nnn I (Doctorian) in ons land Geloven is gewoon iets zakelijks c J Kerkelijk huwelijk in Afrika weinig in trek Congres bijbellandzending uw probleem Extra hervormde collecte voor oecumenisch werk Trouw Kwartet Advies wereldraad: kritisch beleggen in Zuid-Afrika Overval op benzinestation Oud-katholieke bisschop mgr. Kok bezoekt Polen Drie gezinnen leefden op benzine-vulkaan ook het; onze Pasop: Nog geen standpunt kapittel Roermond Boekenetalage vandaag i Beroepings- werk TROUW KW \RTET M \\D\G 31 JULI 19"2 liiiinonland Kork T2 1 N \IROBI (KNP) Het aantal kerkelijke huwelijken in Afrika is de laatste vijf jaar in een bijzo der snel tempo gedaald. Van een onzer verslaggevers In een anglikaanse parochie van Ke nia zijn er bijvoorbeeld per jaar nog maar 10 kerkelijke huwelijksbevesti gingen. terwijl er wel 4.000 doopsbe- dieningen plaats vonden. In een rooms-katholiek bisdom in Kenia tel de men 159 kerkelijke huwelijken en 55.000 doopsels. Een anglikaans bis dom van Oeganda slaat alle records: 14 huwelijken en 92.602 doopsbedie- nmgen. DcZe cijfers staan vermeld in een rapport dat de Anglikaanse raad van Afrika binnenkort zal publiceren. Het verslag werd opgesteld door de Engel se r.k. priester A. Hastings, die in 1970 door de Panafnkaanse bisschop penconferentie belast werd met een onderzoek In te stellen naar het ker kelijke huwelijk. Reeds in februari 1972 heeft Hastings zijn eerste conclusies voorgelegd aan de Afrikaanse aartsbisschoppen te Kampala. Maar op zijn klemmende vraag: 'Beschouwt dc kerk de talrijke huwelijken die buiten haar om geslo ten worden als geldig?' kreeg hij nog geen antwoord. Volgens deken J. Henry Okullu van de anglikaanse kathedraal van Nairobi zou het kerkelijk huwelijk getoetst zou moeten worden aan de traditione le en moderne gebruiken in Afrika. Hij schrijft ontgoocheld te zijn over de stugheid waarmee de kerkleiders dit probleem tot nu toe hebben aan gepakt. Deken Okullu constateert dat de meeste huwelijken zich voltrekken volgens de traditionele gewoonten, waarmee de geboorte van het eerste kind m vele gevallen het huwelijk bezegelt. Weigeren Vaak weigeren de kerken de eucharis tie aan een christelijk echtpaar en het doopsel aan hun kinderen, zolang het huwelijk niet in de kerk gesloten is. 'En dit ondanks het feit dat het echtpaar het christelijk beginsel hul digt van: één man en één vrouw door het leven', aldus Okullu. Hij citeert Hastings, die beschrijft dat men in het noorden van Oeganda algemeen ervan overtuigd is dat het traditionele DEN HAAG In een brief aan de kerkeraden heeft het moderamen van de hervormde synode gevraagd op zondag 20 augustus een extra collecte te houden ten bate van het aandeel dat de Nederlandse Hervormde Kerk in het oecumenische werk heeft. In verband met dc vergadering van 13 tot 23 augustus van het centraal comi té van dc wereldraad van kerken in Utrecht zal in het weekend van 19 en 20 augustus in tal van plaatselijke ker ken. gemeenten en parochies extra aandacht worden besteed aan de oecu menische beweging. Het hervormde moderamen wijst er in zijn brief op dat de hervormde kerk via de wereld raad van kerken, de wereldbond van hervormde kerken, de Europese ker- kenconferentie en de raad van kerken in Nederland betrokken is bij belang rijke werky en studieprojecten. Het moderamen is van oordeel, dat de hervormde kerk zich niet kan en mag onttrekken aan deelneming aan bet oecumenische werk op nationaal en Internationaal niveau, en dat daarvoor dan ook het nodige geld beschikbaar moet (blijven). De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers DogalijW baifuun B. Bol. 0«n hoog; d'. E. Bloummk. Poigr»- woidoi rn>. G. C. «en Dom. Nootdorp: W. A. F-bba. >0«i*f- doni; lanter. Utrocht: d't. I. W de Povi. Oen Hoog: J. Smol- lenbroe*. Wouenoor. Overige leden »on het olgeireen bettvwr: X. Abmo. Amjle'dom; M A. de Boer, IJmu'den. Th. B'Ovwei. Atteni mr. d». J. Don net, Oen Hoogj i »on E'bergen, Schoenbergen. mi. K. .on Houlen, Wogeningen, d». O T. Hjrikemo, Brlthoven: Joc Hui|»en, Deltt, m.,ro«w M. C. E. I0oc»fef- mon- Fortgent. Voortcholen rr>e- vovw J. G. Kroore-»eld-Woute'». Heerhugowoord prol. dr. G. N. Noorden, dt. f. M. Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: i. de Berg waarnemendI Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N Z. Voorburgwal 276 780, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 070 - 27 03 83. Postgiro.- 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60.768). Gem g.ro X 500. huwelijk meer bindt dan het christe lijk huwelijk. Welnu, 'het is een streek waar de kerkelijke huwelijken zeer zeldzaam zijn', merkt Okullu op. Geldverspilling Een andere reden voor het teruglopen van het kerkelijk huwelijk is het feit dat de meeste jonge mannen het als onnodig ingewikkeld en als geldver spilling beschouwen. 'De kerkelijke huwelijken' aldus Okullu. 'hebben de naam van zeer duur te zijn, omdat ze te veel naar Westers model gevierd moeten worden: kostbaar bruidstoilet, grote recepties met veel alcohol'. T)aarom besluiten velen en vanuit hun standpunt is het wijs gehandeld samen te leven, en na zekere tijd hun huwelijken te legiti meren voor de ouders van de bruid en voor de maatschappij. Hoewel de maatschappij hun huwelijk volledig aanvaardt, wil de kerk het niet erken nen'. Te streng? Deken Okullu heeft ook bezwaar te gen het strenge standpunt van de HILVERSUM (KNP) Het anti racisme programma van de wereld raad van kerken zal op de bijeen komst van het centraal comité, die op 13 augustus in Utrecht begint, er bij de kerken op aandringen, dat ze hun investeringen in Zuidafrikaanse indus trieën kritisch bezien. Kerkelijke organisaties hebben mees tal een bescheiden aandelenbezit, waarvan overigens geen preciese gege vens bekend zijn. De wereldraad zelf investeert sinds 1969 niet meer in concerns die iets te maken hebben met Zuid-Afrika, met Rhodesië of met bewapening. Dr. B. Sjollema, direc teur van het anti-racisme programma vertelde dit zondag voor IKOR-radio. In het document dat in Utrecht wordt voorgelegd, wordt de kerken aanbevo len alles in het werk te stellen dat in de Zuidafrikaanse bedrijven, waarin zij investeren, de rassendiscriminatie verdwijnt En als er niet snel genoeg een eind aan komt, moeten de inves teringen worden teruggetrokken. Di recteur Sjollema gaf grif toe dat het beleggen in het algemeen een pro bleem vormt, want 'men kan niet in de hemel beleggen, maar wel hebben de kerken de morele verplichting, hun geld te beleggen in organisaties die het minst vuile handen hebben', anglikaanse kerk tegenover polygamie. Hij vraagt zich af wat het meest overeen stemt met de geest van Christus: 'Het huwelijk nietig verkla- Van een verslaggever HAARLEM In de nacht van zater dag op zondag is een gewapende roof overval gepleegd op een benzinestati on aan de Lange Herenvest in Haar lem. Twee mannen van ongeveer 25 jaar. het gezicht bedekt met wit ver band en pleisters, richtten een pistool op de 22-jarige pompbediende en dwongen hem rijn portefeuille met ongeveer tweehonderd gulden af te geven. Toen de mannen hem beduidden het kantoortje binnen te g>«n deed de pompbediende dat riet. In plaats daarvan nam hij de vlucht en hield een passerende automobilist aan. Ook de beide mannen namen de benen na eerst nog uit het kantoortje een doos wisselgeld met ongeveer 150 gulden te hebben meegenomen. Van de daders ontbreekt ieder spoor. ren. wat als gevolg zal hebben 'at men zijn vrouwen met hun kinderen zonder de minste steun zal wegzen den. of de man en zijn vrouwen, na hun bekering toelaten tot het doopsel, en ze te helpen zo trouw mogelijk de christelijke leer over het huwelijk te beleven?' Over het tweede kerkelijk huwelijk zegt Okullu dat de anglikaanse kerken van Centraal Afrika overwegen dit toe te laten, wanneer het eerste huwe lijk een vergissing bleek te zijn. Conclusie Zijn conclusie: 'Afrika heeft een theo logie van het huwelijk nodig, geba seerd op zijn traditionele opvattingen, zonder daarmee de christelijke opvat ting van onverbreekbaarheid van het huwelijk en de diepe verbintenis opzij te zetten'. Deken Okullu hoopt dat het verschijnen van het rapport van Hastings over het huwelijk in Afrika een belangrijke stap in deze richting zal betekenen. UTRECHT De aartsbisschop van de oud-katholieke kerk in Needrland, mgr. M. Kok. brengt als voorzitter van de internationale bisschopconfe rentie van 21 juli tot 10 augustus een bezoek aan Polen. Hij is inmiddels aanwezig geweest bij de inwijding van een gedachteniskerk ter ere van bis schop Francis Hodur, die vanuit Po len naar Amerika trok en er de Pools Nationale katholieke kerk stichtte. Van daaruit kwam ook de kerk in Polen tot stand. Bisschop Hodur over leed in 1953, 87 jaar oud, in Scranton. Van 2 tot 8 augustus worden bespre kingen gevoerd met afgevaardigden van de kerk der Marievieten over de wederopneming van deze kerk in de Unie van Utrecht. Tijdens het verblijf van mgr. Kok in Polen zullen in zijn aanwezigheid ook enkele priesters worden gewijd. De oud-katholieke bis schop van Haarlem mgr. G. A. van Kleef is daarvoor ook uitgenodigd en is voornemens aanwezig te zijn. DRIEL In het Betuwse dorpje Driel hebben drie gezinnen geleefd op een 'benzine-vulkaan'. Dat is vrijdaga vond aan het licht gekomen toen de eigenaar van een benzinestation, Ce heer B. van Baal. een steeds sterker wordende benzinedamp rook. Onder de vloer van de woning waarin drie gezinnen wonen, totaal 12 personen stond een grote plas benzine, langzaam maar zeker sijpelde ook de kelder onder het huis vol. De oorzaak: een lek in een benzinetank onder de grond, die intussen is ver vangen. In de loop der jaren moeten uit die tank honderden liters benzine zijn gestroomd. Die hoeveelheid heeft zich onder de woning opgehoopt en is nu naar boven gekomen met het stij gende grondwaterpeil, als gevolg van de aanhoudende regen. De brandweer nam vrijdagavond maatregelen. De dichtbevolkte straat werd afgezet. Zaterdagmorgen is men begonnen met bronbemaling. Op deze wijze hoopt men de benzine aan de bodem te onttrekken. Men denkt er vier dagen voor nodig te hebben. Zand, dat is weggegraven, was door drenkt van benzine. Vraag: Hoe komen we met de brom fiets van Maasland naar Zierikzee? Antwoord: Voor u is het gemakkelijk ste: De veerpont naar Den Briel. De Nieuwe weg bij Hellevoetsluis naar Goeree Overflakkee. Daar aanhouden richting Nieuwe Tonge, Grevelingen- dam. Richting Vlissingen volgen dan komt u vanzelf te Zierikzee. De kort ste \:eg wordt door de borden van de ANWB heel duidelijk aangegeven. Niets weerhoudt u ver is het im mers niet. ongeveer 20 k 30 km eens in de aardige plaatsjes Ln de buurt van deze route te gaan kijken. Helle voet en Goeree. bv. Middelharnis, Som- melsdijk. Oude Tonge. Bruinisse enz. Den Briel en Oostvoorne met Roekan- je kent u natuurlijk wel. Er valt heel veel te zien onderweg. Vraag: Ik heb een draion japon gewassen in de wasmachine 60 gr. en per abuis ook meegedraaid in de cen trifuge. Wat natuurlijk fout was. want nu kunnen de kreuken er niet meer uit en de stof is slap geworden. Wat te doen? Antwoord: Gelukkig schrijft u zelf al dat het fout was. We vrezen dat het mooie er wel af is van die jurk. Die synthetische stoffen zijn prachtig, als men zich maar houdt aan de wasvoor schriften. die meestal op een ingewe ven bandje aanwezig zijn. Die 60 gr. zijn al erg warm en een wasmachine voor een mooie jurk is riskant. Met 30 40 gr. is het al warm genoeg en het wasprogramma is dan in elk geval kor ter. Die centrifuge is helemaal fout. Probeer de japon nog eens een paar keer kletsnat op te hangen, maar de structuur is helemaal veranderd. Hebt u hem met een lauw ijzer wat bijge- streken? Wat de stof betreft, die slap is, probeer eens met koudwaterstijf- sel. Veel is er niet meer aan te bederven. Vraag: Op een rommelmarkt ben ik voor enige guldens in het bezit geko men van bundels Nederlandse Staats couranten uit 1832, 1838, 1843. 1851. 1852, 1858, 1859 en 1860. bij elkaar een' stapel van een meter hoog. De banden zijn veelal niet meer aanwe zig. touwtjes houden de couranten nog enigszins bijeen. Ook ben ik in het bezit gekomen van een Staatscou rant van 1817. Zijn de uit dit jaar afkomstige couranten de eerste, die uitgegeven zijn? En is het normaal dat deze oude boekdelen op een regen achtige dag op een rommelmarkt voor zo weinig geld verkocht worden? Hoeveel boekdelen van deze couran ten bestaan er nog? Antwoord: Op het archief van de Landsdrukkerij in Den Haag vertelde men ons veel interessante dingen over de Staatscourant, die in 1814 voor het eerst werd uitgegeven en waarin men alle zaken, die voor ons geschiedenis zijn, kan lezen. En niet alleen ge schiedenis op militair gebied maar ook alle kamerverslagen, zaken die men op de middelbare school als iets grenzeloos vervelends in het hoofd moest stampen, kan men hier terug vinden als reële drama's. De archiva ris vond dat u een grote vondst heeft gedaan en dat het beslist niet heel gewoon is, dat u deze op de rommel markt op de kop tikte. Hoeveel van deze stapels nog bestaan, valt niet te zeggen. Ze behoren natuurlijk in elk behoorlijk gemeentearchief te zijn en in elke goed geoutilleerde bibliotheek, maar bij particulieren zal u ze niet zo gauw aantreffen. Verzamelaars zullen wellicht interesse hebben, als is het een groot bezwaar dat de staat, waarin de couranten zich bevinden, niet glorieus is. Wij zijn benieuwd hoe onze lezers hierop zul len reageren. In dat geval hoort u meer. verslaggevers AMSTERDAM 'Wij willen de bijbellanden winnen voor Jezus. Wij geloven dat Hij het antwoord is op de crisis in het midden-oosten'. Samuël Doctorian (42), Armeniër van geboorte en voorzien van het Libanese staatsburgerschap, verstaat onder 'bijbellanden' de staten waar eeuwen geleden de bijbel werd geschreven. Hij is een even vurig als kosmopoli tisch evangelist, die naar uit zijn eigen verhalen en die van zijn mede werkers valt te distilleren bij de verkondiging van het heil de nodige listigheid aan de dag legt, waarmee hij nogal eens tot naties is doorge drongen die het op hem en zijn boodschap niet zo hebben begrepen. Doctorian heeft nu in zo'n 65 landen gepreekt. Onlangs was hij in Rusland en Egypte en nu heeft hij een toer- nee van ongeveer een maand door Nederland achter de rug. Aansluitend op die Hollandse Gospel-tour is de grote internationale conferentie van de Bijbellandzending gehouden, op het door de Needrlandse evangelist Frans Hoekendijk gerunde centrum 'De Bron' in Oudleusen bij Dalfsen. Dat congres, waar men zich in het bijzonder op het midden-oosten be zonnen heeft en het werk van de Heilige Geest en 'heiligheid' de cen trale thema's vormden, is vrijdag be gonnen en eindigt morgenavond. In Dalfsen breken de conferentiegangers eigenlijk vandaag al op, want de grote slotmeeting is morgenavond om acht uur in de grote zaal van Krasnapolsky (Amsterdam). Eerste keer Het is de eerste keer dat de (achtste) conferentie van de Bijbellandzending in 1961 door Doctorian gesticht in Nederland wordt gehouden. Er wa ren veel deelnemers, onder meer uit Amerika, Suriname. Libanon, Brazilië. Zweden. Curagao en Ierland. Vorig jaar, in Beiroet, waren er vertegen woordigers uit 23 landen. (ADVERTENTIE) spaar dc hu idbactertén Er is iets aan de band met de deo dorant. Steeds meer publicaties waarschuwen. En hoe! De meeste deodorants bevatten namelijk een bactcricdodende stof. Waarmee de huidbacteriën vernietigd worden. Rigoureus. En waarmee - dat is waar - óók de transpiratiegcur ver dwijnt. Even rigoureus. Maar on gevaarlijk? Huidbaclericn (huidflora') hebben een taak. Ze regelen het evenwicht op onze huid. Ze beschermen ons tegen het binnendringen van ziek teverwekkende kiemen. Zeer accu raat. Vandaar dat zoveel deodorants met een bacteriedodende stof huid- irritatie kunnen veroorzaken. Be scherm het milieu. Gebniikde goede deodorant! Kan het anders? Natuurlijk. Dat bewijst Therme. Een heerlijk ge parfumeerde, veilige deodorant Met 'sinodor'. Een Franse stof, die de huidbacteriën ongemoeid laat, maar de getfr - zeer snel - afbreekt. Oók rigoureus. Maar veilig. Zon der het milieu te verstoren. Zonder huidirritatie te veroorzaken. Denk aan uw huid. Ga over op Therme - de veilige 'alternatieve' deodorant. Verfijnd geparfumeerd. In elegant gedecoreerde spuitbus van 110 gram netto. 5.75. Ver krijgbaar bij 'de Bijenkorf, bij apo theek en parfumeriezaak, bij par fumerie-afdelingen van de grote warenhuizen en natuurlijk bij uw drogist. Therme is een produkt van N.V. Import Unie, Arendstraat 5, Hil versum. Tel.: 02150-50547. Ver koopadressen op aanvraag. In Beklrbenoe, hot maandbericht van de kerke- raadscommissie Tenach en evangelie' van de Am sterdamse hervormde gemeente staat een gesprek dat J. van Hilten met ds. K. H. Kroon beeft over het onderwerp: Bedrijfsleven en bijbels denken. Hier volgt een fragment: Ds. Kroon: Het ia die trend van zich onafhankelijk maken van de natuur die gewoon idioot gaat worden. Een groot gedeelte van de mensen wordt gewoon uitgeschakeld. J. van Hilten: Terug naar de Joodse traditie. Ds. Kroon: Toen had je een tijd waarin een agrarische samenleving wel commerciële maar nauwelijks nog industriële problemen kende. En daar op dat breukvlak zitten die profeten. Het hele bijbelse profetisme was een fabelachtig, won derbaarlijk verschijnsel Ze spreken altijd van het Griekse wonder.' maar het 'joodse wonder' is er in dc historie al veel eerder geweest. Bovendien veranderen in dat joodse wonder mensen van extatici in maatsohappijkritici, die voor de men sen opkwamen, voor de gewone man die geen stem had tegenover natuur en machthebbers. D i e Mem werd vertolkt: die onderliggende laag. Ernst Bloch, die Irreguliere marxistische jood. heeft erop gewezen, dat en in die bijbel ook die onderstroom zit. die subversieve, rebelse, uit de diepte roepende stroom van mensen. Paulus drukt dat ergens zó uit: 'Het ganse schepsel zucht en is in barensweeën tot op vandaag toe en verwacht de onthulling van de vrijheid van de zonen Gods'. 'Gods zonen' is een technische term voor vrije mensen. Het Jammere is dat zulke woorden op de samenleving gerichte woorden helemaal dichtgezalfd xijn. Je hoort het al galmen als een apart soort muziek. Het schijnt heel iets bijzon ders te wezen.' zegt de een. De ander. 'Mij niet meer gezien, meneer'. Maar oorspronkelijk was dat: laat èlles wat je wilt (Paulus zegt alles wat Je begeert) dus niet alleen de kleine dingen maar ook de belangrijke, alles en helemaal met huid en haar bij God bekend worden. Dat is karakteristiek voor die liederen van Israël, waarin gevloekt gebeden, gezucht en gejuicht wordt. Er bestaat in het Hebreeuws niet een apart woord voor bidaen. ook niet in het Nieuwe Testament Dat is juist het interessante Het is helaas in de loop van het christendom weer Iets aparts geworden, dat komt door die monniksorden die er een bedrijf van maakten om te bidden J. van Hilten: Wat wil dat zeggen in verband met bedrijfsproblemen of politieke katastrofen. waar van gezegd wordt: er moet nog 'veel gebeden worden' Ds. Kroon: Dat betekent, dat je innerlijk in hoger beroep moet gaan; van de bestaande toestand appelleren op een nog niet bestaande toestand. Wat je dan doet. ligt aan de situatie die je aanvalt. Dat wijst zich zelf wel. Dat 'bidden,' dat is een innerlijke drift, een basis, een 'steunen op dat wat je hoopt'. Maar geloof is helaas in de loop van de eeuwen hoe langer hoe meer individualis- Uit de kerkbladen tisch geworden, met een soort eigen inhoud. Ze zeggen wel eens. dit is een 'gelovig' mens. In bijbels jargon betekent een gelovig mens: een positief mens. een die vertrouwt en die verbolgen is als het anders uitpakt. Een een ongelovig mens. dat is een mens van niets. Gelovig is een gewoon zakelijk, maatschappelijk begrip. Het droevige is dat het een sfeertje apart geworden is om zalig te worden, zoals Kohlbrugge al zei. In het blad Kruistochten van de stichting 'De akker is de wereld' gaat Anne van der Bijl in de de hem gestelde vraag: wat kan ik doen in Oost- Europa? Anne van der Bijl: 'Neem op zijn minst één bijbel mee in de desbetreffende taal. Schrijf uw naam er in. zodat u hem aan de grens niet kwijtraakt. Ga naar een kerk en iaat hem daar op een bank achter. De bijbel zal gauw genoeg gevonden worden. Geef de bijbel niet aan de predikant. Uw bijbel zal hem in moeilijkheden kunnen brengen. Mis schien geeft hij de bijbel wel aan de politie, omdat hij onder clruk leeft. Uiteraard zal hij met een terloopse reiziger niet over vervolging spre ken Dat kan hij niet. Misschien vertelt hij u wel dat er genoeg bijbels in zijn land zijn. Beschuldig hem dan niet van een leugen, want hij kent u niet. Hij weet niet wat u van hem vertelt en aan wie. Waarom zou hij voor één toerist en één bijbel risico's nemen? (Op de vraag of het riskant is:) Nee. als u tenminste maar één bijbel meeneemt Indien de bijtel gevonden wordt kunt u uw reis voortzetten. Indien de douane de bijbel in beslag neemt, kan de bijbel op de zwarte markt terecht komen. Een andere mogelijkheid is dat u de bijbel weer terugkrijgt, als u op de terugreis over dezelfde grens het land verlaat. Indien u meer bijbels meeneemt kan ik niet voorspellen wat u te wachten staat als zij gevonden worden. Wanneer u echter het land voor de eerste keer bezoekt is de kans dat u in de gevangenis belandt niet bepaald groot'. Niet alle vragen die lezers van Waarheid en Eenheid, het blad van de verontruste gereformeer den. aan ds. M. Vreugdenhil stellen, gaan over de leer. Iemand schreef dat zijn dominee geen toga wilde dragen en ook een jacquet bij 't preken onnodig vond. 'Hij zou het het liefste doen in een blauw pak. in elk geval in nette, gewone kleding'. Uit het antwoord van ds. Vreugdenhil: 'U moet daar uw dominee maar niet lastig over vallen. In mijn jonge tijd waren er vele mensen en ze zijn er nog die wilden dat een dominee in het zwart ging. Je moest hem kunnen kennen. Nu was dat natuurlijk een Rooms idee. Geestelijken stonden boven leken. Ze waren door hun ambt helemaal apart gezet en dat moest ook in de kleding uitkomen. Maar predikanten staan niet boven 'leken'. Ze hebben wel een speciale taak. maar ze zijn niet helemaal apart gezet. Waarom zouden ze zich dan apart moeten kleden? Vroeger zei men terecht: we hebben wel kleervrij- heid. maar geen leervrijheid. Dat geldt ook. als een predikant preekt. Mijn briefschrijver kan zich alleen maar gelukkig prijzen, als zijn predikant geen toga draagt. Daar zal ik nu niet over uitweiden Maar een toga aandoen, dat is dwaas heid. een anachronisme, een apart gaan staan, bewust of onbewust, boven de gemeente. Moet hij in het zwart de preekstoel beklimmen? Waarom zou hij het niet doen. als zijn gemeente daar prijs op stelt0 Maar een gemeente moet het hem ook niet zo kwalijk nemen, als hij het niet doet. Als hij de kleervrijheid maar niet overdrijft en door 'hip' gekleed te gaan, zijn broeders en zusters ergert. Tenslotte moet iedere predikant beseffen, dat hij iets groots gaat doen. het Woord Gods verkondigen'. Doctorian is al verscheidene malen in ons land geweest In 1963 hield hij nogal geruchtmakende meetings in de RAI en de Haagse Willemskerk. De Bijbellandzending, waarvan het hoofd kwartier in Beirut is gevestigd, wil in principe interkerkelijk werken, maar moet in de praktijk tot de pinksterbe weging worden gerekend: de predi king van Doctorian komt volledig over een met die va nde pinkstergemeen ten en groepen. Het doel 'De hele bijbel te prediken aan de hele wereld, te beginnen in Jeruza lem' is het doel van de nu in tal van landen vertakte Bijbellandzending. 'En we willen ook graag dat de men sen in de bijbellanden terug keren naar de bijbel', zegt Doctorian. Hij werd geboren in Beirut, de stad waar zijn organisatie nu, behalve het hoofdkantoor, twee scholen, een wees huis, een bijbelschool en een evange lisatiecentrum heeft. Er werken ruim veertig full timers. Voor de financie ring van dat alles wordt grotendeels gezorgd door de comité's die in diver se landen (o.a. Nederland) zijn opge richt. Doctorians secretaresse, de Ne derlandse Anja van der Hart (26), zegt: 'Wij hebben hier een vrienden kring van ongeveer tweeduizend perso nen'. Anja kwam zelf zeven jaar gele den in een meeting van Doctorian in de hoofdstedelijke Doelenzaal tot het inzicht dat zij zich moest gaan inzet ten voor het werk in Beiroet. Zij is gereformeerd en was destijds voorne mens zendingswerk te gaan doen. 'Maar ik voelde helemaal niets voor de Arabische landen. Die avond vertelde Doctorian dat hij in Nederland een secretaresse wilde Zoeken. Op dat mo- Van een verslaggever ROERMOND Het kapittel van Roermond heeft van het vaticaan een uitvoerige brief ontvangen als ant woord op zijn verzoek tot bemidde ling in de moeilijkheden die in het bisdom zijn gerezen. Het kapittel heeft zich over het stuk beraden; ook is er inmiddels een gesprek met de bisschop Gijsen geweest. Vanwege zijn bemiddelingspositie tussen de bis schop en de diocesane kaders kan het kapittel nog geen standpunt kenbaar maken, voordat er overleg is gepleegd met de totaliteit van de kaders. In de uitvoerige brief (afkomstig van de departementen voor de bisschop pen en voor de priesters) van het vatikaan zegt Rome dat, wat het strikt juridische aspect betreft, niets inge bracht kan worden tegen het optreden van de bisschop van Roermond. Ook in doctrineel en pastoraal opzicht zijn in het beroep van het kapittel geen elementen te bespeuren die een re gres tegen de bisschop kunnen recht vaardigen. De 'proeve van een visie' van bisschop Gijsen, geeft volgens Rome in alle getrouwheid de leer van de r.k. kerk weer. Wel zouden de 'concretisaties' door de bisschop be doeld, voor het voeren van dialoog, op bijkomstige punten herzien kun nen worden. Rome vindt het heel normaal dat mgr.Gijsen een nieuwe vicaris-gene raal "gekozen heeft en hulpbisschop Beel en mgr. Van Odijk niet gehand haafd heeft. Foto- en FilmencyclOpedie.'Bij Focns- Elsevier. Aantal pagina's: 024. Prijs f 79.50. Fotograferen is wel heel gemakkelijk geworden. Iedereen kan het. hoewel niet altijd goed en mooi, belangwek kend of afwisselend. Maar in beginsel heeft de techniek het bijzonder een voudig gemaakt. En achter die een voud schuuilt juist een omvangrijke en ingewikkelde techniek. Voor wie daar meer van wil weten, en er meer mee wil bereiken, zijn er talloze boeken over allerlei mogelijkheden. En er is een boek, waarvan wij veronderstel len. dat alles er instaat: de Foto- en Filmencyclopedie van Focus Elsevier. Een groot en zwaar boek met vijfdui zend alfabetisch gerangschikte onder werpen. Over de technieken en procé dés, de apparaten en hulpmiddelen, de geschiedenis, de ontwikkeling. Met artikelen over de vele soorten fotogra fie: micro en macro, mode, model, naakt, natuur, kinderen, journalistiek, landschapp. wetenschappelijk, onder water, creatief.om maar een greep te doen. Vol raadgevingen van vak mensen, die weten hoe het moet en hoe het fout kan gaan. Er staan meer dan duuizend foto's en tekeningen in. als duidelijke en ook wel aansporende voorbeelden. Het is een rijk boek, wel een flinke uitgave ineens, maar dan ook een bezit voor jaren. Dat was Elseviers in 1959 verschenen Encyclo pedie oor vFotografie en Cinemato- kkjgrafie oo. maar de ontwieling uitave heel wat aanevuld en blje-kkkk pedie voor Fotografie en Cinemato grafie- ook, maar de ontwikkeling stond niet stil. Er moest in de nieuwe uitgave heel wat aangevuld en bijge werkt worden. Redacteuren Paul Hey- se, Dick Boer, dr. L. Roosens en tientallen deskundige medewerkers zorgden dat het tot 1972 weer bij is. Bladerend en lezend en zoekend naar wat ik vinden wou en dan ook vond viel het me op dat de inlich tingen over het algemeen duidelijk werden gegeven. En voldeden. Voor wie dan nog meer wil lezen over een bepaald onderwerp is er achterin een uitvoerige literatuurlijst. Er kan in zo'n encyclopedie tenslotte niet meer staan dan de pagina's bevatten kun nen. B. H. Samuel Doctorian ment wist ik dat ik dat zou word Drie weken later zat ik in Beirut'. Centra Doctorian heeft in de Arabische 1 J, den de beschikking over een aanj zgn evangelisatie-centra, waar e n zich vooral met de nazorg bezig hoi j, van degenen die tot geloof in Chip tus zijn gekomen. Al op zestienjai j leeftijd was hij overtuigd van i j. roeping voor Jordanië, Libanon, F zië, Griekenland en andere in bijbel voorkomende landen. Hij grol de op in Jeruzalem, volgde een opi 1 ding aan de theologische school «J de Church of the Nazarene in Scï land en werkte een jaar in Ierland 1 voorganger van die kerk. Daarna gon het reizen als evangelist ei 1961 ging de Bijbellandzending i J start. Hij wist zich te verzekeren v a de medewerking van een internafn naai comité. Doctorian heeft enkele boekjes schreven, waaronder zijn biografie, vier talen (sinds kort ook in IK Nederlands) verschijnt het blad i d de Bijbellandzending. dat 'De Evai u list' heet. De organisatie legt er nadruk op zich interdenominaal, terraciaal en internationaal te wil K opstellen. Voorzitter van het comité Nederland is drs. P. H. Guthmfsl Gerbrandystraat 6, Maarssen (U). Ook in het aanhangsel bij het verl van Kain blijkt dat de schrijver g moeite heeft met het feit dat er m mensen zijn. Kain trouwt, heeft meenschap met 'zijn vrouw', en all nieuwsgierige, betweterige men kunnen na zoveel eeuwen nog vraag herhalen: waar haalde Kain vrouw vandaan? Het doet niet zake. Kains geslacht gaat verder, zijn oeroude mededelingen over n sen die geleefd hebben. In het vij geslacht blijkt Lamech een bruut zijn. een heetgebakerd heer. die nodig oordeelt om voor zijn vroui de grote wreker uit te hangen. M is er niet uit op te maken. Z'n beoefenen, in onze ogen, missch niet in die van de schrijver, dat is de vraag, eerzame beroepen uit. Ei een herder, een nomade bij, een m kant en een smid. En dan vraagt n zich af waarom we ook moeten wc waarom ze nog een zuster hadd 'En de zuster van Tubal-Kain i Naëma'. Haar naam heeft te mal met begrippen als goed, aangenai welluidend, melodieus. Meer w we niet van haar. Dit is het enige, wraakzuchtige vader, nijvere bro en dan zij. Naama, de melodiei Waarom, wie zal het zeggen? On doeld of toch bedoeld klinkt h naam verder door alle eeuwen he Goed of kwaad, geen van beide wo van haar gezegd. Ze staat er in, da: het enige. Een mooie naam. Missch gegeven door 'n moeder die gewei blij was met dit meisje. Ook h weer een open verhaal. Een verh dat slechts uit één naam bestaat. niet anoniem, maar meer ook niet het boek van God. Voldoende v alle eeuwigheid? Wil het verhaal zeggen? En de zuster van Tubal-K was Naëma. De kinderen van Zi een smid en een onbekend geblfl vrouw. Of is het de bedoeling alleen maar te zeggen: het heeft i hier allemaal afgespeeld. Het is gi sprookje. Het is onze mensengesd denis, ten oosten van Eden. Oo Gods ogen. God ziet ons tot in ve geslachten. (Genesis 4. 17-24).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2