Van Domela tot Sölle Christelijke ashram nam afscheid van stichter Stanley Jones Londense anglicanen willen scheiding van kerk en staat Bluyssen ziet geen oplossing meer 4 Trouw K wartet uw probleer Vrije evangelischen verliezen leden Ds. Boerma uit jeugdwerk Pauselijk telegram voor patriarch Beroeplngswerk ook het ona Boeken etalage TKOliW/KWARTET WOENSDAG 19 JUU 1972 JERUZALEM Op de laatste dag van dit congres wil ik beginnen met een poging om alleen dat weer te geven, wat mij bijzonder getroffen heeft. Opdat mijn verhaal niet te lang en daardoor oninteressant wordt. Het eerste daarvan was het vliegend gebed: het gebed dat wij in de han den gedrukt kregen bij het begin van onze EL AL vlucht naar Tel Aviv. Het is uiteraard mogelijk, dat wij ons hierdoor des te meer aangesproken voelden tegen de achtergrond van het drama, dat zich nog maart kort gele den afspeelde op het vliegveld te LOD, waar wij straks zouden aanko men. Het opschrift, in Frans, Engels en Hebreeuws, was (vertaald): een gebed bij het begin van de rois. Een gebed om vrede, bescherming en genade tij dens de reis. gevolgd door bede om verhoring en besloten met de oud testamentische zegenbede: De Heer ze- gene u en behoede u; de Heer doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig; de Heer verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede. Het deed ons wat. Een taxi bracht ons van LOD naar Jeruzalem, naar het aan de rand daar van gelegen Beth Hakerim (huis van de wijngaard), waarin zich ons hotel bevond met de veel belovende naam Har Aviv lenteheuvelTwee vrien delijke dames wachtten ons op. Be nieuwd waren zij naar de reden van ons bezoek aan Jeruzalem. Van een ash ram hadden ze nog nooit gehoord. Daarom vertelden wij hen. dat het woord betekent: uit (a) het harde werk (shram). Een soort retraite dus, maar dan wel een bijzondere. Wij vertelden hen van de ashrams onder leiding van .Ghandi als nationalisti sche. en onder leiding van Tagore. de dichter, als culturele samenkomst in India. En van het initiatief van de zendeling Stanley Jones tot het stich ten van een christelijke ashram om streeks 1930. Waarbij de leraar of goeroe niet een vooraanstaand mens, maar Jezus Christus is. Uiteraard konden wij op de late avond niet uitvoerig ingaan op het principe van de ashram ('Jezus is Heer' en 'het Woord wordt vlees') en Dr. D. van Veen te Groenlo, Nederlandse ashram-leider, geeft in bijgaand artikel en kele indrukken van het we reld christen ashram con gres te Jeruzalem. op het patroon gemeenschapsbeleving of koinonia, open hart, bijbeluur, kerkvernieuwing, getuigen, gebeds groepen, geloof-in-aoti e-groepen, ge nezingsdienst, avondmaal en overvolle hart. Volgens de officiële opgave van het eerste dagbulletin: 210 van U.S.A. en Canada. 50 van Finland. 40 van Zwe den, 10 van Engeland en 15 van andere landen w.o. India, Japan. Zuid- Amerika en Nederland. De ashram, omstreeks 1930 in India begonnen, kreeg daarna geleidelijk aanhangers in Noord- en Zuid-Amerika en Ca nada. En begint nu meer en meer aanhangers te krijgen in Japan en Europa. In het laatste continent se dert 10-20 jaar, waarbij vooral de Finnen ontvankelijk bleken voor deze weg tot DE WEG. Het volgende we reldcongres zal worden gehouden in de bakermat van de ashram: Sal Tal, een buitenplaats in India, in 1974. Engels De voertaal was Engels, hetgeen ln deze overwegend Engels sprekende groep ook alleszins aanvaardbaar was. Weliswaar was er voor ons reden tot vrolijkheid in een 'slip of the tongue', die één spreekster zich onbewust liet ontvallen, sprekend over de arme vol ken van Zuid-Amerika: 'they even don't speak English' (zij sprekekn zelfs geen Engels). Je moet dan en dat lukt ook wel zo'n uiting van een be paalde instelling met een glimlach laten passeren. Reeds gaf ik te kennen slechts die dingen te vermelden, die ons als bij zonder getroffen hadden zodat ik niet elke toespraak zal weergeven. Hetgeen niet inhoudt dat ik het devies van dit congres niet zou noemen en de titel van de openingstoespraak. Dit devies De redactie betondt ilcb bet recht roor om ter opname la dese rubriek entrangen me- ningtuitingcn rerbert weer te geren. Bt) iblikatle werdt met i'HjH In GS den gerond en aan de heer Joh. C. Francken. lecreurla van de hoofdredactie van Trenw- Kwartet. Poatbua IS». Amsterdam. Niet objectief Ons land dreigt in een regeringscrisis te geraken. We hebben in persmedia en via televisie kennis kunnen nemen van het aftreden van de ministers de Brauw en Drees. Het moet me van het hart dat de informatie die ik, beeldbuiskluizenaar, van de politieke commentator van Avro's Televlzier heb gekregen, allesbehalve objectief is, immers de heer Andriessen b.v. kreeg bijna geen kans zijn speech af te steken. De room was al van de melk gehaald door KRO-Brandpunt. Desondanks meende Avro's televizier deze zaak nog eens dunnetjes over te moeten doen. Dit was m.i. een ama teuristische vorm van het bedrijven van minipolitiek. De commentator is een fenomeen in het koffiedik kijken, Interpreteren van commentaren en het op zijn eigen wijze stellen van vragen. Of deze wijze van interviewen bij draagt tot het politiek bewustmaken van ons volk en een wezenlijke in breng levert om objectief de proble men te benaderen, betwijfel ik. Wel Is het plezierig als je als commentator voor de beeldbuis altijd het laatste woord kunt hebben. Rotterdam T. Meijer De Rotterdammer Nieuw» Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. luidde: Let every tongue confess that Jezus is Lord. (Laat iedere tong belijden dat Jezus Heer is). En de titel van de openingstoespraak: There is More For You (Er is meer voor u). Waarbij de spreker, William E. Berg. er de nadruk op legde dat er voor elke christen altijd meer te ontvangen is en dan ook meer te geven, zodat er nooit een statische toestand, een toe stand van stilstaan in tevredenheid mag zijn. Veel christenen zijn geneigd tevreden te zijn met het hebben ont vangen van het heil in een bepaalde omvang, terwijl er bij verdere groei telkens blijkt nog meer te zijn: een nooit opdrogende bron. Afgezien van andere kwaliteiten, moet het leven van een christen gekenmerkt zijn door groei. Stanley Jones, wie had durven ver wachten dat deze 87-jarige zendeling en stichter van de ashram aanwezig zou zijn? Nog afgezien van zijn leef tijd, maar nadat hij in december 1971, na een vermoedende evamgelisatiereis door Japan, een lichte beroerte door maakte, met linker halfzijdige verlam ming. Gelukkig was zijn hersenfunctie in denken niet gestoord geworden en verminderde de intensiteit van de verlamming, zodat hij, weliswaar in een invalide-wagentje, op het congres aanwezig kon zijn. Voor velen van zijn leerlingen en bekeerlingen in kerk/uionrniauü Ï2 Een groepsfoto van ashram-leiders van verschillende landen met sprekers en genodigden. Het opsteken van drie vingers is het ashram-teken 'Jezus is Heer'Geheel links staande dr. Van Veen. verschillende Landen was dit wel een zeer bijzonder feit. Ontelbaar velen opende hij de ogen voor en wees hij de weg naar Jezus Christus, Weg, Waarheid en Leven. De wijze, waar op hij dit deed was wel specifiek voor hem. Triest Het was. naar ons gevoelen, wel wat triest deze weliswaar ouder wordende maar toch steeds nog zeer vitale man in een invalidewagentje te zien. En in de hoofdtoespraak te horen met een voor ons zeer slecht verstaanbare spraak met van tijd tot tijd uitschie ters in toonhoogte. Vanaf het begin van de stichting van de ashram, die later uitmondde in de United Christi an Ashrams was hij voorzitter ge weest. Op dit congres werd hij als het ware emeritus, en daarmede erevoor zitter. Hoe moeilijk moet het zijn voor een ieder, die met vreugde en totale inzet zich gaf en daarvoor ook eer en dankbaarheid ontving om los te laten. Dit bleek ook nu het EO en Apartheid De heer M. Goote (Arnhem) heeft in Trouw/Kwartet van 14 juli Zuid-Afri- ka veroordeeld. Ik zal daarop niet ingaan. Ik raad hem aan bij de Zuid- af rikaanse ambassade, Laan van Meer- dervoort 4, Den Haag aan te vragen de Zuidafrikaanse Koerier van mei 1972, die hem kosteloos zal worden toegezonden. Daarin komt een artikel voor met de titel 'Die kritiek aan ons adres' van de heer N. W. du Bois, ambassadeur van voorlichting Dan kan hij lezen wat er zoal geroddeld wordt over Zuid-Afrika. Wel wil ik wijzen op de aktie van Portugal tegen de Nederlandse maatregelen om de koffie van Portugees Afrika uit ons land te bannen. Deze aktie van Portu gal is volkomen gerechtvaardigd. De Nederlanders zijn over het algemeen ontzettend bemoeiziek. Ze vergeten maar al te vaak wat voor op- en aanmerkingen er op ons land kunnen gemaakt WQrden en menen beter te weten hoe een land geregeerd moet worden dan de besturen die dit doen moeten. Deze tegenaktie kost ons stel lig miljoenen aan gelijkhebberij. Nu heeft Zuid-Afrika nog nooit, voor zo ver ik weet. zulke maatregelen als Portugal genomen, maar de mogelijk heid bestaat en wie legt dan het loodje? Dat zal de heer Goote wel in zijn belastingbiljet merken. Wanneer zal men in Nederland toch eens op houden met buitenlandse regeringen lesjes te geven om hun te zeggen hoe ze hun land moeten regeren? We zijn niet alleen eigenwijs en vitterig, maar ook dom en weinig vooruitziend. Den Haag Dr. F. C. Dominlcus Nederland en Israël (5) Het is de gangbare mening geweest in de kerken van de reformatie, dat de nieuwtestamentische gemeente het geestelijk Israël Is, voor wie alle be loften van het Oude Testament zijn bestemd en pasklaar worden gemaakt, terwijl het volk Israël van de bijbel voorgoed heeft afgedaan. Lang voor de massale terugkeer van het Joodse volk naar hun vroegere vaderland zijn er echter steeds enkelen geweest, die de voorzeggingen van de profeten uit het Oude Testament letterlijk hebben genomen. Een beetje meewarig over zoveel naïviteit werd deze opvatting door de grote meerderheid der theolo gen verworpen en soms maar nauwe lijks geduld. Maar wie nu, anno 1972, zijn bijbel leest en nog zegt, dat er geen volk Israël (in letterlijke zin) in Palestina is en dat de profetieën al leen maar bestemd zijn voor Gods gemeente, die ontkent de werkelijk heid als iemand, die in de druipende regen anderen wil wijsmaken, dat de zon zo prachtig schijnt. Het zal de heer A. L. Schouten toch ook wel zijn opgevallen, dat de stem men in het kamp van de voorstanders van het vergeestelijken van de profe tieën zo langzamerhand zijn verstomd en dat men nu in zijn verlegenheid maar liever zwijgt bij het zien van de ontwikkeling der dingen in het Na bije Oosten. Gaarne zou ik de heer Schouten tientallen bijbelplaatsen wil len noemen, die over het toekomstige, letterlijke Israël spreken. Mag ik er twee noemen. Ezechiel 38:22-32 en Lucas 21:24. In dit laatste bijbelge deelte wordt de christenheid gewaar schuwd, dat het einde van Israëls verstrooiing samenvalt met het einde van de tijden der heidenen. Laten wij in onze tijd van welvaart dit letterlijk nemen als een waarschuwing, even ernstig als in de dagen van Noach. Israël is niet een natie zoals de ande re. maar nog altijd een volk, dat door Gods verkiezing een aparte plaats in neemt onder de volken. Dat heeft ook iets te zeggen voor het diplomatieke verkeer. Aalten A. J. Klein Ikking APELDOORN Het aantal vrije evangelischen in ons land loopt terug. Op 1 januari 1971 telde de bond van vrije evangelische gemeenten 8707 be lijdende leden, op 31 december 8698. Ook in de voorgaande jaren kon er praktisch al niet meer van vooruit gang worden gesproken. Het aantal doopleden wordt geschat op 5300, zo dat er in totaal 14.000 vrije evangeli schen in ons land zijn, in 47 gemeen ten. DRIEBERGEN Ds. C. M. Boerma trekt zich terug uit het gereformeerd jeugdwerk. Hij ziet geen kans, het vlce-voorzitterschap van het landelijk centrum voor gereformeerd jeugd werk (LCGJ) langer te combineren met zijn werk bij het Convent van kerken. In mei 1969 kreeg hij de leiding van de bond van gereformeer de jeugdverenigingen, die vorig jaar geheel werd opgenomen in het LCGJ. ROME (KNP) Paus Paulus heeft de nieuwe patriarch van Konstantinopel, Dimitrios I, een gelukstelegram ge zonden, waarin hij hem verzekert, 'dat u in de bisschop van Rome steeds een liefdevolle broeder zult vinden die verder wil voorgaan naar de door uw grote voorganger zo zeer verlang de dag, waarop onze hervonden volle dige eenheid zal worden bezegeld.' Wie op een zondag in een ziekenhuisbed het jongste boek van prof. dr. C. W. Mönnich Fragmenten, ach tergronden bij een hedendaagse theologie (Uitgeverij Bosch Keuning n.v., Baam, 117 blz., 7,90) achter elkaar uitgelezen heeft, krijgt de indruk van een snel pratende, stromend pratende, hoog ontwik kelde man. Hij heeft het over zijn vakgebied, de theologie, wil waarvoor zelfs nieuwe achtergronden ge ven, maar hij houdt dat hele samenstel van kennis, de filosofie incluis, op een armlengte van zich af. Hij wil niet, naar Duitse trant, dikke boeken opeenstapelen, want wat hij zoekt is niet uitdijing, expansie, maar concentratie. Hij heeft genoeg van veel gezeur over de kwesties van zijn vak en slag op slag zegt hij dat bepaalde dingen niet belangrijk zijn en (voor zijn doel) niet ter zake doen. Zijn gèest is op Frankrijk geö- riënteerd, op helderheid en lenigheid van stijl. Juist door het ontbreken van de onderwijzende toon zet hij de Romeinse oudheid en de middeleeu wen, Augustinus, Boëlhius, Anselmus, Thomas, Hobbes, Descartes, Voltaire, Kant enz., met enkele lijnen neer in het geheel van zijn betoog. Als vrijzinnig lutheraan heeft hij, in dit boek tenminste, niets te maken met verplichte stichtelijkheid of wachtlopen op Sions muren. Wat is de essentie van theologie, vraagt hij zich af. In zij» jeugd geboeid door drie 19e eeuwse lutheranen: de nieuw- testamenticus prof. A. D. Loman, de profeet der armen Domela Nieuwen- huis en de theoloog Koh.lbrugge, er kent hij dat deze zozeer uiteenlopende figuren op hem van invloed zijn geweest. Het achterhaalde modernis me zegt hem niets meer, evenmin als de idealistische verhevenheden van de vrijzinnige kinderkerk uit zijn jeugd. Maar ook de vaderlands-traditionele LONDEN (EBPS) De synode van het anglicaanse bisdom Londen heeft zich uitgesproken voor algehele scheiding van kerk en staat. Deze uitspraak kwam, nadat de syno de kennis had genomen van een rap port over de verhouding tussen kerk en staat, samengesteld in opdracht van de aartsbisschoppen van Canter bury en York. Dit rapport beveelt vergaande veranderingen aan. Zo zou het parlement niet langer het laatste woord mogen hebben in zaken de eredienst en de leer betreffende. De meerderheid van de commissie wenste echter geen verbreking van de band tussen (anglicaanse) kerk en staat Het rapport wordt thans besproken in de bisdommen. Londen (het grootste bisdom van de kerk van Engeland) is het eerste, dat zijn standpunt bepaald heeft. Waarnemers verwachten, dat de beslissing van Londen van grote in vloed zal zijn op de discussie in de generale synode. De Londense synode handelde op voorstel van bisschop Trevor Huddles- ton van Stepney. Zijn motie luidde, dat de synode 'de waarde erkennend van veel in het rapport, zich niet in staat acht, de aanbevelingen van de Upg6W6Kl commissie te aanvaarden en de gene rale synode aanspoort, verder te gaan naar de 'disestablishment' van de kerk van Engeland, met alle bekwame spoed'. De motie werd aangenomen met 135 tegen 62 stemmen. orthodoxie wijst hij af en voor het Getuigenis met alle publiciteit daaromheen heeft hij niets over dan een sneer. Traditie Toch wil hij bij zijn kerk blijven, want hij erkent eerlijk dat banden van familietraditie heel sterk kunnen zijn. Hij heeft trouwens ook niets tegen een vakkundige ontvouwing van de Schriften van de kansels in zijn kerk, want hier ligt voor hem het zwaartepunt niet. De prediking heeft wel getroost, maar geen fundamentele mentaliteitsverandering gebracht (bl. 24). 'In de praktijk gold nog altijd het Opperwezen als sluitsteen van het ordelijk systeem der machten en bleef het mensdom verdeeld in machtheb bers en onderdanen' (28). Door de eeuwen heen is God geweest 'een verlengstuk van de rekenende rover, die gewonnen heeft en daarom gelijk heeft gekregen en zijn rust heeft verdiend' (31). Maar die God is niet een God van het Woord, dat gerech tigheid is en niets dan gerechtigheid. 'Die God zwijgt niet, want de Chris tus heeft niet gezwegen voor de pijn van de mensen. Daarom moeten wii de Vader een van wezen met de Zoon noemen. Een andere God is er niet: alleen een God die niet zwijgt kan God zijn' (32). 'Naar profetische tra ditie is de ware God altijd de God van de thora, de God van het ver bond: die zijn gerechtigheid gebiedt en buiten de context van gerechtig heid en barmhartigheid niet gediend kan worden' (42). 'Wie de Rechtvaar dige heeft ontmoet weet, dat voor hem de afgesloten gemeenschap niet meer geldt: hij zal de ander, evenals hij uit de beslotenheid losgebroken, een fragment zoals hij zelf is, te aanvaarden hebben De ban van de geslotenheid is gebroken, de rechtvaardige zal voun&an open zijn,.een fragment, dat pas gaat funktioneren, als net mvt andere brokstukken in relatie wordt ge bracht' (43). Ook God laat zich ni -t anders kennen dan als fragment. Hij zelf is opengebroken: een Woord is Hij, een rechtvaardig mens, die zich laat ontmoeten, die oo zoek is naar onze eigen menselijkheid. 'God is het vleesgeworden woord gerechtigheid, en de rest kan rustig verseten wor den' (43). Christus is opgewekt, niet opgestaan. Hij is in doodsnood tot aan het eind 2 van de tijd. En hij is déS^ levend aanwezig, waar Gods rijk en Gods gerechtigheid gezocht worden (57). Het komt er voor Mönnich op aan, dat we ons van het 19e-eeuwse, ro mantische Verheven Zoeken naar de Waarheid afwenden en weer wat aandacht schenken aan de ethiek. 'De theologie is in feite de interpretatie- kunst van de prediker, van de pas toor, van de man in het sociale werk' (80). Was Mönnich met een dogmatiek be zig, dan zou hij waarschijnlijk wel in de buurt van Dorothee Sölle uitko men, en bij haar Politisches Nachtge bet (86). Zo zou zijn boek ook wel kunnen heten: Van Domela tot Sölle. Theologie en kerk bekommeren zich over vele dingen, maar één ding is nodig: gerechtigheid in de gebroken mensenwereld. In de lekke schuit van de geïnstitueerde kerkelijkheid met haar wetenschappelijke lading zit de auteur voortdurend te lozen en bal last uit te werpen en bij elke worp zegt hij: dit kun je rustig vergeten, dit is niet van belang. Het is duide lijk dat hij daarbij ook zaken overboord werpt, die voor vele ande ren juist van eminent belang zijn. Anderhalve eeuw geleden zei de En gelse dichter Shelly: 'Alles wat je nodig hebt is de schoonheid en meer hoef je niet te weten'. Hij bracht alles op het schone terug en zo ontstaat er telkens de behoefte om datgene waarop het aankomt in één kernwoord samen te vatten: schoonheid, gerechtigheid, liefde ('all you need is love'). Zo heeft prof. Mönnich zich in dit boek bezonnen op de essentie van zijn theologische be zigheid, die hem als vrijzinnig man terzijde van -de tradities plaatst en hem wel eens verleidt tot uitspraken die als hautain en grievend kunnen overkomen. Functie Dit evenwel niet bij uw orthodoxe recensent, voor wie de levende Heer de grote en inspirerende werkelijk heid is. Voor mij heeft de vrijzinnig heid een vitale functie. Wie "Tneent dat zijn theologisch Servies on breekbaar is, moet er tegen kunnen dat ermee gejongleerd wordt en niet onmiddellijk in zijn angst schreeu wen: 'Doe dat niet. blijf er toch af!' Levende zekerheid ziet zich graag con tinu op de proef gesteld. Achter het kerknieuws ontwikkelt zich de kerkgeschiedenis, met een im manent programma waarvan één oer punten luidt: de ontburgerlijking run de kerken. Met dit programmapunt houdt prof. Mönnich zich bezig en dat is het kerkhistorisch belang van zijn geschrift. Dr. C. Rijnsdorp. UTRECHT Bisschop Bluyssen van Den Bosch ziet niet goed, hoe de kloof tussen zijn Roermondse collega Gijsen en zijn naaste medewer kers te overbruggen is. 'De impasse is nogal groot. Zijn naaste me- werkers hebben toch wel bijzonder grote bezwaren naar voren gebracht om met mgr. Gijsen samen te werken', zegt de Bossche bis schop in 'De Steiger', het blad van de bouw- en houtbond NKV. 'Het is een uiterst vervelende kwestie, dat nou juist zo'n gespletenheid ont staat rond de figuur van een bisschop, die toch de bruggenbouwer en de figuur van de eenheid dient te zijn. De bisschoppen zitten er echt mee in hun maag en ook een heleboel gelovi gen.' aldus bisschop Bluyssen, die er overigens wel van overtuigd is, dat zijn Roermondse collega de eenheid op het oog heeft Omdat het aantal priesterwijdingen blijft teruglopen, pleit bisschop Bluys sen voor mogelijkheden voor de ge huwde priester en voor het inschake len van leken. 'Het celibaat op zich is een prachtig iets anders zou ik het zelf ook niet hebben gekozen maar mensen die het niet aankunnen of willen, zou je toch priester moeten laten worden.' Tien jaar geleden meld den zich ln het bisdom Den Bosch jaarlijks nog twintig nieuwe priesters. Nu zijn het er jaarlijks gemiddeld drie. De kerk moet ook vitaal genoeg zijn om aantrekkingskracht uit te oefenen op jonge mensen. 'De kerk van nu is in verwarring. Er is veel onzekerheid. Er zijn veel vragen. Er is op bepaalde momenten zelfs liefdeloosheid. Dit al les maakt het natuurlijk niet aantrek kelijk om je met huid en haar aan de zaak te verkopen, want dat doe je eigenlijk als je priester wordt,' zegt bisschop Bluyssen. Tenslotte is het Bisschop Bluyssen belangrijk wegen te openen, om 0 oudere mensen de mogelijkheid geven priester te worden. NED. IIERV. KERK Beroepen: te Krabbendijke: C. L. Verbaas te Joure; te Twello (toez): S. T. Baarda te Well-Ammerzoden. Bedankt: Voor Rhoon: A. J. de Bue te Yerseke; voor Ede: C. van Bart te Putten. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Komhom-Marum: P. F. Lameris, kand. te Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG., B.V.) Bedankt: voor Dordrecht: J. van Kat wijk. voorganger te Rijsbergen. Brabantse antiekbeurs gaat niet door HEEZE De Brabantse Antiekbeurs, die dit jaar voor de tiende keer op het oude kasteel Heeze zou worden gehouden, gaat ni"t door. De secretaris van de Stichting zei maandag, dat dit het gevolg is van programmatische en technische pro blemen. De beurs zou worden gehou den van 1 tot en met 9 september. geval te zijn. Hoewel wij uit de reacties konden begrijpen, dat de geest van Brother Stanley, nog scherp en vol humor was. waren zijn toespra ken in de gegeven omstandigheden, ons inziens, te lang. Wellicht sprak daarin ook mee, dat het ons vrijwel in het geheel niet gelukte zijn Engels, slechts uitgesproken tengevolge van de nog niet geheel genezen spraakver- lamming te verstaan. Van deze plaats wensen wij deze generaal in het heils leger van de Heer een voldoening gevende levensavond toe. Brieven die niet zijn voorzien van i_ adres kunnen niet In behandeling 1 genomen. Gehelmbondlng Is verzeker&f gen dlc niet onderling met elkaar ln vnt staan moeten In afzonderlijke brieven gesteld. Per brief dient een gulden aann! zegels te worden Ingesloten. Adres: r«i(l Trouw-Kwartet, postbus 148. Rotterdam/^ Vraag: Is Ceylon onafhankelijke hoort het eiland bij India? Antwoord: Op 22 mei jl. werd Ce; u republiek. Astrologen hebben deze turn vastgesteld. Ceylon blijft uitmaken van het Britse Gemene) j Het eiland heeft nooit bij het hankelijke India behoord. Vraag: Toen mijn vrouw in mijn 1 f1 reed, wend ze bekeurd. Wij lm j een acceptgiro kaart thuis waar i meisjesnaam stond. Is dit een fout ons ontheft van betaling? Antwoord: Op het rijbewijs van vrouw staat haar meisjesnaam en temaam. Haar officiële naam, die in haar paspoort voorkomt, is I meisjesnaam, met als bijvoeging, (1 huwd met die en die. Haar ma a naam is nog steeds de offiaiële k jj iuing iu officiële stukken. Er is 1 f dus beslist geen fout gemaakt, i ontheft van de betialiinig van de bo Hulp van lezer: Het woond fij I cue is afgeleid van het Spaanse wc n (dat ook in het Haïtisch voorko j Barbacoa. De betekenis is dezelfdi 0 die wij van de afleiding kennen. K Vraag: Er bevindt zich in Brabant 1 Limburg een hotel voor gehandii e ten en hun familie. Weet u ook 1 dat is? ie Antwoord: In Heerlerheide staat 1 11 hotel waar gehandicapten, alleen d ,J groepsverband met hun familie f kunnen logeren. Alles is gedijkvl 1 zonder drempels ingericht met b P gangen, aangepaste toiletten, enz. tj adres is ORA. Ganzeweide 125, B fl lerheide, Heerlen, tel. 045-211267. 1 Vraag: Ik heb drie zwaar zilva munten. De jaartallen zijn moeilfl 5t ontcijferen. Aan de ene zijde sU di een ttiannerïkop met PHS.D.G.HKjdi REX DUX en aan de andere DOMINUS M. ADIUTOR. Van j, exemplaar is een gedeelte van de ra beschadigd (afgeknipt), terwijl r( wapen van Zeeland erin is geslagen e Antwoord: Het zijn Filipsdaaldi g Het opschrift betekent: 'De Heer mij tot hulp en aan de andereln e 'Philips, bij de gratie Gods Kom van Spanje en (de Z staat voorrhfl teken), hertog (van Brabant of w< hertogdom ook). In 1557 werden c Filipsdaalders pas ingevoerd en ali meen in de lage landen gebruikt 1651 gingen de provincies er toe 01 j eigen munten te slaan. Wat de Zees c se klop betreft: In Holland en Z land werden in 1573 alle circuleren munten voorzien van een Klop. Da 1 door werden de munten 1/8 in waard. Het was een soort belastii De beschadiging aan de rand kan gevolg zijn van intensief gebruik. JT zg. snoeien (een gedeelte van de al! j| afknippen om daardoor meer miitt ft te kunnen uitgeven (een soort denb atie) werd bij de zilveren munten* deze tijd niet toegepast. Wat de tege woordige waarde betreft, kunnen 4* u slechts verwijzen naar de beken: munthandelaars. zoals die in de ge gids te vinden zijn (munthandel =t mismatische handel). WAARDENBURG In Waardenbui (Gld.) op de weg Utrecht-Den Bosö is gisteren de 33-jarige Deen J. He: driksen uit Kopenhagen bij een vel keersongeluk om het leven/gekóma Hij raakte met zijn auto van de weg reed tegen een boom. an^ere zittende werd gewond. GROUW HêC 12-jarige meisjej Pietersma uit Ter Horne is gi avond door een auto overreden, overleed kort daarna in een ziekei huis.. Kosmos-reisgidsen: Rome, Sauerlfr en Hessich Bergland, Portugal, Kor peren te tent fl) N.V. Uitgevei mij Kosmos Amsterdam. Prijs deeltje: 4,95. We hebben de Kosmos-reisgidsjes ie mer gewaardeerd om hun compac op onderhoudende wijze geschrei informatie. De nieuwe uitgaven n ken daarop geen uitzondering. De vi handeling van drs. J. P. Doedens 01 Rome is een aanwinst voor de toer tische bibliotheek over deze stad, behoort tot de drie toonaangeven toeristensteden van Europa. E fleugje boeiende historie gaat voor aan vermelding van zwerftochten bi nen en buiten de Italiaanse hoofdsti Belangrijk is dat kampeerterreinen jeugdherbergen worden opgesomd. T. H. Oostenburg schrijft over Saue land en Hessisch Bergland, bereikbs 'weekeindgebieden' voor Nederli ders. Er wordt op gewezen, dat m hier een betrekkelijk rustig vakanti gebied aantreft, vooral aantrekkeli voor hen, die wandeltochten ni schuwen. Een Portugees mini-woordenboekje opgenomen is de uitgave die m' medewerking van Wllko A. G. X Bergmans is gewijd aan Portugal, dit de auteur aanprijst als een land vil grote cultuur en veroverende schoont heid. Hij zegt dat de mensen er gee kwaad woord over hun land willa horen, ook niet over de politieW leiders en waarschuwt voor de gehei me politie. In dit pocketje worden onder meer vijf autoroutes door Por tugal vermeld. Al deze uitgaven bevatten gekleurd] paginakaarten uit de KUmmerly Frey wegenatlas. De Nederlandse kampeer- en caravan- deskundige Wil de Kreuk stelde bet eerste deel samen van 'Kamperen de tent'. Een greep uit de inhoud: Wat is kamperen, met gezinnen, met kinderen?, type tenten, doek en on derdelen, koken, kampeermeubilair. slaapcomfort, verlichting, onderhoud, paklijst, en zo meer. Het boekje voorzien an talrijke illustraties. Rfi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2