I De Zwarte Spin Afbraak als wissel op een onzekere toekomst m l LMPREMIERES VAN DEZE WEEK ,battoir Vijf' dringt niet door it kern van (beroemd) boek ie Concert for 4nglaDesh wr lil ÈJ Muziek en theater tot diep in de nacht 'Après Visage' als surrealistische tocht Gezin met moeite gered uit brandend café in Ter Apel Overval opgelost Ir/KWARTET VRIJDAG 16 JUNI 1972 Binnenland Knnsf T13 K13 t Vonnegut slecht gepeild Vonnegut, de beroemde Amerikaanse auteur van science fiction-romans, heeft "'off and on' drie- intig jaar gewerkt aan zijn boek over bet bombardement van Dresden, dat hij als Amerikaans bevangene meemaakte. Het grootste compliment dat hem gegeven kan worden is, dat het lijkt, bij liet zonder enige moeite in drie-entwinti g dagen heeft voltooid. Het combineert een bijzon- hgewikkelde intrige met een stijl zo sober, zo gewoon, zo schijnbaar nonchalant, zo meesterlijk hgetogenlieid dat men het in een paar uur gespannen uitleest en daarna zijn hele leven niet Vergeet. ifdpersoon van Slaughterhouse The Children's Crusade (Ab- fijf of de Kinderkruistocht) is 'ilgrim, een opticien uit het aanse Ilium, die is losgeraakt tijd, als het zo kunt noemen, enfct van heden naar toekomst, en naar het verleden, hij ziet >!yfcen dood en zijn eigen geboor- reizen in de tijd brengen hem de planeet Tralfamadore, waar it in een kooi wordt tentoons- tezamen met de filmster Mon- iidhack. Hij beleeft met haar itig geluk, zij baart hem zelfs ld. Maar tegelijkertijd is hij is, bij zijn vrouw en kinderen d keert hij terug naar Dres- lar hij als krijgsgevangene in achthuis het bombardement de, dat tweemaal zoveel doden eiste als de atoombom op Hiroshima. Hij ziet schoolkinderen die levend gekookt zijn in een watertoren. So it goes, zo gaat dat, zegt Vonnegut dan. Een van zijn kameraden wordt temid den van de smeulende ruïnes terecht gesteld, omdat hij een theekannetje heeft meegenomen. Zo gaat dat. Een halfkrankzinnige autodief uit Cicero zweert dat hij Billy na de oorlog zal afmaken en Billy, de tijdreiziger, weet allang dat dit inderdaad zal gebeuren. Zo gaat dat Als Billy na een vliegtuigongeluk zwaar gewond in het ziekenhuis ligt rijdt zijn vrouw, halfgek van verdriet, als een razende naar hem toe en verongelukt. Zo gaat dat. Billy's zoon, een nozem die voor niets wil deugen, komt bij de vermaarde Groene Baret ten terecht en wordt een oorlogsheld. augustus 1971 werd in Madison Square Garden in New York meert gegeven voor de vluchtelingen van Bangla Desh. Niet zó een concert: op het podium verschenen de reuzen van de pop- Ex-Beatle George Harison had het georganiseerd op instiga- n zijn vriend, de beroemde sita-speler Ravi Shankar en hij wist pat talent voor het goede doel in beweging te brengen. Onder ex-Beatle-drummer Ringo Starr. Zo gaat dat. Dit laconieke 'so it goes', het commentaar op alle gruwelijke, navrante, onzinnige gebeurtenissen, vormt de teneur van het boek. Het is een bedroefd boek. maar niet triest, je kunt er ook wel om lachen als je wilt. Billy Pilgrim, verwonderd en ver vreemd, aanvaardt alle dingen, ver draagt alle dingen, maar gelooft lang niet alle dingen. Hij heeft in Dresden en op Trafalmadore wel anders ge leerd. Het is ongebruikelijk om zo op het basishoek in te gaan, als er over de film geschreven dient te worden. Maar de zaak is: daar ontkom je bij Abattoir Vijf niet aan. Regisseur George Roy Hill (bekend geworden door Buten Cassidy and the Sundance Kid') heeft zichzelf maar eventjes een opgave gesteld toen hij dit boek ging verfilmen. Hij zal er zijn best wel voor gedaan hebben, het zal wel moei lijk zijn geweest om Dresden-van-voor- het-bombardement te doen herleven. (Praag bleek uitstekend geschikt) en om dat reizen in de tijd op het doek te verbeelden is ook geen kleinigheid. Het ongeluk wil, dat de moeite en de tijd, die bij Vonnegut zo rijkelijk vruchten afwierpen, Hill weinig heb ben gebaat. Hij wist niet door te dringen tot de kern van het boek. Hij is er niet in geslaagd Vonnegut's complexe denkwereld die door zijn Billy Pilgrim (Michael Sachs) na het bombardement van Dresden. schijnbaar nonchalante schrijfwijze doorzichtig wordt, in beelden over te brengen. Het is een oppervlakkige film geworden, mensen die Vonne gut's boek niet kennen zullen hem waarschijnlijk zowel onbegrijpelijk als kinderachtig vinden. Van Vonnegut's glimlach-vol-afgrijzen maakt Hill iets koddigs, of gewoon iets onzinnigs zon der meer. De scènes in Dresden zijn praktisch verwisselbaar met die in n'importe welke oorlogsfilm, zij dringen niet door tot hoofd en hart, zij geven geen idee van het afgrijselijke wat daar is gebeurd. Van Billy's huiselijke leven is een kluchtige farce gemaakt met maatschappij-kritische ondertonen. Zó eenvoudig is het bij Vonnegut niet. De sequenties op de planeet Trafalma dore zijn alleen aanvaardbaar omdat Montana Wildhack (Valerie Perrine) zo'n allerliefst wijfje is. De acteurs zijn het beste van de film: Michael Sacks heeft qua fysiek en mimiek alles meegekregen om Billy Pilgrim te zijn, hij had alleen zijn regisseur niet mee. En daarom is Abattoir Vijf eigenlijk alleen maar interessant voor fanatieke Vonnegut-fans. die toch wel eens wil len zien wat er nu van gemaakt is. W. Wielek-Berg Amsterdam-Alhambra 14 j. de grootsten der groten, Billy Leon Russell, Klaus Voor de popgroep 'Badfinger' en zo we nog wel even doorgaan, e shows waren binnen vier uur Ajocht, meer dan 40.000 mensen aanwezig. In de film die van nement werd gemaakt valt het 14,i rustig die menigte was. Hyste- Jexcessen, zoals in Woodstock pme Shelter, komen er niet in er wordt aandachtig geluisterd isciplineerd bijval betuigd. Het dat het publiek, ondanks het ruis, de grimmige werkelijk- Bangla Desh in het achter hield, maar het kan natuurlijk goed dat regisseur Saul Swim- de montage alle heibel en lis niet passend bij de gelegen- uit heeft geknipt. Harrison neemt het leeuwen- in de 'performance' voor zijn lg. Gestoken in een onberispe- pak, het golvende haar glan- het licht van de lampen, zingt !ah-Wah', 'My sweet Lord'. 'A- ^tn you all', 'Beware of Dark- vJ Vhile my guitar gently weeps', 7 omes the sun', 'Something' en Desh', het laatste speciaal t doel geschreven., Bob Dylan, «n voornaam zoals een eredoc- '[gevaarlijke kerels f kerels (in 'Vijf gevaarlijke i zijn onbeschoft en gemeen. )ven een postkoets, moorden en chten de knappe onderwijzeres, in de wildernis achterlaten. Zij gered en verzorgd door een ischaafde en lieve Apache. Dat een idylle maar blijft het niet. J samen gaan ze die vijf kerels Tia en zij schiet ze allemaal Soms lollig op de plee, soms ijk na castratie. En daar krijgt - i een flauwte en een verstands- tering van, zodat zij de mannen e 'posse', die ook achter de en aanzaten, niet kan beletten ■ouwe Indiaan af te maken. Het goed bedoeld voor die ene en slecht voor de slechte n, maar het is geen film die ie iets goedmaakt. Al spelen er western-bekenden als Henry .en Keenan Wynn in mee. Ron eeft het vreemde verhaal maar boeiend geregisseerd. (Amsterdam - Royal, 18 jr.) tor van de universiteit van Princeton betaamt, houdt zich aan zijn meest beroemde liederen: 'A Hard Rain's gonna fall', 'It takes a lot to laugh-It takes a train cry', 'Blowin in the wind' en 'Just like a Woman'. Zijn teksten zijn niet te verstaan, maar dat hoeft ook niet, want zijn fans kennen ze toch wel uit het hoofd. Billy Preston zingt, Leon Russell zingt en het is een mooi feest, dat grootheden die nog nooit eerder samen waren opgetreden (George Harrison en Bob Dylan) of wier wegen zich de laatste jaren scheidden (George Harrison en Ringo Starr) broederlijk verenigt voor het goede doel. De Harrison- Shankar-Swimmer activiteiten zullen waarschijnlijk al met al vijftien mil joen dollar opbrengen voor de UNI CEF, prachtig. Het is alleen jammer, dat tussen de opgetogenheid door beelden worden vertoond van sterven den in Bangla Desh. Niet omdat het publiek gespaard zou moeten worden, maar omdat de ellende van die men sen in opperste nood misbruikt wordt om een uitbundig gebeuren een vroom tintje te geven. Uitgehonderde skeletten, doodzieke, met zweren bedekte kinderen, midden tussen het applaus en het gejuich voor de superstars die klaar staan om hun nummer te brengen (al doen ze het voor die stumperds gratis) dat kin gewoon niet En de gruwel is dan ook nog zo zorgvuldig getimed, dat het de pret niet behoeft te drukken. W. W.-B. Amsterdam-Calypso Arnhem-Rembrandt Eindhoven-Rembrandt Den Haag-Asta Rotterdam-Cinerama, al De zwarte spin, eigenlijk de spin met het zwarte buikje, is in dit geval de gevreesde tarantula, die 'zelf ook weer een gevreesde vij and heeft: een wesp die hem met een welgemikte steek verlamt, zo dat hij machteloos levend aas kan worden voor de larven. Dat is al griezelig om vei*groot te zien. Nog griezeliger is het als een moorde naar, zonder de soort in stand te willen houden, maar uit lust, dezelfde methode toepast op vrouwen. We zien het hem, im de film een keer of vijf- doen, zonder te weten wie hij is. De jonge inspecteur weet het ook pas als hij zijn eigen vrouwtje op het nip pertje redt. Omdat er, in de verdor ven rijke kringen van Rome, bedro gen echtgenoten, jaloerse minnaars, afpersers, drug-handelaren, perverse- lingen, mode- en schoonheidsspecialis ten aan te pas komen, die allen wel wat te verbergen hebben, zijn er ver dachten genoeg om anderhalf uur te blijven raden. Regisseur Paolo Cava ra De Zwarte Spin heeft het ook spannend geheimzinnig gehouden, in een eigen stijl. Hij liet de camera vaak langzaam, en uit bij zondere hoeken, dwalen langs vele onderdelen, van barokke interieurs, gevaarlijke voorwerpen, een gemas seerde nymfomane, de poppen van een modezaak en de aansluipende ge varen. Hij liet, bij opwindende mu ziek, ook betekenisvol hijgen en kreu nen. Hij zette achtervolgeingen en levensgevaarlijke acties op een dak van een hoog flatgebouw bijvoorbeeld sensationeel m elkaar. En hij deed er gelukkig, voor de afwisseling, ook «ibeeldjes n! in-Luc Godard, door zijn experi- n bijna verdwenen uit de bio- i. komt terug met een gewone to, Tout va bien, met Jane inf Yves Montand, en Jean-Pierre als mede-auteur. ung Winston, van Richard At- hfough, met Simon Ward als de oorlogscorrespondent en aanko- politicus Winston Churchill, m 'P 20 juli in première in twee '"ipse bioscopen. Nuit Bulgare, van Mochel Mi- Continental Circus van Jéróme lusaz, Un Cave van Gilles 'er. Ca va, ga vient van Robert i zijn nieuwe Franse films die 51 ijs al goed ontvangen zijn. ode Rank, schrijver van zo'n ^pdvijftig misdaadromans en van filmscenario's, gaat nu zelf een n verhalen verfilmen, met Lino en Marie Dubois, e 'es Wat U Altijd Wilde Weten Sex heet de film die Woody vermoedelijk niet serieus, aan I «ken is. J' 'dré Delvaux, die Rendez-vous k ®aakte gaat, weer met Roger looi en Bulle Ogier, nog eens naar vroeger in Le Collier de t een avontuur van de gentle- 'breker Arsène Lupin. TER APEL Door een zware brand in Ter Apel is gistermorgen 'Bar 2000' voor het grootste gedeelte ver woest, terwijl twee andere percelen zowel vuur- als waterschade opliepen. Omtrent de oorzaak van de brand is nog niets bekend, doch deze is ver moedelijk ontstaan op de verdieping in het cafégedeelte. De familie Muës heeft zich slechts met grote moeite in veiligheid kunnen stellen. De barhouder sprong uit een raam van de slaapkamer. Zijn echtge note, die in verwachting is, durfde de sprong van enkele meters niet te wagen. Een combi-wagen van de Kon. marechaussee uit Ter Apel bracht uit komst. Men plaatse de auto onder het raam tegen de woning, waardoor mevr. Muës kon worden gered, evenals haar 2- jarig dochtertje. Zowel het café- als het woongedeelte brandde volledig uit. De schade die door verzeering wordt gedekt, bedraagt zeker 100.000 gulden. In Ter Apel beschouwt men het als een grote noodzaak dat de brandweer de beschikking krijgt over een ladder wagen. Dit temeer nu in Ter Apel steeds meer hoge gebouwen (o.m. be jaardencentra) verrijzen. MAASTRICHT De op 30 mei ge pleegde gewapende overval op een benzinestation in Maastricht, waarbij een bedrag van rond de 700 gulden werd buitgemaakt, is opgehelderd. De overvaller is de 19-jarige student B. H. uit Maastricht. Hij werd enkele dagen geleden aangehouden. Gisteren heeft de student bekend de overval te hebben gepleegd. Het wapen, waarmee hij de pompbediende bedreigde, blijkt een gaspistool te zijn geweest. rfTjtr -p door R. N. DEGENS DEN HAAG In tegenstelling tot de kilte, en daardoor ook de betrekkelijke stilte buiten op het Voorhout, was het in de lokalitei ten waar diverse openingsmani festaties van het Holland Festival zich afspeelden warm en propvol. Het is met de achttien programma's binnen en enkele dozijnen evenemen ten buiten de meest gecompliceerde opening geworden die het Holland Festival in zijn 25-jarige bestaan heeft meegemaakt. Er werd van het cul- tuurbewuste publiek wel zeer veel beweeglijkheid en aanpassingvermo gen geëist en de zich van de ene lokaliteit naar de andere spoedende menigte leverde een wonderlijk, en bepaald on-Haags schouwspel op. Een wonderlijk schouwspel was voor de meesten ook de uitvoering van Luciano Berio's 'Alez hop' dat zich, na de première van het ballet 'Apres viage' in de Koninklijke Schouwburg in aanwezigheid van o.m. prinses Bea trix en prins Claus afspeelde. Een zeer sterk stuk muziektheater met de maatschappelijke problematiek van de gedepersonaliseerde massamens als hoofdthema. Ongewoon en wat onbe grijpelijk voor de meete argeloze fes tivalgangers door de visualisering waarin cowns de verpersoonlijking van de massamens verbeelden en waarin Cathy Berberian op een vier- meter hoog wit gestoelte een soort vervreemdend nachtclub-muziekamuse- ment op de massa loslaat Met Michel Tabachnik als muzikaal leider en met het Residentie Orkest in het achterge deelte van het kale schouwburgtoneel, werd het toch een gebeurtenis die naar het eind toe steeds sterker de beklemming deed gevoelen die Berio als geëngageerd muziektheaterman hiermee heeft willen overbrengen. Daarna moest men zich dan haasten om bijvoorbeeld in Pulchri studio een sitar-concert door Ustad Vilayat Khan en Zamir Ahmen Khan bij te wonen. wat humor en ironie bij. Hij verwerk te het, al wel vaker en slechter ver filmde ooderwerp, op de persoonlijke manier van een goede regisseur, die hierna ook wel eens iets beters mag proberen. Hij werd dus de hoofdper soon van de film, waarin Giancarlo Giannini, Claudine Auger, Barbara Bouchet, en vele anderen, die wij niet kenden, hun rollen aardig spelen, en waarvan Lucile Laks het scenario schreef. B. Huising (Amsterdam-City, 18 DELFZIJL Waar eens een dorp leefde, ouderen hun werk deden, kin deren op straat speelden, resten nog slechts enkele ruïnes en een enkel (nog steeds) bewoond huis. Het plaatsnaambordje Oterdum staat er nu als een grafschrift bij. Oterdum ls zo goed als verdwenen. Het valt ten offer aan de industrie. De ruigte aan de voet van de dijk op de achtergrond is de plaats waar nog niet zo lang geleden een pitoresk hervormd kerkje stond. De rijk zelf is inmiddels op Deltahoogte gebracht. Hier en daar staat nog een leeg huis, waarvan de mureen leeg over de verlaten straten 6taren. Een steenworp van het zielto gende Oterdum is nog een dorp ge weest. Hcvekcs. Heveskes is nog ver der afgebroken dan Oterdum. De kerk. die men om zijn historische waarde hier heeft laten staan, zal als de voortekenen niet bedriegen uiteindelijk toch ook nog wel tegen de grond gaan. Nog weer een steen worp verder ligt Weiwerd. Sinds kort is bekend dat ook dit dorp tegen de grond zal gaan In Noord-Groningen, waar de Eemshaven in aanbouw is, wacht ook de onzekerheid wat de toekomst wordt van allerlei dorpen. Voorlopig is het nog niet zo ver, want nog steeds heeft geen fabriek besloten tot vestiging bij deze nieuwe haven die al zover gereed is dat met de bouw zou kunnen worden begonnen. De haven komt volgend jaar klaar. Maar daar kreeg men eerst zijn Berio- portie van Frans Bnieggen die, even als op andere plaatsen deze avond, de speciaal voor hem geschreven blok fluitcompositie 'Gesti' ten gehore bracht Met een door Bruggen zelf uitgesproken toelichting, die uiterma te nuttig was bij dit op ongewone speeltechnieken gebaseerde stuk. Inmiddels dromde men bij de ingang van de Kloosterkerk samen om te gaan luisteren en meedoen aan een raadselconcert waarbij men de thema 's kon raden (met de kans op een beloning) van de stukken van o.a. Frescobaldi, Sweelinck, Bach en Dur- fle, die door drie organisten werden gespeeld. Of men kon naar Kees Ot- tens befaamde Syntagma Musicum gaan luisteren, of naar een voorproef je van het nieuwe programma van Neerlands hoop in bange dagen, geti teld Plankenkoorts. Of men kon, later op de avond bij het Residentieorkest weer terecht voor de festival-compo nist van het jaar: Berio, wiens 'Sere nade 1' met Koos Verheul als fluitso- list, op het programma stond. Dit en nog heel veel meer speelde zich tot ongeveer een uur 's nachts af op en om het Voorhout in Den Haag, dat dit jaar was uitgekozen om van de opening van het Holland Festival een gebeurtenis te maken waar het pu bliek zoveel als mogelijk een beetje actief bij betrokken zou zijn. door HANS W. LEDEBOER DEN HAAG De opening van het Holland Festival was donderdag avond helemaal Luüiano Berio. Niet alleen in het concert van zijn werk in de koninklijke schouwburg, maar op de een of andere ma nier evenzeer in de dolle toestanden op het Voorhout. En zeker bij het Nationale Ballet, dat met 'Apres-vilage' het spit had af te bijten. Rudi van Dantzig heeft Berio's 'apres- volage' in ballet gevisualiseerd met op toneel, behalve zijn dansers, het hele residentieorkest met dirigent Michel Tabachik en Cathy Berberian als de vrouwenstem. Zoals voor de hand ligt werd deze visualisering een echt mu ziekballet, zelfs nu het ging om de vaak atonale en aritmische opeensta peling van klanken van berio's compo sitie. Van Dantzit denkt eerder beeldend dan abstract en het resultaat werd een wat surrealistische reis in het onderbewuste, uitlopend op een soort nachtmerrie, beleid door een 6laper in een glazen kamertje, rond een vrouw in een stoel, die ten slotte in die nachtmerrie wordt meegesleurd. Van Dantzig heeft zelf wel eens gezegd, dat hij het maken van een cheorefo- grafie ziet als beeldhouwen met le vend materiaal. 'Apres-visage' werd eerder zo'n stuk beeldhouwwerk dan, wat men van ballet zou verwachten; een stuk theater. Verstild met inge- Visie op Den Haag van vier schrijvers DEN HAAG Tijdens de openingsa vond van het Holland Festival heeft een stampvol Diligentia veel genoegen beleefd aan een schrijversmanifesta tie, waaraan Hella Haasse, Jaap Har ten, Remco Campert en Jan Wolkers medewerking verleenden. De laatste schrijver vertoefde uren eerder in Den Haag dan de anderen om in een boekhandel aan de Denneweg handte keningen aan fans uit te delen. Gerrit Bongers, die de vier inleidde, onderstreepte dat de vier schrijvers niet alleen staan in hun relatie tot Den Haag. Zo las hij een passage uit Bordewijks 'Karakter' voor, waarin deze auteur het ambtenarenibestaan heel raak typeert. Hella Haasse, wier toneelstuk "Geen bacchanalen' onlnags met veel succes door de Nieuwe Komedie werd opge voerd, zei, dat Den Haag door Louis Couperus het imago van het fin de siècle is geworden. De schrijfster ver telde dat zij Amsterdam 'letterlijk' heeft afgeschreven, nu zij sinds enke le jaren in Den Haag woont. Ze zei dat Den Haag een stad is die zich moet laten veroveren. 'Het is een vredelievende stad waarin de misdaad welig tiert.' Zij was van mening dat de industriële revolutie aan de stad voorbijgegaan ls. waar het vele bew aard gebleven groen op wijst De schrijver Jaap Harten, die ln 1954 met een dichtbundel debuteerde, ls werkzaam in het letterkundig mu seum in Den Haag. Hij hield een korte causerie over Den Haag en de misdaad naar aanleiding van saillante krantekoppen, zoals 'de Haagse TAARTMOORDó. Bloednacht in de Archipel', 'het lijk in de pakhuiskist' en "Keesje ging de beerput in'. Jaap Harten releveerde ook de befaamde moordzaak van blonde Dolly, die nooit is opgelost. Hij vroeg de heren boven de leeftijd van dertig jaar in de zaal op te staan en te beantwoor den waar zij op 30 oktober 19g9 (de dag van de moord) hebben gezeten. Vervolgens gaven Remco Campert en Jan Wolkers hun visie op Den Haag. In verband met de tijd konden wc beiden niet meer beluisteren. houden spanningen, soms gevaarlijk balancerend op de rand van de hyste rische raelodramatiek, maar toch nog netkoel genoeg om niet van die rand af te duikelen. Met goed op de plan ken gezette dansers in bewegingen die in het begin wat wonderlijk kronkelig aandoen maar die allengs aan duide lijkheid en een hoge mate van expres- sieviteit tonen. Waarmee in feite een kringetje wordt gesloten met herinne ringen aan de tijd tussen de beide wereldoorlogen, toen bewegingsexpres sie het aanzien gaf aan een pril begin van wat nu modern ballet wordt ge noemd. Het nationale ballet komt dinsdaga vond in de Rotterdamse schouwburg, donderdag 22 juni in Scheveningen en zaterdag 24 juni in de Stadsschouw- bnig te Amsterdam. Renato Capecchi bezong het leven DEN HAAG De Internationale be faamde bariton Renato Capecchi heeft het Diligentia-publiek kostelijk ver maakt met zijn programma getiteld 'Aria's met het dubbele hart'. Het leven van morgenrood tot avond in verschillende levensstemmingen be zongen in een lange reeks van liede ren van Tosti, Frontini en tal van andere Italianen. Capecchi is niet alleen een zanger van groot formaat, hij is tevens voortref felijk acteur. Dit programma brengt hij tezamen met pianiste Enza Ferrari en dit charmante paar wist het pu bliek op humorvolle, speelse en sfeer volle wijze bezig te houden. Een te rugblik naar een romantisch verleden gepresenteerd door een vocalist, die ook op dit festival heeft bewezen van ongekende klasse le zijn. Het voltalli ge publiek was uitbundig in waarde ring. Mondriaan-teritoonstelling in Haags gemeentemuseum DEN HAAG De unieke Mondriaan- collectie van het Haagse gemeentemu seum is tot 25 september in een vleugel van het Berlagegebouw aan de Stadhouderslaan in de residentie te bezichtigen. Het is de grootste collec tie werken van Mondriaan ter wereld, de meest gevarieerde en de meest afgewogene, aldus mr. drs. L. J. F. Wijsenbeek, de directeur van het Haagse Gemeentemuseum, die de ten toonstelling dan ook uniek noemde. Piet Mondriaan werd 100 jaar geleden in Amersfoort geboren. Het Haagse Gemeentemuseum kreeg vorig jaar door een legaat van S. B. Slijper 182 schilderijen en tekeningen in bezit. Met de 75 werken die het museum bezit, zullen deze schilderijen en te keningen thans worden geëxposeerd. Mondriaan studeerde en werkte in Amsterdam, vestigde zich in Parijs en ging vervolgens naar Londen en New York. In deze laatste stad over leed de kunstenaar in 1944. De expositie is zo opgezet dat alle ontwikkelingsfasen van landschappen tot zuiver abstract zijn te volgen. Een overzicht van Mondriaans leven met behulp van foto's .sten vormt de inleiding tot de e- sitie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 13