaar heid dan eveneens moet worden ge acht aangerand te worden, evenmin strafbaar is, nog daargelaten de hete ro-seksuele perverse ontucht'. Aldus de heer Kaasjager in 1948. Het zwart boek is voor vier gulden bij het COC te bestellen. Argwaan herfstweer? kaasweer! era Van onze correspondent I11 Groningen, Leeuwarden en Assen heeft de Noorder Compagnie premières gegeven van 'Prototype' een spel over dood en leven van Stuart B. Jackman. Het is voor het eerst dat een beroepsgezel schap dit stuk op het repertoire neemt. niet vergeten.* Fricc eten Van een verslaggever AMSTERDAM 'Appelerend aan ge voelens van angst, strijdiig met de waarheid, garantietermijn voldoet niet aan gedeponeerde verkoop- en leve ringsvoorwaarden'. Op grond van deze en andere overwegingen werd door de commissie tot handhaving van de Ne derlandse code voor het reclamewe zen ingegrepen, nadat bezwaren tegen de tekst van bepaalde advertenties bij haar waren binnengekomen. Een opticien prees zonnebrillen aan met een 'aan het individuele oog aangepaste kleur', waarvoor geen en kel wetenschappelijk bewijs kon wor den aangevoerd. Een firma, die adver teerde met pillen tegen het roken, deed dat onder een naam, die geen enkel winstoogmerk deed veronder stellen. Een kapper prees een 'medi sche permanent' aan. Ook werden re sultaten van vergelijkend warenonder zoek verkeerd weergegeven. In een aantal gevallen werd een openbare aanbeveling gedaan geen advertenties van bepaalde firma's meer op te ne men. De Noorder Compagnie heeft voor de uitvoering ervan vooral kerken op het oog cn wil het brengen als onderdeel van een kerkdienst. De bedoeling is daarbij dat het zich ontwikkelt te midden van het publiek en dat de afstand tussen toeschouwer en speler wegvalt. Enkele weken daarna kunnen in een kerkdienst vragen die bij de toeschouwers zijn gerezen worden be handeld. Bij de opvoering in de Westerkerk te Leeuwarden is gebleken dat dit cp de opwekking van Lazarus geïnspireerde stuk indrukwekkende momenten heeft. Dat er soms een zekere afstand tussen spel en toeschouwer bleef moet geweten worden aan de vrij slechte verstaanbaarheid van de spelers (Ma- non Alving maakte hierop een uitzon dering) en de hier en daar te trage en te wijd uitgesponnen dialoog. Een bekorting van het stuk zou de indrin gendheid ervan ten goede komen en de zeer goede momenten meer tot zijn recht doen komen dan nu het geval was. Ze waren nu hoogtepunten in een soort taferelenspel. De predikant Jackman trekt de op wekking van Lazarus door in de op standing van Christus en geeft deze visie op het bijbelverhaal gestalte in een gebeuren, waarin Lazarus na zijn opwekking terugvalt in een geestelij ke verwarring. Als Maria de verrezen Christus ontmoet heeft, sterft Lazarus opnieuw, in zijn dood verwijzend naar het eeuwige leven. Tegenover dit gebeuren wordt een lakonieke predikant, die de wonderen verwerpt, geplaatst. En de wijze waar op hij optreedt is niet het sterkste onderdeel van het stuk. De engel Karis heeft een soort evangelische functie; hij moet verklaren en predi ken. Voor Jaap Maarleveld blijkt dit niet een helemaal overtuigende rol. Veel imponerender is de sombere Ma- ria-rol die door Manon Alving bijzon der sterk wordt gespeeld. Diny de Neef is ook goed als de twijfelende emotioneel reagerende Martha. Joop Witermans overtuigt niet helemaal in de rol van Lazarus, maar dat is ook aan de tekst te wijten: vooral de scène in het dodenrijk is zwak en grotendeels overbodig. Neemt men echter in aanmerking dat een kerk dienst met dit stuk de bezoekers voor het grootste deel zal boeien en zelfs meermalen aangrijpen dan is de hoop, dat de Noorder Compagnie op deze wijze een nieuw publiek met interes sant toneel zal confronteren gerecht vaardigd. Met de Franse slag De Chariots, vier Franse komieken, zijn bezig een begrip te worden in het filmwezen. Ze zijn jong en fris, ze kunnen nog wel een tijdje mee voor de onvermijdelijke beroepsmoeheid hun geintjes tot cliché's verstart. De kolderfilms, waarin zijn excelleren, moeten het hebben van een overwel digende hoeveelheid gags en precies uitgekiende herhalingen van bepaalde effecten. In hun nieuwste film, Les Fous de Stade oftewel Met de Franse slag, zijn deze twee voorwaarden voor succes aanwezig. Alle onzin mag, de toeschouwer wordt bedolven onder een stortvloed van nonsens. Het verhaal (dat er overigens zeer weinig toe doet) speelt zich af rond een mini-Olympiade in een Frans plaatsje. De Chariots zijn daar met vakantie en teneinde het hart van de kruideniersdochter voor één der hun nen te winnen, slepen zij met taaie volharding en vurige listen alle me dailles in de wacht. Zij worden daar bij geholpen door het Franse chauvi nisme, dat en passant een tikkeltje op de korrel wordt genomen. Regisseur Claude Zidi maakte er een lekker filmpje van, voor het hele gezin. W. W. B. Amsterdam - Cineac Damrak, Rotter dam - Cineac A.D., Den Haag - Rcx, Arnhem - Luxor, Eindhoven - Chica go a.I. En zoals de cursus-gevers komen om dat ze iets te vertellen hebben, zo komen de cursisten omdat ze iets leren willèn. Vrijwillig, overal vandaan, voor een week, een maand, een half jaar, al naar gelang het onderwerp dat hen interesseert of de vaardigheid die ze willen opdoen. De enige beperking die lllich de deelne mers oplegt is dat zij anderen niet willen bekeren tot hun ideologie zon der verdere discussie te dulden. Is het toch niet een beetje we reldvreemd allemaal? Misschien nog toepasbaar in landen waar toch al iedereen analfabeet is, maar een her senschim wanneer je dergelijke ideeën overbrengt naar de hoog ontwikkelde wereld van het westen? Maar hoe komt het dan dat lllich ook in Neder land in de mode raakt? Ik denk omdat zijn aanval op het schoolse onderwijs de in ieder mens bestaande argwaan tegen de schoolse dwang aanwakkert. Waarom moesten we de tafel van zesentwintig van buiten le ren? Waarom moest je op de huis houdschool twee uur per week strij ken? Waarom moest je Plato lezen op een leeftijd waarop je de waarde ervan niet kon inzien? lllich is niet de eerste die deze argwaan tegen de schoolse onderwijs verwoordt. Hij is een erudiet en bele zen man, maar ik denk niet dat hij Multatuli gelezen heeft Deze schreef in zijn 'Ideeën' dat 'gehele afschaffing van de school misschien beter vrucht zou dragen dan pogingen tot verande ring', omdat scholen 'inrichtingen zijn die per se goed onderwijs in de weg staan'. En elders: 'Scholen hebben vaak zeer nadelig gewerkt op onze vatbaarheid om te genieten, om vere delende denkbeelden in ons op te nemen, en in die zin: te leren'. Een andere Nederlander die te lang in Nederlands-Indië heeft gewoond om kritiekloos te kunnen meedoen aan de Hollands eschoolmeesterij is prof. dr. K. Posthumus, de op 14 september overleden regeringscommissaris, die zijn leven lang betoogd heeft dat leren niet begrepen moet worden als het volgieten van vaten die men daarna met een cijfer beplakt. Leren heeft een tweede betekenis: zelfstudie, en daaraan kan geen diploma een eind maken. Tenslotte: ons land voldoet uitstekend aan de karakteristiek die lllich geeft. Steeds meer mensen (nu meer dan drie miljoen) 'genieten' steeds langer (soms tot hun dertigste), steeds duur der (nu al twaalf miljard per jaar) onderwijs. Maar meer dan ooit lijkt het onderwijs tekort te schieten: de kleuterklassen zijn te groot, de wer kende jongeren worden gediscri mineerd, en volgens de studenten staat studieverkorting gelijk met de ondergang van de westerse bescha ving. Maar er zijn tekenen dat de 'ontscholing' ook hier nieuw perspec tief kan bieden. In Roermond begint binnenkort een educatief centrum voor werkende jongeren die niet meer werken, maar ook niet allemaal leer plichtig zijn. De opzet van dat cen trum is beschreven in een nota 'Mon dige jongeren in onmondig onder wijs', die verdacht veel lijkt op lllich. Gelukkig is het maar een klein expe riment. Want een ontscholing op gro te schaal zou onze verschoolste maatschappij nog niet overleven. Ivan lllich: 'Ontscholing van de maatschappij' (Wereldvenster, Baarn, 11.50) en 'Aalmoezen en folterin gen' (Lamnoo, Utrecht, 13.50). Dr. C. F. Beyers Naudé: Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM 'Het allergrootste belang is voor mij de boodschap die dit besluit inhoudt voor de zwarte gemeenschap van Zuid-Afrika - de Afrikanen, kleurlingen en Aziaten namelijk dat zij daarin een teken van hoop zien dat hen wordt overgedragen door hetzelfde volk dat 320 jaar geleden voet aan wal zette in een land dat zij ge zien hebben als een Kaap van Goede Hoop', zei vrijdagmiddag dr. C. F. Beyers Naudé toen hij in Amsterdam het eredoctoraat in de god geleerdheid aanvaardde, dat hem was toegekend door de senaat van de Vrije Universiteit. Hij vervolgde: 'Vele jaren lang heeft de zwarte bevolking gehoopt dat de bevrijding van de zwarte mens uit zijn toestand van ontrechting en knechting zou komen door een veran dering des harten bij de blanken. Toen dit een ijdele hoop bleek zijn heeft de zwarte mens zijn ogen hoop vol op het buitenland geslagen eveneens tevergeefs, hoewel hij met dankbaarheid erkent welke bemoedi ging hij put uit de reële en financiële steun van de hem sympathiek gezin den buiten Zuid-Afrika. Vandaag groeit echter steeds meer het besef dat hoewel steun van blanken binnen zowel als buiten Zuid-Afrika met dank erkend wordt als bewijs van bezorgdheid en als betuiging van soli dariteit, de ware bevrijding van de zwarten in ons land alleen bewerkstel ligd kan worden door de Zuidafri- kaanse zwarte gemeenschap zélf'. Ds. Beyers Naudé zag de toekenning van het eredoctoraat als een openbare NIJMEGEN De Jesus-people en de politiek-radicale stromingen vertonen >n wezen eenzelfde messiaans grond patroon. Beiden zijn symptomen van eenzelfde totalitair-religieuze en a-ra- tionele bevrijdingsbeleving. Dit zei prof. dr. E. C. F. A. Schillebeeckx gisteren in zijn diesrede aan de katho lieke universiteit Nijmegen. Beide bewegingen dromen van een onmiddellijk komende radicaal nieu we wereld, omdat de oude ondragelijk is geworden. Alleen zoekt de ene beweging de bevrijding puur-innerlijk en de andere puur sociaal-politiek. Tegenover deze vormen van messiaans radicalisme wees prof. Schillebeeckx op dc levenspraxis van Jezus. Ook in zijn tijd waren allerlei messiaanse bewegingen overvloedig aanwezig, het zij van politiek-zelotische aard, hetzij van pre-gnostische verinnerlijking. Het unieke van het Jezusgebeuren uitte zich al hierin, dat Hij weigerde in te gaan op die messiaanse verwach tingen van zijn tijdgenoten en zelfs volgelingen. Hij doorbrak het messi aanse grondpatroon en was in wezen de anti-messias. In plaats van een irrationeel radicalis me poneert Jezus voorlopige realise ringen van het Gezochte. Daarin geeft Hij een oriëntatie voor creatief han delen, dat weigert met macht mense lijke vrijheid te dwingen. Jezus dringt geen betere wereld op, wan neer dc mensen zelf hem niet willen, aldus prof. Schillebeeckx. erkenning van de doelstellingen en de arbeid van het Christelijk Instituut voor Zuidelijk Afrika in Johannes burg en als een openbare vereenzelvi ging met de strijd voor raciale ge rechtigheid in Zuid-Afrika, 'een daad die betekent dat u aan alle instanties in Zuid-Afrika die proberen het Christelijk Instituut verdacht te ma ken door leugenpropaganda, door inti midatie en nodeloze onderzoekingen, duidelijk te kennen geeft: wij aan vaarden niet het verwrongen beeld dat u ons voorhoudt want wij weten wat het Christelijk Instituut is en wil'. De promotor prof. dr. G. C. Berkou- wer zei dat de senaat zich ervan bewust was dat haar daad zou kunnen worden uitgelegd als een onderdeel van een campagne tegen Zuid-Afrika. 'Wij zouden dat als universiteit diep betreuren als een miskenning van onze diepste motieven en ook omdat we zo lang persoonlijk en universitair vele goede relaties hebben gehad met uw land en vele studenten aan onze universiteit hun studie hebben vol tooid, meermalen in uitnemende dis sertaties'. Het besluit van de senaat komt naar de promotor zei voort uit een herkenning van ds. Beyers Nau- dé's motieven, nl. dat theologiseren nooit kan en mag zijn een abstracte, levensvreemde aangelegenheid, maar alleen een diepgaande bezininig kan zijn over de inhoud, de betekenis en de kracht van het evangelie, dat altijd op het concrete leven is gericht. Prof. Berkouwer wees op ds. Naudé's bijdrage aan de nieuwe SPROCAS- studie over Apartheid en de Kerk, 'waarin op lucide wijze nieuwe aspec ten van het evangelie naar voren komen, niet in spectaculaire vondsten, maar in een nieuwe appellerende een voud'. De promotor besloot met de wens dat de nieuwe relatie tussen ds. Naudé en de VU verheven zal zijn en blijven boven elke simplicering van Uw pro blemen maar tegelijkertijd een teken zal zijn van een opnieuw luisteren naar de betuiging van de éne Heer die op wonderlijke wijze elke hoog moedige pretentie uitschakelt: Gij zijt het licht der wereld, een stad op een berg en het zout der aarde'. Onder de vele belangstellenden die ds. Beyers Naudé de hand kwamen drukken was ook de directeur van het programma van de wereldraad van kerken tot bestrijding van het racis me, drs. B. S. Sjollema. (ADVERTENTIE) levensmiddelencheques 1ste week Mevr. M. v.d. Geld/ Maastricht Mevr. Cramer, Amsterdam Mevr. H. Vonk, Geleen Mevr. J.R. Damstra, Putten Mevr.T.Teuns, Berkel-Enschot Mevr. H J. Boulonois, Heiloo Mevr. P.M. Kooman, Bruinisse Mevr. S.D. v. Oudheusden, Oud-Beijerland Mevr. O. Dolman, Bergen en nog vele andere winnaars van 100.-, 25.-, ƒ10.- DOE WEKELIJKS MEE MET AMSTERDAM Ondanks het feit dat er bij de Universiteit van Amster dam geen numerus fixus is vastgesteld voor de subfaculteit der tandheelkun de, hoeft de universiteit de 19-jarige J van Zijp uit Voorschoten niet toe te laten. Aldus luidt het vonnis van rechtbankpresident mr. U. W. H. Stheeman in het korte geding dat door de vader van Van Zijl aanhangig was gemaakt tegen de universiteit wegens het niet toelaten van zijn zoon. De president overwoog dat de weigering van andere universiteiten tandheelkundestudenten toe te laten ln Amsterdam een noodsituatie had doen ontstaan als gevolg van een grote toeloop, iets, waarvoor de uni versiteit niet aansprakelijk kan wor den gesteld. (ADVERTENTIE) nu eens in een andere omgevingop

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 9