Hervormd en gereformeerd
Uitgeest gaan samen
Maar nu die twee vrouwen...
J
Federatie
overeenkomst
Trouw
K wart et
Katoen deze zomer
Congres voor
evangelisatie
in paperback
uw probleem
ook het onze
vandaag
Beroepings»
werk
Bij oefening verongelukt
Boekenetalagt
TROUW /KWARTET DINSDAG 25 APRIL 1972
KEKK/BINNENLAIVD T2
Van een onzer verslaggevers
UITGEEST De hervormde gemeente en de gereformeerde kerk
van Uitgeest gaan zondag een federatie aan. Sinds 1 januari worden
alle kerkdiensten al gemeenschappelijk gehouden. Ook worden kate-
chese, pastoraat, diakonaat, apostolaat en alle verdere kerkelijke
activiteiten reeds onder gemeenschappelijke verantwoordelijkheid
van beide kerkeraden verricht.
In een bijzondere kerkdienst op zon
dagmiddag 30 april zal de federatie
officieel een feit wordea Eerst zal in
deze dienst de gereformeerde kerk
van Uitgeest (nu nog kerkelijk deel
uitmakend van Krommenie) geïnstitu
eerd wordea De hervormde ds. C. J.
Hollemans krijgt dan van de gerefor
meerde kerkeraad een 'opdracht tot
bijstand in het pastoraat'.
Verder kan het niet, want een totale
eenwording, hoezeer ook in Uitgeest
gewenst, bleek met het oog op de
landelijke verhoudingen nog niet
haalbaar. Beide kerken behouden daar
om formeel hun eigen zelfstandig
heid en blijven elk deel uitmaken van
hun eigen landelijk kerkverband met
alle rechten en plichten vandien.
Zaadkorrel
Uitgeest Een dorpje aan de rand van
de grote LJmondagglomeratie. Tot aan
het eind van de jaren vijftig een
slapend dorp. In meerderheid rooms-
katholiek, maar met een handjevol
hervormden, die nog een eigen ge
meente hadden. Veel leven zat daar
echter niet in. De paar gereformeerde
gezinnen vielen onder de gereformeer
de kerk van Krommenie. Er was wel
een eigen gereformeerd gebouw, 'De
Zaadkorrel' gehetea Hierin werden ie
dere zondagmorgen 'evangelisatiebij
eenkomsten' gehouden.
Tien jaar geleden was de verhouding
tussen hervormden en gereformeerden
nog zo, dat de gereformeerde kerke
raad van Krommenie op een verzoek
van de hervormde kerkeraad om te
komen tot een gemeenschappelijke
bijbelkring, antwoordde:
"Voorshands hebben wij evenwel de
indruk, dat de gedachten omtrent
Gods Woord en de toepassing daarvan
tussen ons zodanige verschillen zullen
opleveren, dat zij een vruchtbare sa
menwerking in de weg zullen staan.
Wij kunnen er. gezien dit standpunt,
moeilijk toe overgaan goedkeuring te
hechten aan uw voorstel, om onze
gemeenteleden te Uitgeest woonach
tig, in een soort bijbelkring als u
voorstaat, te betrekken'.
Door de uitbreiding van het dorp in
de afgelopen tien jaar veranderde de
ze situatie volledig. De hervormde
gemeente werd uitgebreid met een
zeer actieve groep, afkomstig uit aller
lei tradities en achtergronden. Het
zelfde gold voor de gereformeerde
groep.
Kontakten
In december 1968 deed ds. Hollemans
zijn intrede. In mei 1969 vonden de
eerste kontakten plaats tussen de
hervormde kerkeraad en gereformeer
de wijkraad in oprichting. Deze kon
takten liepen bijzonder plezierig. Het
bleek dat de oude scheidsmuren ei
genlijk niet meer bestonden. Ze had
den plaats gemaakt voor de vragen
van vandaag, waarop men met elkaar
antwoorden moest proberen te vinden
vanuit het evangelie.
Het eerste konkrete resultaat van de
ze besprekingen was het besluit, om
iedere eerste zondag van de maand
een gezamenlijke eredienst te vieren
in de oude hervormde dorpskerk. Ge
zamenlijk opgezette gespreksgroepen
en een gezamenlijk kerkblad (met
ingang van 1 januari 1970) zorgden
ervoor, dat men elkaar al snel beter
leerde kennen. Op Goede Vrijdag 1970
werd voor het eerst samen avondmaal
gevierd. De frekwentie van de geza
menlijke diensten werd geleidelijk op
gevoerd totdat op 1 januari 1972 de
Interieur van de hervormde kerk te Uitgeest.
aparte gereformeerde diensten in De
Zaadkorrel werden gestaakt.
Niet haalbaar
Inmiddels werkte een consensus-com-
missie (daarbij van stap tot stap de
gemeente raadplegend) toe naar een
wording. Uitgangspunt daarbij was, dat
de hervormde synode zich al meerma
len had uitgesproken over een her-
vormd-gereformeerde eenheid en dat
de gereformeerde synode van Sneek
ditzelfde verlangen tot uitdrukking
had gebracht. Men stelde zich voor
binnen vijf jaar de ene evangelische
gemeente van Uitgeest op te bouwen,
die dan deel uit zou moeten maken
van beide landelijke kerkgenootschap
pen. Maar dat bleek niet haalbaar.
Het moderamen van de hervormde
synode, het breed moderamen van de
hervormde provinciale kerkvergade
ring en de gereformeerde deputaten
voor de samenwerking waren una
niem in hun afwijzing van deze vorm.
Men moest liever niet vooruit lopen
op de landelijke ontwikkelingen; deze
gemeente zou buiten ieder kerkver
band staan enzevoort. Zo bleef er
maar één oplossing over: het aangaan
van een federatie, zoals door de gere
formeerde deputaten voorgesteld.
Teken
Voor een aantal gereformeerden ging
deze ontwikkeling niet ver genoeg.
Om dit duidelijk te tonen vroegen zij
naast hun lidmaatschap van de gere
formeerde kerk ook het hervormd
lidmaatschap aan. Officieel kan dat
niet. De hervormde kerkorde kent
slechts het gastlidmaatschap. Toch
heeft de hervormde kerkeraad na lang
wikken en wegen deze aanvragen om
een dubbel lidmaatschap geaccepteerd.
Duidelijk heeft men hiermee een te-
In de 'federatieovereenkomst'
zeggen de hervormden en de
gereformeerden van Uitgeest:
De grondslag van deze federatie
ligt in de overeenstemming ten
aanzien van het geloof in het
evangelie van Jezus Christus,
zoals dit in gehoorzaamheid aan
de Heilige Schrift beleden
wordt in gemeenschap met de
belijdenis der vaderen, in het
besef van de verantwoordelijk
heid voor het heden, uitziende
naar de toekomst van Jezus
Christus. Alle werk van beide
gemeenschappen gaat van deze
grondslag uit.
Daarbij dient duidelijk positie
gekozen te worden zowel tegen
een formalistische hantering
van de belijdenis, alsook tegen
tendenzen die de belijdenis zo
danig relativeren, dat de bedoe
ling ervan geweld wordt aange
daan. In voortgaande bezinning
zal deze overeenkomst moeten
worden uitgewerkt, gezien het
feit dat er behoefte bestaat om
de grondslag door een eigen
tijds belijden uit te drukken.
De in deze federatie samenwer
kende hervormde gemeente en
gereformeerde kerk stellen zich
ten doel om zich als één ge
meente van Christus te gedra
gen. Daarom dragen zij volledi
ge verantwoordelijkheid voor
elkaar, maar behouden eigen
zelfstandigheid en maken dus
beiden deel uit van eigen kerk
verband.
ken willen stellen, dat de nood van
de gescheidenheid ook in het federa
tief samengaan niet is opgeheven.
Dat men zich in Uitgeest bezighoudt
met de eenwording van de kerken is
niet zomaar een hobbie. Ds. Holle
mans: 'Het is pure noodzaak. Wij
hebben ontdekt, dat wij, willen wij
als gemeente nog iets betekenen voor
de wereld, nu direkt samen op weg
moeten gaan. En dat gebeurt: ge-
sprekskringen, bijbelkringen, deelna
me aan een project voor maatschappe
lijk werk, hernieuwde doordenking
van het huisbezoek en van de vorm
van de eredienst. Kortom, wij zijn op
zoek om op eigen wijze gemeente van
Christus te zijn, waar de wezenlijke
vragen van vandaag aan de orde kun
nen komen'.
Do redactie behoudt xlch het recht voor om
ter opname In deze rubriek ontvangen me
ningsuitingen verkort weer te geven. BI)
fiubllkotle wordt met de naam van do
nzendcr ondertekend. Brieven kunnen wor-
den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken.
«ecretarla van de hoofdredactie van Trouw-
Kwnrtet, Postbus 859. Amsterdam.
Zo niet
Door middel dagbladen lees ik dat
men ƒ2.282.800 verstrekt heeft voor
ontwikkelingshulp aan arme landen;
wat nog verhoogd moet worden. Is
het Nederlandse Volk hier toe als
schuldig aan te merken? Zeerzeker
niet! Nederland heeft ook Indonesië.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Dogolijks bestuur: B. Bol, Don
Hoog; dr. E. Bleumink, Poter»-
woldo; (nr. G. C. van Dom,
Nootdorp) W. A. Fibbe, Rotter
dam; J. Lanter, Ulrocht) drt. J.
W. do Pout, Don Hoogj J. Smol-
lonbrook, Wauonoar.
Overig# lodon von het algemeen
bestuuri K. Abmo, Amtrordom;
H. A. do Boor, IJmuidont Th.
Brouwer, Aston,- rr.r. dr. J. Don-
nor, Don Hoog; J. von Eibergen,
Schoenbergen; mr. K. von
Houten, Wageningonj ds. O. T.
Hylkemo, Bilthoven; Joe. Huijsen,
Delft; mevrouw M. C. E. Klooster-
mon-Fortgens, Voorschoten) me
vrouw J. G. Kraoyeveld-Woutert,
Heerhugowoard; prof. dr. G. N.
lommens, Noorden) dt- F. H.
londtmon, Den Hoog; H. de
Moorj, Rijnsburg; prof. dr. G. C
van Niftrik, Amsterdam; H. Otte-
vanger. Buitenpost; mr. dr. J.
Ozmga, luntoren,- dr. A. Veerman,
Riiswijk (Z-H); H. H. WtmmtC,
Den Hoog) dn. R. Zijlstro, Ootter-
lond (Zld).
Directie:
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J.de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bankt
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768)Gem.giro
X 500.
Is Suriname en Aruba als zodanig be
heerd; dat er in vroegertijden ver
keerde toestanden zijn geweest, is ze
ker, 'dat spreukje een zwarte is een
knecht der knechten' is niet alleen
door Nederland, maar ook door ande
ren wel misbruikt Maar onze Koning
Willem drie heeft die vernedering
opgeheven. Die Volkeren zijn in vol
doende maten geholpen, zowel met
gelden als geschoolde mankracht. In
donesië is zelfstandig geworden; Suri-
namers zijn met ons Nederlanders
geworden, Aruba leeft in vriendschap
met ons mee, het wordt nog gesteund.
Zij die het bezoek van Hare majesteit
en prins Bernhard aan Indonesië ge
volgd hebben per T.V. zullen met mij
zeggen 'Laat ons Nederlandse Volk
daar een voorbeeld aan nemen!'
Wat wij nu lezen en op T.V. over
andere Volkeren zien, is bedroevend.
Maar wie zijn de schuldigen? Zijn dit
niet de bezetters geweest en niet de
Nederlanders! Derhalve berust die
taak op hen, die de bezette gebieden
gehad hebben. Ook wel instaat zijn
die financiëlek osten te betalen. Zulk
een bedrag als boven genoemd kun
nen wij voor onze woningbouw ge
bruiken! Dat er Personen als hulp
heen gaan met de kennis als man
kracht daar te helpen is belangrijk,
maar dan op kosten van de schuldige
bezetter.
Rotterdam H. Cornelia-Dekker
Racisme
Helaas komt het nieuws hier in Afri
ka altijd met enige vertraging. Maar
ik heb er behoefte aan alsnog te
zeggen hoezeer Ik geschokt ben door
de laatstgenomen besluiten van de
gereformeerde synode over enerzijds
deelneming in het zendingswerk van
de Nederduits Gereformeerde Kerk in
Zuid-Afrika en anderzijds niet-deelne-
ming aan het programma ter bestrij
ding van het racisme van de wereld
raad van kerken.
Voor de scripties die mijn studenten
aan de Pedagogische Akademie hier
maken, kiezen zij zeer vaak als onder
werp Het racisme in Zuidelijk Afri
ka.' Een citaat uit een van die scrip
ties: De Anglicaanse kerk verzet zich
evenals de r.k. kerk tegen de apart
heid, zoals die door de huidige rege
ring wordt gehandhaafd. Maar de Ne
derduits Gereformeerde kerken verde
digen de apartheid, zich baserend op
de Bijbel. Deze Nederlandstalige ker
ken prediken dan wel de ware broe
derschap, maar ondersteunen zelf de
apartheid. Maar natuurlijk hebben zij
hier belang bij. Deze kerken die ten
dienste staan van de gevoerde poli
tiek, geven een goed voorbeeld van de
verkeerde invloed die kerken kunnen
hebben op het volk.'
Misschien mogen de synodebesluiten
in Nederland bij deze en gene applaus
ontlokt hebben, in Afrika wordt de
rol van gereformeerd Nederland he
laas steeds ongeloofwaardiger. Als
blijk van ware verontrusting heb lk
dan ook een bedrag doen overschrij
ven als spijtgift voor de actie Betaald
Antwoord.
Butare-Rwanda
P. H. van Gilst, miss. pred.
Prins-voorzitter (3)
Indien het juist is, zoals In het com
mentaar (194) voor mogelijk werd
gehouden, dat prins Claus als voorzit
ter van de Nationale Commissie Ont
wikkelingsstrategie tegen zijn mening
in die van de totale commissie verde
digt, is dit een reden te meer om
hem te doen aanblijven. Zeker dan
handelt hij vanuit de traditionele, zij
het vaak onbevredigende opvattingen
over het koningshuis.
Hoe vaak zal de koningin in haar
troonrede niet woorden hebben ge
sproken waar zij voor zichzelf niet
achter staat? Laat Claus alstublieft
blijven. De zaak van de ontwikke
lingsmental Iteit weegt te zwaar om
anders te handelen.
Breda
Frans Oudejans
Zuid-Afrika
In uw blad (U/4) meldt de heer
Dominicus en niet voor de eerste
keer dat de voor de Bantoestans
bestemde grond zo goed en regenrijk
is. Juist hij kan beter weten. In het
door hem geschreven boekje. 'Zwarten
en zwartgemaakten', staat op blz. 176
dat: van de in 1936 beloofde '62000
vierkante kilometer is reeds plm.
42000 vierkante kilometer aangekocht
voor een bedrag van ruim 125 miljoen
gulden'. Volgens het Zuidafrikaans sta
tistisch (twee)jaarboek 1968 ligt de
prijs per hektare voor landbouw- en
veeteeltgronden tussen de 100,en
ƒ20.000,de hoogste prijs voor goe
de landbouwgrond, de laagste voor
slechte veeteeltgrond. Omdat er pre
cies 100 hektare in een vierkante
kilometer gaan, komen de miljoenen
waar Dominicus mee zwaait neer op
een gemiddelde prijs van ƒ30,per
hektare.
Lelden
P. Das
Anti-racismefonds
Honderd VU-studenten met enkele
professoren, gevolgd door Kampen,
willen de geref. synode onder druk
zetten inzake het anti racismefonds.
Zonder de nood rond deze zaak te
verloochenen heeft de synode kritiek
op de wijze waarop de 'Wereldraad'
dit beoogt, n.l. door geweld in het
steunen van linkse actiegroepen. Mag
de synode de stem van het gewone
kerkvolk soms nog doorgeven in haar
kritiek op het gedrag van deze Raad?
Mag ze de haar door 't Woord gewe
zen weg van zending, evangelisatie en
diaconaat ook nog bepleiten? 't Lijkt
er op van niet met al dat lawaai en
gezwaai (van spandoek tot pressie
epistel) wat overigens erg goedkoop
is. Als men wil protesteren dan graag
enkele kilometers oostwaarts voor de
verdrukten en vertrapten daar, onze
medebroeders, de gelovigen. Mist men
daartoe de moed dan is er nog genoeg
nood in de naaste omgeving. Als je
daar induikt kom je tijd tekort De
zuivere godsdienst is nog altijd die
van Jacobus 2 ver 27.
Andel
T. v. Vugt
Parijs schrijft deze zomer katoen voor. Op de foto (van links naar rechts):
T-shirt met minirok in nopjespatroon in rood-wit; blauw-wit geruit hemd, rood
truitje, peau de pêche-broek en hoofddeksel; T-shirt marinewit op peau de
péche-rokje. Het geheel werd ontworpen door Moneprix.
AMSTERDAM Ongeveer 1200 per
sonen uit circa 35 landen waren bij
een op het 'Europees Congres voor
Evangelisatie' dat deze zomer te Am
sterdam werd gehouden, en waaraan
de amerikaanse evangelist Billy Gra
ham een belangrijk aandeel had. On
der de titel 'Evangelisatie in Europa,
verslag van een congres' (door drs. C.
Blenk, W. M. M. Moonen drs. B. J.
Wiegeraad) ls nu een paperback ver
schenen, waarin een aantal Impressies
van deze massameeting is gebundeld.
In kort bestek (104 pag.) worden o.a.
vragen behandeld als; De betekenis
van het evangelie vandaag; Jeugd in
moeilijkheden wie Is de 6chuld?;
Drugs en andere speciale problemen;
De Heilige Geest In de evangelisatie.
Deze uitgave, welke ls afgestemd op
de problematiek waarvoor de kerk
vandaag komt te staan, wil (ook)
dienen als instruktlemateriaal voor
evangeliserende gemeenteleden; ook
beoogt het boekje een handreiking te
zijn voor degenen die in hun eigen
gezin wel eens over deze dingen wil
len doorpraten. In een nabeschouwing
op het congres wordt niet alleen de
vraag van 'zonde en genade' aan de
orde gesteld, maar ook de 'gevolgen
voor de samenleving'.
Dit boek dat op de omslag de
foto's bevat van de spekers op het
congres kan voor 5,- besteld
worden bij bureau ECHO, J. v. Olden-
barneveltlaan 10, Amersfoort (giro
1437861).
De uitgave is een deel van de reeks
'Zending in zes continenten' van de
hervormde bond voor inwendige zen
ding op gereformeerde grondslag.
m i
In de (hervormde) Bergkerk te Amersfoort heb
ben twee vrouwen In de kerkdienst de gelofte
afgelegd ongetrouwd te zullen blijven. In onze
rubriek *Men schrijft ons' van 13 april j.l. heeft
ds. A. Sieders uit het Friese Kootstertille daaro
ver al het zijne gezegd en nu houdt ds. M.
Groenenberg zich in Hervormd Utrecht met de
zaak bezig. Na een aantal meer algemene opmer
kingen geeft ds. Groenenberg de nieuwe paragraaf
van zijn verhaal de titel: Maar nu die twee
vrouwen. En dan schrijft hij (o.m.):
'Ik heb geluisterd naar wat ze over hun gelofte
zeiden. Ook naar wat ds. Elderenbosch van de
Bergkerk zei ter motivering van het feit, dat het in
de gemeente plaatsvond. Ik moet zeggen: het is
me niet duidelijk geworden. Ds. Elderenbosch
noemde de synode, maar hij bedoelde het modera
men van de synode aan wie eerst was gevraagd
deze gelofte^flegging als een kerkelijke zaak te
willen beschouwen. Dat is niet gebeurd en zal ook
wel niet gebeuren, vermoed ik. Ik begrijp niet,
waarom het diaconaal bezig zijn in de gemeente
en het voorbede-doen iets is van een bepaalde
gelofte. Daartoe is ieder christen geroepen, ook de
getrouwden. Door het zo nadrukkelijk te verbin
den aan mensen, die de gelofte van het onge-
huwd-willen-blijven hebben afgelegd, wordt de
suggestie gewekt, dat anderen daar min of meer
van ontheven zijn. Het huwelijk stelt blijkbaar
niet in staat diaconaat en voorbede te verrichten.
Maar dat is niet zo. De hervormde vrouwendien
sten en de hervormde vrouwengroepen zijn er in
onze kerk het bewijs van. Laat ik er bijvoegen,
dat de kerk ongelooflijk veel te danken heeft aan
de ongetrouwde vrouwen, die de mogelijkheden
die het ongetrouwd-zijn hen gaf, hebben uitgebuit
tot en met. Maar dat er zoiets als een gelofte
moet zijn om ongehuwd te blijven zie ik, ook na
de toelichting, totaal niet. Zeker niet in het
midden van de gemeente. Paulus is ook ongehuwd
gebleven. Waarom? Als je ieder ogenblik op zee
kunt verdrinken of doodgeknuppeld kunt worden,
doe je dat niet zo gauw. Bovendien leefde hij in
de onjuiste gedachte, dat de wederkomst van
Christus snel zou plaatsvinden. Het werk en de
wederkomst lieten hem geen 'tijd'. Maar Paulus
heeft daar nooit een gelofte voor afgelegd. Hij
kan ook over zijn ongehuwd-zijn ironisch spreken.
Ik zie het allemaal niet zo zitten met wat er in
Amersfoort gebeurde. Ik ben niet dadelijk zo van:
dat kan niet! Er moet veel ruimte in de kerk zijn.
Maar voor mij zou het, als ik kerkeraadslid van
c
Lit de kerkbladen
de Bergkerk was, meer iets zijn van: vooruit dan
maar! En na afloop zou ik niet weten wat ik
tegen deze twee vrouwen had moeten zeggen'.
Het VU-magazine is, graag toegegeven, geen kerk
blad, maar we willen hier toch een paar van de
opmerkingen doorgeven die prof. dr. Joh. Blok in
dat blad maakt als hij ingaat op de achtergronden
van het conflict binnen de gemeenschap van de
Vrije Universiteit te Amsterdam, dat onlangs
leidde tot de bezetting van het hoofdgebouw door
studenten. Prof. Blok:
'Het duidelijkst blijkt het wanbegrip uit het feit
dat de grondslag spottend 'Ariërverklaring* wordt
genoemd. In dit grapje, dat geen grapje meer is,
komt in meer dan één opzicht een volkomen
gebrek aan historisch besef *.ot uitdrukking. Ei
genlijk is dat nu precies de kern van het conflict.
Er is geen historisch besef meer. Dat is zelfs
onmogelijk aan het worden, omdat binnen één
generatie de doeleinden, die moeten worden na
gestreefd, in hun tegendeel verkeren. Dat ls veel
ernstiger dan een gewoon generatieconflict: Wat
voor de vaders goed was, is voor de zonen slecht
geworden. Na de laatste oorlog hebben de refor
matorische christenen, ook aan de VU, zich zo
solidair mogelijk getoond met de samenleving
door hard mee te werken aan de opbouw. Zij
hebben zich moderne mensen geweten. Zij hebben
de industrialisatie bevorderd. Mede door hun
harde werken is er welvaart gekomen en sociale
zorg voor iedereen. Hadden zij nog beter dan zó
God en zijn wereld kunnen dienen? Nu blijkt,
voordat hun generatie is uitgediend, het dienen
van God en zijn wereld niet zo goed meer samen
te gaan met het vooruitgangsgeloof. De vaders
hebben naar beste weten de wereld vooruit gehol
pen. De zonen komen vertellen, dat zij in werke
lijkheid de wereld verpest hebben met hun weten
schap en techniek en dat hun welvaart parasiteert
op de twee miljard hongerlijders in de derde
wereld. De vaders hebben als ideaal een weten
schap, die koel. en nuchter zonder emotie haar
scherpe lijnen trekt met een kritisch gebruik van
de logica, een wetenschap, die abstraheert en
fundamenteel is. De zonen willen geen fundamen
tele wetenschap. Zij willen dat de universiteit Iets
nuttigs gaat doen, zoals de toepassing van de
wetenschap door de machthebbers in de
maatschappij kritiseren. De grondslag, voor hen
het symbool van het christelijk vooruitgangsgeloof
van de vorige generatie, staat hierbij in de weg.
Zal de Vrije Universiteit als christelijke universi
teit deze spanning overleven?'
Brieven die niet zijn voorzien van naam en
adres kunnen niet In Deha'ndeUne worden
genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar ln verband
staan moeten ln afzonderlijke brieven worden
gesteld. Per brief dient een gulden aan post
zegels te worden Ingesloten. Adres: redactie
Trouw-Kwartet, postbus 148, Rotterdam.
Vraag: Vijf jaar geleden sloot ik een
levensverzekering af voor 100.000,
sinds enige tijd rentedragend of
winstgevend. Ik wil deze nu afkopen
of premievrij maken. Wat raadt u mij
aan? Ik heb recht op een waardevast
pensioen. Naar keus, kan ik mijn
verzekering elk jaar met enige pro
centen verhogen in verband met de
inflatie, afkopen voor ongeveer
5.500, premde-vrij maken voor
14.500, doorgaan met betaling of om
zetten in een andere verzekering met
behoud van het gespaarde bedrag.
Antwoord: Een advies hangt geheel af
van de persoonlijke omstandigheden.
Heeft men een levensverzekering om
financiële redenen nodig dan is het
gewenst deze aan te passen aan de
waardeverandering van het geld. Zo
niet dan kan het voordeel bieden
thans over een klein bedrag te be
schikken. Wel heeft men bij premie-
vrij maken recht op een groter be
drag. Maar daar staat de waardedaling
van het geld tegenover, zodat de uit
kering dus niet na een zeer lange
periode moet geschieden.
Vraag: We bezitten enkele oude kope-
ren munten uit de zestiende of de
zeventiende eeuw, die zwart zijn aan
gezet en gedeeltelijk onleesbaar zijn.
Hoe kan ik ze schoon maken?
Antwoord: Koperen munten verliezen
hun waarde niet doordat er zich een
groen patina op vormt Integendeel,
ze kunnen er zelfs waardevoller door
woidpn. Beschadigingen treden op
door hard wrijven met doeken (om
maar te zwijgen van schuurpapier) en
ook chemicaliën zijn funest We raden
u aan geen andere middelen te ge
bruiken dan zachte zeep (geen was
middelen) ter verwijdering van vet
en vuil. Ook kunt u de munt inwrij
ven met zuurvrije vaseline. Later kan
het vuil dan met een zachte doek
worden verwijderd. Ais u de vind
plaats van de munten niet weet, stelt
u zich dan in verbinding met het
Pennin^cabinet in Den Haag.
SLECHTS EEN SPIEGEL?
Ook het werk van de schrijver
C. P. Alberts, evenals dat van
man, over wie wij de vorige
schreven, heeft niet die erke
gevonden, waarop hij toch had ki
hopen. In 1949 schreef Jan Grt
over hem. 'Wat ik nu van A
gelezen heb, schenkt mij de ov
ging dat ik te doen heb mei
sterke, oorspronkelijke natuu
aanleg.Jan de Hartog maakt
keuze uit zijn bundels 'Feesl
Ommegang' en voorzag ze vat
inleiding. Onder de gedichten vo
dit:
Hoe is dit toch, mijn Heer,
dat al wie mij geraoet
mij plotseling herkent
en bijna-groet
en zich dan snel bezint
of ik het toch wel 'bèn'
en dat ook ik den man
die mij begroet herken?
Hoe lang moet ik nog als niets
in 't harde leven staan
en als een spiegel on
der al die menschen gaan?
Hier klaagt een mens zijn een
held uit aan God. Hij voelt
slechts een spiegel, waarin men
zelf wel, maar hem niet ziet
vertoeft achter de zwarte achte
Niemand ziet hem eigenlijk. Hij
en mensen groeten, maar hem
Wij hebben 't wel eens over de
zaamheid als kenmerk van onze
Ook de eerste eeuwhelft werd i
gekenmerkt. Is het niet een kwa
ons als mensen altijd al verdri
pijn bezorgt? Altijd en overal...
mensen zijn, omdat mensen voo
deren geschapen zijn?
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Oostvoorne: W. C.
stoep te Haarlem: te Papendrecl
Veldhuizen te Lopik; te Amers
A. Gooijer te Delft; te Twello: J
't Kruis te Wijk bij Duursted
Gemert: R. G. ten Cate te Scht
zeel c.a. (Fr)
Benoemd: tot bijstand in het i
raat te Delft: kand. J. G. van Lo
Groenekan, die tevens beroepbi
(p.a. Brabantse Turfmarkt 53 De
Beroepbaar: W. van Herpen,
laan 85 te Utrecht.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Bergum, Drachten
ren (Gr) en te Ommen: C. W. Ki
naar te Ureterp.
Aangenomen: naar Alblasscrdan
H. Heiner te Nijverdal.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Biezelingen en te
dervank: kand. A. Bijkerk te
dam.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Norwich: F. Harim
Den Haaig-Z.
Aangenomen: naar Unionville
W. Suyker te Lisse.
HAVELTE De 30-eerete luiti
C. Veenboer uit Havelterber]
Drente is verongelukt toen hij ii
kader van de militaire cursus in
derwijk een oefening met een
deed. Hij was ingedeeld bij de
pantserbrigade in de Johannes P<
zerne.
'Gegooi in de glazen', Goudse p<
roman door Plm Hofdorp. Ultg.
Hoeve, Den Haag, 155 pag.,
9,80.
Dit is, als we goed geteld hebbel
veertiende topografische politier
van Pim Hofdorp. Elf speelden
Den Haag (Haagse msysterlere
nummer twaalf had Voorschotel
décor (als ik dit woord mag g<
ken in verband met topografisch*
mans!), nummer dertien voerdi
hoofdrolspeler de Haagse commii
Aremberg naar Delft en in dit
tiende boek 'rommelt' de commis
in een besneeuwd Gouda, en
daar zelfs suiker in de benzine
een Morris. Aremberg is in G
niet op z'n best en zijn intui
methode' brengt hem toch niet
pleet achter alles wat gaande is
en rondom lieden als: de En
historicus, die geneigd is de vrai
Schakespeare in Gouda begraven
bevestigend te beantwoorden;
puissant rijke nichtje, die niet v.
in Goudse glazen als wel ln de ki
prins van een chemisch bedrijf ge
resseerd is; een tweetal onduide
en niet brandschone Engelsen, en
bandiet-in-zakformaat 'Engelse Fi
Overigens maken we vla de heer A
berg alles wel een beetje shakesp
aans mee (Hofdorp laat hem
helemaal vallen, gelukkig maar)
via de Goudse corpschef Jeroen 1
wer krijgen we de nodige topog
in huis. We hebben 'Gegooi ia
glazen', evenals de vorige boeken
Hofdorp, met genoegen gelezen,
wege de rustig-onderhoudende ve
trant en de lichte ironie, waarmee
heren Brouwers uiteenzettingen
den gepresenteerd. Dit laatste
iemand voor wie al die topog!
niet persé hoeft, geweldadig aan
gegeven beloofde meer dan Hof
geeft: de uitwerking is wat magd
en daarom valt ons compliment
een pol Icier zonder slachtoffers
kleiner uit dan we ons voorges
hadden.
A.i