Zwitsers rapport: niemand kent de grenzen der kerk De weg van de Heilige Geest c J Septuagint slaat nieuwe weg in Reactie op Wurmbrands aantijgingen: t/ Trouw K wartet Enige groei bij geref. gemeenten Oud-kathclieken blijven teeen vrouw in het ambt NG-dominee Malan - zoon van premier verlaat zijn kerk Mormonen-leider overleden vandaag Beroepings- werk Boekenetalage TROVWIvV XRTET DINSDAG 4 JULI 1972 Kerk/Binli«'nland T2 K2 door ds. A. T. Hosselaar In ons land, ook in deze krant, is de laatste tijd een merkwaardige, misschien vrij riskante, maar- tocli noodzakelijke discussie gevoerd over de portie \an de christenen inXJost-Europa. Merkwaardig want het zal duidelijk zijn dat niemand in het oosten zit te wachten op een beoordeling door de kerken itQiet westen. Riskant want het is verre van eeuvoudig om een duidelijk beeld te krijgen van de kerken en de christenen in de sociafl.-ti-che landen. Maar ook noodzakelijk want wij hier zijn (of wij dat nu willen of niet) onlos makelijk verbonben met hen daar. verbaden door dezelfde Heer in een en dezelfde wereld. In deze discussie kan het geen kwaad stellen, terwijl in Albanië, China zoveel mogelijk informatie te krijgen en NoorcTKorea, voorzover wij weten, en daarom kan het wellicht ook van een georganiseerd kerkelijk leven belang zijn kennis te nemen van de nauwelijks mogelijk is, houden in alle inhoud van een document dat onlangs overige social^tische landen de offi- ia samengesteld door de Zwitserse ciële kerken hun diensten, bedienen bond van evangelische kerken. Dit zij sacramenten eq treden zij op een stuk geeft in het bijzonder een stand- of andere wijze met woord en ge- puntbepaling betreffende de aktivitei- schrift in de openbaarheid. Soms pu- ten en de boeken van de ook bij ons bliceren zij tijdschriften en boeken en bekende Roemeense predikant Richard zij verspreiden de bijt Wurmbrand, maar het biedt daarnaast laatste tijd zijn meer ook een aantal uitspraken van meer te voren in deze lande! algemene aard over de kerken in Oost- in de socialistische 1 Europa. Simplificering drukt. De wetten die het godsdiei. regelen, zijn overal streng, de Sowjet-Unie. Wij weten georganiseerde kerkelijke lev. Rusland voor de tweede wereldi Vooral in de Is dan ooit ;evoerd of zelf ge ver de staat. Men zou dit 'aanpassing' kunnen noemen, maar dan mag men daarbij niet vergeten hoe moeilijk het is om in- een staat die eejj anti godsdienstige politiek voert^fimte te krijgen, voos een georganisfWrd kerke lijk leven. De conclusie die dan wdtflt getrokken is dat er beslist meer aan één manier denkbaiar is voor een geloofwaardig christelijk getuigenis. Het openlijk conflict;, zoals Wurmbrand dat heeft gezocht,' is slechts één mogelijkheid. Voor hè'm is martelaarschap het enige authentme teken van echt ge loof vóór chrfStenen in Oost-Europa. Voor Wurmbrand. aldus het Zwitserse geschrift, ligt de zaak van de kerken - en de christenen in Oost-Europa erg bijna werd uitgeroeid, maarniel eenvoudig. Voor hem staan aan de ene genstaande de zeer'beperkte bewi kant de communisten, strijdbare gingsvrijheid zijn op het ogenblik* atheïsten, die de christenen vervolgen de baptistengemeenten daar aan het en aan de andere kant de christenen groeien. Onlangs zagen wij in onze die de goede strijd strijden en ver- dagbladen een foto van Nixon bij het volgd worden en die daarom recht verlaten van de baptistenkerk in Mos hebben op onze voorbede en steun. kou. Maar de Zwitserse kerken stellen daar Binnen de enge grenzen van de gods- tegenover dat de situatie waarin ker- dienstwetten proberen de kerken in ken en christenen in socialistische de socialistische landen hun weg te landen verkeren, van land tot land zoeken. Zij gaan, zegt het Zwitserse verschilt. Men mag de rooms-katholie- document, daarbij vaak langs de rand ken in Polen en de baptisten in de van illegaliteit. Maarzij kiezen duide- Sowjet-Unie met zomaar op één lijn lijk voor een loyale houding tegeno- ons, ik moet het doen met eentje van 540 gram. 't Is me wat. Laat de nota van de contactraad ARP-CHU-KVP dus geen dubieuze reclame plegen met die 'groeiende absolute kloof tus sen ons en de derde wereld. De door de nota gebruikte bron geeft een duidelijk procentueel afnemen van de kloof Laat men dan eerlijk stellen dat dat niet snel genoeg gebeurt, maar de zaak niet in het demagogi sche trekken. Als we horen van wie de nota dit alles heeft wordt veel verklaard: het Rapport van de Club van Rome. Het is ook bepaald niet het énige voorbeeld van een tenden tieuze voorstelling in dit Rapport. A. J. Ahsmann PTT-tarieven Het Nederlandse publiek werd weer eens verrast met een aankondiging van de verhoging van posttarieven en verlaging van rente. Daarvoor was er een aankondiging van verhoging van de dagbladprijzen. te 'vachten staat een verhoging van kijkgelden, en ga zo maar door. Zou het geen zin heb ben te overwegen: a. absoluut verbod van verhoging van Ionen-salarissen van personen boven de 27 jaar. b. een absoluut verbod -an verhoging van prijzen-diensten-abonnementen belas tingen enz., c een ieder die in 1973 meer verdient dan in 1972 (vrije beroepen) een heffing op te leggen van 50% voor het meerdere inkomen, buiten de normale belastingheffing? Onbillijk? Misschien. Maar hogere prijzen-hogere Ionen-hogere prijzen weet wel de bekende cirkel) geven toch ook geen uitkomst. leven 1 in hei Respect De redaclle betarudt ïirh het recht voor om ter upname In dr»- rubriek Mlwiy mr- nlne vullingen verkort weer te reven. Bl| fubllkatlc wordt met de naam van dr wender ondert-kend, Brieven kunnen «nr den reionden aan de heer Joh. C. Francken. ■crri-tarli van do honfdredactlr vnn Trouw- Kwartet, Postbus *S». Amsterdam. Meerderheid Opiniepeilingen hebben aangetoond dat dc gezamenlijke vooruitstrevende partijen ca. 45 pet. zouden halen bij dc komende verkiezingen. Bij de par tijen waaruit de geënqucttcerden een keuze konden doen was echter geen christelijke vooruitstrevende partij. Een dergelijke partij zou de kloof van 5 pet gemakkelijk kunnen overbrug gen. Daarom is het absoluut noodza kelijk dat tegenover de christelijke concentratie komt Deze kan gevormd worden uit leden van dc PPR, Evan gelische Solidariteitspartij en leden van de christelijke vakbeweging. Na tuurlijk zijn ook leden van PvdA. D'60 cn PSP en niet partij-gebonde- nen in een dergelijke partij welkom. Daarom roep ik iedereen op die iets voelt voor deze gedachte, contact op te nemen met ondergetekende Hoogeveen J. BAUER Eiber 77 Relatieve kloof Als mijn buurman ƒ10.000 verdient en ik 9.000. schelen wij één dui zend. Stel dat wij opslag krijgen, hij tot 110.000 en ik tot 108.000. Dan is het absolute YeiSfhil tussen ons verdubbeld. En toch voel ik mij dan vrijwel even rijk. vroeger zéker niet Dit voorbeeld dient om te illustreren dat de term 'groeiende absolute kloof tussen arm en rijk' op zichzelf niets betekent. Het gaat om de relatieve kloof, niet om de absolute. Als ik 2.000 achterop kom bij mijn buur man kan mij dat echt niet schelen als dat nog maar 2 pet betekent. Geeft ik mijn zoon een tientje zakgeld, buur- raans zoon krijgt een tientje en twin tig cent Eet hij een biefstuk van 54 Leiderdorp J. M. v.d. Schans Studentenstop Goede redenen bv. een dreigend overschot voor een studentenstop in bepaalde studierichtingen zijn denkbaar Het tekort aan faculteiten voor de opleiding lijkt mij echter niet tot de goede argumenten te kunnen worden gerekend. Benodigd personeel voor de opleiding voor meerdere stu denten kan op korte termijn worden aangetrokken. De bestaande accommo daties collegezalen en laboratoria worden alleen overdag, en dan nog vaak slechts zeer ten dele gebruikt. Dat Is niet geheel te vermijden. In stelling van een 'nacht-universiteit' ergens in het land, die gebruik maakt van bestaande accommodaties (en bv. met een lager collegegeld) zou een oplossing kunnen bieden Een stop bv ;n de opleiding voor tandartsen, terwijl daaraan een groeiend tekort bestaat, is gewoon schandalig. De .Zwitserse documentatie waarvan ik Iner iets weergeef, spreekt met '„veel respect over de dappere martel- L ing van Richard Wurmbrand. Zijn lo&noed mag niet in twijfel wor- getrokken. Maar dat betekent nog nieë^dbt het beeld dat hij van de situau&M de communistische landen geeft, ittj dient te worden genuan ceerd. Men mag bijvoorbeeld niet de indruk wekken alsof alleen christenen weerstand bieden tegen onderdruk king en onrecht. Dat gebeurt ook door schrijvers en andere intellectue len die overtuigd marxist zijn. En het is evenmin juist te vergeten dat el ders in de wereld ook christenen worden verdrukt en vervolgd. Over Wurmbrand zelf worden slechts enkele sobere biografische gegevens vermeld. Hij is in 1909 als zoon van een joods tandarts in Boekarest gebo ren. In zijn jonge jaren was hij als actief communist werkzaam in het westen van Europa, tot hij in 1936 tot het christelijk geloof werd bekeerd. Achtereenvolgens werkte hij tot 1948' in dienst van de anglicaanse. Zweedse en Noorse jodenzending. Na de bevrij ding van Roemenië evangeliseerde hij onder Russische soldaten. Vanwege deze activiteit werd hij in 1948 gevan gen genomen en pas in 1956 weer vrijgelaten. Na een tweede gevangen- schapsperiode al even gruwelijk als de eerste kon hij in 1965 Roemenië verlaten. Voor Wurmbrand is 'zijn' ondergrond se kerk de enige ware gemeenschap van christenen. In het communisme ziet hij de antichrist. Hij wekt de indruk dat de ondergrondse kerk een wijdvertakte organisatie is en hij oe fent scherpe kritiek op de kerken van het westen die opgeslokt worden door de welvaart, die ontrouw zijn aan de bijbel en die een compromis sluiten met het communisme. Zwart-wit De Zwitserse kerken erkennen dat men de kritiek van Wurmbrand niet te gauw naast zich neer mag leggen. Inderdaad wordt hier en daar de marxistisch-leninistische uitdaging on derschat. Wij kunnen niet vergeten dat de christelijke kerk in de socialis tische landen in haar bestaan be dreigd wordt. Maar tegenover Wurmbrand moet ge steld worden dat zich blijkbaar in het socialistische maatschappij-systeem met name in de laatste jaren moge lijkheden voordoen om tot gesprek te komen tussen christenen en commü- nisten. In dat gesprek moeten de vragen van de niet-christenen volko men serieus genomen worden. Evenmin kan de vraag of christenen kunnen meewerken aan de opbouw van een socialistische maatschappij al bij voorbaat negatief beantwoord wor den. Klaarblijkelijk zien vele christe nen. ondanks de hun opgeiegde beper kingen. toch kans om het christelijk getuigenis vorm te geven in de collec tieve landbouwbedrijven, in de indus- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwol 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bonk (rek.nr. 69.73.60.768). Gemg.ro X 500. Amsterdam D. J. Mulder ZEIST De gereformeerde gemeen ten telden per 31 december vorig jaar 77.750 leden. Zij blijven daarmee de vijfde kerk van ons land. (na de rooms-katholieke kerk. de nederlandse hervormde kerk, de gereformeerde kerken en de gereformeerde kerken vrijgepiaakt). Vorig Jaar groeiden de gereformeerde gemeenten met 1107 le den of 1,44 procent. Dit blijkt uit het nieuwe jaarboekje van deze gemeenten (te bestellen bij het kerkelijk bureau. Walkartweg 11. Zeist). De statistiek van het grensver keer met andere kerken doet zien, dat vooral de hervormde kerk aantrek kingskracht uitoefent op leden, die de gereformeerde gemeenten verlaten, terwijl omgekeerd deze gemeenten vooral hun nieuwe leden aantrekken uit de christelijke gereformeerde ker ken. de oud-gereformeerde gemeenten en de gereformeerde gemeenten In Nederland. Deze kerkgroep telt 153 gemeenten met 48 predikanten. De grootste ge meente (tevens de enige met twee predikantsplaatsen) Is Rijssen met 5571 zielen, gevolgd door Barneveld (3486) en Middelburg (3061), Rotter dam-Zuid, Rotterdam-Centrum. Krab- bendijke. Goes en Kampen. trie en in de samenleving in de dorpen en steden van socialistische staten. Een andere belangrijke vraag die in het Zwitserse document wordt aange sneden is die van de reactip van het westen op het gebeuren in Oost-Euro pa. Somj dringen berichten tot ons door dat het getuigenis en de dienst van christenen op ernstige wijze wordt belemmerd. Moeten wij dan protesteren of zouden we juist daar mee onze medechristenen in gevaar brengen? Maar als we zwijgen kan dat door deze christenen weieens worden opgevat als een verraad aan hun zaak. Op deze vragen kan niemand een algemeen geldend antwoord geven. In het ene geval zal de verontwaardiging vanuit het westen inderdaad het lot van de vervolgden kunnen verlichten, maar in andere gevallen blijkt dat persoonlijk contact met regeringsfunc tionarissen meer uithaalt. Voor een dergelijk contact is echter een ver trouwensbasis noodzakelijk en dat is de reden waarom men vaak de voor keur moet geven aan terughoudend heid van het westen boven openlijk protest. Wurmbrand heeft gelijk: in het oos ten dient men te weten dat wij op de hoogte zijn van de doeleinden van de communistische politiek ten aanzien van de godsdienst en van de metho den die daarbij vaak worden toege past. Maar evenzeer moet duidelijk zijn dat wij niet eenzijdig geïnfor meerd zijn. We weten dat in bepaalde perioden in Rusland kerken zijn ge sloten en christenen zijn verdrukt, maar we weten ook dat in andere tijden kerken konden worden hero pend en christenen heel bewust aan het leven in een socialistische maat schappij hebben meegewerkt. Sektarisme Wurmbrands kritiek gaat wel bijzon der uit naar de wereldraad en de. conferentie van Europese kerken, om dat zij officiële contacten onderhou den met de door de staat erkende Oosteuropese kerken. Zijns inziens ko men alleen die groeperingen voor der gelijke contacten in aanmerking, die erkenning door de staat weigeren en die 'ondergronds' werken. Dat zulke groeperingen bestaan, wordt door dc Zwitserse kerken geenszins bestreden. Maar het zou onjuist zijn de officiële kerken daar om te negéren, terwijl bezoekers tel kens opnieuw ervaren dat men ook bij hen met de kerk van Christus te maken heeft. Zodra een groep van zichzelf beweert dat zij alleen de waarheid bezit en dat zij alleen chris telijk is. bestaat het gevaar van secta- risme. Niemand kent precies de grenzen van BERN De internationale oud-ka tholieke bisschoppenconferentie heeft besloten, vrouwen niet toe te laten tot de sacramentsbediening. Deze standpuntbepaling is een reactie op de ontwikkeling in de anglicaanse kerken. Vorig jaar sprak de wereld wijde anglicaanse raad van overleg uit zich niet te verzetten tegen de wijding van vrouwen tot het priester ambt. In Hongkong en in Canada zijn inmiddels vrouwen tot (angli caans) priester gewijd en dezer dagen heeft ook de synode van het bisdom Southwark in Engeland zich met 81 tegen 9 stemmen uitgesproken ten gunste van het toelaten van vrouwen tot het ambt. Ds. R. Wurmbrand de kerk. 'Wij in het westen kunnen de kerken in Oost-Europa niet voor schrijven hoe zij beslissen moeten in het moeilijke dilemma tussen een ver antwoorde deelname aan het openbare leven in hun land èn het absolute nee in een crisis-situatie. De slotconclusie van dit evenwichtige Zwitserse document dat vooral voor lichting aan de kerken wil geven in deze ingewikkelde materie, is dat men beide verschijningsvormen van de christelijke kerk in de socialistische landen moet aanvaarden en met beide in contact moet trachten te blijven. De mensen die kiezen voor de onder grondse kerk. hebben recht op onze voorbede en op voortdurende aan dacht in de contacten met de officiële kerkelijke en politieke instanties. En ook dc kerken die het wagen om openlijk hun weg te zoeken, hebben onze broederlijke verbondenheid no dig. Door hen hebben grotere groepen van de bevolking de mogelijkheid hel evangelie te horen en kerkdiensten bij te wonen. Dat zij daarbij risico's lopen, weten wij uit onze eigen kerk geschiedenis maar al te goed. Ds. A. T. Besselaar is gereformeerd predikant te Eindhoven. JOHANNESBURG (Reuter) Dr. D. F. Malan, zoon van wijlen de eerste premier na de nationalistische machts overname in Zuid Afrika in 1948, Daniël Madan. heeft ontslag genomen als voorganger van de Nederduits- gereformeerde kerk in Johannesburg. Hij zegt dat het puur voor studiedoel einden in Kaapstad is. maar waarne mers verbinden zijn beslissing aan de officiële reacties op verscheidene re cente uitspraken van hem over de rassenverhoudingen en de studenten onlusten. De waarsohuwing dat de blanken iets zullen moeten doen om de gapende kloof tussen de levensstandaard der blanken en die der zwarten in de republiek, geuit door iemand die zo in het hart van het systeem zit. deed velen opkijken en werd in eigen kring bepaald niet in dank afgeno men. Evenmin de waarschuwing aan zijn gemeente om de studentenleiders niet meteen als communisten te brandmerken. Hij voegde eraan toe dat zich uitspreken in deze situatie een gevaarlijke onderneming is. maar hij zei vastbesloten te zijn om het toch te doen. 'Een dienaar des Woords moet zich niet met een poli tieke partij identificeren. ALS ZY OP tieke partij identificeren. Als zij op bijbelse gronden daartoe geroepen wordt, moet de kerk ook de moed op brengen om zich uit te spreken, aldus Dr. Malan. SALT LAKE CITY (UPI) Joseph Fielding Smith, de leider der mormo nen de 'Kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen' is zondagavond op 95-jarige leeftijd in Salt Lake City overleder. De perssecretaris van de secte, die drie miljoen over de wereld versprei de aanhangers telt. heeft meegedeeld dat Smith een natuurlijke dood is gestorven. Zijn opvolger zal door de drie leden tellende raad van deze kerk worden aangewezen in een pro ces dat gewoonlijk drie weken duurt. Keus roor marxistisch model ZAANDAM (KNP) 'Kerk en wereld hebben zo'n achterstand opgelopen, dat er nu haast ge maakt moet worden en dat nie mand zich meer de rol van zachte heelmeester mag aanmeten. Noch Jesus van Nazareth noch de profeten voor en na hem wa ren uitgesproken zachtzinnig'. Dit staat in een pamflet van de groep van solidaire priesters en domi nees Septuagint, die hiermee hun nieuwe beginselverklaring en programma hebben gepubliceerd, keus De beweging kiest voor een duidelijke strategie: 'Onze keuze sluit aan bij het politieke model, dat door het marxisme is ontwikkeld als strategie voor de vernieuweing van de maat schappij: de armen moeten zelf hun bevrijding ter hand nemen. Wij me nen dat dit model ook het enig bruik bare is voor de realisering van de evangelische opdracht. Het heil kan pas komen als de machtigen van hun troon worden gestoten en de armen van Jahweh het voor het zeggen krij gen'. Deze nieuwe weg is het resultaat van enkele maanden beraad, afgerond in een bijeenkomst van 11 tot 13 mei. Voor deze interne bezinning waren twee redenen: behoefte aan een goed uitgewerkte theorie en de verslechte ring van d kerkelijke situatie (onder meer vanwege de mislukte bisschop pensynode. de hetze tegen de OMO- katechese en het optreden van bis schop Gijsen). De leden van Septua gint willen partijgangers van de ar men worden. Het pamflet noemt met name de ontslagenen, de buitenlandse werknemers, de homofielen, de wo ningzoekenden, degenen die door con sumptiedwang onmondig zijn ge maakt, de pastores, die uit hun ambt werden gezet of in hun werk worden belemmerd, de derde wereld. Van binnenuit Nogmaals zegt de beweging geen heil meer te zien in het kontestreren tegen de kerkelijke top. Septuagint stiet zijn daden niet meer onder het oor deel van de naar haar mening verbur gerlijkte kerkinstituten, maar onder het oordeel van de armen. Dat de meeste Septuagintleden toch in eni gerlei kerkelijk verband blijven wer ken, komt omdat er in de kerken mensen zijn, die geloofwaardig zijn voor de armen en dus volgelingen blijken van Jezus van Nazareth. Zij doen dat tevens omdat de kerkinstitu- ties onk van binnenuit moeten wor den losgemaakt van hun vervlechtin gen met werelds machtsstreven: Septuagint gaat zich vooral richten op de kritische plaatselijke gemeen ten. 'Ons voorlopig doel- zal zijn de ontwikkeling naar zelforganisatie en de bewustwording van belangen en frustraties, en de samenhang daarvan met do onderdrukking overal ter we reld'. Daartoe wil de beweging een politiek bureau oprichten, dat de acti viteiten meer dan tot nu toe zal selecteren en richten stimuleren en uitvoeren. Op 2 september wordt in Driebergen een tweede landelijke ont moeting belegd van kritische groepen en gemeenten. In "Vuur* (oecumenisch maandblad voor opwek king, voor alternatief getuigenis) geeft ds. W. W. Verboef zijn visie op de toekomst van de pinkster beweging: Als we nu een poging doen de mogelijke toekomst van de Pinksterbeweging (vooral ook binnen de kerken) aan te wijzen, dan is het zaak te lett«.n op het werk van de Geest tot nu toe, op de weg die Hij ging. Die weg is aanwijsbaar. Hij ging een weg. ook in het speciale werk dat de bijbel noemt: doop in de Geest. Hij ging een weg van de losse bewegingen naar de kerken. Van de groepen tot in Rome toe. Van de engte van het sektarisme naar de breedte vari de oekumene. Dat is de aanwijsbare weg. Miljoenen hebben Hem intussen op die weg ontmoet. God ervaren: Vader. Zoon en Heilige Geest. Het is vooral in Noord-Amerika dat dit het meest duidelijk is. Voorop gingen de episkopalen: de gewone protestanten volgden. En katholieke pinkstermensen doen nu volop van zich spreken. Deze weg Is geprofeteerd door de Geest in de Pinkstergroepen zelf. David chi Plessis sprak in 1936 de grote Pinksterleider Smith "Wigglesworth en deze vertelde hem toen de openbaring van de Heer, dat de werking van de Geest in de histori sche kerken ontzettend veel groter en machtiger zou zijn dan in de Pinksterbeweging. Vijftig jaren zoude Geest zijn weg via de bewegingen gaan en daarna doorbreken in de kerken (vgl hiervoor Vuur, jan 1972; daar ook andere profetische gegevens over dezelfde zaak). Zo is het gebeurd. In 1950 werd Du Plessis geroepen tot zijn taak in de kerken. In die tijd begon Michael Harper ïn Engeland Toen had in ons land Hermann Zaiss een toernee. waarmee voor het eerst in groten getale de gren/en tussen kerken en groepen doorbroken werden. In diezelfde tijd waaide vanuit kerkelijk Engeland (anglikaans) de dienst der genezing over naar de Haagse Hervormde gemeen te. Tegelijkertijd in ons land de eerste stoot van wat later Nieuw-Pinksteren zou heten Dit alles in de jaren 1951-52. Toen ik in 1957 'Vuur' oprichtte voorzag dit duidelijk in een behoefte bij velen die tussen kerk en beweging waren terecht gekomen. We werden (en zijn nog) een brug tussen beide. De Geest had het zelf over deze weg. Ook in ons land waren profetieën in die richting en dat ondanks de sektariserende tendenties in de Pinksterbewe ging. En ook nu. na de krisis van de 60-er jaren, na het uiteengroeien van kerken en pinkstergroe pen. na in feite ook een ernstige stagnatie van de Pinksterbeweging in ons land blijft dit profeti sche doorklinken. Wat zal worden 'de nieuwe golfslag van de Geest', om het in de taal van een visioen van Derek Prince te zeggen (Vuur mrt 1970, jan 1972)? De nieuwe golfslag zal anders zijn als de voorgaande, zoals op het strand iedere volgende oplopende golf weer anders is. We konkluderen uit het bovenstaande. Het gaat niet om een kopie van de Pinkstergroepen in dp Uit de kerkbladen kerken. Het gaat niet om een ombouw van de kerken tot Pinkstersamenkomsten. Waar het veel meer wel om gaat is dit: Het gaat om het werk van de Geest in de gestalte van de kerken, in de verkondiging van de kerken, in de vormen van de kerken, in de theologie van de kerken. Want de Geest maakt levend en roept mensen tot hun taken, tot woord en daad. De Geest maakt levend, niet alleen individueel, maar alles wat in een gemeenschap gebeurt en van een gemeenschap uitgaat hoe hoog ook de liturgie, hoe gedurfd ook het profetische protest. Zo moe ten we in een niuwe ggrepenheid, in de kracht van de Geest, in baanbrekende visie, geweldig veel bidden, denken theologiseren), getuigen en doen. Laten we niet bang zijn, niet benepen vroom niet zielig eng. niet kerkelijk zuinig, want de wegen van de Geest zijn anders en zo mogen we op Hem rekenen. Dat is bijbels en dat is de ervaring van on»e tijd. Zo kunnen ook de zwaar geblokkeerde Pinkstergroepen uitbreken in menigte. Als ze de weg van de Geest maar gaan Als ze Hem maar niet zelf inkapselen. Zij moeten erkennen de weg van de Geest door alle kerken heen. in alle kerken. Als ze dat niet zien zijn ze verblind ondanks hun interne entoesiasme. In het r.k. maandblad 'Bijeen' vertelt Jone Bos. actie-secretaris van 'Kom over de brug', dat de vrouwenverenigingen de doorslag hebben gegeven, om deze actie toch in december te houden (met alle feestdagen, geld en drukte): 'We hebben zelf wel getwijfeld over die decem bermaand, maar volgens het centraal archief voor het inzamelingswezen in Amsterdam was dat de enige maand dat we geen grote Nederlandse fondswervende instantie in de wielen zouden rijden. Persoonlijk hei) ik er nooit wat voor gevoeld, maar wc hadden besloten om het eerst aan de vrouwenverenigingen te gaan vragen. Jan Filius zei al direkt: 'Daar zitten we goed mee. want al die vrouwenverenigingen willen hun ad ventsvieringen open zetten naar de wereld toe. Zij willen de daad bij het woord voegen'. Tot mijn stomme verbazing vonden de presidentes van de vrouwenbewegingen de decembermaand uitste kend. We moeten er alleen voor zorgen dat de hele organisatie eind november rond is, zodat de vrouwen rustig met de Sinterklaasvoorbereidingen bezig kunnen zijn. Dat proberen we dus. Wat het gegeven betreft is er eigenlijk geen probleem. We hebben natuurlijk allemaal erg veel nodig voor Sinterklaas en kerstmis en daar willen wij ook helemaal niet aankomen. We vinden echter wel dat de christenmensen dan ook aan mogen spre ken voor hulp aan de verre naasten en op het samen kerk-zijn in deze wereld. Ik en er nu echt niet meer zo bang voor' Wie wordt de nieuwe secretaris-generaal van de wereldraad van kerken, als Blake in november met pensioen gaat? Dr. J. A. Hebly in het r.k. weekblad De Bazuin': Om iedereen tevreden te kunnen stellen, zei iemand, zou men moeten zoeken naar 'een Afrikaanse, vrouwelijke, ortho doxe bisschop jonger dan 25 jaar*. BEELD EN WOORD Een maand geleden nam prof. Hid- ding afscheid van de universiteit van Leiden met een college over de toe komst van het geloof. Blijkens een verslag sprak hij daarin over het geheim van de structuur die in primi tieve godsdiensten functioneert in de kosmische orde als de openbaring van de hoogste hemelgod. Hij constateerde dat ook voor ons de structuur van elk verschijnsel de onkenbare kracht is die de verschijning van alles mogelijk maakt. De mens kan die structuur niet kennen omdat die structuur de ondoorgrondelijke grond van zijn be staan en bewustzijn is. Hij onder scheidde tussen het beeld waarin elk verschijnsel zich vertoont waaruit het polytheïsme te verklaren is en het woord dat dit geheim benoemt en dat dan tot het monotheisme leidt. Maar beide, beeld en woord zijn gegrond in het geheim vam de structuur, 'evenals de verschijning van de persoon, in wie God zich in het christendom openbaart'. De conclusie waartoe prof. Hidding kwam was deze, dat het christendom in zijn dogmatisme het beeld-denken van het heidendom heeft geloochend. God als kosmische orde verdween op die manier en daar door deed de visie van de mens op de wereld als een te exploiteren object zijn intrede. Hiervan zou dan weer het gevolg zijn de verstoring van het ecologisch evenwicht en de vervuiling der elementen. Het christendom heeft zich te exclusief opgesteld. Men kan 'iets alleen verstaan binnen het ver band van het geheel, dat alles omvat'. Voor prof. Hidding is dit voor alle godsdiensten de gemeenschappelijke noemer van de erkenning van de structuur als het geheim van de ver schijning van het bestaande. Hier zou den nog al wat vragen te stellen zijn. Op dit laatste zit echter alles vast. Is er een gemeenschappelijke noemer voor de openbaring Gods? Of moeten wij de uniekheid daarvan blijven be lijden? God als kosmische orde bete kent precies datgene waartegen de - profeten protesteerden. Voor dit ge loof is misschien wel toekomst, maar dat zal dan niet de toekomst van fj'fit christelijk geloof zijn. NED. HERV. KERK Beroepen: te Tsummarum: H. Altena te Nijmegen; te Franeker (toez.): J. C. Muller te Beek; te Noordeloos (toez.): J. D. van Roest, zendingspred. wonende te Giessendam-Hardinxveld; te St. Philipsland: J. van Dijk te Zuilichem en Nieuwaal. Aangenomen: naar Molkwerum: H. Kooistra, hulpprediker te Molkwerum. Bedankt: voor Enschede: R. van het Lindenhout te Beverwijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Gouda: L. Huisman te Vlaardingen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepbaar: kand. C. W. Buys, Rui ter straat 58 te Hasselt en kand. R. Hol. Frisolaan 42 te Apeldoorn. Gesprekken mei Jacques Presser, ge voerd door Philo Bregstein. Uitgave Athenaeum Polak Van Gennep 150 blz. geb. 19.50 - paperback 12,50. Tekstverzorging drs. Nicolette Mout. De aangrijpende tv-documentaire van PhiTo Bregstein over het leven van prof. dr. J. Presser, al tweemaal door de VARA uitgezonden, zal niet snel nogeens vertoond worden. 'Dingen die niet voorbijgaan', zo heette de film, was ook de titel van de in het najaar van 1970 uitgegeven brochure, een verkorte versie van het nu verschenen boek waarin de volledige tekst van de geluidsbanden. Uit de snelle verkoop van de 5000 exemplaren van de bro chure bleek dc grote belangstelling voor de integrale tekst van de film. Presser zelf had bezwaar tegen de publikatie er van, zo blijkt uit de 'Inleiding' van Bregstein. Op Breg- steins vraag of hij dan toch niet achter de tekst stond antwoordde Presser: 'Het staat er. ja het stéét er dat is alles wat ik zeggen kan. Maar u weet. ik ben een perfectionist. Als ik iets publiceer zou ik het toch moe ten bewerken, er is nu eenmaal een verschil tussen wat je spontaan zegt en wat je zorgvuldig op schrift af weegt. Maar misschien geeft het me de stoot tot het eindelijk schrijven van mijn autobiografie Dat nu toch tot publikatie is overgegaan komt doordat Presser de gesprekken zelf niet meer heeft kunnen bewer ken en 'dat deze tekst vrijwel zijn enige voorbeeld is van een 'ego document' waarvan hij toch zelf het belang had aangetoond als bron van kennis van de geschiedenis! In deze uitgave die het resultaat is van zeven interviews zijn enige foto's opgenomen die natuurlijk nauwelijks compenseren wat we aan beeld ge wend waren bij deze tekst. Dat het boek desondanks tot de laatste bladzij de imponeert komt volledig op reke ning van deze unieke hoogleraar, die, waar hij het ook over heeft, nooit cliché's gebruikt. Zijn levensverhaal is niet bepaald zonnig. Dat hij ons toch menigmaal, met tranen in de ogen van het lachen, het boek deed neerleg gen, bewijst dat hier niet aan zelfbe klag wordt gedaan. 'Gesprekken met Jacques Presser' is onmisbaar, juist omdat Presser te kort leefde om een autobiografie te schrijven. J.H.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2