Tachtig mille van en voor herv. geref. jeugd 'Veel-ledigheid' nieuw woord voor oecumene Geref. jeugd bezig met ontwikkelings samenwerking Nieuwe stichting: 'Evangelisch Ontwaken' Vrijgemaakte jeugd gedenkt 1572 Anglikaanse communie open voor iedereen vandaag Trouw Kwartet Geref. V ormingswerk geeft lening uit Buiten-verbanders organisatie Beroepings- werK Geldboete voor atoomkopbewakers Wereldwijde zendingsdag 'Christendom en militant socialism zijn onverenigbaa Boekeiietalag TKÜL'W/KWARTET VRIJDAG 12 MEI 1972 Kerk Binnenland T2 K Van een verslaggever ZUTPHEN De vrijgemaakte gere formeerde jongelingen hebben giste ren op hun bondsdag in Zutphen gedaan wat de meeste Nederlanders buiten Den Briel hebben nagelaten, nl. herdacht dat vier eeuwen geleden, op 1 april 1572, de geuzen Den Briel innamen, waarmee zij aan de wieg van de onafhankelijkheid van ons land hebben gestaan. Bondsvoorzitter ds. G. Zomer uit Groningen voerde zijn uitgebreid gehoor terug naar die gedenkwaardige datum in zijn rede 'De macht van de kleine vloot' en de heer P. Jongeling, fraktievoorzitter van het GPV. nam in zijn referaat "Voor Godes woord geprezen' er ook de synode van Emden in 1571 bij. Intussen werden wel vanuit het verle den duidelijke lijnen naar het heden getrokken. Om de heer Jongelig te citeren: ook wij hebben de vestiging van het goede kerkverband weer mee gemaakt. en ook nu heeft de kerkelij ke reformatie geleid tot politieke re formatie. Hier doelde de heer Jonge ling op het GPV, en hij voegde eraan toe dat tegenwoordig pogingen wor den ondernomen om via de verhoging van de kiesdrempel die reformatori sche stem te smoren. De bond van vrijgemaakte gerefor meerde jongelingsverenigingen telt in totaal 3309 leden. Dit betekent een groei van ongeveer vijf procent ten opzichte van 1971 en van circa acht procent ten opzichte van 1970. LONDEN De (anglicaanse) kerk van Engeland heeft besloten de rooms-katholieken en de leden der zogenaamde vrije kerken in Engeland deelname aan het avondmaal toe te 6taan. De anglicaanse kerk stelt slechts als voorwaarde, dat de be trokkene lid is van een van de ge noemde kerken, gelooft in de leer der drieëenheid en ook in zijn eigen kerk aan de avondmaals- respectievelijk eu- charistievoering deelneemt. Dit besluit wordt al s een duidelijke toenadering tot de roomskatholieken gezien. Eerder was reeds een gemeen schappelijke theologische commissie van de r.k. kerk en de anglikaanse kerk tot een consensus inzake de eucharistie gekomen. Beide kerken hebben zich echter nog niet officieel achter deze overeenkomst gesteld. Ook zal de r.k. kerk in Engeland haar eucharistieviering voorlopig nog niet voor leden van andere kerken open stellen, ook niet voor d'e anglikanen. Van een onzer verslaggevers EMMEN Bijna twaalfhonderd gereformeerde jongeren hebben zich gisteren in 'De Muzeval', het prachtige multi-funktionele theater van modern Emmen, beziggehouden met: ontwikkelingssamenwer- het neo-fascisme en dé kerk1 king, een van de prioriteiten van het werkplan '72/73 van het lan delijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk. Zij werden voorge licht door mr. dr. B. de Gaay Fortman en prof. dr. J. Verkuyl. In de pauze van de bondsdag van de hervormd-gereformeerde jongeren was er grote belangstelling voor de boekenstand. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De aktie 'Graag ge daan' ten behoeve van het hervormd- gereformeerd jeugdwerk heeft bijna tachtig mille opgebracht. Dit (voorlo pig) resultaat werd gistermiddag be kendgemaakt op de bondsdag van de hervormd-gereformeerde jeugdbond (HJGB) In de Rotterdamse Doelen. Als eerste gevolg van deze aktie is de heer H. J. ter Louw, thans regionaal jeugdwerkleider op Goeree-Overflak- kee. per 1 september benoemd tot provinciaal jeugdwerkleider voor Zuid-Holland. Hij zal zijn werkterrein vooral in de classe's Gorkum en Gou da vinden. Men hoopt binnenkort een jeugdwerkleider voor Gelderland te benoemen terwijl ook in Overijssel besprekingen met overheidsinstanties op gang zijn gekomen. Op het ogenblik heeft de HGJB naast de twee jeugdwerkleiders in algemene dienst ds. H. J. Smits en de heer J. Schaap, alleen in Noord-Brabant een part-time man in de persoon van ds. A. F. Troost te Doeveren. Er zijn ook plannen voor de benoeming van een jeugdwerkleidster. Bondsvoorzitter ds. P. J. Bos, die het onverwacht hoge bedrag dn ontvangst nam, zei: "We zijn verlegen met zo veel meeleven'. Vorige jaren voerde de hervormd-gereformeerde jeugd steeds akties voor anderen (Nes Am- mim, jeugdwerk in Celebes en Ke nya), ditmaal was het voor het eerst voor het eigen werk. De HGJB (boven 16-jarigen) telt 2.800 leden, de HGJO (de beneden zestien jarigen) 6.000 leden. Op de jaarlijkse bondsdag waren gisteren voor het eerst meer dan tweeduizend jongeren opgekomen, 's Morgens hield ds. C. A. Korevaar uit Rotterdam een hemel- vaartsmeditatie over 'De Ander en ju' en 's middags trok drs. A. Noorde- graaf uit Ede de lijnen door met een referaat over 'De anderen en jij'. 'Het geheim van liefde geven is: zelf leven uit de liefde van Christus' zei ds. Noordegraaf. 'Wie door Hem ge grepen is, kan de ander niet links laten liggen. Er zijn zoveel kansen om de naaste naar Christus te wijzen. Het zit hem niet in grote dingen. Het was in de oude kerk vooral de levenswan del van de christenen die aanstekelijk werkte'. Ds. F. H. Landsman, de scriba van de hervormde synode, hield een korte toespraak waarin hij aanknoopte bij het binnenkort verschijnende boekje 'Gewoon hervormd'. Hierin geeft een aantal gereformeerde bond-scribenten zich rekenschap van hun plaats in de hervormde kerk. Van de muzikale medewerkers wist vooral Doelen-organist Arie Keyzer door zijn improvisatie-verzoekpro gramma groot enthousiasme te wek ken. 'Het ontbreekt ons gewoon aan inge wortelde afkeer van ideologieën als het recht van de sterkste, het kolonia lisme. het racisme', zei dr. De Gaay Fortman. De strijd tegen deze ideolo gieën vraagt geloof en daar ontbreekt het ons aan. Op basis van geloof moet er gewerkt worden aan een rechtvaar diger samenleving. Het moet tot een structurele en tot een mentaliteitsver andering komen. 'Solidariteit', aldus dr. De Gaay Fort man, 'betekent openstaan voor proble men die niet dadelijk de onze zijn. De kern van het probleem is, dat wij onze rijkdom verwerven op zodanige wijze, dat de arme landen belemmerd worden zich te ontwikkelen. Wij moe ten onze investeringen leren beheer sen en ook tot een inkomensbeleid zien te komen'. Prof. Verkuyl wees erop: 'dat we in een planetarische wereld leven met een provinciaal geweten'. Het Westen heeft altijd geheerst het moet van Jezus Christus leren te dienen. De jonge staten zitten met de problemen van de economische, culturele en reli gieuze opbouw. Het is een totale pro blematiek en die vraagt een totale benadering. In sommige van deze ont wikkelingslanden kunnen de kerken inderdaad wat doen: de versterking van de proclamatie van het evangelie (theologisch onderwijs enz.) en steun van het diakonaat (jeugdwerk, bejaar- denwerk, wijkwerk), maar ook wer ken aan de verandering van onjuiste machtsstru toturen. Prof. Verkuyl beval met nadruk de aktie "Kom over de brug II' aan. In dit kader moet 50 miljoen gulden bijeenkomen voor 800 projecten. Pro testanten en rooms-katholieken wer ken hier samen. 'Als je het over ontwikkelingssamenwerking hebt', zei hij, 'dan kan het zijn dat je geen enkele plek ziet om te landen; hier echter kun je concreet werkzaam zijn, in alle eenvoud'. Verdere onderdelen van het program ma waren: discussie met de referen ten. waarvan druk gebruik gemaakt is; samenzang onder leiding van San- der van Marion, volksdansen in de open lucht, een opvoering van cabaret Impuls en 'als het best denkbare alternatief op dit moment' het optre den van de Brass United. De aange kondigde popgroep Ekseption liet ver stek gaan. 'Een vervelende kwestie van contractbreuk. Ze zijn op toernee in Duitsland en hadden daar gewoon niet aan gedacht', zo liet Nico Schou ten van de LCGJ weten. Wel even een teleurstelling natuurlijk, maar men nam het ook weer niet al te dramatisch op. Andere prioriteiten betreffen het ge meente-zijn en de relatie kerk- jeugdwerk. maar gisteren dus alle aandacht voor de ontwikkelingssamen werking en men kon deze toogdag zi'en als het voorspel van een reeks concrete activiteiten, die men samen met andere jeugdorganisaties wil on dernemen, liefst nog in de herfst van dit jaar. Subsidie is aangevraagd bij de nationale commissie ontwikkelings strategie 1970-1980 (voorzitter: prins Claus). De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer to geven. BI) publikatle wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartct. Postbus S39. Amsterdam. Roscam Abbing (2) Prof. Roscam Abbing heeft zich een beetje laten overbluffen door het Rap port van Rome, schijnt het. Hij ge bruikt krasse taal en bepleit draconi sche maatregelen omdat ons land te weinig voedsel opbrengt voor zijn be volking en omdat wij ons veroorloven 'de hele wereld uit te putten'. Maar het eerste is niet van belang en het tweede is voorlopig niet waar. Het rapport van Rome is een nogal twijfel- lachtig en tendentieus stuk. Het heeft een zeer eenzijdige en aanvechtbare keuze van premissen als grondslag en aan de redeneertrant is hier en daar ook nog al wat af te dingen. Het is begrijpelijk dat prof. Roscam wat ge- schokken is van de kleur die het rapport gegeven heeft aan het begrip 'exponentiële groei' maar op zich geno men is ook hier niets nieuws onder de zon: reeds de theoloog Malthus wees op de groei van de bevolking ■volgens een meetkundige reeks' (1, 2, 4. 8.. zoals men het toen noemde. Ook Malthus verwachtte ernstige moei lijkheden omdat hij meende dat de voedselproduktie zou toenemen (vol- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500. gens (hoogstens) een rekenkundige reeks (1, 2, 3, 4,.Maar dat is niet uitgekomen; ondanks de groei van de wereldbevolking is de voedselproduk tie niet achtergeraakt, integendeel! Utrecht A. J. Ahsmann Roscam Abbing (3)-- Als voorlichtingsman van de, prot. Stichting voor Verantwoorde Gezins vorming en eindredacteur van Gezond Gezin heb ik vijf jaar lang gevochten tegen de resten van een oude ethiek die de mensen dwong meer kinderen te hebben dan ze zelf nodig vonden. Komt er nu een nieuwe ethiek die even dwangmatig de mensen minder kinderen wil toestaan dan ze zelf nodig vinden? Ik zou willen aandrin gen op minder paniek en meer liefde volle belangstelling voor de vraag waarom iemand veel kinderen ver wekt. Via zulk onderzoek zullen we beter dan met overheidssancties mensen kunnen begrijpen in hun voortplanting en hen kunnen helpen hun eigen keus te maken. We hoeven de mensen die nu nog grote gezinnen scheppen, niet tot a-soriaal te bestem pelen. De werkelijkheid is dat min stens een deel van dezen het al zijn. in die zin dat het meestal om de paria's van de samenleving gaat die het hele leven slecht in de hand hebben, inclusief hun voortplanting. Moeten we die nog naroepen? Kort om: dit soort nieuwe ethiek vind ik in feite even pijnlijk als die oude. Er zit een kiem van discriminatie in. 't Is niet zo bedoeld, maar onder tussen. Tenslotte: prof. Roscam Ab bing maakt een verwarrend mengsel van kwalitatieve en kwantitatieve eisen. Wat moet ik bij dit alles aan met de kwalitatieve uitspraak dat ik mijn kinderen met hun ver wekking een dienst moet bewijzen? Zetten wij onze kinderen niet alle in het leven in een mengeling van hoop en vrees hoe bewust de verwek king zelf ook moge geschieden? Ik kan mijn kinderen niet garanderen dat ik ze er een dienst mee bewijs. Ik hoop dat ik en de andere mensen een beetje aardig voor ze zijn. Ik ver trouw mezelf niet eens helemaal op dat punt! Amsterdam W. F. Geradts Roscam Abbing (4) Staat prof. P. J. Roscam Abbing wer kelijk geheel achter zijn mening dat de overheid grote gezinnen ronduit moet verbieden enz. enz.? Of zet hij moedwillig een zotskap op om bestu deerd enig paniek te zaaien? Legt hij niet foutief overbelast nadruk op slechts enige facetten of is hij univer sitair knap blind? Zijn ideeën voeren ons terug naar de tijd zonder sociale rechten en terug naar de primitieve toestanden van slavenarbeid door vrouwen en kinderen. Is dat werkelijk zijn wens? Degradeert hij ook niet de menselijke vrijheid? Kan hij als theo loog ook niet meer de menselijke geestkracht waarderen? Is onthouding en celibaat zo sterk en fel bestre den vanuit universitaire kringen buiten het gezichtsveld geraakt van een theoloog? Is onthouding en celi baat niet bij voortduring en voor elke tijd opnieuw niet de meest ideale en meer verheven en menswaardige be naderingswijze tot voorkoming van een bevolkingsexplosie? In de Berg kerk te Amersfoort hebben vorige maand nog twee protestantse vrouwen middels celibaats-beloften zich meer aan God en de mensheid willen wij den. Is dit de theoloog Roscam Ab bing .»n andere zeergeleerde heren ontgaan? Amersfoort E. v. d. Berg Van een onzer verslaggevers UTRECHT De 'veel-ledigheid' van de 4erk is eert riiki\/v- die deze week in de lutherse synode met succes gelanceerd is min ^nd^m te'pogeTop lande- of meer in de plaats van het afgesleten begrip 'oecumene Het kwam jjjk njveau vorm te geven aan de for- van de raad tot de eenheid, het nieuwe orgaan in de lutherse kerk, mule 'zich verenigende kerken', dat de oecumenische zaken behartigt, en de raad had dit begrip uiteraard ontleend aan Paulus, die de kerk beschrijft als het ene Vertrouwensman lichaam met de vele leden. De Haagse predikant ds. j. A. Roskam lichtte het idee van de veel-ledigheid toe door een vergelijking met het orde-systeem in de r.k. kerk, waar allerlei orden met hun eigen spiritua liteit. interesse en werkzaamheden sa menwerken in één verband. Hij schet ste een visioen van een lutherse orde, een hervormde orde, een doopsgezin de orde enzovoort binnen één wereld kerk met Intercommunie en intercele bratie. Zo is verregaande integratie mogelijk, zonder dt de eigen identi teit wordt aangetast. Ook is het moge lijk, nieuwe orden te stichten als reactie op nieuwe situaties, aldus ds. Roskam. Hij zei, dat dit idee reeds met Genève besproken is, dat veel belangstelling toont. Het is op het ogenblik eb in de oecumene, schreef de raad in haar rapport aan de synode, maar de raad wilde deze toestand niet persé nega tief waarderen. De kleine groep (zoals de lutherse gemeenten bijna allemaal zijn) heeft veel voor in deze tijd van schaalvergroting en ontmenselijking. Uit verschillende onderzoekingen blijkt dan ook de kracht van de kleine groep, zowel sociaal, pastoraal, als economisch en diakonaal, maar niet katechetisch of apostolair. Deze laatste twee facetten komen alleen tot hun recht als verschillende groepen elkaar vinden. He gevolg is een zeke re tweeslachtigheid bij de kleine groe pen: men voelt zich veilig in eigen kring, maar weet ook op veel gebied niet zonder anderen te kunnen. Hier wijst de veel-ledigheid een uitweg. Het rapport legt dan ook alle accent op de plaatselijke gemeente. Elke ge meente zou de vrijheid moeten heb ben. om in de samenwerking met andere kerken haar eigen wegen en haar eigen tempo te zoeken. Thans loopt dat steeds weer vast op de landelijke structuren. Daarom is het de visie van de raad voor de eenheid, dat de 'landelijke concentraties van de gemeente', de traditionele kerkver banden dus, dienen te verdwijnen. Voor sommige aspecten zouen functi onele verbanden kunnen worden ge handhaafd, b.v. voor de lutheranen een eigen landelijke groep voor lu therse theologie of een verband voor liturgie en kerkmuziek. Geld samen De raad wil, dat de kerken voor hun landelijke werk één gezamenlijk dien stencentrum stichten, en stelt als eer ste stap voor, dat alle kerken hun landelijk financieel beheer aan één centraal orgaan overdragen. Dan wordt de formule van de raad van kerken ('zich verenigde kerken') ten minste serieus genomen. Alle kerken uit één pot, dat zou het geweldige oecumenische gebeuren van dze eeuw zijn, verzuchtte prof. dr. J. P. Boendermaker, maar ik denk, dat het toch pas gebeuren zal op de jongste dag. Maar ds. Roskam vond het toch niet zo denkbeeldig. De over- heidsplannen om een geestelijk kan toor te openen voor de uitkeringen aan de kerken, zouden een aankno pingspunt kunnen vormen. In de synode spitste de discussie zich vooral toe op de verhouding tussen top en grondvlak. De raad voor de eenheid wilde, dat de synode de ge meenten maar helemaal vrij moest laten, maar anderen noemden dit het einde van de lutherse kerk. Synode president drs. P. H. G. C. Kok wees denken, dat de plaatselijke gemeenten erop, dat men nu ook weer niet moet denken, dat de plaatselijke gemeenten allemaal staan te trappelen van onge duld. Sommigen hebben juist impul sen van de synode nodig, omdat de Van de verdere besluiten van deze synode, die in november weer bijeen komt, noemen we nog de loskoppeling van de functie van 'pastor pastorum' (vertrouwensman -oor de predikan ten) van het presidentschap van de lutherse kerk, omdat deze combinatie voor één man te zwaar werd. Voorlo pig gaat men experimenteren met een methode, waarbij de president twee 'pastores pastorum' aanwijst uit en op advies van de predikanten. De synode voelde niet voor het voorstel van de lutherse zendingsraad, om zending, werelddiakonaat en actie 1 plus sa men te voegen tot één dienst buiten land. VELP Opgericht is de stichting 'Evangelisch Ontwaken' (in de wandeling: SEVO) met als doel 'de bevordering in de ruimste zin des woord van de verkondiging van het Koninkrijk Gods. Daar het Ko ninkrijk Gods niet van van deze wereld is, en men dit Koninkrijk slechts kan binnengaan langs de weg van geloof en wedergeboorte, zal dit bepalend zijn voor alle activiteiten van de stichting'. PATERSWOLDE De inschrijving is opengesteld op 400.000 8 pet obligaties k pari van de Stichting Gereformeerd Vormingswerk in de Noordelijke Provincies in Paterswol- 25 jaar. Aflossing geschiedt a pari in 25 jaar. Aflossing geschiedt k pari in 20 achtereenvolgende gelijke jaarlijk se termijnen, voor de eerste maal op 1 juni 1978. Vervroegde gehele of gedeeltelijke af lossing is toegestaan met ingang van 1983 t.m. 1987 k 101 pet en gedurende de verdere looptijd der lening k pari. De lening dient ter gedeeltelijke fi nanciering van de aankoop en verbou wing van het voormalige hotel Fryslan in Paterswolde. praten over Van een onzer verslaggevers SPAKENBURG Ongeveer 850 jon geren waren gisteren in Spakenburg op de eerste landelijke gespreksdag voor vrijgemaakten-buitenverband. Van bondsdag kon niet gesproken worden, omdat er nog geen sprake is van een landelijke organisatie. Wel bleek men tijdens een forum-discussie algemeen van oordeel, dat er een be scheiden landelijke organisatie zal moeten komen met een eigen blad. Er zijn thans zo'n zeventig plaatselijke verenigingen. De dag stond onder leiding van de heer P. C. van Wijk uit Zaltbommel, oud-bestuurslid van de vrijgemaakte jongellngsbond. Ds. L. W. G. Blokhuis uit Wezep sprak over 'Christen-zijn vandaag'. Wij leven in een na-christe lijke wereld, zed hij. Daarom moeten we ons voorbereiden op een wandel als vreemdelingen eti op het komende Koninkrijk. De keus tussen star con servatisme en modern-progressieve vernieuwingsdrift is even dwaas als destijds die tussen Mussert en Mos kou. Het gaat erom de tijd te ver staan, waarin we leven. In deze tijd zullen we mondige christenen hebben te zijn, die met hart en mond en handen de Here dienen naar zijn woord. De collecte, die 1300 gulden opbracht, is bestemd voor de actie 'Redt een kind' steun aan kindertehuizen in In dia en Bangladesj. Niemand zal kunnen ontkennen.^ de pnyblemen van Italië bijzondi moeilijk en ogenschijnlijk zelfs onon warbaar zijn. Een onvoldoende po tiek geïnteresseerde bevolking (31 van de vrouwen, 57 pet van de m nen), partijen die stuk voor six grote vrees hebben, nl. hun kiezers verliezen wanneer zij zich duideli opstellen, daardoor een bijna eiiwü loos zoeken naar combinaties die thans iets voor het land opleveren daarbij dan nog een groeiend ro fascisme, de laatste tijd voornameli door militairen gemotiveerd. De situ tie doet aan de twintiger en derti jaren denken. De verkiezingen zondag jl. mogen de Missini (de n fascisten) niet die uitzonderlij winst bezorgd hebben die zij zi verwachtten, toch verdubbelden hun aantal zetels in het parleme Men kan zich hierbij afvragen wat deze ontwikkeling de rol van de kt in Italië zal zijn. Voor mij ligt biografie van Pius XII, van de ha van C. Vervoort pr. De schrijver i ons niet in twijfel laat over z antipathie tegen het nazisme, 1; vooral deze paus, die op 2 maart U zijn ambt aanvaardde, aan het wooi Het ontbreekt dn die spannende jan niet aan oproepen tot en gebedt voor de vrede. De oorlog wordt m oordeeld. Maar wie hier zoekt re een duidelijke stellingname wordt 1 ter teleurgesteld. De oorlog is een 1 een tragiek van de geschiedenis. J eind september 1939 do primaat i Polen bij de paus komt, vloeien 'smartelijke en zoete' woorden zijn mond, maar de satanische nazi sche agressie van diezelfde maai kunnen hem geen andere woon dan 'de slagen van de ongelukken u treffen' op de lippen brengen, als, alweer ondanks zijn vrome w sen, Italië in juni 1940 Franki binnenvalt, vrijwillig tot de stj toetrad' heet deze moordenaarsda zwijigt de paus in alle talen en m zijn in superlatieven van verer sprekende biograaf de toevlucht i men tot woorden die de bisschop Rome in 1943 tot het volk van Re spreekt. Geen woord meer over wat gebeurt Het zou wel eens bijzon*' op de weg van de katholieke groei ringen in de demokratische lam van Europa kunnen liggen om 1 bezorgde stemmen te laten hor Voordat het opnieuw te laat is en over tragiek en ongeluk moet steil* NED. HERV. KERK Beroepen: te IJsselmuiden W. V boom te Benschop, te Assen i Stoutjesdijk te Hellendoorn, te Bei chem G. van Driel kand. te Roti dam. GEREF. KERKEN Beroepen: te Heerhugowaard H. pers te Haastrecht. Beroepbaar: kand. A. T. B. M. v Kevie Bonistraat 13 III te Arasterd Aangenomen: naar Middelburg, W de Bakker te Zwijndrecht/Gri Lindt. GEREF. KERKEN VRIJ GEM.: Bei pen: te Hoek (Zld.) en te Zaamslaf Groenenberg kand. te Waardhuize CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Mijdrecht M. Vlietstr Werkendam. Aldus de doelstelling van SEVO, in het bestuur waarvan zitting hebben: ds. W. Glashouwer (herv.), ds H. J. Hegger (geref.), J. K. Maris (geref. gem.), J. Kits (broedergem.) en H, H. Blok (bapt.). Het is de oprichters van deze nieuwe stichting gebleken, zo melden zij, dat 'een vruchtbare samenwerking moge lijk is tussen Schriftgelovige christe nen van allerlei kerken. De Evangeli sche Omroep is daarvan een voor beeld'. De SEVO beoogt nu deze sa menwerking nog meer te bevorderen. Als eerste activiteit staat de SEVO voor ogen de bevordering van een meer intense beleving van het evange lie, zoals die in de opwekking in Canada tot uiting is gekomen. Enkele Nederlandse emigranten, onder lei ding van de heer G. H. Beuker uit Saskatoon, willen de overkomst van het team dr. W. Bóldt en dr. R. Bennett, die aan de opwekkingscam pagne in Vancouver hebben deelgeno men, voorbereiden. Deze campagne, aldus het SEVO-bestuur, richt zich niet tot mensen die niet of nauwelijks van het evangelie gehoord hebben, het gaat er om kerkmensen aan te sporen' te leven overeenkomstig de geestelijke rijkdommen die de Here ons in Jezus Christus wil schenken'. SEVO verbijzondert haar hierboven al geciteerde algemene doelstelling als volgt: a. de bevordering van een evanglisch ontwaken van hen die het evangelie reeds kennen; b. de bevordering van de bijbelse een heid onder alle christgelovigen. die het evangelie verstaan overeenkomstig de in artikel 2 vermelde grondslag; c. de verbreiding van het evangelie onder hen, die deze blijde boodschap niet of nauwelijks gehoord hebben; d. de bevordering van de stoffelijke en morele steun aan personen en volkeren die in nood verkeren, onge acht ras of kleur, met als norm en inspiratiebron de evangelische gerech tigheid en de barmhartige liefde van Christus. De stichting heeft alle predikanten in ons land een folder gestuurd met de titel 'Ontwaakt! gij die slaapt', waarin ook mededelingen staan over de op wekkingsbeweging in Canada, welke mee tot de oprichting van SEVO heeft geleid. Belangstellenden kunnen deze folder aanvragen bij het secreta riaat van de SEVO. Torckstraat W. Velp (Gld). DEN HAAG De twee luchtmacht soldaten die door de krijgsraad in Den Bosch met 100 gulden beboet waren omdat zij bij het bewaken van atoomkoppen in West-Duitsland schijnwerpers hadden vernield, hou den deze boetes. Het hoog militair gerechtshof bevestigde het vonnis van de krijgsraad. De twee soldaten van het luchtmacht bewakingskorps, de 20-jarige H. E. en d 22-jarige B. B. hadden als verkla ring voor hun gedrag aangevoerd dat de bewakingsdiensten niet menswaar dig zijn en dat een normaal mens dit werk niet kan volhouden. De psychi sche druk zou hun teveel geworden zijn op de nacht dat zij met stenen naar de schijnwerpers gooiden. Van een onver verslaggevers AMSTERDAM Negenhonderd men sen maakten gisteren de wereldwijde zendingsdag mee, die 26 'geloofszen- dingen' in Amsterdam hadden georga niseerd. De dag werd geopend door ds. J. Lukasse uit Genk (België) met een bijbelstudie over het lied van Debora, waarin hij de reactie van de verschil lende stammen op Debora's oproep tot de strijd vergeleek met de hou ding tegenover de zending nu. Zeven zendelingen met verlof spraken over hun werk. Indrukwekkend was, wat Joeki de Wolf vertelde, die voor de wereld-evangelisatie kruistocht in het Noordoosten van Thailand werkt Nadat zij het lange tijd bijzonder zwaar had gehad, is er plotseling de laatste vier maanden een verandering gekomen. De mensen komen nu zelf om onderricht. Andere sprekers waren Coosje Bo gaard (Thailand, Parousia-zending), Fred Vermeulen (Suriname, West-in- dië-zending), Klaas van de Raa (Brazi- lië-zending), Sjoerd Pasterkaimp (West- Irlan) en de Russische evangelist Alex Akimoff. Voor twaalf kandidaten van verschil lende organisaties, die binnenkort zul len worden uitgezonden, werd een zegen gevraagd. Onder hen waren er zeven van de wereld-evangelisatie kruistocht, die haar aantal werkers vergroot ziet tot 21. De dag werd besloten door Hans Jürgen Sturz van de Deutsche Missi- ons-GemeinSchaft, die er nog eens de nadruk op legde, dat de velden wit zijn om te oogsten. PARIJS (KNP) In een soort i dement heeft de Franse bisschopj ke commissie voor de arbeid gev schuwd, dat er geen verzoening ie lijk is tussen het evangelie en militante socialisme. Zij komt 1 mee tot een andere conclusie da Katholieke Actie onder de atfoeii die vorig jaar haar leden aanspc om te onderzoeken of er mogeli j den waren voor verbreding dei menwerking met de socialisten door lid te worden van de vakbonden en politieke partijei samen te werken aan de socialist j maatschappij. De bisschoppen erkennen de vei sten van het socialisme, maar to*i het onverenigbaar met het chr 1 dom, dat een christen manristisc 1 cialist zou worden. Zij wijzen er ter ook op, dat deze afwijzing vai j atheïstisch en marxistisch sooia geen steun betekent aan het kapi me. Het liberale kapitalisme vi j zij evenzeer af, omdat zo zeg; document dit type kapitalisme zaak is van veel onrechtvaardighi j de wereld. Rechtsvorming en rechtsvindln het Jeugdrecht Openbare les ge bij de aanvaarding van het amb;_ buitengewoon lector In het ld recht en de kinderbescher ning de katholieke hogeschool te Ti door mr. M. Rood-de Boer. Uitg. wer, Deventer. 28 blz -ƒ 4,- In de serie Landendocumentatii het Koninklijk Instituut voor d pen is nr. 152/153 verschenen: I» sië. Het adres is: Mauritskade 63 1 sterdam. Abonnementsprijs per 47.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2