BERKOUWER OVER DE KERK Gezamenlijke commissie wil aanhaken Trouw K wartet Rome wil episcopaat in Boeroendi tot protest bewegen Universiteit vandaag Beroepings- werk Utrecht krijgt numerus fixus Moeder van acht kinderen bij ongeluk omgekomen Boekenetalage Kind in tuigje gestikt OPGEVEN VAN FAMILIEBERICHTEN EN ANDERE ADVERTENTIES GEDURENDE DE AVONDUREN TROUW/KW \RTET VRIJD \G 7 JITI 1972 Kerk/Binnenland T2 R2 door prof. dr. H. M. Kuitert Heel wat theologische literatuur houdt zich vandaag met de kerk bezig. Voor wie niet beter weet, zou dat kunnen betekenen dat de kerk vandaag in is, maar niets is minder waar. De reden waarom er zoveel over de kerk wordt geschreven is dan ook niet dat de kerk zo populair is maar veeleer dat ze haar populariteit verloren schijnt te hebben en wat nog meer zegt: sinds jaar en dag in onzekerheid verkeert als we tenminste naar de veelheid van kerken kijken omtrent haar eigen identiteit. Temidden dezer stroom van deels be vestigende, deels kritische lectuur ver schijnt dan het tweede deel van Ber- kouweris Studie over de kerk (G. C. Berkouwer, De kerk II. Apostollciteit cn heiligheid. Kok. Kampen. Prijs 28.50). Niet omdat ook Berkouwer zo nodig het zijne moet bijdragen aan wat we toch langzamerhand als een brandend probleem hebben ervaren, maar gewoon omdat hij in zijn Dog matische Studiën eraan toe was. Dat betekent niet dat Berkouwers boek aan de actuele situatie voorbij zou gaan het tegendeel is. zoals ik hoop te laten zien. het geval maar het houdt wel in dat die actualiteit nergens opzettelijk erbij wordt ge sleept. Ik zou eerder een omgekeerde stelling willen wagen. nl. dat Berkou wer met zijn boek over de kerk laat zien hoe onze bloedeigen gereformeer de traditie juist actueel kan zijn en in hoge mate kritisch over alles wat zich als kerk aandient in onze wereld. Tweede deel Berkouwers boek is het tweede deel van zijn studie over de kerk. Daarmee is dit gedeelte van de Dogmatische Studiën afgesloten. Het meest opval lende thema uit het eerste deel in feite de rode draad door heel dat werk heen was dat de kerk daarin werd gedefinieerd als wijzelf. Niet in de zin dat God de Heer er niet aan te pas zou komen. Laat ik mij dus wat zorgvuldiger uitdrukken en zeggen: Berkouwer heeft in het eerste deel vooral willen aantonen dat het volk van God (dat zijn de mensen die zich christenen noemen) zich niet kan ver schuilen achter of in kaders, resp. kerkelijke instituten die het kerkzijn a.h.w. zouden garanderen of veilig stellen, maar dat de kerk zoveel is niet méér cn niet minder als dat volk van God concreet voorstelt. En dat dan niet omdat Berkouwer niet de beloften van God, over de kerk uitgesproken, serieus zou willen ne men. maar omdat hij geheel in de denktrant van de gereformeerde refor matie bij belofte altijd aan mense lijke verantwoordelijkheid wil blijven denken. Het woord belofte betekent dat wij aangesproken kunnen worden op wat wij ervan (in dit geval: van de kerk) maken. Deze aanpak belofte vermindert niet de verantwoordelijkheid voor het De redactie behoudt *lch het recht voor om trr opname In den rubriek ontvangen mr- nlncvultlngen verkort weer te geven. BIJ publikiiie werd! met de naam van do Inxender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. «ecrriarts van de hoofdrrdaellt vaa Trotrw- Kwartct. Po«lbu« »J». Amsterdam. Etherreclame (4) Evenals voorgaande schrijvers van in gezonden stukken verdedig ook ik mij tegen etherreclame door de aangepre zen artikelen niet te kopen. Soortge lijke artikelen, waarvoor geen reclame wordt gemaakt via radio en tv, zijn trouwens meestal goedkoper. Hoe meer mensen hierop letten, hoe gro ter de kans, dat we van deze onnozele praatjes afkomen? Schiedam mej. M. Snoek De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Poslma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Doo»i>|ki bailvux B. Bol. Den Hoog: d>. E. Bleu mmk, Poieu- wo'de. mi. G. C- »on Oom. A. Fbbo. Rontr- domi J. lanter. Utrecht: drt. J. W. de Poet. Den hoog, J. Smol- Wonenoor. Overige leden von het algemeen bettuuri K. Abmo. Amtierdam, H. A. de Boer, ljmu>den; Th. Brovwer, Alten. «V. dr. J. Don ne'Den Hoog, J. van E'bergen, Schoortbergen Uil. K. von Houten, Wogeomgen, dl- O. T. Hytkemo. B'lthoven. Joc. Hu Ij jen, mon-Portgent, Voonchoten; me vrouw J. G. K/ooveveid-Wouten, Heerhugowoard: prof. dr. G. N. Den Hoog; H. de Moor), tiinsburg; prof. dr. G. C von Niltrik. An»jterdom; H. Otte- vonger. Bu-'enpott, mr. dr. J. Oi'ngo, lunteren; dr. A. Veermon. R.jtwqh fZ-HJ H. H. Wemmert. Den Hoog. dn. R. Zijlstro, Ootter- lond IZldl. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.76B). Gem.giro X 500. Club van Rome Het commentaar in Tr/Kw van 3 dezer over de EO-uitzending van za terdagavond. voorzover dit het rap port van de 'club van Rome' betrof, was wel een beetje meesmuilend. Na tuurlijk kan men tn 25 minuten dit rapport niet uitputtend behandelen en moet men wel volstaan met hier en daar een markante streep te zet ten. waarvan ik die bij de religieuze aard en oplossing van deze problemen de belangrijkste acht. De verwildering in het milieu, de verpaupering, de demoralisatie, het vastlopen op aller lei gebied, de ineenstorting van de bestaande structuren zijn een symptoom om het met Paul Tour nier te zeggen van een steeds meer om zich heen grijpende ziekte van de geest, welke haar oorsprong vindt in de hand over hand toenemende afval van God. Wij bevinden ons temidden van ontzaglijke problemen, welke hoe langer hoe meer het karakter van ge- richten aannemen en welke alleen kun nen worden gekeerd door een massale terugkeer tot God. tot een opheffen van onze handen om hulp van Hem, Die geen lust heeft in onze ondergang, doch daarin dat wij ons bekeren en Hem om Zijn vergeving aanroepen. Wij moeten terug van de rechten van de mens naar de rechten Gods. Dat kon we) eens inhouden, dat wij ons afwen den van een zwak functionerende de mocratie, welke op de tijdstroom mee- deinit en de kiemen voor een dictatuur in zich bergt, en ons keren naar een sterk gezag, dat zich diep. ja zeer diep met de kerk meebidt: Leer ons Uw weg. o Heer. Tenslotte zou ik nog willen opmerken, dit ik in de bespre king miste de rubriek 'Tenslotte', waarin ds. Maris nader op dit alles inging. ZcUt A. Kraal Collegegeld (1) Naar aanleiding van de debatten in de Kamers over de duizend gulden kwestie en de verdeelde meningen hierover merk ik op dat de gang van zaken die voortspruit uit het stellen van de portefeuillekwestie, mijn rechtsgevoel nooit bevredigt. Naar mijn gevoel verandert hierbij demo cratisch bestuur in (al dan niet per soonlijke) politieke pressie. Terwijl degene die de portefeuille ter beschik king stelt, verantwoordelijk voor deze daad is. wordt gesuggereerd dat de Kamers voor dc gevolgen van bv. een kabinetscrisis verantwoordelijk zou den zijn. Het lijkt me daarom juist, dat, ook wat procedure betreft, de verantwoordelijkheid voor het stellen van de portefeuillekwestie herleid wordt tot de Initiatiefnemer. Men zou de volgende procedure kunnen vast leggen. dat. wanneer de volksverte genwoordiging en het kabinet niet tot overeenstemming kunnen komen be treffende een bepaalde zaak, het volk zelf gehoord dient te worden aan de hand van een referendum. Groningen Rome-Wereldraad Van een onzer verslaggevers HILVERSUM De commissie van de gezamenlijke werkgroep Ro me-Wereldraad (Joint Working Group) die de opdracht had om de kwestie van de aansluiting te bestuderen is met een rapport voor de dag gekomen dat positief is. 'De bal is nu aan de andere kant van de lijn gespeeld, wij zijn benieuwd hoe Rome terugspeelt', aldus dr. A. H. van den Heuvel, directeur communicatie van de wereldraad van kerken. ...zichtbaarheid in de apostolische opeenvolging... reilen en zeilen van de kerk. maar maakt die verantwoordelijkheid juist mogelijk betekende toen al, bij dë verschijning van het eerste deel, een grote winst. Het boek bewaarde ons ervoor uit te wijken naar een ideale kerk en bewaarde ons bij de concrete kerk, hoe graag een mens z'n ogen daarvoor ook dicht doet en hoe be grijpelijk ons van hieruit die vlucht naar dy ideale kerk ook voor komt. Alle wegen daarheen werden door Berkouwer echter afgesneden, m.n. in de hoofdstukken die over de onverteerbare verdeeldheid van de kerk handelden. Deze grote winst wordt in het tweede deel waar ik mij in het volgende toe beperk verder binnengehaald. Het is, op een wat saai eerste hoofd stuk na, zeker zo versterkend \an betekenis als het eerste deel, en m.i. nog wel zo slagvaardig en ter zake. De beide thema's waar omheen Ber kouwer zijn stof groepeert, zijn die van de apostoliciteit cn van de heilig heid van de kerk. Het zijn allebei thema's die ons naar het hart van de hedendaagse geloofsbezinning bren gen. Want wat betekent om daar mee te beginnen dat woordje apos toliciteit in de uitdrukking: apostoli sche kerk? Berkouwer laat zien dat dit woord niet alleen terug verwijst naar het verleden, zelfs naar een gezaghebbend verleden, maar ook naar mensen die dit gezaghebbende verleden vertegenwoordigen, nl. de apostelen. Ik sla nu maar over hoe Berkouwer laat zien dat in deze verwijzing naar mensen(!) niets van een spanning tussen Gods werk en mensenwerk te rug te vinden is, omdat Gods werk zich immers kenmerkt door het in dienst nemen van feilbare mensen. Dat geldt ook van de apostelen: is er een meer feilbaar mens te bedenken dan Petrus? Gezag Maar deze kant van het woordje apos tolisch laat ik liggen. Het gaat mij vooral om dat gezaghebbende verle den waarnaar het woordje apostolisch verwijst. Wat verleent aan de aposte len zoveel gezag en autoriteit dat wij tot op vandaag de kerk nog onder de norm van het apostolische willen brengen? Voor Berkouwer wij moeten hem hierin bijvallen kan dat niets anders zijn dan hun predi king van Jezus. De inhoud van hun woorden is de grondslag van het ge zag van hun woorden. Theologisch uitgedrukt met excuses voor de vaktaal betekent dat: het kerygma fundeert het ambtelijk gezag in de kerk, en niet omgekeerd. Dat lijkt even op een woordspel of zelfs op een steekspel over reeds lang achterhaalde controversen met de the ologen van het traditionele Rome. Maar dc strekking van het betoog gaat véél verder. Het gaat in de vraag naar het apostolisch karakter van de kerk om de vraag naar het eigene van de kerk. en vooral: om de vraag waar dat eigene van de kerk bewaard wordt. Waar is die apostolische kerk. d.w.z. die kerk die de toets van de apostolische keur kan doorstaan? Dat is een soort van scharnienraag waar heel het boek van Berkouwer om draait, en hij stelt dat brengt de aard van zijn theologiseren mee deze vraag niet alleen als theologische vak vraag maar legt haar ook ak gewe tensvraag voor aan alle kerken en christenen. n. II. Visser Collegegeld (2) Dc regering-Biesheuvel heeft een m.i. omstreden wetsontwerp tot verhoging \an het collegegeld slechts onder drei ging van een kabinetscrisis erdoor kunnen slepen. Ook ik had zo'n crisis duidelijk niet willen zien gebeuren. Het had heel wat ellende veroorzaakt Daarom is het ook zo onverkwikke lijk. dat niet de zakelijke aspecten van het wetsontwerp zelf. maar een dreigende politieke crisis de doorslag heeft gegeven. Dit is een aantasting van de parlementaire democratie. De meerderheid van de Eerste Kamer was tegen en toch is het wetsontwerp aangenomen. Duidelijker kan het nau welijks. De confessionele partijen heb ben moeten zwichten voor DS'70 en haar minister De Brauw. M.i. gaat deze partij een steeds sterker stempel drukken op de regering. Laten de confessionelen dat beseffen en wel licht in het najaar, als het wellicht gunstiger is. de consequenties trek ken. die ze nu nog niet konden trek ken. Muldrrberg R.K.-visie De rooms-katholieke theologen hou den eraan vast dat het apostolische als aanwijsbaar kenmerk van de kerk daar bewaard is, waar de even eens aanwijsbare apostolische ambtsopvolging bewaard is. De onon derbroken keten van elkaar opvolgen de bisschoppen vanaf Petrus tot op paus Paulus VI is het concrete ken merk van de apostolische kerk. Berkouwer beschermt deze visie van onze rooms-katholieke medechristenen voor onbillijke bejegening. De onon derbroken ambtsopvolging bedoelt geen mensenwerk te verheerlijken, in tegendeel, ze is bedoeld als aanwijs baar teken van bijstand van Gods Geest. Waarom wil Berkouwer het dan zo niet zeggen, en met hem de meeste reformatorische christenen niet? Daar zit geen verzet tegen de aanwijsbaarheid of de zichtbaarheid van de apostolische kerk achter. Daar op kom ik straks nog terug. Het gaat er veeleer om dat Berkouwer zich ook hier blijvend wil verzetten tegen dat conclusies trekken uit beloften van God. Op beloften rijmen niet conclu sies. maar geïnspireerde en moedige wegen van bekering en vernieuwing. A. A. de Haan Wie dat vergeet, maakt van beloften automaten en maakt daarmee een le vende kerk dood. Het gaat dus niet tegen het aanwijs bare en zichtbare van het apostoli sche. Integendeel, dat zichtbare van het apostolisch eigene is wezenlijk voor de kerk. Het gaat Berkouwer veeleer om wat anders. Hij wil alle goedkope wegen naar zichtbaarheid en overtuigende tegenwoordigheid afsnij den. Het is goedkoop om de zichtbaar heid in de apostolische opeenvolging der ambten te zoeken (zoals Rome doet). Het is even goedkoop om de zichtbaarheid te zoeken in overeen stemming met de woorden van de belijdenis, alsof reeds daardoor dc wegen van de kerk beschermd en bepaald zouden zijn (zo het misver stand van vele reformatorische chris tenen). Hier vallen ineens diep ingrij pende, actuele uitspraken. Berkouwer herinnert eerst aan H. Bavincks woord over tijden niet de beste waarin het belijden van z'n geloof vervangen werd door het geloven van zijn belijdenis. En dan volgt even verder de uitspraak dat in het leven der kerk elke schijn vermeden moet worden als zou reeds de inhoudelijke conformiteit met het apostolisch ge tuigenis de apostoliciteit in het belij den der kerk garanderen (125). Dat is een regel die zeker de gerefor meerde traditie tot diepgaande bezin ning oproept. Zij wordt in haar zin en strekking duidelijk als Berkouwer eraan toevoegt dat het aangrijpende van alle belijden is gelegen in het feit dat er geen scheiding kan bestaan tussen ortho-doxie en ortho-praxie (126). Wie aan een dergelijke schei ding ook maar een strobreed zou toegeven, heeft het christendom gede- klasseerd tot een verbale aangelegen heid, een zaak van woorden. Concreet Wat Berkouwer bezig is te doen, wordt ons langzamerhand duidelijk. Hij brengt ons opnieuw bij de concre te bestaande kerk, en zegt eigenlijk: daar hebben we het over, als we 'kerk' zeggen, en wat maken we er van? Deze zelfde werkwijze volgt hij als het over de heiligheid van de kerk gaat. Eerst gaat hij weer alle goedko pe oplossingen om met dit woord klaar te komen 'ik geloof een hcilige(!) kerk' als even zovele vluchtwegen ontmaskeren. Heilig mag dan 'afgezonderd' betekenen, maar dat betekent niet dat er niet iets 'ethisch' mee bedoeld zou zijn, iets van een 'anders zijn', van een fascinerend le ven dat de kerk eigen zou zijn. En als blijkt dat er van die heiligheid van de kerk weinig te zien is of soms helemaal niets, dan staat Berkouwer opnieuw klaar om vluchtwegen af te snijden. Wij mogen deze onheilspel lende situatie een onheilige heilige kerk niet proberen te vergoeilijken ('we zijn toch allemaal zondaars') en nog minder proberen te verklaren ('in dit leven kan het nu eenmaal niet anders"), want dat betekent het ergste wat de kerk kan doen: de zonde als normale bagage accepteren. Daarmee verraadt de kerk haar eigen geheim: de vergeving der zonden. Ze perverteert er haar eigen sleutelmacht mee. nl. de kerkelijke tucht. In een uitvoerig hoofdstuk laat Ber kouwer zien dat kerkelijke tucht juist als vooronderstelling heeft dat zonde niet tot de normale bagage behoort, cn dat het tegelijk voor mensen die zelf evenmin zonder zonde zijn (Joh. 8. 1-10) afgrijselijk nauw steekt om een eerste steen te werpen indien ze ooit al zoveel moed zouden kunnen vatten! Ik beëindig mijn overzicht hiermee, liet zou de moeite lonen méér aan te halen, nog weer andere facetten van het boek naar voren te halen, enz. Ook denk ik dat het goed zou zijn om erop te wijzen dat de kerk niet alleen moeite met haar tucht heeft omdat ze zelf uit zondaren bestaat, maar vooral ook omdat er in een aantal gevallen een groot verschil van mening bestaat over wat we zonde zullen noemen en wat niet. Daarover zou misschien ook nog een boek te schrijven zijn. Maar ik laat het bij het bovenstaande en noem ter afsluiting nog één woord dat bij Berkouwer bladzijde na blad zijde terugkeert Dat is het woordje 'toetsen'. Apostolisch en heilig als kenmerken van de kerk betekenen in wezen dat de kerk, dat wil zeggen, onze concrete kerken zich moeten toetsen. Niet aan vroegere geslachten, niet aan letters, niet aan formulerin gen. Formalistisch kerk-zijn is er niet meer bij. Maar aan het woord van de apostelen en evangelisten zoals wij dat naar ons beste weten verstaan. Toetsen betekent: doen wij méér dan 'Here, Here' zeggen? Dat lijkt mij de evangelische vraag, die dankzij Ber kouwers boek. klemmender dan ooit ons op het hart is gelegd. Hij zei dit op een voorbereidende bespreking van de agenda van de komende zitting van centraal comité van de wereldraad waarover wij reeds eerder hebben bericht. In dezelfde bijeenkomst gaf prof. dr. H. Berkhof een overzicht van de the ma's die in de loop der jaren allemaal door de wereldraad werden gekozen in relatie tot de stand van zaken met de eenwording. Het probleem is tel kens weer hoe je een samengaan kunt hebben dat zo breed mogelijk is en er tegelijkertijd een bepaalde kant mee uit kunt. Het is op zichzelf reeds een opmerkelijk feit, dat de aangesloten kerken kunnen zeggen 'de conflicten die we vertegenwoordigen hebben ons niet uiteen doen vallen'. Dat geldt in een heleboel zaken waar de kerken met elkaar voor kwamen te staan, vooral politieke. Alleen de Afrikaner- kerken uit Zuid Afrika hebben de band verbroken. Maar de commissie voor Geloof en Kerkorde wil natuurlijk veel meer dan 'niet uiteenvallen', zij zoekt en stuwt naar de eenwording. Met vallen en opstaan, met stappen vooruit en stappen terug, is men nu in het stadium waarin het woord 'conciliari- teit' valt, herinnerend aan de vroegste ongedeelde concilies. Men wil er voor al het verplichtende karakter van dit samengaan van kerken mee aangeven, zoals ook blijkt uit he tthema van de komende zitting in Utrecht 'Commit ted to fellowship', door Van den Heu vel vertaald als 'de discipline of de stijl van de gemeenschap'. Te pretentieus De wereldraad groeit vanzelf naar de thema's toe, die te pretentieus lijken te zijn wanneer ze voor het eerst worden geformuleerd. Dat geldt ook de conciliariteit: hoe vruchteloos ook vaak de discussies lijken, vooral met de orthodoxe kerken, in de omgang met elkaar is men er er toch aan toe. 'Zelfs de orthodoxen wandelen temid den van oecumenische wonderen die ze weigeren te erkennen.' aldus prof. Berkhof. Daarom is het tot uitdruk king brengen van deze gedachte in een gemeenschappelijke verklaring wel iets dat men van de zitting in Utrecht kan hopen, maar zeker niet al te stellig verwachten. Volgens Van den Heuvel kan er veel discussie verwacht worden over het programma tot bestrijding van het racisme. De eerste half miljoen dollar waartoe was besloten zijn nu alle uitgekeerd, de vraag is nu of men het program zal volmaken tot een milje- ondollar of de zaak verder aan de kerken zal overlaten. Er gaan stem men op die zeggen: een doorgaan met het fonds is een alibi voor de kerken om zich daarmee van een eigen taak ontslagen te achten, anderen zeggen dat het fonds ook naar binnen toe zo opvoedend heeft gewerkt dat er voor al mee moet worden doorgegaan. Moeilijker Moeilijker nog wordt het met de aanbeveling van de commissie voor het anti-racisme programma om de kerken actie te laten nemen tegen investeringen in Zuid-Afrika. Gezag hebbende stemmen uit Zuid Afrika (Beyers Naudé, bisschop Zulu, Chief Buthelezi) menen dat investeringen indirect bijdragen tot verbetering van het lot van zwart. Anderen in het verleden ook Luthuli, en thans de Rhodesische bisschop Muzorewa, die voorzitter van de All Africa Council of Churches is, wijzen erop dat die investeringsijver in de afgelopen tien jaar geen enkel neveneffect voor de zwarte bevolking te zien heeft gege ven en vinden alle gepraat over lots verbetering als gevolg daarvan onzin. Het wordt een moeilijke discussie om dat met name de Amerikaanse kerken inmiddels in hun eigen land een praktijk hebben ontwikkeld om via hun aandelen morele invloed uit te oefenen in het economisch leven en die pressiemogelijkheden ook voor Zuid-Afrika nog onvoldoende benut vinden. Inzake Interkerkelijke Hulp zal vooral het probleem aan de orde komen van projecthulp of programmahulp en het algemene vraagstuk dat bij grote ram pen op één avond miljoenen worden ingezameld voor de eerste leniging van de nood maar dat men een paar maanden later de guldentjes moet lospeuteren voor de rehabilitatie van dezelfde getroffenen. Bij de Nederlandse Raad van kerket- moeting met de wereldkerk ook voor Nederland een nieuwe impuls ontvan gen wordt voor een meer verplichten de fase van de oecumene. De openba re bijeenkomst op 19 augustus waarop ongeveer duizend deelnemers ver wacht worden zal onder meer worden toegesproken door dr. Lukas Visscher, de secretaris van Geloof en Kerkorde. Reeds driekwart van het aantal gede legeerden van het centraal comité zal op zondag 20 augustus in Nederlandse kerkdiensten te gast zijn. BOEJOEMBARA (KNP) —De Witte Paters, die op verlof zijn of benoemd zijn voor Boeroendi, mogen van hun algemene overste in Rome, pater Van Asten, niet naar dit Afrikaanse land, waar de uitmoording van de Hoetoe's nog steeds voortduurt. Eerst wil pater Van Asten nadere berichten ontvan gen van zijn assistent, pater Perrier, die momenteel voor onderzoek in Boeroendi is. Algemeen wordt aange nomen dat deze maatregel mede be doeld is om de beschoppen van Boe roendi onder dru kte zetten om evan gelisch te handelen. Dezer dagen is de vertrouwelijke nota bekend geworden die algemene over sten van de in Boeroendi werkzame religieuzen op 24 mei hebben gezon den aan het episcopaat. Deze nota gaat veel verder in de veroordeling van de rol van de regering bij de moordpartijen dan het episcopaat, dat zich beperkte tot het verzoek aan de autoriteiten 'om de orde te herstellen in echte rechtvaardigheid'. De voorzit ter van de bisschoppenconferentie, mgr. André Makarakiza van Gitega ging zelfs zover dat hij de maatrege len van president Micombero volledig goedkeurde. Half juni schreef hij in een herderlijke brief: 'God zij gepre zen die onze strijdkrachten tezijde stond'. De oversten betuigen hun afgrijzen van de uitmoording van personen die hun uitvlucht hadden gezocht op de missieposten en de terechtstelling van gewonden in klinieken en ziekenhui zen de massale aanhoudingen van leerlingen van het middelbaar onder wijs, die ook een doodvonnis beteken den. In hun antwoord aan de religieu zen schrijven de bisehoppen dat zij wel degelijk herhaaldelijk stelling hebben genomen al was het vaak beter daarbij niet altijd aan de open bare weg te timmeren. Zij ezweren de missionarissen te lijven. 'Elke opzoenbarende daad is niet noodzake lijk profetisch'. HYPOCRISIE Zo waren we dan in het begin van deze week even in Knokke en moes- J ten daar, mede vanwege de jonge i leden van ons gezelschap, de pret-tent j binnengaan. Een tent waar men zo van alles kan doen voor niet veel i geld, tenminste als men niet alles wil doen, maar waar men er niet op moet j rekenen ook maar iets terug te ont- vangen. Het is daar: doe wel en zie niet om. Wat? Met houten ballen j tegen een drempel aangooien zodat hij in genummerde vakken terecht j komt, bowling, met de loden kogels j 'flipperen', zoals de jongens het noe men, schieten op wat beweegt, een beer met enge gaatjes in zijn huid, een telkens omhoog willende raket, maar, en dat verbijsterde mij eigen lijk, ook complete oorlogstonelen, die dermate 'natuurgetrouw' waren dat je ervan kon verbleken. Alsof er niets aan de hand was stond zo een goed moedig uitziende knaap het ene vlieg- tuig na het andere uit de lucht te plukken, een ander beschoot een land schap in de nacht door er kleine j bommen op steden, olietanks en ha- venwerken te laten ontploffen. De geluiden die een en ander voortbracht waren eveneens van een ontstellende realiteit. De jongens die dit bedrijf uitoefenden leken en waren m.i. aller minst oorlogszuchtig. Ze deden het uit tijdverdrijf. Het bevreemdde mij dat ik verderop geen bordeel tegen kwam waar men met het besturen van een knop een in de deur hangend vrouwtje mannetjes aan de haak kon laten slaan. Waarom èigenlijk niet. Ik zie het verschil niet. Vreemd, wij zijn nog altijd hypokriet in die dingen. De boekhandelaar die geen slechte boe ken wil verkopen bedient zijn klanten wel op hun veelvuldige vraag naar 'oorlogsromans', 't Is altijd nog het zelfde, Vroeger kwam slechts één ca tegorie zondaars in aanmerking voor de 'openbare schuldbelijdenis', dat wa ren zij die tegen het zevende gebod gezondigd hadden en dan daaruit nog weer speciaal zij die te vroeg een kind verwachtten. Onze vreemde hypocrisie. Bijna onuitroeibaar. Van een verslaggever UTRECHT Het college van bestuur van de Utrechtse rijksuniversiteit wil een numerus fixus gaan instellen voor de studierichtingen biologie, Engels en farmacie. Het college heeft dit voornemen bekend gemaakt in een brief aan minister De Brauw" van Wetenschappen. In de brief schrijft het college, dat het bepaald niet van ganser harte tot de maatregel overgaat. Alleen, zo zegt de brief, omdat ge vreesd moet worden dat er weer wachtlijsten zullen worden ingesteld, moet overgegaan worden tot de nume rus fixus. De brief zegt verder nog dat de Utrechtse universiteit er wei nig voor voelt om geconfronteerd te worden met een teveel aan studenten, terwijl de minister eerder dit jaar de universiteit stringente bepalingen ten aanzien van het aantal personeelsle den heeft opgelegd. 'Er is al een maximale onderwijscapaciteit binnen de bestaande mogelijkheden', aldus het college. Van een correspondent EMMELOORD De 49-jarige me vrouw J. M. van Schendel-Luijks uit Marknesse (No-Polder) is bijeen ver keersongeluk omgekomen. Met haar bromfiets reed de vrouw, moïder van acht kinderen, plotseling een voor- rangskruising op. waarna zij door een vrachtwagen werd aangereden. NED HERV KERK Beroepen: te Bolsward: L. A. Nell tej Steggerda. Aangenomen: naar Wassenaar: (gods dienstleraar Rijnlands Lyceum): kand. A. J. van Buuren te Wassenaar; naar Franeker: J. C. Muller te Beek. Bedankt: voor Oudewater: A. Gooijer te Delft. GEREF KERKEN Beroepen: te Hoek van Holland: D. Land, voorheen zendingspred. te Nige ria, wonende te Grotegast. GEREF KERKEN (VRIJG Beroepen: te Damwoude-Driesum, Opende, Surhuisterveen, Kantens en Vroomshoop: kand. C. Stam te Hooge- veen. GEREF GEMEENTEN Beroepen: te Oudemirdum: P. Blok te Dirksland. Ann Head Dc bruid was zestien. Uitgave: De Fontein. De Bilt. Prijs: 12,50,— Dit uit het Engels vertaalde tiener verhaal van twee kinderen (de brui degom was 17). die een huwelijk iaangingen, omdat er geen andere mo gelijkheid was. Duidelijk gezegd: het meisje, dochter van een bankier, wil de geen andere oplossing, hoewel ook de ouders van de jongen, evenals die van haar, de echtverbintenis afwezen. July, het meisje, vertelt het verhaal over haar huwelijk met Bo Jo Jones, de rugby-ster van de middelbare school. De schrijfster, die dit jeugdge- beuren in Amerika laat spelen, analy seert het problemenpakket van de twee jonggeliefden: de weerstand van de ouders, het standsverschil, het breken van beider schoolopleiding maar stelt centraal, dat July en Bo Jo Jones de baby. tegen alles in, wénsen. Do tragiek is dan nog. dat het kindje enige uren na de geboorte overlijdt De wederzijdse ouders, die derhalve zeer tijdelijk grootouders waren, wil- een eigen leven gaan leiden. Wanneer len dat de tieners uit elkaar gaan en dat bijna lukt, blijkt de band, die gelegd is. toch te sterk. Het huwelijk blijft in tact, ze doorstaan de kracht proef. Een eerlijk boek dat zowel een waarschuwing als een geruststelling inhoudt. Informatief voor tieners én voor ouders. Rfs ZWOLLE De tien maanden oude Petra van Gerner is in Westenholte (gemeente Zwolle) omgekomen toen het meisje in de wandelwagen onder uit gleed. Het tuigje, waarmee het kind vast zat, klemde toen om het halsje. Elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) bestaat er 's avonds tot acht uur gelegenheid tot het telefonisch opgeven van familie berichten, die nog de volgende ochtend moeten worden geplaatst Dit kan uitsluitend onder no. 020-220383. Ook op ZONDAGAVOND is dit mogelijk, maar dan van 7 tot 8.30 uur. Eventueel kunnen elke WERKDAG (behalve 's zaterdags) gedu rende de avonduren tot 8 uur ook andere advertenties opgegeven worden. Deze advertenties kunnen echter niet in ons blad van de volgende dag worden geplaatst Na bovenstaande tijdstippen kunnen geen advertenties meer wor den opgegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2