Zending vaak gezien
als stuiptrekking
van 't kolonialisme
Vierduizend mensen
bij manifestatie
voor de 'éne weg'
Bernsteins Trouble
in Tahiti' in de
Rotterdamse Doelen
Progressieve rabbijnen
behalen overwinning
Trouw
K wartet
David Oistrach
nog altijd
een meester
uw probleem
ook het onze
Kerkelijke werkdag
over versobering
Nederland heeft
grootste caravan-
gebruik in W.-Europa
Personalia
Ilockendalage
Haydns 'De beloonde trouw'
werd aardig uitgevoerd
vandaag
Vaticaan: cursus moet direct weg
TROUW/KWARTET MAANDAG 16 OKTORER 1972
KUNST/KERK T2/1
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM Twee dirigenten stonden zaterdagavond tijdens het
in de Doelen gegeven Promenadeconcert voor het Rotterdams
Philharmonisch Orkest.
Edo de Waart leidde voor de pauze
een klassiek-romantisch programma
met Hummels Grand Concerto in a
(solist Stanley Hoogland) en de Ou
verture-fantasie Romeo en Julia van
Tschaikowski. Tijdens het tweede
deel van de avond dirigeerde Jochum
Slothouwer een opera in zeven tafere
len van Leonard Bernstein, getiteld
'Trouble in Tahiti'. Het gaat hier om
een half komisch verhaal met een wat
wrange ondertoon.
Een Amerikaans doorsnee-echtpaar uit
de middelklasse, dat het materieel aan
niets ontbreekt, schijnt aanvankelijk,
voor het uiterlijk althans, in alle
vi ede en harmonie en zonder enige
problematiek te verkeren. Maar in de
praktijk lijken de echtgenoten finaal
langs elkaar heen te leven. Zonder de
weg tot elkaar terug te vinden zoeken
zij als beste oplossing naar 'gezellig'
samen uit te gaan.
Voor de sfeertekening van de zeven
scènes gebruikt Bernstein voor de
rollen van de echtgenoten twee voca
listen (deze avond waren dat Inge
Fiölich en Nardy Graus) en een klei
ne vocale groep (Anne Haenen, Jan
Blinkhof en Willem Laakman) die
een vriendelijk optimisme en volle
tevredenheid met de wereld moet uit
beelden. Eigenlijk leent de Doelen
zich niet voor zulk een opvoering.
Nog afgedacht van de wel zeer primi
tieve zetstukken bleek aanvankelijk
een te diepe opstelling op het podium
niet bevorderlijk voor het goed over
komen der stemmen.
Staatsprijs voor
Louis Paul Boon
BRUSSEL (ANP) De jury voor de
teokenning van de driejaarlijkse staats
prijs voor verhalend proza in België,
heeft voorgesteld die prijs toe te
kennen (voor 1969-1971) aan Louis
Paul Boon. Hij krijgt de prijs Voor
zijn werk 'Pieter Daens'.
Louis Paul Boon werd op 15 maart
1912 in Aalst geboren. Als jongen gaf
hij al snel de studie op en hij kwam
aan de kost als huis- en dekoratie-
schilder. Later werd hij journalist bij
het Belgische blad Vooruit.
In 1942 werd het manuscript van zijn
eerste roman, 'De voorstad groeit',
bekroond met de Leo Kryn-prijs. La
ter kreeg hij er ook de H. Roland
Holst-prijs voor.
Boon werd vooral bekend door zijn
boeken de 'Kapellekensbaan' en 'Een
zomer te Termuren'. Boon ('Boontje'
voor zijn lezers) heeft een eenmans
tijdschrift uitgegeven 'Boontjes re
servaat' geheten, waarin hij gedachten
en invallen publiceerde. Hij heeft een
groot aantal romans en korte verha
len op zijn naam.
In het afgelopen jaar was hij zeer
produktief en bracht hij drie nieuwe
boeken op de markt, namelijk de
documentaire 'Pieter Daens', de ro
man 'Als het onkruid bloeit' en het
pornoverhaaltje 'Mieke Maaike's obsce-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Dagelijks bestuur: B Bol. Den
Haag: dr. EL Bleumlnk, Paters-
wolde; mr. G. C. van Dam,
Nootdorp: W. A. Fibbe. Rot
terdam; J. Lanser. Utrecht;
dra. J. W. de Pous, Den Haag;
J. Smallenbroek, Wassenaar.
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J. de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768)Gem.giro
X 500.
Overige leden van het alge
meen bestuur: K. Abma, Am
sterdam; H A de Boer, IJmui-
den; Th. Brouwer, Assen; nr.
dr J. Donner, Den Haag; J.
van Eibergen. Schaarsbergen;
mr K. van Houten, Wagenin-
gen; ds. O. I. Hyikema, Bilt-
hoven; Jac. Huijsen. Delft;
mevrouw M. C. E. Klooster-
man-Fortgens, Voorschoten;
mevrouw J. G. Kraayeveld-
Wouters, Heerhugowaard;
prof. dr. G. N. Lammens,
Naarden; ds. F. H. Lands
man, Den Haag; H. de Mooij,
Rijnsburg; prot. dr. G. C. van
Nlftrlk, Amsterdam; H. Otte-
vanger, Buitenpost; mr. dr. J.
Ozlnga, Lunteren, dr. A. Veer
man, Rijswijk (Z.-H.); H. H.
Wemmers, Den Haag; drs. R.
Zijlstra, Oosterland (Zld.).
Het ontbreken van de tekst in het
programma maakte het geheel er ook
al niet duidelijker op. In het verloop
van het stuk kwam de zang der
hoofdpersonen wel beter tot zijn
recht Het kleine orkest bestaande uit
blazers, enkele strijkers, slagwerk en
harp. was aan de rechterzijde van het
podium opgesteld, wat in akoestisch
opzicht natuurlijk weer niet profijte
lijk was voor het gedeelte van het
publiek dat rechts op de ring zat. De
muziek van dit uit 1953 daterende
stuk klinkt vlot, zoals zoveel dat
Bernstein schreef, maar komt zelden
boven het oppervlakkige uit. Het klei
ne ensemble Opera Studio van de
Ned. Operastichting zou het naar het
ons voorkomt in de Schouwburg met
het orkest in de bak beter hebben
gedaan.
Na een kleurrijke, maar hier en daar
wat rafelige uitvoering van Tschai-
kowski's Romeo heeft een overtuigen
de en briljante vertolking van Hum
mels a moll klavierconcert stellig bij
gedragen tot een hogere waardering
van deze nevenfiguur uit de overgangs
tijd tussen de Weense klassieken en
de romantiek. Het klavierspel van
Stanley Hoogland klonk bij alle virtu
ositeit gaaf en afgewerkt De volgza
me orkestbegeleiding was mede bepa
lend voor het hoge uitvoeringspeil.
(door Adr. Hager)
DEN HAAG Een bezoek van de
Russische violist David Oistrach aan
Nederland gaat gepaard met in korte
tijd een groot aantal concerten in
diverse plaatsen met verschillende
composities. Geen sinecure, doch van
een musicus op zijn niveau met een
45-jarige podiumervaring kan men
verwachten, dat hij deze, vooral gees
telijke, inspanning opbrengt.
Oistrach heeft een uitgebreid reper
toire, doch met name in het vioolcon
cert van Brahms is hij een uitblinker.
Niet alleen op de plaat, doch ook op
de Nederlandse podia bracht hij het
werk meerdere malen. Een lyrisch
bewogen, wondermooi klinkende, in
alle kracht tinkelende weergave, met
een cadans als bewijs van zijn onaan
tastbaar meesterschap. Oistrach is nu
64 jaar, gelukkig bestaat voor derge
lijke musici niet de pensioengerech
tigde leeftijd van 65 jaar. Uit de
ovaties immers bleek dat men hem
gaarne nog vele malen wilde terug
zien.
Hiroyuki Iwaki en het Residentieor
kest hebben zich volledig gericht op
de wensen van Oistrach. Een over het
algemeen goed sluitende begeleiding,
al zal de solist weieens door meer
welluidende blaasinstrumenten omge
ven zijn geweest.
De 27-jarige Mahler voltooide In 1888
zijn eerste symphonie, de opmaat van
een gigantisch symphonisch oeuvre
tot en met de onvoltooide tiende. Zijn
eersteling, ook wel Titan-symphonie
genoemd is een muzikale wandeling
door de natuur, zij het dat zulks bij
Mahler niet uitsluitend ontspanning
betekent Voor Iwaki zeer zeker: Mah
ler kostte hen enorme inspanning.
Dankzij de inzet van het orkest kwam
er echter een goed klinkend geheel
tot stand. Het Residentieorkest heeft
geen uitgesproken Mahler-traditie en
dan is het voor een gastdirigent geen
eenvoudige zaak een volledige greep
op het orkest te krijgen. Maar het
publiek kwam toch primair voor
Oistrach.
mi
Brleren die niet zijn voorzien van naam en
adrci kannen niet In behandeling woeden
genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar In verband
staan moeten In afzonderlijke brieven worden
gesteld. Per brief dient een gulden aan post
zegels te worden Ingesloten. Adres: redactie
Trouw-Kwartet, postbus 141, Botterdam.
Vraag: Hoeveel kost een begrafenis
vanuit mijn woonplaats naar een
kerkhof in een andere gemeente op
ongeveer 25 kilometer afstand, waar
ik een eigen graf heb. De grafrechten
zijn voor 40 jaar betaald. Het betreft
een eenvoudige begrafenis met één
volgauto. Mijn verzekering is slechts
175. Mijn inkomsten zijn klein en
het valt moeilijk geld opzij te leggen,
terwijl de kosten elk jaar toenemen.
Antwoord: De eenvoudigste begrafenis
kost tegenwoordig een groot bedrag.
U moet rekenen op minstens 1200
(nu). U kunt zich wenden tot de
dienst sociale zaken in uw gemeente
huis. De bijstandswet springt in uw
geval zeker bij. Het is het recht van
elke Nederlander op een gegeven
ogenblik daarvan gebruik te maken.
De familie is er mee geholpen als
deze zaken van tevoren geregeld zijn.
Renato Capecchi in 'De beloonde
trouw'.
UTRECHT Zaterdag 18 november
zal in Rotterdam de tweede landelijke
werkdag voor ontwikkelingssamenwer
king van de gereformeerde kerken
worden gehouden. Het thema voor
deze dag wordt 'Versobering, ja! Maar
hoe?'.
Aan de hand van korte inleidingen
zal hierop worden ingegaan door drs.
G. J. van Apeldoorn, ontwikkelings-
econoom, prof. dr. T. P. van der Kooy,
oud-hoogleraar in de economie, dr. J.
M. van Minnen, studentenpredikant
en drs. D. Schut, politicoloog. Vervol
gens zullen de deelnemers in drie
groepen (kerk, maatschappij en per
soonlijk leven) nader over het onder
werp van gedachten wisselen.
De dag wordt gehouden in de Verrij
zeniskerk, Springerstraat 340, Rotter-
dam-Alexanderstad. De kosten van
deelname bedragen 3,50 per persoon.
Hierbij zijn lunch en koffie inbegre
pen. De eerste werkdag werd 22 april
in Zwolle gehouden over 'De macht
der machtelozen'.
DEN HAAG Nederland heeft het
grootste caravangebruik van West-Eu
ropa. Met een verhoudingscijfer van
54 caravans op duizend personenauto's
staat ons land aan de top, gevolgd
door België met 49 en Engeland met
46.
Het caravangebruik in landen als
Frankrijk met 29 en West-Duitsland
met 19 ligt nog achter, zodat daar van
een relatief snelle groei sprake is.
Haydn componeerde La fidelta premi-
ata (De beloonde trouw) voor de
opening van het nieuwe theater van
zijn broodheer Vorst Nicolaus Ester-
hazy omstreeks 1780. Het gebeurde in
haast en er werd later nog veel aan
veranderd, maar het stuk had uitbun
dig succes. Hoewel het uit de recon
structie door Landon Robbins niet
helemaal gaaf tevoorschijn zal zijn
gekomen, kan toch wel geconstateerd
worden dat met La fedelta premiata
geen meesterwerk aan de vergetelheid
werd ontrukt. Het uitermate naïeve
libretto waarin een aantal pastorale
liefdesparen elkaar drie bedrijven
lang voor de voeten lopen totdat de
godin Diana aan het slot orde op
zaken stelt, werd door Haydn voorzien
Afscheid: Aan de Vrije Universiteit
heeft dr. A. C. Drogendijk gisteren
afscheid genomen als hoogleraar in de
sociale geneeskunde. Prof. Drogendijk
was sinds 1954 aan de VU verbonden.
Promoties: Gepromoveerd tot doctor
in de technische wetenschappen R.
Hamerslag en H. Nieswaag (T.H.
Delft) en W.A. Corstanje (T.H. Eind
hoven) tot doctor in de wiskunde en
natuurwetenschappen: F. van Herp
(Nijmegen) en J. A. Schulp (Vrije
Universiteit); tot doctor in de land
bouwwetenschappen: L. J. G. van der
Maesem en M. B. Ponsen (Wagenin-
gen); tot doctor in de sociale weten
schappen: R. Kats (Groningen), tot
doctor in de geneeskunde: H. Letzel
(Nijmegen).
Onderscheiding - Dr. E. G. Woodrofe
voorzitter van de raad van bestuur
van Unilever limited, is benoemd tot
commandeur in de orde van Oranje
Nassau.
Benoeming - De heer J. van der Gijp
is pei 1 november benoemd tot hoofd
inspecteur-directeur voor de arbeids
voorziening in Zeeland. Hij volgt mr.
J. S. Rietema op, die in dezelfde fune»
tie in Groningen benoemd is. De heer
Van der Gijp is sinds 1968 directeur
van het gewestelijk arbeidsbureau in
Den Haag.
Burgemeester De heer F. Hoekstra
te Apeldoorn is per 1 november be
noemd tot burgemeester van Hoevela
ken. De heer Hoekstra (46) is her
vormd predikant in Rotterdam ge
weest en lid van de Apeldoornse
PvdA-fractie.
Onderscheiding Mr. P. Knapen uit
het Belgische Sint Truiden is bij zijn
afscheid als voorzitter van het be
stuur van het Groot Limburgs Toneel
benoemd tot officier in de orde van
Oranje Nassau. Minister Engels heeft
hem in de Maastrichtse stadsschouw
burg de onderscheiding uitgereikt.
Derde regionale zendingsdag
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT 'Een paar jaar geleden dacht ik nog: het wordt gemak
kelijker. We staan niet meer als overheersers tegenover overheersten
maar als gelijken tegenover elkaar, van mens tot mens. Dat was te
optimistisch. Dat oude zeer schijnt nog lang door te werken. In vele
jonge staten wordt de zending toch nog gezien als een laatste stuip
trekking van het kolonialisme'. Dat zei prof. dr. D. C. Mulder zaterdag
op de derde regionale zendingsdag, belegd door de Nederlandse
Zendingsraad.
door R. N. Degens
AMSTERDAM Twee jaar geleden gaf de Nederlandse Opera Stich
ting tijdens het Holland Festival de première van La fedelta premiata,
een door H. C. Robbins Landon herontdekte opera van Haydn. Vrij
dagavond werd in de Amsterdamse Stadsschouwburg met een nieuwe
reeks voorstellingen van dit werk in dezelfde bezetting begonnen.
van een muziek waarin doorlopend de
ene teleurgestelde minnaar na de an
dere met recitatief en aria opdraaft.
Hij deed het handig en vakkundig en
hoe kan het anders hier en daar
met de verrassende oorspronkelijk
heid van een grootmeester.
Als muzikaal amusement is het voor
onze tijd alleen nog te pruimen wan
neer het met een parodiërend gebaar
wordt gepresenteerd. Voorzover dat in
de bedoeling van regisseur Jean-Pier
re Ponnelle (die ook de decors en
costuums ontwierp) heeft gelegen, is
het alleen in de door Renato Capecchi
meesterlijk vertolkte rol van de gekke
rokkenjager Perrucchetto merkbaar
geweest. Hij had in dit opzicht dan
wel de dankbaarste rol, maar het eist
enorm veel talent om daar op deze
manier gebruik van te maken. Voor
het overige was het best een aardige
voorstelling, met opmerkelijk goede
bijdragen van Ans Philippo en Nico
Boer. met een spits spelend Neder
lands Kamerorkest in de bak, en met
Alberto Erede als muzikaal leider die
voor een vlotte gang van zaken zorg
de.
Het zijn de 55-jarige rabbi Shlomo
Goren en de 51-jarige rabbi Ovadia
Josef. 'Zij vertegenwoordigen ons al
ler hoop', zei Haim Haifeitz van het
ministerie van religieuze zaken na
afloop van de stemming, 'de oude
garde is verdwenen'.
Rabbi Goren, oud-hoofdlegerrabbijn,
versloeg bij de stemming de zeer
conservatieve 87-jarige rabbi Isser Un-
terman, en neemt derhalve voor de
komende vijf jaar diens functie van
askenasisch opperrabbijn voor de
westerse joden over.
Ovadia Josef versloeg Yitshak Nissim
(76). Hij bekleedt nu de functie van
opperrabbijn voor de sefardische of
oosterse joden.
Eerder zijn er twee van deze dagen
gehouden in Etten Leur en in Hooge-
veen. Het patroon van die dagen is
hetzelfde: 'n algemene inleiding waar
in de nieuwe zendingssituatie in gro
te lijnen wordt weergegeven, een keu
zeprogramma uit verschillende aspec
ten van het zendingswerk (de verhou
ding met werelddiakonaat en ontwik
kelingssamenwerking, het anti-racisme-
programma, de kerk in Oost-Europa
enz.), dit alles omlijst door 'zang en
snaren'. De opening in de Utrechtse
Jaarbeurscongreshal door de zang en
combogroep van het Militair Hospi
taal in Utrecht had niets meer van
dat plechtig-obligate, maar was uit
bundig en sprankelend.
Overigens trof de 'Multi-dia-show In
donesia '72' van Hans Samson alweer
hetzelfde lot dat haar ook (lin Engelse
versie) in de zitting van het Centraal
Comité van de Wereldraad had
getroffen: gereserveerd te worden
voor diegenen, die verder niets zin
nigs te doen hadden. Twee vertonin
gen voor de wereldraad werden heel
pover bezocht omdat zij na de dagslui
ting werden gehouden en nu was
aangekondigd dat 'wie niet aan een
discussiegroep wil deelnemen' er naar
kon gaan kijken. De achterstelling
van het visuele bij het verbale in de
kerk is opmerkelijk, maar degenen
die dit gezien hebben konden
zich wel eens meer aangesproken
hebben gevoeld dan door alles wat er
verder geboden werd. Deze indringen
de voorstelling, dynamischer nog dan
film, zou eindelijk eens deel van een
programma moeten worden.
Vragen
'Moeten we spreken' en 'Moeten wij
spreken' waren de twee vragen waar
prof. Mulder op in ging.
De vragen komen niet voort uit twij
fel of we wel iets te zeggen hebben.
Natuurlijk wordt ons vaak voorgehou
den dat we geen boodschap hebben
die antwoord geeft op de vragen van
vandaag maar op die van gisteren.
'Waarom zouden we aanhangers van
andere religies en culturen uit hun
zekerheden stoten en daar onze eigen
onzekerheid voor in de plaats stellen?
Neen, wij hebben wat gehoord dat de
moeite waard gebleven is, en dat
doorverteld moet worden', aldus prof.
Mulder.
De vraag op we wel moeten spreken
komt ook vaak voort uit inzicht in
het kwaad dat er in het verleden
allemaal onder of achter de kruisba
nier geschied is. Of, zoals een Afri
kaan het eens onder woorden bracht::
'uw daden spreken zo luid, dat we uw
woorden niet horen kunnen'.
Te snel
Roger Caras -Poema. Uitgeverij: De
Boer, Bussum. Prijs 17,90.
De Amerikaanse auteur Caras, die
met zijn boeken over dieren, telkens
een pleidooi levert voor het behoud
van het natuurleven, beschrijft in dit
boek het leven van een poema (pan
ter) in het woeste jgebied, de Evergla
des, in Florida. Hij is een meesterlij
ke verteller van de strijd van dieren
in de jungle. Het thema is, dat een
volwassen poema ieder dier kan do
den dat zijn weg kruist. We maken
kennis met strijdtonelen, waarbij Ca
ras verbluffende details aangeeft. De
realistische romantiek, die liefhebbers
van natuur en dier volledig aan
spreekt, bereikt fascinerende hoogte
punten. Zoals het gevecht van de
poema met een reus van een zwarte
beer en zijn strijd tegen de mens, in
dit geval een geslepen, stokoude poe
majager. We volgen de poema op z'n
levenspad door het oerwoud, door het
drassige binnenland, dat mede be
hoor tot de luxueuze schijnwereld
van Florida. Roger Caras weet sympa
thie te wekken voor de meedogenloze
doder, die de poema is. Het is een
boek. dat op grandioze wijze infor
meert over dierenleven, dat we in de
regel alleen maar van de dierentuinen
kennen.
Rien Poortvliet maakt een groot aan
tal tekeningen, die deze uitgave tot
een waardevol bezit maken.
Rfs
Opluchting na stemmi ng in Jeruzalem
JERUZALEM (UPI, ANP) Twee rabbijnen die bekend staan om
hun liberale opvattingen op het gebied van de joodse wetten, zijn
gisteren door een college van 150 rabijnen uitverkoren om geza
menlijk leiding te geven aan de rabbinale raad, die de joodse wetten
interpreteert.
Prof. dr. D. C. Mulder
allemaal wat langzamer gaan, maar
kómen zullen we er ook.
Juist nu er in verschillende landen
deuren dichtgaan komt de volle last
va het getuigenis te rusten op de
kerk daarginds. Als voorbeelden
noemde prof. Mulder Pakjstan, Cey
lon, Birma en ook India.
Samen getuigen
Daarom is er dringend behoefte aan
nieuwe samenwerkingsvormen, waarin
de westerse kerken kunnen laten zien
dat het haar er nooit om gegaan is
om de baas te spelen, om alles zelf te
willen doen uit vrees dat het anders
niet goed gedaan zou worden, of om
de royale gever te willen spelen. 'We
moeten laten zien dat het ons altijd
gegaan is om het sainen getuigen, het
samen proberen de wereld van van
daag te dienen. Want de wereld van
vandaag heeft het getuigenis nodig
van de barmhartigheid van God, ver
werkelijkt in Jezus Christu, het getui
genis van de verzoening en het getui
genis van het Koninkrijk', aldus prof.
Mulder.
verborgen hand
De Stem heeft Abraham geroepen
van hem een reiziger gemaakt |1
steeds gaat het om 'het land dat i
wijzen zal'. De reis is niet in i
opzichten voorspoedig. Dat is ook q
te verwachten. Vroeger hingen
wandspreuken in veel huiskamers i
deze 'waarheid', dat God wel i
goede aankomst maar geen zoni
reis beloofd heeft. En dat is w<
Reizen, op weg zijn met deze
heeft ook z'n donkere kanten,
leed wordt ons niet bespaard, zegt
huwelijksformulier, waarmee in.hu
niet gezegd wil zijn dat het leed*
God komt. In het eerste gedeelte i
Genesis 12 lezen we al: de Kanaai
ten waren toen in dat land'. Het li
dat Abraham binnentrekt is i
'maagdelijk', maar bewoond. Er st
geen erepoort met 'welkom' in kn
rige letters. Nu gaat het verhaal i
der. Er breekt hongersnood uit in
land dat Abram juist bezig is
altaren voor de HERE te voorz
Hongersnood is niet altijd een nah
ramp. Met de moderne middelen i
vervoer is iedere hongersnood in d
tijd zelfs een aanwijsbare distribo
fout. In ieder geval krijgt Abram
te maken met de gewone gebeuri
heden. God spreekt niet meer
hem. Hij staat voor zulke dingei
moet beslissen. Hij gaat naar Egp
Dat heeft bezwaren vanwege een p
game Farao en ook daartegen cé
de aartsvader zijn maatregelen. Si
moet zeggen dat ze zijn zuster is. 1
de vrouw wordt minder gedacht
braham is daardoor veilig. Sarai is
knappe verschijning en wordt dan
prompt, op het eerste gerucht
haar schoonheid, aan het hof
haald'. God spreekt niet, maar
verteller ziet God wel handelen
HEER slaat Farao en op de
andere manier komt hij achter
geheim. Het loopt nog goed af. Alt
wordt met heel zijn hebben en!
den het land uitgezet. Dat sche
weinig. Wij moeten op aarde bi
singen nemen ten aanzien va:
gebeutenissen. Die beslissingen
den hier niet gelaakt. Wel blijkt
zijn woorden niet vergeten te z\
is een verborgen hand die hem J
De HEER sloeg Farao. W&t we(
ten doen en hoe we moeten haul
is een kwestie van luisteren enj
wegen van de woorden Gods.
ons daartoe bekend gemaakt
God mijn leven' kan een vrat
den: Laat ik mij leiden?, nl.
u bekend gemaakt is'. De vei
hand is Gods zaak, waarvoor jeJ
maar achteraf dankbaar kunt zijl.
niet zelden handelt die hand 1
men. (genesis 2,10 -20).
We hebben volgens prof. Mulders wel
eens te snel gesproken 'er te
gemakkelijk van uitgaande dat
mensen van zulke andere culturele
achtergronden op dezelfde manier
christenen behoorden te worden als
wij en dezelfde ervaringen zouden
moeten hebben'.
In Ethiopië maakte hij een Ameri
kaanse zendeling mee die onder de
leden van de Ethiopische orthodoxe
kerk zending dreef omdat die mensen
volgens hem onbekeerd bleven zolang
ze geen persoonlijke ervaring met
Christus hadden. Paulus zegt: voor
het evangelie moet er een deuT open
gaan. Maar je kunt door een deur
naar binnen en naar buiten gaan. En
nu is in de zending wel eens te vaak
geprobeerd en dat gebeurt nóg wel
wel naar binnen te gaan in die
andere cultuur, maar niet naar buiten
te gaan uit de eigen cultuur. En dan
spreekt men te snel, aldus prof. Mul
der
De vraag of wij het zijn die moeten
spreken is ook een goede bezinning.
In het Nieuwe Testament is zending
in de eerste plaats het gezonden zijn
van Jezus door de Vader. En dan is
het Jezus die de discipelen uitzendt
tot èlle volken. Het beeld is wat
verschraald omdat het historisch voor
veler bewustzijn is geworden: een spe
ciale activiteit van het Westen in de
rest van de wereld. Bisschop Inayat
Massey van de Verenigde Kerk van
Pakistan zei vorig jaar op de vraag
van een delegatie van de gereformeer
de zending uit Nederland waarmee
deze hem kon helpen: laat ons alleen.
Vaak luidt de klacht: tot nu toe
hebben jullie altijd de plannen ge
maakt voor wat er bij ons moest
gebeuren en omdat jullie er ook de
mensen en het geld voor hadden en
wij niet; hebben wij ze aanvaard.
Maar laat ons nu zelf onze plannen
maken en wacht of we jullie kunnen
gebruiken. Als je dan daarin mee wilt
werken, graag, wil je niet dan zal het
Van een medewerker
UTRECHT 'One Way: JesusEen paar duizend jongeren lieten
met ten hemel geheven wijsvingers die 'yell' zaterdag herhi
delijk klinken in de Utrechtse Margriethei, waar Ben Hoekeni
zijn 'One Way Day' hield.
De demonstratieve manifestatie, die
de afsluiting was van een in de
afgelopen maanden gehouden anti
drug-actie, trok in totaal ongeveer
vierduizend bezoekers en bleek hele
maal in overeenstemming met de hui
dige J?zus-rage. Spreekkoren ('geef
me een J, geen me een E, geëf me
een Z' enz) waren cr net zo typerend
als Jesus-stickers, Jesus-shirts en an
dere uiterlijke tekenen van de Jezus-
revolutie.
Hetgeen niet wegneemt dat er ook
heel degelijk werd gepreekt. Met na
me door Ben Hoekendijk zelf. In
aansluiting op een zangspel met licht
effecten, gepresenteerd door de Zwol
se gospelgroep The Burning Candles,
riep de evangelist de jeugd op niet te
buigen voor moderne afgoden. 'Het
laatste eindtijddrama gaat beginnen',
zei hij. 'Ik verwacht een uitstorting
van de Heilige Geest, zoals ons land
nog nooit heeft gekend in hét verle
den. Een opwekking, die dwars door
alle kerken heen gaat. Maar ook het
werk van de satan zal steeds meer
openbaar worden'.
Ben Hoekendijk, sprekend naar aan
leiding van Daniël 3:29 ('omdat er
geen andere God is die zo verlossen
kan') adviseerde de jongeren zich niet
te schamen voor het evangelie. 'Ik
vraag je in het openbaar voor Jezus
te durven uitkomen. Ons land is ziek
en schreeuwt om een opwekking en
om mannen als Daniël en zijn vrien
den, die niet buigen voor BaSl. Als
iedereen knielt voor de anti-christ en
zijn immoraliteit, blijf dan staan'.
Zowel Ben Hoekendijk als zendeling
Kees Goedhart, die 's middags een van
de getuigenisprogramma's leidde, no-
Aan de stemming was een intensieve
verkiezingscampagne voorafgegaan.
Rabbi Goren, die gesteund werd door
premier Meir, is in tegenstelling tot
zijn voorganger van mening, dat de
joodse religieuze wetgeving voldoende
soepel geïnterpreteerd kan worden om
zekere religieuze problemen bevredi
gend op te lossen. Hierbij speelt voor
al de kwestie van de 'mamzers' een
rol. Dit zijn kinderen van overspelige
gehuwde vrouwen die volgens de con
servatieve interpretatie van de joodse
wetten tot in het tiende geslacht geen
kerkelijk huwelijk kunnen sluiten.
Voor deze paria's hebben Mosje Dajan
en premier Meir zich publiekelijk in
gezet.
ROME (KNP) Het Vaticaan staat bisschoppen Ernst en Bluyssen vorig
erop, dat de OMO-katechese-cursus, jaar al gemaand werden, de cursus uit
die op r.k. middelbare scholen in de roulatie te nemen. In plaats daar-
Noord-Brabant wordt gebruikt, 'on- van besloten de bisschoppen, om sa-
voorwaardelijk wordt teruggetrokken', men met de schrijvers van het boek
Dit wordt gezegd in een verklaring in tot een herziening te komen. Op
de Osservatore Romano onder de titel grond daarvan bereidden de beide
'Verduidelijking omtrent de interven
tie van de Heilige Stoel inzake een
experimentele katechismus in Neder
land'. De OMO-cursus, die in de ver
klaring steeds 'katechismus' genoemd
wordt, vertoont volgens het Vaticaan
'op vele punten belangrijke gebreken'.
In de verklaring wordt gezegd, dat de
bisschoppen een ontwerp voor, dat
echter op 7 augustus 1972 door de
congregaties voor de geloofsleer en de
clerus als 'ontoereikend' werd afge
keurd. Tegelijk drong Rome er nog
maals op aan, dat de katechismus 'nog
voor het begin van het nieuwe school
jaar* zou worden teruggetrokken.
digde de aanwezigen uit Christu
aanvaarden als hun Heer. In
gingen ongeveer 150 bezoekers op
invitaties in.
Discussie was er in de Margriethii
gehele dag door. Koffie, koek, ijl
warme worst consumerend pra:
de bezoekers urenlang met
over Christus en christendom,
stonden hier en daar spontane i
groepen rond gitaarspelers en
strekten allerlei organisaties info:
tie en (tegen betaling) christd
boeken op de met 'Oswald S«
straat' aangeduide evangelische 1*
De standhouders van de 0?
Smithstraat varieerden van Youü
Christ tot een verzekeringsmaata
pij voor geheelonthouders.
In de gebedskamer waren pa?-
werkers vrijwel voortdurend t
weer. Zij spraken en baden metk
een die behoefte aan geestelijke
bleek te hebben.
Op het grote met bloemen vers
podium getuigden 's middags
tientallen jongeren van hun beb
en geloof in Christus. Er ware
gels van velerlei kerkelijke plu-
bij. Sommigen vertelden verslaaf
zijn geweest aan drugs en één
meldde dat zij (om voortdurend
te zijn) in het verleden een ga
het hoofd had geboord.
Gospelgroepen
Tussen de getuigenissen door
den moderne gospelgroepen vac
derlandse bodem; The Lighten
Velp e.n The Carpenter's Tool;
Youth for Christ. 'All over the
the Spirit is moving' ('overal
wereld is de Geest aan het werk1)
de steeds terugkerende tune vfl
dag. En beweging was er tijde®
hippe community-singing ook -
zaal: handgeklap, diep voorover
gen, naar de hemel wijzen. do*
knieën zakken en (met name vW
aanwezige Zuid Molukkers) rfc
heup-draaien op de pittige melod*
van geïmporteerde songs als 'TW
of the Lord is my strength
vreugde des Heren is mijn kr*
Allemaal ter ondersteuning van
centrale thema: er is maar éér
die naar de redding van metf
maatschappij leidt. 'Eén weg,
jeugdleider Nico van Biljouw
zette tijden in zijn microfoon,
weg". En de menigte vulde met
boven gerichte wijsvingers aan:
zus!'