Brechts proza in tv-stuk Ponja Saskia en haar prins ffi Vluchtelingengesprekken ffliW/KWARTET WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1972 BINNENLAND/RADIO-TV T4/K1S ARY PERKINS uir.ïWF cSr hét kwaad BSSÏÏnjI<L5 n Vc.ur ue uier «c s »6A zW ,105®: km de s K^2lWl t>AT H&T KWAAD KSO. LAATSTE FILMS WAREN Xllfi ö£WÊLfcl%,MAA& HILVERSUM 'Vluchtelingengesprekken' is nu eens geen toneel stuk van Bertold Brecht hij schreef er zo'n veertig waarvan er veel bekend werden maar voor een tv-dialoog bewerkt proza. Theun Lammertse deed een greep uit Flüchtlingsgesprache, ver taalde deze gedeelten in het Nederlands en regisseerde in opdracht van de VARA. Vanavond is de uitzending om 20.21 uur via Neder land 2. Het is een groot waagstuk het proza in een samenspraak tussen twee he ren' van een uur en tien minuten lengte op het scherm te brengen. De beide heren, die met elkaar in gesprek raken in de stationsrestaura tie van de Finse hoofdstad Helsinki zijn herr Ziffel, een natuurkundige en herr Kalle ,een arbeider. Een lange DE GOUDE GAPER door W. G. VAN DE HULST, plaatjes van W. G. VAN DE HULST Jr. Gods Geuzen Het is geen wonder dat Jan de Hartog, die 'Gods Geuzen' schreef' quaker is. Bij deze ondernemende non-conformis ten, geleid door het 'innerlijke Licht' heeft hij zijn titelhelden teruggevon den, En hij behoort tot de enkele tien tallen van die opmerkelijke Angelsak sische geloofsfamilie in Nederland. En een verteller als hij bleek natuurlijk, in het portret dat de VARA van hem maakte, ook de beste propagandist voor deze vrienden te zijn: Mies Bouw man kwam er eenvoudig niet tussen. Het geheim dat hij op zijn meeslepen de manier overbracht was dat van het lijden: wat zou er allemaal in zijn le ven niét gebeurd zijn als zijn moeder niet zo een hels sterfbed had gehad. Welke negers in Texas en welke kin deren in Vietnam zouden reddeloos zijn verkommerd als hij dal lijdenspro bleem van zijn moeder niet had moe ten verwerken? Zijn weergave van het leven van de quakers toas duidelijk die van een bekeerde. Dat er ook hele tra ditionalistische soorten in bestaan met Snijbonen met tomaten indsc z'n maat naast hem, geeft geen roord. Hij gromt maar door; 'En wat de meester nou weer van I is bij die prinses ik snap er gray* snipper van. Jij? Geen antwoord. *d, geld, veel geld zal hij zien te gen, dcit snap ik wel. Maar begrijp nöu, wat wij als droomuitleggers 125-j met al die andere snorrepijperij daarbij moeten uitvoeren?.Hé zeg!' Geen antwoord. 'Slaap je al, sufferd? Luister je niet?.Ga de meester maar es zoeken dat is beter.' 'Suf ferd?. Jij ben een sufferd, liog veel groter sufferd dan ik.Hij draait z'n makker nijdig de dikke rug toe; maar op 't zelfde ogenblik krijgt hij een stomp 'Sssst luister!' Ja, voet stappen buiten, zware voetstappen. De meester?.Och, arme tobbers! Een grendel wordt dichtgeschoven, een sleutel knarst; ze zitten opgeborgen in 't hok, de hele nacht. 'Uilskuiken, zie je nou wel.' Ook de andere gooit zich kwaad om; hun dikke ruggen nijdig naast elkaar, En de meester? De meester is niet gekomen. 55 ELTJES GROTE AVONTUUR 750 gr. snijbonen 250 gr. tomaten 1 uit, peterselie zout, boter 154 dl. water 1 bouillonblokje aardappelmeel 150 gr. bacon De snijbonen afhalen, wassen en snij den. In een pan 10 gr. margarine smelten en de kleingesneden bacon en ui toevoegen en lichtbruin bakken. Dan het water en het bouillonblokje toevoegen. De snijbonen hierin in ongeveer een half uur gaar laten worden. De gewassen en in vieren gesneden tomaten toevoegen en deze op het laatst vijf minuten laten mee koken. Het vocht binden met wat aardappelmeel en fijngehakte peterse lie door het gerecht roeren. Menutip: Toostje zalm, snijbonen met tomaten, aardappelpuree, Franse kaas. (ADVERTENTIE) 'Nou moet je ophouden!' riep smid- Verholen verbaasd uit. 'Je wou me niet zeggen dat zo'n mooi ge- 1 meisje een werkster was! Dra- alle werksters in Sprookjesland gouden kroontje? Ik heb alle 'ondering voor het eerlijke beroep zo'n ferme, hartelijke werkster, Kerlpralle gehaktballen! Ze ziet er suwat f als een prinses dan als een Anfe kater uit!' 'Ze is ook een prin- de I zei de soldaat. 'Maar ik gebruik je o? ir als werkster. Als ik haar nodig ,erp,j laat ik haar door mijn dienaar !rg. het slot van de koning halen. Dat Jhaar verdiende loon. Ze hebben me lelijk héél slecht behandeld, die ON' ichei koning en zij. En daarvan zal ze me nu de rekening betalen. Ik ga net zo lang door met haar als werkster te behandelen, totdat ze manieren heeft geleerd, nederig en onderdanig is.' 'Hoe is dat dan gekomen,' vroeg smidje Verholen nieuwsgierig. 'Dat zal ik je nou eens haarfijn uit de doeken doen,' zed de soldaat. 'Let op, broer. Hier komt het verhaal. Jaren lang heb ik haar vader, de koning, trouw en moedig' gediend. Ik heb voor hem gevochten in een hele reeks van bloedige oorlogen en toen de eindoverwinning tenslotte behaald was, dachten alle mensen, dat er nu wel nooit meer oorlog zou komen. Dat dacht de koning ook en daarom ontsloeg hij mij uit de dienst. Be dankt voor je dienst, soldaat, zei hij. Ga maar naar huis. Ik heb je niet meer nodig. Ik vroeg hem toen eerbiedig om mijn loon. 'Wat!' brulde hij woest. 'Je wilt nog geld ook! Jarenlang heb ik je gratis overal laten heentrekken! Jarenlang voorzag ik je gratis van eten, schoenen en fraaie uniformen! Voor niks kreeg je kogels en kruit om fijn mee te schie ten en scherpe sabels om fijn mee te prikken! En nou nog geld ook! On dankbare hond, die je bent! Maak, dat je wegkomt! Elke soldaat kost mij per jaar bijna tienduizend florijnen! En nou nog geld ook! Ze moesten je 3 RDNAND dikke en een kleine magere man. Ze worden gespeeld door Ton Lensink en Cor van Rijn. Beiden zijn het Nazi-Duits land ont vlucht en in Finland terechtgekomen. Daar ontmoeten ze elkaar en ter spra ke komen natuurlijk de toestand in het achtergelaten vaderland en de omstandigheden in het nieuwe vader land. 'Waar een paspoort het edelste deel van een mens is', zoals de arbei der heeft gemerkt. 'Hij komt ook niet zo eenvoudig tot stand als een mens... daarom wordt hij ook erkend als hij goed is, terwijl een mens zo goed kan zijn als hij wil en toch niet erkend 11 a «12a vnndnUif wordt'. Uit deze uitspraak blijkt, dat a*iMUW Kalle een diepzinnige gedachtengang heeft.Daardoor vindt de intellectueel Ziffel in hem een klankboden voor zijn theorieën, terwijl hij zelfs stuk ken uit zijn memoires voorleest. In de dialoog komt het dualistische van Bertolt Brecht zelf naar voren. Aan de ene kant is er de intellectu eel, afkomstig uit de betere kringen, die sterk geïntereseerd is in de ar beidersstand. Ballingschap Een tweede, meer ln het oog lopende overeenkomst is de ballingschap, die ook het deel was van Brecht. Direct na de rijksdagbrand in 1933 verliet de Duitse schrijver zijn land om zich eerst in Praag te vestigen. Schrijvers joden en mensen met communistische ideeën werden in Duitsland niet ge duld. En ook Brecht zag zich door de naziterreur genoodzaakt het land te verlaten. Enkele maanden later wer den zijn boeken met petroleum over goten en in het openbaar verbrand, fin 1968 zou in West-Duitsland Brechts verzamelde werk in niet min der dan twintig delen worden uitgege ven) Na Praag verhuisde hij met zijn gezin naar Wenen, later naar Zlirich, dat te duur bleek, dan naar Parijs en ten slotte naar Denemarken. Daar kon hij vijf jaar lang in een boerderij wonen en rustig weken. Hij schreef er o.a. 'Het leven van Galilei', 'moeder Coura ge' en de 'Driestuiverroman'. Toen hij 'vluchtelingengesprekken, op papier zette, woonde hij alweer in Finland. Hij was alweer voor de Duitsers ge vlucht, die Denemarken binnenvielen. Via Rusland bereikte hij tenslotte Amerika. Hier verbleef hij voor de rest van de oorlogsjaren. In 1948 werd hem echter venveten dat hij zich met anti-Amerikaanse activiteiten bezighield. Dit noodzaakte hem ten slotte weer van land te verhuizen. Oost-Duitsland was zijn laatste vader land, waar hij In 1956 op 58-jarige leeftijd overleed. In zijn werken prikt Brecht door de schijn heen, dat hij vaak op ironische wijze doet, om de belachelijkheid van gangbare denkwijzen aan te tonen. Wat gebeurt er werkelijk in Nazi- Du its-land? De kritische intellectueel Kalle raakt in zijn aandeel in de dialoog door een schil van feiten heen om de gang van zaken te ontmaske ren, die Duitsland daar hebben ge bracht waar het in de jaren dertig was tijdens de Führer 'hoe heet ie ook alweer'. voorgeschreven aantallen knopen op hun zwarte kleren vermeldde hij niet. En dat Nixon 'natuurlijk geen quaker kan zijn als opperbevelhebber van de Amerikaanse strijdkrachten' wekte de indruk dat de quakers toch dogmata hebben, ook al ontkende hij dat. We hebben ook wel eens horen uit leggen dat Nixon zich als quaker altijd kan beroepen op het 'innerlijk Licht', dat hem deze weg deed gaan. Al zullen zijn voor het Witte Huis postende ge loofsgenoten dat beroep zeker niet aanvaarden. Het moet voor velen verrassend en verfrissend zijn geweest deze schrijver, wiens eigen leven een boeiende roman zou opleveren, een half uur op visite te hebben. De ombudsman Marcel van Dam kwam met een paar ontstellende emigratie mislukkingen uit Australië. De uitzen ding schreeuwde om een verantwoor ding van officiële zijde en het is altijd vervelend dat je daarvoor op een vol gende aflevering moet wachten. H.B. illijto aartje oor P. J. Risseeuw al liteanfli eten lukkig kwam er een klant binnen kon Saskia ongestoord het wentel- het!' apje opklimmen naar het heiligdom- BI®af Jf,van Kaatje. De lucht van warm i. lemDakken brood stond haar tegen. ind...' zei Kaatje. 'Ik heb aan je noren, Ben je niet wel?' I KaatjeMeer kon Saskia niet porengen toen ze zich op een stoel Lp neervallen. Ze zag de schrik in de £en van het oude vrouwtje, die lieve Patje, die daar met een kussen in de Rg in haar hoge stoel bij het tafeltje iv m haar proper kamertje. LJ Kaatje het is alleen maar L?,n ik heb niemand, niemand M e 'k het kan zeggen.' Lih; 's -^et' heve kind' ®U(lje wijs. [Diederik vroeg het I hem het is DiederikHad lip,, maar nooit gezien.' Went Volkerts' Maar kind wat Je m je hoofd ,en, Li5ebH?,e niets in mii" h<>ofd se- ten '.,s ™zelf gekomen... ik i /«n acht!! aan doen' KaaUe- HÜ is l /toe oi„» J??loPen toen ik hiernaar- |fnaar° e" hij heeft me meegenomen llkmerS- Wat moet daarvan IreUg'io Zw KaatJe- 'ze zijn van de F ge Maar geld bij geld, hé? Kind, wat heb je je wijs laten maken.' Saskia kon nog niet praten. Haar opgekropte zenuwen ontlaadden zich in een huilbui. Toen ze bedaard was stopte Kaatje haar een ^babbelaar in de mond en vertelde haar eigen ge schiedenis. Een geschiedenis die door Kaatje als afschrikwekkend voorbeeld al duizend keer was verteld, maar die zich telkens opnieuw scheen af te spelen. Kaatje was ook jong geweest en haar vrijer was met een trouwbe lofte naar de Oost getrokken. Nie mand had ooit meer iets van hem vernomen en geen man had ooit meer naar Kaatje omgezien. Het verhaal was lang en Saskia kende er elke pauze van, elke intonatie. Ja, de lief de is een bron van zorg en angst als je achter de horretjes kon kijken. Kaatje had zo veel gezien en zoveel gehoord. Haar eigen leed had het leed van anderen aangetrokken, heel haar lange leven. Wat de vrouwen en de meisjes haar allemaal hadden verteld! Om af en toe ook zelf eens aan het woord te komen verwende Kaatje haar bezoeksters met babbelaars. Over wat er aan Saskia's geboorte was voor afgegaan had ze haar eigen mening. Een jonge vrijster en een vrijer die naar de Oost of West was gegaan. Dat Saskia's moeder uit de gegoede burge rij kwam bleek uit de welvoorziene luiermand en de duizend carolusgul- dens. Maar evengoed had ze de schan de van een kind zonder vader niet aangedurfd. Zoiets paste natuurlijk niet in haar stand. 'Nee Saskia Ock Diederik zal zijn geslacht niet verloochenen. De jonge koopmanssinjcurcn zijn hartebrekers.' 'Maar hij houdt van mijhij heeft me trouwbeloften gedaan, Kaatje.' 'Trouwbelofte? De jongen is nog niet op zijn jaren. Hij is de kalverliefde nog niet door en jij net zo min.' 'Hij zegt dat hij niets geeft om rijke vrijsters.' 'Nee, maar zijn ouders doen het wel. Ik wil geen kwaad spreken van Dirk Volkerts, maar toen zijn vrouw Gesi- na de oude Machteld als Regentes van het Huis is opgevolgd heb ik genoeg van haar gehoord. Het is met Dirk Volkerts zoals Cats zegt: geducht bij al het volk maar in zijn eigen huis geringelt van een wijfZet het maar uit je hoofd, meisjelief. Hun enige zoon is gewend zijn zin te krijgen, maar nu zal hij zijn neus stoten. Nooit zal Gesina het toestaan dat haar Diederik met een halve wees trouwt die alleen maar haar eertje heeft en haar kleertje. Geef die jon gen bijtijds de blauwe scheen en hou de eer aan jezelf.Het zal je veel verdriet besparen.' Saskia was ditmaal blij het benauwde kamertje, waar weinig gelucht werd en een weeë broodlucht bleef hangen, tijdig te verlaten. Zij had te horen gekregen wat ze had verwacht. Jaze ker, ze moest haar verstand gebrui- HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo's (Soos): lichte platen, rep. en ber. (7.30-7.40 Nws; 7.41-8.00 Akt.: 8.30 Nws; 8.41-8.50 Akt.) 10.00 iS) Spinx - progr. v. d. vrouw (10.30- 10.32 Nws). 11.55 Med. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb.; 12.30 Nws; 12.41-12.50 Echo; 13.00-13.05 Raden maar NOS: 14.10 Van Ta-ta tot totale taal: rubr. over het leven in de taal, 14.20 (S) Aspecten v.d. kamermuz.: mod. muz. 14.50 Onder de groe ne linde: oude liedjes. 15.10 Meer over minder: de stem v.d. sprekende minderheid. (15.30-15.3 Nws). NCRV: 10.45 (s) Kom met je boek: v.d. Jeugd. 17.00 (S) NCRV-Vocaal ensemble: seml-klass. geestelijke liederen. Overheidsvoorl.: 17.20 Samenwerking met ontwikkelingslanden. NCRV: 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) Aperitief: licht muz.progr. 18.30 Nws. 18 41 Veel gevraagde gewijde muz. (19.00 De kerk vandaag - nws en comm. NOS: 19.10 Progr. voor blinden en slecht zienden. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.30 (S) Woensdagavond Muz.magazine. 22.25 Uitz. v.d. Bond zonder Naam. NOS: 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Zin Tuig: kunstuitingen buiten het Nederlandse taalgebied. 23.20 (S) Horizon: mod. muz. 3.55-24.00 Nws. TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 10.45-11.10 Schooltelevisie VARA 17.00 Kinderprogramma NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Tips v.h. Nationaal Bureau voor Toerisme 20.00 Journaal 20.20 PP:Uitz.v.d.AR 20.30 Mensenkinderen: TV-serie over de jeugd in landen over de gehele wereld: In eigen hand, bijdrage van Amerika 21.05 Spel zonder grenzen 22.15 Uitz. Stichting Socutera 22.30 Journaal NEDERLAND H 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal VARA 19.05 Coronation Street NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 Vluchtelingengesprekken, HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtcndgymn 7.20 (S) Dag woensdag.: muz. en inf. (Om ca. 7 25 V.d. voorpag.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.23 (S) Dag woensdag (verv.) (8.35 Van alle markten thuis.) 9.00 (S) Radioweekblad: gevar. progr. met 9.15 Koning Klant, 9.35 Waterst.. 9.40 Schoolradio, 10.45 V.d. kleuters en 11.00 Nws. 12.00 (S) Licht ork. met zangsolisten. 12.25 Opcnluchtconc. door de A'damse Poli- tiekapel. 13.00 Nws. 13.11 Act.progr. met act. en muz. en 16.00 Nws. 17.00 (S) Geef me de vijf: verzoekpl.progr. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Uitz. v.d. Nederl. Middenst. Partij. 18.30 (S) Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 (S) VARA- Dansork. en solisten. 20.00 Nws. 20.05 Prom. ork. met zangsolisten: operamuz. 20.55 (S) Fragmenten uit de show-film Thoroughly modern Millie. 21.15 (S) Koloriet: veelkleurig platenprogr. 21.45 (S) Koloriet: veelkleurig muz.progr. 22,30 Intern. Belaardconc. 2.55 Med. 23.00 Nws. 23.10 Act. 23.20 (S) Radio Jazz Magazine. 23.55d24.00 Nws. HILVERSUM III AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Steevast. (8.00 Nws.: 8.02-8.05 Radiojournaal.) 9.00 Nws. 9.03 De negen-uur-show. 10.00 Nws. 10.03 Arbeidsvi taminen: populair verzoekpl.progr. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. (Tussen 12.00 en 18.00 wordt progr. zo nu en dan onderbroken voor nws over de Europa-Cup-wedstrljden van vandaag.) 12.03 Radiojournaal. 12.06 Zet 'm op. (13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.03 Super clean Dreammachlne. 15.00 Nws. 15.03 Cees van Zljtvcld. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.03 Radiojournaal. 17.06-18.00 Postbus 700: ver zoekpl.progr. spel van Bertolt Brecht 21.30 Achter het nieuws IKOR RKK 22.10 Kenmerk NOS '42.35 Journaal TELEAC 22.40 Hoe word ik de computer de baas - les D DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Nws van gisteravond. 10.30 Persepolis, rep. 11.15 Journaal. 12.00 Uit de christelijke wereld. 12.15 Gemma, melne Indische Tochter. 12.50 Intern, perso- verz. 13.00-13.20 Journaal. 15.15 Nws. 16.20 Herman van Veen Show. 17.05 V.d. kinderen. 17.55-18.00 Nws. (Reg. progr NDR: 18.00 Kultuurspiegel. 18.30 Akt. 18.45 Zandmann. 18.55 Nordschau- Magazin. 19.26 Eddies Vater. 19.59 Progr.- overz. WDR: S.55-9.25. 9.30-10.30 en 11.00-11.30 Schooltelelvisie. 18.00 Reg. nws. 18.10 V.d. kleuters. 18.15 Dr. Klldare. 18.40 Hier und Heutc. 19.20 Novellen aus aller Welt.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Aktueel dok. progr. 21.05 Spel zonder grenzen. 22.30 Journaal, komm. en weerber. 22.50 Ein finanzierter Selbstmord. 3.40 Journaal. DUITSLAND II 17.00 Kunterbunt, kinderprogr. 17.20 Gymn. voor kinderen. 17.35 Lassies Abenteu- 18.05 Rep., interv., lnf. en muz. 18.35 Von Cowboys, Sheriffs und Banditon. 19.10 Su- chen Sie Dr. Suk! 19.45 Nws, akt. en weerber. 20.15 Aktueel progr. en kort nws. 21.00 Birkenhaln, Poolse speelfilm. 22.30 Nws, weerber. en komm. DUITSLAND III WDR 8.55, 9.30, 11.00, 17.00, 17.30 Schooltelevi sie. 18.30 TV-cursus. 19.00 Zandmann. 19.05 Progr. voor Spaanse werkn. 19.15 Hlerzulan- de-Heutzutage. 19.45 Reg. nws. 19.55 Comm. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Doe. progr. 21.00 Journaal. 21.0 4 korte films uit Ja- (ADVERTENTIE) ken. Gemakkelijk gezegd als er een vreemd beest knaagde in je lijf, als je maar aan één ding kon denken. Bij het afdalen van het kromme trap je moest ze de jonge bakker passeren. 'Ik herkende je aan je wipneusje,' grapte hij. 'Je bent een hele dame geworden nu je de dracht hebt afge legd. Een hele dame, weet je dat wel?' 'Ja... ja... dat zal wel. Laat me maar gauw door, Jan. Nee. blijf jij nu even beneden met dat melige schootsvel. Ze kende dat passeren op nauwe trappen. Zelfs Sinjeur Volkerts vond het een buitenkansje als hij Saskia tegenkwam op d e z oldertrap. waar hij zich dan wel kwansuis klein maakte, doch op het juiste moment zijn dikke buik vooruitstak. Jan Schilp gehoorzaamde, maar liet haar niet ontglippen zonder een kusje te hebben gestolen. Een kusje is maar stof, die het niet lust die veegt het of, was een bekend grapje van hem. Saskia, die niet voor hem weten wilde dat ze in de knoei zat, veegde inder daad met een lachje haar wang af. Ze snakte naar buitenlucht. Wie als von delinge op de stoep van het weeshuis was neergelegd moest zich veel van de mannen laten welgevallen Mannen waren allemaal eender. Ook Diederik? Alleen bij hem voelde ze zich anders. Had haar moeder dat ook gedaan? (Wordt vervolgd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 13