Duidelijke toenadering eucharistie-avondmaal Rome roept theoloog Pfuertner tot orde Geen nieuw proces tegen Christus 'Andere agenda': rustiger dan die van vorig jaar Cultuur overdracht in 't gezin Trouw K wartet Ontmoetingen voor gebed en genezing Oud-kath. bisschop in Zwitserland vandaag Beroepfngs- werk Tweede ontmoetingsdag van 'Open Kerk' Voor halve ton aan antiek gestolen Boekenetalage TROLT/KWARTET WOENSDAG 12 JULI 1972 Kerk binnenland T2 K2 A of a interkerkelijke werkgroep Van een onzer verslaggevers DEN HAAG 'Er is meer dat ons verbindt, dan wat ons van elkaar scheidt.' Dit is de conclnsie van de werkgroep 'Intercommunie en Ambt*, die op initiatief van de raad van kerken in Nederland de mogelijkheden tot intercommunie onderzoekt. De werkgroep heeft thans de eerste fase van haar werk afgesloten met het vaststellen van de tekst van een dis cussienota. Deze nota bevat de neer- ■lag van een gesprek van bijna twee jaar over 'de bijbelse achtergronden van Eucharistie-Avondmaal'. De werk groep gaat nu de verhouding tussen Woord- en tafeldienst en de vragen rond het ambt in studie nemen. In de inleiding van de negen pagina's tellende nota zeggen de 27 leden van de werkgroep (alle acht kerken, die lid zijn van de raad van kerken, zijn vertegenwoordigd), dat het hen ver wonderd en verheugd heeft, dat zij op grond van de bijbelse gegevens een zo gelijkgerichte visie ten aanzien van het avondmaal en de eucharistie kon den bereiken. Zij spreken dan ook de verwachting uit, 'dat wij met elkaar ateeds meer groeien naar een volledi ger verstaan van wat de Heilige Schrift ons over de Maaltijd des He ren te zeggen heeft'. Het werk van de werkgroep is een vervolg op de gesprekken, die leidden tot de bilaterale doopakicoorden van de rooms-katholieke kerk met de Ne derlandse hervormde kerk, de gerefor meerde kerken en de evangeliseh-lu- therse kerk in 1967 en 1968 en de verklaring over het gemengde huwe lijk van genoemd*, vier kerken en de remonstrantse broederschap in 1971. De werkgroep, die geleid wordt door prof. dr. A. J. Bronkhorst. bisschop H. Ernst en prof. dr. C. van der Woude, heeft de historische contro verse, 'waarin velen zich niet meer thuis voelen', maar laten rusten. Evenmin leek het vruchtbaar, ency clieken. belijdenissen, synodale of pauselijke uitspraken over eucharistie- avondmaal aan een uitvoerig onder zoek te onderwerpen. Nu velen op grond van een onderlinge geloofsher- Prof. dr. A. J. Bronkhorst kenning reeds tot intercommunie zijn overgegaan, leek het de commissie zinvoller de bijbelse gegevens te on derzoeken in het licht van de nieuwe re exegese. 'Voor de deelnemers aan het gesprek werd het een ontdek kingsreis die hen van verrassing tot verrassing leidde'. Wij laten hier de conclusie van de nota volgen: 1. De commissie is van oordeel dat hetgeen de kerk verbindt en een- maakt in hun geloof ten aanzien van de Maaltijd des Heren, wordt gevon den in de g gevens omtrent de ge meente in de apostolische tijd. Daar liggen de wortels der latere ontwik keling. daar vinden wij de grote rijk dom aan beleving van de eenheid met de Heer die ons ook met elkaar 'enigheid' doet houden, zoals doopsge zinden dat uitdrukken, en ons met elkaar, biddend en werkend, de weg doet volgen naar Gods Rijk. Waar die eenheid verbroken wordt, tast men de gemeenschap met de Heer zelf aan. 2. Het belijden van de kerken ten aanzien van eucharistie-avondmaal moet worden bepaald door de Heilige Schrift Het Nieuwe Testament leert ons het geloof kennen van de aposto lische gemeente die het ontvirtg van hen die door Christus zelf waren uitgezonden. Deze vroegchristelijke gemeente heeft beleden dat de maal tijd het feest is waarop de verrijzenis van de gekruisigde Heer wordt ge vierd. Hij heeft vergeving en verzoe ning aan mensen geschonken. Hij heeft de Zijnen tot een opdracht uit gezonden in de zekerheid van hun overwinning. Daarom kunnen zij reeds op aarde meezingen met allo engelen en de 'vierentwintig oudsten' die rond Gods troon staan, in het loflied dat Gods heiligheid bezingt, die de aarde vol doet zijn van Zijn glorie. Met de dank van dit loflied brengt de gemeente ook haar gebeden en gaven, verbonden aan Hem die De redacüe behoudt tlth het recht voor om tor opname In deato rubriek ontvingen me- nlncuKingen verkort weer te terra. Bl| publlkatic wordt met de naam van de tniender ondertekend. Brieven kunnen «or den p ronden aan de heer Joh. C. Francken. •ecretarls van dc hoofdredactie vaa Trouw- Kwarlet, Po*tbu* «59. Amsterdam. Collegegeld (5) In het commentaar van 6 juli werd begrip getoond voor de tegenstanders van het wetsontwerp (m.b.t. het colle gegeld) die geen kabinetscrisis wil den. In uw gedachtengang heeft u gelijk. U stelt Immers: 'Het alterna tief waarvoor ze (de Kamer) werd gesteld: aanvaarding van het wetsont werp of aftreden van het kabinet. Naar mijn mening bent u hiermede op de verkeerde (eindeloze) weg. U stelt de gechanteerde er verantwoor delijk voor, indien de chanteur zijn dreigementen uitvoert. De Kamer is er wel verantwoordelijk voor dat: 1. het wetsontwerp werd aanvaard en 2. zij zich monddood liet maken. Apeldoorn W. de Boer gepleit dient te worden voor de dia loog in Zuid-Afrika. tussen zwart en blank. De heer Boot vraagt maar steeds om zuiverheid en eerlijkheid in de discussie, wanneer dit echter bete kent dat men a) pro en contra-argu menten inventariseert, b) zegt dat het een complexe zaak is en c) pleit voor het gaande houden van de dialoog tussen Nederland en Zuid-Afrika. dan gaat men aan de eigenlijke problema tiek voorbij. Waar het om gaat is dat in Zuid- Afrika zelf een werkelijke discussie over deze zaak voor de zwarten vrij- wpl onmogelijk is. pn zij die het wel proberen komen op Robbeneiland te- refl^t.jpf vgprdeg rg^t honderden tege lijk van hun universiteit verwijderd. Waar het om gaat is dat die hele gescheiden ontwikkeling, waarover wij hier en de blanken daar zonodig steeds maar moeten dialogiseren, al lang door de blanke minderheid is opgelegd aan de tot zwijgen gedwon gen zwarte meerderheid. Waar het om gaat is de realiteit van een uiterst 'verkrampte' politiek, en niet om de goede bedoelingen van de Zuidafri- kaanse regering en haar blanke kie zers. hoe christelijk zij ook moge zijn. Wat dit systeem betekent heeft bv een groep Zuidafrikaanse christenen beschreven in hun 'open brief aan alle Zuidafrikanen', waarin getoond wordt hoe sterk de overeenkomsten tussen het huidige Zuid-Afrika en Na- zi-Duitsland zijn. Laten we s.v.p. naar die enkele kritische, soms profetische stemmen luisteren, opdat wij het we ten. en ons hoofd niet steken in het (drijf) zand van de vrijblijvende dia loog. Badhoevedorp J. II. T. H. Andrlessen Apartheid Zakbijbels Het televisiegesprek met de heer J. J. G. Boot over zijn boekje Apartheid: Pro en Contra, op zaterdagavond j.l. bevestigt wat de werkgroep KAIROS in zijn brief aan hervormde, gerefor meerde en r.-k. geestelijken reeds stel de: 'De auteur pleit in zijn boekje voor het gaande houden van de dia loog; men kan niet anders konklude- ren dan dat bedoeld wordt, een dia loog tussen blanken hier en in Zuid- Afrika. De werkgroep KAIROS meent dat De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijk* Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bonk (rek.nr. 69.73.60.768Gem.giro X 500. V T Bk V Bisschop H. Ernst voor ons bidt en Zijn gaven aan ons heeft gegeven. 3. Zo is de Maaltijd des Heren in verbondenheid met de verkondiging van het Woord, dat centrum van alle christelijke samenkomsten, waarin de gemeente in haar diepste wezen zicht baar wordt: de velen die een lichaam zijn omdat, zij allen 4eel hebbe# agn Prof. dr. C. van der Woucie het ene brood. En dat is het brood des levens, dat uit de hemel neder daalt en waarvan Jezus kon zeggen dat Hij dit brood is (Johannes 6:48). Wanneer reeds de vieringen van de nu nog gescheiden kerken zo veel zegen hebben bewerkt, hoeveel te meer zullen wij dit heil beleven wan neer wij elkaar herkend hebben als deelgenoten aan het ene lichaam van de Heer en dit zichtbaar maken door met elkaar het brood te breken. Gedachtenis Over de kardinale kwestie van de aanwezigheid van Christus in het sa crament citeert de nota met instem ming de verklaring, die 7 september 1971 te Windsor werd uitgegeven door dc officiële gespreksgroep van rooms-katholieke en anglicaanse theo logen. Daarin wordt eerst gesteld: 'Christus' verlossende dood en opstan ding vond eens voor al plaats in de geschiedenis. Christus' kruisdood, het hoogtepunt van zijn hele leven van gehoorzaamheid, was het ene. vol maakte en genoegzame offer voor de zonden der wereld. Er kan geen her haling zijn van of iets toegevoegd worden aan hetgeen toen eens voor al door Christus werd volbracht. Geen enkele poging om een verbinding tus sen het offer van Christus en de eucharistie tot uitdrukking te bren gen mag dit fundamentele feit van het christelijk geloof verduisteren'. Maar vervolgens wordt dan in de verklaring van Windsor het begrip 'gedachtenis' uitgediept als volgt: 'De eucharistische gedachtenis is niet al leen het in de herinnering terugroe pen van een verleden gebeurtenis of de betekenis er van, maar de werkza me verkondiging door de kerk van Gods machtige daden. Christus stelde de eucharistie in als een gedachtenis (anamnesis) van het geheel van Gods verzoenend handelen in Hem. In het eucharistisch gebed gaat de kerk voort de dood van Christus eeuwig in gedachtenis te houden en haar leden, verenigd met God en met elkaar, brengen dank voor al zijn genadega ven. smeken om de weldaden van zijn lijden ten behoeve van de gehele kerk. delen in deze weldaden en ko men binnen in de gang van zijn zelf overgave'. De nota is in brochure-vorm te bestel len bij Archief van de Kerken, De Horstink, Amersfoort. De 'Children of God' hebben een steeds doorlopende behoefte aan zak bijbels, liefst met soepele kaft. U heeft vast allemaal nog wel een bij beltje in de statenvertaling ergens ongebruikt liggen. Mogen wij het van u 'erven'0 Het mijne gaf ik aan een zekere Abed Nego. wiens bijbel in een half jaar volkomen opgebruikt was. Hij werd op kprstavond in de Ztiiderkerk. net als ik. door toedoen van dc 'Children of God' door Jezus in z'n hart gepakt. En Abed Nego ging maar meteen met hen mee: kon hij doen. Al z'n aardse bezittingen leverde hij in en hield toen zijn Heer over. nou. dat was pas de zon door zijn leven. Wij vragen u: stapels statenvertalin gen, Engelse King James vertalingen, Franse Darby vertalingen Duitse Lu- thervertalingen. rond 1914. Speciaal deze omdat ze onderling het minst verschillen. Ook Hollandse, Engelse. Duitse en Franse Nieuwe Testamen ten en evangeliën zijn erg welkom, om uit te delen aan de 'voorbijgan ger'. Maar de bijbels zijn nodig voor de nieuwelingen in het geloof die elke avond terugkomen voor nazorg en bijbellessen. Per week geven ruim 100 kinderen (ook ouderen) hun hart aan de heer Jezus. Ja u leest het goed: honderd. Dat is per jaar 5200. En dan alleen nog maar in Amster dam. Als dat geen Pinksteren is. Ge weldig. Zoveel wonderen als er gebeu ren. Ik wist het niet. Nu wel. We hadden ze dag en nacht in onze vakantie op ons terrein. Steeds weer zes anderen. Nu slapen ze in groepen in het Von delpark. alleen maar een slaapzak en een bijbel bij zich, soms in gietregens en in donder. En wat daar gebeurt is enorm. Maar al die nieuwelingen (zij noemen dat 'baby's) hebben een bij bel nodig. Gelukkig maar. Brengt u ze zelf Na half acht. Kerkstraat 7. Am sterdam V kunt ze ook naar ons brengen of sturen. Ook kunt u ons bellen, dat we ze halen. Doen we graag Kam. Mulder Ravelslraal 26. Leiden tel. 31596. FRIBOURG (AP) De rooms-Jcatho- lleke theoloog Stephanus Pfuertner moet zijn stellingen met betrekking tot de seksuele ethiek intrekken. An ders zal hij ontheven worden van zijn leerstoel aan de universiteit van Fri- bourg. Dit is hem aangezegd in een brief van de generaal van zijn orde (de dominicanen) uit Rome. Verder moet hij voortaan al zijn geschriften en voorlezingen aan de censuur van de orde onderwerpen. Pfuertner. een Westduitser die sinds 1966 in Fribourg doceert, poneerde verleden najaar voor een klein gehoor in Bern 'twaalf stellingen met betrek king tot de seksuele ethiek', die groot opzien baarden. In wezen komt 'jn opvatting hierop neer, dat de seksuali teit van een volwassen individu dient te worden geregeld naar eigen gewe ten en verantwoordelijkheid, zonder inmenging van buitenaf. De maat schappij heeft niet het recht, zich te bemoeien met de seksuele vrijheid van een volwassen mens, zolang zijn daden geen maatschappelijk schade';j- ke gevolgen hebben, aldus Pfuertner. Bisschop Mamie van Fribourg nam dc zaak aanstonds hoog op. Hij verbond Pfuertner binnen het ressort van zijn bisdom openbare lezingen te houden of geschriften uit te geven. De profes sor zelf heeft zich tot nu toe van commentaar onthouden. Binnenkort komt bij de grote Duitse uitgeverij Rowohlt zijn boek 'Kerk en seksuali teit' uit. Die hem kennen, verwach ten. dat hij niet zal buigen onder de druk van hogerhand. In de Zwitserse pers wordt een nieu we Kulturkampf, gelijk die in de negentiende eeuw tussen kerk en ROTTERDAM In februari is In de Rotterdamse Laurenskerk een serie ontmoetingen voor gebed en genezing van start gegaan. Zij gaan uit van een werkgroep, gevormd door voorgangers van verschillende kerkgemeenschap pen: hervormd, gereformeerd, pink stergemeenten en rcnms-katholiek, die 'samen met allen die het belang hier van inzien, genezing willen zoeken voor de velerlei kwalen, waaraan zie ken en ook 'gezonden' in onze tijd lijden'. De ontmoetingen op een woensdag avond in het midden van de avond bleken in een behoefte le voorzien en zijn voortgezet. Tussen half zes en half acht is er gelegenheid voor on derling contact, pastoraal- en groeps gesprek. Daarna is er een liturgische dienst. De zesde ontmoeting staat voor woensdag 19 Juli op het pro gramma en een zevende ontmoeting /al woensdag 16 augustus worden ge houden. JERUZALEM (UPI) Het Israëlische hooggerechtshof heeft een verzoek van een orthodoxe Jood om Jezus Christus alsnog vrij te pleiten van alle beschul digingen, die legen Hem werden ingebracht, van de hand gewezen. Het motief van het gerechtshof is, dal de veroordeling van Jezus bijna tweeduizend jaar geleden plaats had en geschiedenis is, waarover een moderne rechtbank zich niet kan uitspreken. Eiser was de 36-jarige advokaat Itzhak David, die optrad voor zijn cliënt David Bitan. Beiden zijn orthodoxe Joden en wonen in Eilat. 'Het interesseert me niet of Jezus schuldig of onschuldig was', aldus David. 'Ik wilde een zitting over de vraag, hoe het proces werd geleid. Jezus werd veroordeeld door een Romeins tribunaal en dat was Jegens de Joden vooringenomen. Het proces stemde niet overeen met dc wet. Ik wilde van het hof een uitspraak, dat het indruiste tegen het recht en dat het gebruikt werd om hem uit de weg te rui men. Het was een aanfluiting van de rechtbank, waaronder de Joden nu al tweeduizend Jaar gebukt gaan.' Een uitspraak van het hooggerechtshof zou volgens David de grond onder de voeten van de anti-semieten in de wereld weghalen. staat heeft gewoed, niet onmogelijk geacht. Men verwacht, dat de zaak Pfuertner van invloed zal zijn op het referendum over de eventuele ophef fing van het jezuietenverbod In de Zwitserse grondwet. ROTTERDAM De Zwitserse oud katholieken hebben op een synodever gadering in P.heinfelden pastoor Léon Gaathier (60) te Geneve gekozen als hun nieuwe bisschop. Hij volgt wijlen dr. Urs KUry op. In theologisch op zicht behoort Gauthier tot de meer conservatieve richting in de kleine oud-katholieke gemeenschap. Het Nederlandse blad 'De Oud-Katho liek' verwacht van zijn episcopaat: 'stimulering van het typische oud- katholieke zelfbewustzijn, nadruk op het katholieke aspect, misschien min der belangstelling voor moderne secu lariseringstendenties, maar zeker een aanwinst voor de internationale oud- katholieke bisschoppenconferentie, vooral als vertegenwoordiger van de juridische en katholiserende richting'. Vorstel ondekhanpeua/ aiet AtNKAANiE STAATSHoofDE/M Illustratie uit 'De andere agenda' Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM 'Hij is d'r weer; de Andere Agenda', roepen de uitgeverijen Van Gennep en De Bezige Bij vrolijk uit, bij het uit brengen van de tweede aflevering van de schoolagenda die vorig jaar zoveel mensen woedend maakte. Die blijdschap over het opnieuw verschijnen van een andersoortige agenda dan de bekende kleurige, reclame-makende agenda's die ve len zich vooral herinneren van wege de mogelijkheid de film sterren in te kleuren en van bril len. snorren en baarden te voor zien, zal wel niet iedereen delen. De ontstemming leidde vorig jaar niet alleen tot protestbrieven, maar ook tot kranteartikelen en zelfs tot kamervragen aan minister Van Veen. Die was zelf ook niet zo gelukkig met de Andere Agenda, maar greep niet in. Nu was die Andere Agenda vorig jaar ook wel wat wilder dan die van dit jaar. Er werd voorlichting over drugs en seks gegeven en er stond een stripverhaal in. waarin ook seks voorkwam. Dat dat veel mensen afschrok, kan de redactie van de agenda wel begrijpen. Veel boekhandels stuurden de agenda's terug. Trouwens, ook de gebruikers van de agenda vonden het niet alle maal zo geslaagd, wat de redactie van de alternatieve schoolagenda had verzonnen. Een enquête, opge nomen in het boekje van vorig jaar leverde 500 reacties op. Een ruime meerderheid vond het een goede tot zeer goede agenda (360) en 90 leerlingen vonden hem ma tig; de overige 40 scholieren von den de agenda slecht tot zeer slecht. Vooral de verhalen over seks en drugs vielen niet best, en vandaar dat dit jaar de onderwer pen drugs en seks worden afge daan met een korte verwijzing naar literatuur daarover. Wel schenkt de Andere Agenda veel aandacht aan politiek (artikelen over milieuvervuiling, over de Verenigde Staten, Vietnam, Ango la), artikelen over dienstplicht en over marxisme (onder de titel 'Het ongezellige marxisme'), over on derwijs (projectonderwijs, de in houd van geschiedenisboeken). Net als vorig jaar staan er uitge breide adressenlijsten in van poli tieke actiegroepen en van actie groepen die zich bezighouden met de militaire dienst, met het mi lieu, de seksualiteit, het onderwijs en de cultuur, én erg veel adres sen van afdelingen van Release en andere jongeren advies centra. Ook de kalender is hetzelfde geble ven: geen "verjaardagen meer van het koninklijk huis, maar de ge boortedagen van Marx en de zij nen, de dag dat de Provobeweging opgericht werd en herdenkingsda gen van het verzet in Mozambique en Angola. Tenslotte: de illustra ties zijn politieke prenten van be kende mensen als Peter van Straa- ten, Willemen en Willem. Al met al i.s de Andere Agenda dus wat rustiger geworden en dat is misschien wel een verbetering, al maakt het geheel toch wel een wat grauwe en saaie indruk, ook al omdat elke kleur ontbreekt. Wat de verkoop van deze agenda (te koop voor 3.50 bij de boek handel) wel zal remmen, is de late datum van verschijning. En er zul len niet veel scholieren te vinden zijn. die naast hun gewone agenda ook nog de Andere Agenda zullen kopen en lezen. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Het onderwerp voer de (interkerkelijke) gezinsweek, die dit najaar weer gehouden zal worden, is: cultuuroverdracht in het gezin. Ter gelegenheid hiervan is nu al het 'gezinsweekboekje' te krijgen: bij de gezinsweekcommissie, De Horst 5, Driebergen. De prijs 3,75. De titel is gelijk aan het thema 'Cultuuro verdracht in het gezin' en Arend van Dam tekende het omslag en zorg de voor een aantal cartoons, waarvan we er hierbij een laten zien. De Amsterdamse lutherse ds. C. Pel, die voorzitter van de gezinsweekcom missie is, vertelt in zijn Ten geleide, dat de commissie versterkt is met een medewerker uit rooms-katholieke kring. Hij attendeert cr verder op dat het in de aard van het onderwerp ligt dat een paar hoofdstukken van het boek 'ongetwijfeld veel tegenspraak (zullen) wekken, maar dat kan naar onze mening de behandeling in de gemeenten alleen maar ten goede ko men en meehelpen een vruchtbare discussie te doen ontstaan'. Aldus ds. Pel. en om die discussie niet voor de voeten te lopen, volstaan wij met aan te kondigen wat het boekje biedt Ds. R. Kaptein (o.m. secretaris van de hervormde raad voor kerk en gezin) schrijft over: wat is cultuur?; mej. drs. H. Mansvelt (verbonden aan het pedagogisch instituut van de rijksuni versiteit te Utrecht) over: liever voor- dóen dan voorzeggen: L. Kiestra (was o.m. voorzitter sectie 'gezin en school' ONS ALIBI In een van de laatste nummers van Ons Amsterdam staat een prent waar op te zien is hoe een wederdoper, waarschijnlijk op de Dam, naakt op een blok ligt en daar door een beul met z'n eigen hart op de mond gesla gen wordt. Onder de prent staan de fraaie woorden: Met Verraaders en hadde niemant medoogen, want men hoordese noyt beklagen. Haer hert wert hun uyt haer Lichaam getogen, en Soo op haer mont gesla gen. Het schijnt een prent te zijn die slaat op de mislukte staatsgreep van 1535 (een jaar na die in Münster). We; lezen dan wel eens van de hart- uitsnijders in het oude Mexico, maar ook wij schijnen ons daaraan schuldig te hebben gemaakt. Nu is het metj zo'n bericht precies als wat Tom Naastepad eens geschreven heeft ten aanzien van de Molochdienst in Ka- naan. Hij merkt dan ongeveer op: Men heeft uit opgravingen kunner zien dat er in die tijd inderdaat kinderen geofferd werden, maar het gevaarlijke van zulke feiten die ui opgravingen blijken is altijd dat wj; menen er dan vanaf te zijn. Wi zeggen: zo waren die lui dus in dil tijd. En wij hebben een alibi, b.t voor de woorden van de profeet ii1 Jesaja 57. Zulke dingen doen onmon dige, onvolwassen mensen. Maar in tussen is dit het griezelige dat dt profeten op een benauwende wij» actueel zijn voor wie werkelijk naai hun boodschap wil horen. Want wat doen wij anders met al onze conflic ten dan ze met de botte bijl oplossen, met al onze volwassenheid en mondig-1 heid? 'Niemant hadde medoogen'. van de Nederlandse gezinsraad) over: kind, gezin en school; wika L. A. C. van Ginkel (omroepmedewerker bij de NCRV over luister- en kijkcultuur; dr. C. E. Vervoort (lector in de sociologie van onderwijs en opvoeding aan de rijksuniversiteit te Leiden) over: ouders en kinderen op uiteenlo pende wegen; mevrouw P. L. de Zwart- Honders (lid van de hervormde raad voor kerk en gezin) over; overdracht in het gezin in deze tijd; en mevrouw M. Harry-Van Loon ('moeder van kin deren'. zoals het gezinsweekboekje', dat keurig personalia biedt, meedeelt) over: overdracht van godsdienstige le venshouding in het gezin. NED. HERV. KERK Aanger :inen: naar Houtrijk: Jac. Pan- nekoek te Delfzijl; naar Ridderkerk: K. Venema te Wemeldinge. GEREF. KERKEN Benoemd: tot pastoraal verzorger van het bejaardencentrum. Uitzicht te Den Haag-W: P. Rullmann, as. emeri tus pred. te Doornspijk. Beroepen: te Ferwerd: J. Sap te Delf-1 zijl. Overleden: P. Klapwijk te Elburg, era. pred. voor de evangelisatie in de classis Appingedam. GEREF. KERKEN (VRIJGEM. B.V.) Bedankt: voor Kampen: F. van Deur- sen te Haarlem. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Westkapelle: A. Breg- man te Rijssen; voor Werkendam: J. C. Weststrate te Meliskerke. HEEMSTEDE 'Open Kerk', een beweging in de r.-k. kerk, die ont stond na de benoeming van bisschop Gijsen, belegt zaterdag 16 september een tweede landelijke ontmoetingsdag, in Utrecht of Den Bosch. Men wil dit keer niet weer in Noordwijkerhout vergaderen, omdat daar 6 tot 8 okto ber de landelijke pastorale raad (voortzetting van het eerder in Noordwijkerhout gehouden pastoraal concilie) voor het eerst bijeenkomt en men niet de schijn wil wekken van vooropgezet 'buitenparlementair' voor- vergaderen. Uit het eerste nummer van het kader- bulletin van deze beweging blijkt, dat de regionale onderbouw in volle gang is. Open Kerk stelt zich namelijk op het standpunt, dat de plaatselijke kerk, het leven in eigen stad of gewest, het eerste en voornaamste werkveld is. Het sympatisantenbe- stand was medio juni geklommen tot 6000 7000. Als dagelijks bestuur van de landelijke werkgroep treden thans op deken drs. W. Meys voorzitter, mr. E. Donders penningmeester en H. Di- vendal secretaris. RIJSWIJK De bewoners van een flat aan de Ocarinalaan in Rijswijk (ZH) ontdekten, toen zij van hun vakantie terugkwamen, dat inbrekers hun hele huis hadden doorzocht en twee antieke klokjes en antiek tafel zilver ter waarde van vijftigduizend gulden hadden meegenomen. De dieven hadden een bovenlicht ge forceerd en waren zo binnengedron gen. De politie mist nog elk spoor. Ted Falcon-Barker: Spaans goud. Uit geverij: C. de Boer jr. - Bussum. Prijs: 7 7,90. Een waar verhaal over een expeditie In een jacht van nauwelijks tien me ter, bemand door de auteur, een jour naliste en een oude zwerver op de zeven zeeën. Het doel is Spaanse schatten te zoeken op de bodem van de Caribische Zee. afkomstig van een schip, dat in 1641 verging. De oorspronkelijke titel 'Devil's Gold* verwijst naar avonturen, zoals gevech ten tegen stormen en gangsters, die ook lucht van het Spaanse goud heb ben gekregen. .*1 met al een moderne materialistische Odyssee, die met succes wordt bekroond, maar voor alles een verhaal van de zee is. Rfs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2