Halverwege het festival Berio geen trekpleister Ligeti, Nono, Berio Korenconcert was gewijd aan Schütz Van Schayks 'Feest' verdeeld ontvangen Bisschop wil contact met IJmondgemeente houder Boekenetalage PEN-club beraadt zich over huiszoekingen Zwevend Pond doet koersen duikelen op beurs in Tokio 'Geen visumplicht voor Surinamers' vandaag K Beroepings- werk Collegegeldverhoging |m passeert Kamercommissii fROUW/KWARTET MAANDAG 26 JUNI 1972 KI .V S T K K11K T2W/1 crp door R. N. Degens AMSTERDAM We kunnen nu met z'n allen wel opgewekt doen over de interessante veelzijdige opzet van de jubileum-Holland Festival, en we willen best allemaal liet verstandig progressieve mu ziekbeleid loven van een festival dat zoveel Berio in zijn programma's doet, maar we moeten nu, bij na halverwege de drie weken die het duurt, wel vaststellen dat 'het publiek' daar kennelijk anders over denkt Het exclusieve Berio-programma dat het Rotterdams Philharmonisch Or kest vorige week gaf, met nota bene zijn befaamde 'Sinfonia' (met Swingle Singers) tot slot was slecht bezocht Men kon dat toeschrijven aan de bekende schroom van de Rotterdam mers voor alles wat op muzikaal ge bied verder gaat dan Ravel en Bartók. Maar toen zaterdagavond het Concert gebouworkest in Amsterdam een ei gentijds programma met ook een stuk van Berio als pièce de resistance speelde (u leest daarover elders op deze pagina) was daar ook maar een handvol publiek bij. Diezelfde avond zaten wij in een afschuwelijk leeg Carré te veronderstellen dat de echte liefhebbers misschien in massa naar het Concertgebouw getogen waren, en dat het daardoor in Carré. Niet geschikt In dat Carré dirigeerde Berio toen twee eigen werken, te weten 'Recital', kersvers uit de pen gevloeid voor Cathy Berberian. en Laborintus II, een stuk muziektheater uit 1965. Daarvoor had de 37-jarige Engelse componist Harrison Birtwistle zijn ei gen. van 1971 daterende Cantata voor zangstem en zeven instrumenten gedi rigeerd. Deze Cantata, een nauwelijks merkbaar uit de stilte opkomend stuk Weberniaanse muziek op teksten van grafschriften en zinnen uit de Griekse mythologie, bleek allerminst geschikt om in de holle leegte van dit Carré tot zijn recht te komen; een kuch van de portier achter de klapdeuren was ad voldoende om de sfeer te verstoren, zo brekelijk is deze muziek. Die. dacht ik. ook niet van zóveel impor tantie is. dat zij nodig het eigentijdse karakter van het Holland Festival me de moet bepalen. Dat kan wel gezegd worden van de muziek van Berio omdat die èn volle dig eigentijds, maar toch niet esote risch is dat zij niet door een 'breder publiek' verstaan zou kunnen worden. Als je dat verstaan letterlijk neemt hebben zelfs de ingewijden zaterdaga vond weinig aan de uitvoering van 'Recital' gehad. Want de hiervoor toch wel zeer belangrijke teksten die Berio ook zelf schreef of uitzocht, waren onverstaanbaar door ten eerste de enorme afstand die Cathy Berberi an over de lege piste van Carré heen naar het publiek moest overbruggen en ten tweede door de wel versterken de maar niet verduidelijkende wer king van de contactmicrofoon die ze haar daarvoor opgeprikt hadden. Zo kwam er weinig over van de ongetwij feld aangrijpende presentatie van de door en in haar 'carrière' geïsoleerde concertzangeres, wier mentale ziekte beeld in een 'krankzinnig' recital wordt getypeerd. Virtuositeit Wat wél over kwam, was de onge hoorde virtuositeit waarmee Berio met fragmenten uit stukken van Mon teverdi en Delibes tot Strawinsky en Schönberg een stylistlsch gaaf geheel door Jac. Kort AMSTERDAM Hoewel er over de wenselijkheid van het herhalen van een compositie op hetzelfde concert zeer verschillend wordt gedacht, was er ditmaal voor een herhaling van Ligetl's Melodieën een goede reden. De componist heeft namelijk zelf uit gesproken dat zijn werk bij het eerste horen een chaotische indruk maakt, maar dat de tweede auditie de gewen- Howard Carter en A.C. Mace, Het graf van Tut-anch-amon. Paperback. 359 blz. 19,50. Uitgave van Fibula - Van Dishoeck, Bussum. De ontdekking, vijftig jaar geleden, van heit prachtige koningsgraf van Toetanchamon in Egypte, is mede door de tentoonstelling van de gevonden schatten in Londen opnieuw in de aan dacht en de publiciteit. Daarom is het een goed idee van de uitgever om het eeste verslag dat de ontdekker van het graf, Carter, in 1923 liet verschij nen en dat in 1927 in Nederlandse vertaling uitkwam, nog eens beschik baar te stellen. Dat gebeurt in een on gewijzigde herdruk, inclusief de oude spelling, de oude typografie en de fraaie oude band. Inlichtingen en be schrijvingen uit de eerste hand dus, verlucht met tientallen opnamen-van- het-eerste uur. Naast het recente, prachtige boek van de Franse egypto- loge Christiane Desroches-Noblecourt is deze heruitgaaf van Carters verslag een historisch document W.F.S. ste duidelijkheid verschaft Wat mij betreft maakte de tweede uitvoering niets duidelijk. Ligeti werkt sinds jaren met een procédé dat hij als 'onhoorbare pollfonie' beti telt en dat op de luisteraar overkomt als het abrupt of geleidelijk verschui ven van klankvlakken. In Melodieën was deze werkwijze bijzonder goed te volgen doordat behalve de hoorns alle Instrumentengroepen (dus ook de strijkers) met slechts één instrument vertegenwoordigd waren hetgeen ten gevolge had dat er van onhoorbaar heid nauwelijks sprake was. Persoonlijk had ik Luciano Berio's Allelujah II liever tweemaal gehoord ais er dan toch iets herhaald moest worden. Want ten eerste wordt er in dit uit 1958 daterend werk veel meer overhoop gehaald dan in Ligeti's Me lodieën en ten tweede was de opstel ling van dit voor vijf instrumentale groepen geschreven werk zodanig dat men de groepen moeilijk uit elkaar kon houden. Vier op het podium en één achter in de zaal is in dit geval een allesbehalve ideale opstelling, al deed Hans Vonk al het mogelijke om het spel van deze laatste groep synchroon te laten verlopen met wat er onder Michael Gielens leiding op het podium gebeurde. Luigi Nono's Canti di vita e d'amore, voor sopraan, tenor en orkest heeft men reeds eerder in dit seizoen kun nen horen. Ook thans waren Halina Lucomska en Lode Devos de eminente vertolkers van deze liederenserie, die mede door de zo voortreffelijke bege leiding van het Concertgebouworkest een grote indruk maakte op het gerin ge aantal toehoorders dat naar de Van Baerlestraat was gekomen. heeft gecomponeerd, dat in zijn enor me technische eisen op vocaal en mimische gebied helemaal op Cathy Berberian is afgestemd, zonder wie het ook nooit geschreven zou zijn en zonder wie het ook nooit werkelijk goed uitgevoerd zal kunnen worden. Wat niet wegneemt dat het nu alle maal een beetje ongrijpbaar in de veel te grote ruimte bleef hangen. Die grote ruimte hadden de mensen van de Experimental Theatre Group en de leden van de Mime-opleiding van de Theaterschool Amsterdam wel nodig voor de bewegingen die David Pountney verzonnen had bij 'Laborin tus II', een meeslepend stuk muziek, geëngageerd zoals zo vaak bij Berio met het veelzijdige leven zelf, met de mens. en daardoor en daarom geba seerd op de menselijke stem als cen traal leven- en klankgevend element. Dat kun je allemaal bedenken en beamen als je alleen de muziek hoort Maar daarin werden we zaterdagavond danig gehinderd door de even preten tieuze als onmachtige scenische ver beelding die Pountney en Fielding er bij verzonnen hadden, en tengevolge waarvan een zestal verklede mensen onder wisselende belichting met auto buitenbanden liepen te sjouwen en er een grote rooie plastic-pop opgeblazen in de nok van het theater gehesen werd. Een en ander om de teksten uit o.a. Dante's inferno te visualiseren. Bij dergelijke pijnlijke onmachtighe den krijg je neiging de thuisblijvers gelijk te geven. Maar omdat er on danks alles toch altijd wel wat van de grootheid van deze muziek doordringt hadden ze in dit geval weer geen gelijk. Frustraties Dat lag anders bij 'Live Music Now' die de dag ervoor in het Scheveningse Circustheater werd gepresenteerd als 'een gezamenlijk project van het Mo biel Ensemble Nederland, Holland Festival en NOS'. In tegenstelling tot de Birtwistle-Berio avond, die door de Nederlandse Operastichting wordt ge presenteerd en die men vanavond (maandag) nog in Carré en 28 juni in Scheveningen kan bijwonen, was Live Music Now eenmalig. De publieke belangstelling was ook bijzonder ge ring, maar de gapende leegte in de zaal werd levensgroot opgevuld door het kabaal dat er vanaf het podium tienvoudig elektronisch versterkt over uitgestort werd. Bij het stuk van David Porcelijn, die in opdracht van het ministerie van erm in 1971 zijn 'Confrontations and Indoctrianations' had geschreven, kon je nog voorstel len dat iemand met deze agressieve muzikale hardhandigheid op een be vrijdende manier zijn minderwaardig heidscomplex wil afreageren. Maar dan is het nog voor de toehoorders geen lolletje naar zoveel luidkeels verkondigde frustraties met pijn in de oren te moeten luisteren. Bij 'Live Music Now' van Chris Hin- ze, waaraan het hele programma zijn titel ontleende, vierde de onoorspron kelijkheid, tot enorme proporties op geblazen, hoogtij. Voor dit werk was opdracht gegeven door het Holland Festival en de Joh. Wagenaarstich- ting, die natuurlijk ook niet wisten wat het zou worden, maar die wel wat hadden kunnen vermoeden. Het dui delijkst valt het nog te omschrijven met; een potpourri van stukjes geba seerd op verschillende (o.a. Latijns- amerikaanse) dansritmen. De muzika le potentie ervan ligt in de buurt van Albert (Persian Market) Ketelby. Hinze melkt de exotische ritmische patronen echter veel verder uit en hij gebruikt daarbij de uitermate goedko pe effect-formule van het alsmaar har der; tot oorverscheurens toe. Daarmee doet hij aan een muzikale milieuver ontreiniging die met name voor de trommelvliezen van de toehoorders schadelijk is, en die je alleen maar kunt ontlopen door er niet naar te gaan luisteren (wat velen dan ook door Adr. Hagen DEIN HAAG He ui rich Schtltz was een ernstig componist Wellicht is dat een van de redenen, dat zijn muziek tot aan de dag van vandaag voor velen een gesloten boek is gebleven. Het is dan ook een goede gedachte geweest in het Holland Festival een concert aan hem te wijden. Gelukkig was daartoe een aanleiding, in Neder land herdenkt men graag; de sterfdag van Schütz op 6 november 1672 heeft men dankbaar aangegrepen. Het concert in de Haagse Lutherse kerk werd gegeven door het Neder lands Kamerkoor, dirigent Fehx de Nobel, en het NCRV-vocaal Ensemble, dirigent Marinus Voorberg. Een ver antwoorde keuze uit het oeuvre van deze componist is geen eenvoudige opgave, omdat Schütz op 87-jarige leeftijd een groot oeuvre heeft nagela ten Nu kan men bij deve componist moei lijk spreken van een ontwikkeling, hij was geen volbloed hervormer, doch baak te veelvuldig gebruik van oude en nieuwe stijlelementen. Het pro gramma bood door de uitstekende samenstelling een goede en veelzijdige indruk. In het Deutsche* Magnificat bedient Schütz zich van een dubbelkorige zet ting en dit, op 86-jarige leeftijd ge schreven werk, ia toch wel een van de hoogtepunten van rijn schepping. De direct aansprekende eenvoud is de grote kracht van de motetten, waar van een zestal door telde koren werd uitgevoerd. Het zesstemmige Se hg sind die Toten uit Geistliche Kormu- sik bijvoorbeeld tekent de componist in al zijn schoonheid. Ter afsluiting van dit goed beeochte concert werd met medewerking van een instrumentaal ensemble het Mag nificat uitgevoerd. Een dergelijke compositie geeft toch wel de overtui ging hoezeer de muziek van voor Bach eenwenlang verwaarloosd is. Schütz werd honderd Jaar voor Bach geboren en Bach is van zulk een invloed op het gehele muzikale leven geweest, dat men somtijds de indruk krijgt, dat de muziekgeschiedenis eerst in 1685 is begonnen. Voorberg en De Nobel hebben op wel zeer overtuigende wijze bewezen. dat Schütz een componist is die meer waard is dan alleen een herdenking ter gelegenheid van zijn sterfdag. Weer naar huis De zangeres Liesbeth List. die begin juni gewond raakte bij een ernstig auto-ongeluk, heejt eind vorige week het Amsterdamse Wilhelmmagasthuis verlaten. Op de foto Liesbeth met haar nieuwe elpee 'Die Blauwe Blu- mc'. Vanaf vandaag is deze plaat in de handel verkrijgbaar. Chris Hinze: .muziek van de decibelt kennelijk gedaan hadden) of door te verhuizen. Teleurstellend Bovendien werd deze muziek van de decibelt ons deze avond aangedaan door de gemeente Den Haag (die met een extra bijdrage het concert moge lijk had gemaakt) en door Dolf van der Linden, zo'n aardige man. die waarschijnlijk nok liever zijn eigen Metro's midnight music hoort. Wie er verder nog allemaal aan te pas kwa men is niet zomaar verteld; in elk geval het Metropole Orkest, een speci aal geformeerde big-band van 17 man en de 'Chris Hinze Combination' met Chris Hinze zelf die heel knap allerlei versterkte fluiten bespeelde. Dat er op een avond als deze weinig publiek is kan ik nauwelijks jammer vinden. Maar dat Berio nog zo weinig aan trekkingskracht blijkt uit te oefenen, vind ik teleurstellend. Ook al was niet te verwachten dat hij een echte trekpleister voor een festival als dit zou zijn door Hans W. Ledeboer AMSTERDAM Zaterdagavond heeft het Nationale Ballet zijn drie Hollandfestivai-premières 'Après visage' van Rudi van Dantzig, 'Twi light' van Hans van Manen en Voor, tijdens en na het feest' van Toer van Schayk in een'programma bijeengebracht. De bomvolle Amster damse stadsschouwburg ontving Van Schayks 'feest' bijzonder ver deeld: er waren toejuichingen en bloemen maar er was ook 'boe geroep. Het 'feest' was Van Schayks tweede ballet als choreograaf. Zijn eerste was 'onvoltooid verleden tijd' dat al enige tijd op het repertoire van het Natio nale Ballet prijkt. Het 'boe'-geroep kwam waarschijnlijk omdat de choreografie van Van Schayk en de toegepaste dans nogal conventioneel zijn. zij het met goed en interessant danswerk. En met en kele niet onaardige choreografische grapjes. De werkelijk geraffineerde verrassen de elementen zaten niet in de dans, maar in de aankleding en in de verhouding tussen ballet en muziek. Dat is niet zo heel verwonderlijk, want Van Schayk is tenslotte in le eerste plaats decorontwerper. Als 'taal' van zijn ballet heeft Van Schayk een etude of liever een les gebruikt, compleet met piano, die Russische balletlesmuziek speelt, en met dansers In witte oefenmaillots. Als decor een balletstudio met een groot raam, daarachter 'n landschap met een maan. die langzamerhand ondergaat, nogal romantisch. Het 'feest' is zeker geen fraai geslaagd feest en met die wat harde, satirische en vooral pessimistische schildering sluit Van Schayk volkomen aan bij de geest van dc fcstivalballcttcn cn Van Manen en Van Dantzig. Voor het Nationale Ballet ditmaal dus zeker geen 'vrolijk' Hollandfestival. Dwars door de simpele les-pianomu- ziek heen speelt het orkest 'opwaartse wegen' van Gilius van Bergeyk, speci aal gecomponeerd voor dit ballet: een opeenvolging van dissonant-akkoor den. eerst pianissimo en aarzelend, later forto en de pianomuziek ver dringend. uitsterst schril de valse voosheid van het 'feest' accentuerend. Tenslotte de gastvrouw 'op wieletjes', een bekende uitdrukking in beeld brengend om de situatie nog venijni ger te maken. Als theaterstuk en ballet is uitein delijk ten volle theater verdiende Van een onzer verslaggevrs DEN HAAG De PEN-club Neder land zal zich vandaag beraden op eventuele stappen tegen huiszoeking van de Nederlandse politie bij twee Nederlandse letterkundigen. De aan dacht van de politie voor de twee schrijvers houdt verband met de acti viteiten van de Baader-Meinhof-groep in West-Duitsland. De huiszoeking zou zijn verricht op verzoek van In terpol. De namen van de Nederlanders zijn op hun verzoek niet bekend gemaakt. Ze namen contact op met de letter kundige Gans van de Waarsenburg uit Maastricht, die secretaris is van de PEN-club Nederland. Zoals bekend raakte de voorzitter van de internatio nale PEN-club, de Duitse schrijver Heinrich Böll, betrokken bij de affai re. na zijn waarschuwingen tegen de in West-Duitsland ontstane hetze rond om het optreden van de Baader- Meinhof-groep. dit 'feest' geen boe, al was. als het om de dans gaat. de ovatie, die het echt paar Ebbelaar-Radius verwierf met het aan het 'feest' voorafgaande 'twi light' een even goede waarderingsme ter. Van Dantzig's 'Après visage' kreeg weinig bijval. Van Schayk heeft met zijn 'feest' een groter opgezet ballet gemaakt dan met zijn 'verleden tijd'. Hij heeft het toneel volgezet met meer dan twintig dansers, er is heel veel beweging, er is helaas ook veel geroffel van ballet schoentjes door pianissimo muziek heen. Maar daaraan kon Van Schayk weinig doen, dat is een kwestie van techniek van de dansers. Alexandra Radius daarentegen slaagde er zelfs ln op hooggehakte schoenen geluidloos te dansen. TOKIO De koersen op de Tokiose effectenbeurs zijn zaterdag sterker omlaag gegaan dan ooit tevoren. Als gevolg van het zweven van het Engel se pond was er een enorm aanbod. Bij het slot stond het gemiddelde op 3.421, een daling van 242. Slechts van enkele aandelen gingen de koersen iets omhoog. Beleggers verdrongen zich om hun aandelen te verkopen als gevolg van een toenemende speculatie dat de yen gerevalueerd zal kunnen worden of dat deze zal aiogen gaan zweven. Zij vreesden dat dit niet alleen van in vloed zal zijn op de toekomstige uit voer var. Japan, maar ook een domper zal zijn op het economische herstel dat zich juist had ingezet. Een hoge Japanse monetaire functio naris zei dat Japan mogelijk het zwe ven van de yen zal toestaan, indien de Westeuropese landen ook besluiten hun munteenheden ten opzichte van de dollar te laten zweven. Op een persconferentie zei de president van de centrale bank, dat Japan zal door gaan met interventie op de wissel markt om te voorkomen dat de waar de van de yen sterk omhoog gaat UTRECHT De christelijke gerefor meerde deputaten voor hulpverlening in pinnen- en buitenland hoopt bin nenkort ir. J. de Vries uit te zenden naar Celebes. Hij zal er een land- bouwpraktijkcursus opzetten voor de Toradja's. Ir. De Vries heeft zich gespecialiseerd in de tropische land- bouwhuishoudkunde. Hij deed prakti sche ervaring op in Suriname en werkte als teamleider bij een ontwik kelingsproject in Zambia. Mej. F. T. Brouwer, die vorig jaar werd uitgezonden om als onderwijze res te werken onder de Indianen van de Trio-stam in Suriname, heeft haar werk tijdelijk moeten onderbreken als gevolg van een malariaa-epidemie, waardoor zij ook zelf is getroffen. Bernard Winsemius beste beiaardier door Piet Visser HILVERSUM Helemaal zonder regen kon ook nu weer het Hilver- sumse BeiaardCouncours niet dqpr- gaan: de concerten in de iddag kwa men er nog droog af; bij de improvi satie-wedstrijd tussen 7 en 8 uur druilde er een mieserig motregentje over de klokkentoren, het raadhuis en do bomen eromheen. Onder die bo men bleef het net zowat droog, maar koud was het wel. Het heeft geen afbreuk gedaan aan dé prestaties op de klokken. In dit veer tiende concours concerteerden resp. Michel Gottmer, stadsbeiaardicr van Roosendaal en Etten-Leur, Albert Boon uit Waver bij Mechelen), He- leen v. d. Weel, beiaardierster van de Haagse St. Jacobstoren. Constant Versichel uit Zottegem (België) en Bernard Winsemius, cantor-organist te Amsterdam Alle vijf kwamen ze met een interes sant en gevarieerd programma voor de dag. de een wat meer afgestemd op de studierichting van Amersfoort, de ander naar de Mechelse smaak, maar allen degelijke klokkenspelers, die uit hun repertoire een smaakvolle keuze hadden gemaakt. Prijswinnaar was de laatste speler, Bernard Winsemius, die èn de (nieu- we( wisselprljs van 'Hilversum' (de Stichting Cultureel centrum 'Konin gin Wilnelmina', de gemeente Hilver sum. de Nederlandse Klokkenspelvere niging onder auspiciën van het Hol land Festival) èn de Improvisatleprijs van het Holland Festival volgens het snel besliste oordeel van de jury (Pe ter Bakker, Piet van den Broek en Willem Vogel) verdiend heeft gewon nen. Deze prijzen werden hem uitgereikt ln de burgerzaal van het raadhuis door burgemeester Platteel, die in zijn dankwoord de vervaardigers van de prijzen Chris Steenbergen van de wisselprljs en mevrouw Hil An- drlnga van de improvisatie-prijs en ook spelers en organisatoren met hartelijke woorden toeprak. DEN HAAG 'Er is geen sprake geweest van maatregelen om een vi sumplicht voor rijksgenoten in te voe ren, zo heeft minister Engels mij in een onderhoud de verzekering gege ven.' Dit verklaarde vrijdagavond de gevolmachtigd minister van Suriname, dr. J. D. V. Polane. 'Wel is', zo voegde hij er aan toe, 'door minister Engels ln een discussie met de desbe treffende vaste commissie van de Tweede Kamer over de migratie van Surinamers naar Nederland de vraag onder ogen gezien of het wenselijk is, dat een regeling in het leven wordt geroepen.' De Surinaamse minister zei verder, dat een speciale commissie, bestaande uit Nederlanders, Surinamers en An- tillianen, het migratieprobleem bestu deert. Op 13 april verklaarde minister Engels (CRM): 'Het instellen van een visumplicht voor de rijksgenoten heeft de hoogste urgentie.' Dit staat te lezen in het verslag van een mon deling overleg van de vaste commissie voor cultuur, recreatie en maatschap pelijk werk met minister Éngels, dat vorige week dinsdag verscheen. De Nederlandse minister verduidelijkte toen ook: 'Aangezien Nederlanders een visum nodig hebben om zich in de andere landen van het koninkrijk te vestigen, is bij de regeringen van die landen de vraag opgekomen, waar om Nederland niet eveneens visum plicht zou kennen voor rijksgenoten.' Ere-doctoraat voor prof. Van der Woude GRONINGEN De evangelisch-theo- logische faculteit van de universiteit van München heeft prof. dr. A. S. van der Woude, verbonden aan de rijksuni versiteit van Groningen, een ere-docto raat toegekend. Prof. Van der Woude is sinds 1960 gewoon hoogleraar in de Israëlische letterkunde, uitlegging van het oude testament en inter-testamen- tairo letterkunde. Het ere-doctoraat wordt hem verleend op grond van het door hem verrichte onderzoek op het gebied van de inter- testamelitaire letterkunde en de Dode Zee-rollen. De universiteit van Mün chen kent aan een aantal geleerden ere-doctoraten toe ter gelegenheid van het 500-jarig bestaan van de-universi teit. Prof. Van der Woude zal de bul en de bijbehorende onderscheidings tekenen op woensdag 28 juni in Mün chen in ontvangst nemen. 'VERONTSCHULDIGINGEN' In het verhoor waaraan de lei tijd' God de mens na zijn eten va per vrucht van de verboden boom a i werpt, want zoiets is dit toch, wi P«K de dingen nu steeds duidelijker, vorige uitspraken komen bij j-; voortschrijden van het gesprek i helderder licht. De laatste vraat de HERE God was: Hebt gij vf boom gegeten? Daarmee is 7*" eerste die concreet wordt in loog. die de zaken bij hun Jr|Q noemt. De mens heeft 't nog i %Cl maar gehad over vrees en naak maar nu moet de zaak waaronfQy gaat aan het licht komen. Maar d,J[ baar niet door de mens. God r de overtreding. En wat doet de i|Mqn Hij vlucht in de verontschuldigi week beweringen die hem van te vor ma g een minder ongunstig daglicht 4 ten stellen. De mens blijkt wer! Jj gevallen te zijn. Uit zijn staa oprechtheid en fierheid is hij y rQn len in een benauwde kleinzeestii Bij vlucht verder weg. 'De vrouv Gij aan mijn zijde gesteld hebt' klint ongelofelijk. Dit wordt ons teld onder de ogen van HeiligeR kan wat hebben. Zijn trouw ver eeuwigheid van onwaarheic klint in het antwoord van de iets van een nwovru van uc terugkaatsen val*1®1" beschufdiging. Een mooie hulp.® ger vrouw, die Gij mij gegeven hebt heeft gegeven en ik heb gei ,rekk igsscl tiet p ■den C. In Achter twee verklaringen aan de mens uiteindelijk tot een nei mededeling: ik heb gegeten. Op vraag aan de vrouw blijkt zij dez spoedig geleerd te hebben. Oo heeft iemand op wie ze de schuh J overladen: de slang. Dit alles gaa de HERE God niet voorbij. Het r"" woord komt straks. Eerst de sr. dan de vrouw en de man, in ol keerde volgorde dus. Ook hierF licht. Niet uit de woorden vaifP mens en zijn vrouw, maar uit handelwijze. Het kwade, de zonde, begin van alle ellende is vreemdPr™ diepste vreemd aan de mens. Hof bij hem aanhaakt, zal nooit geP® 1 kunnen worden, maar het komt'yp buiten, zelfs nog aan de slang voCs""e zullen we later lezen. (Genesis r 13). t in Jl Bie Dc [rooi [eer NED. HERVORMDE KERK. Berocfen i te Maarssen, drs. A. Noordegraactie Ede. Bedankt: voor Heemstede, M^ro Boogert te Hellendoorn. GEREFORMEERDE KERKEN: Bt 13.: pen: te Goes, kand. J. S. Ridderbdandi Kampen. I-V- d ^20.1 Van een verslaggever Cl DEN HAAG Onder protest Ll leden van de oppositiepartijen iL^J de Tweede Kamercommissie voorlCu derwijs het mogelijk gemaakt, mh^p ter De Brauws voorstel tot verho|j„e] van het collegegeld in de Kamei" behandelen. Leden van de PvdA. D'66, PP CPN hebben geweigerd het eim slag te ondertekenen waarmee] schriftelijke voorbereiding van di handeling wordt afgesloten. Maai meerderheid van de commissie oi tekende wèl, en dus is het eindvei officieel vastgesteld, zodat het ontwerp nu naar de Kamer kan. De commissieleden die niet tekenen, konden zich verenigen de gebruikelijke verklaring im eindverslag, dat de commissie dat de behandeling voldoende scl telijk is voorbereid. Zij vinden dat minister De Braun zijn antwoord op de in het voorl verslag door de commissie gest vragen voor een belangrijk deel is ingegaan. Bovendien kwam het woord van de minister erg laat: mige leden kregen het dondei voor het eerst in handen. C. rde BEVERWIJK (KNP) Overleg tussen de Kritische gemeente mond (GKIJ) en bisschop Zwartkruis van Haarlem heeft geleid de conclusie dat er gezocht moet worden naar 'wegen, waarlangs in de toekomst met elkaar in contact kunnen blijven'. Dit is zon< tijdens de viering van de KGIJ verklaard. De Kritische gemee r moet buiten verantwoordelijkheid van de bisschop werken weg ksu het huwelijk van voorganger Jan Ruyter. dic- llen Van de kant van de KGIJ is tijdens het beraad met de bisschop de sugges tie gedaan, een commissie van des kundigen van verschillende discipli nes te vormen, die onder andere als opdracht krijgt, te zoeken naar con crete vormen, waarin het te onder houden contact mogelijk zal zijn. Bis schop Zwartkruis heeft toegezegd, dit voorstel in de bisschoppenvergadering in te brengen. Verder zou de commissie volgens de KGIJ in opdracht van het bisschop pencollege eens moeten onderzoeken wat er op theologisch, maatschappe lijk, politiek en kerkelijk terrein bin nen vernieuwingsgezinde groeperin gen leeft aan legitieme en wellicht inhoudsrijke visies en actiemodellen, die voor de toekomst van kerk en samenleving van belang kunnen zijn. Als aanvulling op een eerder door bisschop Zwartkruis uitgesproken wenselijkheid, ook de leden van de KGIJ in het overleg over de nu bestaande situatie te betrekken, sug- viel gereerde de bisschop in het jon| TV gesprek dit te doen in een gehe P stemming. :ut ia?d fdl ,r 2E Wij menen dat dit voorstel afbi doet aan de serieuze behandeling a.Jt het punt van de gehuwde voorgan RT tijdens de laatste algemene verg! r; ring heeft gekregen, verklaarde "a bestuur zondag. Gistermiddag vertrok kardinaal de frink van Schiphol naar Rome, v tnsi gesprekken met paus Paulus en ai lingen van de Romeinse curie. Aar nomen wordt, dat de moeilijkhedei het bisdom Roermond sedert de noeming van mgr. Gijsen, in het zonder onderwerp van overleg zul zijn. Naar verluidt heeft kardir Alfrink in verband hiermee paus P ad: lus gevraagd, meer tijd voor het sprek uit te trekken dan het hl uur dat volgens de Romeinse etiqi «11 te normaal is voor een pauselijk derhoud met een bezoekende ka naai.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2