Vrijzinnig hervormden bewegen zich tegen de draad in eoeo pozeebo Demetrios in verbreed voetspoor van Athena goras Praagse vredesconferentie moet niet zwijgen over positie joden in Rusland Gereformeerd jeugdwerk negentigduizend gulden Trouw K wartet 'X min Y' schrijft minister Boertien Radiodocumentaires over situatie kerk in Indonesië vandaag Benoeming van dr. Van den Heuvel 'ramp voor kerk' Pastorale raad ook in Amerika taboe Beroepings- werk Doden in verkeer Ziekenfonds vergoedt onderzoek erfelijke risico's (nog) niet Boekcnctalage TROUW/KWARTET VRIJDAG I SEPTEMBER 1972 KERK T2/K2 Van een onzer verslaggevers UTRECHT "Wij bewegen ons tegen de draad in en daarom juist in de richting van de toekomst,* schrijft ds. C. J. van Royen, de secretaris algemene zaken bij de vereniging van vrijzinnig hervormden, in zijn jaarverslag dat hij uitbracht voor de algemene vergadering der vereniging, die 16 september in Apeldoorn wordt gehouden. Ds. Van Royen maakt deze opmerking natuurlijk in een bepaalde context. Hij attendeert er op dat volgens de laatste volkstelling de hervormde kerk nog maar 23 procent van het Nederlandse volk omvat. De onkerke lijkheid levert eveneens 23 procent op. Met andere woorden, aldus ds. Van Royen: de „kerk der onkerkelij- ken" is voor het eerst net zo groot als de „oude volkskerk". De algemeen secretaris van de vrijzin nige hervormden vindt dan ook dat het geen zin meer heeft de term volkskerk te gebruiken", dat is nu toch wel duidelijk". KRAS BEWIJS Ds. Van Royen vervolgt: „Hierbij komt nog dat die cijfers niets zeggen over de kracht van de binding aan het kerkgenootschap, waartoe men zegt te behoren Het meest krasse bewijs vindt men daar. waar de hervoimde kerk maatre gelen nam tot „schoning van de regis ters". Delft is het meest sprekende voorbeeld geworden, doch de gemeen te Oude Pekela en Winschoten deden dit al lang geleden, toen het nog niet zo opviel. In onze hoek heeft de gemeente Veendam het onlangs met groot succes gedaan: na de vermage ringskuur bleek men over betere con tacten. grotere activiteit en meer geld t« beschikken!! Aan alle kanten zijn dit soort ervarin gen te bespeuren! Ook daar waar men cr vijf jaar geleden niet aan zou denken zulke wegen in te slaan, doet men het nu wel". KERNEN Hierna maakt ds. Van Royen zijn opmerking over het tegen-de-draad-in gaan van de vereniging van vrijzinni ge hervormden. Wij bewegen ons, zegt hij, al lang van het vage „er bij horen", dat vooral de plattelandsgemeenten zo moeilijk hanteerbaar kan maken, maar een concentratie op kleine, ac tieve kernen. Ds. Van Royen: „Wie hier staande wil houden, dat de vaagheid en de niet- activiteit bij de vrijzinnigheid uit hoofde van het verleden nu eenmaal DRIEBERGEN De door het lande lijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk gevoerde actie onder gere formeerde gezinnen om financiële steun heeft al ruim negentigduizend gulden opgeleverd. Nog steeds komen er giften binnen. Een belangrijk deel van de gevers heeft gevolg gegeven aan het verzoek, om donateur te wor den. vaste gegevens zijn, vergist zich naar de mening van uw verslaggever niet zo'n klein beetje". MODALITEITEN Over de kwestie van de modaliteiten in de hervormde kerk schrijft ds. Van Royen: „Dan kan vanuit de topleiding van de kerk ons wel verteld worden, dat men de modaliteiten in steeds geringere mate tegen komt in de kerk, wij hebben alle reden om staande te hou den, dat men de realiteit daarmee niet in het oog vat. Getuigenisdeining (heeft die niets met modaliteit te maken??) „De stroom van buitenge wone wijkgemeenten in wording juist nu op basis vain Overgangsbepa ling 235 c en ccc èn de ontwikkeling van het werk van de vereniging van vrijzinnige hervormden zijn alle drie duidelijke bewijzen van het tegenge stelde van wat de kerkleiding staande houdt. Daarom: tegen de stroom in van wat in de kerk zelf aangenaam gevonden wordt en juist Is dat erg? Voor de kerk vermoedelijk wel, maar voor ons zelf niet. Wij staan met ons werk onder het teken van: „Helpt nu u zelf, zo helpt u God" en niet onder het teken van: „de Heer geeft het zijn beminden in de slaap". Wij lopen juist, wij lopen voor; Volg de de Gereformeerde Bond ons niet Df rrdaci't behoudt 7lch hrt rrchl voor om ter opname in de/»1 rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort «re r te geven. Bij puhlikatie wordt met de naain van dit tnxender «ndern-keml. Brieven kunnen wor den gc/ondtn ami de lieer Joh. C. Francken, Venturis van d>: hoofdredactie tas Trouw- Kwarlct, Postbus SSS. Amsterdam. Betaalstaking De onlangs in dc openbaarheid getre- den werkgroep 'Om de kerk' vraagt de kerkeraden en de kerkvoogdijen ernstig te overwegen of het nog wel verantwoord is de bijdragen voor het gebureaucratiseerde kerkelijke appa raat naar Den Haag over te maken. Althans, zo staat het in de krant. Of de werkgroep het werkelijk zo be doelt. kan ik uit haar oorspronkelijke tekst, die ik over de post ontving, De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Ongelijk» beituun B. Bol, Deo Hoog, dt. E. 8leumink, Poten- wolde: nu. G. C. «on Oom, Nootdoip, W. A. F>bbe. Rot'et- dom, J. loniet, Unecht: dis. J. W de Pou». Oen Hoog, J. Smol- lenfcwoel, Wossenooi. 0«e«ge leden «on hel otgeneen bestuui: K. Abmo, Amsteidom, H. A. de Boei. Umu'deni !h. Brouwet. Awen, mi. di. J. Oon- nei. Oen Hoog; J. »on Eibeiqen. Srhooisbeigen, mr. K. «on Houten, Wogeningem d». O. I. Hylkemo. B'llhoven, Joc. Hui|»en, Oellt, mevrouw M. C. E. Kloostei- mon.Fortgen», Vooitchoten, me vrouw J. G. Krooyeveld Wouters, Heerhugowoord, piot. dr. G. N. lommens. Noorden- ds. F. H. londsmon. Oen Hoog: H. de Mooi|. Riinsburg, prol. dr. G. C. »on NiHnk, Amsterdam: H. Otte- vonget, Buitenpost: mr. dr. J. Ozmgo, lunteten, dr. A. Veetmon. Riliw.jk (Z HI, M H. Wemmen Den Hoog. drs. R. Zi|lstro, Oo»t*i- lond (Zldl. Uitgaven von N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Posfmo, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. 8onk: Ned. Midd. Bonk (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. niet opmaken Alleen de werkgroep zelf zal hier opheldering kunnen ge ven. In ieder geval is het idee van een betaalstaking en van een regelrechte sabotage van de paascollecte, de oude jaarsavondcollecte en de generale kas in omloop gebracht. Daarom wil ik in het openbaar uitspreken, dat ik zo'n betaalstaking een volstrekt ongeoor loofd middel in de kerkelijke strijd vind. Dat de hervormde kerk gebu reaucratiseerd is, is een feit en blij kens een reactie van het persbureau van onze kerk op de publikatie van de werkgroep 'Om de kerk' doet het moderamen van de synode nog steeds alsof er niets aan de hand is. Daaruit blijkt hoe ernstig de situatie Is. Maar het eerste, dat cr gebeuren moet. is dat een aantal gemeenteleden, die niet verbonden zijn met het synodale apparaat, een koelbloedige analyse maakt van de wijze waarop de kerk wordt bestuurd en dat ze die analyse openbaar maakt. Dan pas kunnen we verder zien. Maar wie de suggestie van een betaalstaking doet. roept een chaos op. die hij niet meer de baas zal worden Blijkens de publikatie van 'Om de kerk' speelt het conflict rondom de sectie internationale hulp in deze zaak mee. Dat de functionarissen van deze sectie onrechtvaardig behandeld zijn, staat voor mij vast. Maar wan neer dan meegedeeld wordt, dat enke le diakonieën hun bijdragen aan het werelddiakonaat hebben teruggetrok ken en dat vele hervormden hun bijdrage voorlopig bevroren hebben, dan wil ik weer in het openbaar uitspreken, dat ik deze methode on aanvaardbaar acht. En dat dan waar achtig niet uit respect voor het beleid van het moderamen van de synode, want dat heb ik niet, maar omdat de sectie internationale hulp. ook met haar nieuwe personeelsbezetting, al tijd nog 'ons' werelddiakonaat is en niet dat van 'Den Haag'. Het steunt nog altijd namens ons het christelijk instituut voor Zuid-Afrika en andere goede projecten en daaraan blijf ik meedoen. Amsterdam Ds. A. A. Spijkerboer Boycot II Het proces van morele bewustwording waarover don Helder Camara schrijft Is helaas in bijna alle onafhankelijke Afrikaanse staten niet aanwezig Vrij wel overal heerst een militaire dicta tuur waarbij het kolonelsregime in Griekenland gunstig afsteekt. Waarom wordt de oppositie in Zambia in de gevangenis gestopt? Waarom treedt president Nyerere van Tanzania niet op tegen de moordenaarsbende in Zanzibar? Wanneer bij een demon stratie tegen Kenyatta in Kenia een aantal mensen wordt neergeschoten vindt in Nederland geen herdenkings samenkomst plaats, zoals voor Sharp- ville. De tienduizenden vluchtelingen uit Zaïre, Burundi en Uganda spreken wel een andere taal. Uit al deze landen komen duizenden per jaar in Zuid-Afrika werken en een boycot van dit land zou hen het eerst treffen. Luisteren naar een man als ds. Beyers- Naudé, die tegen zodanige acties is. kan op de lange, lange duur meer effect sorteren dan alle kreten van onbevoegden hier uit Nederland Den Haag T. J. van Eljk Groningen Tegen de beschouwing van Jan Sloot haak over het beleg en «ntzet van Groningen In Trouw/Kwartet van 21 dezer is een protest op zijn plaats. Het artikel wemelt van onjuistheden en onbewezen stellingen. Zo wordt gesuggereerd dat Rabenhaupt de hand had in de dood van Gerrit Waren- dorp. Deze werd echter reeds in 1663, negen jaar voor de inval der Munster- sen, onthoofd. Verder wordt de in druk gewekt, dat de strijd een privé aangelegenheid van de regenten der stad Groningen was. Maar het staat historisch vast dat stad en ommelan den in een naar die tijd zeldzame eendracht zich tegen 'Bommen Be rend' verweerden. Anders zou het stellig niet zijn gelukt, diens overval ISTANBOEL (KNP) De nieuwe patriarch van Constantinopel, Demetrios, ere-primaat van de orthodoxe kerken, heeft uitdrukkelijk verklaard het oecumenisch beleid van zijn voorganger Athenagoras te zullen voortzetten, zowel binnen de orthodoxe kerken zelf als ten aanzien van de katholieke kerk van Rome. Ds. C. J. van Royen door het aanstellen van een beroeps functionaris? Nu nog voor halve tijd. Het principe is er niet anders om". Aldus ds. Vain Royen. We noteren tenslotte uit het jaarver slag dat voor het contact met geest verwante groepen een duidelijker taakomschrijving voor de centrale commissie voor het vrijzinnige protes tantisme wenselijk geacht wordt. Met het blad van de vereniging. Kerk en Wereld, gaat het goed: er zijn en blijven yruim vijftienduizend abon nees. Als nieuw accent in zijn beleid kon digt hij ook grotere aandacht voor de contacten met de niet-christelijke mo- notheïstische godsdiensten aan, vooral met de grootste buur der orthodoxie, de islam. Patriarch Demetrios, die na de dood van patriarch Athenagoras, vorige maand tot zijn opvolger werd geko zen, heeft zijn toekomstig beleid aan de h. synode, het topbeleidsorgaan van het patriarchaat der grieks-ortho- doxe kerk, voorgelegd. De synode ver klaarde bij monde van zijn deken, metropoliet Meliton van Chalcedon, dat de patriarch op de volledige me dewerking van de synode kan rekenen. Als een der voornaamste punten van zijn bestuursprogram noemde patri arch Demetrios zijn voornemen om alles in het werk te stellen teneinde het grote pan-orthodoxe concilie bij een te krijgen. De voorbereidingen voor dit belangrijke gebeuren in de orthodoxe kerk zijn reeds jarenlang aan de gang. Demetrios verzekerde, dat hij dit concilie spoedig aan het werk wil zien. Tweede programmapunt: de eenheid binnen de orthodoxe kerk zelf (er bestaan nogal wat tegenstellingen zo wel tussen de patriarch der russisch- orthodoxen in Moskou zowel als bin nen de grieks-orthodoxe kerk zelf) en coördinatie der orthodoxe inspannin gen. De patriarch zet hiermee een af te slaan. De voornaamste fout is echter dat Sloothaak geen begrip heeft voor de inzet van de strijd: handhaving van een althans in aanleg republikeinse en democratische rege- ringsvrom, of onderwerping aan een absolutisch en feodaal heer van het slag, dat onderdanen als vee verkocht aan de meestbiedende gegadigde voor kanonnenvoer. Wil Sloothaak hierover meer informatie, dan kan hij terecht bij de geschriften van Jan en Annie Romein. Nijmegen prof. mr. G. E. Mulder Niet elegant Zoals vele anderen baseert de heer G. Faber (Tr.Kw. 24-8) zijn kennis om trent China op de volstrekt onjuiste hypothese, dat men slechts naar Rus land hoeft te kijken om te weten, wat er in China aan de hand is. Anders zou prof. Mehnert ('China aan slag') zich wel de moeite bespaard hebben om zowel in Rusland als in China in de loop der jaren vijf jaar te verblij ven. Ik zie niet in, waarom Lin Piao na een moordaanslag op China's staatshoofd bij een vluchtpoging niet zou worden neergeschoten. Maar dit is dan ook het enige geval, dat een Chinese leider werd geëlimineerd. Mao weigerde o.m. Chen Yi weg te zuiveren met de woorden: 'Hoe kan ik iemand met wie ik 38 jaar samen heb gewerkt dit aandoen?' De Culturele Revolutie had tot doel de initiatief- dodende bureaucratie omver te wer pen en boer en arbeider meer beslis singsrecht te verschaffen. Dat ze hier en daar tot excessen heeft geleid, wordt ook in China toegegeven. Het spijt me het niet eens te kunnen zijn met de bewering van de heer Faber, dat de welvaart in de westerse wereld zonder bloedvergieten tot stand is gekomen, daar die niet los gezien kan worden van de accumulatie van kapi taal in het verleden Dat gebeurde echter lang niet altijd even elegant. Ik hoef slechts te denken aan de slavenhandel, die de dood van min stens 10 miljoen slaven en negers ten gevolge had en de 16-urige werkdagen uit de vorige eeuw. zelf voor zes jarige kinderen. Helden The Tjoe Tie Wereldraad De wereldradad van kerken is in Utrecht bijeen jeweest en gezien de toestand in de wereld had men mogen verwachten dat hij zich massaal tegen communistische en Afrikaanse dictato ren zou verzetten. Vergeet het maar. De Wereldraad durft de communisten en de Afrikaanse machthebbers blijk baar niet aan te pakken, zelfs niet tegen deze lieden te protesteren Maar wel moet Amerika de bombardemen ten op Noord-Vietnam direct staken en de troepen uit Zuid-Vietnam terug trekken. De agressieve communisti sche N-Vietnamezen mogen wel Z- Vietnam binnen trekken, steden plat branden en de bevolking uitmoorden. Maar in het bijzonder zijn de pijlen van de wereldraad gericht op Zuid- Afrika. De steun aan de terroristischo organisaties moet worden opgevoerd en de investeringen worden Ingetrok ken. Al deze pogingen om Z-Afrika dwars te zitten zullen echter niet het minste effect sorteren. De saamhorig heid onder de Z-Afrikanen wordt er alleen maar door versterkt. Bovendien is onze Westerse vriend Amerika wel een der grootste investeerders en zal dat blijven ook. de rode wereldraad ten spijt. Waarom eigenlijk is Z-Afri ka de schietschijf van de Wereldraad van kerken? Gaat het daar soms te goed? De regering is anti-communis tisch, er heerst orde en rust, er ls welvaart, vooral ook onder de Ban toes, welke veel beter worden betaald dan de zwarte Afrikanen elders. Na tuurlijk wordt er streng opgetreden tegen lieden, die op enigerlei wijze het gezag proberen aan te tasten. Daarom, laat dit land dat zeer ernstig, op basis -an apartheid, tracht het levenspeil voor de hele bevolking zo hoog mogelijk op te voeren, op deze wijze doorgaan, zonder Inmen ging van de W.v.K. of vie dan ook. Nijmegen C A. Fah^r DEN HAAG (KNP) Minister Boer tien dient zijn belofte in Santiago uit te voeren en het kapitaal-ontwikke lingsfonds van de Verenigde Naties te steunen als een fonds voor de minst ontwikkelde landen. Dit schrijft de beweging 'X min Y' in een 'open brief' aan de leden van de kamercom missies voor buitenlandse zaken en ontwikkelingssamenwerking. De ka mercommissie is begonnen met het bespreken van de instructie voor de Nederlandse delegatie naar de Vere nigde Naties. 'X min Y', waarin o.m. wordt samen gewerkt door het interkerkelijk vre desberaad, de werkgroep kerk en ont wikkelingssamenwerking en de Novib, Minister Boertien herinnert eraan dat de beweging uit vrijwillige bijdragen van ongeveer achtduizend deelnemers nu ruim een landen uitnodigen om alsnog een aan- half miljoen heeft overgedragen aan zienlijk deel van hun ontwikkelings- het kapitaal-ontwikkelingsfonds. Door gelden via deze mondiale instelling te dit gebaar wil 'X min Y' de rijke geven. uiterst moeilijk punt op zijn program. De tegenstellingen binnen de grieks- orthodoxe kerk, waarvan Demetrios patriarch is, zijn zo groot, dat enkele bisschoppen in Griekenland de nieu we patriarch zelfs niet erkennen. HILVERSUM De komende zon dagen zendt het Convent van Ker ken een reeks radioprogramma's uit over het protestantse kerke lijke leven in Indonesië. Onder de titel 'De boodschap der bevrijding in strekt over de ontwikkelingen binnen de Indonesische christenheid, met na me sedert de omwenteling van 1965. De eerste uitzending was j.l. zondaga vond om zes uur; de drie volgende zijn op resp. zondag 3, 10 en 17 september op dezelfde tijd. Onderwerpen die ter sprake komen zijn de onvoorziene groei van de ker ken, de oecumenische ontwikkelingen, de ontmoeting met de islam, de bij dragen van de christenheid aan de opbouw van het staatkundige en maatschappelijke leven onder de nieu we orde, de kerkelijke steun aan het projekt voor family planning en het eigen coloriet van de religiositeit op Java en in Batakland. Het zijn vooral leidinggevende vertegenwoordigers van het Indonesische godsdienstige le ven die de informaties verschaffen. Zo zijn de stemmen te horen van de Islamietische minister voor gods dienstzaken dr. Mukti Ali, de voorzit ter van de Raad van Kerken in Indo nesië dr. T. B. Simatupang, van mr. Yap Thian Hien, mevrouw ds. Dhar- ma, prof. mr. O. Notohamidjojo, dr. Sutarno, dr. Rudy Budiman en van verschillende plaatselijke voorgangers. De documentaire werd voorbereid in overleg met het Zendingscentrum van de Gereformeerde Kerken in Baarn en samengesteld door prof. dr. G. N. Lammens en Jan Pasveer die de pro gramma's ook presenteren. DE STORM Reeds lang had ik het voornemen gekoesterd om, als ik in deze buurt was, een bezoek te brengen aan het café, de herberg of wat het wezen mocht, waar de oude schrijver 's mor gens zijn koffie en 's middags of 's avonds iets anders gewoon was te gebruiken. Ik hoefde er geen extra intocht voor te maken, maar te zeer had hij mij in zijn boeken door wouden en langs rivieren meegeno men om er niet naar te verlangen op z'n minst de omgeving waarin ze geschreven waren en zo mogelijk de auteur zelf te zien. Het café lag in de bocht van de tweebaansweg, iets terzijde, wat die per in het bos. Het was mij opgeval len hoe uitzonderlijk hoog hier de bomen waren. Wie de laatste nieuw- bouwpanden wegdacht kon zich ge makkelijk voorstellen hoe stil het hier vroeger geweest moest zijn, maar ook nu was het er niet overmatig druk. Het grote wegvervoer liet van- diaiatg verstek gaain. Plotseling zag ik hem, eigenlijk voordat ik erop gere kend had. Wat gebogen stak hij, ge bruik makend van een wandelstok, de weg over. Zo gebogen liep hij echter niet of ik kon duidelijk zijn gegroefd gelaat zien. Een oude man. Ik wist zijn leeftijd niet exact, maar hij leek mij ouder dan ik mij had voorgesteld. Een mens die het einde tegemoet gaat. Terwijl ik, niet al te opvallend, naar hem keek kwam er plotseling een rukwind die aanhield en waarin ik moeite had om mij staande te houden. Herfstbladeren schoten links en rechts langs mij heen en sloegen tegen mijn hoofd. Boven mij brak een tak uit een hoge eik. Het vreemde was dat de oude schrijver, even ver derop, van deze stormvlaag geen last scheen te hebben. Ongemoeid liep hij op het café af. Ik begreep dat ik staande moest blijven, dan zou het voorbijgaan, dit noodweer van verwar rende* vragen om mijn hoofd. Op het kleine bordes voor de ingang zag ik hem even stilstaan en omkijken. Er lag een diepe vrede om zijn mond. Hij keerde zich om en greep met vaste hand naar de deur om die te openen. De storm was voorbij. Ds. 1 roegindeiveij: Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Ds. A. Vroegindeweij te Veenendaal, hoofdredacteur van het (in de rechtervleugel van de her vormde kerk veelgelezen) Gerefor meerd Weekblad noemt het in het nummer van deze week 'een ramp voor de kerk', wanneer dr. A. H. van den Heuvel ('deze Wereldraadman') opnieuw door de synode tot secreta ris-generaal zou worden benoemd. 'Na de vergadering van het Centraal Comité van de Wereldraad in Utrecht en de besluiten die daar genomen zijn en de geest die daar heerst, zijtn we er meer dan ooit van overtuigd, dat het deze kant beslist niet op moet', aldus de Veenendaalse predikant. Vrijdag 15 september komt de her vormde synode in extra vergadering bijeen, om voor de tweede maal een opvolger voor ds. F. H. Landsman te kiezen, omdat de generale commissie voor bezwaren en geschillen de ver kiezing van dr. Van den Heuvel in de juni-zitting op formele gronden ongel dig heeft verklaard. Intussen heeft de classis Harderwijk de synode gevraagd, 'een benoeming te doen, die onze kerk waarlijk nut is, en niet daartegenover een heilloze polarisatie zou bevorderen'. Deze clas sis wil, dat de synode in de eerste plaats omziet naar een persoon, die in de kerk een of meer gemeenten ge diend heeft, waardoor hij bekend is met het leven der kerk op haar grondvlak. Vervolgens zou de keuze dan volgens de classis moeten vallen op 'een figuur, welke in woord en in geschrift getoond heeft, zich te willen conformeren aan de Schrift en de belijdenis der kerk'. WASHINGTON (KNP) Ook in de Verenigde Stalen is teleurstelling geuit over de noodrem, die het vati- kaan heeft aangetrokken bij de tot standkoming van landelijke pastorale raden. Mgr. J. Paul O'Connor, voorzit ter van de adviescommissie der Ame rikaanse bisschoppenconferentie en belast met de bestudering van de mogelijkheden voor een landelijke pastorale raad in Amerika, heeft ver klaard, dat de kerk ln de Verenigde Staten behoefte heeft aan een derge lijke vorm van overleg, maar dat het vanwege Rome niet verstandig lijkt er op het ogenblik aan te beginnen. In een verklaring tegenover het Ameri kaanse r.k. persbureau zei hij wel geschokt te zijn door een vatikaanse mededeling, dat landelijke pastorale raden niet zouden passen ln de struc tuur van de kerk. Hij voegde er evenwel aan toe, dat hij wel van plan is om de Amerikaanse katholieken meer bewust te blijven maken van de taak en functie van een landelijke pastora'e raad Alledag in Israël door E. E. Vardiman populaire informatiebron over hel leven in Israël in de bij belse tijd. ruim 100 illustraties; meer-kleurendruk. gids waar u steeds naar zult grijpen: bestelnr. 10.901.9 prijs 9,75 (excl. verzendkosten) 116 pagina's verkrijgbaar bij NEDERLANDS BIJBELGENOOTSCHAP Postbus 620 - Haarlem - tel. 023- 258201 en bij de boekhandel INVUL-PUZZEL Horizontaal woorden invullen die ver ticaal dezelfde betekenis hebben. 1.' zangvogel, 2. droogoven, 3. plaats in Italië, 4. loot. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal; 1. jeremiade, 2. uier-Ede- om, 3. Drente-ree, 4. iets-re-air, 5. cent- ork-si, 6. il-oma-eest, 7. eik-ale-ata, 8. eter-oer-ra, 9. leb-eelt-OT. Verticaal: 1. judicieel, 2. Eire-elite, 3. reet-nok-eb, 4. Ernst-mare, 5. metro- aloë, 6. idee-reëel, 7. aera-Kea-Rt, 8. do-eis-stro, 9. emeritaat. Ds. Bé Buys in Amsterdam: AMSTERDAM Op een te Am sterdam gehouden studiedag van de Nederlandse afdeling van de Praagse christelijke vredescon ferentie (CVK) heeft ds. Bé Ruys, predikante van de Nederlandse gemeente te Berlijn, gezegd dat voor een positief beleven van de dialoog niet gezwegen mag wor den over zaken die binnen de CVK moeilijk liggen. Wanneer de CVK meermalen de ver- nietingsoorlog die Amerika in Viet nam voert, veroordeeld heeft, dan mag zij ook niet zwijgen over zaken als de positie van de joden in Rus land, de brief van Solzjenytsin en de Praagse processen, aldus ds. Ruys. Over dit punt werd met grote be zorgdheid gesproken. De Nederlandse afdeling van de CVK besloot over dit onderwerp een brief te sturen naar de president en de secretaris-generaal van de CVK. Ds. Ruys sprak ook over de bijzonde re positie van Berlijnse afdeling van de CVK. Men wil namelijk noch bre- Ds. B. Ruys ken noch volledig deelnemen in de CVK. Er is binnen deze afdeling zo wel een discussie met hen, die wegens de gebeurtenissen van 1968 in Rus land met de CVK gebroken hebben als met hen die dit niet deden. Ds. Ruys achtte de voortzetting van het gesprek een plicht tot solidariteit met de Oosteuropese landen, in het bijzonder met de DDR, en met de derde wereld. De secretaris-generaal van de CVK, dr. Karoly Toth, was ter vergadering aanwezig. Hij sprak over de bijdrage die de CVK kan leveren aan het wetenschappelijk vredesonderzoek. Hij wees op de noodzaak dat vredestheo- rieën aangevuld worden door practi- sche vredesactiviteiten. AMSTERDAM De 75-jarige P. G. van de Lockant uit Beers (NB) kwam om het leven, toen hij in zijn woonplaats met zijn fiets tegen een auto reed. Het driejarig jongetje L. M. Bouwhuis uit Nijverdal raakte bij zijn huis onder een melkwagcntje en was onmiddellijk dood. NED. HERV. KERK BEROEPEN: te Assen (toez.) J.M. de Meij te Woerden: te Harderwijk: J. Bogaard te Woerden. NED. HERV. KERK Overleden: C. J. Rasch te Slootdorp, 62 jaar GEREF. KERKEN BEROEPEN: te Oegstgeest (missio nair pred. voor Beirut): A. Wessels. die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. GEMEENTEN BEROEPEN: te Almelo: J. Mol te Giessendam-Hardinxveld. Van een verslaggever UTRECHT Het laboratorium voor erfelijkheidsleer in Amsterdam heeft de ziekenfondsen gevraagd om onder zoeken te vergoeden die moeten vast stellen of mensen een verhoogd risico lopen op lichamelijke of geestelijke afwijkingen van hun eventuele kinde ren. Het gemeenschappelijk overleg van ziekenfondsorganisaties heeft dit verzoek vooralsnog afgewezen. Vol gens het GOZ is de praktische toepas baarheid van dit soort onderzoek in dit stadium nog te beperkt, zodat de tijd nog niet rijp is om het op te nemen in het verstrekkingspakket van de fondsen. Julio Cortazar. Achtervolgd (oorspr. titel El perseguidor. vert. Barber van de Pol). Van Gennep, Amsterdam. 75 blz. prijs 6,50. Terecht wordt het werk van Julio Cortézar, de bekende Argentijnse schrijver, regelmatig in het Neder lands vertaald. Na vier bundels korte re verhalen is nu de novelle Achter volgd verschenen, het verhaal van een jazz-saxofonist, opgedragen aan Char ley Parker. Zoals in al zijn werk zaait Cortézar hierin twijfel omtrent de werkelijk heid. De ene hoofdpersoon, Bruno, is een jazz-criticus, die een biografie van de andere hoofdpersoon, de altsaxofo nist Johnny Carter, heeft geschreven. Carter is een moeilijk mens voor zijn omgeving, voor zijn publiek een ge nie. Hij is geen gladde perfectionist, maar een geobsedeerd musicus, die in zijn muziek een moment in de tijd te pakken wil zien te krijgen waar ande ren geen benul van hebben. Bruno blijkt niet goed in staat deze obsessie onder woorden te brengen. Toch wordt zijn boek over Carter bejubeld. Via de gedachten van Bruno en diens gesprekken met zijn vriend Carter komt de lezer voldoende aan de weet om zowel de problematiek van Johnny als die van Bruno ten volle te overzien en er ook niet uit te komen. Dat Cortézar een groot schrijver is hoeft geen betoog voor wie na lezing van dit boek niet weet of Johnny Carter nu geniaal, middelmatig of krankzinnig was. Cortézar geeft voor alle drie keuzemogelijkheden voldoen de grond. A.Z.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2