'Mijn man is alcoholist' VVV I fl mm V 'Das-jas' mode Een droog middenrifje Wilma Landkroon li uw probleem ook het: onze TROUW/KWARTET MAANDAG 10 JULI 1972 ltinn<-iiland TB K7 Drankzucht alleen te overwinnen met behulp van anderen 'Een paar dagen geleden kwam ik van m'n werk en'j thuis en zag mijn vrouw met een zonnebril op. Dat doet Hal: ze alleen wanneer ze weer zijn! vreselijk aan het drinken is. Jjfc Ik schrok me een ongeluk. fg* Maar het bleek dat ze een rig] nieuwe zonnebril had ge- kocht omdat we met vakan- j tie gaan. En die wilde ze me laten zien.' Henk is één van de leden van A-Anon. Hij vertelt over zijn huwelijk met een vrouw die alcoholiste is. maar nu sinds een maand of zeven 'droog' staat. De Al-Anón is een groep mensen die in hun di recte omgeving met het pro bleem 'alcoholisme' te ma ken hebben. Hun vader, moeder,, man of vrouw is aan de drank. Op de verga deringen van Al-Anon wor den die problemen bespro- ken. Men zoekt troost bij el- kaar, begrip en vooral nuch- bf. tere raad voor het oplossen om van de moeilijkheden. Eén keer per week komen de mensen van Al-Anon bij elkaar. Overal in Nederland zijn al ge spreksgroepen. Ze zijn bitter noodzakelijk, want door het he le land zijn zo'n honderdveer- D* tigduizend alcoholisten. Kinde^ ren, volwassenen en bejaarden. Uit alle lagen van de bëvpllfjng, want drankzucht,...heeft 'niets he met milieu tg.piaken,., Vrouwen zijj van professoren, en echtgenotes ms van ongeschoold?, arbeiders vin- oi den elkaaf op.AÏe 'vergaderingen "i va# Al-Anon. Hun probleem is bid 'immers hetzelfde: hóe krijgen we^onze man of vrouw van de eld 4rank af. En hóe lijmen we de 'orokken van het kapotgeslagen d. gezin. eb Aan de grote tafel zitten meer car vrouwen dan mannen. Want e nog steeds zijn er meer mannen ze aan de drank dan vrouwen. Maar de vrouw die in de lin- nenkast een flesje jonge jene- ver heeft liggen vormt echt geen zeldzaamheid in ons land. Henk weet daarover mee te pra- ten. Maar waarom wordt hij 'ffenk' genoemd tijdens de bij- mi eenkomsten? JjEen voornaam 'Bij het onderlinge contact in |n® de groep hebben we een voor- 1CB naam. Buiten deze kamer ken- nen we elkaar niet. Praten we ook niet met elkaar,' vertelt hij. y" Marjan, die de avond leidt, zegt: 'Vroeger waren alcoholis- jr ten mensen die gebrandmerkt zjj .waren. Ze waren slap, stóm en p„.,Vat al niet. Dat maakte het 'ttooflfakelijk dat we anoniem j* bleven. Helaas is het nóg zo dat veel meriè'éh denken dat alcoho- lisme iets te maken heeft met zonde of met een zwakke wil en niét met een ziekte. Pe mensen geloven nog altijd dat een alco- ltJI holist zijn drankzucht kan over- ,ej winnen door zelfcontrole.' 'be In Al-Anon wordt geleerd dat kê dat niet waar is. Een alcoholist heeft de steun nodig van ande- ne re alcoholisten. Ze moeten el- Je kaar helpen nuchter te worden |0|, en te blijven. so: Een naar schatting 20-jarig di meisje in de groep, dat Els heet vi vertelt: 'Mijn verloofde is nu vi drie jaar aan de drank. Ik be- df zoek de bijeenkomsten regelma tig en vind het heerlijk te mer- ken dat je niet alleen op de b; wereld bestaat met je proble- ra' men. Ik heb hier geleerd dat een alcoholist recht heeft op ne' respect. En het beste bewijs is dat we niet over hem roddelen vfl of over zijn ziekte. Daarom zijn tit we hier anoniem. Als ik mor al gen met haar (en ze wijst naar Rita) bij de kruidenier sta, dan v ken ik haar niet.' Er zijn voorbeelden genoeg van te geven om te bewijzen hoe ellendig het kan zijn wanneer er wordt geroddeld over de drankzucht van iemand. Rita vertelt: 'We hadden hier een vrouw in de groep, laten we zeggen dat ze Marie heette. Ze was getrouwd met een arts die flink dronk, maar zich ein delijk aansloot bij de A.A. (A- nonieme Alcoholisten. Een groep vap mensen die aan de drank zijn, daar graag van af willen en met elkaar hun pro blemen bespreken). Marie en haar man verhuisden zelfs naar een andere stad om weer een goede praktijk op te bouwen. De man werd weer lid van een A.A.-groep in een nabijgelegen plaats om zodoende te voorko men dat de mensen uit zijn praktijk achter zijn dronke mansverleden zouden komen. Marie sprak hierover nooit op de Al-Anonvergadering waar ze regelmatig kwam, maar ze ver telde het wél aan de dominee. Deze predikant kon het niet nalaten om één en ander als voorbeeld te stellen en het in 'strikt vertrouwen' door te ver tellen aan anderen. Heel lang zaam deed het verhaal de ronde en de patiënten van de arts begonnen weg te blijven, omdat de meeste mensen nog altijd het verschil niet kennen tussen een alcoholist die 'droog' staat en bij A.A. is én een dronkaard die lallend met een fles over „straat loopt. Onvoorstelbaar was de jschade die door dit mis schien wel goedbedoelde, maar achteloR» gepraat, werd aange richt aaneen familie en aan de carrière van een goed mens.' Het café in Dan vertelt Loes haar verhaal. Loes is een vrouw van 35 jaar. heeft drie kinderen en is ge trouwd met Casper. Als verte genwoordiger doet Casper veel zaken in restaurants en café's, want hij verkoopt complete keukenuitrustingen aan toekom stige hoteliers. 'Wanneer er om elf uur 's mor gens iets is misgegaan met een klant, dan duikt hij al een café in en komt er niet eerder uit dan tegen etenstijd. Vroeger was het zo aat hij dan wel precies om zes uur thuis was, want hij vond z'n gezin op de eerste plaats komen. Maar tegen die tijd was hij al zó dronken dat er geen zinnig woord meer uitkwam. De kinderen begrepen het niet, want in de weekends was hij gewoon, een fijne, ge zellige vader, die met zijn kin deren speelde. Ik heb meteen alle drank de deur uit gedaan, maar dat hielp niet. Het eten deugde niet, de kinderen stoorden hem en dan liep hij wnjer de deur uit: het café in. Te genwoordig komt hij niet eens t meer thuis. Pas na één uur, als de café's dichtzijn. Je denkt: "het ligt aan jezelf. Je bent geenl goeie vrouw. Maar ik In?b al Alles gedaan om hem in teen goed humeur te houden, bm die drankzucht in hem te .stoppen. De kinderen zijn nu Adoodsbang van hem. Laastst bracht ik mijn zoontje Mark naar school. Een vriendje vroeg a;m hem hoe sterk zijn vader w;u;. Toen zei Mark: 'Dat weet ik iniet, ik heb geloof ik geen vader, want ik zie hem nooit meer. Dieptepunt Rita: 'fltj heb ongeveer hetzelfde gehad. KI: ben toen met de kin deren onder m'n arm het huis uit geg?lin. Ik kon bij vrienden van ons) komen wonen, die een groot hois hadden. Ik heb toen het dieptepunt afgewacht. Ik vind dat je een alcoholist zoveel mogelij J; moet laten drinken. Dan ishij des te eerder aan zijn dujotepunt toe. En hopelijk daarme* bij zijn inkeer. Die kan alleen komen na dat diepte punt.' Loes: 'Toen we nog samen er gens anders woonden, was ik al lid vsm een Al-Anon-groep. Wanneer ik daar dan naar toe 'ging, "Das mijn man altijd hard- ip votnc wat er op de televisie te zien was, in de hoop dat ik niet ö)u gaan, want hij vond het iru.ar 'kletswijvengepraat'. Nooi); genezen Dan vt rtelt Greetje, een vrouw van 21» jaar, die sinds haar trouwdag met een alcoholist (haar1 man) omgaat: 'Hij staat eindelijk 'droog'. Ik ben er zielsblij mee. Maar een alcoho list is) nooit genezen. Wanneer mijn éian weer een borrel zou drinken, dan begint de hele el lende jwieer opnieuw. Het is nu zes miaanden geleden dat hij voor het laatst dronken was en we mallen nu samen een moei lijke periode door. Hij is onrus tig. Ik Bril eruit. Naar vrienden, naar hèt café. Hij mist iets. terwijl piij heel goed weet wét er aaa tie hand is. Hij weet dat hij vaïi; de drank moet afblij ven.' I Italiaanse soufflé 500 gr. spaghetti >2 I. melk 1 1. bouillon 100 gr. bloem 200 gr. geraspte kaas 6 eieren 8 zilveruitjes bieslook Zet de spaghetti op het vuur volgens de aanwijzingen op het pak. Maak een saus door de boter in een pan te laten smel ten, er de bloem door te roeren en vervolgens langzaam .de melk en de bouillon toe te -voegen. Dan de geraspte kaas erdoor, de dooiers van de eieren, de gehak te uitjes en twee eetlepels ge hakte bieslook. Roer er dan de gaar-gekookte spaghetti door en sla de eiwitten stijf. Dip moeten als laatsten voorzichtig door het spaghettimengsel worden ge schept. Dan alles in een bebo terde schaal en twintig minuten in de oven zetten. Menutip: Kaaskroketten, Itali aanse soufflé, gemengde sla, aardbeienijs. Helga, «en vrouw met jarenlan ge ervairing in alle ellende met alcoholisme zegt: 'Maak je huis zo gezefllig mogelijk. Probeer hem toit een hobby over te halen. Ik weet dat het nog jaren kan duren eer er weer een goiifie man-vrouw verhou ding is.». Ik weet dat de klap ontzettend aankomt nu hij on rustig ia en duidelijk laat mer ken dat* hij weer wil drinken. Je denki: waar heb ik het alle maal voer gedaan? Het is alle maal vfjjnr niets geweest. Maar je moet| doorzetten.' Nodig; en nuttig Een woÖrdvoerder van het Me disch «Consultatiebureau voor Alcohobc.me in Amsterdam zegt over Al'Anon: 'Ik heb het in de praktijk wel meegemaakt dat Al-Anon., een soort van roddel club wend. Maar wat wil je: als tien zilch ellendig voelende vrouweri bij elkaar zitten, dan wordt ffr gewoon veel gekletst. Maar noidig en nuttig zijn deze groepend zéker! Kijk, als je de drank ij ij een man wegneemt en hij kjomt weer nuchter in z'n gezin te. staan, dan moet je ook iets bijde vrouw wegnemen of verand aren. Alléén weet een vrouw jtniet wat ze moet doen. Daarong zijn die groepen van Al-Anotn zeer nuttig.' De woordvoerder vertelt dat we in Nederland de laatste tien jaar dpie keer zoveel bier zijn gaan yjrinken. 'Bij het alcoholis me v.lBt het drugsprobleem ge heel itn het niet.' (Inlichtingen over Al-Anon: te lefoon: 020-447035 en bij Al- Anon.4 Keizersgracht 580 In Am- sterjdam). Betty (van Voss) heeft bepaald dat we deze zonier als vlinders door het leven moeten. Alles zoveel mogelijk lang, maar wél met wat bloot hier en daar. Blote ruggen, kos telijk diepe décolleté's, blote middenrifjes en wat al niet. Veel katoen is het modebeeld. En de dessins: grand-ma- bloemetjes, trappelzakmotiefjes, stippeltjes, nopjes en op je hoed kersen, aardbeien, tomaten, kortom: een hele fruitkar. Maar wanneer het plotseling gaat regenen snelt Voss te hulp met dit super-lieht-gewicht-nylon regenjasje. Voor dertig gulden houdt u uw middenrifje droog. Vanavond is ze te zien in de 'Vader Abraham Show', een uit vinding van de voormalige ban ketbakker Pierre Kartner, die ineens in de gaten kreeg dat hij levensliederen kon schrijven. Sindsdien gaat hij als Vader Abraham door het leven en één van zijn troeteldochters is Wil ma Landkroon (15) beter be kend als 'Wilma'. Ze is nu vijf tien jaar. heeft bijna één mil joen platen verkocht en werd uitgeroepen tot zangeres van het jaar in Suriname en de Vederlandse Antillen, loe Is het met Wilma? 'Nou, goed. In het programma van vanavond zing ik ook m'n nieuwe plaat. Die heet 'Kinder gebed'. Dat liedje is wel zo'n beetje op m'n lijf geschreven. Het gaat over een meisje dat geen vader heeft die haar wekt en geen moeder die haar toe dekt. Dat rijmt ook'. Ben Je dan niet gelukkig? 'Nou, ik weet niet wat dat is. Ik ben nog nooit uit elkaar geklapt van geluk. Nee. ik zoek er wél naar hoor. Ik ben nu vijftien en ik wil nu graag met een vriendin op kamers gaan wonen of zo. En dan als ik juder ben. dan wil ik trouwen met een leuke man en een leuk huisje hebben. Kinderen? Nou. dat zien we dan wel weer'. Als we de modemakers moeten geloven dan kan tegenwoor dig iedereen met het minimumloon er als een miljonair uitzien. Want om de prijzen hoef je de nieuwe colbertjes niet te laten hangen. Deze twee heren zouden bijvoorbeeld op weg kunnen zijn naar hun jacht in de haven van pak weg Nice. Vooral de meneer links op de foto heeft iets met boten te maken, want wanneer je goed kijkt zie je een zeilschipmotief op z'n jasje. Dit model is één van de laat ste jasjes die nog een dubbele rij knopen heeft. De ko mende maanden worden het meer de colberts zoals links op de foto. En dan het liefst met een das in hetzelfde mo tief. Ze zijn van The Society Shop. Meer stemmen voor Hubert Als Hubert Humphrey geen president van Amerika wordt, dan heeft dat niet aan Raymond Burr en Lome Green gelegen. Deze twee acteurs hebben zich danig uitgesloofd voor Hubert en als beloning mogen ze zich tegenwoordig de persoonlijke vrienden van Humphrey noe men. Lorne Green is de alles begrijpende vader in de cow boyserie Bonanza (voor wie dat nog niet wist) en Raymond Burr is de grote speurneus in de serie 'Ironside', u weet wel, waarin Raymond in een invali dewagen rondrijdt. Het zit er in dat Ironside nu Wallace gaat steunen. Betsy blijft aan 't werk De nu al 89-jarige pianiste Betsy Culp woont in het Rosa Spierhuis. samen met zo'n zes tig andere bejaarde kunste naars. Memoires schrijven, nee. dat doet Betsy niet. 'Ach, zo oud als ik ben zie ik nog altijd toekomst voor mezelf'. Vandaar dat ze heeft aangekondigd om in het najaar in Carré piano te gaan spelen. Onder directie van Anton Kersjes zal ze het tweede pianoconcert van Chopin spe len. 'Datzelfde concert heb ik ook gespeeld als mijn debuut in 1901 in Groningen'. De filosofie van Pierre Mij maak je niet wijs dat de nensen over tien jaar geen ring ïeer aan de vinger zullen chuiven en elkaar trouw belo ven', meent Pierre Kartner, die de liederen schrijft waarmee Corry en de Rekels en Wilma Landkroon zoveel succes heb ben. 'Daarom maak ik teksten over trouwen en houwen. Er bestaan goede en slechte kopjes koffie, maar een goed kopje koffie is een hit, dat drinken we allemaal. Waarom pakken we de mooiste passages uit Cho pin. Dat zijn de smartlappen'. Hoe was het in 'De West'? 'Je had vroeger toch die tone len met de Beatles? Nou. met mij was het in Suriname nèt zo. De mensen waren helemaal gek! Ze schreeuwden en klapten en alle zalen waren vol, als ik ergens moest optreden. Ik heb ook nog een ring gekregen. Van goud. Maar die heb ik aan een vriendje gegeven'. Heb Je dan verkering? 'Nee, niet speciaal. Dat wisselt nog wel eens. Soms vinden jon gens me eigenwijs of ze vinden dat ik gekke kleren draag. Nou, als ik niet op hoef te treden dan loop ik altijd (in een spij kerbroek met een T-shirt'. Waarom draag je dat dan niet op de televisie? 'Dat kan niet hè. Dat vinden de mensen slordig een meisje in een spijkerbroek. Daarom heb ik altijd jurken aan'. Tante Leen is jarig 'Ik blijf het hele jaar jarig', riep de hoofdstedelijke zangeres Tante Leen uit toen ze op haar zestigste verjaardag werd gehul digd door duizenden Amster dammers. Die speciale feestdag is al een maand of wat achter de rug, maar Tante Leen heeft nog steeds een 'jarig-gevoel'. De keizerin van de Jordaan was alleen wèl een beetje bedroefd over het feit dat het stadsbe stuur op haar verjaardag niets van zich liet horen. En dat terwijl ze toch een belangrijk type in Amsterdam is. Maar tot 31 december hebben B. en W. de tijd om dit goed te maken. Helen gaat alleen verder Het uiterst gladde drietal dat onder de naam 'The Sheperds al in stad en land heeft gezon gen, is niet meer. Helen Shep herd gaat voortaan alleen ver der en haar twee broers zoeken nu een nieuw zangeresje. Reden: 'Ik heb er niets aan over gehou den wat de financiën betreft. We zingen al negen jaar en van andere zangeressen die alleen werken heb ik gehoord dat ze minstens het dubbele overhou den van wat ik verdien'. De Shepherds waren in veel Neder landse kerken geen onbekenden. 'We waren niet aan één kerk gebonden. Daarom zingen we overal. Het is toch één en de zelfde God?' pe rtdacüe behoudt iich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen mc- Ungsuitlngcn verkort weer te geven. BIJ J jmbUkatle wordt met de naam van dr Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie vaa Trouw- J Kwartet, Postbus SSS. Amsterdam. Collegegeld (3) Na de slag om de collegegelden is er ffl.i. maar één conclusie mogelijk: een Ministerspost voor jhr. De Brauw in het eerste kabinet Den Uyl, anno 1973. Als lid van welke partij dan ook. Maar dan op Defensie. Met een bomvrij regeerakkoord achter de hand «n de meerderheid van de commissie- Rijekevorsel op de publieke tribune. Men behoeft tegenwoordig geen paci fist of communist te zijn om de steeds groeiende defensie-uitgaven met groeiend wantrouwen te bekij ken. '900 miljoen alleen voor pensioe nen en accijnzen' las ik onlangs in uw doorgaans uitstekend geïnformeerde dagblad. Hoeveel dan wel alleen voor salarissen, vraagt men zich af Het zou interessant -.ijn om precies te weten hoe groot het percentage hoge re inkomens in de strijdkrachten mo menteel is, en of dit de laatste 15 jaar is toegenomen. Van het Amerikaanse leger is bekend dat dit percentage door onbekende oorzaken langzaam maar geleidelijk toeneemt. Waarom zouden wij beter zijn dan een ander? In het kader van een 'herstructure ring' kan De Brauw hier nuttig werk doen, in elk geval 'initiëren'. Sliedrecht J. H. Bade van inzicht in de werkelijke) en in- functioncle democratie? ty;int niet het parlement, doch de regering heeft deze beslissing er door gedrukt door drie laakbare handelwijzen} 1. het ne geren van de motie die al «lerder door de Eerste Kamer werd aangj^iomen; 2. het afwijzen van iedere door de ka mer voorgestelde aanpassinfg en 3. bij het niet-aanvaarden van h«it wetsvoor stel dreigen met het aftreilen van de regering. Deze drie handelwijzen be dreigen de parlementaire (democratie, want ze zouden bij ieder Id-euw wets voorstel van regeringswege gebruikt kunnen worden, waardoorj niet meer de volksvertegenwoordiging die toch al weinig te zeggen en in/ te brengen heeft, maar de regering ile macht in handen heeft. Dit is geuiaerlijk voor de parlementaire democni tie. Een ac tie van de ajde van de sbudenten zou dit alsnog onder de aan<Bacht van de regering kunnen brengen,! Amsterdam Collegegeld (4) Trouw/Kwartet 6 juli j.l. schreef in Gunning het commentaar op de 1000-gulden- debatten in de Eerste Kamer, dat de studenten er niet goed aan zouden doen acties te ondernemen tegen de uitvoering van de 1000-gulden wet Als argument werd genoemd, dat onze parlementaire democratie daardoor aangetast zou worden. Getuigt dit wel Edutrd Pijlman De heer A. J. Klei schreef in Trouw/Kwartet van 1.7 «en interes sant artikel over Gunning en 'rode christenharten'. Het is ity* wel met de haren bijgesleept om Gumming te asso ciëren met 'rode christenharten'. Blij kens dit artikel wordt) de sociaal- dfy d maatschappijbeschouwing van de als rood bekend staande ds. K. H. Miskot- te in één adem genoemd met de grote figuur in 't laatst der 19e eeuw, prof. dr. J. H. Gunning. Miskotte had nl. in zijn eerste gemeente Kortgene gewei gerd de vlag uit te steken tijdens een bezoek van koningin Wilhelmina. De ze weigering van ds. Miskotte was geen protest tegen onze vlag. maar een verzet om deze vlag als symbool te gebruiken voor reactionaire doel einden. Kan men deze figuur in ver band brengen met 'rode christenhar ten'? Gunning was een meelevend christen. Iemand, zoals hij, die in de morgen om 6 uur in de Nobelstraat (Den Haag) post vatte om een arbei der die aan de drank verslaafd was, voor verdere ondergang te behoeden, moet een zeldzaam geval van pastor geweest ajn. Verdere aanraking met 'rode christenharten' bestond bij Gun ning niet. Hij zou, thans levend, zich niet zo gedistancieerd hebben van wat de doctrinaire barthianen noemen de kwestie van de levens- en wereldbe schouwing. Wanneer men zijn 'Spino za en de Idee der persoonlijkheid' leest dan komt men er wel achter, dat hij geen man was om een vol strekte afwijzing van continuïteit, van natuurlijke ordeningen in maatschap pelijke kwesties, zo maar te slikken. Hij zou, thans levend, meer aanslui ting gehad hebben met socialisten als Emll Brunner, prof. Ph. Kohnstamm en prof. dr. A. J. de Sopper. Al deze lieden en anderen hebben geen vol strekte afwijzing gehad van aan de mens gelaten rudimenten, zodat deze altijd verantwoordelijk was en diende te zijn. Het is dan ook niet verwon derlijk een grotere waardering te ont moeten voor Kuyper en Bavinck bij een personalist als prof. Kohnstamm. De discussie tussen wijlen de heren Smeenk (A.R. Kamerlid) en Kohn stamm is daar een bewijs van. Zie voorts het artikel in Trouw/Kwartet van 22 april waarin ds. A. A. Spijker boer. Jaco. Ellul bespreekt, die de dusgenaamde revolutionaire theologie als volstrekt onhoudbaar afwijst. Amsterdam Bihari's In een andere perspublikatie werd een oproep gedaan om briefkaarten te zenden naar de ambassade van India met een protest tegen de gruwelijke behandeling van de Bihari's. Daar het herhaaldelijk is gebleken, dat regerin gen gevoelig zijn voor de publieke opinie in het buitenland roep ik ieder op aan deze aktie mee te doen. Er gebeurt dan tenminste iets om India te bewegen om de regering van Bang- ladesj tot rede te brengen. Vraag: De tegels van mijn terras zien er onooglijk uit. De grijze heb ik met eerder in uw rubriek gepubliceerde F. G. de Groot adviezen weer schoon gekregen, maar de rode blijven vaal. Antwoord: Elke metselaar kan u een rode kleurstof leveren waarmee u de tegels kunt behandelen. Vraag: Hoe krijg ik de dikke laag ketelsteen uit een alluminium fluitke tel? Apeldoorn Antwoord: U kunt de ketel uitko ken met warm water, waaraan u een paar citroenkristallen hebt toege voegd. Laat na het koken de vloeistof langzaam afkoelen. Daarna de ketel lecggooien. De ketelsteen komt dan vanzelf mee. Een hardhandiger en ouderwets mid- H. W. Walinga del ls het de ketel even leeg boven de gasvlam te houden. Een straal koud water doet de ketelsteen dan sprin gen. Of deze methode voor een oude ketel aan te raden zou zijn, betwijfe len wij. In een nieuwe of steenvrlje ketel kunt u een ronde steen of grote stuiter doen. Door het rollen van de stuiter krijgt het ketelsteen geen kans. Vraag: Kan een onzer lezers ons hel pen aan gegevens omtrent de erfenis kwestie Neeltje de Pater? Vraag: Op de broek van mijn zoon zitten lichte vlekken van Bisonkit. Met benzine krijg ik ze er niet uit. Antwoord: Bisonkit is een synthetisch rubber plakmiddel en hoort met ben zine verwijderd te kunnen worden. Echter blijven er wel eens residuen achter, zoals in uw geval, als de vlekken er al langer inzitten. U kunt nog eens proberen met de speciale Bisonkitverdunner of gewoon met Tri. Het is de beste methode het hele kledingstuk erin onder te dompelen. Mocht in uw buurt een chemische wasserette zijn of een dergelijke servi ce-installatie. dan kunt u de broek het beste daar laten behandelen. (J moet dan wel vragen of er gewerkt wordt met het hier boven genoemde Tri of met Per, dat dezelfde functie heeft maar in bedrijven wordt gebruikt en niet voor huishoudelijk gebruik is geschikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 7