Dokter Mary Verghese
Beethovens Vijfde
klassieke happening
Anna Sokolow's
Players gingen af
Haags talent
Franse omroepwet
aanvaard ondanks
verzet van Senaat
Drie buitenlanders
met drugs gegrepen
TROUW kW \HTET M VN DAG 3 JU LI 1972
15iiiBi<*filai9<2/lladio-lv Tl Kf
MARY PERKINS
sr.ew töch
■lEL Mê ifO
WAS OOIC-
'AT 3/3
kwam
«kMDAAfi»-.-
MOMMA
VOLGENDE W££K KUNNEN WE Nier
KOMEN MAMi. m G/WN MTZ'N AL- £R6£MS HÉB
l£N EÉN WEEKJE PR IK EEN FOUT
TUSSENUIT. /-=-^CTÖaZï-^® GEMAAKT.
IK BEDOEL: WANNEER I
IKAUÉi NOS EENS
OVER KON DOEN.
ZOU IK ALLES
ANDERS DOEN
•NDE GOUDE GAPER -»V u V\N lib piwl^ vei. u O k tlN l)fc HM.SI jr
168 ten kleine man is hij maar;
een klein man met een groot hoofd
cn een puntige neus en scherpe,
stekende ogen, die overal tegelijk
schijnen rond te loeren. Maar zijn
grote, sierlijke helm met de wuivende
pluimen is prachtig; het blinkend ko
per flikkert in de zon. en alles, alles
aan hem en 0111 hem is prachtig. Hij
kon de keizer-zèlf wel zijn Achter
hem komen nieuwe drommen van rui
ters en voetknechten in lange stoet;
maar naar hèm naar hèm eigenlijk
alléén kijken de mensen, hèm juichen
en joelen ze toe. omdat hij zo rijk. zo
prachtig is. D24rom!
Juffer Ursel trilt van opwinding. En
ze maakt zich al klaar voor haar
deftigste buiging. Ja. zij, zij weet. hoe
ze met voorname personages moet
omgaan. Zij is een keurige deftige
beschaafde juffer O. en die Maar
schalk daar is nog veel. véél hoger en
voornamer dan de sinjeur van giste
ren. En als hij haar /.iet. de juffer
van de beroemde Goude Gaper, en als
hij merkt hoe keurig en beschaafd ze
zich weet te gedragen, dan
Maar O, juffer Ursel voelt zich
bleek worden van schrik: de Gaper
staat niet voor het huis.
KARELTJE KNET'FR EN DE BLAUWGERUITE KIEL
12-190 De kleine Asmar was juist
ook aan boord gekomen en bft misda
dlge tweetal wierp een aantal speu
rende blikken In 't rond. Doch plotse
ling kregen ze de Indruk dat er een
zwarte schaduw voorbij schoot, die als
een pijl zo snel in het meer ver
dween. Het water rpatte bruinend om
hoog en Asmar vroeg onthutst. 'Wat
was dat baas" Viel daar iets in het
water7' 'Ik weet het niet', ant
woordde professor Nesco onzeker,
Doch het duurde niet lang of htj
putto weer het nodige zelfvertrouwen
uit zijn geweer. 'Het doet er niet veel
toe', hernam hij. 'Wat het ook ge-
FERDNAND
weest mag zijn zodra net zijn gezicht
laat zien. trakteer ik op een stroom-
stootje van heb-ik-jou-daar. Kom dus
maar rustig mee kerel. We gaan ver
der. De professor nam meteen de
leiding van de expeditie weer op zich
en stapte vastberaden het innerlijk
van het oude goudschip binnen. Een
alsof het zo wezen moest, de eerste
die hij daar ontmoette, was smid je
Verholen Deze droeg een oude.
vervallen geldkist en de professor
grijnsde goedkeurend, toen hij de in
houd zag. 'Hahaha.een kist vol
kostbare Juwelen cn waardevolle
goudstukken, lachte hij. 'Mooi zo.
mijn waarde! Dat lijkt met wel iets
voor oom Nosco!' 'Noscoü! Jij hier?'
schrok de smid. 'Ja. daar kijk je van
op, hè7' hernam de schurkachtige ge
leerde. 'Zo zie je alweer: het leven zit
altijd vol verrassingen. En zet dan nu
maar gauw dat geldkistje voor dp
voetjes van oom Nosco neer'. De
schurk richtte zijn elektronisch ge
weer en smidje Verholen kon toen al
niets anders doen dan gehoorzamen.
Maar daardoor liet Nosco zich niet
beïnvloeden. 'Honderd volt zal wel
genoeg zijn', grijnsde hij. 'Hahaha!'
En daar flikkerde de felle flits van
het elektrisch geweer.
door ADR. HAGER
SCHEVENINGEN De Kurzaal vervult ongetwijfeld een functie in
het totaalbeeld van Scheveningen. Of dit nu de juiste plaats is om
het Berlijns Filharmonisch Orkest en Herbert von Karajan te ont
vangen is toch wel de vraag. Zeker niet als men het Congresgebouw
ter beschikking heeft. Doch volgens informatie was het de wens van
maistro Von Karajan en dan houdt alles op.
Op dit laatste van de drie festival
concerten bracht men werken van
dre grote B's ten gehore, namelijk
Bach. Berg en Beethoven. Herbert
von Karajan heeft zo zijn eigen opvat
ting over de wijze van interpreteren
van Bach-competities. Het zesde Bran-
denburgse concert verschaft men de
gelegenheid zelf achter het clavecim-
bcl plaats te nemen en vanaf die
plaats leidt hij een een veertiental
strijkers, met Horst Göbel aan het
tweede clavecimbel. Mooi, prachtig en
fluwelig van klank, maar geen Bach.
Zeker niet in dat overtrokken roman
tisch Adagio, in al die nadrukkelijke
accenten en ,n die gestroomlijnde,
bijna mechanisch uitgevoerde hoekde-
len, die zelfs niet altijd een eenheid
vormden.
De grootsheid van dit orkest en het
meesterschap van de dirigent kwamen
wel overtuigend tot hun recht in de
Drei Orchesterstücke van Alban Berg.
Dit werk. 'met dankbaarheid en lief
de' opgedragen aan zijn leermeester
Arnold Schönberg, ademt geheel en al
de geest van Mahler, zij het dat Berg
zich de beperking oplegt van een
uitvoerignsduur van achttien minu
ten. De magiër Von Karajan toverde
met orkestklanken. Het Berlijns Phil-
harmonisch Orkest, een uitgesproken
mannengemeenschap, reageerde feil
loos. De met perfectionisme tot stand
gekomen expressiviteit en nuancering
in het eerste deel. de beklemming in
Reigen cn de felheid in Marsch, het
was het resultaat van een harmonieus
samengaan van dirigent en orkest.
Dat wil zeggen van deze geweldenaar
en dit meesterlijke ensemble.
Voor meedere concertgangers zal het
concert eerst na de pauze begonnen
zijn. Wil men Beethoven's vijfde
symfonie horen, dan van Von Kara
jan. De Berlijncrs, voor wie deze
compositie tot een van de meest ge
speelde repertoir-stukken zal behoren,
hebben zich op volkomen wijze inge
zet. Bij een Von Katajan is het onmo
gelijk in routine te vervallen. Elke
noot ademt muziek. Welke dirigent
durft zo nadrukkelijk stil te staan bij
een solotrekje van de hobo in het
eerste deel on weet in het Andante
een orkest tot zo'n absoluut pianissi
mo te dwingen. De finale werd een
klassieke happening, waarvoor men
rncht kon gaan zitten. Elk gebaar van
Von Karajan is functioneel en de
orkestleden reageren als marionetten.
Doch dan marionetten die stuk voor
stuk meesters zijn op hun instrument
en die tezamen een orkest vormen,
waarmee Von Karajan een even over
rompelende als onvergetelijke indruk
weet te vestigen. De twintigste eeuw
kent en kende grote dirigenten, Her-
bert von Karajan behoort nog altijd
onbetwist tot de zeer groten.
door BER HULSING
AMSTERDAM Anna Sokolow's Players die, voor het Holland Fes
tival, vrijdagavond begonnen voor een Stadsschouwburg vol toe
schouwers, eindigden met heel wat minder. Want in de pauze al, en
daarna na elk nummer waren er tientallen, die het al wel gezien
hadden.
De rest bleef nog lacherig zitten, bij
het ernstige werk, en ernstig bij het
komisch bedoelde, en riep voor een
deel boe door het beleefde eindap-
plausje heen. Ze hadden beter niet
kunnen komen.
Dat Anna Sokolow, Amerikaanse cho
reografe 'met sociaal bewustzijn', vol
gens het programma, van dansers ook
acteurs maakte, die spelen met li
chaamsexpress es. bij teksten; en dus
dans en toneel eindelijk, vernieuwend
tot een geheel versmolt, leek veelbelo
vend. Nou vergeet het maar. Henry
Smith moest Samuel Becketts' 'Act
without Words' doen. Hij kromp en
rolde angstig bij electronisch gesnerp
en gedonder, en reikte, bij draaiorgel-
muziek (leek het wel) vergeefs naar
takken en een fles, omdat die gewoon
te hoog hingen.
Hij was niet de enige die het niet
haalde. Bij de 'korte lezing en demon
stratie over de ontwikkeling van rag
time' vrij naar Jelly Roll Morton
werd door Lorry en Jini May wel
grappig gedanst, zoals ze dat in musi
cals en nachtclubnummers ook wel
eens doen. als parodi" op vroeger.
Maar diezelfde Henry Smith zat daar
bij stumperig op de piano te bonken,
alsof hij Jelly Roll nog nooit had
gehoord. Charles Summer Hayward
las de tekst, moedwillig slecht, maar
kon hij het beter?
Na de pauze was het wachten dus op
Magritte, Magritte. acht nummers die
geïnspireerd zouden moeten zijn op
de beroemde surrealistische schilder.
Het enige wat van zijn werken te
herkennen was, waren de bolhoedjes.
Er werden gedichten bij gegalmd, van
White. Eluard, Poe. en de dansers
deden om beurt hun lichaamsbewegin
gen. Daar was weer veel kruip-, zit-
en zwaaiwerk bij Alleen Tonia Shi-
min. lang. slank en soepel, maakte er
nog wat moois van.
Dezelfde Jim May is. in Sokolow's
choreografie, ook nog wel een goede
danser, maar het gedoe dat hij als
Gestoorde Slaper op muziek van Liszt
moest verbeelden, zette ons toch aan
het grinniken. En dat konden wij om
de grappig bedoelde wurgmoord niet
eens opbrengen, want die was om te
huilen Het programma eindigde met
twee lompe lege schoenen in een
door D. C. Wilson
—32—
Johnson kon hem geen ongelijk gege
ven. Geen wonder dat ze geprikkeld
waren. Het was toch al geen eenvou
dige zaak. waaraan Je niet was ge
wend op een vreemde weg door de
chaos van dit verkeer te loodsen
zónder deze ergernis Maar het was
misschien toch beter geweest als
Thambu nu achter het stuur had
gezeten. De strijd ging enige tijd
voort. Inmiddels werd Thambidurai
steeds ongeduldiger, en Johnson deed
al heftiger pogingen de aandacht van
de buschauffeur erop te vestigen dat
hij op zijn eigen weghelft moest blij
ven. Het was nu geen grapje meer
opeens verloor Thambidurai werke
lijk njn geduld 'Daar gaat hij dan
mompelde hij. 'Als hij me niet voor-
bi; Iaat gaat. dan
Hij gaf vol gas. en de auto spoot
vooruit. John>on claxoneerdc nog
steeds als een bezetene, maar de
chauffeur gaf geen krimp Thambidu
rai haalde uit. vastbesloten rich dit
maal niet door hem te laten tegen
houden.
Er wjl, echter Iets anders dan dit
deed Toen zij met de bus op
gelijke hoogte waren, puilden John
sons ogen uit van schrik: recht voor
uit doemde dc zijwand op van een
afwateringskanaal. Door de hoge bus
voor hen hadden ze de smalle brug
niet zien naderen. Eén ogenblik had
het er alles van weg dat ze er fron
taal op zouden botsen.
Thambidurai rukte het stuur naar
links Hoe hij erin slaagde een bot
sing met de bus en met de brugwand
te vermijden zal wel nooit iemand
kunnen achterhalen. Maar het lukte
hem. Toen leek hij echter ineens alle
controle over zichzelf en de auto te
hebben verloren. In plaats van op de
rem te trappen gaf hij vol gas De
wagen werd naar links geslingerd,
schoot weer naar rechts, en vervol
gens andermaal naar links. En elke
keer gilden de vrouwelijke passagiers
het uit. Bij de derde zwaai sloeg de
auto enkele raaien over de kop
Dokter Carel Jameson greep blinde
lings in het rond naar een houvast,
doch vond niets, werd van haar zit
plaats gekwakt en met de anderen
door elkaar geslingerd
Dit ls het einde, dacht ze Voor mij
is het minder erg. ik heb mijn leven
achter me. Maar wat een verlies: al
die waardevolle bekwame jongste art
sen!
De auto belandde op de zijkant hele
maal beneden aan de helling opzij
van de weg. de carrosserie volledig in
elkaar gedrukt Het krijsen verstierf,
en een nog veel angstwekkender stilte
trad op.
Toen hij weer bij bewustzijn kwam
bemerkte Johnson beneden aan do
helling te liggen. Zeer vaag begon het
tot hem door te dringen wat er moest
zijn gebeurd, doch hij zag en voelde
vooralsnog weinig of niets. Hij lag op
zyn rug. Boven zich zag hij de hemel
koepel Hij was echter al spoedig
merkwaardig helder
Het leven, zo dacht hij bij zichzelf,
was wél kort, cn hoe onzeker! Hij
verwonderde zich erover, dat hij dit
niet in zijn moedertaal, het Tamil,
dacht, maar in het Engels.
Naarmate hij zich langzamerhand van
zijn omgeving bewust werd, ontwaakte
de arts in hem. Hij bekeek zijn
handen en voeten, bewoog zijn vin
gers en tenen, en mompelde: 'Goed,
geen uitgevallen spierwerking'. Een
stok lag binnen zijn bereik, en hij
streek ermee over zijn benen. Hardop
sprak hij, opgelucht: 'Ook de gevoels-
zenuwen werken nog'. Dan trachtte
hij behoedzaam het lichaam te bewe
gen. 'Ayoh!' De pijn, die door hem
heenschoot was zo hevig dat hij meen
de zijn ruggegraat te hebben gebro-
ker.
Na een voorzichtig nader onderzoek
kwam hij evenwel tot de conclusie
dat zijn verwondingen niet onherstel
baar waren waarna hij bedacht dat
de anderen wel eens zwaarder gewond
konden zijn. Met veel krachtinspan
ning slaagde hij erin overeind te
krabbelen. Verdwaasd keek hij om zich
heen. Pijn en schrik benamen hem
bijna het gezicht. Toen herkregen de
dingen hun helderheid en begon het
tot hem door te dringen wat hij zag:
verwrongen en gebogen stukken
staal En overal lagen mensen.
Een boven, aan de wegkant, zag hij
de buspassagiers met verbijsterde ge
zichten staan.
Enkelen van de op grond liggende
mensen bewogen zich richtten zich
op. en kwamen moeizaam en zwaaiend
overeind Een van hen kwam naar
Johnson toe. Het was Achamma Abra
ham. Verward en wazig zag ze hem
aan en bevoelde haar hals. Heb je
mijn ketting soms ook gezien?'
Johnson lachte schor. Dat was nu
typisch een vrouw!
(Wordt vervolgd
spotje (nog wat Magritte). Die waren
evenals dat vruchteloos reiken in het
eerste nummer, toch een aardig
symbool voor het geheel.
PARIJS (REUTER) De Franse
Nationale Vergadering, die het laatste
woord heeft in de totstandkoming van
wetten, heeft vrijdagavond met grote
meerderheid het door de regering in
gediende wetsontwerp inzake herzie
ning van de structuur van de staatsra
dio- cn televisieomroep (ORTF) aan
vaard.
De Senaat had dinsdagavond gewei
gerd het voorstel in behandeling te
nemen. Het ging toen naar een ge
meenschappelijke commissie van twee
kamers van het parlement, die een
compromis moest uitwerken. De Se
naat bleef echter weigeren het ont
werp te aanvaarden, waarna de Natio
nale Vergadering haar goedkeruing er
aan hechtte.
Het nieuwe statuut voorziet in de
benoeming door de regering van één
president-directeur, die in de plaats
komt van het tweehoofdige bewind
dat tot voor kort de ORTF leidde. De
twee directeuren waren afgetreden
naar aanleiding van een schandaal
over sluikreclame bij televisiepro
gramma's.
Huurliberalisatie in
N.-Holland 'misplaatst'
ALKMAAR Neem de gevolgen van
de huurliberalisatie nog eens in over
weging en overweeg aan de hand
daarvan maatregelen om de huurlibe
ralisatie in Noord-Holland uit te stel
len. Door de huurliberalisatie zullen
de minst-draagkrachtigen nog moeilij
ker aan een woning komen dan nu al
het geval ls.
Dit is de inhoud van een motie, aan
dc Tweede Kamer die zaterdag in
Alkmaar werd aangenomen op een
protestbijeenkomst van het actiecen
trum huurliberalisatie, waar ook on
der meer leden van de PvdA, D'66,
PPR cn PSP aanwezig waren, zoals de
Kamerleden Wiebenga en Dankert,
alsmede vertegenwoordigers van huur
dersverenigingen en wijkcomité's. De
motie was door enige maatschappelij
ke werkers uit Alkmaar aan de orde
gesteld en. aanvaard, evenals een mo
tie van bestuurszijde. Daarin werden
de liberaliseringsmaatregelen voor
Noord-Holland misplaatst genoemd,
omdat op grond van een onderzoek
kon worden vastgesteld, dat de wo
ningnood daar sinds 1965 niet was
verminderd.
AMSTERDAM Wegens het in bezit
hebben van verdovende middelen zijn
zaterdagavond in de omgeving van het
Amsterdamse eugdcentrum 'Paradiso'
twee Duitsers en een Amerikaan aan
gehouden.
Bij de Duitsers, de 16-jarige scholier
A. L'. uit Essen en de 20-jarige S. B.
uit Bochum. werden 39 lsd-pillen. een
hueveelheidhasj en heroH7ncpoeders i
beslag genomen. De 23-jarige Ameri
kaan R. L. was betrapt bij het aanbie
den van staatjes hasj. Zijn handel had
hij naar zijn zeggen in het Vondel
park voor honderd gulden gekocht.
Volgende week treedt de Hagenaar 'Pedro Puerta' op in de vijfde af
levering van het NCRV-televisieprogramma 'Haal het doek maar op'
Dit Haagse talent zingt bij eigen gitaarbegeleiding.
EO strandt in kreten
In het EO-utirtje sprak Meindert
Leerling zaterdagavond met de pas
gepromoveerde dr. ir. E. Schuurman
over het rapport ran de Club ran
Rome. De behandeling in nauwelijks
25 minuten van gigantische problemen
waarover de wetenschap zich wereld
wijd de hersens breekt, moest natuur
lijk stranden in het slaken van enkele
kreten, zoals: 'De oorsprong van mi
lieuvervuiling is van religieuze aard',
en 'Er is teveel gemotoriseerd verkeer
op zondagAls daarop volgt dat het
geloof in Christus de zaak zou kun
nen ombuigen, klinkt dat bijbelge-
trouw. maar wanneer je nalaat te
vertellen hoe de mensheid na de beke
ring moet bouwen en bewaren op
deze bedreigde aarde, dan vrees ik
dat niet alleen voor buitenkerkelijken
deze EO-aanpak abacadabra is geble
ven.
Onder de titel Op het punt van
Herkenning zond dc NCRV een onder
houdende film uit, waarin Stewart
Granger en Louis Nettleton de span
ningen van hun huwelijksdrama ste
vig opvoerden. Zij excelleerden vooral
in boeiende gelaatsexpressie
De documentaire Een generaal mag
niet huilen, een product van de West-
duitse televisie, was de aandacht
waard Van eenzijdige kritiek op de
Amerikanen en hun Vietnam-oorlog
kan men de maker, Klaus Böling, niet
beschuldigen. Opvallend in deze film
is juist de bezonken en gemuanceerde
doorlichting van de crisis in de Ame
rikaanse strijdkrachten. Het besef
groeit, dat het leger met tradities niet
meer bij elkaar ie houden is. Blijkens
uitspraken van veteranen heeft de
door politici en niet door generaals
Radio vandaag
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7 0S Te Dcum laudamus: gewijde zang on
muz. 7 30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S)
Preludium klass.muz. 8.30 Nws. 8.41 <S)
Podium v.d. vrpuw. 9.10 (S) Omroep Ork. en
sol inod.muÉ. 9.50 (S) Radio Kamerork. en
rangsol klass.muz. 10.15 Theol. kron 10 30
Nws 10.33 (S) Samen leven - een hooglezon-
progr. 11.30 Hier en Nu. 11.32 (S) 18o
ceuwso muz. voor blazers. 11.55 Med. 12.00
Los-Vast: gevar.progr. (12.21 Voor boer en
tuinder. 12.26 Med. tb.v. land- en tulnb.
12.30 Nws. 12 41 Hier en Nu: 13.00 De tafel
van drie). 13.30 (S) Klass. opera-aria's.
14.30 (S) Viola da gamba en klavecimbel:
oude muz. 15.00 Geref. mlddagdst. 15.30
Nws. 15.33 In 't zilver - progr. voor oudere
luisteraars. 16 30 V.d. kleuters. 16.45 S)
Licht ensemble. 17.00 <S) Meisjeskoor "cn
instrumentaal sextet. Overheidsvoorl.: 17.20
Dwars door het oerwoud van Suriname
banen Ned. zich een weg. Link van Bruggen
in gesprek met de heren mr Zinnlcq
Bergmann en Hankes. NCRV: 17.30 Nws.
17 32 Hier en Nu.
18.00 iS) Vokale verrassingen. 18 30 Nws.
18.41 ToelichUng bij het nws. 18.47 <S>
Bandstand: The Hendon Band. EO: 19.00 <S)
Wij hebben een woord v.d. wereld: muz..
inf on ber met om 19.04 Reform en Reveil:
19.20 Klankbord en om 19.40 Uit het levende
woord NOS: 20 00 (S) Holl Festival 1972
mag. met rep., In ter v. en Inf. en om 20 15
Muslcae Antuquae Collegium Varsovlense:
oude Poolse muz. NCRV: 22.30 Nws. 22 40
Literama: radlokron over boeken, schrijvers
en toneel. 23.00 Pleisterplaats: Inf. over
toerisme cn recreatie. 23.20 (S) Klass. en
mod. liederen. 23 55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
VARA 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymn. 7.20
<S) Spitsuur A'dam. (7.25 Van de voorpagi
na). VPRO 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws.
8.11 Act. 8 23 (S) Spitsuur A'dam fverv
gewilde Vietnam-oorlog bij de jongq y
generatie het geloof in de motieven
en daarmee het vertrouwen in de 1
leiders doen verliezen.
Aan de hand van opnamen tan t
weerzinwekkende, maar nog altijd in I
zwang zijnde 'afknijpmethoderi
maakte de film op onthutsende wijze
duidelijk, dat bij een deel van het
kader het nog erbarmelijk gesteld is
met het psychologisch inzicht in dé
nie'. meer te stuiten mentaliteitsveran
deringen De geïnterviewde vier-ster-
renadmiraal zag het beter zitten, maar
hij zal, evenals sommige Nederlandse
officieren, waarschijnlijk meer wan
trouwen dan begrip ontmoeten. Var
mr. B de Gaay Fortman (PPR) er
luitenant-kolonel b.d. Tj. Walburi
(ARP) had ik verwacht dat zij wa
dieper zouden zijn ingegaan op de
oorzaken van de crisis, die niet be
perkt blijft tot het Amerikaanse leger
De televisiekijker krijgt soms wonder
lijke zaken te verwerkelijken, zoals
zondagavond een gefilmd optreden
van The Fires of London. Ik mag liei
niet voor uitgesloten houden dat men
ontroerd kan raken bij het zien
uitbeelden van de kruiswegstaties
door een danser, ondersteund door
een collage van composities uit ver
schillende tijden. Niet alle emoties
hebben een introverte oorsprong. Zei.
i'ond ik dit drama een even zinlooi
als zielloos zich vertillen aan de lij
densweg. Immers, het lijden en sten
ven van Jezus is een geestelijk mysteA
ne, dat met lichaamsacrobatiek. hoe
knap op zichzelf ook, niet is te
verheelden.
TH.
NOS: 9 00 Uitgebreide rep. 9.35 Watorst. 9 40
•iiaanuuK mass, cu nemo muz. en uil. over
muz. (13 00 Nws). AVRO: 14.50 Radiojour
naal. 14.55 Weganinf. Driebergen. 15.00 Bra
bant Journaal. 15.25 (S) Muz-Muz echo.;
kindermag. 17.00 (S) O: Jongerenprogr. 17.55
Med.
18 00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 13 25 Ik
verbind u door: praatje. 18.30 (S) Pauwkes
Jazzfestival '72. NVSH: 19.10 Sekstant: radio-
mag. van de NVSH. RVU: 19.20 Vijfentwintig
jaar arceologischo opgravenlngen in Belgie.
NOS: 20 00 Nws. 20.05 (S) Weer es wat'
anders: minder bekend bulten), repertoire.
21.90 (S) Hobbyscoop: een populair progr.
over electronic!. 21.30 Gamma van alpha en
betarecente vorderingen ln dc wetenschap.
22.00 (S) Metro's Music. (22,25 Ronde van
Frankrijk). 22.55 Med. 23.00 Nws. AVRO:
23.10 Radiojournaal. NOS: 23 20 Radiorama.
23 55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7 00 Nws. 7.03 KRO-op-drie: dlscjoc-
kevshow (8.00, 9.00. 10.00 en 11.00 Nws
12.00 Nws 12.03 Van twaalf tot twee: KRO'»
pauze progr. met o m. Raden maar. NOS:
13.00 Nws 13.03-18 00 Radio Tour dc France:
popmuz. in 5 etappes, afgewisseld met direk-
le rep van de Ronde van Frankrijk. (14.00,
15 00, 16 00 en 17.00 Nws).
BELGIE 324 m (Nederlands)
12 00 Nws. med. en SOS-ber. 12.08 Land-
bouwkron. 12 15 Gevar. muz.progr. 12 50
Builen! persoverz. 13.00 Nws. weerbcr. en:
toneelagenda. 13.20 Muz. en sportrep 13.55 j
Beurshcr 14 00 en 15.00 Nws. 16.00 Nws en
beursber. 17 00 Nws en med.). 17.55 Weeg
schaal.
18.00 Nws. 18 05 V.d. soldaten. IS.43 Paar-1
deaportber. 19 45 Sportmag. 18.55 Taaiwen- j
ken. 18.57 Lichte muz. 19.00 Nws en act.
Aansl.: gevar. mux. 19 40 Keurig Engels. 19.45
Openbaar Kunstbezit 20.00 Concertmuz.
20 30 Klass.muz (22.00-22 20 Nws en loterlj-
ultsl.) 23.40-23.43 Nws.
TV vandaag
NEDERLAND J
NOS
18.45
18.55
KRO
19.05
19.30
NOS
20.00
20.20
KRO
20.21
Brigadier Dog
Journaal
De partners (1)
Sessie - 3:
popensembles
Journaal
Service spot
De familie
Ashton (2)
21.10 Jacht op de
Dinosaurus,
filmreportage
22.00 Dean Martin Sh"
NOS
22.45 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier Dop
18.55 Journaal
AVRO
19.05 'n Avontuurlijke
vakantie in Afrika,
voor de jeugd
19.30 Sebastien en de
Mary Morgane
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 De Des
O'Connor Show
21.10 Peyton Place
22.00 AVRO's Televizier
Magazine
NOS
22.50 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Rep. van bultenl. corr.
10 30 Act. 11 10 Wie eln Blitz. 12.20 Amu-
sem.progr. 12 40 Intern, persoverz 12.50-
13.20 Rep. van bultenl. corr. 16.15 Nws.
16.20 Fllmrep. 17.05 Ktndtrprogr. 1755
Nws
(Reg proar NDR: 15 00 Relsedlenst I
Schwalbe 1*30 Act. 18 45 Zandmannetje.
18.55 Sportjournaal 19 26 Julia 19 59 Progr.
overz. WDR: 19 00 Reg. nws. 18.10 Amusem -
progr 18 40 Hier und Heute. 19.15 V.d.
kleuters 19 25 Lerchenpark) 20 00 Journaal
cn weerber. 20.15 Aci 21.00 Folklore-progr.
21 45 Fllmrep 22 30 Journaal, weerber en
cumm 22.50 Tour de France 23 00 Filmrep. I
23.45 Journaal.
DUITSLAND II
9 05-9 40 Mathematlk. studieprogr. 10.10- j
10 45 Mathematlk. studle-progr. 17.30 Nws en J
weerber 17 35 Amusem progr.
18 05 Act. en muz. 18.35 V.d. kinderen, I
19 10 Nanny und der Professor. 19.45 Act. en
weerber 20.15 Doe. progr. Aansl.: kort nws,
21 00 Terror In Block 11. speelfilm. Aansl.i
filmkritieken. 22.20 Nws, weerber. en comm.
22 35 23 25 Doc. film.
copyright studio avan