Wat betekent 'evangelisch'? c J 'Open kerk' in Limburg voert brief-actie Trouw Kwartet Bezwaar hervormd werelddiakonaat ongegrond verklaard Bromfietser omgekomen Lesman Purba overleden Fusie van kerken in West-Duitsland ARKA weer samen met drie andere bonden Honecker: Bonn heeft DDR erkend vandaacje Beroepings- werk ■tockeiielala; Koningin werd niet herkend op Floriade TROUW/KWARTET WOENSDAG 7 JUNI 1972 Kerk ^Binnenland T2r\ Uit Tilburg is mij een bidpren tje toegezonden. Een bidprentje, voorstellende zuster Tarcies. Dat prentje met het begeleidende rondschrijven hebben een diepe indruk op mij gemaakt. 'Wij zeggen God. de Vader van onze Heer Jezus Christus dank, als wij in onze gebeden gedenken (Kol 1.3) onze medezuster Zuster Tarcies. Ma- thilde Bogaers, Dochter van Onze Lieve Vrouw van het H. Hart Zij werd geboren te Tilburg 25 april 1892 en overleed 8 december 1971. Als meisje, jonge vrouw van 20 jaren legde zij haar kloostergeloften af. Van 1920 tot 1967 was zij werk zaam in de Molukken en in Merau- ke, vooral bij de melaatsen. Toen zij haar werk eindigde, was zij 75 jaar oud. Zuster Tarcies leefde in een van de huisjes van het melaatsen- dorp Saw-sin. temidden van haar zieken, met hen delend armoede, gebrek aan comfort Ze was in waar heid de 'Moeder van de melaatsen'. Op 8 december 1971 eindigde het aardse leven van onze geliefde Zus ter Tarcies, tot aan haar dood den kend aan en biddend voor haar melaatsen en de overige ernstige zieken in de Molukken. temidden waarvan ze 47 jaar van haar arbeid zame leven doorbrachtPater Bus, die zich gedurende 34 jaar inzette voor de mensen in hetzelfde gebied, ontsliep op nieuwjaarsdag.' In een stapel post.een drukwerk- Je uit Tilburg. Met als inhoud het bovenstaande. Daar word je toch stil van! Praatjesmaker, zeg je dan tegen jezelf, je kunt wei een getui genis schrijven, maar kun je ook zulk een getuigenis van de Heer Jezus Christus levenf En je kijkt om je heen, en je hoort de vele schreeuwers en zwetsers in het dier bare vaderland, die allen him leu zen aanheffen en den volke kond doen wat er zo al veranderen moet en wat énderen moeten opgeven :n offeren om een blijdere toekomst te doen gloren, en je denkt aan Zuster Tarcies, die Je nooit gezien hebt en van wie je eerst na haar dood gehoord hebt en van wie je nu een bidprentje hebt en Je denkt: dat EEN BIDPRENTJE UIT TILBURG door prof. dr. G. C. van Niftrik was wat! die vrouw, met liefde 47 jaren tussen de zieken en de melaat sen om der wille van Christus, de Heer! Gaarne wil ik trachten het oecume nisch evenwicht te bewaren. In het Oegstgeester Zendingsblad van 29 januari 1972 las Ik een verhaal van Riet Diemer over ds. en mevrouw Visch en hun werk op Bali. Als ik lees wat ds. H. J. Visch en zijn vrouw mevrouw C. H. Visch-Tons- beek in 23 jaren op Bali hebben meegemaakt, dan word ik voor de tweede maal heel stil. En nu gaan zij wéér uit: niet terug naar Bali, maar naar West-Irian. Bijzonderhe den doen er verder niet toe; die kan iedereen in het Zendingsblad lezen. Waar het mij nu om gaat, is deze indrukwekkende vormgeving in een toegewijd leven, vormgeving van het Evangelie, vormgeving van hetgeen men bij Jezus Christus heeft geleerd en gezien. Vormgeving niet slechts met woorden, maar met de éne daad van een leven ln dienst van de Heer. Ik ben nog steeds van overtui ging, dat dit de ware revolutie is ln deze donkere wereld: dat er zulke mensen zijn, die niet vragen naar eer en geld, maar zich een-voudig beschikbaar hebben gesteld. Dan gaat er een vrouw 47 jaren onder de melaatsen leven en anderen wer ken 23 jaar op Bali. Een nieuwe en betere wereld wordt van binnenuit tot stand gebracht: niet door kracht en niet door geweld, maar doordat er zulke mensen zijn, wier voorbeeld ook anderen ertoe brengt een heel klein beetje minder zelfzuchtig en een heel klein beetje meer tot een offer bereid te zijn. Hendrik Pierson In de hoofdstukken 11, 12 en 13 van haar mooie boek, 'Het protestantse ïéveil ln Nederland en daarbuiten, 18151865' (Amsterdam, 1970), ver telt dr. M. Elisabeth Kluit hoe het Nederlandse réveil de weg naar de praktijk zoekt en vindt Réveilmen sen zijn christenen, voor wie het centrum van de blijde boodschap is te vinden in de verzekering van de vergeving van zonden in en door het bloed van het Lam. Réveilmen sen zijn mensen, die zich hebben afgevraagd wat zij moeten doen om zalig te worden en die ook begeren in de hemel te komen. Maar zij waren nochtans nief zelfzuchtig en niet introvert In de aangegeven hoofdstukken van het boek van dr. Kluit kan men lezen hoe het Réveil zich heeft ingespannen voor prosti- tuées, voor havelozen, voor blinden en epileptici. Daar kan men lezen over het werk van O. G. Heldring, over Steenbeek en Hoenderloo. De progressieve liberalen van die da gen, het denkend deel der natie, keek met wat minachting neer op die nachtschool van Bllderdijk. On dertussen heeft die nachtschool heel wat ten bate van de medemens tot stand gebracht Veel van de toen gestichte verenigingen bestaan nog en zijn uitgegroeid tot grote inrich tingen van christelijke barmhartig heid. Ik gebruik opzettelijk het woord O. G. Heldring (tekening van Eppo Doeve) 'barmhartigheid' om ook de christe lijke lezer van dit alleszins christe lijke tijdschrift te doen gevoelen hoe ons moderne levensbesef niet bijzonder met dat woord 'barmhar tigheid' overweg kan. Wij voelen er neerbuigendheid in. En paternalis me. Het gaat in de moderne tijd niet meer om liefde in de eerste plaats maar om recht, niet om barmhartig heid maar om gerechtigheid. In de tijd dat Heldring en Wichern bezig waren met de redding van enkelin gen, moest er antwoord gegeven worden op het Communistische Manifest van 1848, schreef prof. Strijd in het vorige nummer van dit tijdschrift (p. 11) en dan kan men toch niet zeggen, dat het antwoord van Réveil en Inwendige Zending een adequaat antwoord was. Dat betekent: reeds in die dagen, aan het einde van de eerste helft van de negentiende eeuw, had men de structuren moeten aantasten, en dit hebben Heldring en Wichern niet gedaan. Of hebben zij dat tóch ge daan? Op Heldring volgde in Zetten Pierson, die veel meer dan Heldring zich met structuren, wetten en re gels bezighield. Wij kunnen in deze jaren, waarin met zoveel hartstocht wordt opgeko men voor het recht van de gekneus- den en voor gerechtigheid voor de uitgebuiten, steeds duidelijker zien, dat een strijd voor recht en gerech tigheid alléén hard, verbeten, fana tiek maakt Als men met machtsmid delen alleen de bestaande structu ren omverwerpt, zal men in korte tijd zuchten onder een ander en nieuw 'establishment', waarvan men nog maar moet afwachten of het beter is dan het vernietigde. Een betere toekomst zal alleen dén aan breken, wanneer men gedreven door de liefde van Christus liefde bewijst en recht en gerechtigheid oefent. Het zou de taak der kerk kunnen zijn om in deze harde tijden, waarin men met zoveel geweld recht en gerechtigheid tracht door te drijven zonder veel liefde te oefenen, liefde en barmhartigheid te prediken, niet om de status quo te handhaven, maar om de réchte revolutie eniger mate op gang te krijgen, de revolu tie van binnenuit, door de stille krachten van een misschien lang zaamaan zich doorzettende heiliging. Het zou ook de taak der kerk kun nen zijn wat nadrukkelijker te ge tuigen aangaande persoonlijke beke ring en heiliging, persoonlijke inzet en toewijding. Ik geloof eenvoudig niet, dat de kerk het bijbelse recht heeft ons op de barricaden te roe pen. Ik geloof, dat de kerk ons moet oproepen tot geloof, gebed en toe wijding. Dan zullen de zachte krach ten het winnen op 't end. Overgenomen uit 'Kerk en theolo gie', uitg. Boekencentrum, Den Haag. Spelling (3) De redactie behoudt xlch het recht roor om ter epname in dczo rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BI] ellkatle wordt met de naam van do nder ondertekend. Brieven kunnen wor. den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus ISi, Arasterdam. Meneer Gaarne mijn volkomen instemming met de TV-recensie getiteld 'Onbehou wen' in Trouw-Kwartet van 31 mei 1072. Deze handelde over het Inter view van de heer v.d. Poel. Terecht wordt er gezegd: Trits v.d. Poel ken de het woord meneer niet.' Inderdaad. Wij horen dit wel meer op de TV. Ik ben het geheel en al eens met de schrijver van 'Onbehouwen', wanneer hll zegt: 'Ik zit te wachten op de geïnterviewde, van welke club kan me niet schelen, die het vertikt om op deze onintelligente manier te worden geattaqueerd »n verdwijnt.' Rotterdam Q. v. d. Heijden De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Dogolijkj bestuurt B. Bol, Dm Hoog; dr. E. Bleummk, Poisrv- wolda; mr. G. C van Dom, Nootdorp; W. A. F'bb*. Botter- dom; J. lomerUtrtdit. drs. J. W. de Pows, Den Hoog; J. Smol- lenbroek, Woi Overige leden van het olgemeen bestuuri K. Abmo, Amsferdomi H. A. de Boet. IJmuiden. Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don net, Den Hoog; J. van Eibergen, Schoorsbergen: mr. K. «or> Houten, Wogeningen» ds. O. T. Hylkemo, BHthoven. Joc. Hui)sen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- mon-Fortgeru, Voorschoten; me vrouw J. G. ICrooyeveld Wouters. Heerhugowaord; prol. dr. G. N. d». F. H. Mooij. Bi|mburg; prol. dr. G. C von Niftnk. Amsterdam; M. Otte- vonger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozmgo, lunteren. dr. A. Veermon, *i|swi|k (Z-H); H. H. Wemmet^, Den Hoog; drs. Zijlslro, Ooster- land (Zld). Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 27Ó - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Oem.giro X 500. Waar komt toch die aanmatiging van daan om normale mensen het dialect van spraakgebrekkigen op te willen dringen via een nieuwe spelling? De heer G. Tands (Tr./Kw. 3 juni) be weert dat een goede raatsionele spelling nooit het wezen van de taal kan aantasten. Maar zijn 'sisteem' doet dat wel. Als ik zijn stukje lees hoor ik koeterwaals: 'Dat systeem mach dan logies eenvoudech zijn en zo dicht mogelijk t alge meen beschaaft benaderen', het is wil lekeurig. Hij gebruikt door elkaar: overeenkomstig en eenvoudech; vi suele en vizulele; sisteem en systeem. En waarom 'raationele' en géén rasjonele, 'psichologies en géén psicholochies, 'mogelek' en géén moogluk. 'wenech' en géén welnuch of Juist welnug? In welk dialect zul len we gaan schrijven? Rotterdam A. Terlouw biWkMiM - - Rechtspraak (2) Met het stukje 'Rechtspraak' van H. van Heerde in Trouw-Kwartet van 3 juni 1972 ben ik het voor de volle 100 pet. eens. Het zit mij al geruime tijd niot lekker dat er bij herhaling straf fen uit de bus komen waarbij de duur van de opgelegde straf in méénden gelijk is aan het aantal jéren dat op het de betrefende misdrijf in het Wetboek van Strafrecht als maximum staat vermeld. Een dergelijke manier van rechtspleging, door welke huma nitaire overwegingen dan eventueel oorspronkelijk ook ingegeven, kan m i. alleen de anarchie maar in de hand werken. Het heeft er soms de schijn van dat we a.h.w. meer mede lijden behoren te hebben met de bedrijvers van de misdaad dan met de slachtoffers daarvan! In het bedoelde stukje waren speciaal vermeld enkele gevallen van moord en doodslag. Die gevallen zijn natuurlijk met vele tien tallen soortgelijke gevallen uit te breiden, waarbij ik speciaal zou wil len noemen het bijzonder 'heldhafti ge aftuigen en beroven van bejaa-den uoals sommige jongelui dat van tijd tot tijd zich menen te kunnen veroor loven) als een misdaad waartegen lang niet streng genoeg wordt opge treden. Van een onzer verslaggevers UTRECHT In een schrijven aan haar correspondenten bericht de sec tie internationale hulpverlening (we relddiakonaat) van de hervormde kerk dat haar bezwaar tegen het door de synode ontworpen organisatie-schema door de commissie ter behandeling van bezwaren en geschillen kerkrech telijk ongegrond is verklaard. Dit ge beurde in een uitspraak die de sectie op 31 mei werd medegedeeld. De oom missie heeft er bijgezegd, dat het haar overigens niet vrij staat te beoordelen 'of het beleid en de in dat beleid getroffen voorzieningen of vastgestel de regelingen optimaal doelmatig of uitgewerkt zijn.' De leden van de sectie, mej. Hebe Kohlbrugge en de heren L. Kisjes en H. J. Achterhuis, roepen de correspondenten op hun classes te vragen hierover een extra synodezitting te laten bijeenroepen. De sectieleden claimen de kerkrechte lijke vrijheid, die volgens hen in ieder presbyteriale kerkstructuur thuishoort, om in de kerk als uitvoe rend orgaan een afwijkende mening te laten horen aan die welke door een synode geformuleerd is. Daarbij wor den als voorbeelden aangehaald de brieven met kritiek op het antiracis- me-fonds van de wereldraad en op de van de kerken gevraagde twee per cent van het budget voor ontwikke lingssamenwerking zaken die door de synode waren aanbevolen maar waar de sectie haar bezwaren over kenbaar maakte in brieven aan haar correspondenten. De sectieleden vra gen zich af of de oplegging van het nieuwe organisatieschema niet neer komt op heerschappij over de gewe tens. 'In een bevélende kerk is geen plaats voor de sectie internationale hulpverlening en geen plaats voor haar functionarissen', aldus de brief. NIEUW BUINEN De 61-jarige G. Hoving is met zijn bromfiets tegen een stilstaande auto gereden en ter plaatse overleden. Hengelo J. Weeda Van een verslaggever MAASTRICHT Leden van de 'Open kerk' in Limburg zijn een •brief-actie begonnen om paus Paulus te bewegen een einde te maken aan het conflict tussen de nieuwe bisschop van Roermond mgr. Gijsen en een groot deel van zijn priesters en veel kerkleden. De actie bestaat uit het overschrij ven van een brief die naar de paus moet worden gestuurd. In deze brief wordt gesteld dat de kerk in Nederland en vooral de kerk van Roermond als gevolg van het conflict in groot gevaar verkeert. Ge durende de laatste jairen, aldus de brief, heeft een relatie van liefde en wederkerige achting onze bisschoppen verbanden met priesters en gelovigen. Deze relatie wordt nu bedreigd. De liefdeloosheid, ja zelfs de onmense lijkheid, worden steeds erger en zo verdwijnt de geloofwaardigheid van de kerk. De brief vervolgt: 'Blinde gehoorzaamheid is gevaarlijk in de huidige situatie, waarin alles door radio en tv in de openbaarheid komt. Moet onze kerk in een dergelijke situatie niet juist een open gemeen schap zijn die niets voor mondige mensen verbergt?' Verder wordt in de brief gesteld: 'Er zijn zonder twijfel betreurenswaardige fouten gemaakt. Maar wij zijn een kerk van mensen. Zal de Heer zich niet meer openbaren, naarmate wij KECSKEMET Onverwacht is in Hongarije, waar hij een vergadering van de lutherse wereldfederatie bij woonde, overleden pastor Lesman Purba (43), leidend bissohop van de lutherse Simalungun-kerk op Sumatra. Mgr. Gijsen nederig zijn en onze fouten bekennen. Zou ook het gezag in de kerk niet groeien, wanneer deze de moed zou hebben zijn fouten te bekennen'. Men verzoekt de paus initiatieven te nemen om een catastrofe te voorko men. FRANKFORT (LWI) Drie kleine lutherse kerken in West-Duitsland verenigen zich zondag 25 juni (de gedenkdag van de Augsburger Confes-. sie) tot de 'zelfstandige evangelisch- lutherse kerk'. De nieuwe kerk zal 45.000 leden in rond driehonderd ge meenten tellen en wordt geleid door een bisschop. De kerk is theologisch zeer conservatief en werkt santen met de Amerikaanse Missouri-lutherse kerk. Van onze soc.-economische redactie UTRECHT De drie samenwerkende bonden van overheidspersoneel (KA- BO. ABVA en NCBO) hebben beslo ten de algemene ro o ms-ka tholieke ambtenaren vereniging (ARKA) toe te laten tot de SBO, het samenwerkings verband van deze drie bonden. De katholieke bond van overheidsper soneel zegt in zijn blad 'Kabopost' dat dit een eerste stap zou kunnen zijn •op weg naar herstel van de voormali ge unie van overheidspersoneel, die negen jaar na de oorlog werd ontbon den. Twaalf jaar geleden brak de ARKA met de KABO en verliet te vens het NKV. Wanneer de unie zal worden herstelt zou zij ruim 250.000 leden gaan omvatten. Studentenprotest Kort geleden zag ik voor de TV de protestoptocht van studenten. Besef fen deze jongelui niet, dat de enorme kosten voor hun studie grotendeels ten laste van het rijk komen en dus voor de belastingbetalers? En kunnen ze geen beschaafder taal gebruiken dan 'Brauw moet vertrekken voordat wij verrekken' en 'Brauw aan het touw.' Waarom laten die jonge mensen zich voor politieke karretjes spannen? Laat de communist Bakker iets derge lijks eens proberen in een van de Oostbloklanden. In vergelijking met de kosten voor de studie is het colle gegeld belachelijk laag. Bovendien krijgen de meesten een behoorlijke studietoelage. Spakenburg P. Bos Ontsnapping Dit jaar is het nu al de vierde jeer, ln anderhalf jaar reeds de 11de keer, dat gevaarlijke lieden uit een kliniek zijn ontsnapt Dergelijke lieden beho ren m i. niet in de een of andere kliniek te worden verpleegd van waar uit zij gemakkelijk kunnen ontsnap pen. en dan opnieuw een gevaar voor de maatschappij zijn. Het kan zijn dat de controle b.v. door gebrek aan vol doende personeel oorzaak van deze ontsnapping is, toch ben ik van me ning dat men, speciaal dan de psychi ater, te spoedig en te vaak een misda diger ontoerekenbaar verklaart Als je de rechtszaken van deze beroepsmisda digers leest, valt je uit de antwoorden die zij geven op, dat deze vaak getui gen van een scherp verstand en dat zij om de drommel nie4 achterlijk of min der toerekenbaar zijn. Nogmaals geef straf die straf verdiend heeft en be handel ze nie als paaiënt, ze zijn een gevaar voor de maatschappij. Nieuwendam Hans de Vries In het baptistenweekblad De Christen attendeert drs. J. Reiling er op dat de laatste tijd vaak het woord 'evangelisch' tegenkomt: evangelische om roep. evangelische bijbelschool. stichting evange lisch ontwakenDrs. Reiling vindt dat het nodig wordt de vraag te stellen wat dat woord 'evangelisch' nu precies betekent. Drs. Reiling: 'De meest voor de hand liggende betekenis is: in overeenstemming met het evangelie van Christus. Dat willen echter alle christenen zijn en in dit opzicht kunnen we met het woord even weini beginnen als met het woord christelijk. In Duits land heet de volkskerk evangelisch en is iedereen die er lid van is evangelisch. Maar het is wel duidelijk geworden dat het woord tegenwoordig voornamelijk gebruikt wordt in ex clusieve zin, om zich te onderscheiden van andere christen. Waarin bestaat dan dat onderscheid? Is evangelisch hetzelfde als orthodox? Het is buiten twijfel dat de evangelische christenen or thodox ajn maar het staat ook vast dat er vele orthodoxe christenen zijn die er niet over peinzen om zich evangelisch te noemen. Daar ligt het eigenlijke dus niet. Is evangelisch hetzelfde als confessioneel? Dat is het ook niet, al zullen er onder de evangelische christenen wel confessionelen zij®. Is evangelisch gelijk aan fundamentalistisch? Ook dat is niet zo. want fundamentalistisch heeft betrekking op een bepaalde bijbelbeschouwing en lang niet alle fundamentalisten zijn evangelisch. Kortom, het woord evangelisch heeft als aandui ding van onderscheid ten opzichte van andere christenen geen eigen inhoud Het suggereert wel iets maar wat dat is blijft in het midden. Maar omdat het is afgeleid van het woord evangelie krijgt het de betekenis: meer in overeenstemming met het evangelie dan anderen, tenminste wan neer men zich evangelisch wil noemen en opstel len omdat andere christenen het op een bepaald terrein niet goed genoeg hebben gedaan. Daarom ben ik eigenlijk geen voorstander van het gebruik van het woord evangelisch. Het heeft teveel pretenties ten opzichte van zeer vele andere christenen Toch is dat niet het eind van de zaak. Woorden hebben nu eenmaal niet alleen een woordafleiding maar ook een geschiedenis. Vanuit de geschiede nis, voornamelijk in de angelsaksische landen, is evangelisch de aanduiding van een bepaalde stijl en vorm van recht en echt christelijk geloof. Misschien is het aan te duiden als: eerst de Heer en dan de leer. Een accent op persoonlijk geloven. In die zin is het woord misschien ook in ons land Uit de kerkbladen nog te gebruiken al ben ik daar gezien het vele onjuiste gebruik dat er van wordt gemaakt niet zeker van. Maar noemen wij het evangelisch of niet. we kunnen dan wel spreken van een sterke evangelische inslag ln deze zu van het woord in ons vaderiad. Wij horen daar bij en de vrije evangelische®, om zo maar eens twee te noemen. Het ls ln zekere zin zelfs dat wat ons en hen verbindt; dat is niet de theologie of de leer. De herkenning ligt juist in dit accent op het Eerst de Heer. Er zou zelfs wel iets te zeggen zijn voor een bepaalde vorm van evangelische ontmoetingen, een soort evangelisch beraad en contact Geen nieuwe club van kerkgenootschappen uiteraard. Voorzover daaraan behoefte bestaat, voorziet de Raad van Kerken daarin redelijk. Het zou veeleer een open trefpunt moeten zijr. waar plaats is voor reder die de Heer Jezus Christus als persoonlijke Heer en Heiland belijdt. Daar zou voor de kerken van ons vaderland een stuk inspiratie vandaan kunr.en komen waaraan grote behoefte is. Er zou een sterk getuigenis van kunnen uitgaan dat dieper zou doorwerken dan het zo polemische Getuigenis van verleden jaar. Hoe zo'n beweging zich ook mag noemen, zij zou bij kunnen dragen tot de geloofwaardigheid van het evangelie. Al leen daarom al zou het een goede zaak zijn'. Ingezonden brief van ds. W. H. M. Rednders te Tjepu (Indonesië) in het gereformeerde zemdings- blad ZD: 'Een fraaie advertentie voor een fraaie Statenbij bel in het maartnummer van ZD. De heilige schrift is stellig een stijlvolle aankleding waard. Daargelaten of deze uitvoering in archaïsche taal en gothische letter mijn smaak zou zijn. Maar elk zijn meug. Hier in Indonesië zijn nog altijd een behoorlijk aantal mensen die het Nederlands beheersen en ZD lezen. Onwillekeurig lezen ze het blad hier met hun ogen. En dan geeft zo'n advertentie toch wel even een schok. Zevenhonderd vijftig gulden voor één bijbel!! Dat ls hier bijna zoveel als honderdduizend roepia, een maandsalaris voor vijf of zeven predikan ten- Begrijpt u welke waanzinnige ideeën over de christenen in Nederland bij de mensen hier ontstaan bij het zien van zo'n advertentie? En terecht, dacht ik. Hier kunnen velen een bijbel van twee gulden vijftig niet eens betalen. Het lijkt me niet verstandig dergelijke adverten ties in ZD op te nemen. Zelfs lijkt het mij zedelijk niet verantwoord, zo'n uitgave te produceren en aan de man te brengen. Nog afgezien van 't feit of zonets niet alleen wordt mogelijk gemaakt bij een aan de islam verwante schriftbeschouwing'. Hun nummer van 3 juni van het veertiendaagse lutherse blad ELK is gewijd aan de staatsman Thorbecke. Niet-abonnees kunnen dit speciale nummer voor 85 cent krijgen bij de oommissie lutherse uitgaven, p.a. dhr. J. J. de Vey, Nieuwe Keizersgracht 28. Amsterdam. BERLIJN (DPA) West-Duitsland heeft met de verdragen van Moskou en Warschau 'volkenrechtelijk verbin dend' de soevereiniteit van de DDR erkend. Dit heeft de Oostduitse partij leider Erich Honecker ln een vraagge sprek gezegd. 'Men moet de verdragen zien zoals zij zijn afgesloten. Eenzijdige gevolg trekkingen, interpretatiekunstjes of andere speculaties veranderen daar in het geheel niets aan. Bindend is al leen wat in de verdragen staat', aldus Honecker. Door het sluiten van de verdragen heeft West-Duitsland tevens bevestigd 'dat Berlijn met uitzondering van de westelijke sectors van de stad de hoofd stad van de Duitse Democratische Re publiek is. De bepalingen van de Vier- mogendhedenovereenkomst gelden slechts voor West-Berlijn, dat volgens overeenkomst 'een bijzondere politie ke status heeft'. Deze volkenrechtelij ke overeenkomsten heffen oorzaken van spanning op en scheppen 'de mogelijkheid, verder voort te gaan op de weg naar ontspanning", aldus par tijleider Honecker. NIET ZWIJGEN In het gesprek over de vrt kerken niet moeten spreken laatste weken de oorlog in weer buiten alle perken geësca karn men nog wel eens aanv^ argumenten horen. Men zegt \t betekent niets want degenen jf horen moeten horen het toch E men verklaart, dat het dej niets kost Nu zal iedereen 'tet eens zijn dat een getuigenigdi deze oorlog opzichzelf niet vq is is. Maar iedereen kan ook wqp de kerken er ook via hun kanalen iets aan doen. Te wr- altijd te weinig omdat de q eenmaal door het geweld zo groot is, maar toch wel ia daarmee moeten ze vooral dfl M>aar kost een getuigenis deH niets? Vast staat dat bepaaldelS den, ik wil er nu niet over U hoeveel het er zijn en of helH of andere zwijgende meerdejK maar vast staat dat bepaalde*» den zulke getuigenissen slecht|N verwerken en er in sommige M hun konsekwenties aan vw door uit de kerk weg te blf li iets te doen met hun bijdra|// die kerken. Het staat wel W ieder geëngageerd optreden de wat kost. Maar nu het eerste aai 4 het bekent zo weinig. Men zouL meteen kunnen opmerken datjvC het eerste criterium mag zij kerkelijke vermaning wordt o altijd geadresseerd aan menM wie men onmiddellijk verwaclB ernaar zullen luisteren. Tochrt\ kerk er terecht mee door. Ma» bovendien waar? Betrekent test van de Raad van Kern niets? Ik meen dat er eefl jaren geleden vrij algemeen dH teerd is tegen de escalatie yf/i geweld in Zuid-Oost-Azië en w%| me te herinneren dat de AmMi daar wel degelijk naar geluistiö ben. Toen begon men de trdii verminderen. Wij kunnen h aan onze broeders in Ameit— overlaten om hun bezwaren te maken. Wij zullen de ont moeten voegen. Als iedereen 2 als in dit argument, gebeurt niets en hebben we stilzwijgep J wat zich daar afspeelt goedgek NED. HERV. KERK Bedankt: voor Houtrijk: C. J, Riaamsdonkve er. GEREF. KERKEN Préparatoir geëxamineerd, niet beroepbaar: kand. J. W. I ten dam te Kampen. CHR. GEREF. KERKEN £'0' Beroepen; te Hoogeveen: K. te Haariem-N.; te Utrecht-C..'"b/. Rebel te Hilversum-C. al GEREF. GEMEENTEN Bedankt: roor Capelle a.d. lin 1 C. Weststrate te Meliskerke. iste VRIJE EVANG GEMEENTEN** 9 Bedankt: voor Amsterdam-Wj or p VI ne Jonc Siebert te Gorinahem. Detectieve-omnibus, door tjer. Uitg. Amsterdam BoekJ Pers) Amsterdam, 317 pag. (voor abonnees tijdschrift^ Geïll. Pers ƒ5 95). De Amsterdamse rechercbeul Baan tjer schreef een paar jar'1 den twee politieromans: 'l>e de wurger op zondag' en "De het lijk in de kerstnacht.' Ze bij de Arbeiderspers uit, den pockets (met, zo herinner opmerkelijk goede omslagen 'VGG beide detectives vinden we in deze Ombinus, voorafgega een nieuwe "Baantjer', die '1 en de stervende wandelaa,3' Hoofdpersoon in deze verhak 1 in het vak vergrijsde, wat eij 0 r de en op z'n eigen manier ophj rechercheur De Cock. En zoals*. Christie Poirofs eigenschapp schitteren tegen de achtergix e/j'. de brave Hastings en Cona k'n aan Sherlock Holmes z'n Wait zo voegde Baantjer aan De Cj,c;ll( jongere collega als assistent to aiv der, dlie zonder De Cock toe a„ - c onthand is. Ik las en heri jtffct detectives met plezier: niet 0 apje me doen denken aan Simeno ^SS1 de flaptekst ons wil ingeven gci omdat ze zo prettig pretenti üs, tóch intelligent opgezet en 1 zijn; wat couleur en lo. psychologie (bij de wurger op is De Cock's invoelend vermot heel opmerkelijk!) en nèt gearli reotiepen. Kortom, spannende met alle drie een oorspro plot En deze omnibus is niet qj ;n - :holl mer ^oor !n. n va tven re gei ishei iven AMSTERDAM Koningin heeft gistermiddag enkele urei nato rondgewandeld tussen andere bezoekers van de Amsterdam. De vorstin werd door twee vriendinnen. Ze noeg alle afdelingen bezocht Flo tr. rd t ie he^E rhet re N vrij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2