Gereformeerden pas op ii helft van jaarbedrag voor werelddiakonaat Kamper schooldag trekt 13.000 Vrijgemaakt en ri Terug van een lijdend continent Rekenfout speelt gereformeerde statistici parten Trouw K wartet R.k. bijbelvertaling in modern Duits Dode door klapband vandaag Ruim 60.000 jongeren in Taizé BeroepfngS" werk DE KER DE WERELD BockciiHalagt TROUW/KWARTET DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1972 KERK T2 Van een onzer verslaggevers UTRECHT Ten behoeve van het werelddiakonaat is op het ogenblik viei miljoen gulden door de gereformeerde kerken afgedragen. Alle verplichtingen voor dit jaar belopen echter een bedrag dat ruim twee miljoen hoger ligt, terwijl het streefbedrag dat de synode besloot aan te houden acht mil joen, of wel tien gulden per gemeentelid is. Doen wc als diakonieën wel genoeg om die opgave te realiseren? Van een onzer verslaggever KAMPEN Dertienduizend Vrijgemaakten uit het hele land hebben gisteren in Kampen hun jaarlijkse schooldag bijgewoond. Dat waren er nog weer een duizend méér dan vorig jaar. En daarmee behoort de Vrijgemaakte schooldag samen met de zendingsdag van de Gere formeerde Zendingsbooid begin augustus in het Rijsenburgse Bos (schatting dit jaar tussen de twaalf en de veertienduizendtraditio neel tot de drukst bezochte kerkelijke manifestaties in ons land. Deze vraag stelde de directeur van het algemeen diakonaal bureau der gereformeerde kerken, dr. J. van Klinken gisteren op de centrale diako- nale conferentie die honderden verte genwoordig (st)ers van diakonieën in Esplanade te Utrecht bijeen bracht. In zijn overzicht over het afgelopen jaar dat hij 'bewogen' noemde, signa leerde dr. Van Klinken onder meer een epidemie die de Indianen in Suri name heeft getroffen: een nieuwe vorm van malaria, die medisch moei lijk valt te bestrijden en waarvan ook een aantal buitenlandse werkers de dupe is geworden. Eén uitgezonden gezin moest er zelfs definitief voor terug naar Nederland, waardoor het agrarisch-sociale werk onverwacht een vacature vertoont. Er zal 7.0 snel mo gelijk in worden voorzien. Stille hulp Dr. Van Klinken wilde voorzover mo gelijk ingaan op de zogeheten stille hulp. Er is veel erg schrijnende nood, maar waardoor het stilzijgen moet worden bewaard, omdat de hulp an ders gevaar kan lopen. Het betreft De redactie behoudt zich het recht roor om ter opname ia deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkalie wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de heer Job. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Constructieve coalitie Oproep aan de partijraden en -con gressen van KVP, ARP, CHU, PvdA, D'66. PPR, PSP en ESP. Terwijl de samenleving, getuige o.a. de afaire-Enka, a.h.w. roept om een versnelde democratisering, dreigen de Nederlandse kiezers meer en meer te vervreemden van de poli tiek. Dit vindt mede zijn oorzaak in het feit, dat er reeds twaalf jaar geen sprake is van een regeringscoalitie links van het midden, zoals die blij kens onderzoekingen door ruim 65 procent van de Nederlandse kiezers wordt voorgestaan. Ook nu dreigt de mogelijkheid van een democratisch- progressieve regering na 29 november weer voorbij te gaan. Het zal duidelijk zijn, dat voor het tot stand komen van een constructie ve coalitie, links van het midden, de 'lood-om-oud-ijzer'-theorie definitief moet worden afgezworen. Maar ook in de kring van de PvdA, de PPR en de PSP zal zich geen nieuwe lood-om- oud-ijzer-theorie mogen ontwikkelen, nl. dat men cor.sequent-progressieve christelijke partijen en de CPN op een lijn zet. We doen een dringend beroep op u om uit overtuiging afstand te nemen van deze theonën en uit te spreken, dat de democratisch-progressieve par tijen en vernieuwde christelijke par tijen wezenlijk op elkaar zijn aange wezen, ten einde een stabiele regering te vormen, die in staat is een groot aantal gemeenschappelijke program mapunten uit te voeren. We hopen, dat de besluiten van uw congressen en partijraden op 30 september en 7 oktober de weg openen om gestalte te geven aan de hierboven genoemde wil van het overgrote deel van het Neder landse volk. Amsterdam Comité 'Constructieve Coalitie' i.o. S. van de Belt, (landelijk propagandist ClIU) Zwolle: P. Beugels (lid partij raad KVP) Amersfoort; G. van Don gen (voorzitter ARJOS) Amsterdam: drs. J. P. Feddema (vicc-voorzitter ESP) Heerde; Tineke de Graaf (secre taresse Fed. KVPJG en CHJO) Schie dam; II. Gsoenevelt (voorzitter Wer kende Jeugd CNV) Waardel; W. B. Herstel (voorzitter ESP) Amsterdam; W. II. Koopmans (lid partijraad PSP) Leiden; dr. C. V. Lafeber, Tilburg; drs W. J. F. L. Nuyens (voorzitter KVPJG) Tilburg; Joh. W. E. Riemens (lid HB ESP) Amsterdam, drs. G. J. Schutten, Amstelveen. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bonk (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Antichrist 'Niet dode Bijbel, maar levende Paus bepaalt het geloof deze uitspraak van kardinaal Seper bevestigt eens te meer, dat de r.-k. kerk inderdaad de antichrist is. Deze kerk, die zich, door deze uitspraak, niets van de waarschu wing van Paulus 'niet te gaan boven het geschrevene' aantrekt, en die in de Bijbel wordt beschreven als een horen met mensenogen en een mond vol grootspraak (Dan. 6:8, Openb. 13:5) heeft zich door deze uitspraak boven de God des hemels verheven. Schiedam II. van Holten Enka Dat Enka-arbeiders vechten voor be houd van hun werkgelegenheid, is in hen te prijzen. De meesten vinden werk niet meer zo belangrijk. Zeker voor hen die de jaren dertig hebben meegemaakt, is werkloosheid een la chertje. Het enige dat ze kan overko men. is, dat ze de auto moeten laten staan en dat de kapotte wasmachine niet vervangen kan worden, zodat moe de handen weer uit de mouwen moet steken. Men eet er geen boter ham minder om. Waar echter geen enkele vakbondsleider, laat staan een Enka-arbeider, ooit om gedacht heeft, is, dat diezelfde Enka miljoenen zwar te arbeiders die laatste boterham wel uit de mond heeft gehaald. Zij zijn de oorspronkelijke leveranciers van de vezel, cocos, sisal, jute, katoen, enz. Nlgtevecht II. van Groen Nieuw wapen (2) Van bepaalde zijde wordt er de laat ste tijd onrechtvaardige kritiek gele verd op de vakbeweging. Maar het stukje van de Haagse dr. A. E. Schou ten deed voor mij wel de deur dicht. Hij doet het voorkomen, alsof de actie in Breda uit de vakbeweging is voort gekomen. en niet uit het personeel. Dit is m.i. een verdraaiing van de feiten. Weliswaar hebben de vakorga nisaties hun steun eraan gegeven, maar dit deden ze om het personeel niet in de kou te laten staan, toen de bezetting eenmaal een feit was. In de sociale wetenschappen heeft dr. A. E. Schouten zich kennelijk niet verdiept, want anders had hij kunnen weten, dat de vakbeweging altijd op de bres heeft gestaan voor de minder draag- krachtigen. H. I. Ambacht II. Stans AOW (2) Aan mevrouw Knaak-v. Wensen uit Klundert kan ik melden, dat ik 12 kleinkinderen heb en 4 aangetrouwde kleinkinderen, die, groot of klein, met hun verjaardag ƒ10 krijgen. Mijn eigen kinderen krijgen, met hun ee ga's, 15. En daar tussendoor gaat er eens een trouwen of verloven, dat kost ook weer wat. Dus dat wordt al een aardig bedrag. Maar we vinden het fijn, dat we dit nog doen kunnen. Mevrouw Hogerwerf kan ik meedelen, dat we geen tuintje voor aardappelen en groenten hebben. We moeten alles kopen. Maar ik ben altijd nogal uit kijken gewend, omdat het inkomen klein was. Wormerveer Mevr. L. Brak v. d. Boon Coalitie Nu de verkiezingen in zicht komen, haasten vele confessionele politici zich om te verklaren, dat na die verkiezingen een kabinet met de PvdA moet worden gevormd. Naar mijn gevoel is dit echter een uiterst onlogische zaak. De PvdA immers is de partij die stemde tegen nagenoeg alle voorstellen van het kabinet-Bies heuvel, een kabinet waarin de confes sionele partijen de meerderheid had den. Men mag toch aannemen, dat deze partijen achter hun eigen beleid staan en dit na de verkiezingen willen voortzetten. Iedere ingewijde weet echter, dat dit met de PvdA c.s. niet mogelijk is. Otterlo D. Minckus Kerk en vakbeweging (2) Wat een gescheld en gefulmineer, wat een onchristelijk gedoe. Wat een meeleven met mensen en instanties die voer werknemers opkomen. Bij wie moeten ze aankloppen voor hun rechten? Lanser bedoelde zeer terecht: Kerk help ons mee. 't Gaat om recht en gerechtigheid. Ook in het sociale vlak. 't Lijkt allemaal zo verticalistisch. maar vertical isme zonder horbontalls- me is geen volledige Evangelie. De Evangeliën zeggen hier toch ook wel iets van. Deze harteloze bestrijding doet veel kwaad. Waar al zovelen van de kerk niet meer willen weten, is de man.er van bestrijding deze laatste weken zeer te betreuren Winterswijk G. A. Kuipers bijvoorbeeld 'invliegkosten' voor me dische hulp in een bepaald land aan leprozen, tyfuslijders en mensen die hongeroedeem hebben; of hulp aan gevangenen en hun achtergebleven ge zinnen, die weer gepaard gaat met pogingen om de overheid van zo'n land te bewegen gerechtigheid te be trachten. Bij zijn recent bezoek aan Pakistan bleek het dr. Van Klinken, dat het land nog altijd erg gebukt gaat onder de gevolgen van de oorlog die het ruim acht maanden geleden teisterde. Er zijn politieke en economische spanningen. De regering is met een nationaliseringsproces van het onder wijs begonnen: of het christelijk tech nisch onderwijs, waaraan steun wordt verleend, hier ook onder gaat vallen, is nog niet te zeggen. In elk geval loopt veel hulp gevaar. Illustratief daarvoor is de situatie in een stad als Lahore, waar in december jl. nog veertienhonderd buitenlanders werk zaam waren en nu amper vijftig. Wurmbrand Door de synode gvraagd onderzoek naar kwesties als racisme en on- dergondse kerk in Oost-Europa wordt afgerond. Binnenkort kunnen er voor stellen over worden verwacht. Wat Oost-Europa betreft wilde dr Van Klinken al wel kwijt dat rondom een Dr. J. van Klinken fiiguur als ds. Wurmbrand veel mis verstanden blijken te heersen. Tenslotte: 'De blije werelt' in Lun- teren, steeds volgeboekt, het centrum dat o m. ook het afgelopen vakantiesei zoen weer duizenden recreatie heeft geboden waarvoor opnieuw honderden vrijwilligers in touw kwamen, bestaat tien jaar. Jubileumreacties zouden best eens uit de kerken naar het stichtingsbestuur kunnen komen, vond hij. De vergadering, onder beproefde lei ding van de heer J. de Boer uit Den Haag luisterde verder naar een inlei ding van prof. dr. J. Firet, hoogleraar in de ambtelijke vakken aan de vrije universiteit te Amsterdam, die sprak over het thema waarover 's middags verder werd gepraat: dienen op ruime schaal. Dienen noemde bij hèt woord, waar mee Christus zijn aanwezigheid in de wereld karakteriseert Daar vloeit als eis van de kerk uit voort, dat deze slagvaardig-dienen mogelijk moet ma ken, wat soms op schaalvergroting, soms op schaalverkleining neerkomt. In de discussie trachtte men lijnen te trekken welke schaalveranderingen dat dan in concreto zouden moeten betreffen, zodat dienen op ruime schaal mogelijk blijft. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Een telfout heeft de statistici van de gereformeerde kerken parten gespeeld. De conclusie, die bij de verschijning van het Jaarboek 1972 van deze kerken getrokken kon worden, dat de jaarlijkse groei van het ledental sinds 1946 nog nooit zo klein was geweest, blijkt onjuiste zijn. Een van de plaatselijke kerken gaf door een misverstand een cijfer als zielental op, dat 1136 beneden de werkelijke toestand lag. Door deze fout ging een vijfde deel van de toename van het aantal gereformeerden in ons land in 1971 de mist in. In werkelijkheid bedroeg de toename niet 4.427. maar 5.563. Dat is meer dan de toename in 1970. Per 1 januari 1972 waren er (volgens de verbeterde gegevens) 875.942 geieformeerden. Hieronder een gecorrigeerd overzicht van de jaarlijkse groei met daar achter het groeipercentage: 1961 12.547 1.64 1967 10.247 1,22 1962 13.251 1,70 196S 8 359 0,98 1963 12.489 1.58 1969 7.701 0.90 1964 12.139 1,51 1970 5.401 0,62 1965 12.335 1,51 1971 5.563 0,64 1966 10.405 1,26 Opmerkelijk is, dat het vooral de jongeren zijn, die elk jaar in groter getale komen opzetten. Zo werd het gisteren, begunstigd door het mooie weer, weer net als andere jaren een grote familiedag van vele duizenden, om samen te luisteren, te zingen, te bidden rondom het Woord, 'de broe ders te zien en moed te vatten.' In zekere zin was het gisteren een dubbel feest, omdat voor het eerst sinds jaren een deel van de schooldag weer op eigen bodem kon worden gehouden, namelijk in de Eudokia- kerk, die onlangs in gebruik is geno men. In totaal waren er samenkom sten op zeven plaatsen: in twee ten ten, in de Stadsgehoorzaal, in twee hervormde kerken, in de kerk van de gereformeerde gemeente en dus nu ook in de eigen kerk. De grote meerderheid van de Kamper vrijgemaakten is bij de breuk enkele jaren geleden buiten verband geraakt en daardoor was het Vrijgemaakte kerkgebouw aan de Broederweg sinds dien niet meer beschikbaar. De hoge school zelf is veel te klein voor dit doek. Trouwens, er zijn plannen om de accommodatie uit te breiden, want ook voor de docenten en studenten is de school te klein geworden. München Wij richtten onze schreden naar de Eudokiakerk, waar des morgens de plaatselijke predikant P. Lok sprak over 'München en Kampen', een van de veertien referaten, die gisteren door curatoren en hoogleraars gehou den werden. 'De Olympische Spelen gingen door, ondanks de golf van terreur, geweld en bloedvergieten. En we kunnen op grond van Gods Woord zeggen, dat ze zullen blijven door gaan', aldus ds. Lok. Hij schetste de spelen als symptoom in de lange keten van een krampach tig zoeken naar vrede en verbroede ring, maar buiten God. Uiteindelijk zal dit resultaat hebben, want het zal uitmonden in het trotse Babylon van de eindtijd. In het vredesrijk van de antichrist zal de Olympische gedachte gerealiseerd zijn. Dan zal de organisa- FULDA (KNP) Aan het eind van de Duitse bisschoppenconferentie heeft voorzitter kardinaal Doepfner de nieuwe r.k. vertaling van het nieu we testament in modern Duits gepre senteerd. Sinds 1963 is aan deze verta ling gewerkt, die meer gericht is op 'een zuivere weergave van de begrip pen' dan op een letterlijke vertaling. Volgend jaar komt de nieuwe verta ling van het oude testament gereed. De uitgave is bestemd voor Duitsland. Oostenrijk en Luxemburg. tie de Verenigde Naties heersen, in bond met de wereldraad van kerken. Dan zal er vrede, welstand en geluk zijn voor ieder, die het teken van het beest aanvaard heeft. Maar toch zal dat trotse Babylon in één uur instorten. Dat is onvermijde lijk, ondanks alle sport en spel, confe renties en assemblees, want de bijbel zegt: de goddelozen hebben geen vre de. De vrede kan niet van de mens uit tot stand gebracht worden. God schenkt vrede, niet als een produkt van onze inspanningen, niet langs een weg van ontwikkelingshulp en confe renties, maar van boven, door Chris tus. Door middel van de prediking van het evangelie vestigt God zijn vrede in de wereld, aldus ds. Lok. Kampen Met dat evangelie des vredes mag sinds 1854 aan de Kamper hogeschool worden gewerkt. Nog staat de school er met haar vrede-stichtende arbeid te midden van de kerken en ten bate van land en volk. Zeker, het evangelie des vredes vindt plaats op veel kathe ders in ons land, maar hoe denkt men over dat evangelie? Het is het grote voorrecht van Kampen, zo zei ds. Lok, dat hier niet getwijfeld még worden en niet getwijfeld kén worden aan de goddelijkheid en de betrouwbaarheid van de Schrift, omdat docenten en studenten zich verbonden hebben, trouw te blijven. München is het zoveelste symbool van de onmacht. Ds. Lok sprak van 'arme zwoegers, een qiachteloos volk dat zwoegt voor de afbraak.' Maar van Kampen mag door Gods genade wor den gezegd: zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods ge naamd worden. Als München zal zijn vergeten en Babylon is verwoest, staat Jeruzalem er nog. Daaraan mag onze hogeschool meebouwen, als ze trouw blijft en niet opnieuw de deur open zet voor afdwaling en afwijking, aldus ds. Lok. Hij deelde mee, dat zich deze maand 24 nieuwe studenten hebben aange meld. Er zijn jaren geweest, dat zich maar een of twee studenten lieten inschrijven. Dat noemde hij 'de tijden van donkere crisis, toen dc school dreigde weg te zinken in een poel van bloedarmoede'. Maar nu is er, zei ds. Lok, gelukkig weer blijdschap, toewij ding en begeerte naar het ambt. 'S-HERTOGENBOSCH Op de pro- vinciale weg te Berlicum (in de buurt van 's Hertogenbosch) is gistermorgen een vrachtwagen, vermoedelijk ten ge volge van een klapband van de weg geraakt. De bestuurder, de kaashande laar A. de Vries uit Ouderkerk aan den IJssel werd zwaar gewond. Zijn naast hem zittende 21-jarige dochter C. J. de Vries was or slag dood. GOD Die meest van al verdient dat iedereens gedachten Hem. nu en allen tijd nieuwsgieriglijk betrachten, en vroegen ieder stof, ootmoedig, nieuws van Hem; die meest van al verdient dat een en alle stem zijn wezen immer en zijn' werken immer loofde, dat eene en alle stem zijn' tuigenls geloofde, gesproken door een' mier, die nietig henenspoedt, of door de wrange zee, die de eerde beven doet; die meest van al verdient dat elk zijn' willen diende, die alles wetende is. die eeuwig alles ziende van al hetgeen Hij doet, en daaglijks delgen kan, daar zwijgt men van! Guldo Gazelle, 16/9jl TAIZE Van januari tot ein< tember dit jaar hebben in de oi nische kloostergemeenschap Ti Frankrijk ruim zestigduizend ren in de leeftijd van 17 tot 3Ó1 deelgenomen aan de voorbereid! van het wereldjongerencongres d prior van Taizé, vader Roger, 1974 heeft bijeengeroepen. Voora dc zomer was de belangstelling g wekelijks kwamen 1500 tot 2000 geren naar de kloostergemeensch De communiteit van Taizé is in gesticht door prior Roger. Van n louter protestantse kloostergei schap is Taizé uitgegroeid tot oecumenische gemeenschap van testanten, anglicanen en rooms-1 lieken. In Taizé wonen thans zw broeders in vrijwillig celibaat. B< dien kent Taizé nog kleine we meenschappcn in de arme delen Afrika en Latijns-Amerika. Op dc laatste ontmoetingsweek zojuist is afgesloten, was ook dr, lip Potter, de nieuwe secretaris raai van de wereldraad van ke aanwezig. NED. HERVORMDE KERK K_. Beroepen: te Utrecht: drs. A. N< graaf te Ede; te Exmorra-Allinga1 Gaast en Ferwoude: W. Klouw* Terkaple. Aangenomen tot pred. buiteéok werkzaamh. (diac. en soc. arbei Friesland): IJ. Schaaf, laatst, adj seer. Ned. Bijbelgenootschap. Bedankt: voor IJsselstein: H. A. ten te Nijkerk. GEREF. KERKEN Beroepen: te Laren: G. H. Han r n ge >k do oon rde leli Eindhoven. Aangenomen: naar Barendrechtien M. Kuik te Donkerbroek: naar Z drecht: M. Berg te Delfzijl, di am dankt heeft voor Rotterdam-Ovei en en Soest. rouv Bedankt voor Zuidland-Spijkeiusa chip Roos te Middelharnis. GEREF. KERKEN (VRIJG) door H. Biersteker De gereformeerden hebben, sinds ze zich hero riënteerden omdat het zo moeilijk in Indonesië ging, ook een paar plukjes werk in Latijns- Amerika zowel missionair als diakonaal. Er wordt al Jarenlang over gerapporteerd door degenen die er werken. Je verwacht dan vooral op de hoogte te worden gesteld van de kleine protestantse kerken naast de roomskatholieke kerk, of van het spiritisme en al dat soort dingen, maar je komt de laatste tijd andere zaken in de rapporten tegen. Drs. C. H. Koetsier, van het secretariaat voor ontwikkelingssamenwerking (uitgaande van zen ding en werelddiakonaat van de gereformeerde kerk) is er nu ook geweest. In Argentinië zat een methodistische dominee bij wie hij op bezoek ging, juist nogal in over zijn zoon, die al wekenlang in de gevangenis zat wegens deelname aan een anti-hongermars. In Uruguay bezocht hij een baptistenpredikant, die al elf maal huiszoeking had gehad en van wie hij inmiddels, na zij terugkeer in Europa, heeft moeten vernemen, dat de man met onbekende bestemming is opgepakt. In Bolivia was hij in een klooster waar juist een groep militairen met een gevangengenomen opstandeling was binnengetrok ken. die dezelfde dag nog zou worden terechtge steld. In Brazilië sprak hij met een bisschop die een spreek- en een schrijfverbod heeft en in de gespreksgroepen van wiens diocees angst heerst voor het infiltreren van politiespionnen. Voorwaar, een aardig rondreisje langs kerkelijke arbeid. Het zijn maar een paar grepen uit het rapport dat drs. Koetsier over die reis geschreven heeft. Een stil en gerust leven leidt de kerk daar bepaald niet onder de hoede van de overheid. Mis schien nog wel onder-één-hoedje met de overheid voorzover zij bereid is dat spel te spelen. Maar 0 wee, als zij dat niet langer wil. Uit zijn rapport krijgt men de" indruk, dat nog nooit op zo'n grote schaal een kerk. ontwakend voor haar sociale verantwoordelijkheid, in conflict is geweest met de staat. Natuurlijk zijn er grote {tukken van de roomskatholieke kerk die nog altijd fungeren als de drukbeklante winkel in devoties maar heel vaak is ook dat al een facade waarachter een heei ander kerkzijn groeit, klei ner. meer aards gericht en onveiliger. Andere cultuur lets van d:e heroriëntering wordt duidelijk uit een passage als deze: V. d. Zwaan heeft gebroken met alle religieuze poespas, hij doopt niet meer tegen betaling, inaar alleen wie een eursus ge volgd heeft kan zijn kind laten dopen. Het zegenen van onderbroeken van buikpijn lijdende parochianen heeft hij gestaakt. Wie erop staat kan nog bij de buren terecht. Ook de dagelijkse sch< eer Beroepen: te Winschoten: H. B^n f - rel lerd: voo kand. te Den Haag. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Norwich: D. Hakkeil te Dordrecht; te Poortvliet: J. K ie ielifeB"-. ■Wit» ''i!;lp.ll' ters en religieuzen. 'Overal vind je ze', constateert Koetsier. Naast de opzichtige gewelddadigheden over en weer die bij het beeld van een revolutie horen doet dit werken in de armoedewijken denken aan een stille revolutie. Zolang het om onderwijs en .alfabetisering gaat, zijn de meeste regimes alleen nog maar wat argwanend maar waar men echt tracht de armen te organiseren of de landloze boeren aan te moedigen daar begint meestal de repressie. Geen cultus De schrijver heeft voortreffelijke stukken werk gezien, maar ook mislukkingen. Een belangrijke vraag die hij stelt is: wat bezielt die in de ellende ondergedoken priesters en nonnen? In hoeverre onderscheiden zij zich nog van mensen die bij voorbeeld hun motivering geheel ontlenen aan het marxisme? Het is een vraag die hij richtte tot de Nederlandse docent sociale ethiek aan de theologi sche faculteit te Buenos Aires, dr. L. Schuurman. Deze vertelde hoe hem in gesprekken was opgeval len 'een geweldige verbondenheid met bijv. de oudtestamentische profeten, die de cultus omver zweepten en zeiden: dat heeft geen zin. Natuurlijk kun je erover praten, theologisch, of dat was tegen de cultus-op-zich, of tegen dc cultus als proces van decadentie. We vinden het niet altijd eenvoudig om daar vanuit het Oude Testament op te antwoorden, maar toch geeft dat niet op het ogenblik. Zij in ieder geval vinden dat ze in die richting zitten. Wat verlangt de Heer van u? Niets anders dan gerechtigheid. Jakobus: de zuive re en onbevlekte godsdienst is weduwen en wezen te helpen in hun verdrukking en dat is dan het onbevlekt bewaren van de wereld, daar gaan alle traditionele opvattingen die we hebben toch wel vokomen door de knieën.' te Opheusden. tesa ai t dai men di ver tien Spontaan Drs. C. H. Koetsier mislezing is gestopt. Zijn kerk, annex sporthal en jeugdhuis, dient slechts zondagmorgen en -avond voor de godsdienstoefening. Hij krijgt dan zo'n /00 kerkgangers op een totaal van 40.000 parochia nen. Zijn tijd besteed hij aan allerlei zaken die meest under de sociale sector te brengen zijn. en educatief. De 1 mei dienst werd besteed aan het aan elkaar doorgeven van de moeiten van elke dag om rond te komen.' Ook waar die heroriëntatie niet plaats vindt in het gewone parochiale leven vindt men toch aanzetten van maatschappelijke en politieke actie van pries- Verder constateert Schuurman bij deze geseculari seerde priesters 'iets van dat spontane, van dat niet meer door mythe of ideologieën opgezweepte fanatisme, maar van: we doen het omdat we er zin in hebben en we hebben er ook alles voor uver en niemand' ziet aan ons dat wc martelaren willen zijn. maar we doen het omdat we het leuk vinden. Dat is iets dat ze zelf erg belangrijk vinden'. Het is dr. Schuurman 'allemaal te kost baar om nu meteen maar aan een ideologische confrontatie te beginnen en dan te zeggen: jawel maar je moet je ook legitimeren.' Zelf zegt Koetsier in zijn inleiding: 'lk dank God, d,e niet werkeloos toeziet dat mensen en volken lijden onder geweld, uitbuiting en rechteloosheid, maar die mensen omzet om zich te geven aan het Rijk van vrede en gerechtigheid, waardoor in hun ip/et toch iets te zien is van een mensheid, zoals Hij die wil.' Virginia Ilarvey: Kleurrijk Mai"";1 moderne vormgeving in erf knoopwerk. (Oorspr. titel: Coloq^ Design in Macramé). Vertaling Smittenaar. Aant. pag. 104. Ca] werktekeningen en foto's, deel kleur. Uitg. II. J. W. Becht's Mij NV Amsterdam. Prijs 29.51 Eind 1970 werd in deze rubriek ma Harvey's 'Macramé, de kunsj het creatief knopen' besproken, nu verschenen 'Kleurrijk maert moderne vormgeving in knoopwerk' kana Is een vervol, op gezien worden. Evenals hei gaande een zeer aantrekkelijke vc; ditmaal haast overladen prachtige (kleuren-) foto's van en veel 'vrij' knoopwerk, vaal niet-traditionele, moderne v( ving. Deze voorbeelden van b. sen, ceintuurs, wandkleden, sii en drie-dimensionale voorwerpt ken de inhoud zeer levendig, ii tief en interessant. Gebruik gemaakt van diverse material® halve van vissersgaren, touw, v koord vaak in meerdere k en in combinatie met kralen van b.v. metaaldraad. Er komei werkstukken in voor waarbij vt ren de charme moeten verhogen Hoewel ook in deze uitgave niet bij gegaan wordt aan de vaak v send mooie toepassingen van dl voudige platte (weitas-) knoop, aan de hand van duidelijke insti vc tekeningen, veel aandacht ge ken aan de vele mogelijkheden 1 toepassing van de cordonknoop Bij een eerste doorbladeren lat* zich vooral niet afschrikken do ingewikkelde werkstukken. Mis een tikkeltje hogeschool hier en maar juist door de in wezen et dige en snel te leren knopen, 1 gegeven stof zeker bereikbaai voor een ieder die zich er seried wil bezig houden. Schrijfster heeft met 'Kleurrijk cramé' een goede bijdrage ge] aan de groeiende lijst van vald tuur voor hen die creatief van willen gaan R. B Fijn n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2