W ere! draad-commissie ziet maar één uitweg: investerings- 'V acature-tekort in hervormde kerk Ontwerpresolutie Amerikaanse kerken in voorhoede bij boycot Polaroid-plan in Zuid Afnka haalde weinig uit Palestina Amerika Trouw Kwartet vandaag Beroepings werk Kerken kritisch over Olympische Spelen Boekenetalage TKOUW/KXSARI'ET WOENSDAG 16 AUGUSTUS J972 UTRECHT Het is een myte dat groeiende inves teringen in Zuid-Afrika en deMaarmeè verbonden welvaartsstijging ook verbetering zou betekenen van het lot van de gekleurde bevolkingsgroepen. Tot deze conclusie komt de commissie van het prograöima van de wereldraad tot bestrijding van het ra cisme. De myte is gebaseerd op het feit dat bij een groeiende economie ook het gebruik van zwarte arbeid zal toenemen. KERK/BINNENLAND T2/ Er is in de afgelopen tien jaar echter een ander gevolg daarvan gebleken: de toestroming van zwart naar de steden maakt het blanke-kiezersvolk bang en leidt tot verdergaande onder drukking. Afrikaans, Aziatisch en kleurlingen-personeel in de industrie nam toe van 64 percent in 1946 tot 77 procent in 1970, maar ondertussen groeide het hele web van apartheids- wetten; door middel van de groepsge- bieden-wet werd meer dan de helft van de Indische bevolking uit zijn woonplaatsen naar speciale lokaties overgeplant, in 1970 verloren de kleurlingen hun parlementaire verte genwoordiging, de wet op het terro risme uit 1967 geeft de politie de macht om iemand zolang als zij wenst te detineren zonder enige noodzaak tot proces, in 1970 kreeg de minister van Arbeid volmacht om zwart elk werk in blank gebied te ontzeggen. Omdat de voedselprijzen harder zijn gestegen dan de rest evenals de kos ten van het openbaar vervoer, zijn de laagste inkomensgroepen er bepaald niet beter op geworden, de tb-indica tie neemt ieder jaar toe en de kinder sterfte eveneens. Het percentage van het netto nationaal inkomen, besteed aan onderwijs voor de zwarte bevol king is geleidelijk blijven dalen van 0,57 in 1953 tot 0,39 in 1964. Het verschil tussen beloning van blank en zwart in de mijnen is inmiddels weer groter geworden, het was in 1966 17,5 keer zoveel het is nu 20,3 keer zoveel voor blank als voor zwart Inclusief de inflatie komt het blad The Econo mist tot de conclusie, dat de zwarte mijnwerkers in Zuid-Afrika het nog net zo slecht hebben als vóór de eerste wereldoorlog. In de rest van de industrie verhield het blanke loon voor het zelfde werk zich tot het zwarte loon als 5,7 staat tot 1. Dat is een opname uit 1971, in 1966 was het nog 5,1 staat tot 1. Over de hele linie dus achteruitgang voor de zwarte be volking en grote vooruitgang voor de blanke bevolking. De grote economi sche groei versterkte ook het staatsbudget en stelde Z.Afrika in staat om zijn militair apparaat te versterken met straaljagers, raketten, onderzeeboten, helicopters en pantser wagens uit Frankrijk; raketten straaltrainers en vliegtuigmotoren uit Italië (dat hierbij gebruik maakt van een Britse licentie), automatische ge weren uit België, helicopters uit Enge- UTRECHT De ontwerpresolutie, opgesteld door de commissie van het programma ter bestrijding van het racisme, heeft een resolutie voorge steld van de volgende inhoud: De wereldraad van kerken, in overeenstemming met zijn ver bon' denheid tot de strijd tegen het raciS' me, overwegende dat het effect van bui tenlandse investeringen in Zuidelijk Afrika is dat blanke minderheidsregi- mes worden gesterkt in hun onder drukking van de meerderheid van de bevolking in dit gebied, uitvoering gevend aan haar voorne mens zoals die in de assemblee van Uppsala voor haar investeringsbeleid werden goedgekeurd, a. trekt zijn belangen terug uit be drijven die investeren in Zuid Afrika, Namibië (Zuidwest Afrika), Zambab- we (Rhodesië), Angola, Mozambique en Guinee Bissao. b. draagt op haar lopende fondsen te plaatsen bij banken die minimaal be trokken zijn bij steun aan deze racis tische regimes, c. dringt er bij aangesloten kerken, christelijke instellingen en individue le christenen op aan al hun invloed aan te wenden inbegrepen aandeel houders-acties en terugtrekking van kapitaal om openbare en particu liere bedrijven en instellingen onder druk te zetten hun investeringen in Zuid Afrika, Namibia, Zimbabwe, An gola, Mozambique en Guinee-Bissao terug te trekken en zodoende verdere steun te verhinderen aan instellingen die het racisme aanwakkeren. De 'unit' (eenheid) voor gerechtig heid en dienst, waartoe ook dit pro gramma behoort, heeft op zijn verga dering onder voorzitterschap van de Nigeriaan Bola Ige besloten een soortgelijke resolutie voor te stellen maar met een tijdslimiet van 12 maan den teneinde bedrijven en banken gelegenheid te geven activiteiten die racistische minderheidsregimes steu nen te beëindigen. De redactie behoudt ïlch het recbt voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ [lublikatie wordt met de naam van de nzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredac.ie van Trouw- Kwartet, Fostbns 85). Amsterdam. De heer Van der Valk die, behalve dat hij 16 jaar bestuursambtenaar in Indonesië is geweest en daarna em ployé van de VN-organisatie voor Pa lestijnse vluchtelingen tevens, als ik mij niet vergis, ook bestuurslid is of was van het Palestina Comité, schreef o.a. 'Dit land (Palestina) is in de geschiedenis verreweg de langste tijd genoemd naar een van de componen ten van zijn bevolking als Palesti- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie! J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. land en legeruitnfsting en lichte vliegtuigen van de VS. Ook de gedachte dat, buitenlands ka pitaal door zijn hantering in Zuid Afrika nog iets ten goede van de zwarte bevolking zou kunnen uitrich ten, wordt door de commissie onge grond bevonden. Een poging daartoe was het zg. Polaroid-experiment: ge dwongen door zijn zwarte werknemers in Amerika, zegde dit bedrijf toe via zijn Zuidafrikaanse filiaal Frank and Hirsch een personeelsbeleid te gaan voeren, dat een doorbreking zou zijn van de apartheid zowel wat tewerk stelling, opleiding als beloning be treft Het gezaghebbende Z.Afrikaanse blad 'Financial Mai' dat krachtig voor voortgezette investeringen en hervor ming van de arbeidspolitiek is, con stateerde dat aan het eind van het experimentele jaar Frank and Hirsch nog personeel tegen het minimum loon in dienst had (dat dus per maand 90 dollar minder verdiende dan volgens de stedelijke Bantoeraad van Soweto nodig is voor het levens onderhoud van een gemiddelde Afri kaans gezin. Het bedrijf had aange kondigd te zullen ophouden met ma teriaal leveren aan de regering, maar in oktober vorig jaar adverteerde het nog dat de Zuidafrikaanse weermacht de grootste afnemers was van zijn ID3 identificatiesysteem. De aanleiding tot het rumoer bij Polaroid was destijds de ontdekking dat een Amerikaanse investeerder Zuid Afrika in staat stel de een instrumentarium op te bouwen voor het gehate passenstelsel. De antropologe Margaret Mead (links) en de directeur van de afdeling communicatie van de Wereld raad dr. A. H. van den Heuvel (rechts) tijdens de derde dag van het congres. 'Schadelijk' na'. Nu is de naam 'Palestina' afge leid van het volk der Filistijnen, die in de tijd der Richteren en van de koningen Saul en David in het Zuid westen van de kustvlakte woonden, doch in de tijd dat deze naam in 135 na Chr. door de Romeinen werd inge voerd, na het onderdrukken van de joodse opstand van Bar Cochba, reeds vele eeuwen lang volledig verdwenen waren. Dat de Romeinen niettemin deze naam invoerden was niet zozeer uit waardering voor de Filistijnen uit het ook toen reeds zeer grijze verle den, maar als zuiiver anti-joodse maat regel, om de naam 'Judea' te doen vergeten, evenals zij de naam Jeruza lem vervingen door Aelia Capitolina. Hoewel de naam 'Palestina' onoffi cieel bleef voortleven, ook al sprak men vaker van 'Het Heilige Land', is deze officieel pas weer ingevoerd door de Britse Mandaatsmogendheid om streeks 1920. Uit de naam Palestina iets te willen afleiden met betrekking tot het al of niet gerechtigd zijn van de joden daar te wonen is m.i. even onjuist als dat men b.v. uit de naam Indonesië (eilanden van India) zou willen concluderen, dat daar eigenlijk de bewoners van India, en niet de Indonesiërs moeten wonen. Amsterdam dr. Henrlette Boas Het Amerikaanse consulaat In Johan nesburg liet ondernemingen uit de VS weten, dat 'indien het Amerikaan se bedrijfsleven de indruk zou maken betrokken te zijn bij een gecoördi neerde poging om het levenspatroon in Zuid Afrika te veranderen dit zeker schadelijke gevolgen zou heb ben'. Het invoegen van een aantal opgelei de Afrikanen in de lagere rangen van de blanke economie ls zeker niet iets om de loftrompet over te steken, vooral niet indien wij uit zijn op verandering van de machtsverhoudin gen', was de conclusie van de raad voor christelijke actie van de United Church of Christ in de VS. 'Door aan te dringen op zekere begrensde econo mische veranderingen zullen de wat ruimer denkende industriëlen in staat zijn hun eigen economische doelen te verwezenlijken'. Het instituut voor 'Race Relations' in Johannesburg kwam in november 1971 tot de conclusie dat het Polaroid- "experiment een mislukking was, uit sluitend gemeten aan een belangrijke verbetering van lonen en arbeids voorwaarden voor zwarte Zuidafrika nen, maar dat het een bescheiden succes was indien het bedoelde de zakenlui meer sociaal bewust te ma ken. Boycot Tenslotte komt de commissie tot de enige mogelijkheid die zij nog open ziet: terugtrekking van zoveel moge lijk kapitaal uit Zuid Afrika. In de bespreking in de Unit, waartoe het maatschappij na te jagen en niet programma behoort, genaamd 'Gerech tigheid en Dienst', heeft met name de erepresident bisschop Zulu destijds ook een tegenstander van het pro gramma tot bestrijding van het racis me bezwaar gemaakt tegen een dergelijke boycot omdat de kerken erdoor in verlegenheid zouden wor den gebracht en de zwarten er niet veel mee op zouden schieten. Daarte genover wordt aangevoerd het pleit ervóór van wijlen Luthuli: 'Het is een methode die de dag van het bloedver gieten verkort en het lijden dat wij erdoor ervaren zal een prijs zijn die we ervoor overhebben'. Dat is óók de mening van de Labourpartij van de kleurlingen en van de zwarte studen tenorganisatie SASO. Als steun aan economische boycot al onder 'terroris me' is ingedeeld dus valt onder de wet op het terrorisme, dan moet men wel enige moed hebben om vandaag in Zuid Afrika voorstander te zijn van een terugtrekking var. buiten lands kapitaal. Bij een oproep om zijn kapitaal uit Zuid Afrika terug te trekken zijn de kerken en hun leden zelf diepgaand betrokken want kerkelijke organisa ties en individuele christenen hebben tientallen miljoenen dollars in ban ken en bedrijven gestoken die in Zuid Afrika investeren, zegt de commissie. Zij verwijst naar het vele dat de Amerikaanse kerken met het wapen van de boycot reeds hebben gedaan. Structurele zonde In de introductie van het rapport wordt gesteld: 'De Heilige Geest, de Geest der Waarheid, die Christus in de wereld heeft gezonden, overtuigt ons ook vandaag van zonde, van ge rechtigheid en van oordeel. (Johannes 16 vers 7 tot 11). Niet alleen van individuele zonden, persoonlijke rechtvaardigheid en oordeel op de jongste dag, de Heilige Geest over tuigt ons ook van zonde, die heerst in de structuren van onze maatschappij, en drijft ons om een rechtvaardige bevreesd te zijn de sterke machten van het kwaad in de wereld te oorde len, die God al veroordeeld heeft in Christus. Geen van onze samenlevin gen is vrij van zonde, noch kan enige natie beweren de gerechtigheid be reikt te hebben. Maar we vinden vandaag wel een schreeuwende vorm van zonde en ongerechtigheid in Zui delijk Afrika, waar blanke minderhe den, tot wie veel van onze broeders in Christus behoren, zwarte meerderhe den onderdrukken. De Heilige Geest overtuigt ons hier van zonde en zet ons aan tot het zoeken van gerechtig heid. Christenen mogen de ethische verantwoordelijkheid voor wat het economisch handelen uitridht niet van zich afschudden. Wat buitenlandse investeringen voor invloed hebben op rassendiscriminatie en apartheid maakt duidelijk dat het hier gaat om zedelijke beslissingen, die niet ontweken mogen worden of alleen aan technici mogen worden overgelaten'. UTRECHT Uit een overzicht van de activiteiten van de Ameri kaanse kerken tegen investeringen uit de VS in Zuidelijk Afrika, dat de commissie van de wereldraad tot bestrijding van het racisme aan zijn rapporten heeft toegevoegd, blijkt dat deze kerken pioniers werk hebben verricht op het gebied van boycots en niet zelden met succes. In het midden van de zestiger jaren 'bestormden' de kerken iri een gecoördineerde actie een leningsovereenkomst van 40 miljoen dollar, die een aantal Amerikaanse banken met de Zuidafrikaanse re gering hadden gesloten. De betreffende kerken hadden deposi to's bij deze banken en dreigden die terug te trekken indien de lening niet zou worden opgezegd. In enkele geval len gebeurde dit ook. De campagne werd begeleid door verscheidene ver klaringen van kerkleiders dat investe ringspolitiek ook zedelijke aspecten had, waarvan christenen zich bewust dienden te zijn. De campagne leidde mede tot intrekking van de krediet- overeenkomst door de betrokken ban ken. In verscheidene bedrijven voer den de kerken aandeelhouders-acties en aan aandeelhoudersvergaderingen werden resoluties voorgelegd tot het stopzetten van investeringen (bijvoor beeld van General Motors in Zuid .59 Wanneer we zeggen dat we onze vrij heid aan Amerika te danken hebben, luidt dikwijls het tegenargument, dat Rusland ons van het Duitse juk zou hebben bevrijd. Deze bewering houdt echter geen steek. Want als Amerika zich afzijdig had gehouden, zou Duits land geen invasie in West- en Zuid- Europa te duchten hebben gehad. Hit- Ier zou dan een belangrijk deel van zijn in bijna geheel Europa gelegerde strijdkrachten ook tegen de Russen hebben kunnen inzetten, en dan zou den de Russen zeer zeer zeker tot over de Oeral teruggedreven zijn of tot een afzonderlijke vrede zijn gedwongen. En wanneer Amerika niet voor mil joenen dollars vliegtuigen, geschut, tanks, pantserwagens, munitie en an der oorlogstuig aan de Sowjet-Unie had geleverd, zouden de Russen zelfs tegen de destijds in de S.U. opereren de strijdmacht van Hitier niet opge wassen zijn geweest. Dankzij de Ame rikaanse hulpverlening konden de Russen de ceeds tot Stalingrad opge rukte Duitse legers eindelijk weer staan en terugslaan. Nogmaals, wan neer Hitier toen wegens afzijdigheid van Amerika geen invasie in West- en Zuid-Europa te duchten had, en wan neer Amerika door zich afzijdig te houden niet zoveel oorlogstuig aan de Russen had geleverd, zouden de Rus sen destijds in no time tot een afzon derlijke vrede zijn gedwongen. En wij zouden indien Amerika zich buiten W.O. II had gehouden tot heden nog 'Heil Hitier' moeten roepen. Amerika moge fouten hebben ge maakt, maar onze vrijheid en econo mische wederopbouw (Maïshall-hulp) hebben wij aan Amerika te danken. Ook Rusland werd door Amerika voor een smade vrede gespaard. Don Haag Victor H. Huitink Oudere predikanten worden de dupe DEN HAG Het aantal vervulbare predikantsvacatures in de her- ♦Suü" vormde kerk loopt sinds 1969 beduidend terug. De mogelijkheid om van standplaats te veranderen is nu al voor veel dominees beduidend kleiner geworden. Vooral de oudere predikanten zullen daarvan de komende jaren de gevolgen ondervinden. Dit voorspelt de landelijke commissie voor het beroepingswerk van deze kerk in haar jaarver slag over 1971. Terwijl de hervormde kerk jarenlang acties voerde, om jongeren te bewe gen theologie te gaan studeren, stelt de commissie nu, dat de recente ont wikkeling eerlijk in de voorlichting ter sprake zal moeten worden ge bracht. 'Alle prognoses over een drei gend predikantentekort zijn door de ontwikkelingen sinds 1969 onbetrouw baar geworden. De kerk kan het zich niet veroocloven jongeren op te wek ken predikant te worden, als er aan het eind van de studie geen plaats voor hen is,' aldus de commissie. Eind 1971 telde de hervormde kerk officieel 1914 predikantsplaatsen, waarvan er 1527 bezet waren (eind 1970 waren deze cijfers resp. 1940 en 1541). Er waren dus 387 vacatures. In lang niet alle vacatures kan echter worden beroepen. In gemeentegroep V met 84 vacatures mag niet worden beroepen. Deze groep wordt als zoda nig opgeheven. Dit zijn de kleinste en armste gemeenten. Maar in de andere groepen zitten ook verschillende ge meenten, die financieel niet meer in staat zijn om te beroepen. Het werke lijke aantal mogelijkheden op een be roep is dan ook een eind beneden de 300. De beroepingswerkcommissie rekent er ook mee, dat verdere samenwer king van hervormden en gereformeer den zal leiden tot daling van het aantal predikantsplaatsen. Ook keren de laatste tijd meer Nederlandse pre dikanten uit het buitenland terug. De commissie wijst met name op de situ atie in Amerika en Canada, waar het aantal predikantsplaatsen drastisch vermindert. De geestelijke gastarbei der legt daarbij volgens de commissie dan vaak het eerst het loodje. Gereformeerde bond Feitelijk kan alleen in de modaliteit van de gereformeerde bond nog van een echt tekort (circa 60) worden gesproken. Dat blijkt ook uit de sta tistiek van het beroepingswerk. Van de 415 in 1971 uitgebrachte beroepen (in 1967 waren dat er nog 648!) werden meer dan de helft, namelijk 227, uitgebracht op predikanten of kandidaten van deze modaliteit. Oudere predikanten zullen vooral de dupe worden, verwacht de commissie. In 1971 was het nog mogelijk dat de helft van de beroepen predikanten ouder was dan 45 jaar. Maar in veel gevallen was dat pas, nadat men eerst tevergeefs naar een jongere predikant had gezocht. De kring beroepbare jon- der klein door de geringe toevloed van kandidaten in 1965-66. Maar deze kring zal de komende tijd elk jaar groter worden. De commissie stelt vast, dat veel ou dere predikanten ook nog op een andere wijze de onaangename gevol gen van de daling van het aantal predikantsplaatsen ondervinden. Het fraaie woord 'herstructurering' bete kent vaak weinig meer dan een extra belasting voor de betrokken predi kant. Eerder .emeritaat Het blijkt dan ook, dat vaker dan vroeger predikanten om vervroegd emeritaat vragen. Het is nu zo, dat hervormde predikanten in de regel op hun 65-jarige jaar met emeritaat gaan. Voor het berekenen van de pensioen grondslag geldt echter een maximum van 36 dienstjaren. Langer dienstdoen levert geen hoger pensioen. De sugges tie is daarom gedaan, om predikan ten, zodra zij een diensttijd van 36 jaar volbracht hebben, het recht te geven, emeritaat aan te vragen. Dit zou een niet onaanzienlijk aantal de mogelijkheid bieden, zonder lager pensioen één tot enkele jaren voor hun 65e jaar met emeritaat te gaan. De commissie dringt er ook op aan, de waarneming door onbevoegden on der goede controle te stellen. Dit mede om er voor te waken, dat predi kantsplaatsen voor langere tijd wor den geblokkeerd, die uitermate ge schikt zijn voor een part-time predi kantschap, dat een deel van de stu denten momenteel sterk ambieert. MAATREGELEN Kortgeleden werd ik getroffen <1 drie krantenberichten waarbij men meenden in een moeilijke situ gekomen te zij,n en toen tot maatn len besloten die niet in verhou< staan tot het gesignaleerde kwi Het begon met een min of m komisch bericht. De directie van schiinski liet de politie roepen t een dame tijdens de filmvoorstell haar kind de borst begon te ge Terecht kwam de politie niet Is geven van de borst aan een babj schokkend tegenover wat het vi doek in genoemde bioscoop te i geeft? Verder las ik dat in de traal Afrikaanse Republiek iem voor vier diefstallen (waarbij hij i tereenvolgens gestraft is met het wij deren van beide oren en een ha terechtgesteld zal worden. Tot verl tering van velen meldt het bet dat de man die tot deze maatn besloten heeft erom bekend staat huizen en auto's zich weder recht* toe te eigenen. Een derde voort* is dat van de waarschijnlijk veel duizend Aziaten met Engels pasp die binnen drie maanden Oega moeten verlaten. Dat een jonge S maatregelen moet nemen tegen n sen die de economie in gevaar b gen en misbruik maken van de niet tot in de finesses geregelde vensomstandigheden van een voli buiten kijf. Maar dit soort maatr len zullen alleen de vrede in wereld verder weg duwen. Harde m regelen kunnen in een uiterste situ nodig zijn, maar men bedenke i vele malen voordat men, zoals h een gehele bevolkingsgroep discr neert. Dit is een werken met genei saties waarvan niet alleen voor i betrokkenen, maar voor een gel volk het gevolg desastreus kan i Want waar is het einde, wanneer i mensen zo op één hoop gooit. Dat d tyrannieke overheden, en niet zei uit gemakzucht, waarbij de gerecl heid, die alleen een volk werkel verhogen kan, verre is. Afrika en van Gulf Oil in Angola). Deze boycotacties hebben nieuwe kracht gekregen nadat een veelrassige werkgroep van zestien personen Zuid Afrika had bezocht. Deze werkgroep samengesteld uit zes samenwerkende protestantse denominaties, legde be zoeken af bij Amerikaanse vestigingen en dochterondernemingen in Zuid Af rika en rapporteerde daarover. Som migen onder hen meenden dat een 'krachtig nieuw investeringsbeleid in Zuid Afrika na verloop van vele jaren zou kunnen bijdragen tot verbetering van het lot der niet-blanke bevolking, maar de meesten bleken van mening dat Amerikaanse bedrijven zich ge heel uit Zuidelijk Afrika dienden los te maken en 'dat de aanwezigheid van Amerikaanse firma's waarin wij aan deelhouders zijn, het stelsel van racis me, kolonialisme én apartheid dat in Zuidelijk Afrika overheerst, versterkt. 'Allen waren het er over eens dat Amerikaanse bedrijven in Zuidelijk Afrika niet doen wat in hun vermo gen ligt en wat zij behoorden te doen met betrekking tot hun nièt-blanke employees. Maar zelfs progressieve te werkstelling van de kant van Ameri kaanse bedrijven zal niet die funda mentele veranderingen in de samenle ving brengen waardoor vrijheid, ge rechtigheid en zelfbestemming moge lijk worden. 'Wij moeten erkennen dat de kerk van Jezus Christus ge faald heeft in zijn eigen verantwoor delijkheden, in de VS in Zuid Afrika en over de hele wereld om in het institutionele racisme, die verandering te brengen waartoe het evangelie ons verplicht', aldus deze Amerikaanse werkgroep. Het grootste gevaar voor de Zuid Afrikaanse economie zou het verlies zijn van-'onze meest kostbare pijplei ding naar de geavanceerde technologie en know how', zo werd onlangs in een financiële Zuidafrikaanse publicatie verklaard. De commissie tot bestrijding van het racisme overweegt dat een actie voor terugtrekking van kapitaal natuurlijk niet tot een overhaaste vlucht van kapitaal uit de republiek zal lelden, maar toch een factor zal worden waar mee grote bedrijven moeten rekenen. De druk zal de volgende gevolgen hebben: 1. Een paar bedrijven zullen over wegen, dat die baten van hun Zuidafri kaanse belangen niet opwegen tegen het negatieve image dat zij er thuis door krijgen en deze vervolgens afsto ten. 2. Bedrijven die nieuwe of aanvullende investeringen overwegen zullen met deze druk rekening moet houden en van enkele kan verwacht worden dat ze liever hun plannen zullen laten varen tot deze kritiek ontmoeten. 3. Vele bedrijven zullen gedwongen worden om zichtbare acties tot her vorming in Zuid Afrika te onderne men teneinde naar buiten hun aanwe zigheid daar te rechtvaardigen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Genemuiden (toez.): v. d. Bergh te Katwijk aan Zee Nieuwe Tonge: A. J. Wijnmaal0 Maartensdijk; te Roermond: C. Schlingemann te Valkenswaard-^ Waalre; te Oosterland: C. Slik te ningen; te Opeinde: A. Jonki vlootpreddkant te Veenendaal. Aangenomen: naar Hem-Venhui kand. J. J. F. van Melle, te Leii den, die bedankte voor Okkenbroe GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Nijega-Opeil Th. Kuiper te Borger. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Oud-Beijerland W. Buys, kand. te Hasselt, die dankte voor Opperdoes en voor koop; naar Gorinchem: W. de J< te Rotterdam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Lisse: J. van Vlié Aagtekerke. MtlNCHEN (KNP) 'De eenzij investeringen van de overheid in topsport zijn verdacht, omdat d door de aandacht vermindert voo veel belangrijkere taken van de i in school en maatschappij.' Dit sc ven de r.-k. hulpbisschop München mgr. Ernst Tewes en voorzitter van de evangelische k< raad ds. Hermann Greifenstein, dil leiding hebben van het oecumeni dienstencentrum van de kerken oj Olympische Spelen. 'In vele takken van sport', alduj leiding van het dienstencentrum de mens aan de grenzen van mogelijkheden gekomen. Men ii gonnen met chemische en biologi middelen de atleten tot nieuwe cordprestaties op te jagen.' De vei ring zegt dat de kerken niet m< zwijgen, wanneer de mens aan doel wordt opgeofferd. Geliefde IJslanders, door Ti Bruns. Uitg. Zuid-Hollandsche l' versmaatschappij, Den Haag. 158' 17,90. Als paardenexpert en publiciste Ursula Bruns alle werelddelen kruist Haar boeken ze heeft vijftien op haar naam ademen hartstochtelijke belangstelling het paard als metgezel van de m Ze vertelt in dit boek zo meesiep vol vuur en liefde over haar ben) IJslandse pony's dat geen paar vriend er koud onder kan blijven Al wekt het woord pony nogal verkeerde associaties, de IJslandi een volwaardig paard, zoals uit 1 la's tekst en niet minder uit de vaak poëtische foto's blijkt. Een p ook dat in Nederland zijn bewo raars bij duizenden telt niet het n vanwege zijn handzaamheid waan het door man, vrouw en zelfs bereden kan worden. Daarvoor b« ook in ons land alle gelegen) want veel maneges houden naad wone rijpaarden ook deze ruige den uit het hoge noorden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2