Mooi gebruiksantiek
Verontruste ARP-ers
blijven de partij trouw
in Breda's
Turfschip
Prof. Van Zuthem: we zij
machtiger dan we denker
Russische patriarch
wil naar Israël
Europese kerken hielden
conferentie in Moskou
vandaag
ai
Beroepings-
werk
en
Trouw
K wartet
Nederlands ministerie
schrikt Noorwegen op
Boekenetalage
Pleidooi voor
verlenging van
havo-opleiding
TROUW/KWARTET MAANDAG 24 APRIL 1972
RI\NE\LAMI KlltK T2/K2f
Gereformeerde ontivik kelingswerk-dag
ZWOLLE 'Gezag komt niet van God. Gezag komt van de mens
Wij accepteren de machtsverhoudingen en maken daarvan gezji
verhoudingen. Gezag is door mensen geaccepteerde macht. 0(
plicht is juist om die machtsverhoudingen te onderzoeken en te 2
op welk doel ze gericht zijn.' Dit zei prof. dr. H. J. van Zuthem d
terdag op een landelijke werkdag die in de Andreaskerk in Zw 1
was belegd door het setcretariaat voor ontwikkelingssamenwerk j
van de gereformeerde kerken.
Deze werkdag werd door driehonderd
jongeren en ouderen bijgewoond,
maar er waren ruim zeshonderd aan
meldingen gekomen, zodat het secreta
riaat toezegde er nog een te zullen
organiseren.
Het motto van de dag luidde 'De
macht der machtelozen'. Prof. Van
Zuthem kreeg hier volop gelegenheid
om zijn omstreden uitroep op het
PPR-congres van enige weken geleden
naar aanleiding van de AKZO-affaire
ook eens in het perspectief te zetten
van de ontwikkelingssamenwerking.
Immers: aan de ontslagen bij de AK
ZO zijn de ontslagen van honderddui
zenden werknemers in de sisal-indus-
trie in Tanzania voorafgegaan, wier
produkten vitaal voor Tanzania
van de markt werd verdrongen door
de geweldige expansie van de kunstve
zelproductie. Ook de juteindustrie in
ontwikkelingslanden heeft het onder
deze concurrentie van vervangings
middelen zwaar te verduren.
Manipulatie
ondernemingsraad laten informt [i
naar de plannen. Als zulke plan
schadelijk zijn voor mensen in a
landen, die geen andere mogelijl
den hebben, zoals wij, dan kan 1
informeren of er geen alternatiaj
zijn. Of er een samenwerkingsvon 1
zijn aan te gaan met intitatievei c
ontwikkelingslanden. 'Ik geloof
wij allen, zoals we hier zitten, m s
hebben', aldus prof. Van Zuthem.
Vrijheid
Prof. Van Zuthem onderscheidde
macht in: 1. overmacht en 2. manipu
latie. In een overmacht-situatie wéét
je dat de machthebbers een doel met
je hebben, bij manipulatie weet je dat
niet. De derde wereld leeft in een
situatie van overmacht. Maar de hou
ding van de mensen in de rijke
landen wordt sterk beheerst door het
gevoel aan dit wereldvraagstuk niets
te kunnen doen behalve dan door via
de belasting negen gulden per jaar bij
te dragen aan de officiële ontwikke
lingshulp. Men voelt zich machteloos.
Dat is een sterke aanwijzing dat wij
in het westen onder een andere vorm
van macht leven, namelijk: manipula
tie.
De hoogleraar zei zich moeilijk aan
de indruk te kunnefi onttrekken, dat
velen in een situatie van machteloos
heid verkeren omdat ze nauwelijks
weten wat er aan de hand is. Ze zijn
zo onnadenkend dat ze niet eens we
ten wat de doelstellingen van het
bedrijf zijn waarbij zij werken en
of ze het daar wel meee ens zijn.
Prof. Van Zuthem vervolgde: 'De
meesten van ons zijn werknemers. In
hoeverre zijn we ons ervan bewust
dat we deel hebben aan de economi
sche macht door ons werk? Weten we
wat de diensten en de produkten van
ons bedrijf voor rol spelen in het
geheel van het wereldverkeer en wat
ze betekenen voor de Derde Wereld?
Als je als jongere werknemer in een
bedrijf wordt geïntroduceerd wordt er
van alles verteld over de vele voorzie
ningen ten behoeve van het personeel
of de betekenis voor de werkgelegen
heid, maar je hoort nooit iets over de
rol ervan in de wereld. Ook al vragen
we er niet naar: wij zijn door ons
werken en consumeren een onderdeel
van dat machtssysteem, dat de ontwik
keling van de Derde Wereld in een
aantal opzichten belemmert.'
Verantwoordelijkheid
Christenen spreken graag over de ver
antwoordelijke maatschappij. En in
het mensbeeld, dat de kerk ons voor
houdt, wordt steeds weer op die ver
antwoordelijkheid gewezen. Voor prof.
Van Zuthem is dit tegelijk een geroe
pen zijn èn een competent zijn tot
handelen. Competent-zijn veronder
stelt zowel bevoegdheid als bekwaam
heid. Verantwoordelijkheid aanvaar
den betekent eerst ziji» kennis verrij
ken, niet zijn intellectuele kennis,
maar kennis van zijn situatie. Ieder
moet* nagaan wat zijn werk en zijn
consumptie betekenen.
Men kan zijn vertegenwoordiger in de
MOSKOU (AFP) Mgr. Pimen, pa
triarch van Moskou, heeft een visum
voor Israël aangevraagd. Hij wil met
vijftien anderen een bedevaart naar
Jeruzalem maken, zo wordt van welin
gelichte zijde in de Russische hoofd
stad vernomen. Uit dezelfde bron ver
luidt dat de Russische overheid ver
gunning heeft gevraagd om met het
vliegtuig dat de bedevaartgangers ver
voert, in Israël te mogen landen.
Het verzoek om visa is aan Israël
gedaan via de Nederlandse ambassade
in Moskou. De Sowjet-Unie heeft in
1967 de diplomatieke betrekkingen
met Israël verbroken. De landingsver
gunning is via de Finse ambassade in
Jeruzalem aangevraagd.
Van een verslaggever
DEN HAAG Het presidium van de
Europese kerken-conferentie, een or
ganisatie waarbij ruim honderd pro
testantse en orthodoxe kerken uit
West- en Oost-Europa zijn aangesloten
heeft in het Russisch-orthodoxe kloos
ter 'Zagorsk' bij Moskou vergaderd.
Uit Nederland nam de gereformeerde
dr. P. G. Kunst deel aan de bijeen
komst. Hij is een van de zeven presi
denten van de Europese kerken-confe
rentie.
Het presidium van de Europese ker
ken-conferentie hield zich in Rusland
bezig met actuele activiteiten, waaron
der speciaal de vraag, welke bijdrage
de kerken op het Europese vasteland
kunnen leveren aan een verzoening in
Noord-Ierland. Verder werden bespro
ken de contacten met de rooms-katho-
lieke bisschoppenconferentie in Euro
pa, en zijn voorbereidende besprekin
gen geopend voor de volgende grote
bijeenkomst van de Europese kerken-
conferentie, die in 1974 weer in
Nyborg (Denemarken) zal plaats vin
den.
Op de werkdag, die de deelnemer^i
allerlei manieren voorlichting b e
in de vorm van gezelschapssp i
maar ook van groepsdiscussies c
kamerleden (De Gaay Fortman,
wirda, Ter Beek. Van der Mei,
der Spek, Waalkes en Zelissen) sj.
ook de Amsterdamse studentenpqr
kant drs. A. Schippers, van die
onder meer deze zinsnede noteerd^j
'Als de mensen zich emanciperen
God af, dan keren hun eige pro<
ten zich tegen hen. Als zij weig<
hun leven te krijgen dan zit er i}|
anders op dan het zelf te méken.
wordt ook de belangrijkste maat
wét je ervan gemaakt hebt. Dan
len alleen de mensen nog mee
wat waard zijn. En wat zij waard
wordt dan uitgemaakt door crit 0
die niets te maken hebben met
gehoorzaamheid aan God, en die
ware terrèur kunnen gaan uitoefeitn
Daarvan moet de gemeente van Jd>i
zich vrijgevochten hebben. De n
mag er zijn, hij telt mee, is iem r
omdat God plezier in hem heeft,
gemeente die in deze vrijheid is
steld (en dat wordt met allerlei gin
oude woorden uitgedrukt: rechtvaati
ging van de goddeloze, uit gent>r
alleen enzovoort) die versp
deze vrijheid als zij die ook ifg
praktiseert in de wereld. En dat
vandaag zeggen: de gemeente
zich niet dat ploeteren voor
rechtvaardiger maatschappij ontt^
ken. De liturgie kan ook een ver]
king voor haar zijn, namelijk
helemaal weg te schuilen bij de h<
lijkheid van de Heer en de rest
vergeten'.
IN DEN BEGINNE
De onderwijzing (de tora) begint
de bijbel met het verhaal van (j
schepping. De tora is er om ons ii
leiden enons tot rust te brengen 3
betrekking tot de vragen die ons 0
stormen. Om ons wegwijs te makei E
dat verwarde geheel dat wij lever 2
wereld noemen.
Opvallend is al meteen dat 1
meest bekende woorden, leven en n
reld hier niet voorkomen, in dit la
gin 'van den beginne'. Leven en te
reld zijn onze woorden. Ze zijh m
onduidelijk en al meteen geladen $d
onze verwarring. De bijbel begint
God. Hij stelt zich eenvoudig, i 5
spreekt ons toe en zegt als 't w v.
noem mij God. Houdt dat woord
mij; wat hier meedingt is afgod, ei
klinken wel meteen grote woortj n
van hemel en aarde en van het w
te en ledige en de duisternis en e
Geest van God. Woorden die dl#id
iets bij ons oproepen, dat ook ui °P
zegd mag worden, maar waarvan litp
veel meer sprake zal zijn, als u
allemaal uitgelegd gaat worden,
moeten niet meteen struikelen,
geduldig lezen. Er wordt ons
machtigs gezegd: God staat aan
begin. Goed, ook de duisternis is e
en we weten niet precies wat dat
daar kunnen we ons hoofd op brek lTT
maar het hoeft niet. We mogen
de duisternis denken die we nni
maakten. Hij leidt ons, in de ge1
men. We mogen Hem in de rjp
vallen, maar Hij zal voorlopig d-
zeggen dat we verder moeten lui k
ren, want daar komt het al: we vi1
gen immers om licht? Daar is het hl
de eerste dag. En God zag dat A
licht goed was. Nee, we moeten 1 a
vluchten in de donkerheid van raar ird
len. het licht is goed. Hij doet dn
werk. dat gezien mag worden.
nacht is ook goed, maar om de dag
niet andersom. En het licht komt
Hem. Meteen al heel grondig le'
aangezegd: het licht is er op 3
machtwoord: Er zij licht; en er 1
licht. Hij noemt de dingen en zei.;
Hij ze noemt zijn ze. En straks noc
Hij de mensen en zoals Hij ze noear
zo zijn ze. Ik sla de laatste bladzi [°e
van de bijbel op: De genade van
Heer Jezus zij met u allen. ~6
u
CHR. GEREF. KERKEN
Intrede: op 28 april: te Murmerwoil
(Damwoude), kand. A. v. d. Veer j
Apeldoorn (verb. ber.).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te St. Annaland, C. F
Ridder te Nunspeet.
BAPTISTENGEMEENTE f:
Beroepen: te Emmen, Jac. Schoutjl
te Eindhoven. 1
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Dagelijks bestuurt 8. Bol, Den
Haag; dr. E. Bleumink, Poters-
wolde; mr. G. C. van Dam,
Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter
dam; J. Lonser, Utrecht; drs. J.
W. de Rous, Den Hoag; J. Smol-
lenbroek. Wassenaar.
Overige leden van het algemeen
bestuur; K. Abmo, Amsrerdom;
H. A. de Boer, IJmuiden; Th.
Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don-
ner. Den Haag; J. van Eibergen,
Schaarsbergen; mr. K. van
Houten, Wageningen; ds. O. T.
Hylkema, Bilthoven; Jac. Huijsen,
Delft; mevrouw M. C. E. Klooster-
mon-Fortgens, Voorschoten; me
vrouw J. G. Kraayeveld-Woulers,
Heerhugowaard; prof. dr. G. N.
Lammens, Noorden; ds. F. H.
Londsman, Den Haag; H. de
Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C.
van Niflrik, Amsterdam; H. Otle-
vanger, Buitenpost; mr. dr. J.
Ozinga, lunteren; dr. A. Veerman,
Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers.
Den Hoog; dr». R. Zijlstro, Ooster-
land (Zld).
Directies
Ing. O. Postma, F. Diemer
Hoofdredactie:
J.de Berg (waarnemend)
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.
Doodlopend
Van een verslaggever
DEN HAAG/OSLO.In Noorwegen
os beroering ontstaan over een telex
bericht van het Nederlandse ministe
rie van landbouw aan tegenstanders
van de Noorse toetreding tot de EEG.
Het bericht betrof een belangrijk
hoofdstuk uit de overeenkomst tussen
Noorwegen en de EEG over de land
bouwpolitiek. Volgens de Noorse rege
ring staat in het hoofdstuk, dat Noor
wegen na toetreding tot de EEG het
reoht houdt om de melkproduktie te
subsidiëren. De tegenstanders van de
EEG zeggen, dat Noorwegen juist af
stand zal moeten doen van die subsi
diëring. Zij hadden zich om nadere
uiüeg gewend tot het Nederlandse
ministerie van landbouw. Het Neder
landse antwoord was een bevestiging
van hun standpunt en gaf daardoor
nieuw voedsel aan de sterke anti-
EEG-stroming in Noorwegen. De
Noorse regering stelt hier tegenover,
dat het Nederlandse telexbericht niet
het officiële standpunt van de Neder
landse regering is.
Een woordvoerder van het ministerie
van landbouw in Den Haag wees er
op, dat er nog geen officiële vertaling
bestaat van de overeenkomst tussen
Noorwegen en de EEG. Wel is er een
voorlopige vertaling maar die is nog
niet vergeleken met de oorspronkelij
ke tekst. Vandaag wordt onderzocht
in hoeverre de inhoud van het naar
Noorwegen geseinde telexbericht
afweek van de officiële overeenkomst.
SCHIJNDEL De 39-jarige M. van
der Heijden uit Schijndel is zaterdag
morgen in zijn woonplaats veronge
lukt. Hij sloeg met zijn auto over de
kop en kwam in een sloot terecht.
ZUNDERT De 52-jarige C. W.
Winkenus uit Zundert kwam zaterdag
morgen in zijn woonplaats met zijn
auto in botsing met een boom. Hij
was op slag dood.
Robert Charraux, 'Vergeten werelden';
uitgeverij N. Kluwer, Deventer
16.90
Onze oude aarde bevat heel wat
tekens en figuren, beelden en bouw
werken, waarvan herkomst en doel
ons een raadsel blijven. Moderne tech
nische middelen stellen de archeolo
gen wel in staat steeds meer gehei
men over de geschiedenis van de
aarde te onthullen, maar er blijven
genoeg mysteries over om er telkens
weer verhalen over te kunnen schrij
ven. Juist omdat het gaat ora onopge
loste problemen heeft elke verklaring
haar eigen bekoring
Eenmaal op de speculatieve toer kan
bijv. de theorie dat de mens van de
apen afstamt heel simpel als 'ijlets-
praat' worden afgedaan om gelijktij
dig te veronderstellen dat de dolfijn
best eens een tussenvorm kon zijn
geweest in de ontwikkeling van het
mensenras. Het beest is zo vriendelijk
en intelligent. En waarom zou die
dolfijn in oer-oude tijden zijn wijs
heid niet ontvangen kunnen hebben
van buiten-aardse wezens die laten
we zeggen in het tertiaire tijdperk
onze planeet bezochten? Misschien
kwamen die Superieure Voorvaderen
dan wel van 'Atlantis'. Aangenomen
wordt immers dat er in de oudheid
reeds een rijk en hoog-ontwikkeld
continent in de Atlantische Oceaan
heeft bestaan dat later door het water
is verzwolgen. Op de Canarische eilan
den zijn er nog restanten van te
vinden. In de omgeving van de Azo-
ren verdwijnen trouwens telkens op
spookachtige manier schepen.
Zo komt Robert Charroux met een
massa historisch onverklaarbare zaken
op de proppen: reuze-kandelaars in
het zand van de Andes, harttrans
plantaties ten tijde van de Farao's,
geplombeerde tanden 1200 v. C., sta
len pincetten uit het stenen tijdperk
e d' Wanneer Kosmonauten van Venus
in deze en dergelijke dingen al niet
de hand hebben gehad, dan moet toch
op z'n minst wel worden aangeno
men dat er thans verdwenen mertsen-
rassen hebben bestaan die beschikten
over kennis en vermogens waar wij
nog niet aan toe zijn.
De schrijver doet nauwelijks moeite
om mythologie en wetenschap uit el
kaar te houden. Van de christenen,
die de Keltische voorouders hebben
miskend en verdreven moet hij niet
veel hebben. Met de 'officiële' pre-
historici veegt hij de vloer aan. Maar
hij zet dan wel weer een hele reeks
veronderstellingen of zelfbedachte mo
gelijkheden in hun plaats.
Zo het boek over de 'Vergeten werel
den' al niet veel nieuwe feiten aan
draagt (dat valt het nauwelijks te
verwijten), het brengt de lezer in
ieder geval wel met vele boeiende
vragen in aanraking.
G.J.B.
Prof. A. Troost die sprak over: 'is
christelijke politiek in deze tijd nood
zakelijk en mogelijk?', had trouwens
niet alleen kritiek op de ARP (de top
wijkt af van de geestelijke uitgangs
punten van de vorige eeuw. De partij
zit op het spoor van het modern
biblicisme), maar ook op het GPV.
Deze partij bedekt zich onder goed
bedoelde leuzen, maar ze bevindt zich
principieel op een doodlopende weg
De hoogleraar sprak zich verder uit,
tegen een min of meer christelijk
gezinde middenpartij.
In zijn filosofisch getint betoog pleit
te prof. Troost voor een christelijke
levensbeschouwing en een christelijke
visie op de staat. Deze beschouwing
moet dan de schakel zijn tussen ge
loof en de praktische politiek. Terug
grijpend op de leer van dr. A. Kuyper
betoogde prof. Troost, dat men in
Gods scheppingsordinantiën de richt
lijnen voor de politiek kan vinden
Alles moet getoetst worden aan de
normatieve soheppingsstructuur
Maar, verzuchtte prof. Troost, het
christelijke soheppingsgeloof is losge
laten.
Dit is de kern van mijn betoog, zei
hij later in de discussie. Hij bekende,
toen hem om praktische politieke toe
passingen werd gevraagd van zijn be
schouwing, hierin zeer aarzelend te
Het jaarlijks bloemencorso van de bollenstreek, bestaande uit 23 praalwagens en vier versierde per
sonenwagens, vond zaterdag voor de vijfentwintigste keer plaats. Langs de route van Haarlem naar
Wassenaar stonden duizenden de manifestatie gade te slaan.
Van een onzer verslaggevers
ARNHEM Nu de universitaire stu
die verkort wordt en de kwaliteit van
het voortgezet onderwijs daalt, zou
een extra leerjaar tussen voortgezet
onderwijs en universiteit het overwe
gen waard zijn. Dat geldt in ieder
geval voor de leerlingen die een 5-
jarige HAVOopleiding hebben. Om
een redelijke kans van slagen in het
tertiair onderwijs te hebben kunnen
zij zo'n extra jaar goed gebruiken.
Deze gedaahte werd zaterdag geopperd
d'oor drs. J. J. de Witt, voorzitter van
de katholieke lerarenvereniging St.
Bonaventura.
Op de jaarvergadering van zijn vere
niging zei de heer De Witt, dat de zin
van de in 1968 ontstane havo-oplei
ding nog steeds niet duidelijk is. Het
havo moet aansluiting geven op het
hoger beroepsonderwijs. Maar thans is
men van plan hoger beroepsonderwijs
en universiteit didhter bij elkaar te
brengen. Dan komt de havo-leerling
in een ongunstige positie tegenover
gymnasiasten en atheneumleerlingen.
Het havo duurt een jaar korter en
het eindexamen omvat zes in plaats
van zeven vakken.
Wanneer er nu een gecoördineerde
propedeuse komt voor heel het terti
air onderwijs, met de mogelijkheid
van gerichte bevordering naar of het
hoger beroepsonderwijs of de univer
siteit, maakt de havo-leerling weuïfg
kans.
De beste oplossing zou zijn dat het
hele voortgezet onderwijs er een jaar
bovenop kreeg. Die tendens is elders
al merkbaar. Het lager beroepsonder
wijs wordt 4-jarig (duurt nu 3 jaar)
en er gaan stemmen op om ook de 3-
jarige mavo 4-jarig te maken, Zo zou
den ook het Havo en het gymnasium-
atheneum een jaar extra moeten heb
ben. Aan het eind van de opleiding
havo-atheneum-igymnasium zouden er
dan een eindexamen per vak op ver
schillende niveaus moeten komen.
jaar lid kan worden. De gesprekgroep
blijft bij de ARP. Hoe het nu verder
zal gaan? Prof. Troost zei: 'We moe
ten het overlaten aan de leiding van
Gods geest'.
"Breda* heeft zich in de loop van een
aantal jaren, waarin nogal eens van
behuizing werd gewisseld, de naam
verworven van een plezierige, be
trouwbare en vooral betaalbare markt
voor liefhebbers van een goed stuk
gebruiks-antiek. Ik bedoel antiek dat
je niet onder een spotje op een
gereserveerd plekje dn je huis te kijk
zet, maar dat je gewoon als gebruiks
voorwerp kan beschouwen waarmee je
dagelijks leeft. Je kunt daar in Breda
heel gemakkelijk het misverstand
kwijt raken dat antiek en onbetaal
baar synoniemen zouden zijn.
Ik vind het Jammer dat niet alle 27
deelnemers aan deze beurs de goede
gewoonte hebben overgenomen hun
artikelen van een duidelijk prijskaart
je te voorzien. Sommigen doen dat
wel, en dat bespaart de adspirant-
kopers de moeite van het vragen naar
de prijs, een handeling die ze over
het algemeen een beetje gênant vin-
Een 17e eeuwse dutvslede op de Antiekbeurs in Breda
den. Maar die in dit geval, eveneens
in het algemeen, de gevolgtrekking
wettigt dat het best meevalt. Zeker
wanneer je erbij in overweging neemt
dat het hier stukken 'betreft van hoge
kwaliteit. En dat niet alleen in ver
band met de door een ordentelijke
keuringscommissie 'naar beste weten'
gegarandeerde authenticiteit, maar
ook in de gewone huiselijke betekenis
van duurzaamheid en degelijkheid.
Meubels en andere gebruiksvoorwer
pen die al een of meer eeuwen heb
ben doorstaan, gaan nóg wel een tijd
je, een héél tijdje, mee. Maar afgezien
daarvan hebben ze die moeilijk defi
nieerbare, onweerstanbare charme die
door de tijd en door het gebruik als
een extra aan hun oorspronkelijke
schoonheid van materiaal en vorm is
toegevoegd. Dat is hier misschien niet
aan élle, maar dan toch wel aan de
meeste stukken te zien.
Bijvoorbeeld aan de bijzonder fraaie
meubels die Schulte uit Roermond er
heeft staan, aan de fijn bewerkte
ijzeren voorwerpen die men bij Pels
uit Breda aantreft, aan zo'n 17e eeuw-
se duwslede die deel uitmaakt van de
collectie van Het Friese Schathuis uit
Haarlem, aan de vele magnifieke
bronzen en tinnen kandelaars, tabaks
potten en schalen, maar ook aan een
eenvoudige ijzeren Geuzenhelm (Van
Nieuwkoop, Rotterdam) die uit één
stuk ijzer werd gehamerd, een kunst
die maar gedurende een korte periode
door bepaalde handwerkslieden
schijnt te zijn beheerst.
Oude prenten, kaarten ikonen, gouden
en zilveren sieraden, het is er alle
maal op deze zesde antiekbeurs van
de 'Stichting Nederlandse Kunst en
Antiekbeurs', die vrijdagavond offi
cieel werd geopend en die voor de
liefhebbers nog aantrekkelijker is dan
vorig jaar doordat men van een beter
geschikte ruimte in Het Turfschip
gebruik heeft kunnen maken.
Van onze parlementsredactie
UTRECHT De leden en sympathisanten van de gespreksgroep van A.R.-gezinden blijven de ARP
trouw. Dat is duidelijk gebleken op de eerste vergadering van de verontrusten in de ARP, die zater
dag buiten de organisatie van de partij om in Utrecht is gehouden.
BREDA Of je uren bewonde
rend en genietend zal ronddwa
len over de zesde Kunst- en An
tiekbeurs die tot en met 1 mei in
Het Turfschip in Breda wordt ge
houden, of dat je het na een paar
minuten al voor gezien houdt, dat
hangt helemaal af van wat je van
een antiekbeurs verwacht en ver
langt.
Wie zich instelt op de exclusiviteit en
de verscheidenheid van de internatio
naal befaamde Delftse antiekbeurs zal
daar in Breda wel gauw uitgekeken
zijn. Trouwens het slag bezoekers dat
Delft frequenteert komt niet naar een
antiekbeurs als die in Breda. Even
min als degenen die vaste klanten
zijn bij de soort antiekbeurzen dat
regelmatig in verschillende plaatsen
over heel Nederland wordt gehouden
en dat vaak weinig meer dan een
geordend en overdekt 'Waterlooplein'
genoemd kan worden.
Suggesties van de naar verhouding
vele aanwezige NEV-leden om de
ARP-top te vervangen en de Arjos
weg te jagen vonden onder de leden
van de ARP weinig weerklank. Zelfs
de idee van voorzitter prof. dr. A. C.
Drogendijk om het niet bij bezinning
te laten, maar van de gespreksgroep
een aktiegroep te maken wordt niet
overgenomen.
Niettemin bestond er stevige kritiek
op de ARP. De gespreksgroep besloot
dan ook te blijven bestaan en maakte
het voorlopig bestuur definitief. Voor
zitters is prof. dr. A. C. Drogendijk
uit Amstelveen, tweede vooraitter
prof. dr. G.A. Lindeboom uit Amster
dam en secretaris dr. C. P. Dubbel
dam uit Amsterdam.
Dr. A. Veerman, voorzitter van de
ARP, gaf desgevraagd dit commentaar
op het laten bestaan van de gespreks
groep: 'ik zie de noodzaak en wense
lijkheid niet in. Er is in de partij
immers volop mogelijkheid tot discus
sie. Daarom heeft de gespreksgroep
geen zin'. Gespreksgroep-voorzitter
Drogendijk stelde echter in zijn ope
ningswoord, dat in de ARP geen
ruimte was voor de ideëen van de
groep. De partij maakt er vooral be
zwaar tegen, dat de groep apart voor
zichzelf contributie ds gaan heffen.
'Inplaats van blij te zijn, dat een
aantal mensen van de 'zwijgende
meerderheid' zijn wakker geworden,
krijgen deze mensen een reprimande
en een dreun op het hoofd', stelde de
bejaarde hoogleraar. Hij deelde mee,
dat de groep zich wil bezinnen op
alles wat de christelijke politiek be
dreigt: Het pragmatisme, de seculari
satie en de vredesbewegingen. De
groep voelt zich geroepen tegenwicht
te geven aan de neiging in de ARP
toe te geven aan allerlei linkse stro
mingen.
Behalve door tal van NEV-ers wera
de vergadering ook bijgewoond door
leden van de centrum gespreksgroep
(de rechter vleugel van de CHU)
Ook heette prof. Drogendijk een vei-
tegenwoordiiger van de zeer rechtse
CDU welkom. Zoals bekend stemmen
de leden van het NEV (nationaal
evangelisch verband) op het GPV
Omdat zij echter geen. lid kunnen zijn
van het principieel gesloten GPV en
zelfs niet bij de verkiezingen samen
met het GPV met een lijst mogen
uitkomen, toonden de NEVers de laat
ste tijd veel belangstelling voor de
groep-Drogendijk. Voor de vergade
ring zaterdag in Utrecht heerste on
der de aanwezige 'AR-gezinden', die
geen lid zijn van de ARP een stam
ming van: nu gaat het gebeuren. Maar
de gespreksgroep bleef in eigen huis.
zijn. Concreet gevraagd naar het pro
bleem van de ontwikkelingshulp was
zijn antwoord slechts, dat de voorlich
ting vaak eenzijdig is. De hoogleraar
waagde zich alleen aan deze uitspraak,
het verband met de scheppingsordan-
tiën overigens niet aangevend: 'het is
zeer immoreel te pleiten voor afschaf
fing van atoomwapens'.
Milde kritiek
De aarzeling van prof. Troost was
voor de heer Buize uit Amsterdam
reden om mild te zijn in de kritiek
tegenover de AR-kamerleden. Want
zij moeten het dn de praktijk doen.
Hij vervolgde: onze voormannen den
ken veel meer gelijk met ons dan we
denken. Ook de heer W. Meijer uit
Ede vroeg met klem in de partij te
werken: 'we hebben al veel tegen
weten te houden'.
De heer De Voogd uit Bussum ('ik
ben ook Lid van het NEV') wenste
een andere partijtop, het wegjagqn
van de rode Arjos en accepteerde
Hans de Bóer en mr. J. N. Scholten
niet als Kamerleden.
'Nu moet alles scherp worden aange
pakt', riep de man uit Bussum uit.
Andere opmerking in de zaal: 'met
het geld van ons, anti-revolutionairen
wordt marxistische propaganda ge
voerd.' Maar de discussie, die soms
deed denken aan het ARP-convent,
werd tot slot minder fel. Prof. Troost
wilde de Arjos niet wegjagen, maar
een jongerenbeweging oprichten, die
de Arjos overbodig zou maken. Daar
zorgde de achter de bestuurstafel zit
tende J. G. van der Land voor, die,
toen hij in Rotterdam woonde, niet de
Arjos overhoop lag. Hij heeft een
'contact van AR jongeren' opgericht,
waarvan men voor een gulden per