Romeinse curie zal
niet veranderen
Welkom in Holland
Münchense kerken in actie
voor Olympische atleten
Youth for Christ gaat
medewerkers scholen
Koptische bisschop op bezoek
Trouw
Kwartet
Bijbels uit Praag
voor Afrika
Ao w-vakantiebij slag
gehuwden hoger
DE KERK
DE WERELD
Tweede ontmoeting
kritische gemeenten
Vakantiewerker omgekomen
vandaag
Beroepings-
werk
Boekenetalage
Dode en gewonde l
ongeluk in Spanje|
TROUW /KWARTET WOENSDAG 9 AUGUSTUS 1972
Kerk - Binnenland T2/K
Prof. Van Hoik in Leiden:
LEIDEN (KNP) 'Op het pastoraal concilie van Noordwijkerhout
is op een bijna ontroerende manier geprobeerd om democratie en
hiërarchische leiding te combineren. Ik voelde me de advokaat van
de duivel, toen ik er zei dat het Nederlands experiment het voort
durend verzet zal ontmoeten van de romeinse curie. Geen enkel
teken wijst erop dat de curie verandert. Alleen als het helemaal niet
anders meer kan, zal Rome het onmogelijke combineren. Maar dat
is voorlopig nog niet het geval'.
Dit zei prof. dr. L. J. van Holk,
remonstrant; op de Leidse internatio
nale zomercursus 'Nederlandse experi
menten', gewijd aan de ontwikkelin
gen in kerk en theologie in ons land.
Volgens prof. Van Holk, die als waar
nemer op het vatikaans concilie en op
het pastoraal concilie te Noordwijker
hout de r. katholieke kerk van nabij
kent. was het 'bijzonder naïef' van de
Nederlandse katholieken om te den
ken dat hun democratische ideeën van
pluraliteit in Rome enige sympathie
zouden ontmoeten. Hij wees de bui
tenlandse cursisten erop dat paus
Paulus en de curie vanaf het eerste
begin 'tekens van afkeuring' hadden
laten blijken tegenover de Nederland
se lijn.
Prof. van Holk noemde in dit verband Prof. dr. L. J. van Holk
de aanstelling van de bisschoppen Si-
monis en Gijsen en de jonsgste brief
van het vatikaan om de macht van de
landelijke pastorale raad in te perken.
'Met angst vragen wij ons af wat zal
gebeuren, als Rome zeven volgzame
bisschoppen heeft benoemd. Afschei
ding? Vermoedelijk van een klein
deel, vanwege de vrijheid en de oeku-
mene. Maar de meesten zullen zich,
ondanks alle gewetensnood, bij het
voldongen feit neerleggen.
Optimistischer
Prof. dr. H. Fiolet, sekretaris van de
raad van kerken in Nederland, toonde
zich optimistischer. 'We wensen met
Rome te dialogeren. Ook het konflikt
is een vorm van dialoog. Rome is het
gezagvolle en beslissende centrum van
de dialoog. We hebben Rome nodig
als centrum van de wereldkerk. De
plaatselijke kerk kan niet alleen be
slissen. Anders hebben we geen ga
rantie geleid te worden door de Heili
ge Geest, maar door de Nederlandse
Geest.' In een schisma zag hij geen
enkel heil: 'alleen door in dialoog te
blijven kunnen onze moeilijkheden
worden opgelost.
Bisschop Samuel van de Koptische kerk in Egypte was gisteren te gast bij het dienstcentrum Oudezijds
De redactie behoudt ilch het recht voor om
ter opname In dexe rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BI)
{■ubllkatte wordt met de naam van do
nzender ondertekend. Brieven kunnen wor
den gezonden aan de heer Joh. C. Francken.
secretaris van de hoofdredactie vac Trouw-
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
Nederland en Israël (12)
Er was geen Palestijns "volk* in socio
logische zin vóór 1948. Een volk
wordt volgens de Oostenrijkse socio
loog Viktor Adler bepaald door histo
rische lotsverbondenheid. Deze ont
stond voor de Palestijnen eerst na en
éón Israels thuiskomst. Met 'geslaagd
experiment' en 'geslaagde kolonisatie'
is het zionisme, dat een onmiskenbaar
irrationale zijde heeft, niet af te
doen. Zich uitsluitend beroepen op
een sociologische studie betekent
trouwens altijd zich beroepen op een
deel-waarheid (de doom voor elk spe
cialisme). Op 24-11-'38 verklaarde de
toenmalige (niet-joodsgezinde) Britse
minister van koloniën, dat, als er na
1918 geen enkele Jood naar Palestina
zou zijn getrokken, daar de Arabische
bevolking nog altijd rond 600.000 zie
len zou tellen, zoals tijdens de gehele
Turkse overheersing. 'De Arabieren',
zei hij. 'kunnen beweren w?t zij wil
len: zij hebben in ruime mate geprofi
teerd van de Balfour-declaration'.
(een echt Engels understatement).
Het onrecht, de Palestijnen aange
daan. is groot, maar het is en blijft in
hoofdzaak te wijten aan de Arabische
'broedervolken', die nog steeds weige
ren de basis-resolutie 181 van de V.N.
te accepteren. Het tweederangs-bur
gerschap van de gebleven Palestijnen
(gevolg van de geweigerde vrede) is
heel wat draaglijker dan het lot van
de gevluchte meerderheid, die door
hun broeders geëxploiteerd en gema
nipuleerd worden. Zelfbeschikkings
recht van het Palestijnse volk is
noodzakeliik en daaraan zal Israël, na
zijn erkenning door de Arabische sta
ten. dienen mee te werken. Zo lang
echter Israël omringd wordt door 70
miljoen vijanden, die zich broeders
noemen van de Palestijnen, verdient
het kiezen van Israel's zijde prioriteit
boven het opkomen voor de niet-
ontkende rechten van de Palestijnen.
Terborg
Vergeten (3)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J. de Berg waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.
Waard te Groningen rectificeerde de ««r-wvuv «.j -v.* v..j—
opvatting van de heer H. Toxopeus te L'3XtOnnü,ff6l8,DriGKGn 100 te Amsterdam. Hij is één van de verscheidene leden van het centraal comité van de wereldraad die
Haamstede, dat ruim 90 procent van zich gaarne lieten uitnodigen om vóór de zitting een paar dagen te gast te zijn bij geloofsgemeenschap
pen en groepen voor getuigenis en actie in de Nederlandse samenleving.
de toenmalige bevolking pro-Duits zou #11
zijn geweest. Mr. De Waard was met Will Gil SRTT1GTI f?RftTl
zijn mededeling dat 'aanmerkeliik Daillwl O®®11
zijn mededeling dat 'aanmerkelijk
meer dan 50 procent in sterke mate
anti-Duits was' ongetwijfeld dichter
bij de werkelijkheid.
Maastricht
Godspell
De heer De Waal uit Bruinisse neemt
aanstoot aan het woord Godspell. Ge
heel onnodig. Dit woord is van Engel
se oorsprong. In het Engels van onge
veer duizend jaar geleden vinden wij
de woorden 'god spell' hetgeen be
tekent 'goede boodschap, goede tij
ding'; het tegenwoordige 'gospel'. Dit
'god' is dus een gewoon bijv. naam
woord met de oetekenis 'goed'. Die
zangers brengen dus 'a god spell', een
goede tijding. Ons woord Evangelie
betekent hetzelfde, doch is van andere
afkomst.
Hilversum
N. Hagers
Krishna-bewening
Toen ik de verslagen las van het
optreden van deze beweging in Kras-
napolsky te Amsterdam, dacht ik: wat
een mensenverering en (nu citeer ik
een oude professor), 'arm volk dat
met zulke zielespijze gevoed wordt'.
De mens, zegt men in die beweging
moet opgroeien tot een soort super-
ziel. Gods Woord zegt: Wast op in de
kennis en de genade van de Here
Jezus Christus. De volgelingen van
Krishna hebben twee lichtgele strepen
aan het voorhoofd, ten bewijze dat zij
Krishna toebehoren. Men zingt daar
van dan in extase. De volgelingen van
Christus hebben aan het voorhoofd
het teken en zegel van Gods Ver-
bondsbeloften, ten bewijze dat zij
Hem toebehoren.
Misschien zal iemand zeggen: er zijn
mensen, die toch maar van hun drugs
afgekomen zijn in die beweging. Gods
Woord zegt: Komt allen tot Mij, die
vermoeid en beladen zijt en Ik zal u
rust geven. Laten wij actief blijven
met Joh. 4 1, want our Master
(Jezus Christus) is coming.
Bussum
mevr. W. Knauff-Visser
MAASTRICHT-HEER (L) De be
sturen van Mako in Maastricht en
Geha cartonnages in Heer (L) (doch
ter van strokartonfabriek de Halm in
Hoogkerk bij Groningen) hebben be
sloten hun bedrijven per 1 september
samen te voegen. Hiertoe zal Mako de
meerderheid van de Geha-aandelen
verwerven, Mako (31 werknemers)
vervaart kartonnen kokers, die wor
den toegepast in de papier-, plastic-
verpakkings-, en textiel industrie, en
in de bouwnijverheid. Geha (57 werk
nemers) maakt luxe kartonnen dozen
voor vele doeleinden. Doel van de
fusie is de produktiecapaciteit van
beide bedrijven effectiever te kunnen
benutten en de groei in de toekomst
zeker te stellen. Het samengaan zal de
positie van het personeel niet benade
len en de mogelijkheden voor de
werknemers verruimen. De leiding
van de bedrijven zal geïntegreerd
worden. Overleg is gepleegd met de
bonden, due positief op de plannen
hebben gereageerd. Over de harmoni
satie van de primaire en secundaire
arbeidsvoo>rwaarden zaïl nog verder
overleg gepleegd wordien. Zowel het
personeel als die SER-fusiecomimissie
is op de hoogte gebracht.
MUNCHEN (KNP) De gezamenlijke (katholieke en protestantse)
kerken van München zullen tijdens de komende olympische sipelen
in het oecumenisch centrum, dat de atleten in het olympisch dorp
ter beschikking is gesteld, oecumenische diensten in allerlei talen gaan
verzorgen. Ook zijn de kerken actief op het gebied van de ontspan-,
ning.
Dit nieuw opgerichte oecumenische
centrum zal echter niet alleen voor
deze diensten gebruikt gaan worden.
Het gehele projekt omvat naast een
ruimte voor gebed, ook een jongeren-
trefcentrum, een kindercrèche en ver
schillende ontspanningsruimten. In
deze ruimten zal er gedurende de
spelen een permanente tentoonstelling
zijn van oude en moderne kerkelijke
kunst, om de bezoekers een indruk te
geven van wat er op dit moment in
Duitsland op dit terrein leeft. De
expositie omvat schilderijen, grafie
ken en plastieken.
Naast de oecumenis ihe diensten die
worden verzorgd door een commissie
onder leiding van de hulpbisschop
Landsbelang
J. G. van der Saag
Ook ik behoor tot de betrekkelijk
weinige, nog levenden die de oorlog
van 14-18 bewust hebben meegemaakt
(nog wel vrijwel geheel als gemobili
seerd reserve-officier). Mr. S. K. de
Volgens Trouw-Kwartet van 5-8-'72
vindt PPR-fractieleider Aarden het
opvallend, dat bij deze lijmpoging
voortdurend is geschermd met het
woordje 'landsbelang', alsof de pro
gressieve drie een ander belang verde
digen. Vanuit nepaalde opstellingen
in het parlement (vooral de Tweede
Kamer) kreeg ik vaak de indruk, dat
er bij de oppositie wel eens andere
belangen een grote rol spelen. Het
zelfde proef ik overigens ook wel eens
bij de regeringspartijen. Ook mij
kwam de term 'landsbelang' niet al
tijd geloofwaardig voor. Ik hoop dan
ook, dat spoedig de gewenste duide
lijkheid ontstaat betreffende de kabi-
netesperikelen. Wellicht wordt dan
ook duidelijk wat de verschillende
partijen bedoelen met die term. Is
'landsbelang' werkelijk meer dan
partijbelang? zie Trouw-Kwartet
d.d. 3-8'72. Toch betwijfel ik ook de
woorden van drs. Aarden. Als ik Ra
phael Smit in de Groene van deze
week moet geloven, is de progressieve
partner van de PPR, de PvdA er niet
voor het landsbelang. Hij schrijft: 'De
PvdA is een partij die langs
parlementaire weg een aantal doelstel
lingen wil verwezenlijken is er
niet om het land te redden en daar
mee de structuren die voor een socia
list steeds meer onaanvaardbaar zijn'.
Ik ben benieuwd, of de zogenaamde
'progressieve drie' hierin ook duide
lijk zullen zijn.
Groningen
J. W. Oosting
Apartheid (slot)
Daar van twee zijden door deskundi
gen mijn beweringen zijn verdedigd
zal ik me bepalen tot een paar kleine
opmerkingen: Voor mevr. N. Oud-
heusden-Wamsteeker: Wie maar éón
boekje heeft gelezen, meent een ge
leerde bol te wezen. Voor de heer
Ruud Posthuma: De meester in zijn
wijsheid gist, de leerling in zijn waan
beslist. Voor de heer Warmenhoven:
Eer u weer de apartheid in Zuid
Afrika verkettert, moet u eens lezen
wat Elsevier schrijft over de apartheid
in Rusland (29 juli 1972) en u dan
afvragen of dit lind en zijn napraters
in ons land wel enig recht hebben de
staf te breken over Zuid Afrika.
Den Haag
Dr. F. C. Dominions
UTRECHT Er is een schrikbarend
tekort aan kennis over geloofszaken
bij vele werkers van Youth for
Christ, aldus meldt Youth for Christ
zelf. Dat wreekt zich zodra zij kennis
willen overdragen. Veel jeugdwerk is
gedoemd om oppervlakkig te blijven
en te falen waar de achtergronden
van geloof en leven ter sprake komen.
Voor jongeren die in het jeugdwerk-
kader betrokken zijn of willen wor
den, organiseert Youth for Christ-
Nederland een cursus van tien studie
zaterdagen.
Deze cursus zal het karakter dragen
van een eenvoudige theologische leer
gang. Er zullen inleidingen gegeven
worden in de uitleg van Oude Testa
ment en Nieuwe Testament, en in
kerkgeschiedenis en dogmatiek. Hier
aan zal een aantal predikanten en
stafmedewerkers van Youth for Christ
meewerken. Er zal elke studiedag ook
een lezing zijn van een bekend ie
mand uit het kerkelijk leven. De
lezing zal gaan over een onderwerp
op gebied van de praktische theologie
of de ethiek.
De kursus zal zaterdag 26 augustus
beginnen en eindigen op 19 mei 1973.
Hij wordt gegeven in het gebouw van
de vrije evangelische gemeente aan de
Ivoordreef in Utrecht-O vervecht. De
studiedagen duren van half elf tot
vier uur. Sprekers en docenten zijn
o.a.: prof. dr. H. Berkhof, prof. dr. J.
Verkuyl, prof. dr. H. R. Rookmaker
en prof. dr. J. H. Velema. Het cursus
geld bedraagt zestig gulden
Inlichtingen bij het kantoor van
Youth for Christ-Nederland. Weerd-
singel O.Z. 31 Utrecht.
van Mllnchen mgr. Ernst Tewes en de
ds. Hermann Greifenstein zullen er
ook twee diensten in de open lucht
plaatsvinden. Op 25 augustus één in
Dachau met medewerking van de
joodse gemeente en op 2 september
één in München met als thema: 'kan
sen van de spelen of verspeelde kan
sen'. In deze gebedsdienst in München
is plaats ingeruimd voor gesprek,
zang, film en dans.
Ook zullen gedurende de spelen in
totaal zestien protestantse en katholie
ke kerken hun parochiehuizen open
stellen voor de atleten, hun begelei
ders en bezoekers. Deze onmoetings-
gelegenheden zijn bedoeld als 'oases
van rust in het rumoer van deze
grote stad'. Ook zullen daar adressen
aanwezig zijn van families die graag
iemand in hun gezin willen ontvangen.
PRAAG (EBPS) Voor het eerst
sinds de tweede wereldoorlog worden
in een Oosteuropees land bijbels ge-
De eerste duizend exemplaren van het VOOl*
nieuwe testament in het Koeranko
zijn gereed voor verzending van Praag
naar Sierra Leone als gevolg van een
order van de Westafrikaanse bijbelge
nootschappen. In Tsjechoslowakije
zullen meer bijbels voor West-Afrika
gedrukt worden. Orders zijn geplaatst
voor vijfduizend nieuwe testamenten
in het Baoele en tienduizend evange
liën in twee talen: Baoela-Frans. Ba
oele wordt gesproken door 800.000
mensen in Ivoorkust.
door H. Biersteker
Dit wordt een omgekeerde zaak-Gijsen, fluisterde
iemand van de gereformeerde bond toen het
benoemingsbesluit van dr. Albert van den Heuvel
in de hervormde synode was gevallen. En zowaar:
hij is jong, hij draagt een bril, hij rookt een pijp
en hij zegt óók nog dat de lokale kerk deel
uitmaakt van de wereldkerk. Maar overigens is
alles omgekeerd, heel goed opgemerkt door die
waarnemer. Dat weet iedereen die de man kent en
de mensen die bezwaar hebben tegen zijn benoe
ming pardon: de wijze waarop hij benoemd is,
anders komen er brieven. Maar het is natuurlijk
toch allebei. Als men de verhalen leest dringt
zich het beeld op van een naderende cycloon uit
Genève, die alles wat zich in de vaderlandse kerk
nog trouwhartig verticaal houdt wel eens even
horizontaal zal blazen. Of het beeld van een
bereisde Roel die met een hutkoffer vol uitheem
se feestartikelen en onaangename surprises het
kerkelijk leven in zijn geboorteland op 6telten
komt zetten.
Nietwaar? Een 'typische wereldraad-man', 'geen
samenbindende figuur', 'een figuur die zo polari
seert en die zoveel verzet zal oproepen.' 'levensge
vaarlijk wanneer hij deze functie van paus voor
het leven toebedeeld krijgt", 'een man die men
eigenlijk helemaal niet kent', 'die van de her
vormde kerk van Nederland eigenlijk alleen maar
een oppervlakkige kennis draagt', 'die voorheen
bovendien uitspraken heeft gedaan die ons werke-
üjk niet geruststellen ten aanzien van zijn opvat
tingen over de kerk en haar gereformeerde belij
denis' dat schept men zo even op uit een
artikel van ds. A. Vroegindeweij in het Gere
formeerd Weekblad.
Geen commentaar
Van den Heuvel, thans midden in de voorberei
dingen van de zitting van het centraal comité in
Utrecht, roept voortdurend 'geen commentaar' tot
diegenen die zijn reacties vragen op deze bezwa
ren Hij maakt een onthechte indruk: Hij heeft
niet staan dringen, maar werd grroepen. Tal van
journalisten die hem hebben leren kennen, vragen
zich af: waarom zegt een theoloog halverwege een
briljante carrière, een verbindingsman die zijn
sporen verdiend heeft in het onderhouden van de
delicate betrekkingen tussen zeer uiteenlopende
christelijke gemeenschappen, ineens de wereldraad
vaarwel om zich 'te begraven' onder de lasten van
het bestuur van de Nederlandse hervormde kerk?
Wat beoogt hij daarmee?
Een ding kunnen zijn vrienden met de bezwaar
den eens zijn: krijgt hij levenslang, dwz. geldt die
benoeming inderdaad voor het leven?
Uitdaging
Toen ik Van den Heuvel in Genève sprak na zijn
benoeming was hij zo gesloten als een pot over
zijn motieven. Het enige wat mij al eerder van
hem was opgevallen was zijn vrees om als 'com
municatiebaasje' in de weg te zitten van andere
mensen die even of meer representatief zouden
zijn voor de wereldkerk. Ik heb dat nooit een
argument gevonden, juist omdat hij een goed
zintuig had voor het eigene van zeer uiteenlopen
de christelijke tradities. In dat opzicht is hij ook
DRIEBERGEN Voor de tweede
maal is in de academie 'De Horst' te
Driebergen een landelijke ontmoeting
van kritiese gemeenten en groepen
gehouden. Deze nieuwe bijeenkomst
zal op 2 september worden gehouden.
De ontmoeting op 22 april j.l. was
bedoeld als eerste stap om elkaar te
leren kennen en ervaringen uit te
wisselen. Dit vervolg beoogt om van
uit een meer gericht programma een
aantal grondvragen te omlijnen en
wegen van beantwoording uit te stip
pelen.
De voornaamste vragen waar het op
deze tweede ontmoetingsdag om zal
gaan zijn: de kritiese gemeenten en
haar verhouding tot de kerk; de taak
van kritiese gemeente in de maat
schappij; en: praktiese vragen met
betrekking tot de organisatie van een
dergelijke gemeente.
Nadere inlichtingen zijn verkrijgbaar
op het contactadres: De Wetstein Pfis-
terlaan 55, Driebergen.
Van een correspondent
TERNEUZEN De 19-jarige Peter
Rommens uit Sluiskil, die op de
Westsluis in Terneuzen vakantiewerk
verrichtte, is door een ongeval omge
komen, doordat een tros van het uit
Oslo komend zeeschip bulk 'Venture'
brak werd hij tijdens het vastmeren
aan een been getroffen. In het Julia-
naziekenhuis te Terneuzen is hij over
leden.
KLEINE DORPSPRAAT
In deze dagen drijven zware bu
over ons dorp. Aan de ene kant
'stekende' zon en achter de kerk
donderkoppen. De zon verdwijnt
even daarna staat alles blank van
slagregens. Maar ook dat duurt i
lang. In de grote plassen lacht
hemel weer tegen wie het maar z
v/il. Ook andere buien zijn dit j
over het dorp getrokken. Waarom i
er dit jaar al twaalf mensen in
dorp overleden? Twee door een oi
luk en één door de bliksem getrof
In Hadel, even verderop, zo vertelt
rietdekker, zijn het er dit jaar al t
en dertig, tegen andere jaren zo r
de twintig. Dat is een hoop, hi
zegt hij. Maar ook hij weet niet w
het aan ligt. Hij is gisteren juist
de elfde keer grootvader geworden
daarvoor nog naar de stad gew(
Een kind van ruim acht pond en
moeite. Hoe zou dat vroeger gef
zijn, had de moeder aan de do!
gevraagd. Beiden, moeder en k
zouden er niet meer geweest zijn,
het antwoord. En zo gaat het le
hier verder. De overburen zijn in
valavond al weer op de fiets gest
Die kunnen niet thuis blijven, n
moeten de bossen in, waar altijd
te zien is. Een hert of een
konijnen. En als ik dan met hem
ga, met de auto, dan zien we nieti
we plagen hem dat dat wel
toevallig is. Of zijn ze bang voor i
Vanavond schieten ze met de b
achter café Den Bels. En morgei
er weer kermis, even over de gren
Berendonk. En zo gaat het lel
verder. Af en toe luidt de klok i
de kerkdienst en op welk uur vair
dag, zondag of in de week, het ooi
altijd bewegen zich meer of mii
mensen in de richting van de
kerkdeuren.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Goedereede: J. C. Stel
gen te Delft: te Rotterdam-IJsselnj
de: J. Voordouw te Aalsmeer. i
Aangenomen: naar Nijland: A.
ringh te St. Pancras.
Bedankt: voor Ede (buit. wijkgi
C. J. Amesz te Capelle. a.d. IJa
voor Onstwedde en St. Annaland:'
Verboom te Benschop.
Aangenomen: naar Langeslag:
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Stam, kand. te Hoogeveen, die
dankte voor veertien andere beroi
Van een verslaggever
DEN HAAG Het ligt in de bedoe
ling dat het aow-pensioen voor ge
huwden zal worden opgetrokken tot
het netto-minimumloon. Het lijkt der
halve voor de hand te liggen dat
vooralsnog ook voor wat de vakantie
bijslag betreft de aow de wet mini
mumloon en minimumvakantiebijslag
volgt. Dit hebben minister Boersma
en zijn staatssecretaris Rietkerk van
sociale zaken geantwoord op schrifte
lijke vragen van het Tweede-Kamerlid
Roolvink (ARP).
een geluksvogel: wie is het beschoren om uren
met mensen als Nikodiem, Martin Buber, Martin
Luther King, of een curiekardinaal, een doodbid
der uit Jamaïca of een volgeling van de profeet
Simon Kimbangu te praten?
En als het verstaan van de Schrift daarbij zo vaak
onderwerp van gesprek is, groeit er dan niet een
nieuwe geloofsverbondenheid die de spanning met
de praktijk in de kerk van herkomst te groot
maakt? Of is het juist die afstand tussen grond
vlak en mondiale vergaderingen die hem uit
daagt? Wordt die uitdaging versterkt nu de be
zwaren tegen hem inmiddels ook de voorpagina
van De Telegraaf hebben bereikt, de krant die de
laatste tijd zo heerlijk bewogen is met het behoud
van het geloofsgoed van de kerk? Krijgt hij meer
zin nu hij ook van de linkerkant te pakken is
genomen door de hoofdredacteur van de Nieuwe
Linde die hem gemakshalve een 'verbocnaat' noem
de iemand die met woorden regeert. Een
vreemde poging om iemands uitgesproken talent
zó te ridiculiseren dat het tegen hem gaat getui
gen.
Orthodox
Het hoofdstuk 'De rumoerige terugkeer van Al-
bert van den Heuvel in de vaderlandse kerk' is
nog lang niet afgesloten. Volgende week, als hij
in Utrecht bijvoorbeeld <le complicaties zit uit te
rafelen die verbonden zijn met het vakante oecu
menisch patriarchaat van Constantinopel, tegeno
ver westerlingen die die orthodoxe gevoeligheden
maar lastig vinden, vergadert de commissie voor
de behandeling van bezwaren en geschillen over
de vraag of zijn benoemingsprocedure wel ortho
dox was. Welkom in Holland.
Overigens heb ik geen medelijden met hem. De
hem gegeven inzichten over de kerk maken dat
hij dat allemaal wel kan hebben. Hij heeft zelf
niet staan dringen, maar went' geroepen. En
Holland daarvan zei hij eens: 'je vindt bijna
nergens tegelijk zo'n passie voor het belijden en
zo'n passie voor de gerechtigheid, die met elkaar
dan ook zoveel moeite hebben.'.
l
Tom Wolfe De Trip, the ele*
kool-ald acid test. Vertaling: Bert'
ning. Uitgave: Bert Bakker N.V.
Haag. Prijs: ƒ19,50, 400 blz.
Als er ooit een fascinerend boel
geschreven over de opkomst en ort
gang van de LSD (Add)-generj
dan is het wel De Trip van
Wolfe. Het boek is het beste te tl
ren als het 'On the road' van de a
ger jaren, temeer omdat het l
alleen het doen en laten vanf
underground uit die tijd beschi
maar ook omdat in De Trip de
van 'On the road', Neal Cassidyt
nieuw opduikt. Trouwens ook figf
als Jack Kerouac (schrijver vanf
the road), Allen Ginsberg en Tirnt
Leary komen er meer dan eeni
voor. I:
Hoofdfiguur in De Trip is Ken Kf
die naam heeft gemaakt met bof
als 'One flew over the cuckoo's i
en 'Sometimes a great notion'. Saf
met zijn volgelingen, de Merry Prf
sters, trekt hij in een met psychet
sche kleuren en met vele luidspra
behangen bus door Amerika om'
gebruik van LSD te propageren
zelf georganiseerde bijeenkomsten^
uitmonden in geweldige happen#
Kesey is daarbij duidelijk de lef
die zijn volelingen voorhoudt i£
hun eigen 'thing' te doen, waarbi
maar twee mogelijkheden zijn: je r
In de bus of je bent erbuiten, i
de bus zelf gaat door zonder datjp
daar met iemand rekening wordtL
houden.
Wolfe zelf, die pas met Kesew
aanraking komt, als hij In de gevaP
nis in Californië zit, heeft aam
hand van brieven, verhalen enp
sprekken met leden van de Mi
Pranksters het verslag van deze k
bijeengeschreen in een pakkg
maar hijgerig soort proza, dath
flitsende van deze Trip nog
moet benadrukken.
Vertaler Bert Koning, die zo <j,
mogelijk bij de tekst wilde blij
heeft het dan ook niet gemakkj
gehad, want het freaking, speed, f
en day-glo is niet van de lucht. T
echter daar doorheen weet te wok
len (en dat gaat sneller dan de 1°
denkt) wordt door deze undergroL
groep van het eerste uur in de J
dat de Beatles voor het eerst Ama
aan doen, mee op sleeptouw genoL
en beleeft met de Merry PrankT
de meest waanzinnige dingen, wai
het gekste nog niet genoeg is. f
torn: te gek, weet je wel.
K. i
Van een correspondent L
OCHTEN De 22-jarige Henkl
Doorn uit Ochten (Betuwe) is bijl
verkeersongeluk in zijn vakantiepl
aan de Costa Brava in Spanje omir
men. Met zijn verloofde, mej. M|
uit Veenendaal. werd hij langsji
weg geschept door een personen!1
Mej. S. is zwaar gewond in eenl(
kenhuis opgenomen.