Hervormd congres niet van de grond gekomen Doopsgezinden en de lintjes c J Eigen risico kost vele miljoenen en geeft geen besparing Termijnbetaling collegegeld alleen in bijzondere gevallen Trouw Kwartet Brief van Rome moet openbaar, zegt Steenkamp vandaag Beroepfngs- werk Boekenetalagi U z TROUT/KVARTET DINSDAG 12 SEPTEMBER 1972 KERK/BINNENL AND (ADVERTENTIE) Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het zaterdag in Utrecht gehouden hervormd con gres is niet van de grond gekomen. Dit vernemen we van initiatief nemer ds. A. A. Spijkerboor uit Amsterdam-Noord. Hij zegt het wel iswaar niet met tranen in de ogen, maar wel met enige spijt. Desge vraagd wil hij kwijt dat zij (dat zijn de mensen die reageerden op de oproep voor het congres, eind juni) enigszins voor de voeten zijn gelopen door de werkgroep 'Om de kerk'. Overigens heeft ds. Spijkerboer geen moment gedacht dat er zaterdag in Utrecht iets geweldigs overeind gehol pen zou worden. Van meetaf stond vast: we nemen geen besluiten, we sturen geen resoluties de (hervorm de) wereld in, we gaan om te begin nen alleen praten over de vraag naar de weg van de belijdenis. Wil ds. Spijkerboer dit nader toelich ten? Ds. Spijkerboer: 'De belijdenis zegt dat God ons in Jezus Christus genadig is. We mogen dus leven in de vrij heid van de kinderen Gods. Mooi. maar wat dóen we met die vrijheid in maatschappelijk en politiek opzicht? Wat betekent dan die vrijheid voor ons persoonlijk?' De redactie behoudt zich bet recht voor om ter opname In der.o rubriek OAtvfcngen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle wordt met dc naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. aecretarls van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. München (4) Langzaam herstelt de wereld zich van de schokkende gebeurtenissen in München. Men begrijpt het niet. Maar wat is er eigenlijk gebeurd? De Pale- stijnen poogden nogmaals op te komen voor geïnterneerde kameraden in Is raëlische gevangenissen en voor het erkennen van hun nationale zelfbe schikkingsrecht In mei jl. tijdens de kaping van het Sabena-toestel op Lod Airport onttrok de Iisraëiische rege ring zich aan de keuze tussen on schuldige mensenlevens redden en di recte onderhandelingen met de Pale- stijnen, door een riskante militaire actie. Dit keer hebben de Palestijnen de Israëlische regering hiertoe geen kans gegeven. Zij handelden buiten het militaire machtsbereik van Israël en hebben de regering van Golda Meir gedwongen een keuze te maken. Door de West-Duitse politie het groene licht te geven en de indirecte moord op de Israëliërs achteraf te legiti meren heeft Golda Meir, 9 gijzelaars aan het principe van niet erkennen van de Palestijnen opgeofferd. In deze samenhang moet de manipulatie in de Duitse berichtgeving niet vergeten worden. Wat zijn de implicaties van dit principe. De stichting van de staat Israël is aan de ontworteling van de Palestijnen mede schuldig. Israël heeft dit probleem 24 jaar lang gene geerd. Terwijl de Palestijnen sinds 24 jaar onder onmenselijke omstandighe den leven, versnelt de Israëlische regering vandaag de annexatie van de bezette gebieden (b.v. in Biram Ikrit, Rafiah). Vandaag moet duidelijk zijn dat de betekenis van vrede in het Nabije Oosten twee voorwaarden heeft: a) op de kant van de Palestij nen. erkenning van het Israëlische en Joodse nationale zelfbeschikkings recht. b) Op de kant van Israël, erkenning van het fysieke bestaan en van het nationale zelfbeschikkings recht van de Palestijnen. Israël kan de eerste stap tot zo'n vrede doen door dit recht te erkennen en de op het ogenblik versneld door gevoerde annexatie van delen van de bezette gebieden onmiddellijk stop te zetten. Zolang de Israëlische regering dit weigert zolang zal haar politieke beleid een onoverwinnelijke hindernis zijn op weg naar vrede in het Midden Oosten. Amsterdam Micha Ben Eliezer De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Dagelijks bejtuun B. Bol. Den Hoog; dr. E. Bleumink, Poleis- wolde; mi. G. C. «on Dom, Nootdorp: w. A. F'bbe. Roiler- domi J. Loniei, Uliecht; dis. J. W. de Pous, Oen Hoogi J. Smol- lenbioek, Wossenaoi. Ovenge leden van het atgeireen bestuun K. Abmo, Amsleidomi H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mi. dl. J. Don net, Oen Hoog; J. von Eibeigen, Schoorsbergeni mr. K. von Houlen, Wogeningeni ds. O. T. Hylkemo, Billhoven; Joc. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster* man-Fortgens, Voorscholen; me vrouw J. G. Krooyeveld-Wouteis, Heerhugowoord; prof. dr. G. N. lommens. Noorden; ds. F. M. londsmon, Den Hoog; H. de Mooi). Rijnsburg; prof. dr. G. C von Niflrik, Amsterdam; H. Otto- vonger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozmgo, lunleren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z-H), H. H. Wemmen, Den Hoog; drs. R. Zijlstro, Ooster- lond (Zld). Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 27ó - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 09.73.60.768). Gem.giro X 500. München (5) Met verbijstering hebben we het afschuwelijke drama gevolgd in het Olympisch Dorp en op het vliegveld. Wat aangaat de bewaking van het dorp, daar mankeerde alles aan. Rond uit walgelijk was het optreden van de Duitse autoriteiten voor de televi sie. Men wrong zich in allerlei boch ten en kronkels terwijl zij de waar heid wisten. Wat betreft het voorzet ten der spelen: men zal om de joden de verdere pret niet staken. Men gaat rustig door met knoeierijen en do- pings. Groot respect heb ik voor de Hollanders die genoeg hebben van verdere deelneming. Gelukkig nog mensen met karakter. Ons televisie toestel blijft gesloten voor verdere Olympische evenementen. Amsterdam P. J. Ingen sr München (6) Het gebeurde in München is uiteraard verschrikkelijk en verwerpelijk. Maar de dikke woorden die geuit worden en geëist worden van andersdenken den passen in een mentaliteit die tot gevolgen leiden waarbij het aantal van 18 slachtoffers in het niet verzin ken. Als men de Ambonezen die de aanslag pleegden in Wassenaar zou kenschetsen als fanatieke moordenaars dan versimpelt men de kwestie en doet men de waarheid geweld aan. En dan hebben de Molukkers bovendien historisch gezien geen enkel recht Van spreken. Als de ene kant goed is en de andere kwaad, dan weet men aan welke kant men moet staan en kan men zich bovendien op de boosaards afzetten. Het is heerlijk zijn vooroor delen te kunnen fixeren. Het is jam mer dat veel politici en publiciteits media daaraan meedoen. Uiteraard wordt het gebeurde ook graag aange grepen door de fanaten in de Israëli sche regering (die altijd geweigerd heeft te praten met de 1ste slacht offers van het Zionisme). Het lag voor de hand dat de Olympische Spelen de kans liepen te worden afge last op gevoelsoverwegingen en gevoel voor decorum (het heeft weinig met ethiek te maken). Dat zou een gewel dige overwinning zijn voor de Zwarte Septemberbeweging. Daar is iedereen het over eens. Toch eist de Israëlische regering het Zou in een overeenkom stige situatie de Nederlandse regering dat ook eisen? Allen moeten gemobili seerd worden tegen de duivels. De extremisten reiken elkaar de hand. Een val zetten voor de kapers was 100 pet juist. Maar hadden de Duitse autoriteiten in het overleg met de Israëliërs de vrijheid gekregen om als een geweldige bevrijdingspoging geen succes kon hebben zoals het geval bleek de kapers te laten ver trekken naar Tunesië, eventueel bege leid door Duitse jagers? Er lijkt mij wel reden voor ernstige twijfel. Het laten doorgaan van de Olympische Spelen lijkt mij politiek gezien de juiste houding. Een deel van de bin nenkomende recette zou men kunnen besteden aan een goed doel dat be trekking heeft op de Midden-Oosten problematiek. Amsterdam D. J. Mulder Ster-sterren Ik heb in Trouw/Kwartet het verhaal gelezen over de aktie Ster-sterren op initiatief van Hugo Metsen. Mijn com plimenten voor deze aanpak en ik hoop dat er niet veel acteurs en actrices zullen zijn die huil medewer king aan deze actie zullen weigeren. Naast acteurs zijn er nog apdere ar tiesten die zich lenen voor terecht genoemde 'valse' en oneerlijke recla me. Ik hoop dat deze mensen door deze actie eens goed zullen nadenken waar ze hun medewerking aan verle nen en vervolgens daarvoor goed la ten betalen. Huisvrouwen van nu, let op uw zaak, de graag geziene gehoorde acteur of artiest wordt voor het lenen van zijn/haar uiterlijk of stem goed betaald, maar uw eventuele aankoop is te duur betaald. Gcldrop Gretha Visser de Vos Ds. A. A. Spijkerboor Leeft die vraag bij veel mensen Ds. Spijkerboer: 'Ik dacht van wel, we zitten immers zo vast als een mug in een spiimeweb, want öf we weten niet hoe we die vrijheid in onze persoon lijke houding gestalte moeten geven öf we denken het wel te weten, maar dan bots je overal tegen bestaande strukturen aan, die niet te verwrik ken lijken. Neem één punt. Het gaat niet best met de democratie in ons land, en als je dat zegt, knikken de anderen: inderdaad. Maar verder Hoeveel aanmeldingen kreeg ds. Spij kerboer op zijn oproep? Ds. Spijkerboer: 'Méér dan we dach ten. Het waren er 159 en omdat er op ons congres ook nog mensen kwamen, die zich niet hadden aangemeld, zaten we daar met zo'n tweehonderd'. Wat voor mensen ongeveer? Ds. Spijkerboer: 'Gereformeerde bon ders, confessionelen, vrijzinnigen, mensen van het getuigenis en van Septuagint. En dan van de werkgroep 'Om de kerk', die brachten hun pro blematiek in'. In hun brief riepen de onderte kenaars van het stuk 'Om de kerk' op, naar het congres te gaan? Waarom? Was dat afspraak? Ds. Spijkerboer: 'Nee, dat hebben ze op eigen houtje gedaan en het vervé lende was nu juist, dat de groep 'Om de kerk' héér problematiek aan ons wilde opdringen. Het Is zo gegaan zaterdag, dat we eerst de vragen geïn ventariseerd hebben. Overigens maak je dan al mee dat sommigen elkaar nauwelijks herkennen in de formulé- ring van de vraag! Maar een goed deel van de middag ging heen met een nogal verwarde discussie rondom 'Om de kerk', die zegt: er is geen broederlijke samenleving in de kerk. we worden geraanupileerd door de synode, en zolang dkt probleem niet opgelost is, hoeven we nergens aan te beginnen. Ik hoop dat dk ze zo goed begrijp'. Eh u denkt daar anders over? Ds. Spijkerboer: 'Wij of wij dat klinkt zo pompeus, we zijn geen pressiegroep of zo. Ik bedoel dat het er ons om gaat dat de wezenlijke vragen van geloof en leven In de geméén te aan de orde komen, en dan via de kerkeraad bij de classicale vergaderingen op tafel worden gelegd. Dat hebben we zaterdag ook afgespro ken met elkaar, we zullen elkaar stimuleren via correspondentie, we hebben ook beloofd er op te zullen studeren. Maar al hadden we dan niet op zoiets als 'succes' gerekend, daar ging het ook niet om, er is zaterdag toch minder uitgekomen dan ik ge dacht had. En dat kwam door de aandacht die 'Om de kerk' opeiste. Betekent uw nadruk op gemeentelijke activiteit of hoe wil men het omschrijven dat u de bezwaren van 'Om de kerk' jegens het synodale apparaat niet deelt? Ds. Spijkerboer: 'Gedeeltelijk. Weet u, dat Noordmans al in 1950 geschreven heeft dat de nieuwe kerkorde span ningen zou oproepen tussen instituut en volk? Dat instituut doet uitspra ken, de één na de ander, eai dan komt de gemeente in ademnood. Noord- mans zei: uit deze kerkstruktuur ko men geen Lin coins en Cromwells naar voren'. Mooi gezegd, maar is veel van wat als synodale bureaucratie ervaren wordt, niet de schuld van sloomheid of traagheid van de gemeenten? Ds. Spijkerboer: 'Men is van twee kanten nalatig geweest Er is een grote nalatigheid bij de gemeenten. En van bovenaf ook, door te weinig naar het grondvlak te luisteren'. Maar nog niet zolang geleden is het moderamen toch de kerk doorgereisd? En de synode heeft toch ook snel en pastoraal willen reageren op en in de discussie rondom 'Dood is dood'. Ds. Spijkerboer: 'Dat stem ik toe, maar anderzijds blijf ik er bij dat de synode, of wil men, het breed mode- ramen, vaak zaken die in wezen geeste lijke problemen zijn, administratief afdoet'. Hebt u daar voorbeelden van Ds. Spijkerboer: 'Neem die afspraak met de gereformeerde bond over de besteding van het tientje-per-ziel. In plaats van zich af te vragen hoe het komt dat een gereformeerde bond er nog ls, laat men dat probleem zwem men en komt men tot een nogal bedenkelijke financiële regeling. Of neem de kwestie van het bijdragen aan het anti-racismefonds. Waarom heeft de synode niet aan de gemeen ten geschreven: 'déérom zijn wij er voor. Op die manier krijg je er een gesprek over en niet een voor of tegen, dat apriori al vaststond'. Kunnen we tenslotte samenvattend vaststellen dat de toekomst van de kerk staat of valt met de wijze, waarop de gemeente haar gemeente van Christus-zijn beleeft en verwerke lijkt? Ds. Spijkerboer: 'Er komt als ik goed zie een steeds sterkere stroming, die het accent op de plaatselijke gemeen te wil leggen. Daar immers klopt het hart van de kerk en niet bij het instituut. Maar dan weet ik nóg niet of dit een vooruitgang is, als de gemeente niet leeft onder de tucht van het evangelie. Nu, dit is het punt waar wij van het congres mee bezig willen zijn: dat het weer begint te leven in de gemeenten, dat daar de weg vain de belijdenis wordt begaan, dat er tenminste naar gezocht wordt En na het niet zo sterke begin van zaterdag proberen we toch daar ver der aan te werken'. HILVERSUM (KNP) Prof. P. Steenkamp. die nauw betrokken is geweest bij het opstellen van de statu tes voor de nieuwe landelijke pastora le raad, betreurt het dat er geen duidelijkheid bestaat over de feitelij ke argumenten waarom Rome de Ne derlandse bisschoppen heeft gevraagd het werk van de landelijke pastorale raad op te schorten. Hij zei dit in een geSprek met 'Kruispunt.' Stëenkamp drong erop aan de brief uit Rome openbaar te maken, omdat het gezag van mensen altijd wint door meer openheid. 'Zaken die niet ver borgen hoéVen blijven moet men ook niet verborgen houden. Daarom zal ook het gezag van kardinaal Alfrink erbij winnen, wanneer hij duidelijk maakt waarom hij niet anders heeft kunnen handelen dan nu gedaan is. Niet alleen het gezag van de kardi naal, maar ook onze verbondenheid met hem staan op het spel', aldus prof. Steenkamp. UTRECHT Invoering van een eigen risico in de ziekenfondsverze kering kan volgens het CNV leiden tot een ontoelaatbare verslechte ring van het sociaal klimaat en het dient dan ook te worden verwor pen. niet alleen door de SER, maar ook door de politieke partijen, die er goed aan zouden doen daarover een duidelijke uitspraak op te ne men in hun verkiezingsprogramma's. 'Het is onbegrijpelijk dat het kabinet Biesheuvel vlak voor het scheiden van de markt tóch nog met een voorstel komt over een dergelijk fel omstreden zaak en dan dat voorstel ook nog halsoverkop per 1 januari 1973 wil doorvoeren', zegt het CNV ln het verbondsblad 'De Gids'. 'Het wekt op z'n minst de indruk dat men wil proberen deze uitgesproken WD-hobby er nog gauw even door te drukken. Zowel politiek als sociaal gezien is dat een hoogst bedenkelijke manoeuvre. Bovendien is het vrijwel onmogelijk een zo ingewikkelde rege ling op zo korte termijn in te voeren. Het vakverbond meent dat nog nooit is aangetoond dat men bij eigen risico minder naar de dokter zou lopen en minder medicijnen zou slikken, het geen dan een kostenbesparend effect zou hebben. Een ander kostenbespa rend argument dat voor het CNV dubieus is vormt de beperking van de piemiedruk: invoering van de voorge stelde eigen risico's zal de ziekenfond sen weliswaar in totaal ruim 200 mil joen besparen en de premie zal 0.4 De academische raad is het niet eens met het besluit van minister Van Veen vandaag rechtstreeks te overleggen met vertegenwoordigers van universi teiten en hogescholen. De onderwerpen die aan de orde komen omvatten pro blemen van algemene aard waarover de universiteiten en liogescholen eerst binnen de academische raad overleg plegen en hun standpunt bepalen, zo heeft de academische raad aan de minister meegedeeld Erg duidelijk is het antwoord van de minister niet. Hij 'heeft er begrip voor' dat een aantal studenten ter mijnbetaling wenst. 'Of het hierbij gaat om een groot aantal studenten is nog allerminst zeker'. In zulke bijzon dere gevallen zou termijnbetaling kunnen worden toegestaan indien een schuldbekentenis wordt afgegeven voor het resterende bedrag. Maar de minister waarschuwt dat 'hieruit niet kan worden geconclu deerd dat dit zonder meer aan alle studenten kan worden toegestaan'. Doorslaggevend moet zijn of de stu denten werkelijk grondige redenen hebben om termijnbetaling te verlan gen. Inmiddels gaat de termijnbetaling aan verschillende universiteiten gewoon door. Aan de Vrije Universiteit heb ben reeds 586 studenten gebruik ge maakt van de hier gestelde mogelijk heid van termijnbetaling. In totaal hebben 4700 studenten betaald, waar van 1500 via de afdeling rijksstudie toelagen. Aan de Universiteit van Amsterdam hebben 1100 studenten de eerste keer niet meer dan 500 gulden betaald. In totaal zijn hier nu 5800 studenten ingeschreven, van wie 1900 beursstur denten. De kritiek van officiële universitaire zijde op de collegegeld-wetgeving wordt steeds feller. Het bestuur van de rijksuniversiteit in Utrecht verwijt de regering niet alleen nonchalance bij de voorbereiding van deze 'dubieu ze' wet, maar heeft nog meer kritiek op de uitvoering van de wet. 'De vraag klemt of van de wetgever niet geëist mag worden dat aanvaarding van een wet ook waarborgen voor de praktische uitvoering inhoudt. I-Iet is ronduit verwarrend en chaotisch dat concrete richtlijnen uitbleven. Tegen over al die jongeren die zich veel hadden voorgesteld van hun entree aan de universiteit past op z'n minst een woord van verontschuldiging'. Het Utrechtse universiteitsbestuur wil, evenals andere jaren, niet voof november of december overgaan tot de controle van collegekaarten. Daar aan voegt het bestuur de waarschu wing toe, dat men niet moet denken dat de universiteit van plan ls het 'In oecumenisch gezelschap gaan we er prat op dat ieder gemeentelid bij ons even zeer 'ambtsdra ger' is', merkt ds A. G. van Gilse in het Algemeen Doopsgezind Weekblad op, en dan vervolgt hij: 'Nu wordt tot op heden ten minste eenmaal per jaar ons gelijkheids-moralisme op de proef ge steld: namelijk als het onze nu eenmaal niet doopsgezinde Majesteit behaagt een of meer lie den uit onze kring te onderscheiden. Ook zal zal het door zeer velen gelaakte onderscheid in onder scheidingen waarschijnlijk gaan verdwijnen, het ziet er nog niet naar uit dat alle lintjes zo maar ineens zullen worden afgeschaft. Welnu, sinds jaar en dag heeft de redactie van dit blad, gezien het hier boven te berde gebrachte en gelet op het Algemeen Doopsgezind karakter, geen melding willen maken van aan doopsgezinden al dan niet mede op grond van hun verdiensten voor gemeente of broederschap verleende on derscheidingen. De weigering om zo'n bericht op te nemen is de redactie niet altijd in dank afgenomen maar zij hield voet bij stuk tot onlangs een zomerredacteur die van dit beleid niets wist zijn gewaardeerde voorgangster in 'het ambt' op bladzij 2 in een vast en zeker wel verdiend Oranjezonnetje zette. Waar blijven we nou? Het dam zonder hek laten? Een van de narigheden is, dat. als we dit dierbare stukje moralisme zouden laten varen, we mis schien nog wel alle ridders zouden weten te signaleren, maar de 'gewone' plakken? U ziet, we zitten in een slop. Eerlijk gezegd ben ik bepaald gesteld op het handhaven van dit gelijkheids-moralisme. Ik zou het graag willen doortrekken en dan ook van dat 'dominee' af willen en ik meen dat wij elkaar binnen de gemeente voor mijn part niet met broeder of zuster maar wel, als de Quakers, met de voornaam zouden dienen aan te spreken. Dat blijkt mij namelijk passend bij de roeping waar wij toe zijn geroepen en de bestemming van sjaloom waar God zijn wereld toe heeft bestemd Wat vindt u?' Aldus ds. Van Gilse..pardon: aldus Lex In Open grenzen, periodiek van vrijzinnige her vormden in de Rotterdamse hervormde gemeente, IJlt de kerkbladen snijdt drs. G. W. Reitsema de kwestie van kerk en politiek aan. Een fragment uit zijn betoog: 'Als bezwaar tegen 'politiek op de kansel' die uiteraard niet als partijpolitieke drijverij ter dis cussie is wordt wel aangemerkt, dat 'de Kerk er geen verstand van heeft.' Een tegenvraag zou kunnen zijn, of de politici 'er' wel verstand van 3 leu BEDREIGDE WERELD '.id! jzevei 1907 naar procent lager zijn. Maar een bespa ring is dat beslist niet, betoogt het CNV, want die 200 miljoen moeten de ziekenfondspatiënten toch blijven be talen. Niet in de vorm van een pre mie, maar rechtstreeks aan huisarts, specialist enz. Het wordt zelfs nog duurder, want gezamenlijk zullen ze ook nog de 12 miljoen administratie kosten moeten opbrengen die met de voorgestelde regeling gepaard gaan. Bovendien staat volgens het CNV vrijwel vast dat de meeste verzekerden voor wie het eigen risicp al gauw tegen de 100 gulden per gezin zal bedragen en honderden guldens per jaar bij een ziekte van enige omvang dit risico zullen dekken door een aanvullende verzekering, waarmee de premielast minstens even hoog wordt als zonder eigen risico. 'En dan ko men daar ook nog vele miljoenen aan administratiekosten van de aanvullen de verzekering overheen. De mening dat eigen risico een besparing ople vert is dan ook een drogredenering', concludeert het verbond. Wanneer bepaalde staten bij dt ligheidsraad aandringen op mazs01331 len tegen terreurdaden dan kat van I gemakkelijk .de schijn van huicht lycel tigheid hebben. Immers, pleger zelf geen terreur? Welke van dt 'ik he gendheden heeft hier schone hat de kl Zijn napalmbommen op burgerl ling-n king minder te veroordelen daj ei. m gijzelen en daarna doden van sp: k hel den? Het is duidelijk dat hier Een anders aan de hand is. Eens kant. door onze wereld het gerucht dt de vo einde snel naderde want er war» vijf j: vliegtuigen die bommen, 't gal waar konden deponeren. Nooit oorlog, was het antwoord van i GEE?1 Toen kwamen de berichten over 'Er w gasoorlcg en opnieuw raakten het paniek. In de laatste oorlog opez slag deal wij ons meest afdoend vei In IS gingsmiddel, de atoombom. Seder houden wij ons onledig met hel fectioneren van dit wapen en j wel v weer ertegen. Toch begint het er met c lijken dat wij een nieuwe fan De di bedreigdheid binnengaan. Ondatl kerk le mogelijke veiligheids- en vo^choo maatregelen blijken lieden die ertoe gezet hebben te kunnen wat zij willen. Voeg hierbij de i! Toen welijke werkelijkheid van het in '?t 1 kunnen hebben van atoomwi) üer i van vrijwel iedereen en een vert ,omi rende mensheid zal zich weldra 'ee'. gen waar dan nog veiligheid ti ,re(3i den is. Wij naderen een nulpunt ,irf' punt waar we met al onze techr ?rei voorzorgen (en volgens sommigei !n wapens dat) nergens meer voor Dus nen instaan. In dat licht is dei uw aan de veiligheidsraad verre derachtig en kan men zich afvnste, of het niet tijd wordt om dezei jteit'. in een veel wijder verband aiiLat orde te stellen en een pror'3^ geven boven andere. Zo ver is met ons gekomen. Dreigend stau tegenover elkaar, blijkbaar voor terugdeinzend, als werkelijke dö|*™el do's, mensen zonder enige hc het wordt steeds duidelijker maar één hoop over is. Hoop dwazen naar deze wereld. ut™, schrijft Lukas (Hand. 4, 13), 'zij herkenden hen, dat zij met geweest waren'. h. an 1 loei i Iet it Jitijd Yroe Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM Minister Van Veen wil termijnbetaling van het collegegeld alleen in bijzondere ge vallen toestaan Dit standpunt'heeft hij gisteren meegedeeld opvragen van het Tweede-Kamerlid Mars man. Vandaag overlegt de minister met de universiteitsbesturen over de chaos die door de duizend-gul den-wet is ontstaan. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Hoornaar: J. J. Krift, leraar g.o. te Ermelo; te werkerk aan den IJssel: J. C. SI gen te Delft. wetenschappelijk apparaat om te bou wen tot een politie-apparaat Gisteren is In Utrecht in de Domkerk het academisch jaar geopend met toe spraken van de heer F. H. P. Trip, voorzitter van het college van be stuur, en prof. dr. J. Th. G. Overbeek, vice-voorzitter. Bij het begin van de plechtigheid nam Kees Korvinus van de studentenvakbond USF het woord. Hij beschuldigde het bestuur nog eens van 'schandalig en provocerend optreden'- op de eerste dag van de duizend-gulden-boycot. 'We zullen het politie-optreden niet gauw vergeten'. In de kerk waren behalve studenten met spandoeken ('Niet over de brug met de rooie rug') ook ongeveer 15 politie-agenten in burger aanwezig. Het landelijk overleg van studenten- grondraden heeft de eerstejaars stu denten opgeroepen zich niet te laten intimideren door het dreigem'ent van minister Van Veen, dat in de studie richtingen waar een studentenstop is, studenten hun plaatsingsbewijs verlie zen als zij niet voor 15 september betalen. Het LOG schrijft: 'Niets gaat het ministerie te ver om de zestig miljoen gulden binnen te krijgen. De hardheid van de maatregel maakt dui delijk dat het niet alleen gaat om het geld, maar dat het ook de bedoeling is grote aantallen studenten van de universiteit weg te saneren'. crai Aangenomen: naar Laren Ik i kand. I. Kandal te Bunnik, dif blijft dankt heeft voor Geldermalsei era voor Zuidwolde (Dr.). Bedankt: voor Genemuiden (toei !jet v. d. Bergh te Katwijk aan Zee, Papendrecht en voor Zoetermes Jongerden te VeenenJaal. GEREF. KERKEN Beroepen: te Bergum: drs. G. Veere te Wezep; te Dordrecht E. R. V. Schuddebeurs te Wezt) dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG). Beroepen: te Marum-Kornhorn Vrouwenpolder: kand. L. V raa Graaff te Hardinxveld-Giessendai )evi Bedankt: voor Hasselt: D. Grutti Huizum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Apeldoorn: P. Bi gest Dirksland. VRIJE EVANG. GEMEENTEN reo Overleden: A. W. F. Waarde i83) oud-pred., dir. centrum 'DtJ dershof' te Epe. Theo Olof: Melomedicon. Uitg. Nieuwkoop 144 pag. Illustrate Hoogendoorn. Prijs 8.50. cial eref egrc N C Idle ifijd mikt, erk; al de Ioe dan con hebben: wat is er eigenlijk aan de hand? Mense lijk leven, dat gericht mag worden naar doel einden die in een concrete situatie tot verwerke lijking moesten komen! Wie peilt de doel-einden, wie ként het leven in zijn samenhangen, in zijn tragisch-schuldige verwikkelingen, in zijn nood en in zijn geschonken mogelijkheden? Politici wor den ingezet, en hun taak is groot en verantwoor delijk maar 'weten' zij het? Wij scharrelen allen rond in een middenveld van incidentele betrekkelijkheden. Dat is ook het geval met het kerkelijk doen en laten; want wie de Kerk het spreken in politicis zou willen ontzeggen, en haar zou verwijzen naar geloofsbezinning en geloofspre- diking, naar exegese en theologie, zou moeten bedenken, dat het peilen der dingen tot op hun diepte al was het alleen reeds om redenen van tijd en capaciteit zeer beperkt blijft En wie het spreken der Kerk niet in politicis, maar wél inzake het 'persoonlijke' leven zou willen toe staan, bedenke dat ook hier hetzelfde probleem zich voordoet van de nauwelijks te bereiken kennis van omvang en diepte van menselijk leven; men zou de hele psychoanalyse moeten beheersen, om iets te noemen. Daar hebben we evenmin of evenveel verstand van als van 'de politiek'. We handelen en spreken in hoop en vrees, en dat geldt van élles. Maar waarom zou de Kerk niets mogen zeggen, in die hoop en in die vrees, in onze dagen, over bijvoorbeeld overbevolking, onderwijs en opvoeding, milieu en leven, oorlog, bewape ning en vrede?' Theo Olofs nieuwste boekje gaal 'relaties tussen Geneeskunde ei ziek', beide nadrukkelijk mei hoofdletter geschreven. Hij heeft dit onderwerp heel wat feite anecdotes vergaard. Soms erg vo hand liggend (de al dan niet get de werking van muziek) soms ver gezocht (doktersrollen in op! en vaak alleen maar nietszei (ziekten van beroemde compon beroepsziekten van musici, com! rende geneesheren, enz.). Het een bonte rij anecdotische veria over alles waarin maar een spoof relatie tussen muzikale en m^ zaken te vinden is. Het is jamnH het resultaat van zoveel ijv* speurzin niet een boeiend relt geworden. Dat kon men ooi verwachten van Theo Olof, d'{ schien wel de beste muzikant de schrijvers is, maar zeker nv beste schrijver onder dc musici.' rend voor de argeloze knussighM dit geschrift is de volgende ik het voonvoord: 'Rest mij slecht allen van deze plaats een haf dank toe te roepen, hier een ha) schudden, daar iemand te oraal eventueel vergezeld van een kui! je op het voorhoofd.' Zoiets dof ergste vrezen voor de stijl van volgen gaat. Niet ten onrechte, r M

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2