ROME KAN ZICH AANSLUITEN BIJ WERELDRAAU Buitenlanders benieuwd naar kerk in Nederland Conclusie van gezamenlijke werkgroep: riubllkatle wordt met de naam van de nzeoder ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. ■ecretarls van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbua 8S9. Amsterdam. Trouw K wartet vandaag Beroepings- werk Poolse priesters moeten drugverslaving tegengaan Boekenetalage TROUW/KWARTET DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1972 Kerk/Binnenland T2/K2 Van een onzer redacteuren GENÈVE De Joint Working Group (gezamenlijke werkgroep) van het r.k. secretariaat voor de eenheid en de wereldraad van kerken, heeft een rapport gepu bliceerd, waarin een model wordt uitgewerkt voor aansluiting van de r.k. kerk bij de wereldraad van kerken. Er wordt niet meer gedacht aan één bisschoppencon ferentie die zou kunnen toetre den maar aan een lidmaatschap van de r.k. kerk als geheel. Na mens haar zouden bisschoppen synode en bisschoppenconferen ties het lidmaatschap moeten 'uitoefenen'. Soortgelijke oplos singen zijn ook voor andere leden-kerken van de wereldraad getroffen. De bisschoppensynode is het tweejaar lijkse topoverleg van paus en bis schoppen; bisschoppenconferenties val len meestal samen met de grenzen van Landelijke kerken of "lokale ker ken', zoals ze in het r.k. spraakge bruik heten. De bisschoppenconferenties dan zou gevraagd kunnen worden aan de Hei lige Stoel de namen van gedelegeer den voor te stellen die zij naaT de assemblee en naar andere organen van de wereldraad willen afvaardigen. Berichten van de wereldraad zouden gelijkelijk naar de bisschoppenconfe renties als naar de Heilige Stoel kun nen worden gezonden. De bisschop pensynodes zijn te besdhouwen als de juist partners van de wereldraad in zaken die krachtens de regels in de r.k. kerk tot hun bevoegdheid behoren. Over de omvang van de vertegenwoor diging van de r.k. kerk in de wereld raad wordt in het gezamenlijke rap port het volgende gezegd: In de vertegenwoordiging moet de geografische en culturele verscheiden heid van de r.k. kerk het volle ge wicht krijgen. De vertegenwoordiging moet niet zo groot worden dat andere kerken niet meer tot hun recht zou den komen als deelhebbers in de dialoog en in de gemeenschap. Die overweging is ook nu reeds van kracht in de wereldraad. Grote kerken worden niet vertegenwoordigd naar proportie, kleine kerken hebben een grotere vertegenwoordiging dan hun numerieke omvang zou gedogen. De r.k. kerk heeft in zijn oecumenische activiteiten dit principe ook inmiddels erkend, aldus de studie. De delegaties van de r.k. kerk zouden zowel personen moeten omvatten die representatief zijn zowel voor de Hei lige Stoel en de bisschoppensynode als voor de bisschoppenconferenties. De criteria die nu reeds gebruikt worden voor de aanwijzing van gedelegeerden voor de bisschoppensynode kunnen in dit verband nuttig zijn. De wereldraad legt er de nadruk op dat niet alleen de clerus maar ook de leken (speciaal vrouwelijke en jeugdi ge vertegenwoordigers) in zijn werk betrokken moeten worden. Dat is in overeenstemming met tendenzen in de r.k. kerk. Maar, voegt de studie eraan toe, er kan natuurlijk geen kwestie zijn van beperkingen op de vrijheid van de kerken om zélf de samenstel ling van hun delegaties te bepalen. Bindende regels zouden hier de r.k. deelneming inderdaad moeilijker ma ken. In de assemblee zou de rJc. delegatie niet kleiner moeten zijn dan een vijfde en niet groter dan een-derde van het totaal aantal gedelegeerden. In het centraal en het uitvoerend comité zou de vertegenwoordiging on geveer van dezelfde proportie moeten zijn. Dat zou het waarschijnlijk nood zakelijk maken het aantal leden van het centraal comité op te voeren van 120 tot 150. Bij het uitvoerend comité De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ Koffiedik De koffieprijzen zijn omlaag gegaan. Hebt u zich ook afgevraagd hoe dat mogelijk was? Zou er een goede oogst geweest zijn? En als dat zo is, zijn wij dan degenen, die daarvan in de eerste plaats moeten profiteren? Zou den de plantagewerkers in Zuid Ame rika nu ook een kleine loonsverho ging gekregen hebben? Of zouden de ondernemers de verhoogde winsten ijlings op een Zwitserse bank hebben gedeponeerd? Ik vraag maar, want ik ben consument. En de ondernemingen zorgen er wel voor dat de consument dom blijft. Dan kunnen de onderne mingen blijven bedisselen waar de winsten heen verdwijnen, waar de grondstoffen goedkoop ingekocht wor den, waar de pijpleidingen het land schap gaan vermoorden en waar het milieu verpest mag worden. Was u die publikatie ook vergeten, die ver telde hoe vijf of zes grote concerns ons land regeren? Ziet u wel, zo dom zijn wij. Winsum W. J. Veldstra De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie-. J. de 8erg waarnemend Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bonk (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Apartheid Met grote verbazing lees ik telkens stukken en ingezonden brieven over Zuid-Afrika. Daaruit blijkt dikwijls, dat de schrijvers nooit in Zuid-Afrika zijn geweest en hun kritiek baseren op wat 'anderen' gezegd en geschre ven hebben. Die 'anderen' zijn ge woonlijk Engelsen (bisschoppen en studenten bijvoorbeeld). Het zit Enge land nog lelijk dwars, dat het in 1951 Zuid-Afrika als lid van de Commom- waalth verloor zonder dat er een schot werd gelost! Is men de Boeren oorlog nu al vergeten? Dr. Dominieus heeft groot gelijk. Ne derland moet zich met zijn eigen zaken bemoeien, die er ondertussen niet erg fraai uitzien. De heer War- menhoven beweert, dat het 'geen be moeizucht is maar een kwestie van het (christelijk dan wel humanitair) geweten'. De wereld schijnt vandaag een bijna volmaakte chaos te zijn omdat zoveel landen bezig zijn met de splinters in de ogen van anderen eruit te halen en zich niet bewust zijn van de balken in eigen ogen. Daar komt nog bij, dat wat er over Zuid-Afrika wordt geschreven, groten deels onjuistheden en zelfs onwaarhe den zijn. Ik heb er 34 jaar gewoond en weet waarover ik spreek. Ik ben ook in Vietnam en Cambodja geweest (in 1966 en 1967), maar over de werkelijk afschuwelijke dingen die daar gebeuren, maken de meeste Ne derlanders zich niet bezorgd, althans niet de heer Warmenhoven! Bussum P. J. van L. Maas Pijpleiding Het artikel van Rudie van Meurs 'Natuurgebied opgeofferd voor pijplei dingtracé* onthuld een nieuwe aanslag op een van de nog in ons lad aanwe zige natuurgebieden. Het zal 'Total' wat kunnen schelen als Zuid-Beveland 'loss' raakt, als de winst maar 'bin nen' komt. Schrijf uw protest op een briefkaart en stuur deze naar het gemeentebestuur (B. en W.) van Borssele. Borssele Dit is een zaak die ons allen aangaat? Schiedam J. Groenenberg Pijpleiding Het olieconcern Total wil een pijplei ding aanleggen door het natuurgebied 'De Poel' in Zuid-Beveland. En weer schijnt een blijkbaar machtig oliecon cern de ongelijke strijd te winnen. Het is zonder meer grof dat enkele bestuursambtenaren en Total de wil van de plaatselijke (en niet alleen plaatselijke) bevolking terzijde schui ven, weigeren inlichtingen te ver strekken waar men recht op heeft en geen enkel respect voor de natuur toont. De onverkwikkelijke manier waarop B W van Borselen deze zaak behandeld hebben is zeer zeker geen reclame vooi democratisch ge meentebestuur. Als Total hier zonder meer zijn zin kan doordrijven, begrijp ik ook waarom dc processen tegen olie- en gasooncerns die in de Wad denzee en het IJsselmeer gaan of willen boren, zo goed als geen resul taat opleveren. Blijkbaar zijn deze concerns belangrijker dan ons welzijn. Trouwen ook de verouderde mijnwet e.a. moeten in dit verband drastisch worden herzien. Het is een pijnlijke gewaarwording dat het juist de chr. partijen zijn die dergelijke concerns en hun plannen steunen. Het lijkt mij wenselijk dat zij wat het milieubeheer betreft de Bijbel nog maar eens goed moeten doorlezen: wij moeten de aar de bewaren, niet ondergraven. Katwijk a.d. Rijn C. Boolj zal echter een dergelijke uitbreiding moeilijkheden scheppen omdat dit vanwege zijn beweeglijkheid en ge makkelijke bereikbaarheid bewust klein is gehouden (30 leden). De r.k. kerk zou ook vertegenwoordigd moe ten worden in het zes man sterke presidium van de wereldraad, in de groep van 'officers' (de voorzitter en vioe-voorzitter van het centraal comité en de secretaris-generaal) en in de staf. Geen beletselen In de studie wordt een uitvoerige uiteenzetting gegeven van de wijze waarop de wereldraad zichzelf ver staat Dit om aan te tonen, dat geen kerk (dus ook de r.k. kerk niet) haar eigen kerkopvatting behoeft te wijzi gen om lid van de wereldraad te kunnen zijn. Daartoe wordt de verkla ring van Toronto uit 1950 aangehaald die stelt: 'de ledenkerken van de we reldraad beschouwen de relatie van andere kerken tot de éne heilige algemene kerk waar de belijdenis van spreekt, als een onderwerp voor we derzijdse beschouwing. Lidmaatschap van de wereldraad houdt niet In dat iedere kerk de andere leden-kerken moet beschouwen als kerk in de volle zin van het woord.' Ook over de positie van het gezag behoeft volgens de studie geen ver warring te ontstaan door toetreding van de rJc. kerk. De oonstitutie en de regels van de wereldraad verschaffen deze een rui me eigen bevoegdheden in het nemen van initiatieven, het beleggen van conferenties en het afleggen van ver klaringen, maar de verklaringen heb ben geen constitutioneel gezag, nog juridisch bindend karakter. De vrij heid van de rJi. kerk voor haar eigen gezagsuitoefening wordt door het lid maatschap op geen enkele wijze aan getast Zoals voor alle leden-kerken kan het gezag van uitspraken van de wereldraad door de r.k. kerk zelf ter beoordeling overgelaten worden. Tweeërlei spreken Opmerkelijk is de volgende passage in de studie: 'De r.k. kerk spreekt en handelt gezaghebbend op wereldni veau. Andere kerken uiten zich niet op dit niveau. De leden van de wereld raad nedigen er toe deze ails een organisatie te beschouwen die hen in staat stelt bepaalde taken op wereld niveau te doen. De vraag rijst wat de verhouding zou zijn tussen het r.k. spreken en handelen en de activitei ten van de wereldraad. Aan de ene kant moet gezegd worden dat de twee wijzen van spreken zich positief tot elkaar kunnen verhouden, het kan meer en meer een voordeel blijken te zijn dat deze twee wijzen van spreken op wereldniveau er zijn. Het gezag hebbende spreken of handelen van de r.k. kerk kan wenselijk zijn in de éne situatie, de gemeenschappelijke stem van de wereldraad van kerken in een andere. Het zij echter eerlijk onder kend, dat er ook zekere moeilijkheden kunnen ontstaan. Het kan gebeuren dat een verklaring van de r.k. kerk verschilt van een Verklaring die uit een oecumenisch gesprek is opgeko men.' Dat laatste is overigens geen ramp, zegt de studie, het is vaker voorgeko men dat leden-kerken de wereldraad openlijk kritiseerden. Maar elkaar vooraf consulteren en inlichten acht de studie wel nodig om onnodige conflicten te vermijden. Ook het primaat van de paus wordt in de gemeenschappelijke studie geen beletsel geacht voor het lidmaatschap, immers de wereldraad is geen super- kerk en iedere lid-kerk kan zijn eigen kerkleer en kerkstructuur hebben. Op de vraag of het pontifioaat wel het zelfde zal kunnen blijven functione ren als voorheen antwoordt de studie onder meer, dat dit in het oecume nisch verkeer van de r.k. kerk in elk geval eenvoudiger zal functioneren bij een lidmaatschap dan zonder. Van daag moet de paus er bij iedere gemeenschappelijke verklaring of ac tie bijgehaald worden en dat zal dan niet meer nodig zijn. Ook het feit dat het Vaticaan als staat optreedt met een eigen diplomatieke dienst, kan moeilijkheden veroorzaken, maar in principe kan ook de legale status van de Heilige Stoel geen fundamenteel beletsel zijn voor het lidmaatschap. Het lidmaatschap vergt ook geen eens luidende opvatting over het optreden van de kerk in het internationale verkeer. De studie had ook andere mogelijkhe den dan aansluiting bij de wereldraad Niet nabij Van een onzer verslaggevers LEIDEN 'Nu begrijp ik beter, waar die rebelse geest in de Ne derlandse kerk vandaan komt', zei ons gisteren de Australische pater oJhn Bathersby, nadat hij net een college had gevolgd van de Amsterdamse (straks Utrecht se) kerkhistoricus dr. O. J. de Jong, waarin deze onder meer het bourgeois-individualisme uit de middeleeuwen had aangewe zen als een van de grondtrekken van het Nederlands volkskarak ter. Op initiatief van de Leidse faculteit der gndsgeleerdheid wordt op het ogenblik in Leiden een internationale, interuniversitaire zomercursus gege ven. Deze cursus, die tien dagen duurt, is bedoeld om buitenlanders inzicht te geven in de ontwikkelingen in kerk en theologie in Nederland. Het is voor het eerst, dat in ons land een dergelijke curus wordt georgani seerd. Vijfentwintig theologen uit negen lan den hebben zich aangemeld. Verschil lende van hen zijn van plan, om in aansluiting aan de cursus nog iets mee te maken van de bijeenkomsten van de wereldraad van kerken, 13 tot 23 augustus in Utrecht. De cursus staat onder leiding van de Leidse hoogleraren H Berkhof. G. J. Hoen- derdaal en A. J. Rasker. Gisteren begon de eigenlijke cursus met twee colleges, waarin prof. De .Tong een historisch overzicht gaf. Dit zal vandaag nader worden uitgediept, als prof. Hoenderdaal als typerend element uit de ontwikkeling in Ne derland de tolerantie-gedachte (zeven tiende eeuw) naar voren zal halen en prof. J. van den Berg van de Vrije Universiteit te Amsterdam een over zicht zal geven van de negentiende eeuw (Réveil. Afscheiding, Groninger school, ethischpn. en de emancipatie beweging van de gereformeerden on der Abraham Kiivper en de rooms- katholieken). Als afsluiting van de historische inle'd:ne behandelt prof. Berkhof dan vrijdagmorgen de secula risatie in Nederland en de theologi sche doordenking daarvan. Uitgebreid zal vervolgens aandacht worden geschonken aan de toenade ring tussen Rome en de reformatie in Nederland. Over dit onderwerp spre ken de hoogleraren A. J. Bronkhorst, H. A. M. Fiolet en L. J. van Holk, terwijl maandag een forumdiscussie zal worden gehouden over het recente interimrapport van de werkgroep in tercommunie en ambt van de raad van kerken. De dinsdag en woensdag zijn gewijd aan specifieke bijdragen vanuit de Een overzicht van de meeste deelnemers aan de Leidse internationale theologencursus tijdens een bijeenkomst in het theologisch instituut aan het Rapenburg. Nederlandse theologie: nieuwe trends in de r.k. theologie, toegespitst op de christologie (dr. T. M. Schoof, Nijme gen), de nadruk in Nederland op het Oude Testament (mevrouw dr. E. Flesseman-van Leer) en de doorden king in ons land van theokratie en radikalisme (prof. Rasker). Donder dag spreekt tenslotte dr. W. A. Visser 't Hooft over de Nederlandse bijdrage aan de oecumenische beweging. Een uitgelezen program derhalve. Verder staan op het programma o.m. kennis making met de Leidse studentenge meente, en de derde-wereldwinkels. De meeste deelnemers komen uit de Verenigde Staten. Verder zijn verte genwoordigd Engeland, Australië, Ca nada. West-Duitsland. Brazilië, Fran krijk, Ghana en Italië. Onder hen zijn zeven rooms-katholieken. Ongeveer de helft van de deelnemers is studenten, die in Europa studeren en deze kans aangrijpen om de ontwikkeling in Nederland van nabij te leren kennen. Pater John Bathersby is zeer be nieuwd naar het rooms-katholicisme in Nederland, evenals dr. Emile Laf- ranz van de Notre Dame-seminary in New Orleans. Diens belangstelling werd gewekt door lezingen, die de Nijmeegse hoogleraren Coenen en Van de Pol in de Verenigde Staten hielden. Anglicaans priester K. J. Frampton uit Don Mills (Canada) ziet hier een goede kans om een niet- angelsaksisch christendom te leren kennen. De Italiaanse priester Reho Cosimo is hier gekomen, om, zoals hij ezi, 'het theologisch pluralisme' te bestuderen. Oud-Nederlanders Er zijn verschillende oud-Nederlan ders bij, die weer 'bij' willen raken, zoals rev. Maarten Goudkamp (voor heen hervormd predikant in Sas van Gent, thans anglicaans priester in u- stralië en tijdelijk part-time oud-ka tholiek pastoor in Leiden), rev. E. C. Prinselaar, die in Canada sociaal jeugdwerk doet en zijn landgenoot theologisch student Jack Plantinga van de Christian Reformed Church, die zeer kritisch gekomen is ('ik heb al zoveel van die oecumene gehoord, ik wil het nu eens zelf meemaken"). Zuster Theophane Egan uit AAustralië wil zoveel mogelijk van andere chris tenen leren. Het meest curieuze ant woord op de vraag, waarom hij naar Leiden gekomen was, gaf de Brit dr. Hubert Cunliffe-Jones, dekaan van de theologische faculteit van de universi teit van Manchester. Een student van hem is bezig met een Nederlands onderwerp en daarom' vond Cunliffe- Jones het nuttig, zich grondig in de Nederlandse kerk en theologie te ver diepen. Jacobus van der Purge uit Ghana is, zoals zijn opmerkelijke naam niet zou doen vermoeden, een volbloed Gha- nees. Hij is presbyteriaan en studeert aan de theologische hogeschool van de Duitse oud-lutheranen in Oberursel. Hij verwacht veel van de Leidse cur sus, want waarom is hij gekomen? 'Om later te kunnen zeggen: daar ben ik bij geweest'. Kardinaal Willebrands (midden) en dr. Blake (rechts), gefotografeerd in gesprek met koning Gustaf Adolf van Zwe den tijdens de assemblee van de wereldraad in Uppsala in 1968. Samen introduceren zij de studie van de 'Joint Working Group' van Rome en de wereldraad die concludeert dat een lidmaatschapsaanvraag van deze kerk bij de wereldraad de beste oplossing is. Samen spreken ze ook de verwachting uit dat ze het niet meer zullen meemaken. overwogen, zoals doorgaan met en versterking van de incidentele samen werking of omivormiiing van de wereld raad tot een samenbundeling van wereldomvattende confessionele bon den (zoals de lutherse wereldfedera tie, de hervormde wereldbond, enzo voort die als wereldomvattende orga nisaties gelijksoortige partners zouden zijn van de r.k. kerk.) Om allerlei redenen te veel om hier uiteen te zetten werd die mogelijkheid ech ter weer van de hand gewezen. In hun voorwoord bij de studie geven kardinaal Willebrands van het secre tariaat voor de eenheid en Blake van de wereldraad al een zeker commen taar op de studie: zij achten de wereld raad tezeer uitsluitend bekeken van uit zijn geschriften en te weinig van uit de praktijk van zijn ontwikkeling. Dit is niet het eind van de studie, zeggen zij en over de mogelijkheid van een lidmaatschapsaanvraag van de r.k. kerk spreken zij zelfs uit, dat het niet de verwachting is dat zo'n aan vraag in de nabije toekomst zal ge schieden.' DR. SPOCK Steeds meer trekt de Amerikaanse presidentskeuze ook in Europa de aandacht Niet alleen vanwege het geweldige spektakel met de spannende eind-race, meestal tussen twee top- kandidatén, maar de laatste jaren steeds meer vanwege de inhoudelijke betekenis, nl. de vraag welke koers de Amerikaanse buitenlandse politiek de komende jaren zal gaan varen. Nu al zijn de beide grote rivalen, Nixon en McGovem, bekend. De verkiezing van de laatste als aanvoerder van de De mocraten was al een spektakelstuk op zichzelf. Nu bereikt ons het bericht dat ook de bekende kinderspecialist, pacifist en contestant tegen de Viet- nam-oorlog, dr. Benjamin Spock zeer waarschijnlijk door The People's Party kandidaat gesteld zal worden. Het is in te denken dat voor velen McGovern niet ver genoeg gaat, on danks zijn niet altijd even verstandige belofte van 'binnen 90 dagen alle Amerikanen uit Vietnam'. Misschien juist wel vanwege deze wat luchthar tig uitgesproken voorspelling is een zeker gebrek aan vertrouwen in deze kandidaat begrijpelijk. Of het ook ge wettigd is is echter de vraag. Zoals het er nu uitziet zal McGovern een harde dobber krijgen om deze verkie zingen te winnen. Vandaar dat een radicalere kandidatuur, als die van Spock, de zaak alleen maar nog hache lijker kan maken. Men kan zich daar om afvragen of dit laatste nu wel verstandig is. In de Amerikaanse pre sidentsverkiezingen gaat het sinds mensenheugenis om twee mannen. De derde of vierde enz. kwamen nimmer ter sprake. Zij verminderen slechts het aantal stemmen voor die kandi daat die althans in zekere mate relati verend over het buitenlands optreden van de U.S.A. zal gaan denken en daarnaar hopelijk handelen. Een ver splintering van het aantal stemmen van mensen die dit laatste voorstaan kan dan ook alleen betreurd worden. Zo'n kandidatuur mag begrijpelijk zijn, ze is niet reëel. En omdat het nog steeds om miljoenen mensenle vens gaat is dit realisme van het bereikbare noodzakelijk. NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Vlissingen: L. de Liefde te Lemeler. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Wildervank-Veendam: C. W. Buys te Hasselt. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Giessen-Rijswijk (toez.): kand. P. v. d. Horst te Leiden, die bedankte voor Strijen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Sioux Center (USA): D. Hakkenberg te Dordrecht. NED. HERV. KERK Overleden: M. Ottevanger, em. pred. te Leiden. WARSCHAU (KNP) De rooms- katholieke priesters moeten 'alles wat in hun vermogen ligt' ondernemen om te verhinderen dat in Polen 'de plaag van de verslaving aan verdo vende middelen samenvalt met de plaag van het alcoholisme'. Aldus een oproep in het Poolse tijdschrift 'Ho mo Dei', een uitgave van de paters redemptoristen. De verslaving aan drugs is in Polen nog niet zo onrust barend als elders, maar volgens het blad bestaat er grote kans dat de situatie shel verslechtert. Het gebruik van' drugs in middelbare scholen in Warchau, Krakau en Lodz neemt toe. Arthur Hailey 'Wielen' Uitgave Zuid-Hollandsche Ultvergsmlj. Stok Den Haag. Prijs: ƒ22,50. Hailey, die behoort tot de auteurs van 'best sellers' in de Verenigde Staten, heeft ons destijds bijzonder geboeid met zijn boek 'Hotel', een sociale karakteristiek van hotelleven in New Orleans. Zijn nieuwste 'turf' speelt in de autostad Detroit. Aan de conceptie van deze roman liggen in principe dezelfde bouwstenen ten grondslag. De auteur beschrijft een aantal topfi guren, die de produktie van wereld merken van auto's ledden. Hij wisselt beelden van het genadeloze zakenle ven af met de niet mander genadeloze besclirijving van het arbeidsproces aan de lopende band, conflicten, al dan niet in de sfeer van de rassenpro- blematiek en de strijd van en met de vakbonden. Men moet bewondering hebben voor de wijze, waarop deze buitenstaander zich heeft ingeleefd in het gecompliceerde ooncurrentie-veld en de technische aspecten van de nationale en vooral internationale au to-industrie. Beide laatste factoren zouden deze roman bij vooriceur voor mannen aantrekkelijk maken, maar de formule van Hailey is: auto én sex. Ten aanzien van dit laatste zijn er zoals bij auto's dure, verwende en eenzame vrouwen in alle lagen van de samenleving, die rondom en in de fabrieken is gesitueerd. Opmerkelijk is Hailey's uitspraak inzake de man dag en de vrijdag in het mammoetpro ces der fabrieken. Op genoemde dagen is er veel verzuim en komen nogal wat auto's met fabrieksfouten van de band. 'Wielen' is andermaal een fasci nerende roman, rijk aan levensechte figuren, idealisten en niets ontziende lieden, maar allen op hün wijze geob sedeerd door wielen Rfs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2