Dr. Vermooten werpt ons de handschoen toe Visitekaartje van Pinksterbeweging Barbecue doet u het lekker zelf...— Maaihuis kinderen mogen hier pH^FIevohof vandaag Raadslid twijfelt aan milieubewust zijn van B. en w. Trouw K wort et Najaarspuzzel 1972 IRISETTE uw probleem ook hel; onze Bercepings- werk Alfrink: in bijzaken royaal zijn 'We moeten leren leven met polarisatie Interview met drs Tamminga Boebenetalage TROUW/KWiARTET VRIJDAG 6 OKTOBER 1972 KERK/BINNENLAND T2/K2 door ds. A. A. Spijkerboer door ds. A. A. Spijkerboor Als de kerk in Amsterdam zich niet grondig herziet, zal er in het jaar 2000 geen kerk meer zijn in Amsterdam en daar kunnen we God dan alleen maar voor danken.' Met deze harde, aan wijlen ds. \ossers toegeschreven uitspraak eindigt het pas uitgekomen boek 'Hervormd Amsterdam in de crisis 1960 1970'. Het is het laatste werk van de helaas juist op de dag van het verschijnen van zijn boek overleden Amsterdamse godsdienstsocioloog ds. W. H. Vermooten. Niet alleen uit de laatste zin. maar ook uit het hele boek spreekt een grote zorg over het lot van de her vormde gemeenten in Groot-Amster dam: de schrijver was de hervormde kerk in Amsterdam blijkbaar zeer toe gedaan. Als een uiting van uit grote toewijding geboren zorg zou ik dit boek dan ook willen bespreken. In het eerste hoofdstuk vertelt de schrijver over de steeds weer met volharding ondernomen, maar ook steeds weer mislukte pogingen om de verschillende hervormde gemeenten, die op het gebied van de burgerlijke gemeente Amsterdam liggen, te vere nigen. Het is voor een buitenstaander nauwelijks te geloven, dat wie in de Haarlemmermeerstraat woont tot de aparte hervormde gemeente Amster dam-Sloten behoort, dat de bewoners van de Overtoom zich mogen rekenen tot de hervormde gemeente van Ara sterdam-Centrum. dat een paar kilo meter verder naar het Noorden de hervormde gemeente van Amsterdam- West opduikt, terwijl we in het Oos ten geconfronteerd worden met de al even onafhankelijk optredende her vormde gemeente van Amsterdam-Wa- tergraafsmeer. Het is allemaal 'histo risch gegroeid' en fusie stuit telkens weer af op financiële bezwaren: ge meenten, die zich nog vrij aardig redden, voelen er maar weinig voor om hun hebben en houden in te brengen in een groot geheel, over welks beleid ze maar weinig te zeggen zullen hebben. Dr. Vermooten wordt niet moe te betogen, dat het bestaan van niet minder dan acht zelfstandige her vormde gemeenten in Groot-Amster dam, een goed beleid en een goed gebruik van de beschikbare man kracht ten zeerste bemoeilijkt. Moet niet iedere onbevooroordeelde lezer hem daarin gelijk geven? 'Wat een gehannes' verzucht de lezer, en dezelfde verzuchting ontsnapt hem ook bij de verdere lectuur van dit hoofdstuk. Het bevat een naar ik aanneem aan de hand van notulen en jaarverslagen opgesteld verslag van de wederwaardigheden van de her vormde gemeente van Amsterdam tus sen 1960 en 1970. We kunnen er van alles in lezen, van de anti-kerstkapel van Prast tot de matinen van Over- bosch. Wat is er niet allemaal onder nomen! De schrijver roept telkens, alsof hij met hardleerse en ondeugen de jongens te maken had, orthodoxe dominees voor de klas om hun een berisping of zelfs een oorvijg toe te dienen. Maar achter deze bladzijden moet voor de betrokken gemeentele den en ambtsdragers veel teleurstel ling en gewoon menselijk verdriet schuil gaan. Er is werkelijk van alles geprobeerd om de mensen bij het evangelie te betrekken en om, onder de bedrijven door, tot een fusie van al die verschillende hervormde ge meenten te komen, maar het is de hervormden telkens bij de handen afgebroken. Het ging niet meer. De grote stad ADVERTENTIE 'One Way Day' in Utrecht: Dit boek brengt de lezer tot de ge dachte, dat de hervormde kerk in Amsterdam zich niet heeft weten aan te passen bij de samenleving van een moderne grote stad, en dat zij eigen lijk nog werkt met vormen, die pas sen bij een klein burgerlijk of zelfs agrarisch levenspatroon. We verne men zelfs, dat wij nog steeds om tien uur 's zondagmorgens kerk houden, omdat onze voorouders dat een ge schikte tijd vonden: ze hadden dan genoeg tijd om eerst hun koeien te melken. Waarom zou de schrijver er geen gelijk in hebben, dat de hervormde gemeente van Amsterdam geen vor men heeft weten te vinden, die pas sen bij mensen in de grote stad? Het is heel goed mogelijk, dat dat inder daad zo is. Maar je zou dan wel graag van de schrijver horen welke vormen een Jezus Christus belijdende gemeen te in de grote stad zou kunnen vin den om bij de tijd te zijn. Blauwdruk ken hoeft een godsdienstsocioloog niet te leveren, maar hij zou toch tenmin ste de richting aan kunnen geven, waarin we volgens hem moeten gaan. Daarover is in dit boek niets te vinden. Telkens ontsnappen de schrij- Dr. W. H. Vermooten ver uitspraken over de inhoud van het belijden van de kerk. Dat hij de orthodoxie, van welke snit dan ook, inet wil, is duidelijk. Maar het is niet duidelijk wat het belijden van de kerk dan wel voor hem betekent. Op die manier wordt een gesprek over moderne vormen, die een Jezus Chris tus belijdende gemeente zou moeten vinden wel erg moeilijk. De bellen, die dr. Vermooten op tafel legt zijn overigens wel verplette rend: van de 12.049 in 1967 in Am sterdam geboren kinderen was 14.2 pet protestants, 23,1 pet rooms-katho- liek en 62.1 pet geen kerkgenootschap. Op 1 juli 1967 was 73.6 pet. van de belijdende leden van de hervormde gemeente Amsterdam ouder dan 45 jaar. Wat deze cijfers betekenen kan ook een kind begrijpen: als het zo door blijft gaan, zijn er in het jaar 2000 in heel Amsterdam nog vier hervormde kerken over, waarin 's zon dags dienst wordt gehouden. De be zorgdheid van de schrijver is dus maar al te goed te begrijpen en dat de liefde voor de kerk hem ertoe brengt deze bezorgdheid uit te spre ken, kan de aandachtige lezer niet ontgaan. De rednetfe behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatlc wordt met de naam van dc inzender ondortekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan dc lieer Job, C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 85». Amsterdam. Tweede auto èn zoveelste kind Zoals zo vaak. wanneer twee mensen twee verschillende meningen verkon digen. hebben natuurlijk beiden (prof. Roscam Abbing en dr. G. Dek ker) gelijk. Het merkwaardige vind ik. dat ze niet in dc gaten hebben (dit in elk geval niet met zoveel woorden zeggen) dat ze elkaar volle dig aanvullen. Het één kan niet zon der het ander. Immers: hoe meer kinderen (mensen), des te groter het potentieel dat een tweede huis en een tweede auto wil. Met meer dan twee kinderen wil je een tweede auto om ze veilig naar school te krijgen, want met drie op de fiets gaat niet en ze zelf laten fietsen onder de negen jaar gaat hele maal niet. En zo komen we in de cirkel. Waarom worden we niet meer gewezen op de relatie tussen de din gen? We halen alles uit elkaar en zien soms de simpelste verbanden niet meer. P.S. Het mooiste zou zijn: twee gezin nen hebben drie kinderen, twee hui zen en één auto. Maar wie wil daar aan' Zaandam B.Schuman-Zcelenberg het gebied van de ambtelijke salaris- Sociologie sen en pensioenen. Ten aanzien van deze zake heeft de Kamer een andere verantwoordelijkheid dan de regring. De Regering voert terecht de onder handelingen in het georganiseerd overleg in de rol van werkgeefster. De Kamer staat daar als zodanig bui ten, maar h eeft u iteraard het ree ht dergelijke problemen aan de orde te stellen op het vlak van het sociaal- economische beleid. UTRECHT 'Onze Way Day' noemt evangelist Ben Hoekendijk de mani festatie die hij zaterdag 14 oktober gaat houden in het Utrechtse congres centrum. Het wordt een soort Jezus- festival met veel muziek, waar ieder een met iedereen kan praten over Christus en christendom. De happe ning, die van 's morgens tien uur tot 's avonds tien uur duurt, vormt de afsluiting van de in de afgelopen maanden door de Puttense prediker in vijftig plaatsen gevoerde aktie te gen druggebruik. De 'Opwekkings- krant' (verspreid in een oplage van 100.000 exemplaren) behoorde tot de wapenen waarmee hij ten strijde trok. De 'One Way Day' ('één Weg: Jezus' is het internationale advies van de Jesus-movement) zal zowel een evan geliserend als een demonstratief ka rakter hebben. Door middel van vele tientallen stands presenteren zich talrijke zendingsgenootschappen en andere christelijke organisaties op een soort beurs, die de naam 'Oswald Smithstraat' draagt Van 's middags half drie af wordt een muzikaal pro gramma gepresenteerd, waarin talloze jongeren de kans krijgen te getuigen van hun geloof in Jezus. Onder meer komen de muziekgroepen 'The Car penters Tools' van Youth for Christ, The Lighters en The Burning Candles voor het voetlicht De laatste groep voert 's avonds om zeven uur een op de bijbel geïnspireerde musical op. De organisatoren willen niet alleen buitenkerkelijke jongeren bereiken met het evangelie, maar ook aantonen dat er in Nederland 'nog andere jeugd is dan degenen die zich laten meeslepen door een sterk afnemend normbesef.' Ben Hoekendijk: 'Er is gelukkig óók nog jeugd die niet mee doet aan druggebruik, immoraliteit en losbandigheid.' Gedurende het festival zijn gebeds ruimten en pastorale werkers be schikbaar voor degenen die dieper willen ingaan op wat zij over Jezus Christus krijgen te horen. Ben Hoe kendijk zelf spreekt 's avonds in aan sluiting op de musical, 's Middags worden de programma's gepresenteerd door jeugdleider Nico Biljou en zen deling Kees Goedhart. Volgens Ben Hoekendijk zal de 'One Way Day' ook een 'visitekaartje van de Nederlandse pinksterbeweging en aanverwante bewegingen' zijn. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het Amsterdamse gemeenteraadslid Van Antwerpen (D'66) heeft verduidelijking gevraagd op het antwoord van B. en W. over de lozing van giftige afvalstoffen op de grachten door de universiteit. In het antwoord stond dat 'mag worden verwacht dat aan de eisen van de hinderwet zal worden voldaan'. Van Antwerpen verbaasd zich over deze vage, ontwijkende zin en vipaagt waar om er geen aanzegging is gedaan om ten spoedigste het lozen te srtaken. Ge beurt dit niet, dan acht hij het mi lieubewust zijn van het college onge loofwaardig. Jesus People De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leldse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag;dr. E-Bleumlnk. Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Flbbe, Rot terdam; J. lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous. Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; de. O. I. Hylkema, Bllt- hoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveld- Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. van Niftrlk, Amsterdam; H. Otte- vanger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; dr. A. Veer man. Rijswijk (Z.-H.); H. H. Wemmers, Den Haag; drs. R. Zijlstra, Oosterland (Zld.). Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 27Ó - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Wanneer je zo'n groep jongelui ziet met grote borden 'Volg Jezus' en wanneer je hoort dat ze ook lezen in de bijbel met elkaar dan is het uiter lijk wel in orde, maar wat is de bron waaruit dit alles ontspringt? Zien zij in Jezus de Zoon des Vaders, Die in de wereld is gekomen om zondaren zalig te maken? Ik vrees met grote vrees dat zij in Hem een medestrijder zien voor recht en gerechtigheid op deze aarde, en dan één van de zg. vele andere strijders zoals een Mao, Gand hi, Lenin of Marx. Hij hoort dan in het rijtje martelaren thuis die gestor ven zijn voor een principe van 'verbe ter de wereld begin bij jezelf.' Deze vrees werd één dezer dagen bewaarheid, want op een bepaald adres is het biljet met de naam Jezus verdwenen en hangt nu de beeltenis van Ché Guevara. Daarom wil ik vooral de ouders van opgroeiende kin deren waarschuwen om toch goed te onderzoeken in welk milieu hun kin deren terechtkomen. Nogmaals; ik wil niet oordelen maar wel beproeven, en manen tot grote voorzichtigheid Dordrecht L. Vos Kiesdrempel De pogingen welke al geruime tijd Ruurlo van katholieke zijde worden onderno- men om de kiesdrempel te verhogen, waardoor het aan reeds bestaande en eventueel in de toekomst nog op te richten (kleine) partijen vrijwel on mogelijk wordt gemaakt om tot het parlement door te dringen, illustreren voldoende de angst die in KVP-krin- gen leeft voor het verlies van lucra tieve Kamerzetels. Blijkbaar beseffen de KVP'ers dr. Th. van Schalk, c.s. niet dat het telkens ontstaan van nieuwe partijen voort vloeit uit het onloochenbare feit dat de in het parlement vertegenwoordigde kongsi's tegenover de kiezers in ern stige mate tekort schieten. De politiek is een onderonsje van regering en oppositie geworden. Want ook deze laatste is slechts schijn. Wanneer de ex-gereformeerde socialist drs. Den Uyl ook maar een greintje democratisch besef zou Dezitten, dan was reeds lang door hem en zijn Solitieke vrienden op afschaffing van et stelsel der waarborgsommen aan gedrongen, opdat aan alle Nederlan ders hetzij individueel dan wel collec tief de mogelijkheid geboden wordt ongeacht de financiële status op waarlijk democratische wijze van het passieve kiesrecht gebruik te maken. Zolang deze eis niet is ingewilligd, bestaat er tussen het 18de eeuwse Nederland met zijn regentenheer schappij en de huidige schijndemocra- tie dan ook geen principieel ver schil. Rotterdam A. Smit De bedoeling van dit laatste is stellig niet een georganiseerd overleg te doorkruisen, al kan een ongelukkig gekozen tijdstip wel deze schijn wek ken. Volstrekt duidelijk is echter, dat regeringsstandpunt in het georgani seerd overleg op het moment van het stel 1 en der vragen (20 juni j.L ons volledig onbekend was. Den Haag dr. A. J. Vermaat Palestijnen (3) De controverse officiële kerken - IKOR over Israël en de Palestijnen zal lang duren en onverkwikkelijk worden, als er niet eens een begin gemaakt wordt met oprechte en even wichtig gedoseerde voorlichting. Ver reweg de meeste Nederlanders blijken niets te weten over de Tsionistische periode van 1897 - 1947 en zijn over de daarop volgende periode erbarme lijk eenzijdig ingelicht. Sedert de principiële veroordeling van het antisemitisme een hechte band smeedde van wederzijds begrip tussen grote groepen Joden en niet-Joden, is door het begrijpelijke wantrouwen van in hoofdzaak Oost-Europese Joden en door de Nazi-terreur een vaak betreurenswaardig onoprechte stroom van informatie over argeloze lezers, luisteraars en kijkers uitgestort. Het zal heel moeilijk zijn en veel morele moed vergen om in dit alles klaarheid te brengen. De poging ertoe zal toch gewaagd moeten worden, en het zijn in de eerste plaats de kerken en het IKOR die zich hun verant woordelijkheid in deze terdega bewust moeten zijn en zo nodig bewust ge maakt moeten worden. In het laatste hoofdstuk van zijn boek komt de schrijver op voor het goed recht van de godsdienstsociologie. Om kort te gaan: de sociologen hebben wel wat beters te doen dan statistie ken te maken, waaruit de predikanten dan conclusies mogen trekken. 'De taak van de socioloog bestaat erin om vanuit een onderzoek van de omstan digheden en de leefwereld van deze mensen, b.v. een groep intellectuelen, te begrijpen, waarom de kerkdienst voor hen niet meer functioneert.' (blz. 201). Dr. Vermooten spreekt over van buitenaf werkende krachten, die het proces van de ontkerkelijking bevorderen en hij noemt dan o.m. de invloed van het technisch-industriële arbeidsproces (de eerbied voor de prestaties van wetenschap en techniek neemt toe, zodat religieuze waarden hun gezag verliezen) en liet geestelijk klimaat in de grote stad (utilismé, pragmatisme, materialisme en eude- monisme zijn kenmerkend voor de stedelijke bevolking). Van binnen uit wordt het proces van de ontkerkelij king bevorderd door de conventioneel- orthodoxe prediking, die in hpofdzaak alleen nog de eenvoudigen van geest, de minder ontwikkelden en de oude ren aanspreekt. In dit laatste hoofdstuk komt de pro blematiek van de kerk, niet alleen in Amsterdam, maar in onze hele verste delijkte samenleving, op een beklem mende manier aan de orde. Juist de door de schrijver niet zo bijzonder gewaardeerde orthodoxie zal er goed aan doen deze dingen in hun volle gewicht op zich af te laten komen. Een zin over de moderne stedeling trof me zeer: 'Waarheid wordt niet meer gevonden in een geschonken en geloofde openbaring, doch moet zich zelf praktisch in het handelen bewij zen.' Daar wordt ons de handschoen toegeworpen. Ik maak me sterk, dat een moderne, niet krampachtige, maar open orthodoxie deze handschoen op zal kunnen nemen. Ze zou daarmee het antwoord geven, waarop dit boek recht heeft. ADVERTENTIE koekjes bakken van eigen deeg. t Flevohof DE ARME HAD NIETS. Nathan gaat in het verhaal dat hij aan David vertelt nog even door op dat feit dat er een rijke en een arme man was. Hij geeft nu de orde van grootte aan, waarin deze rijkdom en armoede tegenover elkaar stonden 'De rijke man had zeer veel schapen en runderen; de arme had niets, be- halve één klein ooilam, dat hij had gekocht en opgekweekt.' De kloof ij behoorlijk, of liever: onbehoorlijk, We moeten goed weten om welk ver schil het gaat 'tWas niet in de g van 'ik een beetje meer dan jij', het ging niet om een inflatiepercentage of een paar regeltjes verschil in de tabel van de Inkomstenbelasting. De arme had niets. Bijna had ik geschreven: hij laat zich verleiden om te zeggen dat de arme niets had, maar moet zichzelf onmiddellijk corrigeren: nu ja, hij had een ooilam. Maar ik heb geen recht om te denken dat de profeet zich versprak. Hij bedoelde waarschijnlijk precies wat hij zei: de arme had niets. Want dat ooilam kun je verwaarlozen. Dat betekende in het kader van maatschappelijk bezit niets, 'tls de vraag of hij er wel ooit toe zou kunnen komen om het te slachten en het te gaan eten. Straks worden de kinderen van de arme man genoemd. (Van de rijke man lezen we alleen maar dat hij 'bezoek" kreeg). Kinde-j ren kunnen zich nogal eens opsta: opstellen als het gaat om het doden van huisdieren. Nee, hij had niets. Hij had kinderen en een troetelbeest, dat was alles. Er staat ook niet dat de arme man ongelukkig was. Daar was de profeet veel te wijs voor, om de dingen zo voor te stellen. Het gaat nu om de kloof en niets moet dat ver sluieren. Want door de kloof kan straks dat onmenselijke gebeuren dat die rijke man dat ooilam afneemt Een verhaal dat van trek tot trek tot nadenken zet. Daarom staat het ex ook (2 Samuël 12) Dr. W. H. Vermooten, Hervormd Am sterdam in de crisis, 1960-1970 Uitge- Edward B. Plooij verlj ten Have, Baarn 1972; 24,-. ADVERTENTIE Verduidelijking Naar aanleiding van een kritisch kom- mentaar van de zijde van NCBO op door mij gestelde vragen aan de Minister van Binnenlandse Zaken zijn op 1 september j.l. in Tr.Kw. enige uitlatingen van mij gepubliceerd, die door e en o nvolledige wee rgave enig misverstand gewekt moeten hebben. Zo was het de bedoeling om duidelijk tot uitdrukking te brengen, dat de be staande oorzaak tot de inflatiebestrij- ding de achter grond vormde van het aansnijden van bepaalde vragen op Op 23 september is onze grote Najaarspuzzel gestart die duurt t.e.m. 27 januari 1973. f 40.000,aan prijzen waaronder vier IRISETTE donzen dek bedden met afneembare overtrek t.w.v. f 195, donszacht slapen onder een donzen dekbed Beschikbaar gesteld door Claushuis-Deuth Co. te Barneveld Doe mee en win een van de prachtige prijzen! mi Brieven «11e niet zijn T»orz!en van naam en adres kunnen niet In be!ian«leling worden genomen. Getielmhondlng la verzekerd. Vra gen «Ue niet onderling met elkaar In verband staan moeten ln afzonderlijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gnlden aan post zegels te worden Ingesloten. Adres-, redaetie Trouw-Kwartet, postbus 94», Botterdam. Herhaling van een niet goed opgelost probleem: Stel dat het theoretisch mogelijk is dat een automobilist ver trekt met een snelheid van 1 km per uur, waarbij hij iedere km zijn snel heid verhoogt met 1 km en 'n afstand van 100 km wil afleggen, zonder na tuurlijk te moeten remmen of vaart verminderen. Hoeveel tijd heeft de man nodig om op de plaats van be stemming te komen en wat is zijn gemiddelde snelheid? Antwoord: Op dit probleem hebben een groot aantal van onze lezers hun krachten beproefd. Veel brieven ont vingen we, ook veel verkeerde oplos singen. Gelukkig kan onze expert de juiste berekening geven: de automobi list doet er 5 uur, 11,2 minuten over en heeft een gemiddelde snelheid van 19,28 km per uur. Wij maken onze abonnees er wel op attent, dat deze sommetjes ons te veel tijd kosten en dat deze rubriek voor andere grote cn kleine problemen bedoeld is. Vraag: Hoe luidt de Latijnse naam voor hazelaar, wat betekent de soort naam? Waar komt hij vandaan of is het een Nederlandse boom? Waarvoor wordt het hout gebruikt? Waar en hoe wordt de hazelaar aangeplant? Antwoord: De Latijnse naam van ha zelaar is corylus, familie Corylaceae Coryllus avellana, gewone hazelaar. Deze is afkomstig uit Europa. De naam is afgeleid van het Griekse woord korys of helm en wijst er in de verlatijnste vorm op dat de nootjes met een soort helm bedekt zijn. Avel lana is een Latijns woord met de betekenis losgescheurd. De aanplant geschiedt niet zozeer om het hout dan wel om de sierlijkheid van de bloei en om de vruchten. De Europese hazelaar kan 5 meter hoog worden. Als sierstruik plant men ook de cery- lus avellana var. maxima purpurea, die twee meter hoog kan worden, met donkerbruin blad, en de corylus Ame ricana uit Centraal, Oost- en Noord- Amerika, die tot drie meter hoog wordt met fraaie bladverkleuring in de herfst. Hazelaars doen het als kleine bomen en struiken goed op niet te droge grond. Men plante ze in 't najaar of vroege voorjaar. Na het vruchtdragen snoeie men niet Hoogstens neemt men een enkele oude tak weg. De plantafstand is vier meter in het vierkant Vraag: Wie was de kunstenaar L. T. Asperslagh? Mij is niet meer bekend dan dat hij rondom 1928 de dorpskerk van Nieuwerkerk aan den IJssel bij de restauratie voorzag van glas-in loodramen met bijbelse voorstellingen. Antwoord: Het geslacht Asperslag(h) is zeer actief geweest en is dit nog, in de kunstnijverheid. Wij kennen drie broers Louis Franciscus (Leu), 1893 tot 1949, dus niet L. T., Alexander Pieter (Alex), 1901, woont te Voor burg, en Hendrik Josef, 1906 tot 1964, voorts diens dochter Marijke van Moorssel Asperslag, geboren 1935. De broers woonden en werkten tn de buurt van Den Haag en in België. Zij waren leerlingen van de academie van ho-Hpnde kunsten in Den Haag. AKEN (KNP) —'Mén zal de huidige uittocht uit de kerk, met name van vele jonge mensen, niet tot staan kunnen of mogen brengen door con cessies in wezenlijke geloofszaken. Maar men kan zich wel eerlijk de vraag stellen, wat in de kerk bijkom stig en wat wezenlijk is en tot elke prijs dient te .worden behouden. Zou het niet waar kunnen zijn, dat de houding van de kerk in wezenlijke zaken geloofwaardiger zou zijn, indien zij in bijzaken een groter ontvanke lijkheid zou tonen en meer vrijheid en meer pluriformiteit? Behoort de vrijheid van de kinderen Gods niet evenzeer tot de evangelische waar den! Adus kardinaal Alfrink in Aken, waar hij preekte tijdens de reünie van priesters, die (evenals hijzelf) tijdens hun studie te Rome gewoond hebben op het Animacollege voor Duitstalige studenten Van een verslaggever DRIEBERGEN 'Polarisatie, de ver scherping van tegenstellingen, is een ramp waar we in de kerk mee zullen moeten leren leven', zo werd op het instituut Kerk en Wereld te Drieber gen geconcludeerd na een dag beraad van theologen en sociologen uit ver schillende kerken. Het beraad werd ingeleid met stellin gen van dr. C. Graafland uit Amster dam en de sociaal-psychologe, mej. drs. E. P. J. Jansen van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Over het ontstaan van polarisatie werd vastge steld dat deze wordt opgewekt door gevoelens ten opzichte van elkaar, die voortkomen uit vooringenomenheden die men niet wenst te laten corrige ren Voor het kerkelijk leven is het van het grootste belang dat die gevoelens en vooringenomenheden worden opge spoord en dat de christenen weer de draagwijdte zullen beseffen van kern woorden als verzoening en verlossing, zo stelde de conferentie vast. Aan de studiecommissie 'Oecumeni sche evangelisatie', die de dag organi seerde, is gevraagd het gesprek over polarisatie met theologen en mensen van de gedragswetenschappen, met na me sociologen en psychologen, voort te zetten om daardoor tot meer hel derheid over de achtergronden van polarisatie te komen. NED. HERVORMDE KERK Aangenomen: naar Lemel (toez.): P. J. Mackaay, pred. voor buit. werkz. (secr. raad van de zending) te Oegst- geest. GEREF. KERKEN Beroepen: te Oldenzaal:. R. Oranje, kand. te Amsterdam; te Groningen- N.O.: F. Strikwerda te Santpoort (als ziekenhuispred.). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Rozenburg: J. B. K. de Vries te Spakenburg. Bedankt: voor Mariënberg: T. Dekker te Capelle aan de IJssel. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Werkendam: C. de Rid der te Nunspeet (verb. ber.). Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM In het televisiepro gramma 'ander nieuws', dat de NCRV morgen om 22.25 uur via Nederland 2 uitzendt is een interview opgenomen met drs. J. Tamminga, de toekomstige hoofdredacteur van Trouw en de Kwartetbladen. In deze rubriek zal ook zendelinge Betty Smit weer te zien en te horen zijn. Zij spreekt over liet grote aantal reacties, dat zij ontving na het tv- gesprek met Jan van Hillo, een maand geleden. Tenslotte wordt aandacht besteed aan de Amerikaan. Ralph Nader, die zich bezighoudt met campagnes tegen ver keerde reclame. 'Dat kan iedere vrouw' door David Reuben. Uitg. Hollandia te Baarn. 314 blz. Prijs: ƒ19,50. Zoals in elk voorlichtingsboek is ook de Amerikaanse psychiater Reuben er in zijn boek op uit misverstanden en vooroordelen betreffende de seksuali teit uit de weg te ruimen. Dat lukt hem hier en daar er zijn ten slotte nog al wat taboes op dit vlak, maar Reuben slaagt er ook in om en pas sant een aantal nieuwe misverstanden en vooroordelen te creëren. Dit keer zijn de slachtoffers vrijgezellen, alco holisten, homoseksuelen, oplichters en 'mannen die geen carrière weten te maken'. Hij weet ten minste haarfijn uit te leggen hoe een vrouw, die een 'vibrerender seksueel leven' wenst, de ze categorie kan onderkennen, ontlo pen of tijdig de bons kan geven. Als oriëntatiepunten beveelt de auteur de toekomstige bruid het eetgedrag en de manier waarop haar partner zijn; auto behandelt aan. Want, weet de arts Reuben, 'een verwaarloosde, de fecte, slordige auto wijst op een ver waarloosde, defecte, slordige persoon lijkheid diep in zijn binnenste! Afgesleten banden en de dood tarten-1 de remmen wijze op roekeloosheid in andere belangrijke opzichten. Maar de ware sleutel is de manier waarop een man rijdt'. Met dit soort geleuter weet Reuben een belangrijk deel van zijn boek te vullen. Nog bonter maak te hij het waar de seksuele techniel ter sprake komt. Blijkens de foto's in het boek zijn kennelijk alleen acroba ten of op zijn minst buitengewoon lenige mensen in staat tot wat hij een 'vibrerender seksueel leven' noemt l\

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2