Duitse kerkedag wordt democratischer opgezet INFORMATIE EN POLEMIEK Rome wijst beroep af Trouw Kwartet Dr. Blake spreekt in gereformeerde kerkdienst Meer hulp voor Chili Pamflet over seksualiteit valt op het vatikaan 'Pauselijke staat niet meer nodig' vandaag Mao-bijbel krijgt concurrentie Beroepingswerk Dronken politieman bedreigt barkeeper met een pistool Boekenetalage TKOLW/KWARTET DONDERDAG 27 JULI 1972 Kerk Binnenland T2 k K, Van een onzer verslaggevers FULDA De komende Duitse evangelische kerkedag krijgt een nieuwe opzet. De organisatoren hebben twee pogingen gedaan om de kerkedag meer te democrati seren. Er zal minder met lange, hooggeleerde referaten worden gewerkt en meer in werk- en dis cussiegroepen. Verder hebben groepen van de meest uiteenlo pende aard in kerk en samenle ving de gelegenheid gekregen, hun aandeel te leveren in de voor bereiding. De kerkedag wordt van 27 juni tot 1 juli 1973 in DUsseldorf gehouden. Het thema is 'Niet bij brood alleen'. Men verwacht 25.000 tot 30.000 deelnemers. Gezien de ligging van Dilsseldorf re kent men op een groot aantal Neder landers. Ruim honderd groepen heb ben zich gemeld om bij de voorberei ding betrokken te worden. Zij varië ren van het 'politieke avondgebed' van dr. Dorothee Sölle tot de sterk liturgisch gestempelde Michaelsbroe- derschap. Amnesty International is present, maar ook verschillende groe pen uit dc CDU/CSU, zoals de werk groep ontwikkelingspolitiek van de bondsdagfractie onder leiding van het parlementslid Hans Roser. Deze groepen konden zich aanmelden voor een van de zes deelthema-werk- Cartoon van Cork uit zijn bundel Aroma (uitg. De Forel). groepen. De interesse bleek zich voor namelijk te richten op twee thema's. Voor werkgroep 2, waarin onder het thema 'Privé welstand openbare verandering' problemen van politiek en samenleving zullen worden behan deld, waren er dertig aanmeldingen. Voor werkgroep 6 'Geen eenrichtings verkeer' (zending en ontwikkelings politiek) meldden zich 29 groepen. Daarop volgden werkgroep 3 'Het le ven' is anders' (over de enkeling) en werkgroep 5 (oecumenisch leven) met resp. 18 en 14 meldingen. Voor werk groep 1, die zich met het geloof gaat bezighouden, meldden zich acht groe pen en voor inschakeling in werk groep 4 'Gevierde verzoening' (over de kerkdienst) eveneens acht. Officieel is deze kerkedag weer 'evan gelisch'. De r.k. bischoppen hadden er bezwaar tegen, om het experiment van het gezamenlijke r.k.-protestantse 'pinkstertreffen', vorig jaar in Augs burg. onmiddellijk weer te herhalen. Zij vreesden te snelle toenadering, onbezonnen experimenten en een an ti-hiërarchische instelling. In 1974 zal dan ook weer een aparte Duitse ka tholiekendag worden gehouden. Toch zijn individueel diverse rooms-katho- lieken bij de voorbereiding betrokken. Zo meldde zich een groep benedictij ners, terwijl ook verschillende rooms- katholieken via gemengde groepen participeren. Ongeveer dertig van de groepen zijn interconfessioneel. Belijdenisbeweging Wie niet meedoet, is de belijdenisbe weging 'Geen ander evangelie'. Het feit, dat de leiding van de kerkedag zoveel uiteenlopende groepen de gele genheid heeft gegeven, hun inbreng te leveren, doet de belijdenisbeweging spreken van een 'pluralistische verval sing van het evangelie'. De beweging heeft ook uitgesproken bezwaren te gen de Hamburger theoloog en publi cist dr. Heinz Zahrnt, die president is van de kerkedag. 'Geen ander evange lie' heeft aangekondigd, 'op het breed ste niveau' een eigen 'evangelische gemeentedag onder het woord' te or ganiseren. De secretaris-generaal van de kerke dag, dr. Hans-Hermann Walz heeft verklaard, deze houding te betreuren. Desondanks zullen presidiium en lei ding van de kerkedag niets nalaten, om ook die kringen in het Duitse protestantisme, die de belijdenisbewe ging nastaan, in het gesprek te be trekken. dat in de huidige tijd over het geloof en zijn konsekwenties ge voerd moet worden. Daarom stelde Walz met genoegen vast, dat er onder de ruim honderd groepen, die zich gemeld hebben, ook zijn, die tot het piëtisme gerekend kunnen worden. De redacl'.e behoudt rich het recht voor om ter opname In deie rubriek ontvangen nu nlncsultlnKcn verkort weer te geven. RIJ publlkallc wordt met de naam van dr Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. aecretarls van de hoofdredactie vac Trouw- Kwartet, Povtbua *39. Amaterdam. Musical Volgens Trouw" van 18 dezer is er een beweging die tot doel heeft Chris- tus centraal te plaatsen in een musi cal. genaamd 'Godspell.' Ik vind het bedroevend dat de Naam van God zo wordt gebruikt, m.i. mis bruikt. Op zo'n manier wordt de Naam des Heren o zoveel gebruikt en m.i. moet deze Naam zo hoog en verheven staan, dat ze niet als een cliché er gens opgedrukt wordt. In strijd met het derde gebod van de wet des Heren. Zo ook dat samenvoegen van God met spell. Onverantwoordelijk. Daarnaast van die mooie liedjes, waarvan er een afgedrukt staat. De taal kan modern zijn. maar in dit verband te plat. Ook dat toneel nvt b.v. een Christus-figuur. Dat is God- onterend. Wilt U dat b.v. Uw zoon als zodanig een rol speelt? Moet heel deze opzet dienen om de jeugd tot Christus te brengen? Op deze wijze mag het niet. Brulnlsse J- M. de Waal Zuid-Afrika De raad van de heer Dominicus in Trouw/Kwartet van 19 juli was niet zo'n beste. Want men kan van het pro pagandablad De Zuidafrikaanse Koe rier beslist geen objectieve voorlich ting verwachten, beter kan men het nieuws over Zuid-Afrika bij houden om te kunnen konstateren wat voor regiem Zuid-Afrika heeft. B. J. Vor- ster heeft gezegd: 'Wij willen Christe- lijk-Nationalisme. Christelijk-Nationa- lisme is de bondgenoot van Nationa lisme. Als u wilt kunt u het anti democratisch beginsel daarvan dictato riaal noemen. In Italië heet het fascis me. In Duitsland nationaal-socialisme. Dan weet men helemaal niet uit wel ke hoek de bruine wind waait. Moe ten we onze naaste niet liefhebben als ons zelf, of zijn de joden in Rusland en de negers in Zuid-Afrika soms niet onze naasten, dan moeten we ons ook De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. solidair met deze onderdrukte mede mensen verklaren. Maar dit alles zal de heer Dominicus wel niet kunnen begrijpen want hij kan schijnbaar alleen maar via zijn portemonnee denken. Apeldoorn Ruud Posthuma Chemische industrie Naar aanleiding van uw artikel d.d. 7 juli 1972 'Industrie dicht wegens stank en lawaai' gaarne het volgende. 1. Inderdaad heeft de Kroon ons be roep betreffende een revisievergun ning verworpen. Uit de stukken blijkt echter, dat het zeer wel mogelijk was de gewraakte hinder gehéél weg te nemen door een aantal maatregelen als vermeld in overgelegde rapporten van het Technisch Adviesbureau van de Vereniging van Nederlandse Ge meenten (Ingenieursbureau Dwars, Heedenik en Verhey N.V.) en van T N O. Ons bedrijf was hiertoe volko men bereid, doch de gemeente Soest weigerde een nodige ontheffing van de z.g. zoneverordening en wilde alge hele stopzetting van de produktie. Door deze weigering kon de Kroon niet anders doen dan ons beroep ver werpen. 2 U vermeldt niet, dat de gemeente Soest nog in 1988 een complete bouw vergunning heeft afgegeven voor een nieuwe fabriek op dezelfde plaats. Dit terrein heeft stedebouwkundig de be stemming Industrieterrein. Klachten over hinder gingen pas een rol spelen, nadat de gemeente de omliggende woonomgeving had gerea liseerd, waaraan N.B. ons bedrijf te goeder trouw heeft medegewerkt mid dels grondruil met de gemeente! 3. Uw berichten over 'herhaalde clan destiene vuillozingen' wekken bepaald een onjuiste indruk. Wij hadden een lozingskontrakt met een transportbe drijf. dat tot taak had de afvalstoffen op daartoe bestemde plaatsen te depo neren. Geheel bulten ons om heeft de chauffeur herhaaldelijk In de haven van Weesp geloosd, zo bleek uit het strafrechtelijk onderzoek. Déérom is alleen deze man veroordeeld en ging ons bedrijf vrij uit. Ook in het ge deelte betreffende de lozing via een landbouwer zitten dergelijke onjuist heden: met name is geen natuur schoon vernield. 4. Uw bericht dat gemeentepersoneel enige keren moest uitrukken om de gestoorde aansluiting op het riool te herstellen is op rich juist. Verzuimd Is echter te vermelden dat het on klaar raken van de afsluiters veroor zaakt was door vervuiling en achter stallig onderhoud, dat van gemeente wege verzorgd wordt. 5 Onze in Nijkerk op te richten produktie-eenheid is bestemd ora pure vitaminen te verwerken tot concentra ties. te gebruiken in mengvoederfa brieken. Hierbij treedt geen enkele verontreiniging op. waarvan de ge meente Nijkerk zich heeft kunnen overtuigen. Ook onze fabriek voor basisstoffen in Ierland voldoet volle dig aan de daar gestelde normen, die niet onder doen voor de Nederlandse De adviezen uit de sub 1. vermelde rapporten zijn volledig verwerkt bij beide fabrieken. De problemen zijn dus niet 'verplaatst' doch opgelost. Soest N.V. Chemische Industrie Rand stad. J. W. II. Dekkerss. Alge meen Directeur. Geen dictatuur In het stukje, geschreven door dhr. M. v. d. Schaft (Tr/Kw 21/7) wordt de 'krachtige inflatiebestrijding' die genoemde heer voorstaat toch wel erg simpel voorgesteld. Te grote geldcir culatie wordt nl. niet alleen veroor zaakt door mensen wier inkomen bij C.A.O. wordt geregeld. Ook wat ver diend wordt in de vrije beroepen en (last not least) de winsten, voortvloei ende uit de ongebreidelde gewinzucht der groot-ondernemingen zijn poten tiële oorzaken van dit euvel. Dat de vakbeweging er voor past om alleen de mensen, die onder C.A.O. bepalin gen werken het kind van de rekening te laten worden is nu juist 'sociale politiek'. Met dictatuur heeft dit niets te maken. De opmerking, dat de confessionele partijen zijn ingesponnen in een web der vakbeweging is, zonder levering van bewijs van deze stelling, weinig overtuigend. Trouwens, de hr. v. d. Schaft doet meer uitspraken die blijk baar voor zijn besef onomstotelijk vaststaan, maar die aan het zelfde euvel van gebrek aan bewijs mank Spelletje 'Duidelijk is geworden dat de heren Biesheuvel en Nelissen een ordinair spelletje om de macht hebben ge speeld door het op papier nietiger DS'70 in te ruilen voor de grotere invloed van de vakbeweging. (Om misverstanden te voorkomen de laat ste heeft een rechtmatige functie hoe wel natuurlijk geen overheidsbevoegd- heden). De heer Biesheuvel heeft dan ook geen enkele hand uitgestoken naar dr. Drees, een man van wie hij zoals Biesheuvel zelf zegt veel kon leren. Vreemd is dat als men zijn leermeesters laat vallen. Temeer vreemd als ƒ400 miljoen (d.i. 1 pet van de rijksbegroting ad ƒ40 miljard) geen verzoeningspoging waard is. Hieruit is af te leiden dat het breek punt dus toch bij de inflatiebestrij ding lag, zoals dr. Drees beweert en hetgeen Biesheuvel ontkent. Een an dere zaak is dat wij waarschijnlijk weer een kabinet-Biesheuvel krijgen dat bij voorbaat alle tegenspraak der bevriende fracties uitschakelt door hen te binden aan een nieuw regeer akkoord. Het is te hopen dat een a.r.- fractie die o.l.v. mr. W. Aantjes zo overdreven gedwee aan Biesheuvel's leiband loopt zich niet voor de 2e maal een stuk door de kiezers ver strekte parlementaire invloed laat ontnemen'. Leidschcndam drs. M. van der Schaft Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Dr. E. C. Blake. de secretaris-generaal van de wereldraad van kerken, brengt zondag 20 augus tus (als hij in ons land is ter gelegen heid van de vergadering van het cen traal comité van de wereldraad in Utrecht) een bezoek aan Amsterdam. Hij heeft de wens te kennen gegeven In deze stad een 'gewone' kerkdienst mee te maken. De keus is gevallen op de gereformeerde Keizersgrachtkerk. waar ds. E. Pijlman voorganger is. In de dienst van zondagochtend 20 au gustus zal dr. Blake ook een persoon lijk woord tot de gemeente richten. Van een verslaggever SANTIAGO DE CHILE De Neder landse regering wil de technische hulp aan Chili vergroten, zo heeft de Nederlandse ambassadeur in Chili, L. J. Goedhart verklaard.Nederland heeft in december ChiLi een lening van rijf miljoen gulden verstrekt en later nog een van elf miljoen. De Neder landse ambassadeur zei ook dat Neder land speciaal bereid is de regering van president Salvador Allende te helpen. ROME (AFP) Duizenden pamflet ten waarin een gezonde seksualiteit wordt verheerlijkt en 'de onwerkelij ke en gevoelloze theologie' van de rooms katholieke kerk wordt afgewe zen zijn uit de lucht op Vaticaanstad gevallen. De pamfletten waren uitgeworpen door een Vliegtuigje voor rekening van eerr Venetiaanse idealistische or ganisatie. die de pamfletten ook in Venetië en andere steden in de omge ving heeft laten verspreiden. De pam fletten zeggen dat waanzin, hysterie, seksuele afwijkingen, zelfmoord e.d. vooral voorkomen onder vrijgezellen, terwijl de huwelijksbetrekkingen gun stig zijn voor lichamelijk en geestelijk evenwicht. De groepering keert zich vooral tegen de kerk, haar structuren en vormen, de paus, de geestelijkheid en de won deren en noemt het 'gezicht' van net vaticaan 'vals, onrechtvaardig en duis- PARIJS (KNP) Sinds de achtste eeuw is de paus tevens staatshoofd. Deze titel hindert heel wat rooms- katholieken vanwege de vermenging van een geestelijk ambt met politieke macht. De Romeinse correspondent van het Franse r.k. dagblad La Croix, pater Francois Bernard, schrijft in een uitvoerig artikel, dat in tegenstel ling met een wijdverbreide overtuiging 'de aanwezigheid van de paus in het internationale leven niet gebonden is aan het bestaan van de Vaticaanse staat'. De nuntii bij voorbeeld zijn 'v»regen- woordigers van de Heilige Stoel' en de ambassadeurs zijn geaccrediteerd 'bij de Heilige Stoel' en niet bij het stelling en nieunlidofrmhmnr arf arrf Vaticaan, dat wil zeggen bij een in stelling en niet bij een land. Het gezaghebbende Franse blad wijst er verder- op; dat op het moment, dat paus Pius XI vijftig jaar geleden opnieuw de pauselijke staat oprichtte, de grote internationale organisaties nog niet bestonden. 'Men zou zich af kunnen vragen, of de ontwikkeling van de grote interna tionale organisaties geen mode! kan verschaffen, dat beter is aangepast aan de activiteit van de kerk, een activiteit van dienstbaarlieiJ en niet van overheersing. Dan zou de negatie ve indruk, die het begrip staatshoofd' voor de opvolger van de visser van Galilea soms wekt. kunnen verdwij nen,' aldus La Croix Kwestie-Gij sen: ROME (KNP) Volgens niet-of- ficiële informaties heeft de con gregatie voor de bisschoppen te Rome het beroep, dat het kapit tel van Roermond op de H. stoel heeft gedaan, om te bemiddelen in het conflict tussen de nieuwbe noemde bisschop Gijsen en de ka ders, met wie een groot deel van de geestelijkheid zich solidair ver klaard heeft, afgewezen. Via de nuntiatuur (secretaris mgr. Dyba is sinds maandag in Rome) is de beslissing van de congregatie voor de bisschoppen aan het kapittel van Roermond bekend gemaakt. Maar het kapittel in zijn geheel heeft er nog geen kennis van genomen, aangezien enkele leden op vakantie zijn. Eerst morgen komt het kapittel bijeen om officieel van het stuk uit Rome ken nis te nemen. Of het dan ook een standpunt zal innemen, zelfs of het de beslissing bekend zal maken, is onze ker. Intussen bestaat er reden aan te ne men. dat inderdaad de door het Fran se persbureau AFP verbreide formule ring juist is. d.w.z. dat de congregatie voor de bisschoppen, na kennis te hebben genomen van de documenten van het kapittel en van mondelinge toelichting op 20 juni, geen canoni- sche d.w.z. geen kerkrechtelijke rede nen heeft om bisschop Gijsen op fou ten in pastoraal beleid te wijzen. Maar daarmee is, zo menen bevoegde kringen, géén antwoord gegeven op de bezwaren, die vanuit het bisdom tegen de bisschop zijn gerezen. Het ging er n.l. niet jjm of hij zijn boekje te buiten ging, dat punt stond buiten discussie, maar het gaatlér ^om, of de bisschop bij zijn beleid-de menselijke waarden en de aan dëzeüjd aangepas te pastorale wegen, in acht rram of volgde, die vooral onder deC vorige bisschop tot ontwikkeling waren geko men DE ANDERE KANT De vorige week meldden de kranten het sterven van de Duitse multimil- jardair Freidrich Fluck, bijgenaamd 'meneer Mercedes'. Hij was met Al fred Krupp een van de laatste keizers van de Duitse industrie, zoals Louis Paul Boon dat noemt in een van zijn reportages die hij indertijd voor het Gentse dagblad De Vooruit maakte. Een eenzelvige, krampachtig aan zijn vermogen werkende man die nooit gefotografeerd wilde worden en dil voor 't eerst gedwongen liet doen op 64-jarige leeftijd, toen hij in 1945 in Neurenberg berecht werd. Hij werd toen veroordeeld tot 5 jaar gevange nisstraf en verlies van driekwart van zijn bezit vanwege het voordeel trek ken van de handenarbeid van slaven en andere oorlogsmisdaden. Dit ver hinderde hem niet om in 1956 weer over een kapitaal van een goede 50 miljard te kunnen beschikken. Dil alles m.i. vanwege onze ingeboren en er eeuwen lang ingehamrde eerbied voor alles wat hoog en groot is. Dil alles gevoegd bij een bericht over handel in hard drugs die in handen van vele hooggeplaatsten, militair en civiel zou zijn, doet mij anders aan zien tegen hen die ons, hier in eigen land regeren. Wij mogen dan allerlei soort kritiek op hen hebben en mis schien is daartoe ook alle aanleiding vanwege het hele gedoe rondom ons kabinet, dergelijke toestanden ver wachten wij van hen niet. Wij kun nen ons een van onze ministers niet voorstellen als zich na de minister raad naar de een of andere gelegen heid begevende om daar subversieve -^^iransacties af te sluiten. Al te gemak- In vele kringen bestaat nu.reeds de kEttlft vergeten wij hoezeer wij werke- overtuiging, dat het beroep van het geregend zijn met integere mei» senv4u.i," ons^alerlei schandalen be- NEW YORK (EPD) Nog dit jaar zal het begin verschijnen van een nieuwe Chinese bijbelvertaling. Onder de titel 'De man, die de geschiedenis vernieuwde Jezus' /uilen delen van het evangelie van Johannes en een bloemlezing nieuwtestamentische tek sten worden uitgegeven. De nieuwe Chinese bijbelvertaling is een initia tief van de wereldbond van bijbelge nootschappen. In 1975 moet het gehe le nieuwe testament gereed zijn, waar na nog het oude zal volgen. De eerste Chinese bijbelvertaling stamt van rond de eeuwwisseling. kapittel in Rome, om te bemiddelen in het conflict tussen de bisschop enerzijds en een deel van de geestelijk heid, van de kaders, van het kapittel en de diocesane raad anderzijds, geen enkel positief resultaat heeft opgele verd. Bisschop Gijsen is naar Rome gegaan, om een beslissing van de paus te krijgen. Hij heeft verklaard die te hebben gekregen. Hijzelf zei: de paus staat achter mijn beleid. Rome zegt nu: er is geen enkel juridisch bezwaar tegen zijn beleid in te brengen. LAGE ZWALUWE De 17-jarige Peter Emeers uit Raamsdonkveer is levensgevaarlijk gewond door een val uit de trein. Het ongeluk gebeurde vlak voor het station Lage Zwaluwe. De jongen zat met vrienden in het laatste rijtuig van de trein Venlo- Rotterdam op de grond op het balkon bij de deuren. Volgens verklaringen van zijn vriendjes is hij naar buiten gevallen toen hij zich, om te gaan staan, ophees aan de deurknop. Hier door zwaaide de deur open. De jongen is naar een ziekenhuis in Breda over gebracht spaard worden. Bij liet hele geharrewar van onze\^dsrlandse-politiek dienen wij deze andere kant van de zaak niet uit het oog te verliezen. Meneer Mer cedes kende geen humor, en wtrrl letterlijk volkomen uitgelmÜj .dooi zijn zucht naar steeds grotere zikëh, soms sliep hij op zijn kantoor, zuekifii ik bij Boon. Ver van zulk soort enge gedragingen zie ik hen die ons rege ren vaak ontspannen hun zaken doen en gun ik hen zo spoedig mogelijk enige vakantie. Als dat er nog in zit. Rotterdam C. P. van Renssen door dr. C. Rijnsdorp Bij de Uitgeverij Ton Bolland, voorheen H. A. Bottenburg N.V., Amsterdam, zijn twee (ook) voor de gemeente bestemde boekjes verschenen. Een daarvan is de eerste publicatie in een nieuwe reeks van Exegetica, Oud- en Nieuwtestamentische studiën. De ze serie heeft enkele jaren stilge staan, nadat daarin 24 deeltjes het licht hadden gezien. Er is nu een nieuwe redactie, met als voor zitter prof. dr. W. C. van Unnik en als secretaris opnieuw dr. H. Mulder. Verder maken van de re dactie deel uit dr. C. van Leeu wen, prof. dr. M. J. Mulder, prof. dr. J. P. Versteeg en ds. D. K. Wielenga. De intekenprijs is 5.90; losse delen kosten 7.90. Dr. H. Mulder opent de nieuwe rij met een studie over Jakobus en de oudsten, die 91 bladzijden telt. De auteur gaat speciaal na wat Lucas over Jakobus, 'de broeder des Heren' (het klinkt als een titel) in zijn boeken ter informatie van Teofilus heeft geschreven. Nadat Jakobus, de broer van Johannes, met het zwaard gedood is, en Petrus aan de greep van Herodes Agripp3 ontkomen is. wordt opnieuw een Jakobus genoemd. 'Wat is dat voor een man die plotseling een persoon van betekenis blijkt te zijn en die dezelfde naam draagt als de vermoorde apostel?' (bl. 9). Deze vraag wordt uitgangspunt voor een tamelijk uitvoerig onderzoek, waarin toch ook onvermijdelijk brieven van Paulus en gegevens uit het Nieuwe Testament, alsook zijdelings apocriefe berichten worden betrokken. Jakobus heeft eerst afwijzend tegenover Jezus' zending gestaan in is hem niet ge volgd. Na de opstanding is Jezus hem verschenen en heeft hij zich bij de gemeente gevoegd. Voor plaatsvervan ger van Judas kon hij niet in aanmer king komen, omdat hiervoor een 'old timer' nodig was. Toch wordt hij na verloop van tijd en man van aanzien, een zuil van de jonge kerk en verza melt hij oudsten om zich heen Dr. Mulder gaat uitgebreid na wat 'oud sten' voor lieden waren, zowel in het Oude als ln het Nieuwe Testament. 'Op de grote vergadering te Jeruzalem bewegen de oudsten zich op hetzelfde niveau als de apostelen. Verschillende malen worden de oudsten ln één adem met de apostelen genoemd. Uit niets blijkt dat ze op de één of andere manier van de apostelen af hankelijk zijn' (20). Ze worden ook niet als oudsten van de gemeente gekwalificeerd. 'De auteur volstaat met oudsten of plaatst hen als zoda nig naast Jakobus' (22). Jakobus was de man van trouw aan tempel en traditie. Hij komt eerst na de dood van Stefanus op de voorgrond en kan duidelijk maken, dat de Joodse chris tenen, die tot de Hebreeën behoorden, er prijs op stelden dat de band met de tempel werd vastgehouden en dat de naleving van de wel het leven zou blijven beheersen' (55). Op zijn eent je kan hij dit niet doen. vandaar de oudsten in zijn gezelschap. 'Er kan, althans voor een tijd, een sterke con centratie van diverse groeperingen ge weest zijn rondom Jakobus, de wetti ge nakomeling uit Davids geslacht' (61). Was in Johannes de Doper een verbinding tot stand gekomen van priesterschap en nazireaat, 'in Jako bus' leven gaan de lijnen van koning schap en nazireaat samen' (71). Maar wanneer alle voorbereidingen zijn ge troffen om tot de heidenen te gaan 'is er voor Jakobus en de door hem voorgestane conceptie van het Joodse christendom feitelijk geen plaats meer' (88). Informatief Deze helder geschreven studie is in formatief van karakter. Polemisch daarentegen is het werkje van dr. J. Douma: Voorbeeld of gebod? enkele opmerkingen over het Schrlftberoep ln de ethiek (50 blz.. ƒ4.90). Het richt zich tegen de opvattingen van prof. dr H. M. Kuitert. zoals die vooral hun uitdrukking hebben ge vonden in het opstel Het Schrlftbe roep in de ethiek, opgenomen in An ders Gezegd. Kampen 1970, 63-87. Dr. Douma begint met een uitvoerige weergave (zes bladzijden lang) van Kuiterts betoog. Dit is niet alleen op zichzelf loffelijk, maar voor de lezer alleszins dienstig. Ook verder spant de auteur zich zichtbaar in niet voor ingenomen te schijnen en met zijn tegenstander mee te gaan tot het punt waar hun wegen scheiden. Nu ligt het voor een niet-th?oloog, en speciaal voor een leek in het vak ethiek, ten aanzien van dit tweede boekje aan zienlijk moeilijker dan met betrek king tot het eerstgenoemde werkje. Bovendien kan de aankondiging van een polemisch geschrift niet wachten tot er eventueel een weerwoord op verschenen is. Ik moet mij daarom beperken tot een summiere en sterk onvolledige weergave van de inhoud. 'Kuitert stelt, dat elk Schriftberoep in directe zin aanvechtbaar is. Er loopt geen rechtstreekse lijn van een gebod Prof. dr. J. Douma Gods vroeger naar een situatie nu. Wat eens geboden waren, zijn nu nog slechts voorbeelden voor ons zonder het gebodskarakter van 'zo zegt de HERE'. Dat is de ene kant. De andere kant van de zaak is, dat met het wegvallen van de directe lijn naar de Schrift toch het Indirecte Schriftbe roep aanwezig blijft. De voorbeelden, de ethische modellen kunnen herhaal baar zijn. Wij kunnen lering trekken uit de geloofsgehoorzaamheid die in de bijbel getekend wordt' (13). Maar wat bedoelt Kuitert dan met de on veranderlijkheid van Gods wil? Het antwoord hierop zoekt dr. Douma in een ander opstel uit Anders Gezegd, en wel Verandering van de moraal. Er is volgens Kuitert in de moraal een zekere continuïteit. Elkaar niet doden, elkaar niet ontrouw worden, elkaar niet bestelen dat zijn niet alleen stukjes uit de Tien Geboden, maar ook stukjes praktische continuï teit in de moraal. In het groot gezien werkt de moraal met een terugkoppe lingssysteem; op de lange duur corri geert zij haar eigen fouten. Douma vindt dit bijzonder optimistisch ge dacht. Ook bestrijdt hij. dat de bijbel ons vandaag nog slechts voorbeelden in plaats van directe geboden kan leveren. Hij vindt dat bij Kuitert de christelijke moraal feitelijk geheel op gaat in de algemene moraal. Wat 'men' doet (moraal) en dat wat men behóórt te doen (ethiek) vallen vol gens Douma bij Kuitert samen. 'Wij bevinden- ons met Kuiterts opvattin gen over de natuurlijke zedelijkheid in een gesloten circuit' (20). Maar 'dat wat de christen opgelegd wordt, komt niet van binnen uit. maar dui delijk van buiten af (23). Het intra nos en het extra nos zijn geen tegen stellingen; beide zijn veeleer nood wendig op elkaar betrokken (24). Het geweten is voor ons .gedrag een belang rijke kracht, maar mag niet tot norm verheven worden. 'Van een situ- atie-ethiek, waarin ieder op eigen per soonlijke kracht kan varen, is geen sprake' (28). Ook heeft, aldus Douma, niemand het recht van de moeilijk heid ten aanzien van het sabbathsge- bod een invalspoort te maken, waar door hij de bindende, rechtscheppen- de kracht én van het vierde gebod én van de overige geboden kan ondermij nen. En wat de liefde betreft, zij vervult de wet, maar vervangt die niet. 'Nergens blijkt uit Kuiterts arti kelen, dat de verwoestende werking der zonde, zowel in de realiteit als in het (leren) kennen van deze realiteit een rol van enige betekenis speelt' (35). Moraal Als volgens Kuitert moraal datgene is wat men doet. is. zo stelt Douma, datgene wat in Gods ogen goed is, daarom nog niet wat men nuttig acht en uit dien hoofde in zijn moraal een plaats geeft. Het goede is niet daarom goed. omdat het goed is voor de maatschappij, zei reeds Herman Ba- vinck. 'Gods Woord vraagt om lezing en verwerking van het gelezene in de situaties, die telkens verwisselen. Het gebed om opscherping en fijngevoelig heid kan niet gemist worden' (46). Maar in de ethiek blijft een hetero geen element, dat te maken heeft met Gods transcendentie, een term die, zo zegt Douma, bij Kuitert zijn oude vulling verloren heeft en, zo hij het woord nog wel wil gebruiken, de werkelijkheid binnen deze. onze we reld opsluit. Hier zijn inderdaad fundamentele za ken in het geding. En wie de theolo gische debatten probeert te volgen en te begrijpen, zal vooral benieuwd zijn naar wat Kuitert te antwoorden heeft op het verwijt van ongegrond optimis me. dat hem ge laan wordt en, in verband hiermee, naar wat hij vindt van de in de bijbel overal aanwezige dramatische conceptie van wereld- en heilsgeschiedenis. Zo moeten, in een zakelijke en serene sfeer, de stand punten over en weer naar een laatste helderheid worden gevoerd. NED. HERV. KERK Beroepen: te Sprang: J. D. van Roest, voorheen zendingspred. wonende Hardinxveld-Giessendam; te Krimpei a.d. IJssel: J. C. Schuurman te Puttenj n. I1 Aangenomen: naar Tzummarum en Firdgum: H. Altena te Nijmegen. Bedankt: voor Hoevelaken: P. Breugem te Barneveld. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Eemdijk: E. J. Ooster huis te Lemeler-Lemelerveld: te Mus sel en te Nieuwleusen: kand. C. v.d. Berg te Dordrecht. CIIR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Oud-Beijerland c Boskoop: kand. W. Buijs te Hasselt; te Gorinchem: W. de Joode te Rotter dam. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt: voor Rhenen en Texneiizen: A. Wink te Veenendaal. Van een verslaggever SCHIEDAM Een dronken politie man (37) uit Schiedam buiten dienst heeft naar thans bekend is geworden zondag tijdens een woorden wisseling in een koffiebar in Schie dam een pistool getrokken en dit op dc maag van de eigenaar van deze zaak gezet. Men slaagde erin hem te kalmeren, waarop hij het wapen weer in de zak stak. De Sehiedamse politie sloot de collega werkzaam bij de politie in Rotterdam wegens bedrei ging met misdrijf tegen het leven in. Dc bareigenaar heeft aangifte gedaan bij de Sehiedamse politie omdat hij zich ernstig bedreigd voelde. Gisteren werd de man ter beschikking van de officier van justitie gesteld. Uiig. Cantecieer. De Bilt. Serie Wer ken en spelen. 70 pagina's. Prijs geb. 7,90. Hetty Mooi bespreekt in bovenstaand werkje verschillende geknoopte voor werpen als kettingen, ceintuurs, ruim telijke versierselen en wandhangsels. waar met basas-kennis van de verschil lende macramé-knopen (in hoofdzaak de platte-, weitas- en de cordonknoop) vrij mee gewerkt kan worden. Haar bedoeling: het zelf zoeken en vinden van mogelijkheden, rechtvaar digt het ontbreken van uitgebreide werkschema's. De talrijke voorbeelden (goed zwart-wit foto's) zijn meren deels door kinderen onder leiding vervaardigd. Voor 'zelfstudie' lijkt mij het leren knopen hoe duidelijk ook aan de hand van een 25-tal werkteke ningen en foto's uiteengezet toch een niet eenvoudige zaak. Dit aardige boekje zal zij weg wel vinden, zeker onder hen die het ma- cramé-knoopwerk al min of meer be heersen en met wat fantasie, touw. raffia, plasticdraad e.d. iets origineels willen bereiken. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2