Geld dat koud is, maakt jong wat oud is Bioloog over decaloog Sectie viel altijd onder diakonale raad Trouw K wartot Paus Paulus wil dialoog met boeddhisten Tsjang verbiedt synodediscussie vandaag Schotse studentenpastor ontslagen na conflict Beroepings- werk Boekenetalag TROUW/KWARTET VRIJDAG 9 JUNI 1972 Kerk Binnenland door ds. A. G. van Giise Voor de doopsgezinden, die als eersten in de geschiedenis de eenheid van staat en kerk radicaal hehben afgewezen, is de verhouding tot de overlie id een precaire kwestie gebleven. Dit bleek opnieuw in de jaarvergadering van het bestuur der Algeme ne Doopsgezinde Sociëteit, te Amsterdam gehouden. De voorzitter, ds. C. F. Brüsewitz, in het dagelijks leven hoofdpreslkant bij de inrichtingen van justitie open de met het voorlezen van de brief die de Perzische koning Arthahsasta aan de joodse priester Ezra gaf (Ezra 7) omtrent de rechten van de joden in zijn rijk. De keuze van dit bijbelge deelte werd in de openingsrede duide lijk. 'Aan de ene kant worden ons oude grondwettelijke rechten ontnomen wat op den duur rijn financiële in vloed zal doen gelden. Aan de andere kant wordt ons pogen om voor onze opleiding de financiële faciliteiten te vinden, die voor andere kerken gel- den, bejegend met een dila-toir beleid dat omgekeerd evenredig ls aan de voortvarendheid waarmee de overheid zichzelf van grondwettelijke verplich tingen bevrijdt. Ik acht het gerecht vaardigd op deze plaats tegen deze gang van zaken met klem te protes teren. Zo moeten wij er ook onze erkentelijkheid over uitspreken dat van bepaalde politieke rijde in 's lands vergaderzaal aan de regering is gevraagd hoe het staat met haar zorg voor het seminarium van de Algeme ne Doopsgezinde Sociëteit'. zorg van de overheid voor de univer sitaire gedeelte van de predikanten opleiding. Mede In het kader van de gecoördi neerde predikantenopleidingen rond de Amsterdamse theologische faculteit diende het doopsgezind seminarie ech ter enige jaren geleden een subsidie aanvraag in. Nu onlangs weer enkele grote kerken volledige subsidie ont vingen voor hun theologische oplei ding. is de discriminatie voor de doopsgezinden des te schrijnender ge worden. Twee proponenten Dat de opleiding ook tot resultaten leidt, bleek ter vergadering toen twee kandidaten konden worden aangesteld tot proponent: mevrouw L. C. M. Blom jou s-Maillette de Buy Wenniger. reeds werkzaam in het ziekanhuispa- £6n0lng srtoraat aan de Vrije Universiteit, en de heer L. D. G. Knipscheer, die naast zijn studie voor het doctoraal examen part-time predikant wordt voor de doopsgezinde gemeente te Amsterdam. voorzitter ook op komende verander ingen In de verhouding tussen de autonomie der gemeenten en de be voegdheden van het centrale orgaan (de ADS). naar analogie van opmer kingen uit een rede van de huidige minister van binnenlandse zaken over de verhouding tussen de burgerlijke gemeenten en de -entrale overheid: 'rechtspositie en bezoldiging (van pre dikanten) rijn in belangrijke mate zaken die op centraal niveau dienen te worden geregeld'. En 'wij moeten wel bedenken dat wij nieuwe ontwik kelingen niet meer klakkeloos kunnen blijven inpassen in beginselen en schema's die een eeuw geleden voor treffelijk werkten maar aan de mo derner ontwikkeling ook op bestuur lijk gebied in de weg staan'. Interieur van de Singelkerk in Amsterdam, de 'hoofdkerk' van de Nederlandse doopsgezinden. Herstructurering Geen gehoor Herhaaldelijk en vooral bij de behandeling van het verslag van het seminarie kwam de verontwaardi ging naar voren over de houding van dc regering die nu al jaren lang weigert te reageren op de aanvraag om subsidie voor de doopsgezinde pre dikantenopleiding (aanvullend bij de universitaire studie, met als bij de hervormden, luthersen en remonstran ten). Deze subsidie hebben de doops gezinden bij de herziening van het hoger onderwijs in 1876 niet willen aanvragen uit waardering voor de Vorig jaar is in beginsel besloten tot een nieuwe structuur voor de ADS. De voorzitter van de werkgroep die aan dit project vorm moet geven, prof. dr. J. L. A. Cuperus. woonde de vergadering bij en uit zijn woorden en die van anderen viel herhaaldelijk te proeven hoe deze komende her structurering nu reeds een rol speelt. Zo zal de reglementsherzi enitig, waar toe periodiek een commissie placht te worden benoemd, nu uiteraard van ingrijpende aard moeten zijn, hetgeen tot uiting kwam in de 'zwaarte' van de nu benoemde leden. In zijn openingsrede zinspeelde de Dit jaar bestaat de Nederlandse doopsgezinde zending 125 jaar. De vergadering werd bij dit jubileum bepaald door een referaat van ds. L. Koopmans die zelf enige jaren op West Irian heeft gewerkt. In een boeiend betoog toonde de spreker aan, welke veranderingen zich in de zending hebben voltrokken. De opvat ting van J. C. Hoekendijk dat 'de gemeente een functie is van het apos tolaat gaat hem iets te ver. Wel is 'het buiten twijfel dat de gemeente ls opgenomen in de wereld-wijde zen ding van haar Heer" en dus geen keus 'heeft tussen voor of tegen zending'. Formeel is deze opvatting reeds vijf tien jaar geleden aanvaard toen het bestuur van de Doopsgezinde Vereni ging voor Evangelieverbrelding werd geïnstalleerd als Zendingsraad van de ADS. Toch is nog lang niet elk ge meentelid hier van doordrongen. Hoe moeilijk het echte deelgenoot- De rrdaelle behoudt *lch het recht voor om ter opname In de*e rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer Ie geven. BIJ fiubllkatli- wordt met de naam van de mender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan dc lieer Joh. C. Froncken. •ecretarli van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartel, poatbu* ast. Amiterdam. gewijd aan reële, zo men wil serieuze zaken, besteedt de VPRO. ondanks haar helaas te geringe zendtijd veel aandacht. Deze programma's worden kennelijk weinig bekeken, resp. be luisterd. Eerst wanneer men bijna zeker weet, dat er een uitzending is, waarvan verwacht kan worden, dat de behoefte tot ergernis wordt bevredigd, wordt de Tros zeer tijdelijk verwis seld voor de VPRO. Hoewel ik (en ik ben niet eens de enige) de Fred Haché show- origineel enz. vind, lijkt het mij eerlijker (evangelischer) de VPRO te beoordelen op haar andere programmapakket, en het dat evt. jammer te vinden dat zij (niet in mijn ogen) zich in de FJ-show heeft vergist. Het is overigens wel interes sant te weten, wie en wat de heer L. H. Kuipers uit Ede met de losgesla gen en nihilistische figuren bedoelt. Toch zeker niet een Kassies of een Ter Schegget? Lelden A. Fakkel Kroon een voor alle partijen aan vaardbare regering zou kunnen wor den gevormd, waarop de extreme groepen geen vat krijgen. Met blijven zoeken op bekende paadjes komt men daar niet uit de doolhof. Men behoeft maar te denken aan de schrik die de blanken om het hart moet slaan bij het denken aan een (uit Afrikanen bestaande) meerderheidsregering. Dan zal er zich spoedig een extremistische groep vormen die het als haar voor naamste taak beschouwt de blanken de rekening te presenteren. De Afri kanen zouden al een heel bijzonder soort mensen moeten rijn als het niet zo zou wezen. Men valt dan van het ene onderdrukkingasysteem in het an dere. We mogen vragen otf de voorge stelde 'sleutel' niet op meerdere slo ten zou passen. Hengelo Joh. Luimes VPRO (1) VPRO (2) Europacup Dat dc VPRO, dtc niet door zijn naam evangelisch wil zijn. dit veelal wel is, door o.a. aandacht te schenken ann. en vaak een lans te breken voor minderheidsgroepen, en underdogs, ontgaat kennelijk nog steeds een mas sa lezers. Aan bedoelde programma's, Do Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers OoQeiMki boiivw'i I. Sol. Den Hoog. d>. t. Bievmink. Po'eiv woldei mi. O. C »on Dom, Nootdorp! W. A. Fibbo, Sonor- dorrii J. lonter. Utrecht- dn. J. W. do Pou», Don Hoog, J. Smol- lenbrook, Wouonoor, 0»enge leden von h boetvvri R. Abmo. h. A. de loer. IJmuideni Th. Stouwer, Aueni tn>. dr. J. Don net, Den Haogj J. «on Eibergen, Schooribergen m». K. von Houion, Wogemngeni d>. O. T. Hjrlkomo, Mihoven, Joc. Hur|ion, Delhi mevrouw M.CE. Klooiier- mon-Fortgent, Voorjchoten, me vrouw J. O. Krooyeveld-Wov'er». Heerhugowoord: prol. dr. G. N. lommen». Noordoni ds. F. H. londimgn, Pen Hoog; H. do Mooi|, ti|n»burg; prol. dr. G. C. von Nilink, Amsterdam; H. Otte- vonger. Bu>renpo»i; mr. dr. J. Orngo, luntoren. dr. A. Veormon, (i|»wi|k IZ-H); H. M. Wemmen. Don Hoogi dr*. R. Zi|l»lro, Oot'et- land |Zld|. Directiei Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Perst N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bankt Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Oem.giro X 500. In Trouw-Kwartet (5-6) was een stuk gewijd aan toekomstige goede pro gramma's van de PRO. Welke zin heeft dat? Vrijdag 26 mei hoorden we toevallig via de VPRO een interview met een artist (schilder), die vertelde da' men zijn stukken geweigerd had ten toon te stellen. Op de vraag, waarom zei de artist, omdat we hier in een land wonen, waar men het altijd heeft over die bloedige Jezus aan een kruis, en deze moest niets van sex hebben. Daarom zullen mijn stukken wel geweigerd zijn. Welk een taal over de Zoon van God. Vervol gens werd op vulgaire en beledigende wijze in een versje over koningin Juliana gezongen En dan nog de rest Dit is klaar bewijs dat ook vrijheid zijn grenzen behoort te heb ben. Waarom voor een VPRO reclame gemaakt? Vorden M. M. Haring Naschrift redactie. Er werd geen reclame gemaakt, doch nieuws gebracht. De lezers behoren geïnformerd te worden over de toe komstplannen van alle omroepen, de VPRO niet uitgezonderd. Het is geweldig, dat zo'n klein iand als Nederland zoveel presteert m.n. op voetbalgebied. Toen ik zo'n jaar of 16 was deed ik ook aan voetballen. Jam mer dat aan het voorafgaan van de Europacup zondag aan zondag over heel Europa gevoetbald is. Is het niet mogelijk, dat er naar gestreefd wordt op zaterdag al het voetballen te orga niseren zoals in Engeland. Dus niet voetballen op zondag. Het moet ont spanning zijn en geen voetbalverafgo- ding. Den Haag B. Clno schap met de jongere kerken overzee in die zending van de Heer nog in ons spraakgebruik te verwerken is, bleek toen het woord moederkerk in de discussie viel, door de spreker geestig aan de kaak gesteld door de term kinderkerken voor de overzeese partners... Coördinatie Het wordt, stelde de spreker, hoog tijd dat ook in onze broederschap het hulpwerk, de ontwikkelingssamenwer king, het vredeswerk en de zending niet alleen tot overleg maar ook tot hundeling van hun werk en acties komen. Anders weten de gemeentele den niet meer waar zij met alle aparte instanties, wier werk elkaar gedeeltelijk nogal eens overlapt, aan toe zijn. Gelukkig zegde de voorzitter aan het slot van de vergadering toe dat het Dagelijks Bestuur zal zoeken naar wegen om tot een dergelijke coördinatie te komen. Oecumene De doopsgezinde broederschap neemt het enthousiasme deel aan het werk van de Raad van Kerken en zijn secties. Met de schets van een 'open gemeentemodel' van de hand van prof. dr. H B. Kossen leverde zij een positieve bijdrage in het oecumeni sche denken in Nederland. De verga dering toonde zich teleurgesteld dat de Raad nog steeds geen Sectie Jeugd- en Jongerenwerk heeft weten te formeren. De Commissie voor (bilate raal) contact met andere kerken van de ADS heeft uit haar midden een roep aangewezen voor het gesprek met de hervormden en een voor het gesprek met de reomnstranten. Deze Centrale Commissie voor het vrijzin nig protestantisme krijgt in sep tember als opvolgster van mejuffrouw mr. M. A. Klomp een doopsgezinde secretaresse: mevrouw R. M. M. Hoo- gewoud-Verschoor, student en curator van het seminarie. De Nederlandse Hervormde Kerk, de Evangelische Lutherse Kerk, de Re monstrantse Broederschap, de Ned. Protestantenbond en de Centrale Commissie voor het Vrijz. Protestan tisme toonden hun belangstelling voor deze doopsgezinde vergadering door het zenden van afgevaardigden. Gemotiveerd Veranderen van de structuur, ombui gen van het beleid, coördineren van werk en effectief gebruik van krach ten en middelen wie over dit alles zo positief en ook wel constructief hoort spreken, vraagt zich af of hier sprake is van een gemotiveerd ver trouwen in de toekomst van deze broederschap en haar roeping in de wereld fö van blindheid voor de ern stige en misschien zelfs 'dodelijke' veroudering ln meer dan één beteke nis van die doopsgezinde broederscha- P- Iets van een antwoord ligt misschien opgesloten in een 'bon mot', gelan ceerd door de voorzitter ter aanmoedi ging om niet te schromen geld te steken in nieuw op te zetten werk. dat u als motto boven dit verslag zag staan. Ds. A. G. van Gllse te Eindhoven ls hoofdredacteur van het Algemeen Doopsgezind Weekblad. ROME (KNP) Paus Paulus heeft aangedrongen op uitbreiding en inten sivering van de dialoog tussen de katholieke kerk en het boeddhisme. De paus bracht deze wens naar voren in een toespraak tot een groep boeddhistische monniken uit Thai land. die hij vandaag in audiëntie ontving. Deze dialoog kan volgens paus Paulus de 'wederzijdse toenade ring ten goede komen' en gerechtig heid en vrede in de wereld brengen. Hij wees erop, dat gezamenlijk hande len nodig is om de enorme problemen van deze tijd op te lossen. De groep boeddhistische monniken stond onder leiding van de boeddhis tische leider van Thailand, Somdey Phra Vanna Rat, die daarvoor reeds door paus Pausus in privé audiëntie was ontvangen. TAIPEH (EPS) De regering van Formosa heeft verboden, dat op de algemene vergadering van de presby teriaanse kerk de verklaring wordt besproken, die deze kerk verleden jaar hééft gepubliceerd over de toe komst van het eiland. In deze verkla ring werden hervormingen gevraagd, zodat de autochtone bevolking van Formosa meer ingloed in de regering zou krijgen. Tevens hebben de autoriteiten laten weten, dat deze kerk niet terug mag keren in de wereldraad van kerken, zonder deze zaak eerst met de rege ring te bespreken. In 1970 bedankte de presbyteriaanse kerk van Formosa voor het lidmaatschap van de wereld raad onder druk van de regering. Uitspraak in hervormd geschil: DEN HAAG De oommissie voor bezwaren en geschillen in de her vormde kerk heeft de overwegingen gepubliceerd voor zijn uitspraak dat de bezwaren van de sectie internatio nale hulpverlening (het werelddiako- naat) tegen een beslissing van de synode kerkrechtelijk ongegrond zijn. Naar aanleiding van het bezwaar van de sectie tegen het in de synode aangenomen organisatieschema over woog de commissie, dat vanaf de oprichting van de sectie haar arbeids terrein heeft behoord tot dat van de generale diakonale raad en dat de synode niet in strijd met de kerkorde handelde door dit schema. In de uitspraak wordt voorts gesteld, dat de synode bij het aanvaarden van dit schema tegelijkertijd aan een com missie ad hoe de opdracht heeft gege ven de gehele problematiek van het hervormde werelddiakonaat in het ge heel van de kerkelijke arbeid, speciaal ook in de relatie tot de oecumenische samenwerking, naar zijn volle omvang te bestuderen, en dat naar aanleiding van die studie kan worden beslist, of en in welke vorm, kerkordelijk het wereldd'iakonaat afzonderlijk zal wor den geregeld. De tegen de synode aangevoerde be zwaren treffen dus geen doel, aldus de uitspraak. De commissie voor be zwaren en geschillen wijst er voorts op, dat het door de synode aangeno men organisatieschema in ieder geval een nadere precisering en verduidelij king betekent vergeleken met de tot dusver bestaande situatie, en dat het de verhouding tussen de sectie inter nationale hulpverlening en de diako nale raad nader en duidelijker regelt. Naar verluidt hebben de functionaris sen van het hervormde werelddiako naat. onder wie mej. H. Kohlbrugge, Collegegeld Met klem wil ik nu ook maar eens protesteren tegen de verhoging van school- en collegegelden. De verho ging zou het gevolg zijn van het zogenaamde profijtbeginsel. Mooi pro fijt, als het eerste effect al is, dat je niet eens meer kan gaan studeren. Wanneer heb lk profijt van mijn studie? Straks, als ik een baan heb en veel verdien, te veel naar mijn me ning. Waarom geen opleiding-belas ting voor academici, hun hele leven lang een half procent van hun inko men, of leta dergelijks? Dan betaal je je opleiding pas evenredig aan het profijt dat je ervan hebt gehad, en hoeft niemand anders daarvoor te be talen. Het onderwijs kan geheel gratis worden. Voor probelcmen betreffende onderhoud tijdens de studie kan dan altijd nog een soort beurzensysteem Ingevoerd worden, hoewel ik dan meer voor atudieloon voel. Is het zo moeilijk op dit idee te komen? Zijn er redenen waarom het onuitvoerbaar is? Of is het een te 'links' idee. dat over deze manier van financiering niet gesproken wordt? Hopenlijk gaan op de geëigende plaatsen nu een paar mensen hun denkertje aan het werk zetten. Rotterdam Chrlsta van Bochove Rhodesië Na ds. Luther King bewijst Joshua Nkome dat onder de kleurlingen man nen schuilen van een formaat als we in het ontwikkelde westen weinig ont moeten. Doordenkend in zijn geest zou ik durven stellen dat door een parlement bestaande uit: 24 blanken, door blanken gekozen. 24 blanken, door Afrikanen gekozen; 24 Afrikanen door blanken gekozen. 24 Afrikanen, door blanken gekozen (benoemd) 4 kroonleden, benoemd door de Engelse door dr. C. Rijnsdorp Je bent bioloog en je hebt een rooms-katholieke achtergrond. Je ge looft in God als Schepper, terwijl je als wetenschapsman een evolutiethe orie aanhangt. Eenerzijds cathechisa- tie en kerk, aan de andere kant het laboratorium. In het lab heb je de bijbel in je achterhoofd en onder de preek pieker je over het dierenrijk. Want je bent gedragsonderzoeker; je hebt bij dieren de verhouding bestu deerd tussen de generaties (5e ge bod). de agressie binnen de soort (6e gebod), de sexuele band tussen partners (7e gebod), het dierlijk bezitsinstinct, de verdediging van het bezit (8e gebod), misleidend ge drag bij dieren (9c gebod). iUter- aard beperkt je denken zich tot de sociale geboden, die van de tweede tafel. In het dierenrijk gelden im manente. wat dr. D. Hillenius noemt 'overlevingsgeboden'. Is het niet zin vol de normproblemen van de kerk vanuit de biologie te benaderen, dat wil dus zeggen: de tweede tafel van de wet, waarvan de kerk leert dat ze van God stamt, te bezien vanuit het oogpunt van het belang voor de instandhouding van dc menselijke soort en voor het welzijn van de samenleving? Dr. W. Wickler (geb. 1931), is zoö loog en gespecialiseerd in het onder zoek naar de gedragingen van dier en mens. Hij is werkzaam bij het Max-Planck-Instituut voor Gedrags onderzoek, als medewerker van prof. dr. Konrad Lorenz en hij houdt zich hoofdzakelijk bezig met het bestuderen van het sociale gedrag en in het bijzonder de her komst daarvan. In 1971 publiceerde hij bij R. Riper Co. te MUnchen zijn boek Die Biologie der Zehn Gebote, welk werk in het Neder lands is vertaald door drs. P. M. A. Verwijmeren met medewerking van dr. D. Hillenius, onder de titel Bio logie van de Tien Geboden (Uitgeve rij Ploegsma. Amsterdam. 160 blz., 17.90). Dr. Hillenius schreef er een Voorwoord bij. Hij stelt: de laatste tienduizend jaar (een korte tijd) heeft de mensheid cultureel gesproken grote veranderingen on dergaan. maar het is niettemin aan nemelijk 'dat een groot aantal van de vroegere basis-eigenschappen, zeker de erfelijke, nog steeds aanwe zig is. En dat brengt ons op de moraal'. Wickler toont aan, zo zegt Hillenius, dat aan de decaloog verwante geboden reeds lang bij zeer verschillende volkeren leefden. 'Van belang is dat hun onderlinge verschillen duidelijk in verband staan met de verschillen in manier van leven: herders, landbouwers, no maden, gezetenen. Alles wijst erop dat die verschillen (en de geboden zelf) functioneel waren, dat ze de beste gedragscode inhielden binnen de gegeven bestaansvormen, om te overleven'. En dr. Hillenius besluit zijn woord vooraf met de stelling: 'De Tien Geboden waren overle vingsgeboden en we zullen al onze kennis moeten mobiliseren om te weten te komen wat om te overleven nu onze geboden moeten zijn'. Hillenius ontkent de goddelijke her komst van de Tien Geboden; Wolf gang Wickler verwijst min of meer impliciet naar de leer van de kerk dienaangaande. Voor hem is hoofd zaak dat de ethiek een biologische wortel bij de dieren heeft. Als wetenschappelijk gevormd man is hij heel voorzichtig met het trekken van conclusies. Het gaat in zijn boek, zoals dc ondertitel aangeeft, 'over onze ethische nonnen in het licht van het vergelijkend gedrags onderzoek bij dier en mens'. In filosofische geschriften wordt nogal eens het verschil tussen mens en dier benadrukt; men wijst dan op ons bewustzijn, onze taal, onze tech niek en men stelt wel dat de mens het evolutieproces bulten zichzelf, in zijn technologie, voortzet. Dr. Wirk- ler is juist erg geboeid door de Dr. Wolfgang Wickler werkelijke of schijnbare overeen komst tussen het gedrag van dieren en dat van de mensen. Hij draagt daarbij meer materiaal aan dan dat hij stellingen poneert; elk dogmatis me is hem vreemd. De stoetmoedig- ste uitspraak doet hij al in het begin, op blz. 9: 'Ethische eisen die niet gebaseerd zijn op concreet bio logische feiten, zijn onzinnig'. Men kan deze uitspraak ook zo vertalen: Opvatting over goed en kwaad raken ons welzijn als mens en behoren daarop te zijn afge stemd. God vaardigt geen willekeuri ge geboden uit, maar heeft daarbij ons geluk op het oog. ons geluk als mens niets mag eisen dat boven de wil ik niet beweren dat men van de mens niets mag eisen dat boben de erkende natuurwetten uit gaat, want alleen al uit het voornaamste gebod van de naastenliefde lijkt mij ver boven deze wetten uit te gaan. Maar elke motivering ten aanzien van zulk een 'hoger doel' moet ook op het vlak van natuurlijke wetma tigheden argumenten kunnen geven die laten zien waarom men ernaar mag streven het terrein van deze wetmatigheden te verlaten' (blz. 23). Kuyper had niets tegen het woord 'natuurwetten', mits men er maar wetten vóór en niet vón de natuur onder verstond Wickler zegt: 'Die met natuurwetenschappelijke metho den verkregen kennis laat de vraag goed of kwaad geheel buiten be schouwing. De vraag in hoeverre het biologische woordenpaar 'Juist - onjuist' in overeenstemming is met het ethische 'goed-slecht', kan slechts in biologisch-theologische sa menwerking worden beantwoord'. Als Salomo ons naar de mieren verwijst en Jezus naar musjes en andere vogels, is het voor een theo loog zeker geen schande kennis te nemen van wat hier aan moeizaam vergaderd ervaringsmateriaal is bij- eengedragen. Het is de middenmoot, deel 2 van het boek. waarin de sociale geboden uit dierlijk, gezichtspunt worden be schouwd. Het 'Gij zult niet doden' wordt het uitvoerigst behandeld, want hier valt te onderscheiden tussen het zichzelf doden, het doden van kinderen, het doden van ri valen. het doden van de partner en het doden van vreemde individuen. Daarbij sluit de vraag aan: Is agres sie een spontaan groeiende behoef te? Het boek loopt uit op een posi tieve interpretatie van de Tien Ge boden in twintig deugdelijke eigen schappen, door prof. Heinrich Klomps van de Universiteit van Keulen 'moderne deugden' genoemd. Niets op tegen, maar de numineuze entourage van .de rokende en beven de Horeb, het rechtstreekse spreken Gods, de openbaring van heiligheid, vreselijk en begeerlijk ineen, beant woordend aan de diepste behoeften van het menselijk hart, deze gehele blikseminslag van uit de transcen dente sfeer is dan achter de inter pretatie verdwenen. nog niet het plan uitvoering te geven aan hun vroeger geuite voornemen tot aftreden. Onder de plaatselijke correspondenten van het werelddiako naat in de hervormde kerk en onder de hervormde predikanten -wordt thans een briefactie gevoerd met het doel het grondvlak van dë hervormde kerk te mobiliseren ten gunste van de mensen van het hervormde werelddia konaat. GLASGOW (KNP) Aartsbisschop James Scalan van Glasgow is in botsing gekomen met de jezuieten en de uni versiteit van Glagow vanwege zijn besluit om de r.k. studentenpastor van de universiteit van Glasgow te ontslaan. De jezuïet Gerhard Hughes, 46. pastor van de 1200 katholieke studenten, staat al sinds 1968 op ge spannen voet met de bisschop, omdat hij de encycliek over geboorteregeling 'Humanae Vitae' niet heeft kunnen aanvaarden. De verhouding verslech terde, toen Hughes zich met de niet- katholieke pastores steeds oecumeni- scher opstelde. Hij nodigde bijv. niet katholieke studenten en stafleden uit bij katholieke diensten, waarbij hun de communie niet werd geweigerd. Pastor Hughes, die zich voorstander noemt van een 'eerlijke en open kerk' en die op zijn post wil blijven tot het eind van dit semester, heeft de volle steun gekregen van zijn provinciaal Bernard Hall, en van ongeveer 1000 studenten en stafleden van de univer siteit, die in een petitie de bisschop hebben gevraagd het ontslag ongedaan te maken. MENSEN VERKOPEN? Door de pers gaat het gen, (e bericht (lk hoop het eerste) i w( er tussen Indonesië en Japan handeld worden over de verkoi Nieuw-Guinea. Het idee. Dat je kunt kopen en verkopen is dichte waarmee wij vertrouwd zitten daar al voldoende hal ogen aan. Wat te denken van kopen omdat men zou kunne moeden dat de gemeenscha) grond nodig heeft en gedwongt hoge prijs op tafel zal moeten 1 Maar in dit geval gaat het ora met-mensen. En toch zijn meiJer die gedachte gekomen. Indone m financieel zwaar, dat is bekend, zit vooral met een enorme bet waarvoor geen land meer ls, waar, wat ligt dan meer voor dt K>f dan dat die twee om de tafd zitten (waarvan dan de één a Erasmus-prijs van de stad Rots - terwijl ook de ander ongetwijf Nederlandse onderscheiding! kunnen bogen)? Ik moet zeg£ ik er toch even aan moet wena geef toe dat de gedachte, I vreemd en onbekend, mij uit rationeel en commercieel voc l Het is immers een kwestie van en aanbod, net als met de to 11 van het gebruik van aardgas, tt meer mensen dat hebben, dan n, het duurder worden, zo red B men. In een science-fiction t ben ik eens de term 'koele bert gen' tegengekomen. Ik ben baagj dit Nocrdpool-berekeningen zij moet ten enenmale onmogelijk wij verspelen voor de zoveelstis' het recht om deze aarde nog Ian beslaan. Goed, wij hebben ht vroeger ook gedaan, ook met i vernij. Maar we hebben het vervloeken en we hebben errae* r. stemd. En deze instemming schien nu de kans krijgen om o y oneel te worden. ige •gg NED. HERV. KERK Beroepen: te Amersfoort: H. Ji te Wierden. Bedankt: voor Ede: B. Havei Nijkerkerveen; voor Wekerom|it Timmer te Woudenberg. CHR. GEREF KERKEN Bedankt: voor Soesitdijk: W. te Utrecht-N. GEREF GEMEENTEN Beroepen: te Hoogvliet: kal Hofman te Klaaswaal; te Elspl Blok te Dirkslamd. Aangenomen: naar Veen; A. V« te Rotterdam-C. Beroepbaar: kand. A. Bac, No« I, Moerkapelle; kamd. H. Hofma Cromstr.dijk O.Z. 44B, Klaaswa GEREF GEMEENTEN IN NED. Beroepen: te Leerdam: J. de Gr Rijssen. 'In hemel en op aarde' door di Dolleman. Met een woord voon prof. dr. A. S. van der Woude. J. H. Kok NV, Kampen, 1972, IX prijs 9,75. Dit boekje met zijn diverse th< uitweidingen, citaten en verzen, los aaneengeregen, is moeilijk t« ren. Het best houden we het o typering van de omslag: 'pasi bijbelse verkenningen'. De ge meerde emeritus-studentenpref uit Groningen is in kerkelijk K land een aparte, onafhankelijk guur, voor de conservatieven schijnlijk te progressief en voc progressieven te conservatief, man die juist vanuit een stert loofsovertuiging er niet voor I deinst, de gebaande paden v« traditie te verlaten. Hier houdt zich bezig met de verwachting het leven na de dood. Moeilijb gen, zoals de verhouding van dt wachting in het O.T. tot die ii N.T., gaat hij niet uit de weg durft een 'ontmythologisering' u toekomst-beeldspraak aan, die he doelde in al zijn gloed vasthouf opnieuw vertolkt. Mijn bezwai slechts, dat hij zijn vraagstelling consequent genoeg volhoudt; een dagblad is niet de plaats on toe te lichten. Liever wijs ik q vier punten waarop ds. Delleman de 'oude paden' afwijkt: 1. hij werpt de voorstelling van de onst lijke ziel; 2. eveneens die van opstanding der lichamen uit het 3. hij laat (met de r.k. Nieuwe chismus) de verrijzenis al met sterven beginnen; 4. hij vat het wige verderf' op als een voor vernietigd-worden. Dat laatste zal zeker opzien baren. De schn zal er nog wel eens op moeten t komen, want zijn argumentatie (t v. en 131) is al te kort. Ik ben overtuigd, maar ben het met eens dat de traditionele leer hemel en hel zich onmogelijk al leer der Schrift kan presenteren, schuldigingen aan het adres van Delleman zouden alleen maar ee: ken van zwakheid zijn, als ze worden voorafgegaan door een t nadenken over deze dingen, liefs gesprek met deze schrijver die t zo lang mee heeft geworsteld. I sen ligt het zwaartepunt van sympathieke boekje elders. Om met de inleider te zeggen: Het aantonen 'dat het 'hemelgeloof zijn zuiverste vorm in de christel gemeente nooit meer heeft willen dan het vertrouwen, dat wij 01 aardse bestaan bij de Heer z« zijn.' H. BERKI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2