Voortgezet gesprek met prof. Kuitert in discussie Herstrukturering of réveil? Geref. synode neemt nog geen beslissing Kritiek op vredesberaad in gereformeerde synode Nieuwe vertaling psalmen op komst Trouw Kwartet Alfrink schrijft Leiden: beleid verandert niet Drs. F. Segmeijer (herv.) benoemd in Kampen Tweede toogdag 'Israël en de bijbel' vandaag Beroepings* werk S J Boekenetalagt TROW/KWARTET DONDERDAG 27 APRIL 1972 W Kork Binnenland T2J Van een onzer redacteuren LUNTEREN Heeft het zin, het gesprek met prof. dr. H. M. Kuitert voort te zetten? Voor deze vraag stond gisteren de gereformeerde sy node en als discussiemateriaal had zij voor zich: een 'nader uitge werkt' rapport van de deputaten voor dat voortgezet gesprek, waarin de gestelde vraag bevestigend werd beantwoord; een minderheids nota aan de deputaten drs. A. W. Meeder en drs. J. Schelhaas, die in een verder gesprek geen heil zien; en een rapport van de synodale commissie ad hoc, die adviseerde: zet het gesprek voort, het is zin vol en gewenst. We hébben destijds vrij uitvoerig be richt over de beide rapporten uit de kring der deputaten (nL vóór de aanvang van de februari-ritting, waar in overigens als gevolg van een wijzi ging in de agenda de zaak-Kuitert niet aan de orde ds gekomen). Het commissierapport citeert wat als resultaat van de vele nota's en ge sprekken in het 'nader uitgewerkt' rapport der deputaten staat vermeld: fdat ieder van de deputaten en een goede schepping maakte, en dat BOXTEL (KNP) In september zal do Katholieke Bijbelstichting een nieuwe vertaling van de psalmen pu bliceren. Deze vertaling, uit heft he breeuws, is van de hand van de auteurs Ida Gerilardt en Marie van der Zeyde (beiden protestant). Vele jaren hebben de dichteres Ida Gertiardt en de neerlandica Marie van der Zeyde aan deze vertaling gewerkt, op exegetisch gebied bijgestaan door de voorzitter van de KBS, prof. J. T. Nelis. De uitgave van deze psalmvertaling zal ook voorzien worden van een uitgebreid aantekeningenapparaat. In enkele kloosters in Nederland won den gedeelten van deze nieuwe psalm vertaling reeds gébruikt gesprekspartners aanvaardt dat God niemand van hen de zondeval wil loochenen in de zin dat het kwaad door een natuurlijke ontwikkeling en buiten de menselijke verantwoordelijk om in de wereld gekomen zou zijn. Ieder van hen onderschrijft: de zonde val is geschiedenis, geen louter na tuurgebeuren; dat wil zeggen, dat de zondeval niet een noodzakelijke fase in de ontwikkeling van de levende wezens, met name van de mens is, maar zedelijk religieus te kwalificeren is a als iets dat niet zo van Godswege had mogen zijn en b. als iets waar voor de mens, niet God, de volle aansprakelijkheid draagt'. Volgens het oordeel van de meerder heid van deputaten is het gesprek niet tot een eindpunt gekomen, omdat er nog allerlei vragen zijn die behan deld zouden kunnen worden, ook is het in de besprekingen duidelijk ge worden dat de vragen rondom Genesis 1-3 en Romeinen 5 moeilijk geïso leerd kunnen worden behandeld, alles hangt met alles samen; het net goed op gang gekomen gesprek dient te worden voortgezet Een tweetal deputaten is evenwel van oordeel dat het voortzetten van het gesprek, althans door dit deputaat- schap, geen zin heeft, zij geloven niet aan de "constructieve denkwijze* van prof. Kuitert; huns inziens staan hier standpunten tegenover elkaar die zich niet laten verenigen; althans zolang het bestaande confessionele akkoord De redactie behoudt slcb bet recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle wordt met de naam van do Inzender ondertekend. Brtcven kunnen wor- den gezonden aan de lieer Job. C. Francken, •ecretarls van do hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Gezangen (2) Met verbijstering las lk (22/4) het stukje van de heer J. Tipker over de gezangen. Je wrijft je ogen uit, als je leest: "Wij hebben aan psalmen e dan nog liefst in de oude berijming genoeg, 't Is schoner toch wat God ons geeft dan wat de mens geknutseld heeft'. Zijn de psalmen ln de oude berijming een geschenk van de Here God? Als er ooit sprake geweest is van 'geknutsel' van mensen' dan geldt De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuurt 6. Bol, Den Haag; dr. E. Bleuminlc, Polers- woldei mr. G. C. vort Dom, Nootdorp; W. A. Ftbbe, Rotter dam; J. lanter. Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smal- lenbroek, Wassenoor. Overige leden van hel olgemeen bestuurt K. Abma, Amsterdam; H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; ir.r. dr. J. Don nar, Den Hoog; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenlngen; ds. O. T. Hylkemo, Bilthoven,- Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C E. Klooster- man-Forlgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Kraoyeveld-Wouteri, Heerhugowoardi prof. dr. G. N. lommens, Noorden; ds. F. H. landsman. Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C von Niftrik, Amsterdam; H. Olte- vanger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z-H)j H. H. Wemmen Den Hoog; dn. R. Zijlstra, Ooster- lond (Zld). Directie: Ing. O. Posfma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bankt Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500. dat de oude psalmberijming, welke nota bene nooit door een synode ge keurd en gefiatteerd is. Dat Is vanzelf wel gebeurd met de nieuwe psalmberij ming. Nó een zeer strenge keuring en een uitvoerige besprekingen op de synodes van de Ned. Herv. Kerk en van de Geref. Kerken. "Bij de Woordbediening alleen het Woord. Dat Is echt reformatorisch', roept de heer Tipker uit Een 'vrome' kreet, maar die absoluut niet gereali seerd is door de berijming van 1773, een produkt o.m. van remonstrantse en niet-gereformeerde 'dichters'. Wie uitroept: 'bij de Woordbediening al léén het Woord' moet alles in het werk stellen, dat in de eredienst van onze kerken zo spoedig mogelijk ge zongen kan worden niet-berijmde psalmen naar de minst onzuivere ver taling. Dan wordt het 'geknutsel van mensen' tot een minimum beperkt Wil de heer Tipker zich eens serieus op de hoogte stellen van de wijze waarop de psalmen ln de oude berij ming ontstaan zijn? Hij zal dan tot de conclusie komen dat zijn stukje de kwalificatie nonsens verdient, op grond van echte feiten. Of zal hij bevestigen dat de onovertuigbaarheid een virus is, welke het vooral gemunt heeft op mensen, die willen buigen voor en luisteren naar het woord van God? Amsterdam-O Joh. Lankester Preek Journalistieke speurzin bracht (ont leend aan het studentenblad Ad Val- vas) mijn verhaaltje in de krant, en daarmee is me een slechte dienst bewezen. Mag ik een paar dingen recht zetten? Wees zo sportlef s.v.p. dat in de krant op te nemen, liefst zonder flauwe commentaartjes. 1. Youth for Christ-Nederland houdt ziéh verre van allerlei kerkelijke twis ten, en wist niets van dit gebeuren af; 2. Het gebeuren rond mijn examen was bedoeld voor studenten en docen ten in de theologie aan de VU. Een intern gebeuren dat aan de openbaar heid wordt prijs gegeven verliest zijn functie, niet waar? 3. de indruk wordt gewekt dat ik een of andere fanatieke ling ben, onmogelijk in de omgang en anti-theologisch gestemd. Fout! Jaren lang heb ik met veel plezier gestu deerd, waarvan ik nu de vruchten pluk. Maar dat ik vind dat de theolo gische faculteit aan de VU theolo gisch naar de haaien gaat is voor mij een bittere zaak, die me veel, erg veel pijn doet!; 4. van meerdere studenten en docenten kreeg ik op mijn gesten cilde 'preek' positieve of begrijpende reacties; 5. met het faculteitsbureau en prof. Augustijn heb ik contact opgenomen over de pijnlijke maar m.i. onjuiste beschuldigingen van 'pertinente onwaarheden' en 'laster'. Santpoort. Bram Krol Krijgsdienst ln onze kerken van kracht blijft, zien zij geen ruimte die beide standpunten toelaatbaar maakt Tot zover nog eens kort over de standpunten der deputaten. Om ons nu verder te bepalen tot het rapport der synodale commissie, waarvan ds. W. Wiersma uit Rinsumageest de woordvoerder was, daarin staat opge merkt: 'Dat de beide broeders, die de mindertieid van deputaten vormen, voor handhaving van het bestaande confessionele akkoord pleiten is op zichzelf volkomen terecht. Evenwel, prof. Kuitert Is van oordeel, dat hij met zijn ontkenning van de historici teit van de zondeval als de afwending van de mens van zijn God aan de aan vang van de menselijke geschiedenis, niet in strijd ds met Zondag 3 van de Heidelbergse Catechnismus, omdat zijns Inziens Zondag 3 niet bedoelt een historische Adam te belijden. In derdaad, de vraag of de zondeval al of niet een historisch gebeuren was be stond voor de opstellers van de Cate chismus niet, en het staat ons niet vrij de vragen van nu in te lezen in een belijdenisgeschrift uit de zestien de eeuw*. De commissie voegt hieraan toe dat, al is er altijd beroep mogelijk van de belijdenis op de Schrift, hiermee niet gezegd is dat iedereen geheel vrij van de belijdenis der kerk kan geloven en belijden wat hij voor zichzelf als de waarheid conform de Heilige Schrift houdt 'Historiciteit' Wat nu het beroep op de Heilige Schrift betreft, de commissie releveert in haar rapport dat volgens prof. Kuitert de vorige synode (van Sneek) met haar spreken over de 'historici teit van de zondeval* uitgaat van de opvatting dat Genesis 1-3 een soort van historische reportage vormen. Prof. Kuitert meent 'dui delijk gemaakt te hebben dat noch voor het belijden der kerk, noch voor het inzichtelijk maken van de zaak het historisch model noodzakelijke voorwaarde is' en hij heeft de indruk dat de synode bij de beoordeling van zijn standpunt toch nog te véél de historische voorstelling van zaken tot criterium heeft gemaakt'. Het commissierapport vervolgt: "De vraag is nu deze: is deze indruk juist? Uw commissie is van mening, dat de synode van Sneek 1969/70 noch gezegd noch bedoeld heeft, dat Gene sis 1-3 als 'historische reportage' moet worden opgevat, c.q. het historisch model' als criterium heeft gebruikt Het ds volgens het oordeel van de commissie duidelijk, dat zij met het woord historiciteit' in de uitdruk king, historiciteit van de zondeval' niet anders bedoeld heeft dan dat het gaat om een werkelijk gebeuren ln de aanvang van de geschiedenis van de mens. De synode van Sneek 1969-70 heeft hier niet gezien een historische reportage*, maar wel een beschrijving op eigen wijze van het komen van de zonde ln de wereld. Uw commissie is van oordeel, dat hiermee een misver stand, waartoe het woord historici- teit* klaarblijkelijk aanleiding heeft gegeven, is weggenomen'. Zinvol De oommissie vindt voortzetting van het gesprek met prof. Kuitert te meer gewenst en zinvol, omdat gebleken is dat prof. Kuitert niet alleen instemt met wat in Sneek Is uitgesproken (nl. dat in deze situatie, hoe onbevredi gend deze ook zij ten aanzien van de onderlinge eenheid, toch met blijd schap mag worden geconstateerd, dat alle leden van de synode vasthouden aan het belijden, dat God de mens goed geschapen heeft tot de liefdesge meenschap met Hem, maar dat de mens in moedwillige ongehoorzaam heid geweigerd heeft en weigert in deze gemeenschap te leven, dat heel de mensheid van God is vervreemd, aan de slavernij der zonde is verval len en slechts gered kan worden door Gods genadig ingrijpen), maar blij kens het rapport van deputaten ook verklaard heeft, dat hij de intrede van de zonde in de weréld niet be schouwt als deed van een 'natuurlijk proces' maar als behorende tot de 'geschiedenis'. Voortzetting van het gesprek is ook nodig, aldus de commissie, omdat al lerlei kwesties, die nauw verband houden met het onderwerp van het "voortgezet gesprek', om indringende behandeling vragen, zoals: valt uit de hoofdstukken Genesis 1-3 In geen en kel opzicht de vraag te beantwoorden, wat zich in het verre verleden heeft afgespeeld?; en: in welke relatie staat wat deze hoofdstukken Ieren tot de toekomst? UTRECHT (KNP) Kardinaal Al frink heeft de Leidse studentenekkle- sei in een uitvoerige brief geschreven dat de Nederlandse bisschoppen niet anders kunnen dan het beleid dat zij de laatste twee jaar gevoerd sebben inzake (de werkzaamheden van) ge huwde priesters, voort te zetten. 'De bisschoppen hebben mij daarom ge vraagd u met grote aandrang te vra gen, te willen afzien van de bediening van de h. eucharistie door gedispen seerde of niet-gedispenseerde ghuwde priesters', aldus de kardinaal. De bis- schoppn willen graag vóór hun bij eenkomst van 9 mei antwoord van Leiden hebbe Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Onverwacht veel kri tiek kwam gistermorgen in de gere formeerde synode los op het werk van het Interkerkelijk vredesberaad (IKV). 'Allerlei acties voor de vrede van het IKV veroorzaken in de ker ken de meeste onvrede,' aldus drs. G. Y. Vellenga uit Apeldoorn, die sprak van een links-politieke koers, waarvan hij veronderstelde, dat 'de nieuwe tsaren van het Kremlin' er blij mee zouden zijn. 'Aan deze dingen wens lk niet meer mee te doen.' Ouderling N. J. de Koning, eveneens uit Apel doorn, meende, dat de gereformeerde kerken nu gevoeglijk de band met het IKV konden verbreken, omdat ze toch ook al zitten ln de sectie ter bestude ring van het oorlogsvraagstuk van de raad van kerken. De kritiek spitste zich toe op de jaarlijks verschijnende vredeskrant Ouderllnge mevrouw M. Korthals-Pas uit Baarn, die niet sprak van uittre den uit het IKV, diende wel een amendement ln, volgens welke de ge reformeerde afgevaardigden ln het IKV dienden 'te waken voor een een zijd ig-polltleke benadering' van het thema van dit jaar ("Brengen NAVO en EEG meer veiligheid, meer wel vaart voor héél de wereld?'). Heeft het IKV het recht, zich het monopolie toe te meten van de inzet voor 'het vredeswerk'? vroeg ds. W. Wiersma uit Rinsumageest Kritiek was er ook op het voorstel van het IKV om de wet gewetensbe zwaren te wijzigen in die zin, dat voortaan ook rekening wordt gehou den met bezwaren tegen (o.m.) 'per soonlijke deelneming ln een bepaald leger of tegen bepaald gebruik van dat leger'. De hervormde synode en de r.k. bisschoppen hebben reeds hun adhesie aan dit voorstel betuigd. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Aan de gereformeer de theologische hogeschool te Kampen is een lid van de Nederlandse Her vormde Kerk benoemd tot weten schappelijk medewerker. Het is de 29- jarige drs. F. Sepmeijer. Hij zal colle ge geven in de Semitische taal en letterkunde o.a. het hebreeuws. De benoeming geschiedde door de generale synode van de gereformeerde kerken. De praeses van de synode, dr. A. Kruyswijk zei dat het hier gaat om een beslissing met een exceptioneel karakter omdat de opdracht uitslui tend betrekking heeft op de taalkun de. Tot gewoon hoogleraar in de zen dingswetenschappen aan de Kamper hogeschool benoemde de synode dr. A. G. Honing die reeds enige jaren aan de hogeschool verbonden was als Oud. mr. U. Strikwerda uit Overveen ('Men wil zelf bepalen tegen welke vijand men wil vechten en welke maatschappelijke orde men wil verde digen.') achtte bezwaren vanuit maat schappijkritische of partijpolitieke overwegingen van fundamenteel ande re aard dan de consciëntiebezwaren van principiële pacifisten. Oud. T. Biesma (Breda) vond het niet tot de competentie van een synode horen, zich over dit wetsvoorstel uit te spre ken. Deputaten kregen vervolgens gelegen heid, om op de kritiek in te gaan. Drs. W. F. Bolt was het beslist niet eens met hen, die vonden dat de theologische aspecten ln de vredes krant te weinig aandacht krijgen. In de Vredeskrant 1972 zal prof. dr. H. Berkhof een artikel schrijven. Drs. D. M. Schut zette uiteen, dat politieke bezwaren zich kunnen verdichten tot werkelijke gewetensbezwaren. Dat zal altijd getoetst moeten worden en er zal zich op dit gebied een jurispru dentie vormen. Dr. J. J. Verdonk maakte duidelijk, dat de vredeskrant geen meningen oplegt. Het is niet meer dan een instituut tot menings vorming met soms onderling tegen strijdige artikelen. De bespreking werd verdaagd. Van een onzer verslaggevers OUDEWATER Voor de tweede kee rhoudt de stichting 'Israël en de bijbel' een Israël-landdag: op hemel vaartsdag op het conferentiecentrum 'De Bron' bij Dalfsen (Ov.). Verleden jaar trok deze manifestatie ruim twee duizend bezoekers, nu is er voor de 11e mei een tent neergezet met plaats voor ruim drieduizend belangstellen den. Deze stichting is van mening dat de kerken over het algemeen te weinig aandacht schenken aan de gebeurte nissen in het midden-oosten, althans de ontwikkelingen daar niet in ver band brengen met de bijbelse profe tieën, welke op het ogenblik zeer con creet in vervulling- gaan, aldus be stuurslid W. A. Griffioen ln Oudewa ter. In de kringen van 'Israël en de bijbel' meent men dat alle problemen ln het midden-oosten van geestelijke aard zijn. Evangelist Jb. Klein Hane- veld, een van de sprekers op de landdag, vindt dat de christenen de bijbel moeten onderzoeken en die ver gelijken met wat ze op hun tv zien uit het midden-oosten. 'Ze komen dan tot verrassende ontdekkingen en de belangrijkste daarvan is dat Jezus Christus nu heel gauw zal terugko men', aldus de heer Klein Haneveld. Overige inleiders op de landdag zijn o.a. ds. W. Sloot (gereformeerd) en ds. W. Harkema (baptist). Opgave voor deelname bij het secretariaat van 'Israël en de bijbel', postbus 6. Oude water. HUIZEN Ons eerste huis bevond zich inf brede straat, in een lange rij. reeksen bomen op enkele metersf! de stoeprand gaven de straat deftiger aanzien dan hem toekj Later verdwenen de bomen en we?" er tramrails gelegd. Met negen ki ren bewoonden mijn ouders een?, ste verdieping. Om allen te kuf bergen had mijn vader van de h, een extra Zolderkamer gehuurd, f de ruimte waar de kleine steenf kerij zich bevond, 's Avonds tror de grote broers en zusters metr kaarslamp naar boven. Nog hoef mijn broer van de bovenste trap beneden storten, met kaars er* omdat hij meende iemand tej bewegen in de schimmig-doj ruimte tussen de zolderkamers. F keer werd er ingebroken, op" avond dat wij vrijwel met z'n t naar de gouden koets waren P kijken. Nog zie ik de stad meP verlichting voor mij. Het moet il' twintiger jaren geweest zijn. Dep van de inbreker was niet groot, toch kwamen de mannen van dejj tie voor de vingerafdrukken eri pas. Het waren de jaren kleuterschool, waar ze je tromi met brood afnamen en je nota een in het strijdgewoel van de bak overdwars gebroken houten lieten repareren; een zaakje wai grootste vakman z'n handen aai gehad zou hebben. Ik doorwor^ er de lagere school, liep tegerie fiets op, brak mijn been, zodf bovenmeester met boekjes op b$ kwam. 't Was een goed thuis, twee alkoven, zoals ze toen de ti" kamers nog noemden. In de v< mer stond het mahoniehouten blement, met rood pluche, het I met de tirelantijnen en de na waarop mijn vader les gaf. Somsfs men er solisten ik herinner n Vincent en Helène Cals om teil teren voor een uitvoering. Wew( gepokt en gemazeld met de Jahri ten van Haydn en de psalmen!' Mendelssohn, 't Was het huis"' mijn jeugd, vertrouwd en vol jf men. Een tijd van opstandigheir geborgenheid, waarvan nu nogn beelden glashelder voor mij ver" nen. L LUNTEREN Het (opnieuw uitvoe rige) synodale debat over de op tafel liggende stukken in de zaak Kuitert cirkelde voor een deel rondom deze vraag: kan men nu zeggen: we zijn het in de hoofdzaak eens? Met andere woorden: kunnen we nu geen punt zetten achter dit 'voortgezet gesprek' met prof. Kuitert en de vragen die nog overgebleven zijn, overlaten aan bestaande Instanties, bijv. de deputa ten voor het verband met de theologi sche faculteit van de Vrije Universi teit? Dr. F. L. Bos uit Vlaardingen stelde voor dat de synode zou besluiten het 'voortgezet gesprek' te beëindigen. Het mag, zo poneerde hij, voor de kerk en haar roeping, haar belijden te handhaven, voldoende geacht worden, dat prof. Kuitert 'bereid is, wanneer men uitgaat van een bepaald geschie denisbegrip namelijk 'geschiede nis' als tegenstelling tot 'natuur" de uitspraak te aanvaarden, dat de intrede van de zonde in het menselijk geslacht zich afspeelde op het vlak van de geschiedenis'. Prof. dr. C. Augustijn uit Amsterdam had wat tégen woorden tussen aanha lingstekens, zoals hij die in het com missierapport (en ook in het voorstel- Bos) tegenkwam. Als er met aanha lingstekens gewerkt moet worden, weet ik niet waar ik aan toe ben, zei hij. Wat wil de commissie, die 'geschiede nis' en 'natuurlijk proces' tussen aan halingstekens zet, en deze woorden dus niet in hun eerste betekenis ge bruikt, wat wil de commissie nu? Het historisch model hanteren, ja of nee? Hij ried aan het te houden bij waar het om gaat, nL om 's mensen verantwoordelijkheid, om het feit dat de zonde geen lot is dat de mens overkómt Blijkens het commissierap port is men het hierover eens. Welnu, aldus prof. Augustijn, als we het daarover eens zijn, kan dit gesprek ophouden. Daarmee hoeven de over blijvende vragen niet van de tafel geveegd te worden, maar ze hoeven niet op en door een synode beant woord te worden. Ja maar, wierp deputaat prof. dr. N. H. Ridderbos uit Amsterdam tegen, kunnen we zeggen dat gebleken is dat wij het in de hoofdzaak eens zijn en alleen in de bijzaken niet? Deze hoog leraar dacht dat je wél kon zeggen dat er meer inzicht gekomen is in de vraag hoe je wat 'Sneek* uitsprak. kunt combineren met het afwijzen van de historiciteit van de zondeval. Maar om dit nu te omschrijven als: het eens zijn in de hoofdzaak, daar zag prof. Ridderbos toch wel tegen op. Sommige synodeleden, zoals dr. O. C. Broek Roelofs uit Zuidlaren en ouder ling C. A. van Oord uit Haamstede, steunden het vorstel-Bos: er thans een punt achter zetten. Anderen wilden liever de commissie volgen: verder praten en proberen vóór 1 oktober a.s. met een rapport te komen, opdat de synode ln haar slotzittingen tot een afrondende beoordeling kan ko men. Drs. A. M. van der Zanden uit Emlichheim wenste dat in het depu- taatschap voor het 'voortgezet ge- sprek' alleen diegenen zitting zouden kunnen hebben, die volledig instem men met die punten der belijdenis, waarmee prof. Kuitert in conflict komt. Hij kreeg o.m. steun van ds. A. J. de Bakker uit Zuidland, ds. P. Riemersma uit Rotterdam en ds. P. van Til uit Middelburg. Maar diaken G. van Galen uit Zwijndrecht was verbijsterd over dit voorstel. Zo blijft er helemaal geen ruimte voor gesprek over, zei hij. Prof. N. H. Ridderbos begreep het voorstel-v. d. Zanden niet: 'Sneek' had het erover dat de eenheid van het kerkelijk belijden 'niet op zodanige wijze in het geding was' enz. Vanuit die gedachte kwam het voortgezet gesprek, en wil ds. v. d. Zanden nu bepaalde gesprekspartners uitsluiten? In de avondvergadering gaf prof. Kui tert te kennen dat hij nu toch wel eens wilde weten of hij én degenen, van wie de synode van Sneek gecon stateerd had at zij van eenzelfde ge voelen waren als hij, volwaardige le den van de gereformeerde kerken kunnen zijn. Prof. Kuitert stelde nog eens met nadruk vast, volledig in te stemmen met de concensus van Sneek, maar tegelijk de historiciteit van Genesis 1 tot 3 en van de zonde val te ontkennen De synode is niet tot een beslissing gekomen. Op voorstel van prof. Au gustijn is de kwestie terugverwezen naar deputaten en commissie: de synode was het met deze hoogleraar eens dat de zaak niet rijp was voor een beslissing. Intussen was nl. ook mèt de rij sprekers het aantal amen dementen groter geworden. Met dr. Gijsen ben ik het eens inzake het abortus-vraagstuk. Waar moet het heen, wanneer de mensheid wel de lusten en niet de lasten meer wil dragen. Voortijdige vruchtafdrijving op medische gronden is uiteraard iets anders. Want in tegenstelling tot de nog geldende 'wet' van de r.k. kerk: eerst het kind en dan de vrouw ben ik van mening, dat dat nu juist eventueel moord is. Met de heer J. Wezenaar kan ik niet meegaan wanneer deze een verge lijking wil trekken tussen het doden van een nog niet geboren menselijke vrucht en het ln de krijgsdienst, dus van overheidswege, laten doden van ook nog onvolwassenen. M.i. is dat weer een geheel ander chapiter. In een conflict tussen volkeren of liever nog tussen Ideologieën, zoals deze zich vandaag de dag manifesteren, waarbij de een wil gaan heersen over de ziel van de ander, kan het geboden zijn, of liever plicht worden, zich met inzet van het leven daartegen te ke ren. Daarom zie ik het nog altijd als een plicht van onze wettige, op demo cratische gronden gekozen regering er een leger op na te houden, dat ons eventueel voor erger kan behoeden. Bussum P. H. M. Brons Van een onzer redacteuren LUNTEREN In de hervormde kerk heb je de commissie gemeentevormen en gemeente-opbouw, in de gereformeerde kerken kom je de commissie gemeentestruktuur tegen, - en in de discussies over wat deze commissies op respectievelijk de hervormde en de gereformeerde synodetafel neer leggen, kun je nogal eens dit geluid vernemen: alles goed en wel en niks geen bezwaar als ze de boel hier en daar eens wat anders willen opzetten, maar het zal op z'n hoogst tijdelijk wat leven in de kerkelijke brouwerij brengen, want de ware oplossing voor de problemen van de kerk krijg je heus niet door een verandering zus of een plan zo, nee, dóórvoor is een réveil, een geestelijke opwekking nodig. Om ons nu tot het gereformeerde erf te bepalen, op de gereformeerde synode kwam deze week het rapport 'Kerk in zuiver perspectief?' van de commissie gemeentestruktuur ter sprake, een in groen omslag gestoken vervolg op wat in de gereformeerde wereld het rode boekje heette, nl. het rapport 'Kerk ln perspectief'. Welnu, ln het groene boekje stond een paragraaf onder de titel: herstrukturering of réveil? Daarin wordt door de commissie gemeentestruktuur bezwaar gemaakt te gen deze tegenstelling. 'Het gaat', aldus de commissie, 'bij herstructure ring van het kerkelijk leven niet om een aantal zakelijk organisatorische maatregelen, die niets met wezen en roeping van de kerk te maken hebben, maar om hernieuwde bezinning en zicht op de inhoud en betekenis van het kerk-zijn, van het samen van de Heer zijn en om het vinden van de vormen die daarbij in deze tijd passen. Met andere woorden, echte herstrukturering is geen tegenstelling tot een réveil, maar echte herstruk turering, 're-formatie', her-vorming, ls een symptoom, een vrucht van een réveil'. Nog een citaat het het rapport: 'Een reveil heeft altijd te maken met het feit, dat men een tijdlang he gevoel heeft gehad, dat er vanuit de verhou ding tot God geen kracht, geen vreugde, geen visie en geen élan doorstroomde naar het dage lijks leven waaraan men deelnam, zowel in de kerk als in de samenleving(.In een situatie waarin de verhouding tot God, het geloof, z'n relevantie (z'n ervaren, beleefde en gevoelde bete kenis) voor het leven verloren heeft, betekent een réveil een herleving, die de verhouding tot God en de opdracht ten opzichte van het dagelijks leven weer met elkaar in verbinding brengt Een dergelijke réveil staat dan ook niet in tegenstelling tot het vinden van nieuwe vormen voor het leven met God en met elkaar, maar leidt juist tot het vinden van die vormen, terwijl die vormen op hun beurt ook een kanaal kunnen zijn waardoor het reveil verder gaat'. Tot zover uit het groene boekje. Overigens kwa men deze woorden niet ln het synodale debat aan de orde, wat kan betekenen dat ze door niemand bestreden werden. Wij wilden ze hier, onomstre den en wel, doorgeven. Intussen houdt het feit dat deze èn andere paragra fen uit 't groene boekje niet aangevochten werden, niet in dat de synode de suggesties van zowel dit rapport als van het oudere rode boekje geestdrif tig omhelsde. De belde rapporten worden niet zonder meer in de belangstelling van de kerken aanbevolen, zoals prof. dr. J. Firet als woordvoer der van de synodale commissie van rapport voor stelde, nee, ze worden in de kritische belangstel ling aanbevolen, en dat woord 'krltish' kwam er bij via een amendement van dr. H. B. Weijland uit Arnhem. Niet, dat deze met alle vijven en zessen uit rood en groen boekje moeite had, maar als je zegt 'aanbevolen' geef je ze wel bijna een syno daal ijk, vond hij. Trouwens: ls de belangstelling voor deze dingen wel zo groot?, vroeg ds. P. van Til uit Middel burg. Van alle gereformeerde kerkeraden heeft maar ruim 4,5 pet gereageerd op het rode boekje: welgeteld 38 stuks, en van die 38 waren er nog 7 negatief. 'Ik zou maar niet zo suggestief praten over in hoofdzaak instemmende reacties', zei ds. Van Til aan het adres van de commissie gemeen testruktuur. Hij voegde eraan toe: 'Dit alles vindt blijkbaar geen weerklank'. Commissievoorzitter ds. L. Zwanenburg uit Groningen wees er op dat er bij de niet ongewichtige kwestie van de vrouw-in- het-ambt indertijd niet meer reacties van kerkera den waren geweest dan nu op het rode boekje; toch kon je niet beweren dat de zaak van de vrouwelijke ambtsdragers niemands belangstelling had. Bovendien ls het rode boekje geweldig ge gaan, er waren vier drukken nodig, en de commis sie heeft uitgerekend dat op één van de twintig gereformeerde adressen van 'Kerk en perspectief kennis is genomen. Inmiddels heeft de synode met de door haar begeerde kritische belangstelling de zaak van het zoeken naar nieuwe vormen van gemeente-zijn, naar optimale deelname van alle gemeenteleden aan de funkties van de kerk, naar betere werkver deling voor de ambtsdragers enz. enz., Inmiddels heeft de synode deze zaak geenszins op een dood spoor willen zetten. Integendeel, zij overwoog dat de struktuur-vragen voor het kerkelijk leven van wézenlijke betekenis zijn en dat de beide rappor ten 'Kerk in perspectief' en 'Kerk in zuiver perspectief?' (resp. dus het rode en het groene boekje) verschillende gedachten, aanwijzingen en suggesties bevatten, die voor de bezinning op deze vragen van betekenis zijn. Zij besloot dan ook de bezinning op deze hele problematiek grondig voort te zetten. Maar zij wilde wel dat de kerken de concrete suggesties van de commissie gemeente struktuur met de nodige distantie bekijken, om met dr. Weijland te spreken. NED. HERV. KERK 1 Beroepen: te Oudorp, Mej. M. W. vg( num vic. te Amsterdam; te Aalst|j- van Loon kand. te Groeneka&y 's Heerenhoek-Nieuwdorp C. kand. te Leiden. Aangenomen: naar Oostvoorne r Verstoep te Haarlem. Bedankt: voor Usselmuiden H.B= gerden te Veenendaal; voor Sctf1 nisse R. W. Steur te Garderen. 'F d Beroepbaar: kand. G. A. Schoorii Tulpstraat 32 te Utrecht (reet.).li GEREF. GEMEENTEN JJ Beroepen: te Genemuiden M*v Mouw te Oudemirdum. ai VRIJ EVANG. GEMEENTEN Benoemd: tot godsdienstleraar aÉu chr. pedagogische academie te Uto H. Hommes, kand. te Arnhem. o Geslaagd: voor het aanvullend es. voor zendingspredikant J. M. U ma, die voor de gemeente Rotte| uitgezonden wordt naar Surinam» Donald Braider El Greco, de I ten Griek. Uitgave: Z.H Uitgeve Den Haag. Prijs: 18,60. De Amerikaanse auteur Braider na jarenlange studie een monunf le roman geschreven over het W de leven van de Kretenser Domei Theotokopoulos, die onder zijd naam 'El Greco', niet alleen f heeft gegeven aan de laatste fasj de middeleeuwen, maar als scl legendarisch is geworden. Hij als zoon van een middenstandJ eerste beginselen van het schildef ln een kunstzinnig klooster geboorte-eiland, waarna hij naar T tië vertrok, toen het even rott. sche als turbulente centrum van r' Europa. Het was de ongenaakbaiT tiaan, die de jongen als leerlind vaardde en weigerde diens moell Griekse naam te bezigen. Tfl 1 noemde hem 'El Greco', de Grielty De schrijver behandelt de drie episodes uit het leven van de sï volle schilder: Venetië (met boei contacten met Tintoretto), z'n vcT" ln Rome (eigenlijk een tussenspel de apotheose in Spanje, waai Greco' in Toledo zich een toonai vende positie verschafte, tem^ van het Spaanse kunstleven, met tacten met Philips II en waar h! z'n grootste meesterwerken kj Het romantisch element in r kleurrijke roman, die een fasting sfeerbeeld van de 16de eeuw opkr; vormen de drie grote liefdes vafo Greco', van wie er twee tragiscbei digen. Hij is een keer getrouwtg, weest, met Maria, een schone aanse, die haar leven als een waati, nlge eindigt. L j Braider heeft een 'turf geschri^ die zich soms ademloos laat lezer zijdelings herinneringen oproept' het onstuimige leven van een a#'1, meester, Rembrandt '0'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2