VEEKENDERS' IN OPSTAND EGEN TERREINBEHEERDERS m Sieradenontwerper Frans van Nieuwenborg: spelenderwijs komen de meeste dingen tot stand iirder van grond staat meestal vrij zwak oral als hij contract getekend heeft.... IT Stichting streeft naar versterking van rechtspositie D HL1( 0 P/KWARTET ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1972 BINNENLAND Tll/Kll ager i Dick Ringlever vrije wereldje van eigenaars van weekendhuisjes en stacaravans blijkt de zon niet zo uitbundig te en als zou kunnen worden verwacht in een gemeenschap van recreatiebezoekers. De stapels boze n, die binnenkomen bij de stichting Het Recreatieverblijf in Nederland lijken zelfs op meer dan een ijvend wolkenveld te wijzen. dan ooit te voren wordt er over wantoestanden, over on- l prijsopdrijving, over wille- hanterlng van regels, die als le stokken zouden worden ge- argeloze recreanten te cessen van de afgelopen die weekenders tegen ter- èrders aanspanden, hadden al dit ongenoegen in de held gebracht. Nu lijkt de stroom eerst goed los te "bre- svoorzitter R. Trompetter, o dit jaar het klagend deel geschatte 100.000 recreanten irde in een belangengroepe- t kunnen het werk bijna niet q. Dagelijks krijgen we brie- en van verontwaardigde week- m ik ben ervan overtuigd, nog maar een zeer in beeld geven van het werke- enoegen. De meesten zijn te in de pen te klimmen. Bang represailles vrezen van de heerder, die in het huidige met zijn grondhuurders kan hij wenst. Wil hij ze van sin aftrappen, dan kén dat. In act is altijd wel een clausule i, die hem het recht daartoe nend elf echter lijken de klachten ijnend genoeg. Zoals bij die brief van een aow-er, jaar met geleend geld voor ilden een huisje liet neerzet- :en terrein in het Noordhol- immen. Voor 268 gulden per 2500)65 hij van de grondeigenaar in huur. Maar wat gebeur- eigenaar overleed en diens ':ochten het terrein zo lucra- de nieuwe eigenaar zijn tarie- tisch verhoogde: in plaats van lden kwam de huur ineens iven de 700 gulden te liggen, as voor de aow-er teveel. Met al zware afbetalingslast voor e kon hij dat verschil niet irengen. le man moest maar van het verdwijnen. De eigenaar was em wel in zoverre tegemoet Stichtingsvoorzitter R. Trompetter: 'recreant is volkomen rechteloos'. te komen, dat hij het huisje voor 3500 gulden wilde overnemen maar een oplossing was dat natuurlijk niet. Het verlies werd e.- alleen maar duizenden guldens groter door. In het dossier van voorzitter Trompet ter komen meer van die gevallen voor. Bijvoorbeeld dat van het gezin, dat op een terrein ergens in Zeeland een bungalow van 17000 gulden had gezet. Toen het contract met de grond eigenaar moest worden getekend, had de man nog wel wat vragen gesteld over onduidelijke clausules, maar die waren door de beheerder luchthartig weggezwaaid. 'Ach, dat zijn alleen maar officiële stukken, waar u zich weinig van hoeft aan te trekken. U begrijpt, dat we nu eenmaal regels moeten opstellen', werd gezegd. Als er iets ernstigs ge beurt moeren we juridische grond hebben om op te staan. Maar zo letterlijk als het hier staat, hoeft u dit natuurlijk niet te nemen. U lijkt me een fatsoenlijk en eerlijk man; R6Cht6lOOS wilt u nog een kop thee?' zegd en de huurder verplicht zijn direct de voor de komende jaren resterende huurpenningen direct te voldoen'. Een formele clausule? Toen de man in plaats van op de in het weekend vallende 15de augustus zijn hum- twee dagen later voldeed, lag er een paar dagen daarna al een aangetekende brief in zijn bus. Of hij zijn verplich tingen maar wilde nakomen en 5000 boetewilde betalen plus de huur van de in het contract genoemde komende jaren. En natuurlijk: het huurcontract werd opgezegd. Van zonnig recreëren was ineens geen sprake meer. Van geraadpleegde deskundigen kreeg de huurder alleen maar te horen, 'dat hij geen poot had om op te staan' en dat er niets anders opzat dan te betalen. De zaak werd uiteindelijk toqh gere geld, zij het dat de man nog altijd een 'boete' van 300 gulden moest betalen: een 'toegeeflijkheid' van de beheerder, die als hij had doorge zet veel meer had kunnen krijgen. Maar het plezier van de weekendjes- Zeeland was tr voorgoed vanaf. In een ander gevai, zich afspelend in Rhenen, werd een bungalow-eigenaar zonder paidon en zonder dat daarover van tevoren overleg was gepleegd van het terrein gezet omdat zijn huisje niet toonbaar zou zijn geweest. Dat kreeg hij te horen nadat hij een brief naar het gemeentebestuur had gezon den, waarin hij erover had geklaagd, dat tijdens zijn afwezigheid de bloem bakken van zijn bungalow waren ver wijderd en door de terreinbeheerder waren verbrand. De beheerder verweerde zich met het argument, dat het huisje ondanks zijn per luidspre ker op het terrein gedane waarschu wingen niet in goede staat was gehou den, waardoor de eigenaar het terrein zou hebben ontsierd. Min of meer overweldigd door zoveel vriendlijkheid tekende de man. Ook de passage, waarin werd gesteld, dat wanneer de jaarhuur niet voor de exact bepaalde datum werd betaald een boete van 5000 gulden kon wor den opgelegd. Eovendien zou in dat geval het huurcontract worden opge Trompetter over die klachten: 'dat zijn van die zaken die regelmatig voorkomen. In de meeste gevallen staat de huurder vrij zwak, zeker als hij zijn handtekening onder een con tract heeft gezet. Met die handteke ning verspeelt hij vaak al zijn rech ten. Die rechtspositie van de huurder te versterken is daarom ons belan grijkste doel. Wij willen, dat er nu eens duidelijk wettelijk wordt vastge legd hoe de verhouding tussen ver huurder en huurder is. Ook: dat er standaard-contracten komen, waarin zowel de belangen van de verhuurder als die van de huurder worden veilig gesteld'. Hoe noodzakelijk dat is, heeft de voorzitter zelf ervaren toen hij als eigenaar van een stacaravan op een stukje in Ouci-Loosdrecht gehuurde grond in de clinch raakte met terrein- eigenaar en caravan-omporteur Frans de Witte. Door omstandigheden moest Trompetter zijn caravan, die nog geen jaar oud was en waarin hij ruim 27.000 gulden had geïnvesteerd verko pen. Toen hij daarover met De Witte sprak, kreeg hij te horen, dat hij dat alleen aan de terrein-eigenaar kon doen, maar dan wel voor niet meer dan 15.000 gulden. 'Dat zou beteke nen, dat ik in één jaar een dikke twaalf mille zou hebben verloren. Zo gek was ik natuurlijk niet. Op de vrije markt kon ik er veel meer voor krijgen, maar dat wilde De Witte niet. Zijn argument was, dat hij zelf zijn nieuwe huurders wilde uitzoeken om te voorkomen, dat er een te zeer gemêleerd gezelschap op zijn terrein zou komen'. Volgens de stichtingsvoorzitter was dat niet helemaal reëel, omdat hij zich bereid had getoond de nieuwe ei genaar voordat de koop gesloten zou worden voor te stellen aan de terrein eigenaar. 'En afgezien déérvan: als ik mijn caravan verkoop, krijgt _de terrein eigenaar overeenkomstig de regels tien procent van de opbrengst. Voor dat bedrag kan hij ook zelf best informaties trekken. Maar daarvoor voelt men meestal weinig omdat het niet in de eerste plaats gaat om de vraag wie de nieuwe huurder wordt. Belangrijkste punt is, dat de beheer der aan de caravan verdient. Dat terrein is maar bijzaak, de handel in caravans hoofdzaak'. In dit verband waarschuwt Trompet ter mede-recreanten ervoor geen con tract te tekenen als daarin niet duide lijk is vermeld op welke condities hij zijn weekendhuis of caravan kan ver kopen. 'Mijn geval is geen uitzonde ring. Het gebeurt vaak, dat een ter reinbeheerder de huurder gewoon verbiedt met zijn bezit op de vrije markt te adverteren'. Regels Uit die ervaring van de heer Trom petter is tenslotte de stichting gebo ren. 'We hadden eerst alleen een belangengemeenschap voor de huur ders op het terrein in Oud-Loos- drecht Maar toen mijn geval voor de rechter kwam, kregen we ineens zoveel reacties van mensen, die in hetzelfde schuitje bleken te zitten, dat we er een landelijke stichting van hebben gemaakt We hebben nu zo'n 300 leden, die allemaal 25 gulden contributie betalen. Dat is voor het werk, dat we doen: het onderzoek naar de klachten en de eventuele processen. Maar nu al blijkt dat te weinig te zijn. Als dit zo doorgaat, raken we in financiële moeilijkheden'. Wat de stichting met die activiteiten hoopt te bereiken? Trompetter: 'in de eerste plaats een betere wettelijke bescherming. Het is een vreemde toe stand, dat weekenders volkomen rech teloos zijn als ze een stukje grond huren. Er moeten duidelijke regels komen, waarin de rechten en plichten van zowel de beheerders als de recre anten duidelijk worden vastgelegd, zo dat het niet meer kan voorkomen, dat de caravanner van de ene op de andere dag driemaal zoveel moet gaan betalen voor zijn stukje grond. Boven dien is het nodig, dat er een standaard-contract wordt opgesteld. Wij hebben daar al een ontwerp voor. Een overeenkomst, waarin met de belangen van de weekender en met die van de terrein-eigenaar wordt re kening gehouden. Zo'n papier kan moeilijkheden voorkomen. Beter dan de contracten, die nü vaak worden afgesloten, éls er al iets op papier wordt gezet, want het komt nog maar al te vaak voor, dat de overeenkomst alleen maar op mondelinge afspraken berust. En daarmee kan de beheerder later natuurlijk alle kanten uit'. Hoorzitting Al enige tijd geleden heeft de stich ting deze wensen bij verscheidene kamerleden gedeponeerd. Het re sultaat daarvan is, dat de vaste com missie voor CRM op 13 september een hoorzitting houdt, waar alle partijen hun problemen op tafel kunnen leg gen. De Nederlandse Kampeerraad (het in stituut dat de overheid adviseert in kampeerzaken) daarover: 'Dit is een nuttig initiatief, want dat er wat moet gebeuren, is een duidelijke zaak. Wanneer er zoveel klachten binnenko men, moet er wel iets fout zitten'. Overigens heeft de raad zelf in maart ook al gewezen op de problemen in deze recreatie-sector. Zij adviseerde staatssecretaris Vonhoff (CRM) toen werk te maken van een kampeerwet, waarin ook duidelijke prijslimieten worden gesteld, een soort groene huurwet dus. Een interdepartementa le commissie heeft het voorstel nu in studie. De Consumentenbond, die zelf nog weinig klachten zegt ta hebben gekre gen, is er eveneens van overtuigd, dat er een wettelijke regeling moet ko men. 'Op het ogenblik is duidelijk sprake van een leemte. We zouden al een heel eind op weg zijn als er een standaard-contract zou komen, waarin ook de belangen van de recreant wor den gewaarborgd'. De bond tekent er echter gelijk bij aan nog geen compleet beeld van de situatie te hebben. Meer feiten hoopt hij te krijgen uit de enquête, die de stichting heeft ingesteld. Dat zij (de bond) daaraan genoeg zal hebben, lijkt nu al vast te staan: van de uitgestuurde 1500 formulieren zijn er al ruim 400 binnen. Trompetter: 'De response is enorm. Ik geloof, dat we wél wat losgemaakt hebben'. EN 'Bij het maken van ien ga ik uit van half- kaat, onderdelen, die in mdel zijn en die ik op, een lige manier rangschik, dat teressant en zelfstandig worden. Daarvoor gebruik nitair-onderdelen, zoals ieterspijpen, waarvan ik luizen nauwsluitende iroomde buizen om de hals aak. Zo maak ik ook arm en, waarvoor het mate- gedeeltelijk uit de muziek- umenten-industrie tevoor- n komt. Verder werk ik veel bestaande aluminium- elen en dergelijke. Het eigenlijk maar zelden dat ik een heel ding spe- laat maken.' Aldus siera- itwerper Frans van Nieu- >org (30) en met voorbeel- - uit zijn atelier aan de egracht in Leiden maakt et bovenstaande visueel van Van Nieuwenborg is te op een expositie in Kasteel en in Amersfoort. Momenteel een internationale onstelling 'Sieraad 1900-1972' 1 oktober) gehouden in de door eld ontworpen expositieruimte tehof'; zo'n 180 ontwerpers uit land, Duitsland. Frankrijk, en Nederland nemen eraan Op deze tentoonstelling zijn den uit verschillende perioden, Jugendstil, Art Nouveau en we Zakelijkheid, te nderen. Naast Frans van wenborg tonen hier ook rtanders ais Archibald Dumbar, Bakker, Karei Niehorster en ly van Leersum eigen werk. U van Nieuwenborg, die zich nu aar of vijf met het ontwerpen lieraden bezighoudt, ontving opleiding als industrieel gever aan de academie in »oven. Omdat hij in Nederland lijk aan de slag kon komen hij in 1965, zoals zoveel door Kees de Leeuw kunstenaars in die tijd, naar Denemarken om eens poolshoogte te nemen. Het beviel hem daar zo goed, dat hij besloot zich er voorlopig te vestigen. Hij werkte als ontwerper voor een architectenbureau, maar na een jaar kwam hij steeds meer tot de ontdekking, dat hij erg moeilijk in opdracht van iemand kon werken. Denemarken was in die tijd en ook nu nog wel een beetje het land van de industriële vormgeving. Dat heeft te maken met de eeuwenoude huisvlijt in de Scandinavische landen, waaruit deze industriële vormgeving is voortgekomen. Hij kwam in contact met een Deense zilversmid en begon zich steeds meer voor het ontwerpen van sieraden te interesseren. Het eerste, wat hij maakte, was het ontwerp van een trouwring voor hem en zijn vrouw Marie. Daarna maakte hij nog een aantal sieraden voor haar, die hij later verkocht aan enkele grote zaken in Nederland, waar men wel interesse had voor zijn werk. Deze manier van bezig zijn beviel hem zo goed- dat hij ophield met het architectenwerk en zich meer en meer op het ontwerpen van sieraden ging toeleggen. Na zijn Deense periode, waardoor hij naar eigen vzeggen een veel gemakkelijker start had in Nederland, vestigde hij zich in Leiden (de geboorteplaats van zijn vrouw) en wist zich via de contacten, die hij vanuit Deneraarken had gelegd, van een redelijk bestaan te verzekeren. Frans van Nieuwenborg, die voor zijn sieraden prijzen vraagt, die liggen tussen de vijf en tweehonderd gulden, doet dit bewust om dit werk voor ieder betaalbaar te houden. Daarnaast speelt natuurlijk ook de omzet een rol. Het gaat mij er niet om speciaal 'unica's' te maken, maar wel seriewerk van zo'n 20 tot 200 stuks. Waar ik naartoe wil is sieraden industrieel te laten vervaardigen. Dat werkt geen vervlakking in de hand, omdat elk ding een nieuwe vorm krijgt. Het kan soms een fractie zijn, maar er is een klein verschil. In feite is die hele sieradieniindustrie één grote copieerinrichting. Neem nu bijvoorbeeld de Zeeuwse knoop, die als ring wordt gedragen. Die wordt door een machine nagemaakt Ik vind het stomvervelend om zelf een grote serie te maken. Ik kan me voorstellen, dat je sieraden uit een machine laat komen, zoals worst of tuinslang. De machine kapt af en verdeelt, waarna het materiaal wordt nabewerkt. Ik ben nu bezig om dat voor elkaar te kunnen krijgen. Ik beschouw het werk dat die machine doet niet als mijn taak. Mijn taak is vorm creëren, het maken van een prototype en dit de machine te instrueren. Bij de beeldende kunst gebeurt dit al vaker. Een André Volten bijvoorbeeld ontwerpt een plastiek, waarna anderen dit werk uitvoeren. Een punt is ook, dat mensen, die in deze tak van industrie werkzaam zijn op een bepaald moment veel beter weten dan ik, wat wel of niet kan. Je kan bij mij niet spreken van een 'heilig' moeten. Die drijfveer is eigenlijk niet zo sterk. Ik heb voor mezelf ontdekt, diat ik goed kan werken met dit soort dingen, dat ik er een bepaalde feeling voor heb, aldus Frans van Nieuwenborg. Er zit ook een zekere realiteit aan het sieraad, wat je vaak met andere kunstwerken niet direct hebt. Bij mij staat de mens (en niet de man of vrouw) centraal. Die wil ik op mijn manier 'versieren'. Mijn sieraden zijn niet zo duidelijk sieraad, dat ze werkelijk alleen maar gedragen kunnen worden. Ze hebben een dubbele functie, dat wil zeggen, dat ze ook mooi en interessant zijn om in je eigen ruimte neer te leggen en naar te kijken. Het zijn geen dingen om in een doosje op te bergen tot de volgende keer. Het gekke is bijvoorbeeld, dat de meeste ringen niet zonder vinger kunnen. Als je die ringen neerlegt, zijn ze nog lelijk ook. Die dimensie probeer ik eruit te halen, zodat de ringen, die ik maak ook zelfstandig als object kunnen blijven bestaan. De sieraden, die ik maak, hebben niet per sé een vinger, arm of hals nodig om sieraad te zijn. Ik probeer te voorkomen, dat een ring zonder vinger een dood ding is'. Frans van Nieuwenborg vertelt, dat hij in principe nooit met goud werkt, een enkele keer met zilver (oorringen), maar het meest met aluminium. 'Dat materiaal laat ik polijsten of anodiseren. Dan wordt er elektrolytisch een oxyde-huid op aangebracht, zodat het materiaal chemisch wordt gekleurd. Dat laatste is nodig om het sieraad wat duurzamer te maken. Mijn voorliefde voor aluminium heeft ook te maken met de prijs. Sieraden van goud of zilver, zijn vaak meteen zo loei-duur en hebben ook een bepaald image, waar ik niet van hou. Maak je iets van aluminium, dan koopt iemand het om de vorm en niet voor de prijs van het materiaal. Dat vind ik eigenlijk wel het belangrijkste. Daarom maak ik ook de laatste tijd sieraden van rubber. Gewoon experimenteren met materiaal, waarvan de prijs nog geen stuiver bedraagt. Het gaat mij er vooral om gewone dingen, zoals bepaalde sanitair- onderdelen, uit hun dagelijkse omgeving te isoleren en er een extra dimensie aan te geven. Door heel kleine veranderingen kan je er een totaal ander object van maken, Dat fascineert me enorm'. 'Af en toe ontwerp je iets, dat het gewoon enorm goed doet, zoals nu bijvoorbeeld de halsbuizen, die ik heb gemaakt', aldus Frans van Nieuwenborg. 'Eigenlijk zit er elk jaar wel een uitschieter tussen. Als ik iets nieuws heb gemaakt, laat ik het mijn vrouw dragen of een paar kennissen om op deze manier reacties te krijgen. Vaak ook heb ik een nieuw sieraad de hele dag bij me of leg het ergens neer, zodat ik het kan zien. Frappant vind ik zelf, dat de meeste sieraden spelenderwijs tot stand komen. Meer dan dat ze echt worden uitgedacht. Je komt bijvoorbeeld in een bedrijf voor een stuk materiaal en je vindt een buis, die erg mooi van vorm is. Die neem je dan mee naar huis om ermee te experimenteren. Zo'n ding vraagt gewoon om ergens voor te dienen. Dat kan bijna niet anders. De Leidstj sieradenontwerper probeert zoveel mogelijk opdrachten te ontwijken. 'Kan je voor mij een sieraad maken, vragen ze weieens, maar dat is me te gecompliceerd voor een enkel individu, waarbij het gaat om materiaal, vorm en de persoon zelf. Alles, wat ik maak, komt uit mezelf voort Daardoor ontstaat er een spontane confrontatie. Omdat het voor niemand p^-soonlijk is gemaakt, kopen de mensen het nu, ómdat ze het mooi vinden. Ik merk dan, dat cr een bepaalde wisselwerking ontstaat, een klankbord, omdat de ideeën, die bij mij leven en die ik in een sieraad heb verwerkt, bij een ander bevestigd zie'. Frans van Nieuwenborg werkt niet specifiek voor één bepaalde groep. •Misschien oriënteer ik me iets meer op mannen, omdat ze niet direct voor sieraden voelen. Dat kan ook wel komen, doordat ik zelf tot die groep behoor en ook meestal geen sieraden draag. Ik vraag me weieens af: waarom eigenlijk niet?, maar dat heb ik nog niet ontdekt Sommige sieraden kunnen een man erg goed staan, terwijl andere een man 'verwijfd' staan. Ik zoek daarom naar sieraden, die een man in zijn eigen waarde laten, zodat hij zichzelf kan blijven'. Het kam best zijn, dat het ook gewoon een psychologische kwestie is; misschien zijn mannen wel een beetje bang voor sieraden, omdat ze het gevaar lopen met een bepaalde groep te worden geïdentificeerd, waar ze liever niet bij zouden willen horen, hoewel ik van mening ben, dat dat nergens opslaat Het gekke is, dat ze zich nog wel willen vertonen met een ban-de-bom-teken of met een kralenketting, maar niet zo gauw met een halsbuis'. Van Nieuwenborg, die een vast contract heeft met de Haagse galerie Nouvelle Image en verder veel verkoopt via tentoonstellingen in Deneraarken, België en Duitsland, wil proberen een goede relatie te houden tussen prijs en sieraad. Ik maak geen kunst, zegt hij zelf, maar wel gebruiksvoorwerpen die voor iedereen betaalbaar moeten zijn. Ik wil gewoon dingen maken, die behoorlijk verkopen, al hoef ik er niet rijk van te worden'j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 11