Prof. Ridderbos bij confessionelen Kerk hoeft (nog) niet te spreken over Vietnam Schriftkritiek verdeelt Missouri-lutherse kerk Kapittel Roermond roept bemiddeling in van paus Ds. Van VoorstVader hoofdpredikant bij de luchtmacht Moboetoe verzoent zich met kardinaal "De zie dat jullie m'n brief ontvangen hebben*. Beraad 'Samen op weg' Trouw Kwartet Vrijgemaakt contact met kerk in Korea Oostduitse kerk in getto gedrongen vandaag Beroepings- werk Luthers centrum in Romf Boekenetalage TftOUW/KWARTET DONDERDAG 25 MEI 1972 Kerk/Binnonland T2 K2« Van een onzer verslaggevers ZEIST De kerk moet dan spreken over politiek, wanneer er sprake q» is van valse religie. Dat kriterium stelde gisteren ds. S. Kooistra uit 5 Rotterdam op de bijzonder druk bezochte conferentie van de confes- IJ sionele vereniging in de hervormde kerk. Inzake Vietnam zag ds. Z Kooistra dat ogenblik nog niet aangebroken. Q* Ds. Kooistra gaf twee voorbeelden, waarin spreken voor de kerk wel confessionele eis was: het protest van de oud-christelijke kerk tegen de kei- zerverering en het protest van de belijdende kerk in Duitsland in 1934 tegen het nationaal-socialisme in de Barmerthesen Hoe afschuwelijk ds. Kooistra de bom bardementen op Vietnam ook vond (hij verklaarde persoonlijk geheel in te stemmen met de motie-Geelkerken en de Amerikaanse politiek te veroor delen), men kan volgens hem niet zeggen, dat het belijden der kerk nu op dezelfde wijze in geding is. als in 1134. Ds. Kooistra, die behoort tot de eerste groep ondertekenaars van het getuige nis, sprak over 'Het belijden der kerk nu' De klassieke belijdenisgeschriften wilde hij 'onbekrompen ondubbelzin nig' gehamihaafd zien. Terwijl men de religie van d^ belijdenis zal moeten handhaven, zal men onderscheid die nen te maken ussen fundamentele en niet-fundamentele leerstukken in ck belijdenisgeschriften. Ds. Kooistra was het dan ojk eens met de wijziging van het ondertekeningsformulier, waartoe d gereformeerd-» synode heeft besl >'en. 'Iegelijk was hij voorstander van een nieuw kerkelijk belijden. Hij betreur de het, dat de proeve van nieuw belijden in 'Fundamenten en perspec tieven' in het vergeetboek is geraakt Het heeft de gemeente blijkbaar toch te weinig aangesproken. Hat getuige nis heeft ti'i wel gedaan. Het komt in juni weer ter sprake in de hervormde synode. Ds. Kooistra zou het een ge weldig fiasco vinden, als de synode niets zou weten te zeggen naar aanlei ding van dit stuk. Hij hoopte, dat de synode het getuigenis alsnog zou aan bevelen als leidraad voor de verkondi ging der kerk. Verder verwachtte hij veel van de poging van hervormden en gerefor meerden in de werkgroep 'Samen op weg', om te komen tot een eenparig geloofsgetuigenis over het belijden van Christus in deze tijd. Ook een nieuwe katechismus zou van veel be lang kunnen zijn voor de eenheid in de leer. In zo'n nieuw belijden zou meer gezegl moeten worden over het koninkrijk Gods, Israël, het missio nair karakter van de kerk en met name ock over de sociale gerechtig- neid. Verder zal daarin ook gesproken moeten worden over de theologie van Dorothee Sölle die ds. Kooistra een enorme uitdaging aan de kerk noem de. Tijdens deze zeer geanimeerde confe rentie werd het overlijden van prof. dr. Th. L. Haitjema herdacht en sprak voorzitter ds. C. A. van Harten prof. DEN HAAG Tot hoofdluchtmacht- predikant is als opvolger van ds. A. C. J. van der Poel, die met pensioen gaat benoemd ds. R. C. A. van Voorst Vader, luchtmachtpredikant te Breda. Ds. Van Voorst Vader, geboren in 1918, werd in 1945 legerpredikant. In 1950 verbond hij zich aan de hervorm de gemeente te Bergentheim (Overijs sel). In 1955 vertrok hij naar Uit hoorn en sinds september 1960 is hij luchtmachtpredikant. Tijdens een ontvangst in de Wilhel- minakerk, Juliana van Stolberglaan te Den Haag, zal op maandag 29 mei ds. Van Voorst Vader geïntroduceerd worden. Tegelijkertijd is er gelegen heid afscheid te nemen van ds Van der Pool en echtgenote Ds. Van der Poel vertrekt naar Stockholm, waar hij een parttime predikantsfunctie aanvaard heeft. Uit 'Christianity Today' dr. G. C van Niftrik toe ter gelegen heid van diens veertigjarig ambtsjubi leum Hij prees de hoogleraar in vier punten: u bent altijd onverdacht or thodox gebleven; u hebt steeds een warm pleidooi gehouden voor het goed recht van de religie, de verbor gen omgang met God; u bent in uw theologisch denken uzelf gebleven, en u bent een geëngageerd mens ge weest, niet alleen met uw hoofd, maar ook met uw hart en uw handen. Van een onzer redacteuren Dc redactie behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verhort tveer te geven. BIJ publlkatie wordt met de naam .van do inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Francken, secretaris van do hoofdredactie van Trouiv- Kwartet. Postbus KSO. Amsterdam. Moet het nu zo? Collega Van Amerongen, rector van het Stedelijk Gymnasium in Haarlem, voert een felle strijd voor het behoud van het categoraal gymnasium. Van een (tot voor kort) voorzitter van de werkgroep schoolleiders zelfstandige gymnasia kun je nauwelijks iets an ders verwachten. En gezien de defen sieve positie waarin het categoraal gymnasium zich bevindt, is dat van zelfsprekend. Ter gelegenheid van de dreigende sa menvoeging van het gymnasium 'Ype- laari in Breda met andere scholen voor voortgezet onderwijs, is collega Van Amerongen weer in de publici teit getreden. Ditmaal interviewde Aukje Holtrop onze verontruste colle ga. Het resultaat treffen we aan in het dagblad Trouw/Kwartet van 8 mei jl. In dit interview geeft Van Ame rongen een aantal argumenten op grond waarvan naar zijn mening een tendens in de richting van het zelf standig gymnasium bespeurbaar is. Het zij zo. Ik gun het hem van harte en hij weet dat ik dat meen. Maar net zoals ik er bezwaar tegen heb als politieke partijen naar de gunst van kiezers dingen door middel van kri tiek op de andere partijen, vind ik het onjuist en onverstandig, als verte genwoordigers van het categoraal gymnasium het bestaansrecht argu menteren met kritiek op de scholen gemeenschap. In dat licht bezien moet ik constate ren dat de aanvallen die Van Ameron gen op de scholengemeenschap doet, niet getuigen van veel respect voor wat dóér voor het kind wordt gedaan. Het is niet moeiliji- zowel in de literatuur met betrekking tot het on derwijs als in de praktijk voorbeelden te vinden die met Van Amerongens beweringen in strijd zijn. Wat is het geval? We zijn, ieder, op onze eigen manier en met onze eigen inzet en idealen bezig vorm te geven aan het eigentijdse onderwijs We zul len het moeten opbrengen om. wer kend in het ene schooltype, respect op te brengen voor wat elders ge beurt. En we zullen als daar argu menten voor aanwezig zijn, net zo moeten strijden voor het ene type als m-al nog zo precies niet weten. En we zullen elkaar hard genoeg nodig voor het andere, omdat we het alle- hebben om iets meer te weten te komen. Haarlem Th. M. E. Llket rector Spaarne-Scholengem. Knieval Nadat de Roemeense predikanten Cseh en TUski in Trouw Kwartet ge legenheid hebben gekregen om ds. Wurmbrand 'weg te praten' komt nu een hervormde predikant," G. W. van Tricht, ons in het nummer van 16 mei vertellen dat het met die ver drukking van christenen in Roemenië nogal meevalt, Hij werpt nieuw licht op de zaak door aan te voeren dat men daar in Roemenië anders praat en denkt over vrijheid dan wij in het westen. Ds. Van Tricht stelt o.a.'De kerken in Roemenië hebben binnen de muren van de kerk toch nog heel wat vrijheid'. Vervolgens: "Maatschappijkritiek, hoe bijbels ook gefundeerd, kan da^r natuurlijk geen plaats vinden'. Hij acht de Roemeense staat aanvechtbaar zoals alle staten. Dit zgn. vergeten punt in de discussie rondom Wurmbrand betekent in feite een knieval voor het totalitaire com munistische staatssysteem aldaar, een systeem, over welke hoedanigheid ds Van Tricht met geen woord rept. Als hij dat wel gedaan had, zou hij niet geschreven hebben. Amsterdan Moed 'Is het niet immoreel, dat de eerste man van een land (Sadat) het bestaat om uit te spreken, dat hij hij wél! bereid is een miljoen mannen op te offeren om een ander land te vernederen? Willen die miljoen man nen, hun vrouwen en kinderen dat? Ware het. niét logisch, dat hij de moed opbracht zichzelf te liquideren'. Den Haaf, .4. Xbesterhuis EO (5) Het NCRV bestuur betreurt dat de E.O. C-omroep wordt omdat verdeeld heid het koninkrijk van God niet bevordert. Maar wie maakte de scheur? Wij niet: weet u nog dat dr. Ozinga zei: Waar die 100.000 E.O.- leden vandaan komen weet ik niet. De oplossing is eenvoudig: de meeste E.O.-leden hebben zo'n hekel aan scheuring dat ze er niet toe komen konden voor de NCRV te bedanken: ze betalen nog liever dubbel: Maar laat men het niet in z'n hoofd halen om die dubbelbetalers niet dubbel te tellen, want dan zullen wij als één man voor de E O. geteld willen zijn. Waarom? Omdat wij niet als dooie vissen met de stroom van de tijd willen meedrijven. Maar er is een goede weg tot hereni ging nog open, NCRV-bestuur! Dat is: eerlijk erkennen van fouten. Ook de wet dient veranderd: als wij het ver eiste aantal leden hebben, gaat het niemand anders aan of wij een volle dig programma brengen, dat is vrll- heidsbeknotting. Gorcum F. A. de Hooit EO (6) Het is zeer de vraag of de vermeerde ring van preken, zingen, bidden enz., zoals dit ons staat te wachten, de onkerkelijkheid aan zal trekken of meer zal afstoten. Er kan een overver zadiging om zich heengrijpen, die geen reactie oproept bij de buitenker kelijken, en waarmede de kerk even min gediend is. Erudieten als Gun ning, Hoedemaker, Bavinck hebben, zij het niet direct, toch door hun grootse publicaties, indirect meer tot het alge mene volksleven gesproken, dan de overgeestelijkheid van 'zingend-getui gen.' Dit meer doordringen in het volksleven, impliceert niet een ver- maatschappelijkte Evangelieverkondi ging, maar evenmin een oververzadi ging met psalmen en gezangen. De invloed van Gunning, Hoedema ker, Bavinck drong door tot het den kend deel der natie, zij het ook in negatieve zin, maar heeft nooit door overgeestelijkheid tot oververzadiging geleid. Amsterdam c. de Groot Voor meer brieven zie elders deze krant. SAINT LOUIS (VS) Een van de grote kerken in de Verenigde volgens een woordvoerder van Moboe- Staten, de Missouri-lutherse kerk, heeft haar 'kwestie-Kuitert' gekre gen. De man in kwestie is de veertigjarige oudtestamenticus aan het Concordia Seminary in Saint Louis, dr. Arlis J. Ehlen. Er is een rechtstreeks conflict ontstaan tussen de president van de kerk, dr. J. A. O. Preus, en de docenten van het seminarie, die zich solidair hebben verklaard met hun collega. De Verenigde Staten kennen drie gro te lutherse kerken, waarvan de 2.8 miljoen leden tellende Missouri-kerk het duidelijkst een conservatieve posi tie inneemt. Deze kerk is bij voor beeld niet aangesloten bij de wereld raad van kerken on evemndn bij de Hitherse wereldfederatie. De laatste tijd 'reden er echter onmiskenbaar verschuivingen op. met als gevolg ver ontrusting in de rechterflank en soms "innige discussies op de jaarlijkse conventie, die in deze kerk de plaats van een synode inneemt. De kritiek van de verontrusten richt zich grotendeèls op het Concordia Se minary, het grootste lutherse semina rie In Amerika, waar de laatste tien jaar geruisloos de Schriftkritiek zou zijn Ingevoerd, Preus, sinds 1E69 president van de Missouri-kerk, heeft in maart openlijk positie gekozen door een stel richtlij nen, getiteld 'beginselen over Schrift en belijdenis', aan het seminarie te sturen en de raad van toezicht op te dragen, deze te gebruiken In 4 een onderzoek an de 48 docenten op hun zuiverheid in de leer. Tegelijk zond hij een brief aan alle predikanten en gemeenten, waarin hij schreef: 'Het is voor mij heel duidelijk geworden, dat sommige dingen moe: ten veranderen. Ik Ken ervan over tuigd, dat er geleerd wordt, wat in strijd is met d" manier, waarop onze synode het Woord van God en de confessionele positie van onze kerk opvat'. In een geamenlijke verklaring hebben de docenten van Concordia de richtlij nen van Preus afgewezen. Zowel de taxatie als de oplossing van de veron derstelde problemen aan het semina rie is volgens hen ontoereikend. Kate- gorisch verklaarden zij. dat Preus een vertekend beeld van de situatie aan het seminarie had gegeven. De zaak werd akuut, toen Ehlen's contract eind vorig *aar afliep. De raad van toezicht aan het seminarie wijdde verscheidene vergaderingen aan zijn opvattingen en besloot toen, zijn contract niet te vernieuwen, her zag dat besluit later en gaf hem toen (mei zes tegen vijf stemmen) een verlenging van zijn contract met één jaar, ip plaats van. zoals gewoon ge weest zou zijn, vier jaar. Preus gaf toen de president van het seminarie, dr. -John. H. Tietjen, op dracht. erop toe te zien, dat Ehlen geen colleges zou kunnen geven, waar in hij de gelegenheid zou krijgen zijn afwijkende opvattingen te verkon digen. Toen T'etjen weigerde, aan Preus' verlangen te voldoen, gaf Preus zijn richtlijnen. Preus zegt, dat hij tegen vernieuwing van Ehlens contract was, omdat Ehlen 'niet in staat is te verklaren, dat hij de historische feitelijkheid van be paalde wonderen rond de uittocht van het volk Israël uit Egypte bevestigt', Ehlen heeft daarop gereageerd, dat hij 'de feitelijkheid bevestigt van wat de Schrift als feit bedoelt te geven'. Tietjen heeft nog extra olie op het vuur gegooid door te verklaren, dat het tegenwoordig onmogelijk gewor den Is, om op academisch niveau bijbelwetenschap te bedrijven zonder de historisch-kritische methode te ge bruiken. Kennelijk zijn de hoogle raars vastbesloten, om deze zomer op de conventie een beslissing te force ren. DRIEBERGEN De follow-up werk groep 'Sam'-n op weg' (van hervorm den en gerpformeèrden) en het insti tuut 'Kerk Wereld' houden een bijeenkomst in 'De Voorhof' (op het terrein van 'Kerk en Wereld' in Drie bergen) die a s. vrijdagavond 26 mei om acht uur begint en zaterdagmid dag 27 mei om ongeveer zes uur afgelopen zal zijn. Daarop wil men zich beraden op de vraag: hóe nu samen op weg? Het gaat daarbij om het volgende: 1. inventarisatie van wat gedaan is; 2. het bepalen van het waaróm van Samen op weg (compleet met mogelijke bespreking van kerkor- delijke, theologische en sociologische kwesties). Aanmelden bij de hervorm de jeugdraad, postbus 114, Drieber gen. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Oordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bankt Ned. Midd. Bonk (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Van een onzer verslaggevers ZEIST 'Ik ben bevreemd en ver bijsterd over de argeloze wijze, waar op men juist in deze tijd de identiteit van de kerk steeds meer in twijfel trekt en het evangelie vertaalbaar acht in maatschappelijke begrippen Nog nooit stond de bijbelse boodschap verder buiten de bestaanshorizon in de westerse cultuur dan nu. De 'poli- tische theologie' kan daardoor onmo gelijk als vervanging dienen, want daarin verliezen de diepste vragen aangaande de menselijke existentie hun klem'. Dit zei prof. dr. Herman Ridderbos uit Kampen in een geladen referaat op de jaarvergadering van de confessi onele vereniging over de verhouding tussen het koninkrijk Gods en de geschiedenis. Prof. Ridderbos uitte ernstige kritiek op elke poging tot indentificatie van koninkrijk Gods en de geschiedenis. Uit Paulus' brief aan de Kolossenzen liet hij zien, dat het koninkrijk Gods een geestelijke bestaanswijze heeft: het bestaat in de heerschappij van Christus uit de hemel door zijn Geest. Daarin ligt tegelijk de voorlopigheid van dat koninkrijk aangeduid. Wat Christus schenkt, is zijn Geest als onderpand, eersteling van wat nog moet komen. De kerk heeft dit "'voorlopige' maar al te vaak gebruikt als een oorkussen om zich neer te leggen bij het be staande, of, nog erger, door er de geestelijke voorspreekster van te zijn. Maar de kerk mag zich ook niet op sleeptouw laten nemen door allerlei maatschappijkritiek en Ideologie, die hun fundament hebben in menselijke zelfverlossing. Prof. Ridderbos vond die veel lijken op de verzoeking in de woestijn, waar de satan Jezus ook een machtig messiaans perspectief toonde. Andere kijk Fundamenteel Dat begrip 'voorlopigheid' noemde prof. Ridderbos fundamenteel voor de huidige discussie. Men kan er vrese lijk misbruik van maken. Dat doet een conservatisme, dat vroom zingt 'hier beneden is het niet', maar zich intussen toch in de huidige wereld op zijn gemak voelt en niet hard draaft om daar verandering in te brengen. Hoe waardeert men dat 'voorlopig'j dat 'nog niet'? Kan het binnen de bestaanswijze van deze wereld tot een oplossing komen, of is het 'nog niet' aan deze bedeling als zodanig verbon den? Het antwoord op deze vraag geeft een fundamenteel andere kijk op het leven, de wereld. Voor prof. Ridderbos stond het vast, dat nieuw testamentische begrippen als konink rijk Gods en Zoon des mensen uit een apocalyptische context stammen. Dat betekent, dat de toekomst van het koninkrijk Gods zich niet in seculaire begrippen laat vertalen. De verbin ding van het koninkrijk Gods en de geschiedenis zal altijd onder het voor teken van de toekomst moeten blijven staan. De boodschap van het Rijk en de christelijke hoop reiken dieper dan wat door menselijke daden realiseer baar is. De gemeente is op een bijzondere wijze bij Christus' koningschap be trokken. Paulus noemt haar in Efe- ziërs de volheid van Hem, die alles in allen vervult. Christus is het hoofd van alle dingen, maar de gemeente is zijn lichaam. Prof. Ridderbos sprak van het concentratiepunt, de binnen ste cirkel van een veel wijdere kring. Die eigen identiteit van de kerk wordt meer en meer aangevochten, naarmate het koninkrijk Gods en de geschiedenis meer geïdentificeerd worden. De kerk wordt beschreven als het ziekenhuis, waar je zo' gauw mo gelijk weer uit moet, want je bestem ming ligt in de wereld. De kerk moet zich binnenste-buiten keren. Alle na druk valt op dé doorgeeffunctie van de kerk. Ze wordt steeds vaker socio logisch doorlicht, of haar structuren daar wel op zijn ingesteld. Prof. Rid derbos kon zich voorstellen, dat veel kerkmensen moe en beu worden van al dat gebeuk on gesol op de kerk, van al dat modieus gepraat, dat hun tijd voorbij is en dat hun geloofsbe grip de voortgang van het rijk tegen houdt. Maar toch past de kerk niets slechter dan zich rancuneus terug te trekken binnen eigen muren. Juist nu is nieu we bezinning op haar taak nodig. Want de confrontatie van de kerk met de wereld neemt nieuwe vormen aan, waarvoor de kerk niet gereed is. Ook door mijding zou de kerk haar identiteit onrecht aandoen. Vaak fantasieloos Want al blijft het 'nog niet', toch is het koninkrijk niet een zaak voor na dit leven alleen. Ook is de kerk het koninkrijk niet. Christus is hoofd over alle dingen. Hij is niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om die te behouden. Daarom blijft er het raadsel van de geschiedenis. Het heeft iets te maken met de openbaar wording van de kinderen Gods in Romeinen 8. De kerk staat te vaak fantasieloos terzijde en verstaat te weinig het 'zuchten van de schepping in barensnood'. Getuigt dit zuchten ook niet van God? - Christus' macht over alle dingen is de leef- en arbeidsruimte voor de ge meente. Dat betekent, dat zij niet in kwade ordeningen behoeft te berusten als iets onvermijdelijks. In Christus' macht over alle dingen ligt ook de hoop voor de wereld. Maar het moet ontvangen worden. De belofte van het rijk is niet anoniem. Ze heeft een adres en vraagt een antwoord. De solidariteit van de kerk met de wereld kan niet daarin bestaan, dat zij aan de wereld een beslissing be spaart, maar juist daarin, dat zij tot beslissing dringt ten aanzien van de enige Naam die behoudt. Zij heeft over die beslissing heen geen op dracht van haar Heer ontvangen, al dus prof. Ridderbos. BERLIJN (EPD) Tegen de ten dens. de kerk in Oost-Duitsland terug te dringen tot een bestaan als louter 'cultuskerk', heeft bisschop Hans-Joa- chim FrSnkel zich gekeerd in een toe spraak in de synode van de evange lische kerk van Görlitz. In zijn rede, die hij eind maart hield, maar die nu pas in hes .westen bekend geworden is, signaleerde hij verschijnselen, die hij in strijd noem de met het in de grondwet veranker de beginsel van godsdienstvrijheid. De kerk van Görlitz (de kleinste Oost- duitse landskerk, het overblijsel van de kerk van Silezië, die als gevolg van de Poolse annexaties bijna geheel te niet ging) is als gevolg van de rege- rinsgpolitiek 'tot een soort van getto- bestaan veroordeeld', zei Frënkel, mede doordat haar vertegenwoordi gers geen toestemming krijgen om internationale conferenties bij te wo nen. Frönkel benadrukte, dat zijn kerk haar bijdrage aan het oecumenisch gesprek evengoed vrij wil houden van een tegen het marxisme gerichte anti ideologie, als van een 'onkritische toe juichende politieke horigheid'. Hij kritiseerde ook tendenzen op onder wijsgebied, 'die op een benadering van christelijke kinderen en ouders uitlopen'. Steeds duidelijker tekent zich volgens hem in Oost-Duitsland een ontrechting van al degenen, die de wereldbeschouwing van het dialek- tisch materialisme niet kunnen delen, af. ROERMOND (KNP) Het overleg tussen het kathedraal kapittel van het bisdom Roermond en bisschop Gljsen, dat gisterochtend plaats vond, Is mis lukt. Na afloop ervan werd het volgende communiqué uitgegeven, dat het kathedraal kapittel in overleg met de bisschop had opgesteld: 'Het overleg van de bisschop met het kathedraal kapittel heeft niet tot het beoogde resultaat geleid. Daarom meent het kapittel gezien de ernst van de situatie de bemiddeling te moeten inroepen van de H. Stoel om uit de impasse te geraken. Het kathedraal kapittel hoopt dat deze gang van zaken verder geen aanleiding zal geven tot verscherping van de situatie'. Noch bisschop Gijsen noch de voorzitter van het kathedraal kapittel, mgr. Van Odijk, waren voor commentaar bereikbaar. KINSJASA ïKNP) President Mo boetoe van Zaire heeft kardinaal Ma- Loela toegestaan, naar zijn land terug te keren. De Kardinaal was 11 februa ri naar Rome vertrokken en hoorde daar, dat hij niet terug mocht komen. Het conflict tussen de president en de kardinaal was het gevolg van een aantal bepalingen, die de president had afgekondigd: een (gedwongen) te rugkeer van het volk van Zaire naar een Afrikaanse authenticiteit; de in stallatie van jeugdgroepen van de re volutionaire volkspartij in de semina ries en de verplaatsing van sommige kerkelijke feesten van een werkdag naar een zondag. Kardinaal Maloela protesteerde tegen dit 'onbezonnen en veel te gehaast doorgevoerde afrlkani- seringsproces'. toe heeft de president in zijn groot moedigheid de kardinaal vergiffenis geschonken. Deze mag nu terugkeren naar Zaire en blijven bijdragen aan de evolutie van het land 'in de sector, die hem eigen is'. MATTEM De generale synode van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) heeft zich bezig gehouden met de verhouding tot de presbyteriaanse (kosin-)kerk in Korea. Sinds 1967 on derhouden de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) correspondentie met deze kerk, die 74.000 zielen telt. Er werd vooral gesproken over hulp aan het seminarie in Poesan. Een voorstel van deputaten om iemand als 'zendeling-professor' naar Korea te zenden (hij zou naast colleges aan het seminarie ook zending moeten bedrij ven) vond in de synode weinig weer klank. Men voelde er meer voor, af en toe gastcolleges te geven, zoals prof. dr. L. Doekes recentelijk heeft gedaan, en verder Koreaanse studen ten de gelegenheid te geven, in Kam pen te studeren. Ook is financiële steun -noodzakelijk, nu het seminarie overheidserkenning heeft gekregen op voorwaarde, dat een nieuwbouwplan ter grootte van een miljoen gulden wordt uitgevoerd. De synode besprak verder een voor stel van de kerkeraad van Emmen inzake de wenselijkheid van het in bouwen van een pastorale stage in de opleiding tot dienaar des Woords. De synode besloot, curatoren van de Kamper hogeschool te verzoeken, om gehoord het oordeel van de hoogle raars zo spoedig mogelijk aan deze synode nog advies te geven over deze kwestie. TERZAKE De eerste bladzijde Buber vertelt: Mer. vroeg aan I Levi Jizchak: Waarom ontbreek alle traktaten van de babyion Talmud de eerste bladzijde en bi het altijd met de tweede? Hij woordde: Hoeveel een mens ooi leerd heeft, hij moet zich altijd ogen houden dat hij nog niet aa eerste bladzijde toe is. Het is de vraag o 1 wijdit werk altijd voor ogen houden. Wij wo er wel vaak aan herinnerd, maai is de vraag of we er ons werk aan herinneren laten. We graag terug in het bekende. In we eens geleerd hebben. Dat is fcrouwd en bekend, we zijn eraai wend In dat model te denken ei ontbreekt ons aan de bereidhelt op de uitdaging om van vorenafa beginnen in te gaan. Maar h natuurlijk inderdaad de vraag o op die manier wel werkelijk begonnen zijn. We waren nog eens aan de eerste bladzijde toe. lege eerste bladzijde moet ons tel opnieuw te binnen brengen dat kennis gebrekkig is en altijd dreigt te verworden tot eenmaal worven denkbeelden die eigenlijk dig opnieuw zouden moeten wo overdacht. Wie op deze uitdaging gaat behoeft niet 'alles kwijt te ken', zoals wij dan vaak vrezen, wij ons door het feit dat wij blad twee anders zouden moeten lezen we tot nu toe altijd gedaan hebbe laten in de war brengen dan inderdaad de vraag gesteld worde we het wel altijd goed gelezen ben. Men kan nog al eens h zeggen: Als ik Genesis I niet lette mag opvatten dan hoeft het voor allemaal niet meer! (U mag het tuurlijk best. maar het gaat vaak de vraag welke ruimte u de ai laat. Maar dan zal toch de vraa) tafel moeten komen: is uw geloo Christus werkelijk afhankelijk een bepaalde visie op Genesis l?Is geloof zo gemakkelijk af te nen Laat die eerste bladzijde maar blijven om ons eraan te herinn dat we altijd leerlingen blijven. NED, 1IERV. KERK Beroepen: te Schoonhoven: J. Br huis te Onstwedde; te Den Loosduinen: J. Veenendaal te B lem-Schoten en S. Nijdam te IJn en K. Hanhart, hoogleraar te (VS) te Geldermalsen: M. Hofmai Sydney (Austr.). Loo, kand. te Groenekan. Aangenomen: naar Aalst: J. G. Bedankt: voor Zuidwolde: A. J. Bue te Yerseke. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Mijdrecht: J. Wijngaarden te Tiel. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt: voor IJmuiden: J. C. Blo! Voorburg; voor Delft: W. G. e V te Helpman. Van een verslaggever DEN HAAG De uit de veertie eeuw stammende vrouwelijke kloo rorde van de heilige Brigitta b aan de Zweeds-lutherse gefheente Rome een crypt in haar klooster beschikking gesteld voor .het hou van lutherse godsdienstoefeningen. Bij de opening van dit lutherse i trum in het Romeinse nonnenklooi drong de Nederlandse kardinaal Willebrands, hoofd van het vaticaa secretariaat voor de eenheid der ch tenen, aan op nauwe betrekkin tussen de rk kerk en de Zwee lutherse kerk. Grieben: Rumaniën, Uitgave: Thiomlg AG Miinchen. Import voor Nederland. Meulenhoff-Bn NV Amsterdam. Prijs: 9. Reisgidsen over Roemenië zijn gezaaid. De ontsluiting van dit kanland voor het individuele en groepstoerisme vanuit het Westen durende de laatste jaren, was az ding om in de toonaangevende van landenreisboeken Grieben een deeltje aan dit Donauland wijden. Het is een gedegen uitgave de Duitse taal geworden, waarin I accent valt op de toeristische aantr kelijkheid van de Karpaten en stranden aan de Zwarte Zee. Het la ls vooral in trek geraakt bij Dui vakantiegangers, mede omdat de pi zen er nog beslist niet aan de hc kant zijn. In het handzame boek voorzien van een goede uitvouwt» kaart, worden ruim vijftig ondenvj pen behandeld, met voor Nederla als informatief onderdeel autorou en kampeerplaatsen. Campings bev den zich overwegend in de toerist! centra en langs de hoofdwegen. 0 tuurpatroon, historie, flora en fau en overnachtingsmogelijkheden w den er vrij nauwkeurig in besprokl Bijzondere aandacht wordt gevraa voor het Donau-deltagebied, een pal dijs voor natuurliefhebbers. Strek en steden worden apart behandë evenals de Roemeense keuken. V< kenners van de Duitse taal is het e Informatief boekje. De samenstellt waarschuwen hen, die van bus- treinverbindingen gebruik willen li ken. dat men verstandig doet zi tijdig ter plaatse te oriënteren. 1 gids wordt gecompleteerd door e uitvoerige index. B

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2