Geweldloosheid
wordt naief
in Zuid-Afrika
Lessen in verzoening uit Soedan
Lof voor vernieuwing
in Nederlandse r.k. kerk
Trouw
Kwart a t
uw probleem
ook het onze
vandaag
Opnieuw geding om
Breda's gymnasium
Auto tegen boom: dode
Beroepings-
werk
Voor ambtenaren
volgend jaar
meer vakantiegeld
Boekenetalage
TROUW/KWARTET WOENSDAG 14 JUNI 1972
Bisschop Zulu zept:
KAAPSTAD (EPS) De bisschop van Zululand, ds. Alphaeus Zulu,
een van de presidenten van de wereldraad van kerken, die een ver
klaarde tegenstander was van het programma tegen het racisme,
heeft in een herdenkingsrede aan de universiteit van Kaapstad ge
sproken over de onvermijdelijkheid van geweld in Zuid-Afrika.
Kerk Binnenland T2
*De hardheid van de discriminatie
maakt dat iedere zwarte die nog ge
looft in de effectiviteit van geweld
loosheid een simpele, en naïeve in
druk maakt', zei hij. 'De zwarte Zuid
afrikanen hebben de wil om vrij te
worden en het lijdt geen twijfel of
deze wil zal overwinnen, de vraag is
slechts of dit met of zonder geweld
zal geschieden. Inderdaad hebben
sommige zwarten kracht geput uit de
waardering voor hun humaniteit van
de zijde van de blanken. Maar het zou
een ernstige fout zijn te menen dat
zo'n houding de schreeuwende discri
minatie zal overleven. Verantwoorde
lijke blanken hebben verklaringen af
gelegd en wetten in werking gesteld
die de haat hebben binnengehaald en
bitter ressentiment hebben opgeroepen
in Iedere zwarte man die zichzelf
respecteert', aldus de bisschop.
De bevrijdingsbewegingen zijn betrok
ken in een worsteling 'om de zwarte
Zuidafrikanen een vrijheid te geven
die zij nog nimmer bezaten'. Er zijn
ln Zuid-Afrika maar weinig blanken
te vinden voor geweldloze veranderin
gen en er is geen reden waarom er
meer interesse voor geweldloze wegen
zou bestaan bij zwarten, aldus bis
schop Zulu.
Dr. Blake
Dr. Blake, de secretaris-generaal van
de wereldraad van kerken, heeft over
deze zaak verklaard: 'De publieke opi
nie zowel in Zuid-Afrika als in de
buitenwereld is geschokt over de wij
ze waarop de Zuidafrikaanse politie
heeft gereageerd op de vreedzame de
monstraties van blanke Zuidafrikaanse
studenten tegen de raciale ongerech
tigheid in hun land'. 'Het binnendrin
gen van de politie ln de kathedraal
van Kaapstad en haar veronachtza
ming van een lange en gerespecteerde
traditie die de kerk als een uitwijk-
Generaal kapucijnen:
UDENHOUT (KNP) Pascal Rywalski, generaal der paters kapu
cijnen uit Rome, heeft bij de opening van het provinciaal kapittel van
deze orde in Udenhout (N.-B.) zijn hoge waardering uitgesproken
voor het pionierswerk, dat door de Nederlandse kerkprovincie wordt
verricht in dienst van de wereldkerk.
Bisschop Alphaeus Zulu van de anglikaanse kerk in Zuid-Afrika
(links), in gezelschap van de Amerikaanse presbyteriaanse zendeling
dr. John Coventry Smith. Beiden werden te Uppsala (1968) in het
presidium van de wereldraad van kerken gekozen.
plaats erkent, geeft blijk van weinig
gevoel. De arrestatie van de deken
van de kathedraal samen met twee
andere geestelijken op de trappen van
het kerkgebouw heeft zelfs diegenen
doen opschrikken die conservatieve
aanhangers van wet en orde zijn. De
kerken, die bezorgd aanzien hoe de
overheid bij wijze van routine alle
oppositie tegen haar racistische poli
tiek als communistlsch-geïnspireerd
afdoet, zullen duidelijk moeten maken
dat de gehele kerk en de gehele
universitaire gemeenschap de Afri
kaner universiteiten inbegrepen
met afschuw vervuld zijn over deze
politie-acties tegen studenten wier
enige misdaad is, dat zij publiekelijk
uiting geven aan hun solidariteit met
verdrukten'. Aldus dr. Blake
'De Nederlandse kerkprovincie deelt
ergens het lot van de astronauten, die
ten bate van degenen die thuis rustig
aan de televisie het waagstuk in de
ruimte gadeslaan, het risico op zich
nemen voor de mensheid een nieuwe
horizon open te leggen', zei hij.
Pater Rywalski was van mening, dat
de Nederlandse kapucijnen aan de
vernieuwing binnen de Nederlandse
kerkprovincie actief moeten deelne
men. 'Het vertrouwen op de leiding
van Gods geest, die in de huidige
wereld en kerk waarschijnlijk meer
werkt en geschiedenis maakt dan ooit,
geeft ons zekerheid in deze onzekere
experimenten'.
De generale overste schonk zijn ver
trouwen aan de verschillende groepe
ringen binnen de Nederlandse kapu
cijnerorde, aan hun pluriformiteit,
hun creativiteit, hun dynamiek en
hun experimenten. Zoals hij voor
zichzelf niet het monopolie van de
volle waarheid meende te mogen opei
sen, stelde hij, dat de verschillende
mentaliteiten binnen een kapucijner
gemeenschap ieder slechts brokstuk
ken van de waarheid bezitten, die
elkaar moeten aanvullen.
Alle ruimte
De kapucijnerorde in Nederland geeft
alle ruimte aan allerlei vernieuwings
pogingen van kerk en orde. Zo leven
De redactie behoudt rich bet recht voor om
ter opname la deze rubriek ontvingen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ
fiubllkatle wordt met de naam van do
nzender ondertekend. Brieven kunnen wor-
den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken.
secretaris van de hoofdredactie van Trouw-
Kwartet. Postbua 859. Amsterdam.
Prof. Van Niftrik
Prof. Van Niftrik heeft volgens een
verslag ln Trouw/Kwartet van een
gesprek tussen het breed moderamen
der hervormde synode en de hoofdbe
sturen van de gereformeerde bond en
de oonfessionele vereniging een plei
dooi gevoerd voor de actualiteit der
belijdenisgeschriften en daarin gezegd
dat 'wij' alleen maar staan voor oude
problemen in nieuwe gedaanten, die
wij moeten verwoorden in deze tijd'.
Ik heb geprobeerd te begrijpen wat
hiermee kan zijn bedoeld. 'Verwoor
den' zal wel slaan op problemen en
niet op gedaanten, maar dan betekent
het: formuleren. Omdat een nieuwe
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Dagelijks besluun B. Bol, Den
Hoog; dr. E. Bleumink. Poters-
walde: rnr. C. C. van Dom,
Nootdorp; W. A. F'bbe, Rotter
dam: J. lonser. Utrecht; drs. J.
W. de Pous. Den Hoog; J. Smol-
lenbroek. Wassenaar.
Overige leden van het algemeen
bestuur: K. Abmo, Amsterdam;
H. A. de Boer, IJmuiden; Th.
Brouwer, Assen.- mr. dr. J. Don-
ner. Den Hoog; J. van Eibergen,
Schoorsbergen; mr. K. von
Houten. Wageningen; ds. O. T.
Hylkemo. Bt!lhoven: Joe. Huijsen,
Delft: mevrouw M. C. E. Klooster-
mon-Fortgens. Voorschoten: me
vrouw J. G. Krooyweld-Wouters,
Heerhugowoard; prof. dr. G. N.
ds. F. H.
og: H. de
Mooij. Rijnsburg: prof. dr. G. C
von Niftrik, Amsterdom; H. Ofte-
vonger. Buitenpost; mr. dr. J.
Omga, lunferen; dr. A. Veerman,
R-isw,,k (Z-H): H. H. Wemmers,
Den Hoog; drs. R. Zijlstro, Ooster-
lond (Zld).
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J. de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bank;
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.
formulering van een probleem een
nieuwe probleemstelling oplevert,
komt hij echter met zich zelf in
tegenspraak: het probleem moest im
mers het oude blijven. Ik kom er niet
uit; in beginsel vragen problemen om
een oplossing en niet om verwoor
ding, gedaanten om herkenning of
ontmaskering en evenmin om ver
woording. Is het een wonder dat hij
zelf moest constateren dat breed-mo-
deramen-lid Posthumus Meyes hem
niet heeft begrepen en dat ene W. F.
Hermans graag spreekt van 'dominees
en dat soort vage mensen'? Prof. Van
Niftrik doet er goed aan ook zijn
eigen woorden recht te snijden.
Luxemburg (Strassen)
R. G. Groeneboer
Rusland en de joden
Herinnert u zich nog, dat Vara's 'Ach
ter het Nieuws' enige dagen geleden
een anti-zionistische film van Russi
sche makelij uitzond, waarin o.a. aan
het woord waren ontevreden Russen
en Georgiërs, die naar het beloofde
land waren geëmigreerd? Deze zitten
nu in Wenen op terugreis van Israël
naar de Sowjet-Unie. Joodse landgeno
ten worden via de in Wenen vertoe
vende 'spijtoptanten' gewaarschuwd
niet naar Israël te emigreren, want
vertelde er één met veel bravour, dan
kan men het beloofde land (Israël)
nooit meer verlaten. Dat hij dit ech
ter heel rustie ln Wenen kan zeggen
logenstraft natuurlijk het tegendeel
hiervan. Zeker, de Sowjet-Unie laat de
laatste tijd Joden naar Israël emigre
ren, maar waarom is de houding van
het communistische regiem niet men
selijker in deze? Beweerd wordt n.l..
dat geen toestemming voor emigratie
wordt verleend aan volledige gezin
nen, want in de meeste gevallen moet
of één van de ouders of één van de
kinderen achterblijven. Waarom? Ik
noem dit een mensonterende behande
ling. Ik doe dan ook een dringend
beroep op onze regering haar misnoe
gen over dit Russische wangedrag ter
plaatse waar dit behoort kenbaar te
maken. Hopelijk zal dit protest dan
kunnen bijdragen tot een humaner
emigratiebeleid voor alle Russische
Joden die zulks wensen.
Utrecht
D. C. J. Oosting
Ongegrond
Mr. L. van Heijningen ls het slachtof
fer geworden van tendentieuze en
foutieve berichtgeving. Zijn zorg om
de Wereldraad en diens secretaris ge
neraal (mei 5) is daarom, althans in
dit geval, ongegrond. Dr. Blake heeft
nooit gezegd: 'Het evangelie heeft af
gedaan. Het is nu de tijd om geweld
te gebruiken.' 'Dat citaat is verzon
nen. Het komt uit materiaal verspreid
door ds. Wurmbrand, de leider van
'Jesus to the Communist World Inc.'
(zie no. 4 1971). Wurmbrand citeert
L'Homme Nouveau (17 Jan. 1971). Dit
laatste blad citeert de documentatie
dienst van het Oecumenische Patriar
chaat. Episkepsis no. 19. 1970) Ten
slotte b ijde bron aangeland vinden
wij inderdaad een citaat van dr. Blake
en wel uit zijn brief aan de Duitse
kerken (nov. 1970). Het originele ci
taat luidt: 'Tot en met vandaag heeft
de Wereldraad altijd geweigerd ge
weld te aanvaarden als een middel om
conflicten op te lossen'(l) Dat het
evangelie heeft afgedaan staat nergens
en komt uit de duim van de schrijver
in l'Homme Niveau. De tweede zin is
precies omgedraaid. Toen ik de orga
nisatie van ds Wurmbrand op dit
foutieve citaat wees en om rectificatie
vroeg, werd mij geantwoord dat dit
niet werd gedaan. Het citaat blijft
sindsdien circuleren. Waarvan acte!
Wat mr. Van Heijningen verder over
de Wereldraad schrijft is uiterst ten
dentieus geformuleerd en berust ho
pelijk ook op verkeerde berichtgeving.
De Wereldraad heeft een Speciaal
Fonds, van waaruit giften worden ge
geven aan anti-racistische organisaties,
voor hun humanitaire programma's.
Of zulke programma's voor of tegen
westelijke landen zijn speelt in een
wereldorganisatie geen grote rol. Or
ganisaties die tegen de staat Israël
zijn gericht worden door de Wereld
raad niet gesteund. Uiteraard is de
Raad betrokken bij de hulpverlening
aan arabische vluchtelingen die in
kampen zijn ondergebracht. Daartegen
wordt vanuit Israël geen bezwaar ge
maakt
Genèvs
A. H. van den Heuvel
mi
Brieven «He niet zijn voorzien van naam en
adres kannen niet In behandeling worden
genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar In verband
staan moeten ln afzonderlijke brieven worden
gesteld. Per brief dient een gulden aan post
zegels te worden Ingesloten. Adres: redactie
Trouw-Kwartet, postbus 948, Rotterdam.
Vraag: Hoe behandel Ik een vuil ge
worden schilderij?
Antwoord: Als het een waardevol
schilderij ls, moet u zelf alle behande
lingen achterwege laten en een res
taurateur inschakelen. Als u het zelf
aandurft, kunt u het schilderijtje met
een doorgesneden rauwe aardappel be
werken. Steeds een plakje eraf snij
den en een nieuw vlak gebruiken. Na
de bewerking kunt u het schilderijtje
opnieuw vernissen. De ingrediënten
kunt u kopen bij een zaak waar men
de benodigdheden voor kunstschilders
verkoopt.
Vraag: Een lezer met een franse naam
wil meer weten over z'n voorgeslacht.
Antwoord: We verwijzen hem naar de
registers op de zg. Fiches Wallonnes.
die men kan bestuderen in de leeszaal
van het Genealogisch Museum Nassau-
laan 18, Den Haag. Deze Fiches-kaar
tjes gaan terug tot 1685 en zijn gericht
naar de eerstbekende en zuiverste
naam van de betreffende Franse fami
lie. De Hugenotennamen zijn op de
wonderlijkste manieren verbasterd en
vertaald. De Fiches hebben betrek
king op de Lage landen, of diverse
Franse siteden, op Berlijn, maar ook
op de West (Paramaribo). Als Vriend
van de vereniging van het Genealo
gisch Museum kunt u daar gratis
'snuffelen' (per jaar kost u dit
22,50, inclusief het jaarboek). Als
niet-vriend betaalt u daar 2 per
dag.
Vraag: Bestaat de mogelijkheid om
regelmatig adressen en gegevens be-
flats in aanbouw te ontvangen?
Antwoord: Er is een lijst, waarop
men zich kan abonneren mét onregel
matig uitkomende supplementen. Dit
is een zeer kostbare publikatie. Men
kan deze lijst inzien in de bibliotheek
van de Nationale raad van maatschap
pelijk welzijn (Eisenhowerlaan 146,
Den Haag).
Vraag; Een lezeres zou gaarne de
tekst hebben van een versje waarvan
het eerste couplet luidt: In mijn ka
mer hangt een plaatje, waarop deze
woorden staan, die er mij steeds aan
herinneren: God moet steeds voor al
les gaan.
Vraag: Wij ontvingen van verschillen
de kanten het verzoek medewerking
te verlenen bij het opsporen van
uitgeleende boeken.
Antwoord: Deze rubriek zou veel te
lang worden. Kijkt u in uw boeken
kast, want daar staan ze, al die door u
vergeten dierbare eigendommen van
uw vrienden.
Vraag: Op een programma van een
concert vond ik het woord Bratsche.
Wat is dat?
Antwoord: De Duitse naam voor alt
viool.
door H. Biersteker
Het is de moeite waard om nog eens na te gaan
ning tussen de Soedan en haar opstandige Zui-
wat de ingrediënten zijn geweest van de verzoe-
den die resulteerde uit de geheime besprekingen in
Addis Abeba eind vorig jaar. Of, nog meer
toegespitst: hoe is het mogelijk dat een kerkelijke
organisatie in casu de wereldraad als
bemiddelaar aanvaard wordt in een 17 jaar duren
de burgeroorlog die vaak is afgeschilderd als een
strijd tussen islamieten en christenen, tussen
Arabieren en Afrikanen? Vooral nadat in 1964
alle buitenlandse missionarissen en zendelingen in
uid-Soedan het veld moesten ruimen leek de rol
van de kerken hier geheel te zijn uitgespeeld.
R.K. pristers publiceerde een 'zwartboek' over
een niets-ontziende geforceerde analisering en is
lamisering van het Zuiden vanuit Khartoem. De
sympathie van de kerken ging blijkbaar helemaal
naar de Anya Nya, de verzetsbeweging in het
zuiden. En menigeen riep dat de kerken wel veel
lawaai maakten over blank racisme maar onder
tussen de arabieren hun gang lieten gaan tegen
de zwarte christenen in het zuiden.
Terwijl Interchurch Aid volop betrokken was bij
de zorg voor de vluchtelingen uit Zuid-Soedan
probeerde de CCIA (Commission of the Churches
on International Affairs) van de wereldraad zich
een helder beeld te vormen van de ware toedracht
in Soedan. Uit een document dat daarover werd
samengesteld blijkt achteraf hoezeer dit nodig was
alvorens Iets te ondernemen. Zoals in zovele
Afrikaanse landen kwam het Britse kolonialisme
in de tweede helft van de vorige eeuw binnen
onder het motto van de uitbanning van de
slavernij. Van 1902 af voerde het een gescheiden
bestuur over Noord- en Zuid-Soedan, waarbij het
Zuiden als een verwilderde achtertuin werd be
schouwd. Het was meer een degradatie dan een
bevordering om daar als bestuursambtenaar heen
te worden gestuurd en je delegeerde maar
zoveel mogelijk aan de onderscheidene zendingsge
nootschappen en missiecongregaties, die elk hun
eigen afgepaalde gebieden hadden.
Isolement
Daarmee begon een halve eeuw van isolering die
de staatkundige eenwording na de onafhankelijk
heid van Soedan in 1956 zo bijzonder moeilijk zou
maken of zij nu goedschiks of kwaadschiks
werd nagestreefd. Uit het document van de CCIA
blijkt hoe vaak het goedschiks is geprobeerd: in
1947 bij een ontmoeting in Juba de stad waar
nu de nieuwe regionale regering voor Zuid wordt
gevestigd in 1956 toen een grondwet ontwropen
zou worden die een federale structuur moest
garanderen, in 1965 op een ronde tafelconferentie,
nadat het regiem van generaal Abboud (dat het
leger op het Zuiden had losgelaten) onder een
algemene staking in het noorden was bezweken,
en in 1969 toen El Nimeiri aan de macht was
gekomen en de Anya Nya voor een gesprek
uitnodigde onder toezegging van regionale autono
mie binnen een socialistische staat.
Missie en zending
Opmerkelijk is telkens weer dat een bewind dat
er hard tegenaan ging in het Zuiden om deze en
om andere redenen ook veel tegenkanting kreeg
in het Noorden. Verder valt op, dat het verzet
van vooral de katholieke missionarissen en van de
zendelingen der Southern Presbyterians tegen het
bewind in Khartoem begon nadat in 1957 de
overheid meer toezicht wilde op hun scholen in
er in ons land verschillende experi
mentele gemeenschappen van paters
en broeders kapucijnen, die op nieu
we manieren het oude franciscaanse
ideaal proberen te verwezenlijken. In
Amsterdam kennen zij bijv. de
arbeidersfraterniteit (broederschap),
in de Haagse schilderswijk
een kleine leefgemeenschap, die in
alle stilte werkt, en nieuwe leefge
meenschappen in de Tilburgse nieuw
bouwwijken. Bekend is vooral de com
mune van de Utrechtse Androsdreef,
waaraan enkele kapucijnen deelne
men.
Het provinciaal kapittel der kapucij
nen duurt tot vrijdag. Dan zal het
ook een nieuw bestuur kiezen voor de
Nederlandse provincie, die thans ge
leid wordt door pater dr. Alfred van
de Weyer.
Pater Rywalski, sedert 1970 generaal
der kapucijnen, is Pool van origine,
maar heeft vrijwel zijn hele leven in
Zwitserland gewoond, waar hij ook
deel uitmaakte van de Zwitserse pro
vincie der kapucijnen.
Van een correspondent
BREDA Het actiecomité van ou
ders van het Bredase gymnasium Ype-
laar heeft opnieuw een kort geding
aanhangig gemaakt tegen het bestuur
van de school. Het actiecomité zegt
over aanwijzingen te beschikken dat
het bestuur na het verbod van de
rechter naar andere wegen zoekt om
een fusie door te drukken
Nadat ouders en leerlingen in mei te
weten kwamen dat het bestuur van de
Ypelaar plannen had om de school op
te heffen en deze te laten opgaan in
een scholengemeenschap, gingen ze
tot acti over. De lperlingen bezetten
het schoolgebouw en de ouders vere
nigden zich jn een actiecomité, dat
door een kort geding het bestuur
dwong van de fusie terug te komen.
Het tweede kort geding dient vrijdag
16 juni om twee uur 's middags voor
de president van de rechtbank in
Breda.
Van een correspondent
HILVERSUM Tussen Hilversum en
Utrecht is een personenauto met gro
te snelheid tegen een lantaarnpaal en
tegen een boom gebotst. De bestuur
der, de 21-jarige B. J. Vermeulen uit
Utrecht, werd op slag gedood. Een
mede-lnzlttende werd zwaar gewond.
SLAPERIGHEID
Het mag misschien bekend wfht
verondersteld dat de Deense the<^pv
filosoof Soren Kierkegaard zi<#
zijn tijd inspande om christened,
mogelijk uit hun diepe slaap te ue
ken. Die slaap werd niet weinig n
oorzaakt door een dode orthodfn
een orthodoxie die aan de eisen .j
het evangelie meende te voldoen
precies en letterlijk de oude for lig
ringen van de leer der kerk te h
len. Hij wilde daarom geen pred rei
worden (ook om andere redenendk
stelde zich terzijde op om met ila
indringende vragen zijn medech W'
nen aan het denken en hopelijk ng
het christelijk existeren te 1
Over de diepe slaap van de christ rei
van zijn dagen nadenkend haaljt
dan een bijzonder opmerkelijk tnd
beeld aan. Hij vertelt van een i rei
nen-stam in Amerika die dermati rei
perig van aard was, dat de jezul tw<
missionarissen die onder hen wei et
zich genoodzaakt zagen om midd ing
de nacht aan een grote bel te tri de
om mannen wakker te maken kt
zodoende aan hun echtelijke verj ni
tingen herinnerd moesten wo re
Een misschien wat schokkend fasi
beeld en bepaald door de situatie lij;
anderhalve eeuw geleden, 't li rd
moeilijk in te denken dat missiën
sen in deze tijd van armoedt .e(
gebrek onder velen in Zuid-Am ltv
zich nog geroepen voelen om dei
ke dingen te entameren. Al erf'
vermeldde ik hier het groot atne
'kinderen zonder ouders' in de
nl. zesduizend. Maar goed, die iL
righeid dan, want daar ging het
Ik vraag mij wel eens af welke fl
in staat zal zijn om ons samei.
onze slaap te wekken.
m
Samuel Amissah, een van de Afrikaanse
kerkleiders die als getuige het verzoenings
akkoord in Soedan tekende.
het uiden. Na bijna een halve eeuw lang de
enige opvoeders in het Zuiden te zijn geweest
konden zij zich zoiets (dat nu eei algemeen beeld
is in de Afrikaanse landen) niet voorstellen. De
regering daarentegen was erop uit om de onder-
wijsstandaard in het Zuiden gelijk te trekken met
die in het noorden en zei telkens weer het
godsdienstonderwijs op deze scholen te willen
garanderen. De publicaties van zending en missie
in het Zuiden gaven voedsel aan het verwijt van
de regering in Khartoem dat zij de angstaanwak-
kerden onder de bevolking voor een arabische
overheersing uit het Noorden. Dat was de reden
waarom alle buitenlandse zendings- en missiewer
kers in 1964'het land uit werden gezet. Tegelijker
tijd verklaarde de regering echter dat Soedanese
dominees eventueel zelfs met financiële tegemoet
komingen van de staat hun arbeid zouden kunnen
voortzetten. Daarmee wilde het bewind zijn ge
hechtheid aan de vrijheid van godsdienst bewij
zen, die het overigens in de voorgaande jaren niet
erg geloofwaardig had gemaakt.
Het beeld van de burgeroorlog dat de CCIA zich
verschafte was in elk geval genuanceerder en
daardoor hoopvoller dan de vele aanklachten de
den vermoeden.
De belangrijkste stimulans voor de verzoening is
volgens insiders geweest de vrees voor toenemen
de buitenlandse inmenging de Russen in het
noorden en Israël en (op afstand de Amerikanen)
in het Zuiden. De wereldraad voorzag in de
behoefte aan een bemiddelaar die geen staatkundi
ge organisatie was. Wordt zo'n geschil bijvoor
beeld voorgelegd aan de VN dan krijgen opstandi
ge groepen al gauw de status van een soort
regering die daarmee erkend is en dat wilde de
Soedanese regering tot alle prijs voorkomen. De
Werelraad had inmiddels goede papieren gekre
gen, voor het Zuiden vanwege zijn werk voor de
vluchtelinen, voor het Noorden door zijn reser
ves tegenover de Biafraanse afscheidingsbeweging
in Nigeria, en voor beide partijen door zijn
antiracisme-programma. Zo kon de CCIA samen
met de Afrikaanse Raad van Kerken de rol van
vroedvrouw spelen bij het voorlopig akkoord dat
een streep zette achter deze burgeroorlog.
Tijd was rijp
'Wij zien het niet als een prestatie. Maar door het
nauwkeurig volgen van de toestand wisten we het
moment waarop de tijd rijp was om erin te
springen', zei een van de aanwezigen bij het
informele overleg in Addis Abeba in november
vorig jaar. 'We waren er wel duidelijk bij nodig
want de partijen wisten niet eens hoe ze elkaar
zouden begroeten. We hebben ook herhaaldelijk
het beeld dat ze van elkaar hadden, moeten
corrigeren. Zelfs ln de hitte van de discussies zijn
en wederzijds nooit beschuldigingen van gods
dienstonderdrukking geuit'.
Op de vraag of er geen buitenlandse mogendhe
den waren die uit eigen strategische overwegingen
belang hadden bij het mislukken van het overleg
zei hij: 'Ze hebben de verzoeningswil bij beide
partijen onderschat. Ze gingen er veel te gemak
kelijk van uit dat het nooit zou lukken en ze zagen
ons als een stelletje wereldvreemde idealisten
Toen ze in de gaten kregen dat het echt wat werd
•was het te laat om er nog iets aan te bederven.
Ook de Chinezen moeten erg verrast zijn geweest.
Ze lezen op het ogenblik alles wat ze kunnen
krijgen over de wereldraad. We voldoen namelijk
niet aan het etiket dat ze ons altijd hebben
opgeplakt, namelijk dat we een Russisch-Ameri-
Icaans consortium zijn'.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Zuidland kand. G.
d. Graaf te Utrecht; te Odoori
thermond W. Burghgraaf te Fe)
te Ede C. J. Amesz te Capelle
IJssel.
Aangenomen: naar Schoonhovi
Broekhuis te Onstwedde; naar 1
water A. Gooij er te Delft
Bedankt: voor Den Haag-Looi
J. Veen endaal te Haarlem-S
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Maarssen E. C. KlP. 1
Vroomshoop; te Ter Aar J. Be* r
te Onderdendam; te Oudewater Joe
Munnik te Bruchterveld. n
Benoemd: tot adjunct-directeur i
het psycho-analystisch instltuu ie
Amsterdam F. R. M. Albers, 1 #1
godsdienst te Amsterdam-Z. iS(
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) er<
Bedankt: voor Heemstede J. C. J)n
te Velp (buiten verb.)
CHR GEREF. KERKEN ld
Beroepen: te Gorinchem Th. Rw(uc
te Baarn. c
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Lethbridge (Canadi
van Haaren te Amersfoort, die.
dankte voor Clifton (USA); te K,
waal H. Hofman, kand. aldaar.
Bedankt: voor Rotterdam-W. W
Lamain te Grand Rapids. m
BAPT. GEMEENTEN
Bedankt: voor Veendam J. van |gg
te Sneek.
|TG
pd
fi;
d
0*
:hc
Van een verslaggever
DEN HAAG Het kabinet
besloten de vakantieuitkering
oveheidspersoneel te verhogen vaij
tot 7 procent. De verhoging
per 1 juni.
Het betekent dat de verhoging i
algemeen pas merkbaar zal zijn t
uitbetaling in mei van het voli
jaar. De beslissing van het kabin|
gebaseerd op de verhoging val
vakantieuitkeringen in het pai
re bedrijfsleven.
Het minimumbedrag van de uittaj
gaat van 71.87 per maand
77,40 928,80 per jaar). De b'
ge per kind zal minimaal 5,8
dragen (was: 5,46), op jaai
70.56.
Desmond Bagley: 'De uitbrekers',I
uitgave van Slsevier. Prijs 9.90,
blz.
Er komt al zoveel verraad aanl
orde in dit boek. dat wij menen
van de imhoud te moeten zeggen f
einde er niet nog meer aan tot
voegen. Slechts een paar mensen I
nen details, ook de minlster-presiil
Die kan echter geen handen uit]
mouwen steken, maar ze wel benul
om in onschuld te wassen. UitgeB
de boeven van niet geringe kc»
worden uitgerangeerd door nog 9
terder agenten. Onder wie natuuj
len vrouw, die als het moet :nao
neerschiet en zo nodig een straalvj
tuig kan besturen. En die, jawel, j
haakt naar dat zo gewone leven
de meeste van haar soortgenotenl
eenmaal leiden. De lezer zal geni^
van de pittige tweegesprekken i
vaart waarderen waarmee de F
nissen worden weergegeven,
verrassingen, een goede onti
Vakwerk van bedde partijen, van]
ook ditmaal weer gelukkig de i"
anders obk~vair~dê schrijver. I