Japans toneel: 'n onwerkelijke, wilde droom dichtbij u I Commentaar Juan Perón Ontsnapte meldt zich vrijwillig Ambtenaren-kijk op kunst kbladen+weekbladen weekbladen w Controverse over 'auteurschap' van Waddenzeeplan IfKOlW K'S VKTET DONDERDAG 20 J LEI 1072 De zesde verjaardag van de zogen aam- 0: de 'Argentijnse revolutie' hadden de Argentijnse militairen, die in de i zomer van 1966 onder leiding van 1 .generaal Onganla de burgerpresident Dlia afzetten om 'orde op zaken te stellen', zich zeker anders voorgesteld. Geen van de politiserende militairen tt waagde het de afgelopen weken de G verjaardag te vieren of er zelfs maar n een bescheiden toespeling op te maken. Terecht. Want een zesjarige militaire dictatuur heeft Argentinië weinig meer opgeleverd dan economische malaise, sociale onrust en hooglopende politieke indigestie. De huidige president, generaal Lanus- te. trok vorig jaar al de consequenties uit deze ontwikkeling door voor 25 maart 1973 algemene verkiezingen aan te kondigen, die de terugkeer naar een burgerlijk-democratisch besuur moge lijk moeten maken. Dat deze moeilijke overgangsfase niet tot de meest harmo nieuze perioden van de Argentijnse geschiedenis zal gaan behoren, is dui delijk. Zo weet nu acht maanden voor de verkiezingen zelfs de groot- »sle politieke analfabeet in Argentinië dat de militaire toezegging tot 'vrije verkiezingen zonder enige beperking' vergezeld gaat van een vurige militaire wens ook na de verkiezingen een om vangrijke vinger in de pap te houden. Dit informele voorbehoud van de mili tairen wordt niet in de laatste plaats ingegeven door hun angst voor de bejaarde ex-dictator Juan Perón, die in 1955 door de militairen werd afgezet en al zeventien jaar als balling bij Madrid leeft, maar nog altijd op min stens eenderde van het Argentijnse electoraat kan rekenen. Lanusse heeft daarom geprobeerd met P,erpn tot een regeling te komen om de'stfijdkrachten toekomstige politieke Jjp.spraak te ga randeren en te,.yjajwarcn' voor pcronis- tische represailles.!A^rder wil Lanusse van Perón dë'VèPzekering, dat de pero nisten "^Sls" iïemocratische beweging ,weedza$m-,zullen functioneren temid den- yamggdere democratische partijen P-Maar de 76-jarige Perón. die horden politici, arbeiders en studentenleiders en zelfs guerrilleros in zijn Madrileense buiten ontvangt en instrueert, laat La- ,.nusse,,in het onzekere en maant de regering aan de verkiezingsdatum te vervroegen, de lonen te verhogen, poli tieke gevangenen vrij te laten en terug te keren naar de kazerns. Met deze weinig fijnzinnige tactiek heeft Perón weinig erkenning geoogst bij de militai ren. Dat de populist Perón tijdens zijn langdurige ballingschap trouwens posi tieve trekken zou hebben ontdekt in het pluralistische partijstelsel mag sterk worden betwijfeld. Zo heeft hij al de vorming van een 'Nationaal Front voor Nationale Bevrijding' gepropageerd, dat uiteraard onder aanvoerine van Perón dé voornaamste politieke groe peringen van het land moet omvatten. Perón is kennelijk nog altijd van opvat ting. dat 'de zuivere stem van het volk niet door de vertegenwoordigende in stellingen mag worden vervalst' en dal zlechts de. leider (Perón) in directe comfnütH^fe .met het volk in staat is deze stem te verstaan. Met deze populistische beginselen be haalde Perón in de eerste na-oorlogse jaren de nodige successen. Dankzij een gigantische deviezenvoorraad opge- bóuwd tijdens de tweede wereldoorlog wist hij de verwaarloosde midden- en lagere groepen politiek en materieel te emanciperèn zonder afbreuk te hoe ven doen aan de verworvenheden van de gevestigde machten. Maar nu is de situatie totaal anders, al was het alleen maar omdat Argentinië met levensgrote deviczentekorten kampt en omdat de quasi-cenheid in de amorfe peronistische beweging slechts kunstmatig wordt gehandhaafd door een man, wiens huidige populariteit vooral ook is gebaseerd op herinnerin gen aan twintig jaar geleden en op de onbekendheid met zijn huidige, sterk verouderde, persoon. Lanusse heeft op Peróns zelfbewustzijn geprikkeld gereageerd met de eis, dat elke presidentskandidaat van 25 augus tus aanstaande tot de verkiezingen in Argentinië moet wonen, wat wellicht zal kunnen bijdragen tot een tijdige ont-mythologisering van de oüde man in Madrid. Eveneens heeft de president de banktegoeden van de peronistische vakbeweging CGT laten bevriezen we gens al te expliciete lofbetuigen aan het adres van Perón, wat in strijd is met een bepaalde wet. Het vereist tot slot weinig fantasie om in te zien. dat de komende maanden in Argentinië nog de nodige spannende momenten zullen opleveren. VOORBORG De 24-jarige G. J. Verhagen, heeft zich precies een maand na zijn ontsnapping uit het huis van bewaring aan de Bergstraat in Rotterdam, vrijwillig bij de Voor- burgse politie gemeld. Verhagen, die in voorarrest zat, verdacht van doods lag op de 24-jarige Jimmy Hothleuf vorig jaar in de Osibisabar in Den Haag ontsnapte op 19 juni samen met drie andere gevaarlijk geachte gevan genen. Een van hen, M. L. Breur is inmiddels gepakt. Een bezoek aan het Kabuki-theater Tokyo, Japan, juli Het zou kunnen zijn dat binjren deielijke, nieuwe wereld van asfalt en betonden schreeuwende j'eclapres er een andere, oudere, schonere bewaard,- is. Dat hebben j*ij vandaag tenminste beleefd, in het hart van Tokyo. In het Gui^-distrïct, de drukste winkelwijk van de stad, staat in een klassiek-Japanse stijl opgetrokken gebouw, niet zo mooi eigenlijk'; nogal pompeus maar het schathuis van één van de groot ste kostbaarheden vgn dit land. Dat is namelijk het Kabuki-theater. Kabuki is een oude vorm van Japans volkstoneel, dat in de 17e eeuw zijn merkwaardige, definitieve vorm heeft gekregen. Hét heeft allerlei wortels en achtergronden en het is nog altijd wat het was: ,pen mengsel van drama, klucht, poppenspel en ballet, zeer kleurrijk en fantastisch. Een grote Japanse toneelschrijver in de 17e eeuw, Chikamatsu, heeft gezegd dat kunst zich beweegt in de smalle mar- prof.dr. j.w.schulte nordholt ge tussen het werkelijke en het on werkelijke en zo is het hier inder daad; wat men ziet is wonderlijk en menselijk tegelijk Eén van de merkwaardigheden van Kabuki is dat het alleen door mannen gespeeld wordt, omdat al in de 17e eeuw bij decreet van de Sjoegoen het optreden van vrouwen is verboden, waarschijnlijk omdat het erotische ka rakter dat het spel toen had. licht tot onrust onder het volk kon leiden. Hoe dat ook zij, nu wordt zelfs de meest geraffineerde vrouwelijke charme en statie door mannen ver tolkt. Kabuki is een doorgaand bedrijf, hier in dit theater zijn dagelijks twee voorstellingen. 25 dagen van elke maand, één van half twaalf tot half vier, de volgende van half vijf tot ne gen uur; lange zittingen dus maar on derbroken door diverse pauzes, waar in gezellig gegeten en gedronken wordt. De mensen stromen er naar toe, beleven het als een dagje uit. Als wij er zijn, een middagvoorstelling, is het er vol, veel mensen van middelba re leeftijd, maar ook schoolkinderen, en velen, vooral onder de vrouwen, gekleed in de traditionele Japanse klederdracht, als om te tonen dat ze er bij horen, dat ze hier thuis zijn. Met een vanzelfsprekende nonchalance volgen zij het spel, slechts zelden in spontaan applaus losbarstend, maar op de hoogtepunten toch wel gevangen in de spanning. De vreemdeling die er komt kijken, en die zoals ik, geen woord verstaat, doet er goed aan van te voren een en ander te lezen, over de achtergronden in het algemeen en ook over het stuk zelf. dat hij te zien zal krijgen. Het programma is van te voren verkrijg baar. Als hij zich die inspanning getroost, kan hij aan de vertoning die voor hem wordt opgevoerd, toch nog heel wat beleven. Wild verhaal Dat was tenminste onze ervaring. Zo zelfs dat ik. als ik er achteraf over spreek, als ik tracht aan mijn Japanse vrienden te vertellen hoe ik het ge vonden heb. en het nu probeer op te schrijven, ik haast vanzelf verval in een bijna mythische toon, zozeer ben ik onder de indruk gekomen. Het is alsof ik weer in die betoverde wereld zit. cn ik zit er goed. vlakbij de lange hoge baan, die van achter in de zaal naar het toneel loopt, zo ongeveer ter hoogte van onze hoofden, en waarover de spelers soms opkomen en afgaan. Aan de voet van een wild verhaal zit ik zo, het licht glijdt in golyen langs mij heen. krijtwitle godinnen zweven voorbij, wilde helden stampen over het plankier, wapperende clowns tui melen over elkaar heen. Maar al hun bewegen is gevangen in de sterke, eentonige muziek, een koor en orkest van mannen die op oen verhoogde toon reciteren en daarbij schelle klanken laten horen op hun instrumenten, terwijl daarachter de trommel dof blijft dreunen. Zo worden de spelers T5 Si7 fri.'OLT De 12-jarige jongen Kankuro Nakainuro, voert een twintig minuten durende dans uit (Foto Camera Press. Londen). begeleid, een wereld in en uit, waar alles tot een andere orde is opgehe ven. Wat zijn zij daar. spelers of gespeelden, heersers of marionette.!, helden die de geschiedenis maken of slachtoffers van een lot dat hen op heft en laat vallen naar het maar wii? Zij zijn niet eens zichzelf, dat is al de dubbelheid van deze onwerkelijke we reld, zij vermommen zich in het uiterlijk van anderen. De herbergier van het veerhuis is eigenlijk de laat ste telg uit een heldengeslacht, de dappere krijger wordt dansend wat hij in wezen was. een witte vos. En de dubbelheid gaat nog verder: ter wijl zij met de ingewikkelde plannen anderen bedriegen, worden zij nog slimmer bedrogen, en het publiek al leen weet dal allemaal van te voren en geniet ervan. Homerisch Soms heeft hun hartstocht een Home rische grootheid: de ten dode opge schreven held Toritomo veegt nog altijd, stervend en wel, met bloed overdekt, met een hele afdeling voet volk zijn straatje aan. en hij is als in een opera een kwartier lang bezig met een sterfscène die geen moment belachelijk wordt, maar boeiend is tot het barre einde, als hij zich in een ankertouw wikkelt en dan met anker en al achter de rots verdwijnt in de onbekommerde golven. liet smartelijk gejammer van de hofdame Suke-no- Tsubone, die bescfl dat zij de haar toevertrouwde kind-keizer niet meer kan redden uit de hand van zijn vijanden en dus met hem de dood in zal moeten gaan, evenaart een klassie ke klaagzang. Maar anders dan in de Ilias en Odys see wordt de tragiek getemperd door de situatie: deze belden en heldinnen be«taan niet n een epos. maar figure ren in een volkstoneel. Hun grootheid Erg druk De weekbladen Elseviers Magazine en de Haagse Post komen uit hetzelfde uitgevershuis, worden op dezelfde per sen (van Henkes/Haarlem) gedrukt en hebben het daarom begin van deze week erg druk gehad; niet alleen met de ministerscrisis maar ook met het opvangen van de technische moeilijk heden. ontstaan na de brand bij Hen- kes. Het is beide bladen gelukt. Else vier had naar eigen getuigenis wat dikker moeten zijn. maar als de redac tie zelf er niet over was begonnen. was het niemand opgevallen. Elseviers omslag-verhaal gaat over het wegtrekken van allerlei bedrijven uit Amsterdam een verschijnsel dat door een breed scala van oorzaken moet worden verklaard. Niet altijd is de Amsterdamse overheid de schuld, maar wel verdient het amusante ver haal van de dropjesfabrikant Kiene de aandacht. In 1969 kreeg hét bedrijf een folder van de gemeente ter voorlichting van de wijk toegezonden. Uit het druk werk kon de bedrijfsleiding opmaken dat op de plaats van het bedrijf naar het oordeel van de gemeente maar beter kantoren konden komen, terwijl na even doorbladeren van het blad de mogelijkheid «ran een metro-station op precies dezelfde plaats ook ruim schoots aanwezig bleek. Niemand had ooit met het bedrijf gesproken. De folder moest voor de informatie zorgen. Over de tegen spraak in de voorlichting zei de diénsr stadsontwikkeling: 'met de me- trobouw hebben wij niets te maken'. Elseviers Hoogendijk (ook bekend van radio en televisie) ziet mede als oorzaak van dé- ministerscrisis in Den Ilaag de taktiek van Biesheu vel om 's nachts zijn ministerraad te laten doorvergaderen. -Hét kan niet anders of fysiek minder sterke figu ren dan de heer Biesheuvel kunnen dit niet volhouden. Dit is waarschijn lijk één van de belangrijkste'Öorzakqn van de woedeaanval van minister Drees zondagnacht. Bergers falen De Haagse Post ziet als één van de oorzaken van de Haagse crisis het falen van 'Bergers guerrilla' tegen de weigering van minister Boersma een loon- en prijsstop af te kondigen als niet het bedrijfsleven vrijwillig zou afzien van een reële inkomensverbete ring volgend jaar. Philip van Tijn neemt de omroepen in bescherming tegen de na de aangekondigde verhoging van de om roepbijdragen alom gehoorde kreet dat er bij de omroepen niot geld won't ge meten. "De verdachte is on- NCliuld g otda* het tegendeel is bewe zen. De experts die miljoenen over de balk gesmeten zien en de pluriform- teit van het bestel verantwoordelijk houden voor nog eens vele verkwiste miljoenen, moeten dat nu mafrr eens uitzoeken Als wc eenmaal zo ver zijn, blijven pietluttigheden over de RONO-verslaggever die het wel even fikst en onjuiste beschuldigin gen zoals over het onverantwoordelijk toegenomen dure kleurgebruik (Ier- wijl de fabrikanten zelf geen vervan gende zwart/wit onderdelen meer le veren!) vanzelf achterwege'. Breuk De breuk tussen de VVD en DS'70. meent De Nieuwe Linie, is het meest markante aspect van de jongste poli tieke crisis in Nederland. De verwij dering tussen beide partijen hangt volgens het blad vooral samen met de collegegeldverhoging on de loon- en prijspolitiek. Met de door minister De Brauw doorgevoerde verhoging van het collegegeld is de VVD erg onge- 'ukkig: 'Immers, vooral in de zogehe ten middengroepen komt De Brauws duizend-gtilden-aanslag het hardste aan. en het zijn deze middengroepen waarvan de liberale partij het voor pen belangrijk deel moet hebben'. De voorzitter van de rooms-katholieke Partij Nederland. Klaas Beuker, zegt ui een interview, waarin hij het veel vuldig over het sollen met waarden heeft: 'Iemand zei mij. dat de helft van de afdeling embryologie van do Rijksuniversiteit van Utrecht bezet wordt door mensen van achter hel IJzeren Gordijn. Ik constateer gewoon oen communistische infiltratie'. Hans Dona voorspelt dat de WDM. de soldatenbond, niet zal scheuren ('WDM gaat nu ook de soldaten zélf activeren') en Jac. Vroemen vraagt: 'Wordt IJsselmeerstad Almere een tweede (lage) Bijlmer?' Da:-, ëi de ange, voorzitter a i rle Vereniging van letterkundi- T) n'- vtc - niber gestemd 'De begroting n september, dat zal weer worde'i 'oor de kunst. Dan zal er opnieuw actie gevoerd moeten worden. Daar is deze nota de opmaat voor. Ja, je had toch niet verwacht, dat deze kunstenaarsnota iets zou ver anderen aan wat ze' op het ogenblik :n Den Ilaag zitten te bekokstoven? Het is heel duidelijk dat CRM-minis ter Engels verreweg de zwakste minis ter is. een weerloos voorwerp voor de •■•lachtbank.' Het Nijmeegse Instituut voor politico logie heeft de Nationale commissie «•otwikkelingsstrategie (de commissie- Ciaus) geadviseerd door te gaan tot 1980. De Groene bespreekt het nog niet gepubliceerde 'netelig rapport'. DS'70 Mc. Govern De Democratische presidentskandidaat McGovern is volgens De Groene 'ge bléven wie hij was: een hervormer, geen-radicaal'. Het blad vraagt zich af of een overwinning van McGovern op Nixon werkelijk diepgaande verande ringen met zich mee zou brengen, en schrijft dan1 'Op het punt van Viet nam lijkt dat absoluut duidelijk. (-). Op andere pOttten echter kan men meer twijfels hebben McGovern wil bijv. het dcfcnslebüëget ingrijpend verlagen. Dal is een belahgrijke stap, maar de achterliggende "pimten in zijn defensieprogramma zijn heel wat min der radicaal'. r-< Max Arian sprak met een van de schrijvers van de kunstnota 'Met ver- DS'70 is volgens Vrij Nederland niet bang voor verkiezingen. Electorale achteruitgang was ingecalculeerd bij deelname aan het kabinet. De Brauw gaat het land in om zijn partij afde lingen verantwoording af te leggen en Drees gaat naar de kamer (waarvoor hij gekozen was) als iemand van de fractie even plaats maakt. Van een samengaan met de PvdA in een vol gend kabinet is volgens dit blad geen sprake. VN uit de voorzichtige veron derstelling dat Drees jr's oprechte overtuiging dat de sterke man op financiën. Nelissen, een theorieloze knoeier is. en Biesheuvel dat geknoei steunt, bij eventuele spoedige verkie zingen wonderen zal kunnen doen. De breuk in het kabinet schrijft VN voor een d-eel toe aan de manier waar op Biesheuvel zijn kabinet geleid heeft; afwachtend, balancerend en dan ineens soms na lange nachtzittin gen overbluffend of overdonderend. Een metihode die voor de princi piële en a-politieke Drees al lang niet te pruimen en op een gegeven mo ment niet meer te harden was. v'erder voorspelt de feministe Joke Kool-Smit dat er binnenkort niemand meer is te krijgen als gemeenteraads lid. Ze noemt het een slecht betaalde hondebaan. waarin je onverantwoord, in een ijltempo beslissingen moet ne men. In de sociale actie heeft Joke ncn met pressie een heleboel hoor. In Kool-Smit wel vertrouwen: 'We kun 15 jaar is het denkbaar dat we C A plat kunnen krijgen. Met boycotten en stakingen kun je van alles afdwin gen'. Vervolgens stelt VN de vraag aan de orde of de Berkelse arts O binnenkort op vrije voeten komt. be schrijft Tim Krabbé de capriolen van Bobby Fischer ei bespreekt Rinu? Fernandusse onder de historische uitspraak 'Elke goede Indiaan is een dode Indiaan' dc inmiddels vertaalde bestseller 'Bury my heart at Wounded Knee' is niet in hun lot maar in hun spel. De ondergang van Toritomo kan niet als die van Hektor tot tranen toe ontroeren, daarvoor is zijn handelen te zeer bepaald door de regels van het stuk en bovenal door de bekwaamheid van de acteur (die in dit toneel een grote vrijheid tegenover zijn tekst heeft). Niemand zal zich in hem of in de hofdame Suke-no-Tsubone herken nen. zij zijn tekeningen geworden cn wat ik als vreemde er het eerste in her ken, zijn de vermaarde prenten van Japanse kunstenaars, hier tot een ge- styleerd leven gekomen. Adembenemend Kabuki is inderdaad volkstoneel, in een lange geschiedenis ontwikkeld tot een kleur en verfijning die adembene mend zijn. Ik ben mijn Japanse vrien den intens dankbaar voor hun uitno diging. het is een belevenis. De ontroe ring die ik eraan beleef, is in de wilde statigheid, de beteugelde harts tocht, als van een verheven extase van leven. Ik zal nooit meer vergeten hoe Shizuka. de gracieuze geliefde van de held Yoshitsune, hoog langs mij heen glijdt, met een krijtwit gezicht, en gekleed in al haar schitterende gewaden, rood en goud, een en al verstarde charme, die tegelijk veder licht is (en ik geloof net als alle toeschouwers hier in de eeuwige vrouwelijkheid van deze gestalte, al weet ik met hen dat de rol door een man gespeeld wordt). De betovering van dit alles is, vind ik tenminste, verbazingwekkend, uit dc razende, lelijke wereld van hel heden, hier in het midden van Tokyo, wordt men plotseling verplaatst in een wil de, onwerkelijke droom, een wereld van kleur en verbeelding, een groots stuk Japans verleden. Met het histori sche verleden waaraan het ontleend is (Kabuki heeft een uitgebreid répertoi re ten dele op de geschiedenis geba seerd). heeft het maar gedeeltelijk te maken Zo was het tenminste met het stuk dat ik zag. «Vant er is wel een prins Yoshitsune geweest, de broer van de grote leider van Japan in de hoge Middeleeuwen, Yoritomo (zij zijn tijdgenoten van Frederik Barba- rossa <*n Richard Leeuwenhart cn even als deze feodale heren), er is ook een kind-keizer in een zeeslag ondergegaan (in het stuk wordt hij gered), maar het gaal niel om een historische werkelijkheid hier, maar om wat de volksfantasie daarmee doet. Prins Yoshitsune is een lieveling van de populaire verbeelding gebleven, omdat hij. opgejaagd door zijn wrede broer, zo tragisch is ondergegaan; het sentiment bemint zo 'n edele jonge ling, die het midden houdt tussen Hamlet en Kennedy. Zo is het steeds in deze gespeelde wereld, het gaat er om het sprookje, om de stylering v_n menselijk gevoel, bewust, toneel, ver weg hoe dichtbij het ook lijkt. Het oude Japan bestaat nog, men kan het zien en ervaren, het echte Japan, zegt een vriend trots tegen mij. Ik wil het graag beamen, maar ik weet niet wat echter is, het spel of de werkelijkheid, de schoonheid of de lelijkheid, al zou ik het eerste graag kiezen. Utrechtse ambtenaren zijn niet dot op vrouwen, althans die van het provin ciehuis niet. Het college van Gedepu teerde Stalen was tol dc slotsom geko men dat de tweehonderd kamers van hel provinciehuis er maar akelig kaal en koud uitzagen en daarom mochten de ambtenaren die daar overdag re creëren en arbeiden, voor elk van hun digverblijven voor f 25 kiezen uit een enorme stapel posters en re- produkties, die GS voor hen had laten aanrukken en een poosje overzichte lijk opgehangen. Voor samen vijfdui zend gulden versierden ze dus hun kale kamertjes met ran alles en nog wat, maar lieten vrijwel alle beschik bare (papieren) vrouwen links liggen. Een vrouw in de zon, een dame met hond. een acrobate, een meisjeshoofd, een meisje in rood, geel en groen en zelfs de enig echte Mona Lisa ver mochten niet hun goedkeuring weg te dragen Alleen twee prille vrouwen met iets extra's een meisje met pop en een dito met paard plus ene Carina kwamen de ambtenarenburcht binnen. Daarentegen vond een 'naakt voor de piano' gretig aftrek en dat is nu, net als 'flowers and lovers' op drie kamers terug tc vindenIn de 'ronde vormen' zag niemand iets aari- trehkelijks en voor 'verleiding' is maar één afdeling gezwicht. En toch willen deze ambtenaren kennelijk graag terug naar de natuur. Dieren, bloemen, vergezichten en buitentafere len waren géwilde objecten. Een pos ter met drie apen bijvoorbeeld scoor de hoge ogen. Daar werden zeven stuks van gevraagd, zodat er in totaal nu ééneentwintio apen op de ambte naren neerzien, nog afgezien van de óénapige poster, waarvan er ook nog eens drie besteld werden. Voor reptie len is niemands hart opgesprongen. maar wel. meerdere harten zelfs, voor een haan, voor stieren, een jachttafe reel, een nachtuil, ettelijke vlinders die iets mei de liefde te maken heb ben en een clubje eenden. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Wie komt de voor velen wellicht wat wrange 'eer' toe het eerst een plan te heb ben gemaakt om de structuur van Noord-Nederland tc verbeteren door de Waddenzee in te polderen? Is het de architect Olsmmjor tc Groningen of de heer Th. Moll inga te Emmel- oord.' Dezer dagen zijn er allerlei publicaties verschonen over een plan van de heer Olsmeéjer. Aan deze is nu echter een brief gestuurd door Moll inga. die Olsmeijer plagiaat verwijt, zo niet wat de totali teit van het plan betreft, dan toch wel wat ideeën en onderdelen aan gaat. Mollinga chrijft aan de Gro ningse architect dat hij al in 1967 een brochure 'de Fryske poarte' heeft uit gegeven met zijn plannen. Olsmeijer heeft nu echter het principe van al tijd baas boven baas toegepast en heeft gereageerd inet de mededeling dat zijn plannen in feite al in 1965 zijn geboren en toen ook al in alle kranten hebben gestaan Het js dus eigenlijk net andersom, zegt de heer Olsmeijer. pffff cadeautje Insiders vertellen dat sommigen van de provinciehuisbewoners moeilijk tot een keus konden komen, zoveel moois, was er te zien Misschien zijn dat de mensen geweest, die daarom maar in opperste ncanhoop hetzelfde gekozen hebben als hun collega's de terug-, keer bij nacht, een duidelijk boeiend werk van de kunstenaar Boness, waarvan er dertien exemplaren nu een plekje in het Huis gevonden heb ben. Misschien is die ook gekozen onidat die tot dc duurste (f 17,50) plaatwerken hoordewant dan móet zoiets wel goed zijn. Bovendien hing deze reproduktic op de eerste en dus opvallende plaats Behalve deze 'nachtvoorstelling' deed, zoals gezegd, de pure natuur het weer best. Uit de keuze noemen u>e: het meer, de bosbeek. de boerderij, onder- watertuin, de rots, zon en maan, een riviergezicht, bloemen, bos, zee, zonne schijn op de rotsen, zonneschijn zon der rotsen, herfst, roos. distel, zeege zicht in geel, zeegezicht in blauw, landschap met brug, Hcatermolen en een boerderij in het zonnetje. Als echte Utrechtenaren lieten ze alle maal dc Amsterdamse Brouwersgracht links liggen, maar de molen bij Wijk bij Duurstede ging er in als koek. Een complete expositie Ut het provin ciehuis op deze manier geworden, maar wie van ons, gewone burgers, zal ooit al die kamers mogen betre den? Jammer hoor, kuant je zou best eens willen weten welke tm.n' of vrouw zich nu de hele dag zit te verlekkeren aan de 'sigaret'. Iemand die opgehouden is met rokenEn wie zijn die mensen die op hun (zest kamers zo nodig dc 'computer' moes ten zien? Echte goeie ambtenaren waarschijnlijk. Maar het meest intri geert die ene. die wellicht allang ontslag had willen nemen of in elk geval de ganse dag zit te dromen ran ie/s veel boeienders dan elke dag de provinciale zaken. Die koos de 'andere wereld' van M. C. Escher. zonde Modeontwerpers cn -ontwerpsters hebben het heus n el altijd makkelijk. Neem de Parijse Pauletle Offers, die bij deze temperatuur haar voor de winter bedachte nerlshoedje met bij passende stola moest showen. Ze hoeft er wel geen vierdaagse in te lopen, maar in Parijs was de hitte niet minder drukkend dan hier. Het bloemetje dat een Israëli de bur gemeester van jjn woonplaats T l Aviv op een zonnige ochtend kwam aanbieden, was lang niet zo vrolijk als het er uit zag. De brenger was name lijk zo boos dat ijn zieke moeder een rekening van 250 dollar aan het zie kenhuis moest betalen, dat hij een bommetje in het boeket verstopt had. Zou de rekening niet ongedaan wor den gemaakt, dan zou hij de bom laten ontploffen. De man was het kantoor van burge meester Jejoshoea Rabinowitz binnen geslopen, toen de 'mrgervader zelf net even naar achteren was. maar een oplettende beambte greep de gulle gever in de kraag. De boni werd gevonden en bijtijds onschadelijk ge maakt. maar voor alle zekerheid werd het dertien etages tellende stadhuis met zijn duizenden ambtenaren van top tot teen ontruimd en doorzocht. Kennelijk had de boze Israëli de reke ning niet meer dan één bom waard gevonden, want meer explosieven wa ren er niet. ei-ei En alweer ls er nieuws uit Ouwe- hands Dierenpark. De (dierlijke) be woners zijn daar kennelijk al even Ingenomen met de culturele manifes tatie 'Dieren bij Dieren' als de organi satoren. kunstenaars en bezoekers De nandoe-dames (verre. Zuidamerikaan se familieleden van de .truisvogels en emoes), die zich al sinds de laatste oorlog niet meer om nazaten bekom merd hebben, voelden zich dusdanig aangetrokken tot de drie kolossale namaak-eieren die in hun ren waren neergelegd, dat ze er zelf zeven echte bijgedaan hebben. Zoals de gewoonte is onder nandoes, hebben de mannen het broedwerk op zich genomen Linz. de hoofdstad van opper-Oosten- rijk. is een door cn door fatsoenlijke stad. Wat er zich achter gesloten deuren afspeelt weet niemand, maar wel beseft iedereen dat zulke dingen niet in hét openbaar mogen. Iemand op straat een kusje geven bijvoor beeld is daar al hoogst onfatsoenlijk, zelfs als een man zijn eigen vrouw kust. En toen een agent dan ook tot zijn ontsteltenis met eigen ogen con stateerde. dat een zeventienjarige jon gen op de openbare weg zomaar zijn nog jongere vriendinnetje omhelsde, slingerde hij de onverlaat zonder dra len op de bon. Het v.ergrijp kwam zelfs voor dc politierechter, die de indecente ticnor dertig schilling boete liet betalen. Het meisje ging vru-uit, omdat zij tenslotte wérd omhelsd. bescherming Ondanks de moeilijkheden in de rege ringstop. waarbij je zou verwachten dat ministers en staatssecretarissen wel wat anders aan hun hoofd heb ben. heeft staatssecretaris Vonhoff van CRM do tijd gevonden mee te delen dat kikkers en egels binnenkort officieel tol de van hogerhand be schermde diersoorten gerekend zullen worden. Meer dan een maand geleden had het Tweede Kamerlid Egas (PvdA) daarom gevraagd. Speciaal voor de bedreigde kikkers en egels is. zegt de heer Vonhoff verder, een algemene maatregel van bestuur in voorbereiding, maar men mag niet verwachten dat hij daar de zomerva kantie aan besteedt. Kikkers en egels zullen dus nog even onbeschermd de koppen boven wat°r moeten zien te houden. LOWIETJE Krakerscer Er zijn ook best sportieve inbrekers, heeft voorzitter Lenterman van de voetbalvereniging Sparta in Nijkerk ontdekt. Hij kreeg een brief met zestig gulden en de woorden 'vergoeding schade in de nacht van 1 op 2 april'. Precies die nacht was er in de voetbalkantine ingebroken, zodat men mag aannemen da' de kraker er een zorgvuldige administratie op nahoudt, zeker voor de belasting of zo. Zee Die enkele keer dat we een hittegolf bele ven, zijn we toch maar wat blij met ons verontreinigd stuk zee als we niet hoeven te werken tenminste en de eersten die dat merken zijn de spoorwegen. Gisteren hebben ze, be halve de normale treinen met duizen den badgasten, alleen al naar Zand- vo'ort achtduizend mensen met extra treinen vervoerd. INFORMATION «5

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 7