Boeddhistische religie is nog werkelijkheid Deze wereldraad-zitting werkte door naar kerken Trouw K wartet Bij belver spreiding Beroepings- werk Boekenetalag Opbloei kerkelijk leven in Egypte TROUW/KWARTET VRIJDAG 25 AUGUSTUS 1972 Hollandse protestant blijft in Japanse tempels een vreemde KYOTO, Japan, juli Is liet inderdaad zo dat de oude wereld verdrongen is door een nieuwe? Zijn de legenden van vroeger, over de goddelijke oorsprong van de keizer, ja van het gehele Japanse volk (zo rigoureus uit de schoolboeken gebannen door Mac Arthur en zijn democratiserende Amerikanen) inderdaad sprook jes geworden, de tempels musea, de geheimen ontluisterd? Of is het zo dat het wezen van het volk bewaard is onder het technische vernis, de natie zichzelf gebleven in alle stormen van buitenaf? Een vluchtige reiziger zoals ik kan zulke vragen niet beantwoorden, al leen maar vertellen wat hij waar neemt. Een verlichte vriend vertelt ons glimlachend dat de religie wezen lijk heeft afgedaan, de Japanner is een voorbeeld van de vierde mens geworden, de mens zonder bindingen, religieus, nationaal of wat dan ook. gewoon een wereldburger. Maar wat wij zien doet ons aan die eenzijdige belichting vam de toestand twijfelen. Hier in Kyoto zijn er wel een paar tempels die overstroomd worden door toeristen en daardoor ontluisterd zijn, tot lege hulzen van het verleden zijn geworden. Maar er zijn er tientallen, wat zeg ik. honderden andere, en in vele daarvan, zo hebben wij het ge zien, leeft de religie, trekt de mensen aan. Vanmiddag wandelden wij door de enorme houten poort van een tempel in het oosten van de stad, mooi gelegen tegen de heuvels aan. Die poort zelf is een fantastisch stuk, daterend van het begin van de 17e eeuw en goed bewaard, een imposante houtstructuur, waar de pelgrim die de beng op moet, al heel klein en nietig onder wordt. Dan moet hij de gewel dige stenen trappen op, met de stam men des volks, gelovigen en toeristen in bonte mengeling. De tempelgebou wen, op een hoog terras, ook al weer goed bewaarde 17e-eeuwse stukken, behoren bij de grootste van Kyoto, misschien wel van Japan. Eigenlijk zijn ze meer indrukwekkend dan mooi, het is net als met de Sint Pieter: op een bepaalde schaal lijkt de schoonheid onderworpen te worden aan de massaliteit. Weer een reeks trappen dient beklom men te worden om het eigenlijke heiligdom te betreden. Zoals het hier gebruikelijk is, en niet alleen op heilige grond, ook in huizen en res taurants, de voeten moeten worden ontschoeid; pas als wij de schoenen hebben uitgetrokken mogen wij bin nentreden. Was het in een boeddhis tisch heiligdom, ik herinner het mij niet precies meer, dat Rudolf Otto de ervaring van het heilige voor het eerst beleefde? Het.zou kunnen; als prof.dr. j.w.schulte nordholt tic rodnct'* behoudt Tlrh het recht voor om ter <i|)ii;iiuo in dt'/.c rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ puhiikiilie wordt met de naam ran de iu/ender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan d«- lieer Joh. C. Franckeil, secretaris van dc hooldredac.le van Trouw- Kwartet, Postbus S3). Amsterdam. Kamerdebat Een paar avonden per jaar besteedt de NOS avondvullende reportages van happenings in de Tweede Kamer van de Staten Generaal. Wat je dan op de beeldbuis te zien krijgt is bedroevend. Goede trouw van een regeringspartij wordt beloond met vrijage van andere regeringspartijen met de oppositie. Een fractieleider die over de gewijde grond van de Tweede Kamer loopt, als een bezorgde hen om haar kui kens. Geachte afgevaardigden die hun verontrusting uitspreken over de ko mende huurliberalisatie in een kledij die niet past bij het decorum van de Tweede Kamer. Of is het modebe wust? Een fractieleider die een dis- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant N ciuvc leidse Courant Doidts Dagblad Deo Paq«ii|lu Hoog di. E. Bieummk. Poleis- woide ui G. C. »on Dof» Nootdoip W A F'bbe. Rouei dom J. lonrei. Uue W de Pous, Den Hoog, J. Smol- lenbtoek, Wassenooi. O-ei'0* leden »on hei algemeen besiuuii K. Ahma. Am.ieidom; H A de Boei. IJmu'den. Th. B'ouwei. Anen. mi. d> J. Don- oei. Den Hoog J »an E'be'qan Schoonhei oen mi K. «an Hou'en Wigemnoen ds O Hylkemo Bothoven. Joc. Huiuen, Deilt mevrouw M C E. Klooster man Fongen», Vocivchoie» me vrouw I G. Krooyeveld-Wouier», Heeihuaowoord o'o'. di G. N Lommen», Noorden, dj. F. M. londsmon. Den Haoa. H. de Mooi) Piinsburg prol dr G C. von Niltiik. Amsierdom. H. Oue- vonoer Bu'ienpojl; mi dr. J. Or ngo. luo'e-en dt A. Veermon. Pur—lt |Z H| H H Wemmen Den Hoog dn R Z'|l«UO Oovler lond tZtdl. Uilgaven van N V De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 -22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.g.ro X 500. cussie aangaat op het 'nietes-welles' niveau. Afgevaardigden die zich op zwepen tot een 'heilige' verontwaardi ging. Of is het toneel? De TV-camera is tenslotte op je gericht! Een opposi tieleider die onverholen minachting ten toon spreidt voor een paar kleine fracties. Deze dames en heren verdie nen met elkaar een ruwe 7.000.000 gulden. Het wordt de hoogste tijd dat zij zich dat geld waard tonen! Als zij, in. deze tijd van inflatie, een daad willen stellen, moeten zij beginnen met zichzelf een loonsverlaging toe te kennen van 50 pet, alle partijpolitieke kibbelarijen opzij zetten en samen met deze regering brainstormen om Ne derland uit het slop te halen! Dan worden zij geloofwaardig. Groningen J. J. v. (I. Meillen Tang op varken Hoewel niet opvl.egend van aard. moet me toch wat van h-l hart be treffende de reaktie - an ds. Glashou wer op het interview' met dr. A. H. v. d. Heuvel (zaterdagavond 19-3 19.05, EO), Dr. v. "3. Heuvel probeerde op een geloofwaardige christelijke ma nier het standpurt van de Wereldraad t.o.v. Oost-Europa en Zuid-Afrika uit een te zetten. Of we het met dat standpunt eens zijn of niet, het na woord van ds. G. sloeg als een on christelijke tang op een varken. Naar het leek had nij zijn woordje al klaar voordat hij gehoord had wat dr. v. d. H. zou zeggen Dat betekent dat er geen gesprek mogelijk is, want door ds. G. worden de woorden van dr. v. d. H. toch vooringenomen geïnterpre teerd: de Wereldraad is nu eenmaal de gestaltevorming van de Anf.c! st (zo heeft ds. G. het niet gezegd, maar door de vragende vorm waarin hij het stelde, suggereerde hij het wel), dus wat dr. v. d. H. ter verded'Ting aanvoert, is totaal overbodig. Ds. Glas- houwer's omroep heet evansehsche omroep. Zou hel ook mogelijk zijn. dat hij zijn kommenta. w t evangel i- scher, iiefdc'-oller. formuleert, zodat een christelijk en zindelijk gesprek mogelijk blijft? Terschelling E. J. van 'l R'et Weinig solidair (4) Met de repliek van de heer Holvast ben ik het i g.ot? trekken eens. De ingewikkelde zin waarmee hij zijn stukje begint, toont aan hoe ongezond de situatie feitelijk is. Men stelle zich voor dat een aankomende theolo gant voorstander is van de NAVO en dienstplicht. De heer Holvast oorde lt men daar aan de ingang staat, en dan natuurlijk van een tempel die nog in vol gebruik is (dat klinkt te zakelijk, maar ik weet geen betere uitdruk king) ondergaat men wat men daar ziet al gauw als een geheimzinnige, numineuze belevenis. Wij staan daar, plotseling uit het felle zonlicht terecht gekomen in de diepe schaduwen van het overreiken de dak. Langzaam wennend aan de duisternissen, zien wij, geschaard aan de voeten van het donkere Boeddha beeld, een groep monniken, links en rechts een stuk of vier, geknield on der de hoge gouden lampen, die zacht oplichten in de schemer. Traag gezang, begeleid door snerpende klanken van slagwerk, klinkt op, eentonig, met dezelfde nadrukkelijke droefheid die zoveel religieuze muziek eigen schijnt te zijn. Het betovert, het beklemt, het wist de werkelijkheid uit, lijkt het wel. het bestaat op zichzelf, alsof er geen wereld daarbuiten bestond. Is het een kijkspel? Wij staan er nog niet lang en daar komen groepen Japanse toeristen, voorafgegaan door gidsen, meisjes in keurige witte blou ses en blauwe rokken, met vlaggetjes in de hand, die ongestoord door al de heiligheid hun gedweeë volgelingen met snel geratel toelichting geven op het vreemde schouwspel. Maar heel wat mensen uit de stroom lijken toch meer clan alleen maar toeschouwers, zij werpen munten in de houten bak ken aan de ingang, leggen de handen eerbiedig tezamen en buigen het hoofd, even aandachtig voor het heili ge. Dan trekt de sitoet weer verder, de stilte keert weer, en het monotone Een tempel in het oeroude heiligdom van Horyuclii (foto prof. Schulte Nordholt). i Ile meer dan 22 meter hoge Boeddha-beeld in Nara: zwart en stil, een god als Gulliver in Lilliput (foto prof. Schulte Nordholt). lied herneemt zijn heerschappij, on verstoord, in trage vrede. In de tweede tempel, vlak achter de eerste gelegen, is een nog uitvoeriger ritus aan de gang. In een zelfde schemerduister zijn daar zeker hon derd mensen bijeen geschaard, in rechte rijen, die ononderbroken een traag klagelijk gezang laten horen, een gebed blijkbaar, want almaardoor klinkt het woord Amida (naam van Boeddha) op. Tussen de rijen in staan enkele mannen, net als de anderen in lange gewaden gehuld, die blijkbaar een soort toezicht houden. Zij tikken iemand tegen zijn voeten omdat hij zijn tenen bij het knielen niet goed heeft opgetrokken, wijzen een ander hoe hij de handen tegen elkaar moet leggen, schikken bij een derde een plooi in het gewaad. Het lijkt om leerlingen te gaan die worden inge wijd in de geheimen van het rechte bidden, zo eerbiedig en ordelijk moge lijk. En weer trekken de toeristen langs, half geamuseerd, half onder de in druk. De oude wereld is nog werke lijkheid, maar weten zij er wel hele maal raadmee? Het is moeilijk te zeggen Onze ervaring in deze en verschillende andere tempels is toch dal de mensen er niet los van zijn. Overal zien wij het, zij luiden bellen eij bidden, zij branden kaarsen; zij offeren geld, zij schrijven wensen op houten latjes die zij aan de voelen van Boeddha neerleggen, zij vragen om genezing, om bescherming tegen verkeersongelukken, om voorspoed zo lang en breed als mogelijk is. Ik weet geen getallen van aantallen aanhangers van de Boeddhistisch^ re ligie, het zal ook wel niet 'te tellen zijn. Geloof is hier immers een min der nadrukkelijke, minder unilaterale kwestie dan in het Westen. Het is een ondergrond van veler leven, niet zo nadrukkelijk geformuleerd misschien, maar op allerlei momenten aanwezig. Het is niet exclusief, zoals bij ons, waar men kiezen moet, maar inclu sief, een stroom, een stuk natuur, niet uit het leven weg te denken, zelfs niet uit het moderne, gesaecula- riseerde leven dat zo lijkt te domine ren. Herkennen kan ik het echter niet, niet alleen omdat ik er te weinig van weet. maar ook omdat het allemaal zo ver van mij afstaat. O zeker, hier en daar en dikwijls doet het mij denken N ederlund.se aamvezigen V an een onzer verslazgt UTRECHT In een commentaar op de afgelopen zitting van het terecht dat zo iemand maar in dienst centraal comité van de wereldraad heeft het Nederlandse lid prof. mopt paan. Maar als brave iongen dót moet gaan. Maar als b.-ave jongen dó' zou doen. haalt hii de ergste smaad over zich die in Nederland denkbaar is. nl. dat h.j een 'uitslover' wn- 't. Hij hoeft immer? niet in d ïst! ~>e theologant die pacifist i.c, heeft het nog moeilijker. Die nv-'t eerst een andere studie gaan aanpakken om 'ef fectief dienstplichtig te worden en daarna moet hij dan dienst gaan wei geren, allemaal om een geloofw ai g gesprekspartner tc worden in de za ken van oorlog en vrede! I>n dubbele 'uitslover' derhalve! In dit opzicht verwacht de heer Holvast iets te veel van de geestelijke spankracht van het menselijk individu. Het is mijn stelli ge overtuiging dat de fout veeleer ligt bij die instantiess die bij de overheid een veel sterker stem in het kapittel hebben dan ee.i willekeurig aantal theologie-studenten. Ik doel op Syno des en Episkopaa' Men heschikt daar immers over Deputaten 1 j de Hoge Overheid, over een Raad voor de Zaken van Overheid en Samenleving en ook het Episknn ft zonder twijfel iets soortgeli s. Wanneer n deze kant afschaffing van de diskrimi- nerende 'voorrechten' werd t 'c.t, zou de overheid hiera x zeker gehnor moeten ven. Initiatie n deze kant zijn mij niet bekend. Tenslotte nog iets over het 'halve tarief voor de a.s. theoloog. De commissie voor het v ide s aarschuw.le enige tij leden in blad voor komende problemen in :1e hervormde kerk. Men pleite voor af remming van het aanial aankomende st n'en d e minee wil'c. worden. Zou één van die middelen niet n- nen zijn het aanvaarden van het volle collegegeld, óók voor de theologie? De MTi.e. *ing van het 're op een k .aai .je' i dr.jrmee teve. s zijn weggenomen. Kcoti ..-lillc d A. Sir rs dr. H. Berkhof gezegd, dat de integratie van de orthodoxie ener zijds en de gekleurde volken anderzijds in de wereldraad kerken kennelijk een nog niet voltooid gebeuren is. Er is nu het stadium waarin alle aandacht gericht is op die integratie van de Derde Wereld, waardoor de theologische tradities van de 'eerste wereld' (het Westen) moeite hebben om zich nog gehoor te verschaffen. De problemen binnen de 'tweede wereld' (de Oosteuropese landen) krijgen relatief weinig aandacht. Prof. Berkhof doelde hiermee op de beknotting van de mensenrechten daar. waaraan men weinig meent te kunnen doen. Hij was verheugd met een indrukwekkend pakket van stu dies waaraan in deze zitting goed keuring is gehecht, onder andere over de kwaliteit van het bestaan, over 'de hoop die in ons is', het geestelijk leven in de kerken e.d. die hun doorwerking kunnen krij gen naar het grondvlak via een netwerk van studiegroepen in aller lei landen. 'Maar Utrecht zal de geschiedenis ingaan als het 'neen' van de wereldraad tegen investerin gen in Zuidelijk Afrika. Wie daarin anti-blank sentiment hoort, moet be denken dat men er tegelijk snel bij was om zijn stem te verheffen tegen de maatregelen van Amin in Oegan da. Achter beide maatregelen ligt het besef dat men een God wil dienen die aan de kant van de Prof. Berkhof verdrukten staat. Dat is wel de hoofdlijn van de wereldraad in deze jaren, een lijn die ons soms tot op de rand van dc revolutie dringt', aldus prof. Berkhof. Prof. dr. A. J. Bronkhorst noemde de vergadering een wezenlijke sti mulans voor de oecumenische ont wikkeling in Nederland. Wat hem voorts had getroffen was de eerlijk- de indruk van de bevrijding van de Europese kerken uit hun isolement waarvan hij de gevolgen zowel posi tief als negatief achtte. Want hoewel de kerken uit hun eigen engheid worden bevrijd en hun verantwoor delijkheid duidelijker gaan zien lo pen zij ook het gevaar of overrom peld te worden door druk van de jonge landen, of toch weer paterna listisch jegens die landen te worden. 'Zijn wij bijvoorbeeld niet bezig on ze oplossing voor de problemen in Zuid Afrika op te dringen?' De voorzitter van de raad van ker ken, dr. A. Kruyswijk, achtte de zitting voor kerkelijk Nederland een hele gebeurtenis. Via de landelijke oecumenische dag en via de inten sieve berichtgeving van de zitting is naar zijn mening een nieuwe be langstelling gewekt op het grond vlak. De presentatie van de nieuwe sectetaris-generaal, dr. Philip Potter, heeft daar zeer positief toe bijgedra gen. Daardoor wordt het mogelijk dat de voornaamste besluiten niet binnen de kring van leidinggevende organen worden opgesloten maar ook door gemeenteleden, kerkera den. raden van kerken en dergelijke serieus besproken worden. Over het investeringsdebat zei dr. Rruyswijk: 'Over de wijze waarop de m Polen neemt tOe wereldkerk zich hier in dienst van aan het Rooms-Katholieke geloof zoals zich dat vooral in de traditionele streken van Europa nog manifesteert: de duisternis in de. heiligdommen, de betovering van de muziek, de afstand tussen heilig en profaan, en daarom heen buiten de gemakkelijke en ge voelige achteloosheid van de toch op recht participerende gelovigen en de samenklontering van kitsch in de reeksen santekramen. Dat had ik zo ook in Italië gezien, in Polen. Maar het verschil is groter, en het zit voor mij vooral in de verbeelding. Ik erken het, onder de Europese heili gen, zoals die in de late Middeleeu wen zijn afgebeeld zijn 'ook bizarre snuiters, en de sentimentele fantasie heeft Jezus zelf fot een onuitstaan baar stuk suikergoed gemaakt tot van daag op de dag toe, en misschien zou iemiamd diie hier vandaan bij ons komt kijken ook wel verbaasd staan. Maar ik, Hollandse Protestant, weet inder daad absoluut geen raad met de beel den die hier in de tempels vereerd worden. Ik wil alle registers van het numineuze, die ik uit mijn studie van de godsdienstgeschiedenis jaren gele den nog ter beschikking heb. wel uittrekken, maar dan nog ben ik een vreemde. Er zijn enkele beelden van Boeddha (van de een of andere ema natie van Boeddha, de iconografie is hoogst ontwikkeld) die een vreemde, aan de aarde ontheven schoonheid bezitten, due gestempeld zijn met de raadselachtigheid van het heilige. Vandaag zag ik zo'n glimlachende, in zich gesloten gestalte in een tempel in het oeroude heiligdom van Horyu- chi, waarvan ik onder de indruk kwam. Maar vaak, al te vaak, is wat ik zie meer grotesk dan indrukwekkend en als het indruk maakt dan door de omvang meer dan door de uitdruk king. Het is alsof een barre macht mij wil overdonderen, ik moet ver brijzeld worden, als niets zijn tegeno ver beelden van brons, die tot 15 en zelfs 20 meter hoog zijn, massieve barre bergen van metaal, donker en boos oprijzend boven de eeuwige wie rookgeur en de pop-art-achtige lotus bloemen. De grootste is in Nara te zien, de oudste hoofdstad van Japan, niet zo ver vxa Kyoto. Meer dan 22 meter hoog is hij, alleen zijn neus is al een halve meter, zijn eindeloze oor meer dan twee-en-een-halve meter, enz., enz. Daar zit hij, zwart en stil, een .god als Gulliver in Lilliput, waar ik geen deel aan heb. Maar in elk geval is hij zo groot, zo massief (hij weegt 500 ton, schat men) jlat hij zich niet zo gemakkelijk zal laten wegdringen uit het bewust zijn of minstens het grillige onderbe wustzijn van het volk dat voor hem buigt. Ik ben bijna bang voor hem, ik beschrijf hem om. mijzelf bewust te maken van zijn ontzaggelijke aanwe zigheid. In de hoop dat ik zo tenminste niet van hem hoef te dromen. IN DE PUT Mevrouw prof. dr. C. J. de heeft zich via onze krant geme de problemen rondom de lani pastorale raad in de katholieke Haar schrijven komt in het kot op neer dat kardinaal Alfrink te barig is geweest met het uits; van zijn teleurstelling, tweede punt, dat de pastorale n voortzetting van het pastoraal ci een bedenkelijke zaak zou zijr wachten is blijkbaar op het o! document uit Rome. Ook di heeft dit nog niet gezien veronderstelt dat het daarin n gen ieder meespreken van de gen gaat. De argeloze lezer va bedenking zal orgetwijfeld d dat moest er dan ook nog ai komen! Genoteerd dient d .n dien te worden dat hier van mi ken en niet van inspraak spra Het tweede argument van ogel bc _pt zich op een praktijk van h t pastoraal o. Vele .erieuse (zijn tie anderq v serieus?) katholieken hebben erger;-Is ervaren en zich "gevraj e "j terecht door de dje 1 nemers gé" -J werden. Deze uit E zal wel sa: ïhargen met hi z; ir .g al felle uitsoraken e warde toestanden op dit concil weleer. Rome zou deze raad a voortzetting niet v.llen. Op eei katholiek maakt dit alles toe vreemde indruk. De kerk is geei bliek en geen democratie. De laat, als het goed is, geen vergelijking met de staat toe. Ze iets geheel eigensoortigs. Maai neer men aan de verworven he de mondigheid van het kerkli ambt aller gelovigen, zoals de matorische christenen dit noemi nieuw gaat tornen, kan dit alle moeilijk anders beoordeeld dan als een nutteloze regressie en ontwikkeling van een kerk weg. Vandaar dat prof. Berkl recht zei dat wij t.a.v. deze ontwikkelingen als niet-katholie de put zitten en geen behoeft ben aan: zie je wel. NED. HERV. KERK Overleden: J.iCwast 161) te Vlis NED. HERV. KERK Beroepen: te Zuidwolde(D r) I del, kand. te Bunnik; te Sprn Bogaard te Woerden. GEREF. KERKEN Beroepen, te Hollum (Amelan D. Jubels te Akkrum; te Haarli Wilschut te Oosternijkerk. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepbaar: Kand. E. Hoogen Heemraadschaplaan 36 te Amste GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Waardenburg: A. Boer te Ridderkerk; te Elspf Karend te Opheusden. FRANKFORT (EPD) Men kan in Egypte op het ogenblik van een reli gieuze opwekking spreken, vooral on der de jeugd. Dit deelde de koptische patriarch Samuel mee tijdens een be zoek aan Duitsland. Hij preekt zelf elke vrijdag voor meer dan zevendui zend mensen in de kathedraal \an Kaïro. Ook de andere twaalfhonderd kerken in Egypte zijn tijdens de kerk diensten doorgaans overvol. Voor de theologische studie is grote animo. Aan het seminarie in Kairc studjren 250 studenten en aan de dependance in Alexandrië 170. De patriarch waardeerde de positieve Z van de Egyptische ring jegens de L.insl j ...en. 'Wij hebben vrijheid van godsdi ..~L en vrijheid in het opvoeden vai onze kinderen. Christenen kunne: hoge po sities bekleden'. Kerk en staat n ook nauw samen in de verzorging van de 750.000 vluchtelingen uit het door Israël bezette Sinaï-gebied. Met hulp van de wereldraad van kerken worden voor hen dorpen gebouwd. 'Konsultatie in de geestelijke g heldszorg' door J. F. van Raven Uitg. Boom te Meppel. 254 blz. 18,50. heid waarmee op bestaande tegen stellingen was ingegaan waarbij toch de gemeenschap was verdiept, en het duidelijk doorgaan op de lijn van de assemblee van Uppsala in 1968. Prof. dr. H. A. M. Fiolet, secretaris van de raad van kerken, was onder de gerechtigheid moet stellen kan men van mening verschillen. De be nadering door de wereldraad is in dit concrete geval niet de mijne, maar ik acht het zeer belangrijk dat wij ermee geconfronteerd worden omdat ook onze Nederlandse kerken in de strijd voor het recht van anderen hun onontwijkbare roeping hebben'. In het algemeen was zijn oordeel over de zitting: 'Veel ver schil van gevoelen, met name in de kwestie Zuidelijk Afrika, veel emo tie ook, maar in de eerste plaats een waarachtige broederschap met tal van bijzonder fijne momenten'. WARSCHAU (EPD) In de eerste helft van dit jaar heeft het bijbelge nootschap in Polen 68.000 bijbels en bijbelgedeelten verkocht, zo heeft de directrice mevrouw Narzynka in War schau meegedeeld. De Poolse autori teiten hebben vergunningen verleend voor de druk van nog eens 20.000 nieuwe testamenten en 100.000 evan geliën Het bijbelgenootschap werkt aan een nieuwe vertaling van het nieuwe testament in het Pools. Het aantal rooms-katholieken, dat van de dienst van het bijbelgenootschap ge bruik maakt, is de laatste jaren sterk toegenomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2