Wereldraad naar Utrecht met een beladen agenda Boer Burger en Baas David florlode v Evangelisatiecongres met 75.000 mensen Centraal Comité in Nederland: 13-23 augustus Trouw Kwartet Liliade -Akersloot 'Geen merkbare invloed fluor op oppervlaktewater' DE WERELD Beroepings- werk Boekenetalage TROUW/KWARTET WOENSDAG 28 JUNI 1972 Kerk/Binnenland T2/1 an een onzer verslaggevers UTRECHT V an 13 tot en met 23 augustus vergadert het belangrijkste beleidsorgaan van de we reldraad van kerken, het 120 leden tellende centraal comité in het Congrescentrum in Utrecht. De raad van kerken in Nederland heeft zich actief betoond om de gedelegeerden maximale gelegenheid te geven het kerkelijk leven en de interkerkelijke samenwerking in ons land te leren kennen. Op zaterdag 19 augustus is er een manifestatie van de raad van kerken waaraan ook leden van het centraal comité zullen deelnemen en de daar opvolgende zondag zullen meer dan tachtig kerkelijke gemeenten in ons land een of meer gedelegeerden te gast hebben Verkennen in verschillende kerkelijke situaties is een reden waarom het centraal comité ten ook het kleine uitvoerend comité) zorgvuldig zijn vergaderplaatsen over de hele wereld uitzet. Nederland komt nu voor het eerst weer aan bod sinds 1948 toen in Amsterdam de eerste grote assemblee werd gehouden waarin de wereldraad gestalte kreeg. Maar een al te innige omarming van de kerk 'aan' deze plaats kan het ook weer niet worden want deze comité vergadering heeft heel wat meer aan zijn hoofd. Het is ten eerste een conferentie met een thema, waarover discussies worden gehouden, namelijk 'Committed to Fellowship' - te om schrijven als 'de discipline van de gemeenschap' ten tweede een be oordeling van het werk en het beleid van de wereldraad in al zijn afdelin gen ten derde een huishoudelijke ver gadering met benoemingen en een begroting. De belangrijkste benoeming waarvoor al twee jaar lang kandidaten genoemd worden is die van een nieuwe secreta ris-generaal. De Amerikaanse presby teriaan dr. Eugene Carson Blake, die In 1966 dr. Visser 't Hooft opvolgde, heeft de leeftijd van 65 jaar en de constitutie gedoogt geen overschrij ding van die leeftijdsgrens door ajn secretaris. Namen die de laatste tijd hehaaldelijk genoemd werden, zijn die van de Jamaicaan dr. Philip Potter (die thans leiding geeft aan de afdeling wereldzending en evangelisatie), de Zwitser dr. Lukas Vischer, Faith and Order-secretaris, die een belangrijke rol speelt in de gezamenlijke werk groep met de roomskatholieke kerk, de Indonesiër Dr. Nababan en de Urugees dr. Emilio Castro. Maar offi cieel is niets bekend over de voor dracht. die een benoemingscomité van achttien leden thans aan het opstellen is. Belangrijk op de agenda van het cen traal comité is ook de voorbereiding van de volgende assemblee, te houden in 1975 in Djakarta. Daarbij zal ook rekening moeten worden gehouden met een aantal structurele wijzigingen die in het samenkomen en in de organisatie van dit gezelschap kerken worden doorgevoerd. De voorberei ding zal. zoals ook voor deze zitting van het centraal comité geschieden in programma-groepen. Zo zal de groep -'Geloof en getuigenis' het werk omvatten van Faith and Order, wereldzending en evangelisatie, kerk en samenleving, en dialoog met de mens in andere godsdiensten en ideologieën. Wat Faith and Order be treft, deze zal het 'gebruikelijke rap port over de eenheid uitbrengen, een oud voorrecht van dit secretariaat' Verder zijn er studies over 'de een heid van de Kerk en de eenheid van de mensheid', over gemeenschappelijk belijden en over kerkelijke eenwor dingsbesprekingen. Ook de relatie met de r.k. kerk komt aan de orde in de vorm van een rapport van de geza menlijke werkgroep. Wereldzending en evangelisatie rapporteert over de bedoelingen met de wereldzendings- conferentie die omstreeks de jaarwis seling in Bankok zal worden gehou den onder het thema 'Salvation today' vrij vertaald 'Verlossing in dezp tijd'. De gedelegeerden zullen worden voor gelicht over de ontwikkelingen in het industriepastoraat de spreiding van christelijke literatuur en het werk van de Christelijke Medische Coramis- De rrducllc bfhnudl ilch hrt rrcht mor nm tar opnamr lu ini rubriek onimncrn mi- nlniiuitlntrn verhort wrrr U- geven. BI) publlkatie wordt mei dr naam tan dr liuendrr ondertekend. Brieven kunnen wor den grionden aan de lieer Joh. C. Franekrn. nrcreUrU tnn de honfdrrdacJe van Trouw- Kwartet. Pnxtbus ast. Amalerdam. Ongeloofwaardig Het ta niet de veel besproken en veel beklaagde 'polarisatie' die mij als he lijdend lid van de hervormde kerk het meest met zorg vervult, maar het onmiskenbare teken dat de leiding van de hervormde kerk conflicten in haar midden met politieke middelen te lijf gaat Dit komt neer op een verdere uitholling van het belijdend karakter der hervormde kerk. In de zaak van het werelddiaconaat maakt niemand mij wijs, dat het om een organisatieschema gaat. Het is duide lijk dat er principiële verschillen zijn. Maar opening van zaken wordt aan de leden van de kerk niet gegeven. Inte gendeel: het mod era men dat zelf De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Pagali|kt botivun I. Bol, Dan Hoog: dr. E. Blavmink, Poiort- woldai mr. C. C. »on Oom, Nootdorp. W. A. F'bba, ftoiior- dom: J. lanter, UiracM; dn. J. W. da fout. Dan Hoog: J. Srwol- lanbroak, Wottanoor. Overige ladan von hal olgamaan bat tuur: K. Abmo, Amtlardom; H. A. da Boar, IJmu'den, Th. Brouwer. Attan. mr. dr. J. Don nar. Dan Hoogi J. «on E'beigen, Schoor tbargan twt. K. «on Houten. Wogamngan, dt O T. HyUemo. l'»hoven. Joc. Huivert. Delft mevrouw M. C. I. hiuovrer- mon-Forrgant. Voortchuran ma- vrouw J O. *roo»a-*'d-wwau. Heeitiuiowoord. prol. dr G> N. Lom mam Noorden. dt. F H. Londtmon. Da" Hoog H da Mooh t>|°abv»g pro' dr G. C von N-lii-k Amtta'dom M. Oi'e- vongai. Bu-tenpoit mr dl J. Onng-i, luniaian dr A. Vearmon. R.nw.ik IZ hl h h Wammart. Dan Hoog dn. t Z>|ii»<o Ootiar- lond |Zid|. Directie: Ing. O. Postmo, F. Diemer Hoofdredactie: J. de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. zwijgt als het graf. neemt het de medewerkers van de sectie kwalijk, dat die de zaak 'de kerk in' hebben gebracht. Men mag hopen dat de benoeming van dr. Van den Heuvel tot secretaris-generaal van de herv. kerk ertoe bijdraagt da* een eompro- m-«politiek (neerkomend op het geslo ten houden van een beerput) in de toekomst voorkomen wordt. Maar men moet het ergste vrezen. Dr. Van den Heuvel immers heeft in 'In de Waag schaal' onlangs ongevraagd zich zelf niet onaardig geportretteerd. Hij heeft het nodig geoordeeld het moe dig protest van de Russische schrijver Solzjenytsin ln diens 'Vastenbrief' ;ian het adres van de Russlsch-Ortho- dnxe kerkleiding af te doen als een uit onduidelijke motieven voortko mende stunt, die wellicht nog te ver ontschuldigen zou zijn door 's .mans onbekendheid met de belangwekkende conferentie-discussies over de 'dialoog' tussen Christendom en Marxisme! Ds. Van den Heuvel vindt dat Solzjenyt- s na brief overeenkomst vertoont met kritiek. die in het westen op kerkvor sten worat uitgeoefend. Dat weten we dus 6nze Sobjenytsins kunnen een zelfde schouderophalen verwachten, a's zij ó->ze kerk nan de belijden's van Jezus Christus herinneren. Intussen past dit al'es uitstekend in het confe- rentie-achtige beleid, dat de hervorm de kerkleiding voert: gesprekken met iedereen, die wat gegrom laat horen, en zelfs financiële akkoordjes met de gereformeerde bond die een ontken ning inhouden van het kerk-zijn zelf. Men moet echter toegeven, dat de leden van de kerk dit institutioneel gemanoeuvreer de gewoonste zaak van de wereld schijnen te vinden in derdaad van de wéreld. Men zou aan de kerk wanhopen, indien het niet waar bleef van de 'twee of drie' in Zijn naam. Zulphen D. B. van der Waals Harmonisch In het artikel 'Biologische tomaten krijgen certificaat' (Tr/Kw 16.6.72) wordt gesproken over controle op handelswaren. Het is m i. echter veel belangrijker om zich tot de bron te wenden: oen proukt. vrij van resten van chemicaliën kan nog zeer goed tijdens de teelt bespoten zijn met chemische stoffen. Met dit inzicht is het zelfs noodzakelijk dat niet de handelsprodukten gecontroleeerd wor den. maar dat de teeltwijze bU de hoeren en tuinders nage-zaan wordt. Dit is wat bij de blologisch-dvnamisch werkende bedrijven reeds jarenlang gebeurt. Ook kwam ln het artikel het verschil tussen de blologisch-dynamische (afge kort: bd) landbouw te weinig naar voren. De verwarring ven deze twee termen ontmoet Ik tegenwoordig zeer veel. daarom kan op het verschel niet c»noeg gehamerd worden. De biologl- rhe landbouw beoogt de gezondma- k;ng van de door roofbouw en vergif tiging nog ziek geworden aarde. De b d landbouwmethode baseert zich daarbij nog op Inzichten ln de natuur 'like hu'shoudlnc van de aarde met haar relatie tot de kosmos, waardoor een harmonisch functioneren en een "vie-ing bevorderd wordt van aatvie, plant.d ier en ook mens. Deze inzich ten Ajn ontwikkeld op aanwijzingen van Rudolf Stelner. In Nederland bestaat de 'vereniging ter bevordering van de biologisch- dynamische landbouwmethode' (secre tariaat, OOBtertuindorplaan 14. Haar lem). waar ledereen lid van kan wor den. Deze vereniging heeft een land- bouwconsulent in dienst, die regelma tig alle biologisch-dynamische bedrij ven bezoekt, controleert, adviseert en in samenwerking met hen onderzoek doet om de b.d -methode verder te ontwikkelen. Hierdoor kan de vereni ging erkenning-certificaten uitreiken aan land- en tuinbouwbedrijven die biologisch-dynamisch werken. De vere niging heeft op het ogenblik drie merken gedeponeerd n.l B10 (bedrijf in omschakeling), Preserplna (voor verse groenten), Demeter (voor ver pakte hewaarprodukten) Alle produk- ten die een van deze namen als handelsmerk dragen, hebben de ga rantie van biologisch-dynamische be drijven te komen of gemaakt zijn van biolo.'isch-dynamisoh verbouwde grondstoffen. Leersum Roel Amons (ADVERTENTIE) sie. Kerk en samenleving rapporteert over zijn aandeel in de milieuconfe rentie van de VN in Stockholm en over de studies inzake geweldloze maatschappelijke hervorming. Moge lijk kunnen ook ervaringen worden getoetst van nieuwe dialogen met be lijders van andere godsdiensten die sinds de laatste zitting in Addis Abe ba zijn gehouden. Programma-groep 2 heet 'Gerechtig heid en Dienst' en houdt zich bezig met interkerkelijke hulpverlening, de commissie voor internationale aange legenheden, het programma tot be strijding van het racisme en de com missie voor kerkelijke deelneming in ontwikkelingssamenwerking. In het kader van het anti-racisme program ma zijn inmiddels nieuwe studiebij eenkomsten gehouden, namelijk over de rechten van de autochtonen ln Australië en over het Cunenedam-pro- ject in Angola en Zuidwest Afrika. In de laatste vergadering van de commis sie voor dit programma is aangedron gen op stopzetting van alle investerin gen in Zuid-Afrika. De commissie voor internationale aan gelegenheden zal vooral rapporteren over zijn succesvolle bemoeiienisseci met de burgeroorlog in Soedan, over zijn stappen inzake de oorlog in Viet nam en over de politieke veranderin gen in Europa (de uitbreiding van de Euromarkt en de te verwachten be sprekingen voor vermindering van de bewapening). Interkerkelijke Hulp en de nieuwe commissie voor deelneming in de ont wikkelingssamenwerking hebben een druk jaar achter de rug. Vooral over het werk in Soedan. In Bangla Desj. in Vietnam en over projecten in meer dan tachtig landen zal worden gerap porteerd. Onderwijs 70 ha parken waarin 24000 M* overdekt 4» 4 dagen Amstelhal - RAI - a.s. vrijdag t/m maandag onze ere-gaste lelie's - lelie's - lelie's lathyrus enz. •jfr van 's werelds besta kwekers rot *n mei W1 oktober Amsterdam t en mei vl OKlODt en in de openlucht oo de Rotonde 4000 eveneens het domein der lelie's trêin/toegangvkaartjM NS-atationa Programma-groep 3 heet Onderwijs en Communicatie en presenteert rappor ten over de rol van de kerken ln opvoeding en onderwijs en over ge meente-opbouw. De communicatie-af deling thans nog geleid door ds. A H. van den Heuvel zal het centraal comité berichten over zijn aanpak van de informatie over verschillende me dia. (De Nederlandse 'evangeliseh-lu- therse predikant ds. C. W. de Vries leidt al jarenlang de radio-afdeling en ontwikkelde een speciaal uitwisse lingsprogramma ten behoeve van uit zendingen in ontwikkelingslanden). Voorts wordt bericht over de eerste wereldbijeenkomst van vertegenwoor digers van nationale raden van ker ken in Genève, welke in Juli 1971 gehouden werd. De agenda behoort overigens ook nog ruimte te laten voor onvoorziene pun ten die door gedelegeerden met ruime instemming ingebracht worden of die naar het oordeel van de vergadering door de actualiteit worden opgedron gen. De vergadering begint zondagmorgen 13 augustus met een kerkdienst in de Domkerk ln Utrecht om 10 uur. De openingszitting, die dezelfde middag om twee uur begint, wordt toegespro ken door prinses Beatrix en door de voorzitter van de Nederlandse raad van kerker, dr. A. Kruyswijk. In de St. Gertrudis-kathedraal vindt woens dagavond 23 augustus de sluitingskerk dienst plaats. Het programma van woensdag 16 augustus vermeldt om zes uur 's avonds een receptie en een wandelend buffet, aangeboden door de Nederlandse regering en de gemeente Utrecht. Bill Bright (rechts), oprichter en president van de evangelisatiebeweging Cam pus Crusade for Christ, in het stadion van Dallas, waar een congres gehouden werd van 75.000 mensen uit tachtig landen. Naast hem de organisator van Explo '72 Paul Eshleman. Van een onzer redacteuren DALLAS (VS) 'Iedereen in de wereld een kans te geven om voor Christus te kiezen vóór 1980" is het doel, dat de evangelisatiebewe ging Campus Crusade for Christ heeft ontwikkeld op wat genoemd wordt de grootste christelijke conferentie aller tijden. ment mogen zijn om miljoenen Euro peanen te winnen voor Christus' Vijfenzeventigduizend mensen, meren deels studenten, uit ten minste tach tig landen waren aanwezig op Ex- plo'72. het evangelisatiecongres, dat Campus Crusade for Christ in Dallas in Texas georganiseerd. Naast de massale rallies ln het voetbalstadion van Dallas waar onder meer gespro ken Werd door dr. Billy Graham, wérden er de hele week bijbeltrai- ningsconferenties gehouden in ruim zestig sectie®. Dp oprichter en president van Ct'O. dr. Bill Bright, hield een toespraak, waarin hij de verwachting uitsprak, dat Expo'72 een preludium zal blij ken voor een wereldwijze, geestelijke opwekking, waarin Gods Geest de har ten van de mensen aanraakt. Daar alleen ligt de oplossing van alle pr<> blemen, allereerst in het persoonlijk leven, maar ook voor de hele samenle ving' akkis Bright Tijdens een van de plenaire samen komsten kreeg de leider van de Ne derlandse delegatie, Oswin Ramakci. de gelegenheid, om te spreken over da Stichting Evangelische Ontwaken die alle steden en dorpen van Nedc- land wil bereiken. Hij vroeg te bid den 'dat vele Nederlanders een instro- Van een verslaggever AMSTERDAM 'Fluoridering van het drinkwater in Noord-Holland zal geen merkbare invloèd hebben op de kwaliteit van het oppervlaktewater'. Dit heeft het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap van de uitwa- terende sluizen in Kennemerland en West-Friesland geantwoord op vragen van hoofdingeland W. J. Schoonhoven uit Bergen. Jaarlijks komt in het gebied van Noord-Holland boven het Noordzeeka naal ongeveer 20 miljoen kubieke me ter drinkwater terecht in 700 miljoen kubieke meter oppervlaktewater, waardoor gefluorideerd drinkwater 35- voudig zal worden verdund, aldus het hoogheemraadschap. door H. Biersteker Het gaat helemaal fout ln Zuidwest Afrika. Een paar buitenlandse agitators, ln de gedaante van geestelijken, hebben de Ovambo's aangepraat, dat zij het slecht hebben en nu zijn ze opstandig geworden. En het Christelijk Instituut puliceert nota bene een lijst van klachten die in een enquête is opgesteld door de Zweedse zendelinge Rauha Voipio in het boekje 'Kontrak soos die Ovambo dit sien'. Dat wordt boer A. J. J. Burger uit Zuidwest Afrika te gek. Hij schrijft er een artikel tegenin en dank zij leze geste kan he» maandblad "Pro Veritate' (verwant met het Chris telijk Instituut) een gaaf staaltje blanke baa< schap voor zijn lezers neerzetten. Zijn slotpassage geef ik daartoe volledig weer: 'Ik wlkle graag besluiten met te zeggen dat wij deze mensen moeten leren onderdanig te zijn aan de machten die God over hen gesteld heeft en dan zullen wij de vrijheid nog hebben om het evarge lie van Jeeus Christus hier te verkondigen. Als er werkelijk onderdanigheid is kan het evangelie nog verkondigd worden en anders niet. Ik wil dti graag illustreren door een verhaal dat mij verteld la. Op een dag heeft een zwarte evangelist van een of andere Engelstalige kerk bij een boer toestemming gevraagd om een dienst voor rijn arbeiders te mogen houden. De boer vond het goed maar het moest onder zijn toezicht geschie den. De evangelist preekte uit de Psalmen van David en telkens opnieuw sprak hij van David totdat de boer hem in de rede viel en hem duidelijk maakte dat hij ln het vervolg toch wel van Baas David zou kunnen spreken. Het was geen wonder dat dexe evangelist niet meer werd toegelaten om het evangelie te verkondigen. Een van de evangelisten van de Hollandse kerken was dit ter ore gekomen en deze vroeg eveneens bij die boer toestemming om te preken. Hij kreeg daar verlof voor en toen de boer weer de dienst bijwoonde, zei hij heel diplomatiek: Ik lees jullie voor uit wat baas Mattheils voor ons geschreven heeft Het was geen wonder dat deze evangelist een geregelde bezoeker werd. Wij kunnen hieruit danbaarheid leren. Dan zullen wij nog de vrijheid hebben om het evangelie van Jezus Christus hier te verkondigen'. Ovambo's nodig hebben. En nog steeds heb ik de argwaan dat die brief van baas Burger een mop van de redactie ls, want het ls een onmogelijke reactie op een eerlijke enquête, uitgevoerd door een vrouw die al meer dan 23 jaar ln Zuidwest Afrika werkt. De Finse lutheranen werken sinds 1870 in Ovamboland. In 1971 waren er 102 zen dingswerkers uit Finland, onder wie 79 vrouwen. Vijftig Jaar lang reeds Is contractarbeid op grote schaal bezig het huwelijks- en gezinsleven van de Ovambo's te vervormen. Duizenden mannen blij ven twaalf tot achttien maanden van huis. Het is e gcn'IJk verbazingwekkend, dat het christelijk hu velijk nog altijd in aanzien is mder de Ovam bo's,' schreef Rauha Viopio. 'De eerste reden daarvan ls zeker het hoge zedelijke peil drt deze Geen grap Eerst dacht ik dat het een grap was om de kortzichtigheid van zon boer te illustreren. Maar hoe ook bedoeld, het verhaal wordt Joor meneer Burger serieus gebruikt om aan te geven wat de natie van het begin af gekenmerkt heeft.' Maar het ls menselijk onmogelijk geworden zich eraan te houden meer dan een jaar van huis, ontmoedigende werkomstandigheden en lonen, vervreemding van de kinderen, die de desillusie bij de thuLskomst alleen nog maar vergroot, geen vrijheid van werkkeuze, geen bewegingsvrijheid in Zuidwest Afrika zelfs om naar huls te reizen bij ernstige ziekte van zijn vrouw krijgt een Ovambo vaak niet eens verlof! het recht van de blanke bazen om een deel van het loon voor straf in te houden, het verblijf in mannendorpen enzovoort. Uit de antwoorden op de vraag hoe men de verzoekingen van de trekarbeid weerstaat blijkt volgens Rauha. hoezeer dit een gekerstend volk is. De meeste antwoorden spreken van de kracht van het gebed, het woord van God. Een andere vrouw zegt: 'Ik krijg kracht door aan d" dag van onze bruiloft te denken ten UIT DE TIJD Zondag jl. was ik in Antwerpen mij iets overkwam dat ik niet ei had meegemaakt. Ik wilde een de weg vragen, maar zover kwa: niet want hij sprak mij aan. propageerde nl. de gedachte vanJ Vlaamse Volks Unie. Hij de< door middel van een geschrift da| mij aanbood. Het heette 'Uitd; aan 62 pet. Belgen' en bevatte zoi later aan de weet zou komen schrijnende tekening van het loten de Vlamingen in België. De gegef" van het speciale nummer van weekblad 'Wij' logen er niet Reeds op de tweede pagina werd de hand van enkele cijfers duidjj3* gemaakt dat het aantal Vlamingende van de franstaligen verre overtrofFan ruim 5,8 miljoen Vlamingen tegen va miljoen franstaligen. In 1980 wa£eu verwachten dat het percentage mingen 62 zou zijn. Dat viel mij r toch weer niet zo mee. De heer telde mij dat hij voor deze nii partij die aan de groei is senator Ik bekeek het pamflet dus nog nauwkeuriger. Het kwam erop dat de Vlamingen bij onze zuidi ren bestolen, uitgebuit en aan jongeren de kansen ontnomen den. Ik kon het allemaal niet zo beoordelen. Ik ben 'in' als er onrecht aan de kaak gesteld maar van strijd tussen bevolking.' pen heb ik nooit veel heil g< Vaak zoek ik in dergelijke lel_ naar een punt dat ik kan beDord#*!*' Als dat juist is stijgt mijn vertroufee: in de cijfertjes en statistieken. In*n geval viel het tegen. Er stond nl. J" de Sabena een bodemloze put |ZIJ Vlaams geld was. En toen kwam len de andere maatschappijen deden Mje beter, waaronder de KLM, liefst rif 1100 miljoen winst. Maar dat wis» wel beter. En bij zo'n aperte onjico1 te voorstelling daalt dan mijn 1 trouwen. Ik denk dat Vlaanderen,? 1 ik bemin, niet zo heel erg metP" soort geschriften gediend is. Het r110 m ete negatief. En feitelijk met IP® oog op de werkelijke problemen £"lv vandaag, uit de tijd. inl di NED. HERV. KERK Beróepen: te Lopik: A. van Bruril len te Hierden; te Nieuwleusen: N Kalvenhaar te Vlagtwedde; te Edel H. van Kooten te Delft; te Weke». E. J. Schimmel te Harderwijk;?! Noord- en Zuidbroek: J. C. Bos, kfld te Zuidbroek, die dit beroep hiÜ1 aangenomen; te Zuidland: G. H. Graaf t e Utrecht; te Groninje" (jeugdpred.); R. Pomp te Beilen, 1 t< ide Dit alles heeft boer Burger met verontwaardiging gelezen. Hij schreef een boze brief die Pro Veritate naast een extract "an Rauha Voipio's boekje heeft afgedrukt 'sodat albel kante van die .«aak toegelig kan word'. Een paar citaten: 'De blanken hebben koude en hitte getrotseerd om bezittingen bijeen te brengen en voor hun gelief den te zorgen maar de Ovambo was daartoe niet bereid en toch vindt hij nu dat die bezittingen hëm toekomen. Die Ovambo wil graag welvaart zonder een druppel daarvoor te .weten.' 'Hoewel het tegen de wet is. begrijpt een Ovambo. die stokslagen als straf heeft gekregen, zijn werk gever daarna beter en respecteert hij hem meer. Het is overbekend dat waar de rechtspraak nog Mlfstraffen vordert deze het meeste effect hebben. Het is veel beter dan gevangenisstraf of zelfs boetes omdat de man daarmee geld 1-wijtraakt dat hij Juist nodig heeft om voor zijn huishouden te zorgen. De lezer moet niet denken dat het een pretje voor de werkgever of voor het gerecht Ls om deze mensen zo te straffen. Het gebeurt vaak in de uiterste gevallen na vele waarschuwingen en dikwijls nadat de werker de werkgever uitgedaagd heeft om klachten tegen hem in te dienen. Al die mensen die de mond vol hebben over zogenaamde verdrukking weten niet wat het is om wet en orde te handhaven. Zest de Schrift niet: 'Wie niet horen wil moet voelen?' 'In tegenstelling tot de agitators wil ik beweren dat het de Ovambo's te goed ging. Zij zijn niet aan weelde gewend en als zij te weelderig gaan leven houdt dit gevaren in en ontstaan toestanden als nu. Zij zijn alleen aan gezag en gestrengheid gewend en goedhartigheid grenst voor de door snee Ovambo aan lafhartigheid.' 'De onrust die hier wordt aangewakkerd leidt ook tot grote verliezen voor ons land en voor zijn groeiende ondernemingen.' 'Als je toch hoort, dat de raddraaiers zelfs de veiligheidspolitie ln het gezicht gespuwd hebben dan is het niet moeilijk te raden 'wat dit vir een jong Afrkanerseun moet beteken'. Schriftwoord Honderd jaar zendingswerk onder de Ovambo's. Maar wie zorgt er voor de ziel van deze witte baas die zo verknocht is aan het Schriftwoord 'Wie niet horen wil die "moet voelen'. Al was het alleen maar om te voorkomen dat dit 'Schriftwoord' nog eens onverwachts aan hemzèlf in vervulling gaat? Aangenomen: naar Huizen: H. J.L. Bie te Wierden, die bedankte vl Amersfoort. q( Bedankt: voor Odoorn-Valthermfcn< (buit. wijkgem.): W. J. Burghgraetu Ferwerd; voor Weesp: W. Verboon je Benschop; voor Bussum: W. C. Kl per te Berkel. Benoemd: tot geest.verz. ziekenlif Oude Rijn te Utrecht: G. M. Spelb te Utrecht (part-time). GÈREF. KERKEN Beroepen: te Ruinerwold-Koekange:jde Land voorheen zendeling in Nige te Westmaas: kand. J. J. Sonnevelq7 Vlaardingen. Aangenomen: naar Paramaribo; Gilhuis te Assen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Kerkwerve: Chr. Ve: ge te Den Haag-C.; te WildervaArj- Vcendam: kand. C. W. Buys te I 3eIt- 41 Aangenomen: naar Hoogeveen: kh Boersma te Haarlem-N. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Bedankt: voor Den Haag: H. J. Jan^h Klomp te Oude Blldtzijl. Margaret Forster Meneer Bofte gaat met pensioen. Uitgave: De F tein NV. De Bilt. Prijs: 14,90. De Engelse schrijfster, die mede grote lezeressenkring heeft in 1 man's Journal, is erin geslaagd weldadige wijze een confrontatie t sen ouden en jongeren gestalte geven. Zij heeft daarvoor een so Charles Dickens-effect gebruikt, el ietwat zwart-wit-situatie geschap maar dat neemt niet weg, dat zij n deze zeer menselijke roman herha delijk een glimlach oproept. Mem William Bone is een excentrieke ou heer. die de bovenste verdieping t zijn eigen huls, in het deftige Ri mond van Londen bewoont en eerste verdieping al vijftig jaar he verhuurd aan een dame, die ben was z'n ziekelijke gevoel voor rust orde te aanvaarden. Maar op t kerstavond, tijdens een hevi sneeuwstorm wordt er gebeld mr. Bone ziet rich geplaatst tegenov twee vertegenwoordigers van de hip generatie: de langharige werkschu Alex en de zwangere Sophie. I ongelooflijke gebeurt, dit tweetal trekt de lege tussenflat en brengt e ingrijpende wijziging in het leven v William teweeg. Dit thema wol breed, humoristisch uitgesponnen, komst van de hippies leidt er tensl te toe. dat de oude heer. die kt noch kraai bezit, de jonggeborene V het echtpaar, als erfgenaam in il testament opneemt. Het kind hl William!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2