77
vandaag
Beroepings-
werk
77
Trouw
Kwartet
TROUW/KWARTET ZATERDAG 8 JULI 1972
K«-rk T2_K}T|
Herhaaldelijk heeft de president van
de Verenigde Staten de bevolking ver
zekerd. dat de oorlog in Zuidoost-Azië
afloopt: de Amerikaanse troepen ko
men naar huis. De oorlog, zo kan men
daar uit opmaken is afgelopen. Dat is
niet waar.
De huidige Amerikaanse Vietnamisa-
tie-politiek is niet gericht op een door
onderhandelen bereikte politieke op
lossing. maar op een militaire over
winning. We gaan door met wapenie-
veranties. met luchtsteun, met omvang
rijke technische steun, met het zen
den van adviseurs en geld. Aziaten
zullen de slachtoffers leveren. Welis
waar hebben we onze grondtroepen
teruggetrokken, en zijn onze verliezen
de kleinste sinds jaren, maar het is
even goed waar dat de volkeren van
Vietnam. Cambodja en Laos nog
steeds sterven. Er vallen nog steeds
bommen. Er worden nog steeds dor
pen met de grond gelijk gemaakt. Het
platteland wordt nog steeds verwoest.
De oorlog, die eind 1964 een Ameri
kaanse oorlog werd (en dat zal blij
ven, ook als alle grondtroepen zijn
teruggetrokken), gaat onverminderd
door.
Terecht wordt de snelle escalatie van
het conflict toegeschreven aan de re-
gering-Johnson. Gedurende haar be
wind werd iedere maand gemiddeld
bijna 55.000 ton bommen op Indochina
gegooid. En sinds de heer Nixon aan
het bewind kwam, is het meer dan
80.000 ton. De laatste weken zijn we
opnieuw begonnen met zware bombar
dementen van Noord-Vietnam, terwijl
ook de bombardementen van de rest
van Indochina in hevigheid zijn toege
nomen. De luchtoorlog is dodelijker
dan ooit tevoren.
We horen niet zoveel meer over de
'credibility-gap' (kloof tussen wat de
regering zegt en wat de burgers be
reid zijn te geloven) als vier jaar
geleden. Maar het publiceren van de
Pentagon-papers en de onthullingen
van bedrog en manipulaties door onze
hoogste regeringsfunktionarissen be
wijzen. dat de geloofwaardigheldskloof
nog altijd even breed is. Veel politici
gaan er mee door, ons te misleiden,
foutief te Informeren, met één oog op
de opiniepeilingen, en één op de ver
kiezingen in november. Maar het
Amerikaanse volk lijkt moe en apa
thisch te zijn geworden, niet meer
gevoelig voor menselijke waarden. De
vergeefse oorlog gaat door. en wij
schijnen niet in staat, er iets aan te
doen. zodat we de zelfzuchtige reto
riek aanvaarden van degenen die ons
vertellen wat we willen horen en
we wenden ons af van de verloren
idee Zuidoost-Azië.
Wij zijn hier bijeen als een gemeen
schap van Christenen en Joden, om
een gezamenlijke verklaring op te
stellen over de morele aspecten van
de Indochinesc oorlog. We trachten
daarbij trouw te blijven aan God en
de manier waarop Hij zich in de
Seschiedenis aan ons getoond heeft,
aartoe geïnspireerd door de bijbelse
Ktuigenissen. en verenigd in ons ge-
af in de heiligheid van alle mense
lijk leven. Het is vanuit dit geloof dat
wc met nadruk stellen dat de deelne
ming van de Verenigde Staten aan de
oorlog in Zuidoost-Azië onrechtvaar
dig en immoreel is.
Als we uitgaan van het doel van de
oorlog, is deze verloren. Wc hebben
in Indochina het communisme niet ver
slagen, en we hebben er evenmin de
vrede verdedigd. Door onze wil op te
leggen aan verre landen en arme.
gekleurde volken, hebben we deel aan
hun vernietiging, terwijl we hun zelf
beschikking hebben tegengewerkt. Dat
is niet on/o schuld alléén maar ónze
schuld is het.
Als de welvarendste en machtigste
natie ter wereld hebben we onze wel
vaart verkwist en onze macht mis
bruikt. Daar waar elementaire noden
lagen armoe, racisme, de noodzaak
van essentiële hervormingen, de hope
loosheid van het leven in getto's
hebben we die genegeerd en ontkend,
door geweld, binnenslands en buitens
lands. een manier van leven te laten
worden. De huidige vernedering van
ons land is een oordeel Gods.
Waarom vinden we de oorlog immo
reel?
In 10-,O i,..«i.,ton do Verenigde Staten
zich in Azië tegenover het communis
me op te stellen. De regering-Truman
zette zich met haar volle gewicht
achter de Kransen, in hun koloniale
oorlog in Indochina. Vanaf die dag
tot op heden is racisme een deel
geweest van het Zuidoost-Aziatische
conflict, waardoor het de vooronder
stellingen van onze eigen cultuur
weerspiegelt. We aanvaarden het as
pect 'racisme' als een grondslag in de
oorlog. Voorts zien we dat onze natio
nale inspanning in Zuidoost-Azië op
nieuw een weerspiegeling is van onze
internationale racistische opstelling
en onze racistische politiek en prak
tijk in eigen land. We vechten niet
tegen mensen, maar tegen zwartjes,
gelen of spleetogen. In feite noemen
de Amerikanen in Vietnam alle Indo
chinezen. 'vriend' of 'vijand', gelen en
spleetogen. De Vietnamisatie is een
racistische politiek, omdat ze de Azia
ten er toe dwingt, ons 'gevolmachtig
de' leger tc vormen, waarin ze ster
ven. In onze plaats, voor onze zoge
naamde belangen. Dat is immoreel.
In 1954 ondermijnden de Amerikanen
de Geneefse akkoorden, en interveni
eerden eenzijdig in de binnenlandse
aangelegenheden van een onafhanke
lijk en souverein land. Amerika pro
beerde zijn eigen belang tc dienen
(zoals dat werd genoemd) door zijn
wil op te leggen aan een land dat
Amerika niet toebehoorde. Dat is im
moreel.
Sinds 1954 hebben de Verenigde Sta
ten. gebruikmakend van de hoogont
wikkelde wapens van de technologi
sche oorlog, dood gezaaid over heel
Indochina. Over bijna l/7e van Zuid-
Vietnam zijn herbiciden gestrooid.
Daarbij zijn hoogst nuttige gewassen
en mangrovebossen vernietigd. Van
elke drie mensen in Vietnam is er
één vluchteling. Het moet worden
toegegeven dat Noord-Vietnam en het
Nationaal Bevrijdingsfront dorpen
hebben geterroriseerd en wreedheden
hebben begaan. Maar de massale ter
reur en wreedheden van de B52's en
de helikoptervloten werden door ons
De raad van kerken in Nederland heeft een boodschap aan de National Council of Churches of
Christ in de Verenigde Staten gezonden om steun te betuigen aan diens voortgaande protest tegen
de Amerikaanse oorlogvoering in Vietnam. Om een indruk te geven van dat protest en de vele ac
tiviteiten die daaraan uitdrukking geven, publiceren de Volkskrant en Trouw/Kwartet vandaag op
verzoek van de Nederlandse raad van kerken het volgende "Ecumenical Witness". Dit "Oecumenisch
Getuigenis", dat in januari na een driedaags congres van joden en christenen in Kansas City in Mis
souri werd gepubliceerd en massaal verspreid, kreeg ook de steun van de genoemde raad van kerken
in Amerika. Enkele passages uit de strategieën voor actie zijn door ons weggelaten omdat de gedetail
leerde verwijzingen daarin er thans weinig toe doen. Red. Trouw Kwartet.
DEZE OORLOG
IS IMMOREEL
uitgeoefend. Napalm en CS-gas zijn
van ons. Vlammenwerpers zijn van
ons. Fragmentatiebommen en raketten
zijn van ons. Onze tegen mensen ge
richte wapens, die geen onderscheid
maken tussen militaire en burgerdoe
len, hebben hnoderdduizenden slacht
offers veroorzaakt onder de Aziati
sche bevolking. Dit alles is immoreel.
De vorige twee regeringen hebben
toegezegd dat ze ononderbroken zou
den werken voor een door onderhan
delen bereikte politieke oplossing.
Zo'n oplossing wordt door twee zaken
tegengehouden: het feit dat de rege-
ring-Thieu in Saigon niet representa
tief is. en het feit dat wij weigeren,
een datum vast te stellen waarop we
onze troepen zullen terugtrekken.
Generaal Thieu heeft, net als Ngo
Dinh Diem voor hem. zijn volk onder
het regime van een corrupte militaire
politiestaat gebracht. Duizenden niet-
communistische politieke gevangenen
zitten er in de gevangenissen. Verkie
zingen worden ofwel gemanipuleerd
ofwel afgelast. Het spreken over coali
ties of neutrale regeringen is verbo
den. Werkelijke zelfbeschikking wordt
niet gegeven. In naam van de vrijheid
steunen we deze regering, en overeen
komstige in Cambodja en Laos. Dat is
immoreel.
Door Noord-Vietnam is verzekerd dat
de krijgsgevangenen vrijgelaten zou
den worden en dat de onderhandelin
gen In Parijs zouden kunnen worden
voortgezet als we een datum zouden
vaststellen waarop we onze militairen
terugtrekken. De volksvertegenwoordi
ging en de regering van ons land
hebben geweigerd te antwoorden. Dat
is immoreel.
Wanneer men zich verlaat op door
onderhandelingen bereikte overeen
komsten loopt men risiko's. Maar do
alternatieven verzekeren een voortzet
ting van het werkelijke bloedbad, dat
al meer dan een miljoen Vietnamese
levens heeft gekost.
De enige moreel aanvaardbare handel
wijze voor de Verenigde Staten is:
onmiddellijke terugtrekking van alle
gewapende troepen, en een totale wei
gering de Indochinese regeringen mi
litair. economisch of politiek te hel
pen. Dat soort hulp heeft namelijk de
politieke oplossing, die de Vietname-
zen tenslotte zelf moeten vinden, op
de lange baan gezet.
Wanneer we de grote verantwoorde
lijkheid van onze regering erkennen,
dan moeten we ook erkennen dat do
Chinese Volksrepubliek, de Sowjet-
Unie cn andere landen moeten ophou
den. de regering in Hanoi en de
voorlopige Revolutionaire Regering te
voorzien van oorlogsmateriaal. Dit op
dat het gehele Indochinese volk in
staat zal zijn werkelijk zijn eigen
toekomst te bepalen, zonder enig in
grijpen van buitenaf.
We moeten ook beginnen, de onher
stelbare schade te vergoeden die we
de oude beschavingen hebben toege
bracht We hebben bijna tweehonderd
miljard dollar in de Indochinese oor
log gestoken. Met de omvang van deze
daad in gedachten moeten we. in
samenwerking met andere landen en
groeperingen, deelnemen aan een her
stel van Zuidoost-Azië.
Strategieën voor actie
Wat kunnen wij, deelnemers aan dit
Oecumenisch Getuigenis, doen?
Wij roepen hier alle groeperingen,
kerken en synagoges op om de onmid
dellijke beëindiging van de oorlog in
Indochina als hun belangrijkste stre
ven te beschouwen.
Wij roepen al onze groeperingen, ker
ken en synagoges op. om in het
openbaar steun en onderdak toe te
zeggen aan allen, die weigeren te
vechten, en die toezeging over te
brengen aan alle militairen van de
Verenigde Staten.
Wij roepen onze „roepenngen. kerken
en synagoges op. om elke vorm van
oorloc af te wijzen, om de totale
uitbanning van de oorlog en het be
reiken van vrede in gerechtigheid als
hun belangrijkste doel te beschouwen.
Dit vereist, onder andere méér macht
voor de Verenigde Naties, en vérgaan
de stappen naar een totale, mondiale
ontwapening. De wereld besteedt mo
menteel meer geld aan de bewape
ningswedloop dan het totale inkomen
van de onderontwikkelde landen van
Afrika. Azië en Latijns-Amerika. De
wereld moet van de afhankelijkheid
van een onstabiele, op afschnkkings-
evenwicht gebaseerde vrede, overgaan
naar een systeem van ordening en
gerechtigheid, waarin de hulpbronnen
worden gebruikt om te voorzien in de
behoeften van de mensen.
We roepen onze groeperingen, kerken
en synagoges op, er de nadruk op te
leggen dat de Amerikaanse politiek er
op gericht moet zijn om het recht van
ieder volk op zelfbeschikking aangaan
de zijn regeringsvorm, zijn economi
sche structuur en zijn verhouding
met andere regeringen te steunen.
We roepen onze groeperingen, kerken
en synagoges op. om hun economisch
en raciaal beleid te laten overeenko
men met de Bijbelboodschap van ge
rechtigheid en medeleven, rechtvaar
digheid en vrede.
We roepen onze groeperingen, kerken
en synagoges op. om voor iedereen
begrip te tonen en iedereen pastorale
zorg te bieden. Rijk en arm, blank en
gekleurd, 'haviken' en 'duiven', jong
en oud, heiligen en zondaars.
We roepen alle trouwe dienaren van
de Heer op. om de hervormde kracht
van Zijn liefde tot uitdrukking te
worden gehouden in Washington en
in plaatselijke bijeenkomsten.
4. Wij bevelen lokale kerken en syna
goges aan er bij de plaatselijke tv-
stations op aan te dringen pro
gramma's uit te zenden die de werke
lijke omvang van de luchtoorlog laten
zien en andere daartoe geschikte mid
delen te gebruiken om het publiek te
confronteren met de gruwelijke om
vang van onze vernietigingskracht.
5. Wij zullen ons beijveren voor ver
gelijkbare conferenties in bepaalde re
gio's en steden in de VS, die dezelfde
kenmerken en doelstellingen hebben.
Ze moeten oecumenisch zijn, ze moe
ten godsdienstige gemeenschappen in
formeren over de luchtoorlog in Indo
china. iedere deelnemer moet ge
vraagd worden contact op te nemen
met zijn vertegenwoordiger in het
Congres en ze moeten weer leiden tot
nieuwe bijeenkomsten.
6. We vragen de kerken, morele,
financiële en juridische steun te ge
ven aan degenen die weigeren, nog
langer deel te nemen aan de krijgs
macht of de dienstplicht. Dit houdt
wetgeving inzake gewetensbezwaren
tegen deelneming aan de oorlog dat
ook gewetensbezwaren tegen het fi
nancieren van de oorlog worden er
kend. We dringen er bij personen en
godsdienstige organisaties op aan, geen
telefoonbelasting te betalen, en ook
de betaling van een gedeelte van de
federale inkomstenbelasting te weige
ren, produkten die vervaardigd wor
den door bedrijven die ook militaire
apparatuur vervaardigen te boycotten,
technici af te houden van werk ten
behoeve van de oorlogvoering en te
weigeren, in oorlogsindustrieën te
werken.
9. We stellen diegenen die het aan
gaat voor. serieus te bekijken of er
door de gelovigen een 'Hongerstaking
tegen voortzetting van de steun aan
de Indochinese oorlog' kan worden
gehouden. Hoewel we het voorstel
zien als iets. waarover individueel
moet worden beslist, steunen we dege
nen die hun gezondheid en leven op
het spel willen zetten door te weige
ren, welk voedsel (behalve water) ook
te gebruiken totdat de regering of het
Congres besluit, dat de Verenigde Sta
ten niet langer geld zullen steken in
militaire operaties in Indochina.
10. We vragen de religieuze leiders op
nationaal regionaal en lokaal niveau,
ook die uit het pastorale werk, de
vrede als het belangrijkste onderwerp
te beschouwen voor de kerken en
synagoges, en daardoor de vestiging
van één of meer lokale vredescentra
te bevorderen.
We dringen er bij de kerken en
synagoges op aan om, zolang de Indo
chinese oorlog duurt, van tijd tot tijd
Vietnam-veteranen en anderen de ge
legenheid te geven in diensten over
dit onderwerp te spreken.
11. We doen een beroep op de verant
woordelijke organen van alle nationa
le godsdienstige organisaties om hun
militaire geestelijken uit Indochina
en uit alle andere troepenonderdelen
die met de oorlog te maken hebben,
terug te trekken, bij wijze van gods
dienstig protest tegen de voorzetting
van de oorlog, en om voor zover
mogelijk burgerpastoraten te zoeken.
B. De" strijd tegen het overheersend
racisme.
1. We eisen nieuwe pogingen om de
Amerikaanse regering er toe te bren
gen. de Geneefse Akkoorden over vol
kerenmoord en de verklaring van de
Verenigde Naties tegen het racisme te
ratificeren.
2. Wij onderschrijven de behoefte aan
nieuwe inspanningen van het onder
wijs of dit nu van godsdienstige
organisaties uitgaat of niet om te
laten zien hoe de relatief zwaarste
lasten van de Vietnamese oorlogvoe
ring op de niet blanke gemeenschap
hier drukken.
3. Wij herinneren de kiezers eraan
om presidentskandidaten en andere
de verlammende verdeeldheid die de oorlog over onze samenleving heeft gebracht
brengen in de dienst der verzoening.
De profeten van vroeger riepen hun
landgenoten op. berouw te tonen. Dat
moeten wij ook doen. Zij reinigden
hun tempels Dat moeten wij ook
doen. Zij maakten de zonde van hun
volk tot de hunne, en vroegen om
genade. Dat moeten wij ook doen.
Maar woorden, hoe verheven ook,
overtuigingen, hoe diep ook. en be
rouw. hoe sterk ook. zijn niet genoeg.
Ze betekenen allemaal niets als ze
niet uitmonden in daden voor de
vrede. Er zijn strategieën voor actie
die bezien cn aanvaard moeten wor
den. Zoals Paus Paulus zei: 'Als je
vrede wilt, werk dan voor gerechtig
heid'.
A. Acties om een einde tc maken aan
de Amerikaanse deelneming aan de
oorlog.
1. We dringen er bij het Amerikaanse
Congres op aan, alle militaire uitga
ven voor de Indochinese oorlog stop
te zetten. Dit met uitzondering van de
uitgaven ten behoeve van de terug
tocht van alle gewapende troepen uit
Indochina. We bevelen de kerken en
synagoges aan. een oecumenische ac
tie te voeren om aan de oorlog een
einde te maken, onder het motto 'Stel
nu de datum vast'.
2. We spreken met elkaar af. dat we
onze Congresleden op de hoogte zul
len stellen van de indruk die deze
bijeenkomst op ons heeft gemaakt.
Wij vragen de geestelijken iedere
week in de kerkbladen bekend te
maken hoe hun vertegenwoordigers in
het Congres hebben gestemd over on
derwerpen die te maken hebben met
vrede en gerechtigheid.
3. Wij roepen op tot steun en deelne
ming aan de gebedswaken met gezin
nen van krijgsgevangenen, zoals die
in dat zonodig ook onderdak wordt
verleend. Kerkelijke groeperingen
wordt dringend verzocht om rechtza
ken van dienstweigeraars te bezoeken,
hun steun, en zo nodig troost te
bieden.
Wc dringen er bij de Veiligheidsraad
van de V.N. op aan, positief te reage
ren op de petitie van Vietnam Vete
rans Against the War om een einde
te maken aan iedere inmenging van
buitenlandse troepen in de Indochine
sc oorlog.
8. We dringen er bij de godsdienstige
organisaties op aan, zich in te zetten
voor een zodanige uitbreiding van de
ij zijn hier bijeen als een ge
meenschap van christenen en jo
den om een gezamenlijke ver
klaring op te stellen over de mo
rele aspecten van de Indochinese
oorlog. We trachten daarbij
trouw te blijven aan God en de
manier waarop Hij zich in de
geschiedenis aan ons heeft ge
toond, daartoe geïnspireerd door
de bijbelle getuigenissen en ver
enigd in ons geloof in de heiig
heid van alle menselijk leven.
Het is vanuit dit geloof dat wij
met nadruk stellen dat de deel
neming \an de Verenigde Staten
aan de oorlog in Zuidoost-Azië
onrechtvaardig en immoreel is.'
gegadigden voor officiële ambten niet
alleen te ondervragen over hun vredes-
instelling. maar ook over hun stand
punt aangaande de raciale gelijkbe
rechtiging in de binnenlandse econo
mie.
4. We bepleiten een heroriëntering
van de investeringen van de kerken,
teneinde steun te geven aan de bedrij
ven van niet-blanke gemeenschappen;
om gelden van godsdienstige organisa
ties ter beschikking te stellen als
borgtocht en juridische hulp voor le
den van minderheidsgroepen die van
misdaad worden beschuldigd.
5. Als leden van minderheidsgroepen
in Amerika uit dienst komen, raden
we grotere waakzaamheid aan ten op
zichte van manifest racisme bij ar
beidsbureau^. We adviseren, meer
steun te geven aan het project 'Equa
lity' en andere waarborgen voor gelij
ke werkgelegenheid.
6. We eisen dat politiek asiel wordt
verleend aan vluchtelingen zodra de
Amerikaanse troepen zich hebben te
ruggetrokken uit Indochina.
C. Moreel verantwoord gebruik van
economische macht.
1. We vragen ieder individu om zijn
koopkracht en zijn macht als belas
tingbetaler te gebruiken om een poli
tiek en praktijk van vrede en gerech
tigheid te steunen en verzet te bieden
aan een politiek van oorlog en racis-
2. We zijn er voor, steun te geven aan
aandeelhoudersacties van kerken en
synagoges zoals die momenteel wor
den gehouden of voorbereid tegen
bedrijven wier produkten een belang
rijke rol spelen in de luchtoorlog,
zoals Honeywell Inc.. International
Telephone and Telegraph, General
Electric en Standard Oil of New Jer
sey.
2. We beloven, de ons ter beschikking
staande organisatie te benutten om
acties te voeren of te steunen die
a) lokale kerken en synagoges en hun
leden, die kapitaal hebben zitten in
bedrijven die in de eerste plaats ver
antwoordelijk zijn voor het uitrusten
van de technologische oorlogvoering,
vragen daartegen te protesteren en
die investeringen terug te'trekken als
het beleid niet verandert;
b) lokale leden vragen, mee te doen
aan een economische druk op de be
drijven die een sleutelpositie innemen
bij de technologische luchtoorlog, met
als middelen o.a. posten, en selectieve
aankoop;
D. Daden van berouw en verzoening.
1. We dringen er bij alle godsdiensti
ge leiders, op ieder niveau, op aan, de
Amerikanen het bewijs en de omvang
van de Amerikaanse verantwoordelijk
heid voor de ravage in Zuidoost-Azië
te laten zien.
Door films, t.v.-programma's en de
Nationale Inquiry Groups moet een
diep gevoel van boetedoening ons na
tionaal geweten gaan beheersen.
2. We eisen dat er 'waakhonden' wor
den aangesteld, die er op toe zien, dat
alle huidige en toekomstige herstel
van Vietnam wordt ontworpen en uit
gevoerd naar de behoeften die de
Vietnamezen zélf aangeven, en dat
dit herstel niet een nieuw instrument
wordt, dat de Vietnamese afhankelijk
heid van de VS bevordert.
Een internationaal onderzoek, mis
schien uit te voeren door de Verenig
de Naties, kan een middel voor plan
ning zijn. Er moet een multilaterale
basis worden gevonden voor de verde
ling van de fondsen.
3. We zullen onze godsdienstige orga
nisaties internationaal, nationaal en
lokaal vragen zich toe te leggen op
grootscheepse hulp aan het volk van
Indochina. Het merendeel van deze
hulp moet worden geboden aan de
slachtoffers van de voortdurende
Amerikaanse technologische oorlog.
4. We eisen hulp van 'het Congres,
voor programma's voor weeskinderen
in Indo-China, van wie velen Ameri
kaanse 90-1 darten als vaders hebben.
5. Over amnestie is een verklaring
aangenomen, waarin o.a. staat:
'De gelovige gemeenschap van de Ver
enigde Staten, verenigd in dit oecu
menisch getuigenis, zich bewust van
het feit dat de oorlog in Indochina
onmiddellijk beëindigd moet worden,
dringt er op aan. dat daarna een
massale en algemene amnestie wordt
afgekondigd voor alle mannen of
vrouwen die zijn vervolgd of nog
vervolgd kunnen worden door burger
lijke of militaire rechters, voor enige
aanklacht of overtreding, voortvloei
end uit de oorlog'. 'We dringen aan
op amnestie om de verlammende ver
deeldheid die de oorlog over onze
samenleving heeft gebracht, op te hef
fen en zoveel mogelijk de tragische
gevolgen te verminderen die de oor
log heeft voor de generatie die geroe
pen is om de zwaarste existentiële
lasten van deze oorlog te dragen'.
We geloven dat amnestie één stap
zal zijn naar verzoening binnen de
samenleving, maar we geloven niet
dat amnestie alléén de verantwoorde
lijkheid die de samenleving voor de
oorlog heeft, zal wegnemen, net zo
min als deze vergiffenis inhoudt voor
alle beledigingen. Eerder echter is het
een poging om onszelf het voordeel te
geven van de morele moed en het
idealisme van de mannen en vrouwen
van de nieuwe generatie.
We vragen de godsdienstige samenle
ving ook, samen te werken met ande
re groepen in de samenleving die dit
ook willen en deze verklaring
waar te maken door goede opvoeden
de en andere ondersteunende akties
op hun eigen werkterrein.
6. We vragen het Congres van de
Verenigde Staten om de dienstplicht
onmiddellijk af te schaffen, en direct
op te houden met de als straf werken
de toepassing van de dienstplichtwet.
We vragen de kerken, gelden beschik
baar te stellen voor adviezen op het
gebied van de dienstplicht en de
krijgsmacht, in het bijzonder ten bate
van mensen uit minderheidsgroepen.
7. We vragen alle godsdienstige bestu
ren, centra en organisaties om zich
door een direkte vorm van pastoraal GEREF. KERKEN
werk bezig te houden met Vietnam-
veteranen. Hiermee bedoelen we in
het bijzonder met de kerk verhouden
instellingen, scholen, seminaries, zie
kenhuizen, scholingscentra en gespeci
aliseerde pastoraten zoals die op cam
pussen. In steden en voor jongvolwas
senen.
Met de laatste verzen van Genesis 3,
het hoofdstuk waarvan ds. Overbosch
zegt dat het zo weinig in de bijbel
geciteerd wordt omdat de bijbel meer
op zoek is naar de 'onschuldige' dan
naar de schuldige, verdwijnt het para
dijs achter de horizon. Rogier van
Aerde laat in 'Kalln' de mems de wej
terug zoeken en misschien is dat ook
wel een tekening van wat ons vaak
beweegt, wij zoeken het paradijs,
maar we vinden het niet. De mens
wordt de weg naar het paradijs van
Godswege verhinderd omdat hij wel
eens te ver zou kunnen gaan om
eigenmachtig zich een weg te banen
naar wat hij zijn geluk acht. Over de
boom des levens is overigens te wei
nig bekend om er strikte uitspraken
over te doen. Het flikkerend zwaard
beweegt zich tussen de mens en zijn
verloren paradijs. Wat niet wil zeggen
dat de mens er zich van nu aan maar
bij moet neerleggen dat het een en
ander onbereikbaar voor hem is. Hij
zal het alleen niet op zijn eigen weg
vinden en bereiken. Hij zal een ande
re weg moeten gaan, een weg die God
hem wijzen zal. Er straalt in deze
verzen reeds licht door van die weg.
Adam, de mens noemt zijn vrouw
moeder van levenden. De dood is aan
banden gelegd. Ook de angst van det(
mens voor de ander, de verwarring
die hem zijn naaktheid deed beseffen,
zijn zoeken naar bescherming, zijn
gestoorde visie op de ander, vindt
hier verzachting. God zelf geeft hem:
een bedekking'. 'Hij bekleedde de
mens daarmee'. Ook al houdt dit niet
in dat de naaktheid omwille van de
sexualiteit bedekt moet worden, laat
staan een verboden zaak is, toch
spreekt deze mededeling van een toe
stand waarin wij gekomen zijn en
waarin wij niet moeten doen alsof wij
onschuldige mensen zijn. Het verkeer
met de ander behoeft niet geremd te
worden maar wordt van nu af aan
wel een zaak waarover nagedacht
moet worden. De ander is niet persé
veilig bij mij. God is er getuige van
wat ik met de ander doe en hoe ik
met hem omga. En dat alles na het
paradijs. Op zoek naar de grote 'on
schuldige', wiens kleed verloot werd.
(Genesis 3. 20-24).
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Ede: C. van Bart te
Putten.
Toegelaten tot evangeliebediening:
mevr. E. Monshauer-Bakker, Valerius-
straat 111, Amsterdam.
Beroepbaar: N. de Mooij, Oudeweg 19,
Nuis (Gr.); S. L. S. de Vries, Zout-
straat 16, Groningen; M. S. F. Kent,
Raamsteeg 5, Leiden; J. J. F. van
Melle, Bilderdam 33, Leimuiden; B.
A. Venemans. Zocherstraat 49', Am
sterdam; I. Kandel, Van Beeck Cal-
koenlaan 7, Bunnik; E. H. Wolbers, 't;
Abdij 27, Ermelo; W. Oosterwal, hulp-;
predikant, Kerkplein 9, Witmarsum.
Bedankt: voor. Oudewater A. Gooyer
te Delft (nadere beslissing).
Intrede: te Noord- en Zuidbroek:
kand. J. C. Bos, die reeds sinds 1
april 1969 te Zuidbroek als hulppredi-j
ker werkzaam was.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)]
Beroepen: te Groningen-Z.: M. Bran-
des te Hengelo (Ov.).
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voer Rotterdam-Alexander-
polder: L. Blok te Beekbergen.
Intrede: te Brielle: P. van Loo uit St.
Jansklooster.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.).
Afscheid: van Breda: K. C. Smouter,
ber. te Barendrecht.
E. Verruiming van de vrijheid van
godsdienst en andere vrijheden.
1. We dringen er bij de godsdienstige
organisaties op aan, een commissie te
vormen inzake onderdrukking van af
wijkende meningen. Zo'n orgaan zou
de huidige aantastingen van gelijkbe
rechtiging van de wet moeten onder
zoeken, het misbruik van het recht van
onderzoek en gevangenneming door de
rechter, misbruik van de jury-recht-
spraak en dergelijke.
2. We besluiten dat de nationale en
andere godsdienstige organisaties on
middellijk studiekommissies instellen
om een plaats vast te stellen en een
tijdschema te maken voor een zo snel
mogelijke verwezenlijking van het
volgende doel: de oprichting van vor
men van een burgerpastoraat voor
iedereen in de Amerikaanse krijgs
macht, in plaats van de huidige mili
taire geestelijke verzorging.
3.) We vragen steun voor degenen die
gehandeld hebben vanuit hun diepste
godsdienstige ei* morele overtuiging
ten aanzien van de oorlog en die nu
zijn aangeklaagd wegens samenzwe
ring tegen de staat, zoals de Berrigans,
de acht van Harrisburg en Daniel Ells-
berg. We dringen er bij de godsdien
stige organisaties op aan, rond deze
rechtszaken acties te voeren. Voorts
dringen we er op aan, dat de kerken
financiële steun bieden aan degenen
die van ons belastinggeld ver
volgd worden voor wat ze vanuit hun
geweten hebben gedaan.
GEREF. GEMEENTEN
Afscheid: va nKrabbendijke: W. Hage,
oer. te Oosterland. 12 juli: Afscheid:
van Oudemirdum: M. G. Mouw, ber. te
Genemuiden.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Posfma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J. de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bonki
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.