DRIE-STEDEN-FESTIVAL Hein de Bruin: een aangevochtene 1 huW/KWARTET ZATERDAG 10 JUNI 1972 Knnst TPOZIHJS21 K21 daail uitU door R. N. Degens !t Holland Festival begint zich e langer hoe meer uit de sfeer d het exclusieve gala-feest der eisten los te werken. Een sfeer erigens die er in vorige jaren eer door de buitenstaanders aan ra toebedacht dan door de be iers werd ervaren. Toch is er enkele jaren wel wat aan het randeren en daarin volgt het nu jaar bestaande Holland Festi- rekjil de 'trend' die ook in het mu- de kleven in het algemeen meer meer doorzet. Vandaar de ieds meer naar een feestelijke ppening neigende slotavonden, ontbreken van een plecht- lig requiem op de openings- ond. avondkleding wordt niet eer verzocht, film, popmuziek amateuristische bedrijvigheid bben een plaats in het program- i gekregen en de concerten met klassiek ABC-programma zijn nauwelijks meer bij. ïlai l de openings- en slotavond heeft do( i dit jaar alle barrières voor de ipelschuwe bezoekers proberen ie breken. Roekeloos de risico's hel Nederlandse klimaat trotse- .j-'d Aeeft men de openingsavond mtefcer in de (nu Haagse) open lucht "Mptojecteerd Er wordt een 'Voor- omenade' georganiseerd die op rdag 15 juni van 19.00 lot na irnacht het feestgedruis over het ige Lange Voorhout moet doen Üen. Voor de veiligheid zijn wèl droge onderkomens ingeschakeld: Schouwburg. Diligentia en rkerk waar men in een inge- roulatie-systeem o.m. het Resi- ie Orkest, Chris Hinze Combinati- Xeerlands Hoop in Bange Dagen ~';enkoorts), Cathy Berberian en igma Musicum (dat bij geen ?ssief kunstgebeuren meer kan treken) laat optreden. Het zoge ronde vrije straat- en inlooppro- Jiii.ua ontrolt zich zonder kosten tor de toeschouwer langs de Voor- tut en de Denneweg-lichtshow met uziekcorpsen, popmuziek, Slag bij aterloo (Jacobskerk) en sitarspel Wchri Studio). i slotavond speelt zich af in alle tien en de hal van De Doelen in otterdamTot middernacht zijn er ziw tlijktijdige programma's in vijf timten met vrije-keuzemogelijkheid. et begint met een concert door t Rotterdams Phil harmonisch Orkest der Lorin Maazel met Elly Ame- ig als soliste met o.m. Mahler- tderen. Maar dan is het ook afgelo- Cathy Berberian. befaamd vertolkster van de vocale werken van Berio, zal negen maal in het Holland Festival optreden. Luciano Berio van wie in het Holland Festival ongeveer 23 werken zullen worden uitgevoerd, waarvan hij er enkele ook zelf zal dirigeren. Dat het HoHand Festival zich in het hele land zou afspelen was een wensdroom in de tijd van de driest nagejaagde geografische cultuurspreiding, die ook toen nooit met de werkelijkheid over eenkwam. Zo iets zou ook orga nisatorisch niet te trekken zijn en bovendien zou er (waarschijnlijk) niet overal voldoende publiek komen. In feite speelt het Holland Festival zich af in drie steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, met de laat ste als wankele aanhanger, en met een historische rivaliteit van een kwart eeuw tussen de beide andere steden. In deze drie steden vinden (we hebben ze zo goed als mogelijk voor u geteld) 143 van de totaal 200 uitvoeringen van het Holland Festival plaats, ruim 71 pet. derhalve. De be langrijkste evenementen kunt u vrij wel uitsluitend in deze drie steden meemaken. Uitzondering hierop vormt het toneel dat met zijn presen taties weieens naar Arnhem. Nijme gen, Eindhoven en Enschede uitwijkt, omdat daar zulke goede theaters zijn. En Haarlem heeft als vanouds het alleenvertoningsrecht van het orgel- concours met als tegenhanger in het oosten des lands, het Srhnitgerprijs- coiicert in Zwolle, waar nu de van vorig jaar uitgestelde wereldpremière van Ton de Leeuws 'Muziek voor orgel' gaat (29 juni). Dan is er nog het Internationale Beiaardconcours in Hilversum dat nu voor de 14e maal gehouden wordt, maar waarnaar zel den iemand komt luisteren, ook al omdat het meestal slecht weer is. En dan zijn er de Waterlandconcerten door het Nederlands Kamerorkest in historische Noordhollandse kerken. Verder hier en daar een verdwaalde manifestatie die des te duidelijker de Ton de Leeuw: wereldpremière. concentratie op de drie grote steden laat uitkomen. Het totaal van onge veer 60 verschillende programma's wordt in de drie weken tussen 15 juni en 8 juli gepresenteerd in 16 operavoorstellingen, 16 voorstellingen van actueel muziektheater. 51 toneel opvoeringen (inclusief al 12 voorstel lingen van Oidipous) 24 balletvoor stellingen. 28 orkestconcerten. 31 ka mermuziekconcerten en 34 andersoor tige evenementen als kindertheater, orgelconcours. Wat dit jaar weggela ten werd is het concert van Harmo nie- en Fanfare-orkesten. De plastische chirurgie die Bernard van Beurden er vorig jaar op poogde toe te passen is mislukt, maar er is nu iets anders voor in de plaats: een concert 'Van alle markten thuis' waar Van Beur den in het Amsterdamse concertge bouw veer met amateurs van allerlei muzikale slag aan de gang gaat en waar het wel weer een dolle boel zal worden. pen met de ernst, wamt dan kam men kiezen uit Dolf van der Linden, The Sissies, Louis van Dijk, Liesbeth Liszt, Pim Jacobs en Rita Reys. En na middernacht blijft het een hele tijd feest met dans- pop-, folk- en amuse mentsmuziek. Als dat dan achter de rug is zit er een Holland Festival op waarin het accent zeer duidelijk op de eigentijdse muziek en muziekdramatische kunst is gevallen. Men heeft de Italiaanse componist Luciano Berio daarvoor centraal ge steld. Van hem worden ongeveer 23 werken uitgevoerd; het grootste aan tal dat ooit van een componist in het Holland Festival op het programma heeft gestaan. Er zijn twee wereldpre mières bij (Bewegung II en Chemins II) en verschillende stukken die in ons land nog niet eerder werden uit gevoerd. De Swingle Singers komen weer voor medewerking aan Berio's Sinfomia, en de fameuze stemkunste- nares Cathy Berberian voor wie Berio vele van zijn vocale stukken schreef is er ook. Een goede keus Berio, vanwege de algemene verstaanbaar heid vam zijn muziek, die niettemin onvoorwaardelijk eigentijds genoemd kan worden. Als een aparte categorie staat tussen opera en theater in het programma boekje van het Holland Festival (dat u als belangrijke en onmisbare weg wijzer wel moet hebben, het is gratis) het Actueel Muziektheater. Daarin zijn vijf programma's ondergebracht met o.a. de wereldpremière van Peter Schats 'To you' waarvoor hij vijf 'manshoge bromtollen heeft laten ma ken, en een 'Apocalyps' waarin Studio Laren en de Theater Unie Amsterdam de bezoeker voor een avondje de on dergang van de wereld in de vorm van een soort mysteriespel voorschote len. Aan de ene kant van het actuele muziektheater staat dan de afdeling theater, met o.a. de première van Oidi pous Oidipous van Harry Muiisch, een nieuwe visie op Odipous van Sofokles met muziek van Peter Schat. In de theatersector ook het bezoek van Atel- jé 212 uit Belgrado met 'De rol van mijn familie in de wereldrevolutie', La Mama company uit New York, Anthony and Cleopatra van Shakes peare door het Glasgow Citizens' Thea tre en het speciaal voor het Holland Festival geschreven programma van Freek de Jonge en Bram Vermeulen ^Neerlands Hoop) getiteld 'Planken koorts.' In het niet-actuele muziektheater zijn dan ondergebracht de opera Falstaff van Verdi met Gabriel Baquier in de titelrol en L'Ormindo' van Cavalli, waarmee de Nederlandse Operastich ting dit seizoen al zoveel succes heeft geoogst Op uitnodiging van het Holland Festival heeft een aantal tekenaars een tekening gemaakt, naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van het festival. De keuze van het onderwerp werd vrijgelaten, maar er werd wel gevraagd indien mogelijk een thema te kiezen dat iets met het kunstleven in het algemeen of met het festivalprogramma in het bijzonder te maken had. De uitnodiging werd gedaan aan zowel be kende tekenaars en cartoonisten als aan medewerkers van de gra fische en decorafdelingen van de Nederlandse televisie. De ingeko men tekeningen zullen tijdens het Holland Festival in de Stads schouwburg te Amsterdam worden tentoongesteld. De deelnemende tekenaars zijn in alfabetische volgorde: Pat Andrea, Hermanus Ber- serik, Peter Blokhuis, Thea v. d. Boogaardt, Wim Boost, Harrie Buckinx, T. de Cocq, Leo Dooper, Chris van Geest, J. H. van Grieken, Roland de Groot, Jeroen Henneman, C. J. Hermeier, Sipke Huis mans, Fred Julsing, Lucebert, Teun Nijkamp, Franck Rosen, Fr. Schupp, Jan Willem Smeets, Kees Spermon, Peter van Straaten, The Tjong Khing, Maarten Toonder, Aat Verhoog, Ans Wortel en Siet Zuyderland. Hierbij afgebeeld de inzending van Buckinx. BEKENDE KLANKEN Ondanks het vele nieuwe dat het Holland Festival dit jaar in zijn programma's doet met o.a. 8 wereldpremières behoeven de liefhebbers van oude en vertrouw de klanken er niet van weg te blijven. Voor hen zijn daar o.a. de orkestcon certen van het Berlijns Philharmo- nisch Orkest onder leiding van de fascinerende dirigent Herbert von Ka- rajan. Zijn programma's bieden alle gelegenheid de zeer persoonlijke op vattingen van deze sterdirigent te be wonderen of te becritiseren. Met het Berlijnse orkest speelt hij in Amster dam op 28 juni. Rotterdam 29 juni en Scheveningen 30 juni, onder meer Ein Helden leben van Strauss, Vierde Symfonie van Schumann, l'Après-midi d'un faune van Debussy, Daphnis et Chloé van Ravel. Brandenburgs Con cert no. 6 van Bach en Beethovens Vijfde symfonie. Nog een coryfee van het grote podi um is David Oistrakh. die men niet alleen als vioolsolist maar ook als dirigent aan het werk kan horen en zien bij het Concertgebouw Orkest op 17 juni i<n de Amsterdamse RAI. Ois trakh speelt met Vioolconcert in A (KV 219) van Mozart en dirigeert de ouverture Oberon van Weber plus een Wagnerprogramma. Ook het wonderkind ontbreekt niet in dit Holland Festival; het is de 12- jarige Lillit Gampel die met het Am sterdams Philharmonisch onder An ton Kersjes op 19 juni in het Amster damse Concertgebouw het Vioolcon cert no. 1 van Max Bruch vertolkt. Dan is er de kersverse winnaar van het pianoconcours Reine Elisabeth wiens naam nog niet in het program maboekje van het Holland Festival Herbert von Karajan komt met het Berlijns Philharmonisch Orkest drie concerten geven. kon vermeld worden maar die zoals we sinds vorige week weten Valery Afanassiev is. Hij is solist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest op 1 juli in Rotterdam in een program ma dat mét Strauss, Haydn en Berlios wel helemaal een feest der herken ning gaat worden. Verder zijn er dan de Kamermuziekconcerten en de wa terlandconcerten door het Nederlands Kamerorkest waar in hoofdzaak Mo zart, Haydn en Bach ten gehore wor den gebracht, en de Bach-concerten in Leiden (Hohe Messe) en Gouda die hun vaste kring van liefhebbers trek ken. En niet de vergeten de orgelma« nifestaties rondom het Internationale Orgelconcours in Haarlem (4 t.e.m. 7 juli) waar op het openingsconcert het koor St. Eustache uit Parijs Franse Barokmuziek komt zingen met o.a, twee motetten van Jean-Philippe Ra- meau. idaag, 10 juni, is het 25 jaar lieden, dat de dichter Hein de ruin, 48 jaar oud, een einde maakte in zijn leven. Geboren in 1899 te Hst, de kleinste der Friese steden, rils jong naar Enkhuizen verhuisd, oonde hij het grootste deel van zijn ven in Amsterdam. Daar was hij de mgste tijd op een bank werkzaam, Jar hij zich misplaatst en miskend eelde. Maar over De Bruins leven en aod spreek ik verder niet. Daarover Jfeft Dr. J. J. Buskes ontroerend ie*|uchreven in zijn boek Vier trien en. ehalve als dichter, heeft Hein de rum zich ook als prozaïst doen ken- En. Hij publiceerde een roman en toele novellen. Ja. zelfs verscheen er de oorlog een toneelstuk van zijn tod: Paulus in Efeze. Maar hij is rii in de eerste plaats een dichter jEweest. Vandaar dat ik alleen over v in poëzie wil spreken, waarvan tot lijn vreugde een integrale herdruk i voorbereiding is bij Uitgeverij ,..ernPC-T Agendo te Apeldoorn. Iet lijkt niet veel: drie kleine verzen- undels en het episch-lyrisch gedicht dat is vrijwel heel het poëtisch Euvre van Hein de Bruin. Poëzie van wonderlijk dwars taalgebruik, schijnt het over schaatsenrijders 1 rissers te gaan, over Thomas of de mmaüs gangers, en niet te verge- !n» Job, of ook over medekunste- tors als Van Gogh, Tholen. De Mé- tóe, maar in wezen is het altijd weer e eigen problematiek, die onder oorden wordt gebracht. Daarin was '1 duidelijk een leerling van Rilke, yan de Neue Gedichte, van wiens loeiende verzen De Bruin er, tussen "ee haakjes, verschillende in zijn Nederlands, maar niettemin 'tstekend vertaalde. Neem een vroeg door Ad den Besten gedicht als 'De Vissers', waarin ten slotte toch, éven, de subjektieve be trokkenheid zich verraadt in het 'wij' van de Enkhuizense schooljongens, die de uitvarende schepen nakijken: 'Als wij, geklommen langs den luwen berm/ 't omzwalpt terras der wijde zee betreden slaan zij hun vlerken op den horizon.' Of neem het slot van dat andere Enkhuizen-gedicht uit Hernieuwd her- denken (1941), waar als titel de naam van de schilder W. B. Tholen boven staat en dat zo onverwacht eindigt met dit moment van verlichting: 'Het leven herbegint waar het begon:/ bin nen de klaarte van het Havenlicht.' Dat is verwant, al lijkt het het tegen overgestelde, met wat het eerste son net 'Friesland' aan uiteindelijke be wustwording behelst: dat 'het verlan gen steeds op reis moet, want hetgeen ons aanlokt is de Overkant.' Een, noem het 'romantisch', maar daarom niet minder wezenlijk verlan gen naar het onbereikbare bezielt de ze poëzie, onverschillig of dit zich nu aan de dichter opdringt als het onher roepelijk verleden dan wel als een altijd wijkende tegenoever. Gekwelde Van het eerste ogenblik af, dat Hein de Bruin zich in de tijdschriften met gedichten presenteerde, is hij een aangevochtene geweest, een gekwelde door de 'angsten van den tijd', een mens die maar het liefst in ontheven- heid aan al het aardse met Jezus biddend op de berg bleef, wensend, 'diep de pinnen van zijn tent/ tot vredig bergbewonen in te slaan.' Maar het de 'schaduw-sombre weg in 't donker dal' die zijn Heer verkozen heeft, en daarom bidt hij: 'dwing Gij hem zachtkens, dat hij volgen zal'. Dat staat al in het openingsgedicht van de eerste bundel. Angst en ver bijstering laten zich in vele gedichten vermoeden, hevige innerlijke strijd, soms kortstondig zich oplossend in momenten van verlichting en verhel dering ik denk vooral aan de cyclus 'De brief' uit de laatste bundel, misschien het beste wat De Bruin heeft geschreven. Maar steeds op nieuw en tenslotte definitief raakte zijn 'grüblerische geest in het levens raadsel verward. Het zijn merkwaardigerwijs vooral de drie op zeer verschillende tijdstippen ontstane gedichten 'Nocturne', die daarvan getuigenis afleggen. Het vroegste spreekt alleen nog maar in een klaarblijkelijke onrust de wens uit, te kunnen bidden en slapen gaan. Het tweede evoceert met zeldzame directheid het intreden van een de pressie: 'Is dit de avond, die opeens den tuin/verdonkert? deze hemel hoge muur en tevens het vertwij feld zoeken naar een 'kier van uit komst'. Het derde dat de bundel Her nieuwd herdenken opent, eindigt met bestandsopname van het eigen hart: 'Het weet zijn eigen duisternis niet meer te /onderscheiden van de aardse nacht.' En dan is er tenslotte nog een derde nocturne het openingsgedicht van Ebben en ivoor (1945) Het heet een voudig 'Avondlied'. Géén sonnet, ook niet een gedicht, dat, zoals vaker bij De Bruin, slechts bij toeval geen sonnet schijnt te zijn geworden. Hier heeft wat de dichter Marja eens heeft geapostrof eerd als de 'vervloekte drang die mij belet een vrij en stromend lied te zingen' een ogenblik lang de adem vrij gegeven voor een echt lied. Eigenzinnig ook in woordkeus, ar chaïserend soms, maar soms ook aan leiding gevend tot het vermoeden, dat er dialekt-invloeden uit zijn jeugd in IJlst en in Enkhuizen in het spel zijn. Gedichten, weerbarstig genoeg om veel poëzieliehefhebbers op een afstand te houden. Ze lijken wel op kleine bolwerken, en de uiterst geslo ten versvorm van het sonnet, waarin De Bruin zich bij voorkeur uitte versterkt die indruk nog. Ze géven zich niet, veeleer moet men er zelf in binnendringen: pas dan openbaren ze hun innerlijke kracht en een heel intieme schoonheid. Bevrijding Die voorkeur voor het sonnet heeft stellig diepe psychische gronden ge had. Het sonnet moet voor deze dich ter bij uitstek de vorm zijn geweest, waarin hij zijn introverte behoefte aan rust realiseren kon,maar ook de vorm, waarin hij zijn gevoel van uit eindelijk opgesloten zijn binnen aardse horizonten tot uitdrukking bracht. Het ingekimde land (1932) heet de eerste bundel veelzeggend. Toch is daarmee niet alles gezegd. Het sonnet was voor Hein de Bruin tevens de Pi. SSbSTotj Hein de Bruin vorm, waarin de dialektische spanning tussen deze behoefte, dat levensgevoel en die andere pool van zijn wezen kon worden afgeleid: drang naar uit komst, ontkomen, bevrijding. Daarin weerspiegelt zich een nauwkeurige pa rallel van zijn levensgang, zoals die zich trouwens ook inhoudelijk uit zijn gedichten laat aflezen: die van de jongen uit kleine verhoudingen, die uit het al te beslotene, kleinburgerlij ke, uitbreekt naar de grote stad, maar als het erop aankomt ook daar niet aarden kan, opnieuw geknecht binnen enge verhoudingen, die hier echter niet tegelijk vrede en geborgenheid garanderen, en daarom steeds terug verlangend naar ginds en vroeger. Zo werd hij een dichter, wiens diepste impuls het herdenken, de herinnering was. Een van zijn meest karakteristie ke gedichten uit de eerste bundel is 'Dimensies: De huizekens in hun geflikten staat zijn met een stal en aangezette schuur voldoende voor het bergen van den baat der liefde, samenleving en natuur. Het luide bidden om den lichten duur van daaglijks brood ondanks het daagslijks kwaad verdwaalt er binnen, maar de schan- depraat barst door de vensterluiken en den muur. Wiens levensuiting eng wordt en ver smoort, wie uit een leeg vermoeden wordt gehoond, om een betwisten zegen wordt benijd, roept in de winden totdat God hem hoort, en hem bij bliksemlicht de ruimte toont, waarover Hij zijn hemel open splijt De dimensies die hier worden opge roepen, zijn tout court de dimensies van Hein de Bruins poëzie. Ja, de innerlijke beweging van dit sonnet vindt men in bijna al zijn sonnetten terug. In het oktaaf verwijlt zijn fantasie binnen de engte van het bekende, aarzelend tussen afkeer en vertedering, en maakt een merkwaar dig korzelige uitbeeldingskracht zich van het geziene meester; maar in het sextet vindt dan de uitbraak, of al thans de poging tot uitbraak, naar de ruimte, de vrijheid plaats. Vaak wordt de benauwenis en het verlangen naar bevrijding streng ge- objektaveerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 21