Rome slaat vensters toe Open brief van wereldraad Kerkelijke vloot naar Bangladesj ICCC-jongeren houden conferentie over 'Licht' Rr Mej. Klompé: niet bemiddeld in de zaak-Gij sen Dienst met ds. Overduin compleet op de plaat Trouw K wartot 0E KER DE WERELD Personalia Mr. C. 6. Bavinck staflid geref. werelddiakonaat vandaag Beroepings- sverk Boekenetalagc NZV: driehonderdduizend TROUW, KWARTET WOENSDAG 31 MEI 1972 Binnenland Kerk T2 l TRI Zwitsers r.k. theoloog: Van een onzer verslaggevers STUTTGART Volgens de Zwitserse r.k. theoloog dr. August Has- ler zijn de oecumenische gesprekken op institutioneel niveau tussen de r.k. kerk en de andere kerken op het ogenblik 'niet zinvol'. In het Duitse tijdschrift Evangelische Kommentare schrijft hij, dat de oecumenische beweging thans goeddeels stil ligt. Zijn artikel is getiteld: 'Rome slaat de vensters toe'. Als voornaamste oorzaak van de stag natie noemt hij de curiehervorming "Regimini ecclesiae', waarbij het op pertoezicht over alle curie-organen bij het staatssecretariaat van het Vaticaan kwam. Daardoor moeten alle oecume nische beslissingen in laatste instantie worden genomen door lieden, die het hele proces van de confrontatie en de dialoog met de andere kerken niet zelf hebben meegemaakt'. Hasler was sinds 1967 secretaris van rooms-katholieke kant van de officiële gesprekken tussen het Vaticaans se cretariaat voor de eenheid en de lu therse wereldfederatie. Hij trok zich in 1971 terug en werkt nu aan een boek over de pauselijke onfeilbaar heid. Volgens hem laat het Vaticaan zich leiden door angst Het stelt de oecu menische beweging voor een groot deel verantwoordelijk voor de crisis in de rJc.-kerk. Elke verdere stap op het oecumenisch pad kan volgens de 'realpolitici van het Vaticaan' een la wine-reactie veroorzaken, die het in stituut van de r.k.-kerk voor kortere of langere tijd bedelft. Van het instituut is in de toekomst niet veel te verwachten, want de r.k. kerk kan niet wezenlijk anders hande len, dan zij nu doet. In de oentrale punten heeft zij zich de handen gebon den door dogma's, die met de aan spraak van onfeilbaarheid verkondigd worden. Daarin ligt de uitzichtloos heid van Rome's oecumenische pogin gen'. Een en ander is volgens Hasler juist het gevolg van de snelle vorderingen, die in het oecumenisch gesprek wer den gemaakt. 'Omdat men in relatief korte tijd de vragen inzake het ver staan van de evangelische boodschap als niet meer controversieel kon laten rusten en zich nu bezig houdt met de meer formele kwesties van de kerk- lijke structuren en het kerkelijk ge zag, worden de mogelijkheden en de grenzen van het oecumenisch gesprek nu angstwekkend duidelijk'. Een grondvoorwaarde voor elke dia loog is volgens Hasler, dat beide part ners bereid zijn, eigen opvattingen op te geven. Is deze mogelijkheid a prio ri uitgesloten, dan kan niet meer van een werkelijke dialoog wor den gesproken. Het gesprek van Rome met andere kerken 'blijft steeds beperkt, want de r.k. kerk houdt haar leer in de wezenlijke punten voor onopgeefbaar. Zij wil haar identiteit onder alle omstandigheden bewaren en hoopt in het gesprek haar stand punt voor de protestantse kerken aan vaardbaar te kunnen maken'. Op de beslissende punten is uiteindelijk geen dialoog, maar alleen bekering mogelijk. Toch is Hasler niet pessimistisch over de oecumene. Op een oecumeni sche studiedag in Neuendettelsau de zer dagen zei hij: dat waar de oecume- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Mejuffrouw dr. M. A. M. Kompé heeft gistermiddag op Schiphol alle geruchten ontkent dat zij tijdens haar bezoek aan Rome zou hebben gepoogd te bemiddelen in de kwestie Gijsen. Zij was gedurende de pinksterdagen in Rome voor een ver gadering van een sub-commissie van de pauselijke commissie voor Recht vaardigheid en Vrede (Justitia et Pax) en nam daarna in Nemi, buiten Rome, deel aan een colloquiem. 'Bij zulke gelegenheden heb ik altijd wel een gesprek met onderstaatssecretaris Benelli, omdat onze commissie veel met het staatssecretariaat te maken heeft en deze keer is natuurlijk ook de situatie in het diocees Roermond ter sprake geweest en heb ik hem over onze zorgen ingelicht Maar nie mand in Nederland heeft mij op dracht gegeven om op een of andere manier mijn diensten te verlenen', aldus mejuffrouw Klompé. Op de tegenwerping dat zij toch ook lid is van de Beheers- en Beleidscom missie die door de Nederlandse bis schoppen vorig jaar is ingesteld, ant woordde mejuffrouw Klompé: 'Ik ge loof ook niet dat het op de weg van die commissie ligt om zich bezig te houden met de kwesties in dit dio cees. Dat ligt op de weg van het kapittel'. Bij het opbouwwerk, dat namens de kerken in Bangladesj verricht wordt, ontplooit in de omgeving van Chittagong een zeer bijzondere werker grote activiteit. Het is een tachtigjarige olifant, die zich vrijwillig bij het team gevoegd heeft. Bij de opening van een wijkcentrum, grotendeels gebouwd met het mate riaal dat hij gesjouwd had (over wegen waar zelfs een jeep niet rijden kan) werd hij terecht getrak teerd op tien kilo bananen. nische gesprekken niet door institu ten geremd worden, maar waar men van de gemeenschappelijke basis van het evangelie kan uitgaan, men elkaar al zo dicht genaderd is, dat 'als wij de confessionele cliché's opzij zetten, wij theologische spitsvondigheden nodig hebben om te formuleren, waarin wij anders geloven'. ren heeft ontvangen. Jan Noorman Igna haar vroeg waarom de Kleine Waarheid op zondag moest worden uitgezonden. Twintig jaar geleden, toen ik met mijn gezelschap het leeuwenaandeel verzorgde in een Hallé, Hallo-uitzen ding van de AVRO, hoofdzakelijk met Groninger liedjes, dat op een vrijdag was opgenomen en op een zondag werd uitgezonden, werd mij dit ook kwalijk genomen. Als antwoord diene: wat ik op een zondag niet mag beluis teren is op een door-de-weekse dag voor mij ook onaanvaardbaar. Zo niet, dan lijkt mij dit een zondagsgeloof. Stadskanaal Geert van der Tuuk EO (26) De redactie beboudt zich het recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ fiubjlkatle wordt met de naam van do nzender ondertekend. Brieven kunnen wor. den gezonden aan de heer Joh. C. Francken. secrotaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Fosthua 859. Amsterdam. EO (23) Uit nieuwsgierigheid beluisterde ik de uitzending van de EO op 2de Pinksteravond. De causerie van ds. Velema heeft mij zeer geërgerd. Op de prov. kerkvergadering van Friesland zou geen zegen van de Heilige Geest rusten. Dus ds. V. zou uitmaken waar en wanneer de Heilige Geest zou werken. Welk een onchristelijke aanmatiging. Hilversum J. C. de Jong Ik vind het zeer hovaardig van de heer De Hoon om nu al de indruk te wekken dat zijn omroep super is. Die dankstond op 17 juni moest eigenlijk een bidstond #jn. /U die duizenden NCRV'ers van alle gezindten zouden dode vissen zijn die met de stroom meedrijven? Springlevend zijn ze! En wie weet als de heer De Hoon met zijn nieuwe omroep straks ervaart, hoe moeilijk het is, het iedereen naar de zin te maken, wie weet slaan wij dan weer als vroeger de handen ineen om tesamen het evangelie uit te dra gen en uit te zingen. Alphen aan de Rijn mej. A. v. d. Heyden Ook ik was m het kerkgebouw waar volgens de 'verslaggeefster' een domi nee 'fulmineerde' tegen een jonge krkgangr. De bewuste predikant heeft zijn preek niet onderbroken, maar zei in zijn betoog wel, zich daarbij richtend tot de galerij waar veel jongeren zaten, dat het een schande was voor een man dat hij lang haar droeg, daarbij letterlijk de Schrift citerend. Vervolgens zei hij: 'Wie met de wereld mee wil doen, zal met deze wereld sterven en verloren gaan', hetgeen ook naar de Schrift is. Hij heeft zich absoluut niet gericht tegen één bepaalde jongeman en heeft deze ook niet alleen aangesproken. Leiden J. H. Doeven Van een onzer verslaggevers UTRECHT De oecumenische hulp organisatie BERRS, waarin kerken uit de gehele wereld hun krachten gebundeld hebben voor het opbouw werk in Bangladesj, heeft dn Hamburg acht kustvaarders en binnenschepen aangekocht. Zij zuilen als riviervloot dienst gaan doen en zo bijdragen aan de verbetering van de katastrofale transportsituatie in Bangladesj. De inzet van de schepen is bijzonder dringend, omdat het begin van de natte moesson het vliegen vrijwel on mogelijk heeft gemaakt. De luchtbrug van BERRS, met drie chartermachi nes vanuit Calcutta, is dan ook beëin digd. Met de aankoop van de schepen 'is een bedrag van ruim drie miljoen gemoeid. Het BERRS-budget komt op bijna vijftig miljoen gulden, die door de interkerkelijke instanties voor hulp verlening in de verschillende landen (in Nederland de stichting Oecumeni sche Hulp te Utrecht) worden bijeen gebracht. Het kerkelijk hulpprogram omvat vooral huisvesting, het schep pen van werkgelegenheid en oplei ding. EO (24) Over EO en NCRV ontvingen we nog een aantal brieven. Alle aspecten zijn nu wel ter Sprake gekomen. Om herhalingen te voorkomen sluiten we Den Haag nu de discussie. red. Bisschop Gijsen (2) Ik ben katholiek en dat blijf ik, toch vind ik het optreden van bisschop Gijsen uitgesproken liefdeloos. Als wij ln onze jonge jaren een protes tants vriendje hadden, dan holden we eigenlijk rechtstreeks naar de hel. Geen enkele burger zal beamen dat dit de weg is. Is het niet verheugend, dat de leiding var. de grote kerkge nootschappen Ln onderlinge samen werking zoeken naar menselijker be nadering van de grote levesvragen. Daarom alleen al verdienen zij ons aller loyaliteit. Met polarisatie berei ken we niets anders dan nog grotere tegenstellingen Mej. A. J. M. v. Seggelen Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM E«n eind vorig jaar door ds. J. Overduin, emeritus te Veenendaal, geleide dienst in de gere formeerde Westerkerk te Arnhem, staat compleet op de plaat (Fontana/- Stereo 6391.021; -rijs ƒ15,—). Ds. Overduin preekt over Hebr. 11 vers 35, en zijn onderwerp luidt: 'Wat is eigenlijk leven?' Men kan de preek ook vinden in de bundel 'Niet ik, maar Hij' van ds. Overduin, een uit gave van Kok in Kampen. De hoes van deze grammofoonplaat biedt zo wel aan de voor- als achterkant een (grote) foto van de predikant. Van een medewerker UTRECHT 'In die oecumenische beweging wil men komen tot gemeen schap van kerken. Op zichzelf is daar geen bezwaar tegen. Wel bezwaren heb ik tegen de wereldraad van ker ken. Men wil, binnen deze organisa tie, gemeenschap met elkaar beoefe nen, terwijl het licht van God wordt afgeschermd door gemeenschap te he- bcn met kerken, die de waarheid Gods niet belijden. De ware eenheid en gemeenschap is alleen te belijden bij het licht van Gods Woord'. Dit sprak de dhr. geref. hoogleraar dr. J. P. Versteeg uit Apeldoorn, op de jaarvergadering van het I.C.C.C.- Jeugcjcontact, Deze organisatie die in eerste instantie jeugdafdeling /an de internationale raad van chr kerken (I.C.C.C.) is, wil de doelstelling van die raad concreet in Nederland gestal te geven door als ontmoetingscentrum van jongeren uit diverse kerken te fungeren. Op deze manier wil men De discussie in deze rubriek van de EO dreigt te ontaarden in wederzijdse verkettering. Ds. Glashouwer heeft het succes van de EO gebedsverhoring genoemd; anderen hebben dit godslas tering genoemd. Het lijkt mij juister dat we allemaal wat meer bescheiden zijn, Dat de EO nu ook nog een dankdag gaat organiseren voel ik als een klap in het gezicht van de mede christenen in de NCRV. Wat zou de EO ervan gevonden hebben als de NCRV een dankdag had gehouden als de EO niet C-omroep was geworden? Laten NCRV en EO samen een dienst van verootmoediging en schuldbelijde nis organiseren. Dat zou een begin kunnen zijn van een wending te goede in deze trieste ontwikkeling. Maassluis F. IJ. Dijkstra EO (25) Ik zou niet weten waarom een Ted de Braak geen amusementsprogramma van de NCRV zou mogen presenteren of het moest al zijn dat de mens een apart bundeltje christelijke lachspie- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Per»: N.Z. Voorburgwal 276 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 -22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bankt Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768Oem.guo X 500. door Henk Biersteker Het vorig najaar schreven de gereformeerde ker ken in Nederland een brief aan de wereldraad van kerken met een verzoek om raad: hoe geven wij het best uitdrukking aan onze bezorgdheid over de schending van mensenrechten in Oost Europa en in Soedan? Achter deze beleefde brief woelden allerlei vragen van het type dat wij al eerder in deze rubriek aan de orde stelden onder de titel 'Waarom wèl Zuid-Afrika en niet Rusland?' De suggestie dat de wereldraad met twee maten zou meten al vaker gehoord in zijn 24-jarige bestaan werd ook in de zojuist toegetreden gereformeerde kerken nogal eens gehoord naar aanleiding van het programma tot bestrijding van het racisme. Het antwoord op de brief is lang uitgebleven. Over Soedan kon de wereldraad ook maandenlang weinig zeggen omdat hij zelf tot over zijn oren betrokken was in het bemiddelingswerk tussen de autoriteiten in Khartoem en het opstandige Zui den. En met een resultaat dat er wezen mag. Nadat op 27 maart een vredesregeling tussen de regering en de leiders van de Zuidsoedanese bevrijdings beweging werd getekend is de leniging van de ergste nood, de repatriëring van duizenden uitge wekenen en de wederopbouw daar op gang geko men. Interchurch Aid heeft al 370.000 dollar voor het gebied ingezameld en de besteding ervan is begonnen. In april kwam het antwoord van secretaris gene raal Eugene Carson Blake aan de gereformeerde kerken. Dat gebeurde in een dikke open brief. Op 18 mei werd deze door de oecumenische pers dienst in Genève gepubliceerd (tot dusver nog niet door de geadresseerde ierken zelf). Het antwoord bevat drie punten: 3. iedere kerk moet zo effectief als zij kan op de betrouwbare Informatie; 2. de oecumenische beweging biedt ons een grote kans \-oor bezoeken en uitwisseling; en 3. Iedere kerk moet zo effectief als zij kan op de juiste plaats protesteren wanneer zij zich daartoe ln geweten geroepen acht. Wat die informatie betreft: er zijn genoeg be trouwbare centra die zich gespecialiseerd hebben ln Oost-Europese kennis om het de gemeenten mogelijk te maken 'een breder beeld te krijgen dan alleen maar verschrikkelijke gevallen van gods dienstvervolging. (Een paar adressen: Deutsche Geselschaft fllr Osteuropakunde, Leonhardsplatz 28 IV, Stuttgart, en Minority Rigths Group, Ben jamin Franklin House, 36 Craven Street, Londen WC 2 - red). Het lijkt mij dat de belangrijkste hulp die we onze leden-kerken in OostEuropa kunnen geven, maar ook andere groepen in deze landen, zoals de Joden, gelegen ls in het meer benutten van onze oecumenische' kansen. Als we niet werkelijk de kerken in socialistisch landen leren kennen wor den onze uitingen van bezorgdheid goedkoop en kunnen ze in de betreffende landen slechts wor den verstaan als anticommunistische, dat wil zeg gen politiek-ideologische uitspraken,' schrijft Blake. Blake hoopt dan ook dat de Nederlandse raad van kerken een programma voor regelmatige uitwisse lingen met kerken in Oost Europa zullen starten. Dat is temeer nodig, zegt hij, omdat het marxisti sche denken steeds belangrijker wordt in westerse kerken.' Het lijkt wel of van alle seculaire filosofieën het marxisme het populairst en het meest overtuigend wordt onder onze mensen en vooral order onze jonge intellectuelen. Deze ont wikkeling, hoe kritisch of positief we er ook tegenover mogen staan, verdient meer serieuze aandacht in onze kerken dan zij meestal krijgt. Maar als wij daarbij ook niet gebruik maken van de er\'aringen en het getuigenis van kerken die in socialistische landen leven dan doen we onszelf tekort, aldus dr. Blake. Zij leven in landen, 'waar de secularisatie niet alleen een cultureel proces is maar een regeringsprogramma Hoe verschillend de toestanden ook zijn in Polen, de DDR, Joegoslavië en de Sowjet-Unie, één ding is hetzelfde: 'Het christelijk geloof wordt onver zoenlijk geacht met de marxistische leer en daar om kunnen kerk en staat niet dan in constante spanning met elkaar leven, ondanks de officiële scheiding tussen kerk en staat en ondanks de officiële verklaring van niet-inmenging*. Wat als fundamenteel voor de godsdienstvrijheid wordt beschouwd in het Westen is dikwijls verboden in het Oosten. De brief geeft daar vele voorbeelden van. Maar in elk van deze gevallen moeten de kerken zich afvragen: bewijzen we werkelijk een dienst door openbaar protest of moeten wij een niet-openbare weg bewandelen? 'Verscheidene van onze leidende figuren en staffunctionarissen heb ben persoonlijke stappen gedaan bij regeringsper sonen in socialistische landen om een grotere vrijheid voor de kerken te bepleiten. Er zij aan herinnerd dat wij met zulke benaderingswijzen vaak meer succes hebben gehad dan met openbare verklaringen', aldus Blake. Dus toch twee maten, zal de kritische lezer nu zeggen. Daarom vertaal ik letterlijk de volgende passage: 'Velen in onze leden-kerken pleiten voor een gelijke behandeling in alle gevallen van discrimi natie. Zij zouden in precies dezelfde termen willen protesteren ten aanzien van landen waar de pu blieke opinie een machtige factor is als ten aanzien van landen waar de publieke opinie wei nig invloed heeft. Zij zouden dezelfde taal willen gebruiken tot landen waar de kerken beschouwd worden als een belangrijk deel van het kiezers volk en een sterke morele kracht als tot landen waar de kerken nauwelijks getolereerd worden. Zelfs als kerken in de grootste moeilijkheden komen wanneer de wereldraad de regering van hun land kritiseert vinden zij nog, dat de wereld raad precies op dezelfde manier moet spreken als in landen waar de kerken in de gelegenheid zijn en zelfs aangemoedigd worden om een constructie ve en kritische bijdrage te leveren. Ik weet dat een beleid, waarin het verschil tussen de situaties niet in acht wordt genomen waarschijnlijk het aanzien van de wereldraad zou verbeteren. Maar belangrij ker dan het aanzien van de wereldraad is de kwaliteit van onze broederschap. En een werkelij ke broederschap komt tot uiting in verschillende benaderingen, die passen bij de werkelijke behoef ten van diegenen die onder discriminatie lijden.' Tenslotte nog deze passage: 'Er zijn anderen in onze leden-kerken, die blijk baar vinden dat de kerken krachtiger tegen niet- christelijke regeringen behoren te protesteren dan tegen medechristenen in verdedigingsposities van een christelijke beschaving. Met hen ben ik het niet eens. Wij zullen voortgaan met ons uit te spreken voor gerechtigheid overal, maar we kun nen onze eerste verantwoordelijkheid niet uit het oog verliezen ten overstaan van hen die mensen hun rechten ontzeggen en dat doen in de naam van ons geloof'. (Blake wijst hierbij op het belang van het in de gereformeerde kerken zo omstreden programma ter bestrijding van het racisme: 'Een groot aantal leden van uw kerk hebben al persoonlijk en financieël tot dat programma bijgedragen. En zij hebben daardoor ook bijgedragen tot een nieuwe geloofwaardigheid van de kerken in Afrika'). Hier dus toch twee maten? Ja, en naar mijn mening terecht. komen tot die herkenning van elkaar. Het thema van deze conferentie was: 'Licht'. Prof Versteeg behandelde het licht als de gave van God. In het Oude Testament ligt er een duidelijke verbinding met God en het licht. In het Nieuwe Testament komt daar. iets nieuws bij ml. dat God in Christus tot ons gekomen is. In Christus, gaat het licht, dat God is. tenvolle voor ons op. Concreet betekent dat vijf dingen. Dit licht is allereerst beeld van het leven. Bij God is het licht, daar is ook het leven te vinden. Vele jonge ren zijn op zoek naar het echte leven. Ze zijn de sleurgang van het leven zat, maar helaas vluchten ze uit het leven. De eigenlijke levensbestem ming is te vinden bij God. Vervolgens is het licht beeld van de vreugde en de blijdschap. Buiten God, is alles zinloos en doelloos. Buiten God om kunnen we misschien heel wat plezier hebben, maar de echte, diepe vreugde, kan Hij alleen schenken. Het licht is ook beeld van kennis. Bij het licht dat God is, gaan we alles anders zien. In het licht van God leren we onszelf en de naaste kennen. Een humanist krijgt nooit de juiste kijk op zijn naaste, omdat hij zijn medemens niet ziet als een schepsel van God. Dat geeft ons een grote verantwoordelijk heid. Zoals de duisternis en de zonde bij elkaar behoren. Zo behoren het licht en de gerechtigheid bijeen. De zonde heeft altijd iets heimelijks, iets stiekums. Bij God in het licht is alles zuiver en rein, vol van gerechtig heid. Tenslotte wees prof. Versteeg op het verband tussen het licht en de gemeenschap. In het licht, zien we de ander, zoals hij werkelijk is. Daarom is er van wezenlijke' gemeenschap al leen sprake bij het licht dat Gods Woord verspreidt. We worden niet automatisch dragers van dit licht. Dat kan alleen als we Jezus volgen, aldus prof. Versteeg Over ditzelfde thema sprak ook ds. C. den Boer, hervormd predikant te Zeist. Hij sprak over het komen van het licht in onze donkere situatie. De nacht is in de bijbel het beeld van de zonde, van de godsvervreemding en het oordeel. Het licht, de gemeen schap met God is onze levenselement, maar daaruit zijn we weggelopen. Daarom kan de moderne mens ge typeerd worden door de wanhoop. Deze wanhoop die tot scepsis leidt, komt omdat hij anti-thetisch denken in de steek heeft gelaten. De mens is erachter gekomen dat er geen vaste punten meer zijn. Daarom zoekt de vertwijfelde mens naar een vast punt om zich heen, de sex, de drugs of de mystiek. Daarom is de bijbelse bood schap van het licht, razend actueel. De bijbel spreekt over Jezus Christus, het grote oriëntatiepunt. God heeft dat licht in onze wereld laten schij nen, aldus ds. Den Boer. Benoemingen: Benoemd tot gewoon hoogle raar ln de orthodonUe aan de R.U. Gronin gen: dr. H. S. Duterloo. Benoemd tot gewoon hoogleraar in de economie aan de R.U. Utrecht4 J. Brenner, thans hoogleraar aan de universiteit van Ankara, Turkije. Be noemd tot gewoon hoogleraar in de bedrijfs kunde aan de N.E.H. te Rotterdam: A. P. J. Abrahamse. Benoemd tot gewoon hoogleraar aan de N.E.H. voor het onderwijs in de openbare financiën: L. Koopmans. Promoties: Gepromoveerd tot doctor in de letteren: H. de Vries (R. U. Utrecht). Gepromoveerd tot doctor ln de wiskunde en natuurwetenschappen: H. J. M. Andriessen en S. Stolte (Kath. Univ. Nijmegen). Gepro moveerd tot doctor ln de landbouwweten schappen: J. P. de Groot en P. A. van de Pol (L. H. Wageningen). Gepromoveerd tot doctor in de sociologie: P. Peper (N. E. H. Rotterdam). UTRECHT Mr. C. B. Bavinck, studentenraadsnan aan het Jaffna College in Vaddukoddadi op Ceylon is benoemd tot staflid van het gerefor meerd werelddiakonaat. De heer Ba vinck zal op het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken te Utrecht belart worden met sekreta- riaatswerkzaamheden voor de sektie werelddiakonaat en advisering over konkrete hulpverleningsprojekten. Mr. Bavinck is een zoon van de AToegere zendingshoogleraar dr. J. H. Bavinck; na beëindiging van zijn stu die trad hij in dienst van de NCSV als adjunkt algeme.en secretaris, in 1954 werd hij 'chaplain' van het Jaffna College in Vaddukoddai op Ceylon. 'HEEL GOEDE TIJDEN' Ik moest op zaal 5. zijn. vertroi de juffrouw achter het loket mij Daar zou ze liggen, de oudste uit Arijk, een zes en negentig-jarige één van de nauwe straten van de nenstad. Hoe vaak had ik haai niet opgezocht, midden tussen de rages en bedrijven, waarin haar ninkje als een voorzichtig ont nestje in de gevel hing Ze daar blijven wonen tot het hadden d'e zakenmannen haar kerd. Of ze op een dusdanig uitgesteld einde gerekend ha< Wie zal het zeggen? Even vr< me af of het nu zover Avas. 2 gevallen en had zich niet meer nen oprichten, zo Avas ze doorl trouwe verpleegster uit de wijl' vonden. Er was 'Averk van gen en zo was ze hier in dit zlekei buiten de stad terecht gekomen deur van zaal 5 stond half open 2W,'use ik gemakkelijk naar binnen kon j >rme Daar zat ze, nu nog kleiner daropen haar huisje, met een rose py ote broek en een soort gelig jak aan ngen grijze hoofdje wat voorover «Lem0( ogen gesloten. Ik greep een sto< wer zette me naast haar neer. Ze s niet want op een eerste poging djt mij deed ze haar ogen al open eniie zoals ze al die jaren al gezegd e„ j dat ze mij niet kende. Ze sprak tot mijn verwondering. De beri< eze Avaren Arerontrustender geweest oor mijn vraag hoe het nu ging kwan oten antwoord dat ik ook al van i herkende: 'Mijn krachten wo| zwakker'. Maar meteen daarop'33K heb heel goede tijden gehad. Ja daar ben ik dankbaar voor', t DWI alsof ik Aveer bij haar thuis zat het zwart gebreide Kampense moem' Aveer op had. Voor haar besefZone bleek me al gauAV, Avas ze nog i»en 1 nauwe straat. 'En geen buren, d(zwai ook wat waard1'. 'Nu ja, wel kind3 ee die eens wat herrie maakten, dat moet je van kinderen ku?er hebben. O ja, hoor'. Zes en negfast jaar. Wat een leven'. Ik las aak psalm 27 voor, omdat ik haar ze^&sc iets hoorde mompelen van 'ik zal! aai vrezen'. De voorlezing werd meei invuloefening, want zij maakte zeUj zinnen af en sprak er haar blijdslW over uit dat ze dat allemaal no^ het hoofd kende. Ik moest haar eens recht in de stoel zetten en. deed ik. Zo zat ze veel beter. D<xÜuj(e ik in zo'n plastic stoel naar facL overgebogen had gezeten greep de het opstaan even naar m'n rug. ,j,n d zij zat daar. 'O ja, hoor'. 'O, als ik we(,e had geloofd des HEREN goedhe u d zullen zien ln het land der 1 event Dat hadden avo nog juist gelezen,' NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Hoornaar: G. F. Sm te Bussum. Aangenomen: naar Terneuzen (I G. C. Vijzelaar te Veenendaal^ teng. Avijkg. in Avording); naar chem: kand. R. E. J. Steil' Epse/Gorssel; naar Scherpenis: G. Haring te Nieuwland. Bedankt: voor Bolsward: A. Gril te Heeg; voor Huizen: A. J. de J< Leiden; voor OudeAvater: H. A| Slooten te Nijkerk; voor Zoeti A. van Brummelen te Hierden;. GEREF. KERKEN Bedankt: vooor Zaandam: R. Pli Coevorden. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Emmen: D. Gru1 Huizum. Aangenomen: naar Den Haag Geelhoed te Hasselt Bedankt: voor Kampen: (buiten J. D. Houtman te Heerenveen verb). CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Mijdrecht: A. Vlid te Werkendam; voor Assen: J. J, bel te Hilversum. 2 Lil* Margaretha Ferguson Om Rusland. Uitgave: Leopold - Haag. Prijs: ƒ18,90. De Haagse schrijfster en journ heeft naar aanleiding van haar fSlc wegend georganiseerde omzwervi^ door Rusland nu ahveer jaren geleden een filosofisch jj reisverslag geschreven. Zij nauwelijks in haar poging het onbeA-ooroordeeld te beschouwe zijn geslaagd. Haar ervaringen 1 miljoenenstad Moskou zijn niet zienbarend. wel zijn interessant tL contacten met het journalistiek) jn kunstleven. Het aantrekkelijkste van het met speelse ernst gecoéen eerde boek vinden we haar ka-rai i0o. tiek over de nog steeds sprookjerim tige, oriëntaalse sfeer van de een lst°F Aziatische steden als Tasjkent, S»."d kant en Boechara, ook haar in ers. ken van Armenië. In meer danj"1 hoofdstuk signaleert zij de vermoin pi de bureaucratie, zeker ook in dlwei tor van de toeristenindustrie.!,.^ typeert charmant, maar tegelijkj »e', kritisch, keert de medalje eikenslag Hoe men ook over Rusland mag.? ken en kan tegenwerpen, dat ook 0 bezoekster overwegend aan buiteag 2 ten heeft geroken, niet ontkend Avorden, dat dit reisboek er eefeni niveau is. AMSTERDAM In ons gistere! publiceerde verslag van de jaarbiL"e° komst van de Nederlandse zon van schoolvereniging is een 'nul' w ■s30- vallen: de NZV bereikt niet dei JCn maar driehonderdduizend kindere ijke

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2