'Een theekransje is onze vrouwenbond echt niet' aan de lün Lekker tegen de wind Hans van Willigenburg Centrum licht vrouw in over werk ai éagpesepE ni TROUW /KWARTET MAANDAG 26 JUNI 1972 BIXXEVLAAP Tt/p/1 Mevrouw G. J. Strikwerda-Van Klinken, presidente IMCVB: Je zit mooi in een glazen huisje, als je presidente bent van de Nederlandse Christen Vrouwenbond. Niet dat mevrouw G. J. Strikwerda-Van Klinken (50) dat erg vindt hoor, want ze wil graag opkomen voor 'haar vrouwen'. Maar je moet oppassen met wat je zegt. De mensen leggen het vaak zo verkeerd uit en dat is jammer. Je bent óf een links en goddeloos mens, óf een ouderwetse theetante die alles voor zoete koek aan neemt wat de dominee zegt. Een theekransje is onze bond echt fUet.* zegt mevrouw Strik werda We zijn beslist geen stelletje dikke dames die gezel lig bij elkaar zitten en over de slanke lijn praten Wat de bond dan wèl is, wil ze graag vertellen. Begin van dit jaar kwam de Christen Vrouwenbond in het nieuws omdat er krasse dingen waren gezegd op de studieda gen. Het onderwerp was: Is er iets met het gezin aan de hand"" Nu mag je in Nederland sowieso al niet met je handen aan de happy family komen, omdat d e hele maatschappij daarop draait. En dan hebben die Christen Vrouwen nog de moed om via de radio te vertel len dat je elkaar maar vrij moet laten en daarachter hoor je dan zachtjes: in het huwe lijk*. Wat Is dat eigenlijk, die Chris ten Vrouwenbond? Mevrouw Strikwerda: 'Het is een verzameling van zon 88 000 vrouwen uit allerlei ker kelijke- en politieke richtingen. Vijftig jaar geleden is de bond opgericht en men formuleerde de grondslag toen: dat Christus' koningsschap alom moet worden erkend en dat de oplossing van alle maatschappe lijke, culturele en politieke pro blemen moet worden gezocht in het licht van Gods Woord Het is een formulering van vijf tig jaar terug, zegt mevrouw Strikwerda. maar eigenlijk is die vandaag de dag nog actueel. 'ledereen in z'n waarde laten' We praten nu alleen niet meer zo over het oplossen van de problemen, maar we pakken iets bij de kop en proberen inzicht te krijgen en elkaar er mee te helpen. In de praktijk doen we dat door middel van studiedagen cn discussieavon den. We hebben de gewoonte eens per jaar een groot onder werp aan te pakken en daar beginnen we mee bij de start van het seizoen. In oktober. We hadden: Is er lets met het gezin aan de hand?' en straks nemen we: 'Onze houding ten opzichte van gehandicapten. Zo n onderwerp waaiert dan uit over de afdelingen en de pro vincie. Mevrouw Strikwerda vindt dat de bond goed georganiseerd is. Ze merkt dat aan de kiene vrouwen die op de studiedagen hun woordje doen. Ze maken van hun hart geen moordkuil en komen wérkelijk met proble men op de proppen Je kunt het natuurlijk lekker met elkaar rrns rijn en dan naar huis gaan. Maar heeft het enige zin In de praktijk? Nou en of We hebben hea rings gehad m de Tweede Ka mer over abortus. Er zijn reac ties geweest van het C.O.C. (landelijke vereniging van ho mofielen) En dan zijn W de stille uitlopen, die niet aanwijs baar zijn. Veel van onze leden zitten in gemeenteraden en in kerkeraden. Ze blazen hun par tijtje mee en wij van de bond geven hun zoveel mogelijk steun. De bond is er om II die vrouwen van II die richtingen een uitlaat te geven. Alleen maar protestantse leden? 'Officiëel kennen we geen room se leden. Kijk, zo'n vijftig jaar Mevrouw G. J. Strikwerda-van Klinken geleden was het ondenkbaar dat er katholieke vrouwen lid zou den zijn. Maar persoonlijk vind ik dat iedere vrouw, die onze doelstelling onderschrijft, van harte welkom is. Waarom niet?' Ziet u niets In een 'vrouwelijke politieke partij? Of een vrou- wenomrocp? .Nee, helemaal niets. Eigenlijk moeten we alles gemeenschap pelijk doen. We moeten partij en van 'mensen' hebben. Déze groep bestaat nog omdat er zoveel is blijven zitten in de loop der jaren. Alles gaat an ders worden. Het huwelijk, het gezin; het hele probleem van de overbevolking. Wij vrouwen moeten leren solidair et zijn en ons bewust te worden van alles wat er aan de gang is. Daarom zeg ik. laten we voorlopig maar zo blijven, maar wit er samen kan. dit samen dóen.' En de Dolle Mlna's, hoe ziet u die? 'Hen bezielt hetzelfde als ons. Alleen werken ze het op een andere manier uit Ik zie hen als de stoottroepen en wij wer ken de boel taai uit Natuurlijk heb je elkaar nodig. Zij gaan er hard tegenaan en misschien wel eens wat onbezonnen en mis schien hebben ze weinig erva ring in het overbrengen van gedachten. Is do Christen Vrouwenbond vergeleken met hen wat tuttig? Nee. ik vind dat we een vrij progressieve bond hebben. Wij zien het als taak om iedereen aan te horen en de problemen met II onze leden te bepraten. Het ls heel gemakkelijk hoor. om te zeggen: 'we maken van het hoofdbestuur een stoot- troepje' en dan jezelf het ge voel geven: zie je wel. we heb ben gelijk. Maar het boeiende van zo'n grote bond is dat je met iederéén praaat. Want Dolle Mina's kunnen het verkeerd zien en wij kunnen het ver keerd zien. We corrigeren el kaar voortdurend. Wat bent u zelf? 'Ik ben. geloof ik. vrij progres sief. Maar dat komt omdat je een leidende figuur bent in de bond. Je hoort zóveel vrouwen over hun tobberijen en frustra ties en angsten. Dan kom je in verzet Dan word je boos over de knechting van vrouwen waar het niet nodig is. Door iets dat van oudsher is gegroeid. Je ont moet mensen die niet zijn ge worden wat ze graag gewild hadden. Dat vind ik zonde. Ik wil me daar niet bij neerleggen. Het heeft niks met m'n eigen leven te maken hoor, dat vecht ik zelf wel uit. Maar die grote groep, ik vind het vreselijk als er ergens verdriet is waar het niet zou hoeven.' En ze vertelt over reacties. Over de vrouwen die zeggen: 'Dokter en dominee wilden niet luisteren toen ik m'n zevende kind moest krijgen. En: 'Ze vinden dat ik niet buitenshuis mag werken. Ze zeggen: Dat hoort niet Dat past niet.' Me vrouw Strikwerda vertelt over moeders die de wanhoop nabij zijn omdat hun kind homofiel ls. Die het gevoel hebben dat de hele wereld dat probleem doodzwijgt 'Eén van de fijnste kanten van de bond is dat die dingen bij ons wèl naar boven komen en dat we elkaar het gevoel geven van: Mens, hou je niet groot en zeg het maar eens. Er zijn natuurlijk groepen in de bond die zeggen: gedwongen huwe lijk? Dit bestaat niet bij ons. Homofiel kind? Nooit van ge hoord. Gehuwde werkende vrouw? Ben je gek! Een wedu we met sexuele moeilijkheden? Onbegrijpelijk! Kijk. ik vind het afschuwelijk dat mensen zich ingekneld voe len door schuldgevoelens die niet nodig zijn. Het zondebesef is één van de moeilijkste din gen die er zijn. We leven in een enorme crisistijd, daar ben ik van overtuigd. De één is wat soepeler van instelling dan de ander. Het is een kwestie van aard. en van wat je hebt be leefd. We zullen er met z'n allen doorheen moeten. Je kunt zeggen: nou. we houden aan het oude vast. Maar dan wordt het een fossiele beweging en dat kan niet hè. Dan lopen onze kinderen uit de kerk. Ja. dat doen ze toch al Waarom doet u dat eigenlijk, dat bondswerk? 'Ja. ach. je groeit er in. Je wordt secretaresse in een ge west en dan zeggen ze: word nou eens presidente. En dan ga jc het zelf zien: je vindt het heerlijk om een vergadering te doen. Je merkt dat je een dis cussie kunt leiden. Het boeit me enorm. II die mensen van al die verschillende richtingen. Ik zou nooit in een club gelijkge zinden willen zitten. We heb ben leden in Amsterdam, in Staphorst, op het platteland en in Zeeland krijg je zó tweedui zend vrouwen op de been. Nou goed. ook een beetje ijdelheid. dat zal best. Ik geef graag les. Dat is ook een afwijking van me. Mijn hele familie zit in het onderwijs. Ik geef zelf gods dienst.' En ze vertelt dat ze de laatste tijd veel leest over de Jezus- beweging. En over professoren, over wat die vinden dat er met do eredienst moet gebeuren. Het is ook een onderwerp dat op studiedagen ter sprake moet komen. Wil mevrouw Strikwerda nog iets vertellen over de laatste studiedag, over het onderwerp: 'Is er iets met het gezin aan de hand?' 'Dat wil ik best. maar ik ben een beetje bang. Nogmaals: niet voor mezelf, maar ze zeggen zo snel: mevrouw Strikwerda van de NCVB zei: dat en dat. Met die studiedagen vond ik het belangrijk dat niet alleen het gezin aan bod kwam. Maar ook de mensen die géén gezin vor men. Buiten het huwelijk en gezin moet je de mensen óók vrijlaten, maar we leven in een bemoeizuchtig land. We hebben een normenpakket opgebouwd, zo van: dit mag niet en dat mag wèl. En iedereen moet zich daaraan houden. Maar bovenal moeten we iedereen in z'n waarde laten.' Albert speelde Sinterklaas 'urn In de modemagazijnen vragen de jongeren op het ogenblik veel naar 'rustige kleuren' als reactie op de vrolijke en felle kleuren die er voor de 'volwassen' vrouwen zijn. Bij Gerzon zijn die twee stromingen duidelijk te zien. In de Top Shops hangen rose en lichtblauwe Mariene Dietrich-broeken. babyachtige angora truitjes en -vestjes, ongebleekte katoenkleurlge kaasdoek-hessen en -kieltjes met opengewerkt kant. Populair zijn alle kleertjes en accessoires die in de vijftiger jaren-look vallen: blote schortjurken, overslag- modellen met strikken op de rug, boothalstruien. kleine jurkjes met de halterlijn en Marilyn Monroe-decolletés. Sjiek is hip. Parel snoeren zijn niet meer tuttig en worden glashard bij opgerolde spijkerbroeken gedragen. Op de foto: een wijde tentregenjas van zuiver katoen van Gerzon. Max Heymans over de vrouw De dood-sjieke ontwerper Max Heymans vindt dat het nog steeds treurig is gesteld met de kleding die de Nederlandse vrouwen dragen. Al jarenlang is hij bezig daarin verandering te brengen. 'Het lijkt wel of de hedendaagse vrouw bang is om een jurk te dragen,' zegt Max. doelend op al het 'floddergedoe' dat men te genwoordig maar aantrekt. Ont werper Frans Molenaar wees Max terecht door op een japon van Heymans te wijzen en te zeggen: 'In die jurk zie ik een vrouw geen kip in de oven zet ten. 'Het antwoord van Max: 'Maar daar heeft ze toch haar butler voor! Bernadette en de Kennedy's Ze zeggen dat hij een talen- wonder-spraak-waterval is. Hij is 29 jaar en op de KRO-televi- sieavonden kondigt hij de pro gramma's aan. op een manier die vele vrouwenharten sneller doet kloppen. Behalve het om roepen presenteert Hans van Willigenburg momenteel de filmquiz 'Voor een briefkaart op de eerste rang', ter vervan ging van Bob Bouma. Hoe ben Je op het scherm te recht gekomen? 'Ze hebben me gevraagd een test te doem, zo'n drie en een half jaar geleden. Ik had al eerder televisiewerk gedaan in Montreux. Daar had ik het Gou den Roos-festival gepresenteerd dat door de Eurovisie is uitge zonden. Daar kenden ze me wel van. Leer Je de teksten uit het hoofd? 'Ja. en ik schrijf ze ook. Dat schijnt niet veel te gebeuren bij de omroepsters. Ik vraag mees- al aan de regisseur wat het programma inhoudt dat ik moet aankondigen. Of ik kijk even naar een stukje film. zodat ik weet waarover het gaat.' Heb Je last van bekendheid? 'Last is het woord niet. Door negen van de tien mensen word ik herkend en zeven van de tien spreken je aam. Over het algemeen gaan mannen eerder met me praten dan vrouwen. Een vrouw alleen durft het niet zo. Wèl als ze met een paar vriendinnen zijn. Dan worden ze dapper.' Zeuren ze nog altijd over de geruite jasjes? 'Ja. dat ene Jasje doe ik maar niet meer aan. Daar belden de mensen wel over op. Waar ik dat had gekocht enzo. Wat doe Je nog meer naast het televisiewerk? Twee radioprogrammas: Van twaalf tot twee en In antwoord op' uw schrijven. Voor de tele visie zou ik nog wel een pro gramma willen doen. Er is ook wel veel over gesproken, maar er is zendtijd te weinig. Het komende seizoen komt er bij voorbeeld geen nieuw program ma bij. Misschien als er uitbrei ding te verwachten is, dat ik dan wel een programma ga pre senteren. Je doet veel. ben Je ook rijk? Misschien kun je in dit vak wel rijk worden, maar in dit land niet Ik presenteer ook wel avonden, geen zeven in de week hoor. maar als ik tijd heb. Kijk. ik leef ook veel duurder. Je zit vaak met de auto langs de weg en dan eet je in restaurants. Rijk worden? Nee. maar om nu te klagen, dat is natuurlijk ook onzin.' Van een onzer verslaggeefsters ROTTERDAM Rotterdam krijgt de primeur .van een werk informatiecentrum voor de vrouw. Het wordt op 27 Juli op Initiatief van de kamer van koophandel cn fabrieken voor Rotterdam in een paviljoen op de Coolsingel geopend. Het doel is: Informatie over vacatures snel cn doelmatig door te ge ven, waardoor een tijdrovende bemiddeling via het gewestelijk arbeidsbureau in Rotterdam voorkomen kan worden. Eik bedrijf kan op speciale for mulieren opgeven welke func ties er vakant zijn voor vrouwe lijk personeel. Het is niet de bedoeling dat de bemiddeling via het gewestelijk arbeidsbu reau helemaal verdwijnt. Mocht een bedrijf geen prijs stellen om welke reden dan ook —op deze manier van informatie ver strekken, dan kan het de 'oude' weg volgen en de vacatures op de gewone manier doorgeven aan het arbeidsbureau. Het gewestelijk arbeidsbureau in Rotterdam ls het eerste bu reau dat op deze manier wil gaan werken. In Nieuwe Revu van deze vpn wai staat een mooi verhaal over*ti-oorl< bert Mol. Hij vertelt daarin|ulke h der meer dat hij in de gevalkt. H< nis van Scheveningen voor zake terklaas heeft gespeeld, d om krijgt wel een vreselijke pn niï klemming als je daar bintmaar komt. Sleutels rammelen. )urend stappen klinken hol In la61 Eg: gangen die aan twee karfiibane zijn afgesloten. En dan zie jidrie 1 die jongens voor je zitten, terwijl wone jongens, denk je. Je p*s en daar net zo goed zelf kuni zitten het is een kwestie feilighe geluk.' zater de sp raël ei Alice over omroepen ietten tijk, 1 len, va ksche t Televisie-omroepster Alice P panheim loopt al een jaa yjS i mee op het scherm. Van z wen is geen spoortje te bë nen maar dat is niet altijd" geweest. 'In het begin wild J? wel hard weglopen wanneer,. liéhtje op de camera ging b den en ik iets moest zegj y Wat voor raad geeft ze me t die dit zo fel begeerde be „vjjSl ook willen gaan uitoefei koah 'Het is erg handig als je ma! van lijk haar hebt. Verder is versc bloedigheid belangrijker |gevan mooi zijn'. jrtsayn -4gen g Nog steeds geen naam 'Toen ik in Amerika was kreeg ik op een dag een telefoontje.' vertelde Bernadette Devlin over haar bezoek aan de USA. 'Of ik zin had om met mevrouw Ken nedy te dineren. Ik dacht dat Kennedy in Amerika net zo'n naam was ale Devlin in Ierland en ik zei dat ik wel zou zien wanneer ik tijd had. Die nacht zakte ik met vrienden tot zes uur door. Ilr was die mevrouw Kennedy helemaal vergeten. De volgende morgen ging de tele foon weer. 'Hallo, met Ethel Kennedy. Hoe bestaat het dat je geen tijd hebt om bij mij te komen dineren terwijl je het wél klaar speelt om een hele nacht te fuiven?' Ik durfde niet eens excuses aan te bieden Germaine over mannen De grote zoon van Elizal Taylor. Michael Wilding is trouwd en heeft een zoon. SU wat dc mooiste grootmoede&l wereld erg dwars zit is, haar kleinzoon nog steeds fl naam heeft. We hebben i niets leuks kunnen beden! zegt Michael, die met vrouw kind in Parijs als een hij leeft. Het huis waar ze ink nen is een geschenk van f geweest en zo af en toe kom nog wel een chèque binl want werken doet Michael r en grootmoeder Liz is band haar kleinkind ook maar iel" kort komt. üder Gor dal an di Asperges a la Cut#! 750 gr. asperges II hrers lun t de j< De schrijfster van het boek 'The Female eunuch', Germaine Greeg: 'Dacht je dat ik geëman cipeerd was? Ik heb laatst nog een hele nacht op een telefoon tje van een man liggen wachten dat soort dingen doén vrou wen. Een man zou uitgaan, er gens gaan eten. Wij zitten maar bij de telefoon. We geloven nu eenmaal nooit dat een man ons net zo graag wil als wij hém zout, suiker theelepel boter 40 gr. boter 4 eetl. bloem citroensap 2 eetl. room 2 bananen gehakte peterselie Schil de asperges en snijd stukken van vier centim j Kook ze in water met wat a en suiker en de theelepl b 51 In ongeveer een half uur Qal ze gaar. Leg de asperges op end.( vergiet en bewaar het lfn vocht. Smelt de boter, roe :n de bloem door en schenk st fers wat van het kookvocht bi ^da saus, totdat deze op de j ld st dikte is. Op smaak brengen best. citroensap en de room. Snij ir ge bananen in kleine stukjei ourn roer deze door de saus. Vo( over asperges bij de saus en bes ir het geheel met wat gehakt£ux terselie. [eval —lag D« rrdaetlr bvhoudl nch hrt recht voor om Ier opname In den- rubriek onh anten BB£ nlnc*ultlnten verkort weer te teven. BIJ publikatle werdt met de naam van de Iniender ondertekend. Brieven kunnen «or- den gezonden aan de heer Job. C. Francken. tecreiarlt van de hontdrrdaetle var. Treuw- Knartrt, Po»tbu« KJ». Amtterdam. Pater De Greeve (4) Pater De Greve heeft gelijk als hij abortus moord noemt Uitzonderingen kunnen er zijn, als het leven van de moeder er mee gemoeid zou zijn in dien cr niet geaborteerd zou zijn. Maar dat een zwangere vrouw geen kind wenst mag geen reden tot abor tus zijn. Als God een nieuw schepsel wil maken dan zijn man en vrouw daartoe bestemd om de bouwstof te geven voor een nieuw mens in wor ding. Daarom, o mens. handen af! Geen voorbehoedmiddelen, geen ge knoei! Maar meer eerbied voor de mens. ook seksueel. Ede F. Bruyn Solidaridad Toen de Interkerkelijke Adventsaktie voor Latijns-Amerika zich eind vorig Jaar aandiende, heb ik spontaan een girootje ten bate van deze aktie ge stuurd Deze dagen ontving ik de publikatie 'Solidaridad', alleszins le zenswaard en veel wetenswaardigs over Latijns-Amerika bevattend, in uitstekende opmaak van de bekwame hand van Jan Filius. Na lezing roept de samenstelling van het bestuur, voor meer dan de helft r.k. een vraag op. Waarom? Wel. geheel daargelaten natuurlijk het waardevolle werk. dat ginds wordt verricht, wat geeft mij de zekerheid, dat deze r.k. geestelijken en leken voldoende losstaan van de leer der kerk en hetgeen o m. paus Paulus VI in de encycliek 'Humarue Vltae' ge- diktcerd heeft, dat zij loyaal en ener giek kunnen medewerken aan de noodzakelijke 'family-planning' en al les wat daartoe behoort? Immers zon der drastische en zo snel mogelijke beperking van de bevolkingstoename in die landen, is alle medische en sociale hulp lapwerk en haalt het weinig uit. Ook Dom Helder Camara komt weer opdraven, maar weet men eigenlijk wel. dat hij één verlichte naast vele conservatieve bisschoppen in Brazilië is? En als hij mettertijd vervangen moet worden, staat er ongetwijfeld een conservatief klaar. De recente ervaringen in ons eigen land spreken boekdelen. De betreffende bestuursle den behoren tot een kerkgenootschap, dat zijn eeuwenlange grote macht ter nauwernood gebruikt heeft voor leni ging van de noden en verbetering van de misstanden m Latijns-Amerika en elders. Protestanten schijnen deze za ken nog nauwelijks te raken (wie leest er bv. nog het maandblad 'Pro testants Nederland'?) Vandaar deze reaktie van een buitenkerkelijke. Rotterdam J. A. Ie Noble Sex Met grote verbazing las ik Trouw/Kwartet van 15 juni de opvat ting van dr. Van Gennep over 'sex'. Naast het huwelijk wil hij ook andere vormen van geslachtelijke samenle ving als gestalten van het verbond aanvaarden. Een ongehuwde moet de vrijheid hebben zichzelf zinvolle sek suele relaties toe te staan, net zo goed als de onthouding. Deze opvatting ontkent totaal het feit der zonde. Naast deze afschuwelijke opvatting is het verkwikkend het standpunt van prof. Roscam Abbing te lezen. Die bespreekt deze dingen zo fijn en teer. Zeer terecht wijst hij op de nadelige gevolgen van samenleving vóór het huwelijk en zegt dat God ook nood in aanmerking wil nemen als de jongelui het moeilijk hebben. Als in gebed de Here gezocht wordt en aangeroepen dan wil Hij sterken. Dat is een heer lijk advies waar jonge mensen hou vast aan hebben. vriend, dan dat ze een bijdrage levert aan de opbouw van een ontwikke lingsland. dat behoorlijk diep in de put zit. inderdaad: de aandeelhouder wint. Slootdorp. J. J. Hoekstra Geen doetjes Bruinisse J. M. de Waaal Schokbeton Ia Trouw/Kwartet van 17 juni las ik dat Schokbeton zich met haar 47 pro cent deelneming wil terugtrekken uit African Concrete Products gevestigd te Ghana. Dit ontwikkelingsland staat niet toe. dat de winsten die door dc onderneming worden gemaakt, ergens anders dan in Ghana zelf worden besteed. De raad van bestuur van Schokbeton vindt het onverantwoorde lijk tegenover dc aandeelhouders nog langer te investeren in African Con crete Products, als de winsten in Ghana moeten blijven. Schokbeton houdt dus liever de aandeelhouders te Laten synodeleden en kerkregeerders nou eindelijk eens over dat lint, over dat bureau, door die papiermassa's •heen kijken of zij ook een kruis, een martelkamer of een gevangenis zien staan. Ga de nood eens lenigen i.p.v. bestuderen. Laat mensen, die bewezen hebben het daadwerkelijk te kunnen, hun gang gaan. Mogen ze dan eens een keer wat ongemakkelijk zijn of een afwijkende mening hebben? Zij zijn in elk geval geen doetjes. Of is het een machtsstrijd? Geeft dat dan toe en laat hen hun werk voortzetten. Wat mij betreft zijn er 20 kerkordes te gen hun wens naar vrijheid. Als syno deleden en kerkregeerders dan maar weten dat de kerk op zo'n manier slechts mensen blijft boeien, die er belang bij hebben een status quo te handhaven. (Gijsen gesteund door een rijke industrieel en zo). Persoonlijk heb ik ervaren, dat Hebe Kohlbrugge en Bert Kisjes o.a. bekend zijn bij vele Tsjechslowaken in nood. die we ten. dat ze op hen kunnen rekenen, en dat niet eens allen materieel. Als zij in Praag waren, logeerden zij bij mensen, die zij kenden. Maar ik heb ook oficiële kerkelijke vertegenwoor digers ontmoet, die het nodig vonden om in dure hotels te gaan zitten, om vandaar uit hun barmhartigheid te bewijzen. Dit is een mentaliteit. Vei lig op een voetstuk staan en over de nood praten. En lan terugkomen om te vertellen, dat de problemen niet zo makkelijk liggen. Dat wisten we al lang en er is niemand mee geholpen. Mij is gebleken dat vele vertegen woordigers van kerken van de situatie geen barst begrepen, want ze kunnen alleen maar vergaderen. Hebe c.s. is er persoonlijk bekend en geliefd. Daarom griezel ik van besluiten zoals genomen zijn over werelddiakonaat. in wiens naam dan ook. Arasterdam Henk van Andel Zuid-Afrika (2) Over het ingezonden stuk van de heer C. de Ruyter (Trouw/Kwartet 20 ju ni) enkele opmerkingen: de demon straties van de studenten waren ge richt tegen de apartheid. Dat is een goede zaak. Enkele feitenkunnen misschien verhelderend werken. De Rand Daily Mail schrijft over het niet-blanke Epangenis Provinciezie kenhuis in Zoeloeland: In de kinderaf AV deling liggen gemiddeld twee m insd: touw aan elkaar vastgebonden ren in één bed, kinderen dl gastro-entritis en tbc lijden vlak naast elkaar, wat de kaf Cv besmetting erg groot maakt standigheden op de kraamal J zijn even erg, patiënten liggen grond en de paasgeoren baby' J den twee aan twee op een kif pakt. Op de operatieafdeling ht beeld. De patiënten herstellen d*de de grond. Lonen in de industr |d is dag: ongeschoolde blanken 12, istac nimaal, half geschoolde afr Hjkl 3,75 maximaal. Per jaar geeft de Afrika ƒ70 uit per schoolgaand 6p0I kaans kind; aan ieder blank ii$cl wordt 600.- besteed. In Zuid- wed hebben de blanken qua levert egen daard de derde plaats op de m de S ranglijst. 60 pet. van de zwar |kei volking leeft onder het of i j bestaansminimum. Van de schoo zij de Afrikaanse (zwarte) kinderen buit pet. duidelijk ondervoed. Van d< Jyrii kaanse kinderen sterft 56 pet. agd het vijfde levensjaar, tegen 2V a. d van de blanke kinderen. Mens^ew de moed hebben om tegen di menselijke situaties in Zuid-Afr j protesteren verdienen evenzeer steun als we die geven aan nip vo die dat doen in Rusland. Apeldoorn (den

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 6