eervolle vrede' 'Maria Stuart' is boeiend en recht toe recht aan nwar Sadat wil garanties an Russische leiders FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK| 'Goin' down the road' bescheiden en eerlijk merikanen blijven Noord-Vietnam bestoken DE STANDAARD herdrukt Geen vervolging voor man die met zwaard stak Filmbeeldjes )lTW TCWARTET VRIJDAG 28 APRIL 1972 Binnenland/buitenland T13/K17 i "Y" 1 BHINGTON (UPI, Reuter, AP) Met gehoon van de 'duiven* en applaus van de 'havikken' b toespraak van president Nixon ontvangen, waarin hij een verdere terugtrekking van Ameri- kse militairen uit Vietnam, hervatting van de Parijse vredesbesprekingen en voortdurende aan- van de Amerikaanse marine en luchtmar ht op Noord-Vietnam aankondigde. datum, waarop de Amerikaanse troepen Vietnam verlaten zullen n, heeft de president nog steeds ;enoemd. Wel voorzag Nixon 'de waarop g een Amerikanen meer deen zullen zijn' in het conflict. 1 juli zullen 20.000 soldaten van og in Zuid-Vietnam aanwezige worden teruggetrokken. Maar ir daarna zal gebeuren liet de ent in het midden. Ook stelde esident geen nieuwe termijn in ooruitzicht, waarop hij nieuwe rekkingen zal aankondigingen, verleden heeft de president dat eeds gedaan. ;1 Nixon grondtroepen terug stuurt hij tegelijkertijd meer sschepen, "liegtuigen en perso- aaar Indo-China ter ondersteu- an de intensieve bombardemen- Noord-Vietnam en de aanvallen- epen in Zuid-Vietnam. 'Wij zul- et verslagen worden,' deelde de ent mee. 'Wij zullen onzb vrien- de Zuidivtietnamezen-red.) nooit ommunistische agressie uitleve- )e Amerikaanse opperbevelheb- in Zuid-Vietnam, Greighton is, had enkele weken van harde maar een uiteindelijke neder- oor de tegenstanderd, voorspeld, VS de Zuidvietnamezen in de en op zee blijven steunen. Tot- inoi zijn agressie staakt .zullen merikaanse aanvallen op het in voortgaan. ibardementen de Parijse vredesbesprekingen 5xon: 'Wij hervatten die niet maar om nog meer holle propa- I en bombast van de Noordviet- e en Viet-Cong-afvaardfeging te i maar om verder te gaan met (bouwende werk van het sluiten tede. Het eerst aan de orde de vijand te bewegen zijn inval jl-Vietnam te staken en om de leaanse krijgsgevanenen terug te r. De president vervolgde: 'Ik Jt voorstel de bombardementen brd-Vietnam te staken als voor- i voor terugkeer naar de onder- ingstafel vierkant afgewezen, bben dat idee al eens eerder e VS verkocht, in 1968. Wij [dat idee niet nogmaals', jeheime vredesinitiatieven sprak iniet en hij noemde slechts kort peime bezoek van Kissinger aan u. dat tot speculatie heeft ge- St de presidentiële adviseur de onder druk heeft gezet bij Vietnam op een vredesregeling dringen. Kissinger wees op een iferentie op het feit, dat Le io. lid van het Noordvietname- tburo terugkeerde naar Parijs, waardoor de weg was vrijgekomen voor verdere geheime onderhandelin gen. Met een emotioneel-achtig pleidooi aan het einde van zijn toespraak, herinnerde Nixon eraan, dat het een verkiezingsjaar is. 'Laten wij ons als één natie verenigen dn een ferme en verstandige politiek- van vrede niet de vrede van overgave, maar vrede met eer niet een vrede voor onze tijd, maar een vrede voor de komende generaties. Toekomstige presidenten zullen geen respect verdienen en krij gen, wanneer zij de miljoenen men sen. die op de VS hebben vertrouwd in de oorlog in Vietnam in de steek laten, zei hij. Wanneer de VS hen zou verraden 'zou dat gelijk staan aan het afzien van onze moraal, het ampute ren van ons leiderschap onder de landen en zou dat een uitnodiging aan de machtigen betekenen de zwak ken over de hele wereld tot hun prooi te maken'. Volgens de president was de enige hoop van de Viet Cong en van Hanoi, nu ze niet in staat geweest waren Zuid-Vietnam, politiek of militair te veroveren, 'om in het Congres van de Verenigde Staten de overwinning te behalen'. 'Nu wij het einde van deze lange en moeilijke worsteling naderen, moeten wij standvastig staan en niet wanke len, want alles wat wij hebben geris keerd en alles wat wij in maanden gewonnen hebben, hangt in de ko mende weken en maanden aan een zijden draad. Als wij onze vrienden nu laten vallen, laten wij zonder <mige twijfel onszelf en onze toekomst vallen. Als wij koppig volhouden zal de geschiedenis Amerika danken voor zijn moed en visie in deze beproeven de tijd', aldus de president. 'Politiek bedrog' George McGovern, de Democratische presidentskandidaat, was één van de eersten die reageerden: 'Het is een stuk politiek bedrog en weloverwogen verdraaiingen om het gezicht van de president en de functie van generaal Thieu te redden', meende hij. 'Het bombarderen van Vietnam is een wre de grap, die onze gevangenen in Ha noi in gevaar brengt, onschuldige bur gers doodt, verdere aanvallen op onze achtergebleven soldaten aanmoedigt en de portemonaie van elke Ameri kaanse arbeider en belastingbetaler plukt'. De Republikeinse fractieleider in het Huis van Afgevaardigden, Gerald Ford, was veel beter te spreken over de rede: 'De president demonstreert een koelheid en een moed, die belof ten inhoudt voor de toekomst. Hij zal niet van zijn doel van vrede in Viet nam worden afgebracht door de Noordvietnamezen of zijn politieke critici in het hinnenland'. 'Richard Nixon praat als Lyndon Johnson', merkte senator Cranston op. 'Het enige nieuwe element is dat de oude beweringen dat alles prima gaat worden gedaan in het oog van een ramp op het slagveld'. De senator vond het onzin dat het Amerikaanse congres en volk nu op de proef wer den gesteld. De Zuidvietnamezen wor den op de proef gesteld en het blijkt dat ze het zonder de Amerikanen niet af kunnen,' zo zei hij. 'Meer oorlog' ipt ischi bezoek aan Moskou begonnen COU (AP, Reuter, UPI) De Egyptische president Anwar Sadat is gisteren in Moskou aan- pen voor overleg met de Russische leiders. Algemeen wordt aangenomen, dat Sadat naar de bclie hoofdstad is gereisd om van de Sowjet-leiding de verzekering te krijgen, dat de positie van niet zal worden ondergraven door Russisch-Amerikaanse plannen voor een akkoord in het tn-Oosten tijdens het komende bezoek van Nixon aan Moskou. i het tweede bezoek, dat presi- idat aan de Sowjet-Unie brengt, ht men ook, dat hij er bij de op aan zal dringen de wapen- jties te vergroten met het óog Amerikaanse wapenleveranties jaël. jhe waarnemers melden, dat Sa- I Russische leiders zelf heeft ;t hem voor Nixons bezoek aan Bisehe hoofdstad te ontvangen, hij zich er van wil vergewissen I Sowjet-Unie een krachtig Iit zal innemen ten aanzien Midden-Oosten en de Israëli zetting van Arabische gebie- r Kosygin, lid van het politbu- feslow en de ministers van oui- pe zaken Gromiko begroetten <p het vliegveld. De Egyptische nt werd vergezeld door zijn (e veiligheidsadviseur Hafez Is- n minister van buitenlandse ttoerad Ghaleb. Sident heeft zijn bezoek laten Ban door enig verbaal vuur- D liet hij dinsdagavond weten, door Israël bezette gebieden I jaar absoluut zullen zijn her- Het bezoek van de Egyptische at aan Moskou komt ook op tnent, waarop verschillende po- worden ondernomen om de ïhe crisis in het Midden-Oos- de wereld te helpen. HEVEN ratten onder meer het bezoek Israëlische premier Golda Meir fcmenië voor overleg met par- j Ceausescu, die onlangs Cairo en een bemiddelaarsrol zou in. Daarnaast ligt er het om- plan van de Jordaanse koning n om de beide Jordaanoevers tiigen in een federaal konin- resident Sadat heeft Hoesseins nder meer verworpen en de Ingen met Jordanië verbroken, uleren onbevestigde berichten Arabische wereld, dat koning n binnenkort Moskou zou be- of dat de Amerikanen zouden n de Russen voor zijn plan te Het semi-officiële Egyptische Al Achram berichtte gisteren, ït binnenkort met een alterna tief plan zal komen voor Hoesseins voorstel. In politieke kringen in Jeruzalem is gisteren bekendgemaakt, dat secreta ris-generaal Kurt Waldheim van de Verenigde Naties in een gesprek met de Israëlische ambassadeur bij de VN, Josef Tekoa, het denkbeeld zou heb ben geopperd van een Israëlisch-Ara- bische conferentie onder zijn leiding. Deze conferentie, waaraan Israël, Egypte, Jordanië en Syrië zouden moeten deelnemen, zou in een neutra le stad gehouden moeten worden. De Palestijnse guerrillaleider Jasser Arafat heeft gisteren verklaard, dat de Palestijnse guerrillabeweging uit communistische landen wapens heeft gekregen ter vervanging van het ma teriaal, dat zij in 1970 in hun strijd tegen de Jordaanse regeringsstrijd krachten hebben verloren. In een vraaggesprek met een Libanese krant zei Arafat, dat de Palestijnen dankzij deze nieuwe wapens 'hun revolutie kunnen voortzetten en alle zionisti sche en Amerikaanse plannen kunnen afwijzen'. ADVERTENTIE Honderd jaar geleden verscheen het eerste nummer van Dr. Abr. Kuyper's DE STANDAARD. Vijf nummers uit die eeuw zijn facsimile herdrukt. Met hoofdar tikel, familie-advertenties, gemengde berichten, Kamerverslagen enz. it 1 april 1872 Het eerste nummer it 3 april 1903 De spoonvegstaking Troelstra in de 2e Kamer it 9 november 1920 met o.a. overlijden van Dr. A. Kuypcr. it 15 mei 1940 Het einde Dr. H. Colijn over het vertrek van de regering naar Engeland it 15 december 1944 Het laatste nummer Men leze tussen de regels door! Bestel deze facsimile uitgave door overschijving van ƒ3,90 plus ƒ0,60 porto ƒ4,50 op postrekeningnummer 269274, Chr. Pers te A'dam onder vermelding 'DE STANDAARD" door Ber Huising In en rondom het leven van Maria Stuart ging het om macht. Daar voor werd getrouwd, gekuipt, gehuild,, verraden, gevochten, ge vangen, gemoord. Maria van Schotland verloor. Elizabeth van En geland hield haar negentien jaar gevangen en liet haar in 1587 onthoofden. Haar tragische lot en haar standvas tigheid, in haar roomse geloof onder meer, zijn romantisch en idealistisch gedramatiseerd (Vondel, Schiller), maar in werkelijkheid was zij het, ook niet onschuldige, slachtoffer van het spel dat zij zelf meespeelde, met een onbeheerste hartstocht Zij werd koningin van Schotland toen zij negen maanden was, en koningin van Frankrijk op haar zestiende jaar. Door haar huwelijk met Frans n, die twee jaar later stief Maria kwam weer naar Schotland, waar haar halfbroer, de bastaard Ja mes, de macht wilde behouden. Zij Gumshoe Senator Frank Church zei: Als Nixons Vietnamiseringspolitiek betekent dat we onze luchtmacht en marine moe ten inschakelen om Zuid-Vietnam te beschermen tegen elke aanval van het noorden, wanneer zullen dan onze piloten en matrozen worden bevrijd van het juk van deze oorlog. Ik dacht dat Vietnamisering betekende dat de oorlog overgedragen werd aan Viet- namezen. Totdat we dat doen, kan ik deze politiek geen succes noemen'. Een woordvoerder van de National Peace Action Coalition, een van de belangrijkste vredesgroepen in de VS, omschreef Nixons rede als 'meer har de onderhandelingen, meer dreige menten, meer bombardementen, meer doden, meer oorlog'. La Calif fa liet hem gevangen zetten. In 1565 huwde zij haar neef Darnley, die de heerser wilde zijn en daarom haar gunsteling en raadsman David Riccio, een pauselijke afgezant, liet ombren gen. Toen er een troonopvolger op komst was werd overbodige en gevaar lijke Darnley vermoord, onder leiding van graaf Bothwell, waarmee Maria terstond trouwde, ofschoon hij al ge huwd was. Bothwell werd een jaar later verslagen en Maria moest, zon der hem en haar zoontje James, naar Engeland vluchten. En daar viel zij in handen van haar hatende en geha te tegenstandster Elisabeth. Die haar tenslotte wegens samenzwering liet ombrengen. Achter deze intriges en botsingen za ten natuurlijk de politieke belangen van staten, adel, katholieken en pro testanten. John Hale, die voor producer Hal B. Wallis het scenario schreef, heeft dat ook wel aangeduid, maar doordat hij, met een Shakespeareaanse bondigheid, alle dramatische gebeurtenissen moest samenvatten, komt het in de film toch voornamelijk op de personen, dus de spelers, aan. Vanessa Redgrave is een mooie, bewo gen, onevenwichtige maar aan het slot waardige, Maria. Glenda Johnson staat daar sterk tegenover als de harde, beheerste, wilskrachtige en tenslotte eenzaam verouderende, Elizabeth. To- mothy Dalton is opvallend goed als de onbetrouwbare, verdorven Darnley. Krachtige figuren zijn Nigel Daven port als Bothwell, en Trevor Howard als een sluwe raadsman van Elizabeth. Zo'n twintig andere rollen zijn uitste kend bezet. Landschappen en kastelen in Schot land, Engeland en Frankrijk zijn de historische grond. Kostuums, inte rieurs en menigten figuranten geven het beeld van die tijd. Mooi gefoto grafeerd door Christopher Challis. Charles Jarrot heeft het grote schouwspel, en de menselijke drama's, best geregisseerd. Bij dertig jaar ge schiedenis in een paar uur wordt het wel hollen en springen van de ene hevigheid naar de andere. Tijd voor subtiele stemmingen is er niet, maar de geschiedenis is boeiend en, in deze weergave, zo rauw als zij in werkelijk heid ongeveer was. (Amsterdam Du Midi 14 j.). Op zijn 31ste verjaardag geeft Eddie Ginley fervent minnaar van de boe ken van Dashiell Hammett en Ray mond Chandler en de films met Humphrey Bogart, zichzelf een pre sentje: hij zet een advertentie in de krant waarin hij zich aanbiedt a Is 'gumshoe', als particulier detective. Groot is zijn verbazing als de telefoon begint te rinkelen en de klanten ko men. Verbijstering en koelbloedigheid wisselen elkaar af wanneer hij wordt meegesleurd in een maalstroom van sinistere situaties. De film van Stephen Frears, geba seerd op een origineel scenario van Neville Smith, is een heerlijke pasti che van en een hommage aan de beroemde 'private eye'-films uit de jaren veertig. De vreemde, lugubere figuren, de flitsend-snelle, op grau wende toon uitgesproken en van lou ter oud slang opgebouwde dialoog, de mysterieuze 'dames' de van gecompli ceerdheid bijna niet te volgen plot het is er allemaal. Het malle en leuke is, dat het verhaal zich niet afspeelt in het Amerika van de jaren dertig en veertig, maar in Londen en Liver pool, nü. Het is een film vol knipoogjes naar het verleden en vol nauwelijks gepa- rodieërd jeugdsentiment voor de mid delbaren en ouderen. Maar de jonge ren zullen er ongetwijfeld ook hun plezier aan beleven. Over het spel van Albert Finney in de hoofdrol niets dan goeds. W. W. B. Amsterdam Calypso, 14 jr. Peter en Joey zien het in hun dorpje niet meer zitten, en trekken welge moed 'down the road' naar Toronto, de grote stad. Daar zijn betere baan tjes, hogere lonen, meer genoegens en meiden zat, denken ze. Vergeet het maar. Na lang zoeken zijn ze blij dat ze kisten mogen sjouwen in een fabriek, voor tachtig 'bucks'. Het plezier zit er voorname lijk ook in bier. De sexy secretaresse laat zich door Peter niet versieren, en Joey moet al gauw trouwen met een serveerstertje. En als hij zich op afbe taling heeft ingericht, worden ze werkloos. Dat wordt hokken met z'n drieën op een huurkamertje. De ver standhouding wordt er niet beter op. Auto's wassen en reclame rondbren gen brengt niet genoeg in. Na een winkeldiefstal, waarbij ze de bediende wat te hard neerslaan, en ook nog op straat gezet, vluchten Peter en Joey verder 'down the road'. Wat de Italiaanse regisseur Alberto Bevilacgua ons met zijn film La Calif- fa wenst te vertellen blijft groten deels verborgen in de schaduwen van semi-surrealistische incompetentie, 't Gaat over Doberto, een voormalig arbeider die met ijzeren vuist een industrie-imperium heeft gebouwd. En over La Califfa, een wild vrouws persoon uit de werkende stand dat hem voortdurend in de weg loopt en tenslotte zijn liefde wint, zoveel is wel duidelijk. Maar veel meer ook niet. La Califfa verschijnt voortdu rend bij de meest onwaarschijnlijke gelegenheden, geheime vergaderingen van het consortium en grote diners en zo. Ook sluit zij zich samen met Doberto, op in een lift zonder lucht en smijt zij als aanvoerster van een troep verbolgen vrouwen, televisie toestellen en wasmachines in de plomp. Is dat alles werkelijkheid? Dan behoeft het wel enige toelichting. Of zijn het droombeelden? Bevilacqua mag het weten. Het einde, de dood van Doberto, is ook al even duidelijk en even interes sant als koffiedik. De mens is slecht en als hij goed dreigt te worden moet hij dood. dat zal misschien de moraal wel zijn. Of niet. Maar geen woorden meer aan verspil len, ook al spelen Ugo Tognazzi en Romy Schneider de hoofdrollen. W. W.-B. Amsterdam-Kriterion, 18 jr. Van een verslaggever DEN HAAG De 32-jarige chauffeur J. van K. uit Noordwijk, die in de nacht van 14 op 15 augustus 1971 op een camping op het Kaageiland de 33- jarige autohandelaar Harry Jansen uit Wassenaar een dodelijke sfeek met een zwaard toebracht, is ontslagen van rechtsvervolging. De officier van justitie achtte bewe zen dat de man uit noodweer heeft gehandeld. Het vonnis was conform de eis. De chauffeur heeft op de camping ruzie gehad met een groep luidruchti ge bezoekers. Hij wilde dat ze stil waren. De reactie was echter dat hij een klap kreeg en bedreigd werd. Uit zijn caravan haalde hij twee zwaar den, om de groep af te schrikken. Het slachtoffer Harry Jansen was ech ter in bokshouding op Van K. toegelo pen. Daarbij moet de dodelijke steek zijn toegebracht. Het zwaard ging door het hart van de autohandelaar. Jean Paul Belmondo aan het stunten in The Burglars The Burglars Henri Verneuil, de Franse regisseur die zoveel flair in zijn films doet en zo goed overweg kan met zijn (mees tal beroemde) acteurs, heeft met The Burglars, een smeuiig werkje aan zijn lijst van avonturen-thrillers toege voegd. In een land ergens in het Nabije Oosten zitten Jean-Paul Belmondo als Azad hoofd van een bende sympathie ke smaragden-dieven en Omar Sharif The Navigator In The Navigator, van Buster Keaton en Donald Crisp, in 1924 gemaakt, zijn Buster en alles wat hem over komt, bijna nachtmerrie-achtig ko misch. Dwaas afwezig en onbewogen komt hij slaperig op een o nbemand schip terecht, en drijft hij daarmee de volgende morgen op de oceaan. Alleen het meisje dat hem afwees is toevallig ook aan boord. Ze hollen heel wat af voor zij elkaar vinden, want zo'n schip is een doolhof van gangen, dek ken, deuren en trappen, vol boosaar dige dingen die zo'n mannetje als Buster bedreigen. Maar hij gaat ze moedig, verward, mechanisch bezeten, en hoogkomisch te lijf. Hij redt zich zelf, en zijn bruid Kathryn McGuire, telkens weer van doodsgevaren, op, in en onder het water. Hij worstelt met touwen, ladders, tegenslagen, eetgerei, kannibalen, dekstoelen, vuurwerk... nou ja met alles. En met angsten, want zo'n schip is spookachtig, met klappende deuren, een grammofoon die toevallig aangaat, en allerlei dooie dingen die onverklaarbaar bewegen. Buster Keatons wereld is een absurde, een bijna surrealistische en een vijan dige bovendien, maar hij handhaaft zich, met een verbeten moed, een komische volharding een acrobatische beweeglijkheid, en een strak bleek gezicht Keatons humor, lichamelijk en geestelijk, is bij het poëtische af. The Navigator is daar een meesterlijk voorbeeld van. (Wordt in de komende maanden ver toond in filmliga's, filmkringen en The Movies) BH. als Abel Zacharia, een corrupte poli tiechef, elkaar voortdurend achterna. Dat levert op: voortreffelijk stunt werk, voor een deel door Belmondo zelf gedaan, enorm snelle actie, lekker spel en, als gevolg van dit alles tezamen, grote spanning en veel ver maak. Het begin, de grote kraak, is meteen raak, inzinkingen blijven uit. Een vergelijking met de James Bond films is onontkoombaar en daarbij valt op, hoeveel frisser, origineler, ingenieuzer en aardiger deze Burg lars! is. Van harte aanbevolen voor een gezellig avondje uit. W.W.-B. A msterdam-City Lumière-Rotterdam 14 jr. Haxan Hëxen is een film over heksen, in 1921 door Benjamin Christensen ge maakt, en toen, maar dat is ook al weer lang geleden, in vele landen verboden, zonder dat wij nu nog be grijpen waarom. Vermoedelijk viel het toen hier en daar niet goed, dat de heksenvervolgingen van vroeger duivelser waren dan de hekserij. Christensen begon dokumentair, met oude afbeeldingen en feiten, en liet allerlei heksenverhalen naspelen. Film en filmtrucjes hadden in die tijd ook nog iets van magie, en het was op z'n minst romantisch te zien hoe er op bezemstelen door de lucht werd gevlogen, en hoe vrouwen, oude lelijke en jonge mooie, zich met de satanische gedrochten vermaakten in griezelige nachten. Nu is het wat simpel ouderwets géworden, maar daardoor ook wel weer boeiend. Uit spattingen en martelingen werden nog zeer voorzichtig en fatsoenlijk behandeld. Maar Christensen was wel duidelijk over de inquisiteurs, die onschuldigen tot bekennen, en de brandstapel, brachten. Terwijl de hek sen van toen niet anders waren dan de neurotici en hysterici van nu. Waar hij ook nog even naïef wat van toonde. De oude film is nu van mu ziek en frans commentaar voorzien. (Wordt in de komende maanden ver toond in filmkringen -liga's en The Movies) BH. Glenda Jackson als Elizabeth in 'Maria Stuart' Vrouwelijke vampiers Misschien maken ze het nog een keer. Helemaal hulpeloos is de film niet, maar toch wel neerslachtig. En zo te zien zuiver oprecht. Regisseur Donald Shebib heeft in Canada al vele docu mentaires gemaakt, en met deze speel film werkte hij goedkoop, ter plaatse, en zo echt mogelijk. Opvallend artis tiek is hij niet, en zijn cameraman was niet best. Maar zijn spelers had hij mee. Doug McGrath als Peter, die niet gauw tevreden is en koppig door wil zetten, en Paul Bradley als de goedige, gauw berustende Joey, zijn zulke gewone jonge losse arbeiders helemaal. Jayne Eastwood is even na tuurlijk als Joey's vrouw. Donald She bib heeft hen, en vele anderen, zo waarachtig in hun dagelijkse leven gezet, dat begrijpend meeleven gemak kelijk gaat Dat maakt deze beschei den, eerlijke film bijzonder innemend. (Amsterdam LeidsepleLn theater 14 j.). In de trein en in het lege luxe hotel in winters Ostende hangt om het jonge bruidspaar meteen al een drei ging, nog voor de geheimzinnige, mooie eeuwig, jonge hongaarse gravin met haar knappe slavinnetje daar aan komen. Dat komt doordat de Belgische regis seur Harry Kumel, sinds Monsieur Hawarden, een meester werd in het scheppen van een sfeer. Met enkele woorden en vooral met de melankolie- ke beelden, de details in close-up en het ritme van zijn montage. Daarbij had hij Ed van der Enden aan de camera en die schildert precies de stemmingen die Kumel nodig heeft. Voorlopig heerst er onrust in de stilte en verlatenheid. Maar de spanning van wat zou dat zijn? neemt voortdu rend toe. En omdat de film op die nieuwsgierigheid is ingesteld, zullen wij die hier niet bevredigen. Die gravin is dezelfde nog die eeuwen geleden al maagdenbloed dronk en ze heeft het nu op het blonde bruidje voorzien. Er komen aangeduide eroti sche, lesbische en sadistische verhou dingen aan te pas. Er vloeit bloed. Er worden wat lijken weggewerkt. Grie zelig genoeg dus, maar nergens valt Kumel terug in de romantische hum bug van vele andere vampierfilms. Hij blijft hedendaags en uiterlijk net jes. Dat maakt de zaak nog wel zo mysterieus. Temeer doordat Delphine Seyrig als de gravin een zeer mooie, elegante, poeslieve en misdadige fata le vrouw is, die enigszins doet denken aan Mariene Dietirch in haar vroeger jaren. Daniele Quimet is de bruid, John Karlen de onbeheerste bruide gom, Andrea Rau het verleidelijke meisje, en Paul Esser een goed ver ontruste oude hotelportier. In een bijscène is Fons Rademakers nog te zien als een brok zeer decadente en gelse adel. B. H. (Amsterdam-Cineac Damrak, 18 j). The Landlord Wanneer Elgar Enders, een jongeman uit een rijke, super-Amerikaanse blan ke familie een afbraakpand in Harlem koopt om het naar eigen psychedeli sche zin te verbouwen, zijn er wel enige verwikkelingen met de huur ders te verwachten. Zij vormen een gemeleerd, kleurrijk gezelschap, waar in de Black Panthers natuurlijk niet ontbreken. De huisbaas wordt vertroe teld (door Marge, de gezellige waar zegster), gehoond (door de militante professor Duboise) en bijna met een bijl vermoord door de echtgenoot, wiens vrouw hij onder invloed van alles en npg wat zwanger heeft ge maakt Op dat punt neemt de film, tot dusver een geestige, parodistische Komedie, niet gespeend van surrealis tische vervreemding en met heerlijke hoogtepunten, zoals het bezoek van Elgar's malle, mondaine moeder aan Marge, een navrante wending. De dreiging wordt voelbaar, de grote kloof wordt niet langer met fratsen overspeeld, de huisbaas leert wat er gebeurt in de kelders en schoolloka len, waar zwarte kinderen voor de guerrilla worden getraind. Hij leert ook, dat een bijna blank kind een afschuwelijke schandvlek kan zijn voor een zwarte moeder. Het loopt wel goed af. Hij neemt het kind, zijn kind, mee naar zijn vriendin, een bijna blanke, zodat het kleurenschema weer enigszins wordt rechtgetrokken. The Landlord is een intrigerende film, waarin gedistingeerde kolder bij na ongemerkt overgaat in bittere ernst en visa versa. Een enkele keer valt de regisseur bij het volvoeren van dit kunststukje van het slappe koord. De scène waarin de bedrogen echtgenoot met een zenuwinzinking wordt weggevoerd is een misser, maar daarna herstelt de film zich weer. Hal Ashby heeft hem geregisseerd, maar producer Norman Jewison (regisseur van The Cincinatti Kid, The Russians are coming, In the heat of the night, Fiddler on the Roof) zal het wel niet bij produceren alleen gelaten hebben. W. Wlelek-Berg. Amsterdam-Alhambra, 18 j. Filmmuseum sluit op woensdag 10 mei het seizoen af met een keuze uit de prijswinnaars van het korte- filmfestival Oberhausen. Filmmuseum verhuist op 2 mei eindelijk naar Paviljoen Vondelpark, tel. 141646: oude adres en telefoon nummers vervallen; alleen Dokumen- tatie blijft nog in de Nieuwe Doelen straat. Filmmuseum hoopt dat het in het begin van het komende jaar in het Paviljoen Vondelpark ook (meer) Filmmuseum- en Cinemateek-voorstel lingen te geven. Cineclub en The Movies organise ren van 1 tot 7 mei in clubhuizen en scholen een filmweek over Vietnam, met o.m. Ivens Laos-film, Greene's Inside North Vietnam, In the Year of the Pig van di Antonio, en nieuwe Newsreels. Den Bosch krijgt, van 11 tot 14 mei, in de stadsschouwburg, het Bene lux Filmfestival, met amateurfilms, ook uit Frankrijk en Duitsland, en een 'cinelect'-programma met de bij zondere films uit de jaren 1960-70.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 17