Mooi gebruiksantiek Verontruste ARP-ers blijven de partij trouw in Breda's Turfschip Prof. Van Zuthem: we zij machtiger dan we denker Russische patriarch wil naar Israël Europese kerken hielden conferentie in Moskou vandaag ai Beroepings- werk en Trouw K wartet Nederlands ministerie schrikt Noorwegen op Boekenetalage Pleidooi voor verlenging van havo-opleiding TROUW/KWARTET MAANDAG 24 APRIL 1972 RI\NE\LAMI KlltK T2/K2f Gereformeerde ontivik kelingswerk-dag ZWOLLE 'Gezag komt niet van God. Gezag komt van de mens Wij accepteren de machtsverhoudingen en maken daarvan gezji verhoudingen. Gezag is door mensen geaccepteerde macht. 0( plicht is juist om die machtsverhoudingen te onderzoeken en te 2 op welk doel ze gericht zijn.' Dit zei prof. dr. H. J. van Zuthem d terdag op een landelijke werkdag die in de Andreaskerk in Zw 1 was belegd door het setcretariaat voor ontwikkelingssamenwerk j van de gereformeerde kerken. Deze werkdag werd door driehonderd jongeren en ouderen bijgewoond, maar er waren ruim zeshonderd aan meldingen gekomen, zodat het secreta riaat toezegde er nog een te zullen organiseren. Het motto van de dag luidde 'De macht der machtelozen'. Prof. Van Zuthem kreeg hier volop gelegenheid om zijn omstreden uitroep op het PPR-congres van enige weken geleden naar aanleiding van de AKZO-affaire ook eens in het perspectief te zetten van de ontwikkelingssamenwerking. Immers: aan de ontslagen bij de AK ZO zijn de ontslagen van honderddui zenden werknemers in de sisal-indus- trie in Tanzania voorafgegaan, wier produkten vitaal voor Tanzania van de markt werd verdrongen door de geweldige expansie van de kunstve zelproductie. Ook de juteindustrie in ontwikkelingslanden heeft het onder deze concurrentie van vervangings middelen zwaar te verduren. Manipulatie ondernemingsraad laten informt [i naar de plannen. Als zulke plan schadelijk zijn voor mensen in a landen, die geen andere mogelijl den hebben, zoals wij, dan kan 1 informeren of er geen alternatiaj zijn. Of er een samenwerkingsvon 1 zijn aan te gaan met intitatievei c ontwikkelingslanden. 'Ik geloof wij allen, zoals we hier zitten, m s hebben', aldus prof. Van Zuthem. Vrijheid Prof. Van Zuthem onderscheidde macht in: 1. overmacht en 2. manipu latie. In een overmacht-situatie wéét je dat de machthebbers een doel met je hebben, bij manipulatie weet je dat niet. De derde wereld leeft in een situatie van overmacht. Maar de hou ding van de mensen in de rijke landen wordt sterk beheerst door het gevoel aan dit wereldvraagstuk niets te kunnen doen behalve dan door via de belasting negen gulden per jaar bij te dragen aan de officiële ontwikke lingshulp. Men voelt zich machteloos. Dat is een sterke aanwijzing dat wij in het westen onder een andere vorm van macht leven, namelijk: manipula tie. De hoogleraar zei zich moeilijk aan de indruk te kunnefi onttrekken, dat velen in een situatie van machteloos heid verkeren omdat ze nauwelijks weten wat er aan de hand is. Ze zijn zo onnadenkend dat ze niet eens we ten wat de doelstellingen van het bedrijf zijn waarbij zij werken en of ze het daar wel meee ens zijn. Prof. Van Zuthem vervolgde: 'De meesten van ons zijn werknemers. In hoeverre zijn we ons ervan bewust dat we deel hebben aan de economi sche macht door ons werk? Weten we wat de diensten en de produkten van ons bedrijf voor rol spelen in het geheel van het wereldverkeer en wat ze betekenen voor de Derde Wereld? Als je als jongere werknemer in een bedrijf wordt geïntroduceerd wordt er van alles verteld over de vele voorzie ningen ten behoeve van het personeel of de betekenis voor de werkgelegen heid, maar je hoort nooit iets over de rol ervan in de wereld. Ook al vragen we er niet naar: wij zijn door ons werken en consumeren een onderdeel van dat machtssysteem, dat de ontwik keling van de Derde Wereld in een aantal opzichten belemmert.' Verantwoordelijkheid Christenen spreken graag over de ver antwoordelijke maatschappij. En in het mensbeeld, dat de kerk ons voor houdt, wordt steeds weer op die ver antwoordelijkheid gewezen. Voor prof. Van Zuthem is dit tegelijk een geroe pen zijn èn een competent zijn tot handelen. Competent-zijn veronder stelt zowel bevoegdheid als bekwaam heid. Verantwoordelijkheid aanvaar den betekent eerst ziji» kennis verrij ken, niet zijn intellectuele kennis, maar kennis van zijn situatie. Ieder moet* nagaan wat zijn werk en zijn consumptie betekenen. Men kan zijn vertegenwoordiger in de MOSKOU (AFP) Mgr. Pimen, pa triarch van Moskou, heeft een visum voor Israël aangevraagd. Hij wil met vijftien anderen een bedevaart naar Jeruzalem maken, zo wordt van welin gelichte zijde in de Russische hoofd stad vernomen. Uit dezelfde bron ver luidt dat de Russische overheid ver gunning heeft gevraagd om met het vliegtuig dat de bedevaartgangers ver voert, in Israël te mogen landen. Het verzoek om visa is aan Israël gedaan via de Nederlandse ambassade in Moskou. De Sowjet-Unie heeft in 1967 de diplomatieke betrekkingen met Israël verbroken. De landingsver gunning is via de Finse ambassade in Jeruzalem aangevraagd. Van een verslaggever DEN HAAG Het presidium van de Europese kerken-conferentie, een or ganisatie waarbij ruim honderd pro testantse en orthodoxe kerken uit West- en Oost-Europa zijn aangesloten heeft in het Russisch-orthodoxe kloos ter 'Zagorsk' bij Moskou vergaderd. Uit Nederland nam de gereformeerde dr. P. G. Kunst deel aan de bijeen komst. Hij is een van de zeven presi denten van de Europese kerken-confe rentie. Het presidium van de Europese ker ken-conferentie hield zich in Rusland bezig met actuele activiteiten, waaron der speciaal de vraag, welke bijdrage de kerken op het Europese vasteland kunnen leveren aan een verzoening in Noord-Ierland. Verder werden bespro ken de contacten met de rooms-katho- lieke bisschoppenconferentie in Euro pa, en zijn voorbereidende besprekin gen geopend voor de volgende grote bijeenkomst van de Europese kerken- conferentie, die in 1974 weer in Nyborg (Denemarken) zal plaats vin den. Op de werkdag, die de deelnemer^i allerlei manieren voorlichting b e in de vorm van gezelschapssp i maar ook van groepsdiscussies c kamerleden (De Gaay Fortman, wirda, Ter Beek. Van der Mei, der Spek, Waalkes en Zelissen) sj. ook de Amsterdamse studentenpqr kant drs. A. Schippers, van die onder meer deze zinsnede noteerd^j 'Als de mensen zich emanciperen God af, dan keren hun eige pro< ten zich tegen hen. Als zij weig< hun leven te krijgen dan zit er i}| anders op dan het zelf te méken. wordt ook de belangrijkste maat wét je ervan gemaakt hebt. Dan len alleen de mensen nog mee wat waard zijn. En wat zij waard wordt dan uitgemaakt door crit 0 die niets te maken hebben met gehoorzaamheid aan God, en die ware terrèur kunnen gaan uitoefeitn Daarvan moet de gemeente van Jd>i zich vrijgevochten hebben. De n mag er zijn, hij telt mee, is iem r omdat God plezier in hem heeft, gemeente die in deze vrijheid is steld (en dat wordt met allerlei gin oude woorden uitgedrukt: rechtvaati ging van de goddeloze, uit gent>r alleen enzovoort) die versp deze vrijheid als zij die ook ifg praktiseert in de wereld. En dat vandaag zeggen: de gemeente zich niet dat ploeteren voor rechtvaardiger maatschappij ontt^ ken. De liturgie kan ook een ver] king voor haar zijn, namelijk helemaal weg te schuilen bij de h< lijkheid van de Heer en de rest vergeten'. IN DEN BEGINNE De onderwijzing (de tora) begint de bijbel met het verhaal van (j schepping. De tora is er om ons ii leiden enons tot rust te brengen 3 betrekking tot de vragen die ons 0 stormen. Om ons wegwijs te makei E dat verwarde geheel dat wij lever 2 wereld noemen. Opvallend is al meteen dat 1 meest bekende woorden, leven en n reld hier niet voorkomen, in dit la gin 'van den beginne'. Leven en te reld zijn onze woorden. Ze zijh m onduidelijk en al meteen geladen $d onze verwarring. De bijbel begint God. Hij stelt zich eenvoudig, i 5 spreekt ons toe en zegt als 't w v. noem mij God. Houdt dat woord mij; wat hier meedingt is afgod, ei klinken wel meteen grote woortj n van hemel en aarde en van het w te en ledige en de duisternis en e Geest van God. Woorden die dl#id iets bij ons oproepen, dat ook ui °P zegd mag worden, maar waarvan litp veel meer sprake zal zijn, als u allemaal uitgelegd gaat worden, moeten niet meteen struikelen, geduldig lezen. Er wordt ons machtigs gezegd: God staat aan begin. Goed, ook de duisternis is e en we weten niet precies wat dat daar kunnen we ons hoofd op brek lTT maar het hoeft niet. We mogen de duisternis denken die we nni maakten. Hij leidt ons, in de ge1 men. We mogen Hem in de rjp vallen, maar Hij zal voorlopig d- zeggen dat we verder moeten lui k ren, want daar komt het al: we vi1 gen immers om licht? Daar is het hl de eerste dag. En God zag dat A licht goed was. Nee, we moeten 1 a vluchten in de donkerheid van raar ird len. het licht is goed. Hij doet dn werk. dat gezien mag worden. nacht is ook goed, maar om de dag niet andersom. En het licht komt Hem. Meteen al heel grondig le' aangezegd: het licht is er op 3 machtwoord: Er zij licht; en er 1 licht. Hij noemt de dingen en zei.; Hij ze noemt zijn ze. En straks noc Hij de mensen en zoals Hij ze noear zo zijn ze. Ik sla de laatste bladzi [°e van de bijbel op: De genade van Heer Jezus zij met u allen. ~6 u CHR. GEREF. KERKEN Intrede: op 28 april: te Murmerwoil (Damwoude), kand. A. v. d. Veer j Apeldoorn (verb. ber.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te St. Annaland, C. F Ridder te Nunspeet. BAPTISTENGEMEENTE f: Beroepen: te Emmen, Jac. Schoutjl te Eindhoven. 1 De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuurt 8. Bol, Den Haag; dr. E. Bleumink, Poters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter dam; J. Lonser, Utrecht; drs. J. W. de Rous, Den Hoag; J. Smol- lenbroek. Wassenaar. Overige leden van het algemeen bestuur; K. Abmo, Amsrerdom; H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner. Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wageningen; ds. O. T. Hylkema, Bilthoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- mon-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Kraayeveld-Woulers, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens, Noorden; ds. F. H. Londsman, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. van Niflrik, Amsterdam; H. Otle- vanger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozinga, lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers. Den Hoog; dr». R. Zijlstro, Ooster- land (Zld). Directies Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Doodlopend Van een verslaggever DEN HAAG/OSLO.In Noorwegen os beroering ontstaan over een telex bericht van het Nederlandse ministe rie van landbouw aan tegenstanders van de Noorse toetreding tot de EEG. Het bericht betrof een belangrijk hoofdstuk uit de overeenkomst tussen Noorwegen en de EEG over de land bouwpolitiek. Volgens de Noorse rege ring staat in het hoofdstuk, dat Noor wegen na toetreding tot de EEG het reoht houdt om de melkproduktie te subsidiëren. De tegenstanders van de EEG zeggen, dat Noorwegen juist af stand zal moeten doen van die subsi diëring. Zij hadden zich om nadere uiüeg gewend tot het Nederlandse ministerie van landbouw. Het Neder landse antwoord was een bevestiging van hun standpunt en gaf daardoor nieuw voedsel aan de sterke anti- EEG-stroming in Noorwegen. De Noorse regering stelt hier tegenover, dat het Nederlandse telexbericht niet het officiële standpunt van de Neder landse regering is. Een woordvoerder van het ministerie van landbouw in Den Haag wees er op, dat er nog geen officiële vertaling bestaat van de overeenkomst tussen Noorwegen en de EEG. Wel is er een voorlopige vertaling maar die is nog niet vergeleken met de oorspronkelij ke tekst. Vandaag wordt onderzocht in hoeverre de inhoud van het naar Noorwegen geseinde telexbericht afweek van de officiële overeenkomst. SCHIJNDEL De 39-jarige M. van der Heijden uit Schijndel is zaterdag morgen in zijn woonplaats veronge lukt. Hij sloeg met zijn auto over de kop en kwam in een sloot terecht. ZUNDERT De 52-jarige C. W. Winkenus uit Zundert kwam zaterdag morgen in zijn woonplaats met zijn auto in botsing met een boom. Hij was op slag dood. Robert Charraux, 'Vergeten werelden'; uitgeverij N. Kluwer, Deventer 16.90 Onze oude aarde bevat heel wat tekens en figuren, beelden en bouw werken, waarvan herkomst en doel ons een raadsel blijven. Moderne tech nische middelen stellen de archeolo gen wel in staat steeds meer gehei men over de geschiedenis van de aarde te onthullen, maar er blijven genoeg mysteries over om er telkens weer verhalen over te kunnen schrij ven. Juist omdat het gaat ora onopge loste problemen heeft elke verklaring haar eigen bekoring Eenmaal op de speculatieve toer kan bijv. de theorie dat de mens van de apen afstamt heel simpel als 'ijlets- praat' worden afgedaan om gelijktij dig te veronderstellen dat de dolfijn best eens een tussenvorm kon zijn geweest in de ontwikkeling van het mensenras. Het beest is zo vriendelijk en intelligent. En waarom zou die dolfijn in oer-oude tijden zijn wijs heid niet ontvangen kunnen hebben van buiten-aardse wezens die laten we zeggen in het tertiaire tijdperk onze planeet bezochten? Misschien kwamen die Superieure Voorvaderen dan wel van 'Atlantis'. Aangenomen wordt immers dat er in de oudheid reeds een rijk en hoog-ontwikkeld continent in de Atlantische Oceaan heeft bestaan dat later door het water is verzwolgen. Op de Canarische eilan den zijn er nog restanten van te vinden. In de omgeving van de Azo- ren verdwijnen trouwens telkens op spookachtige manier schepen. Zo komt Robert Charroux met een massa historisch onverklaarbare zaken op de proppen: reuze-kandelaars in het zand van de Andes, harttrans plantaties ten tijde van de Farao's, geplombeerde tanden 1200 v. C., sta len pincetten uit het stenen tijdperk e d' Wanneer Kosmonauten van Venus in deze en dergelijke dingen al niet de hand hebben gehad, dan moet toch op z'n minst wel worden aangeno men dat er thans verdwenen mertsen- rassen hebben bestaan die beschikten over kennis en vermogens waar wij nog niet aan toe zijn. De schrijver doet nauwelijks moeite om mythologie en wetenschap uit el kaar te houden. Van de christenen, die de Keltische voorouders hebben miskend en verdreven moet hij niet veel hebben. Met de 'officiële' pre- historici veegt hij de vloer aan. Maar hij zet dan wel weer een hele reeks veronderstellingen of zelfbedachte mo gelijkheden in hun plaats. Zo het boek over de 'Vergeten werel den' al niet veel nieuwe feiten aan draagt (dat valt het nauwelijks te verwijten), het brengt de lezer in ieder geval wel met vele boeiende vragen in aanraking. G.J.B. Prof. A. Troost die sprak over: 'is christelijke politiek in deze tijd nood zakelijk en mogelijk?', had trouwens niet alleen kritiek op de ARP (de top wijkt af van de geestelijke uitgangs punten van de vorige eeuw. De partij zit op het spoor van het modern biblicisme), maar ook op het GPV. Deze partij bedekt zich onder goed bedoelde leuzen, maar ze bevindt zich principieel op een doodlopende weg De hoogleraar sprak zich verder uit, tegen een min of meer christelijk gezinde middenpartij. In zijn filosofisch getint betoog pleit te prof. Troost voor een christelijke levensbeschouwing en een christelijke visie op de staat. Deze beschouwing moet dan de schakel zijn tussen ge loof en de praktische politiek. Terug grijpend op de leer van dr. A. Kuyper betoogde prof. Troost, dat men in Gods scheppingsordinantiën de richt lijnen voor de politiek kan vinden Alles moet getoetst worden aan de normatieve soheppingsstructuur Maar, verzuchtte prof. Troost, het christelijke soheppingsgeloof is losge laten. Dit is de kern van mijn betoog, zei hij later in de discussie. Hij bekende, toen hem om praktische politieke toe passingen werd gevraagd van zijn be schouwing, hierin zeer aarzelend te Het jaarlijks bloemencorso van de bollenstreek, bestaande uit 23 praalwagens en vier versierde per sonenwagens, vond zaterdag voor de vijfentwintigste keer plaats. Langs de route van Haarlem naar Wassenaar stonden duizenden de manifestatie gade te slaan. Van een onzer verslaggevers ARNHEM Nu de universitaire stu die verkort wordt en de kwaliteit van het voortgezet onderwijs daalt, zou een extra leerjaar tussen voortgezet onderwijs en universiteit het overwe gen waard zijn. Dat geldt in ieder geval voor de leerlingen die een 5- jarige HAVOopleiding hebben. Om een redelijke kans van slagen in het tertiair onderwijs te hebben kunnen zij zo'n extra jaar goed gebruiken. Deze gedaahte werd zaterdag geopperd d'oor drs. J. J. de Witt, voorzitter van de katholieke lerarenvereniging St. Bonaventura. Op de jaarvergadering van zijn vere niging zei de heer De Witt, dat de zin van de in 1968 ontstane havo-oplei ding nog steeds niet duidelijk is. Het havo moet aansluiting geven op het hoger beroepsonderwijs. Maar thans is men van plan hoger beroepsonderwijs en universiteit didhter bij elkaar te brengen. Dan komt de havo-leerling in een ongunstige positie tegenover gymnasiasten en atheneumleerlingen. Het havo duurt een jaar korter en het eindexamen omvat zes in plaats van zeven vakken. Wanneer er nu een gecoördineerde propedeuse komt voor heel het terti air onderwijs, met de mogelijkheid van gerichte bevordering naar of het hoger beroepsonderwijs of de univer siteit, maakt de havo-leerling weuïfg kans. De beste oplossing zou zijn dat het hele voortgezet onderwijs er een jaar bovenop kreeg. Die tendens is elders al merkbaar. Het lager beroepsonder wijs wordt 4-jarig (duurt nu 3 jaar) en er gaan stemmen op om ook de 3- jarige mavo 4-jarig te maken, Zo zou den ook het Havo en het gymnasium- atheneum een jaar extra moeten heb ben. Aan het eind van de opleiding havo-atheneum-igymnasium zouden er dan een eindexamen per vak op ver schillende niveaus moeten komen. jaar lid kan worden. De gesprekgroep blijft bij de ARP. Hoe het nu verder zal gaan? Prof. Troost zei: 'We moe ten het overlaten aan de leiding van Gods geest'. "Breda* heeft zich in de loop van een aantal jaren, waarin nogal eens van behuizing werd gewisseld, de naam verworven van een plezierige, be trouwbare en vooral betaalbare markt voor liefhebbers van een goed stuk gebruiks-antiek. Ik bedoel antiek dat je niet onder een spotje op een gereserveerd plekje dn je huis te kijk zet, maar dat je gewoon als gebruiks voorwerp kan beschouwen waarmee je dagelijks leeft. Je kunt daar in Breda heel gemakkelijk het misverstand kwijt raken dat antiek en onbetaal baar synoniemen zouden zijn. Ik vind het Jammer dat niet alle 27 deelnemers aan deze beurs de goede gewoonte hebben overgenomen hun artikelen van een duidelijk prijskaart je te voorzien. Sommigen doen dat wel, en dat bespaart de adspirant- kopers de moeite van het vragen naar de prijs, een handeling die ze over het algemeen een beetje gênant vin- Een 17e eeuwse dutvslede op de Antiekbeurs in Breda den. Maar die in dit geval, eveneens in het algemeen, de gevolgtrekking wettigt dat het best meevalt. Zeker wanneer je erbij in overweging neemt dat het hier stukken 'betreft van hoge kwaliteit. En dat niet alleen in ver band met de door een ordentelijke keuringscommissie 'naar beste weten' gegarandeerde authenticiteit, maar ook in de gewone huiselijke betekenis van duurzaamheid en degelijkheid. Meubels en andere gebruiksvoorwer pen die al een of meer eeuwen heb ben doorstaan, gaan nóg wel een tijd je, een héél tijdje, mee. Maar afgezien daarvan hebben ze die moeilijk defi nieerbare, onweerstanbare charme die door de tijd en door het gebruik als een extra aan hun oorspronkelijke schoonheid van materiaal en vorm is toegevoegd. Dat is hier misschien niet aan élle, maar dan toch wel aan de meeste stukken te zien. Bijvoorbeeld aan de bijzonder fraaie meubels die Schulte uit Roermond er heeft staan, aan de fijn bewerkte ijzeren voorwerpen die men bij Pels uit Breda aantreft, aan zo'n 17e eeuw- se duwslede die deel uitmaakt van de collectie van Het Friese Schathuis uit Haarlem, aan de vele magnifieke bronzen en tinnen kandelaars, tabaks potten en schalen, maar ook aan een eenvoudige ijzeren Geuzenhelm (Van Nieuwkoop, Rotterdam) die uit één stuk ijzer werd gehamerd, een kunst die maar gedurende een korte periode door bepaalde handwerkslieden schijnt te zijn beheerst. Oude prenten, kaarten ikonen, gouden en zilveren sieraden, het is er alle maal op deze zesde antiekbeurs van de 'Stichting Nederlandse Kunst en Antiekbeurs', die vrijdagavond offi cieel werd geopend en die voor de liefhebbers nog aantrekkelijker is dan vorig jaar doordat men van een beter geschikte ruimte in Het Turfschip gebruik heeft kunnen maken. Van onze parlementsredactie UTRECHT De leden en sympathisanten van de gespreksgroep van A.R.-gezinden blijven de ARP trouw. Dat is duidelijk gebleken op de eerste vergadering van de verontrusten in de ARP, die zater dag buiten de organisatie van de partij om in Utrecht is gehouden. BREDA Of je uren bewonde rend en genietend zal ronddwa len over de zesde Kunst- en An tiekbeurs die tot en met 1 mei in Het Turfschip in Breda wordt ge houden, of dat je het na een paar minuten al voor gezien houdt, dat hangt helemaal af van wat je van een antiekbeurs verwacht en ver langt. Wie zich instelt op de exclusiviteit en de verscheidenheid van de internatio naal befaamde Delftse antiekbeurs zal daar in Breda wel gauw uitgekeken zijn. Trouwens het slag bezoekers dat Delft frequenteert komt niet naar een antiekbeurs als die in Breda. Even min als degenen die vaste klanten zijn bij de soort antiekbeurzen dat regelmatig in verschillende plaatsen over heel Nederland wordt gehouden en dat vaak weinig meer dan een geordend en overdekt 'Waterlooplein' genoemd kan worden. Suggesties van de naar verhouding vele aanwezige NEV-leden om de ARP-top te vervangen en de Arjos weg te jagen vonden onder de leden van de ARP weinig weerklank. Zelfs de idee van voorzitter prof. dr. A. C. Drogendijk om het niet bij bezinning te laten, maar van de gespreksgroep een aktiegroep te maken wordt niet overgenomen. Niettemin bestond er stevige kritiek op de ARP. De gespreksgroep besloot dan ook te blijven bestaan en maakte het voorlopig bestuur definitief. Voor zitters is prof. dr. A. C. Drogendijk uit Amstelveen, tweede vooraitter prof. dr. G.A. Lindeboom uit Amster dam en secretaris dr. C. P. Dubbel dam uit Amsterdam. Dr. A. Veerman, voorzitter van de ARP, gaf desgevraagd dit commentaar op het laten bestaan van de gespreks groep: 'ik zie de noodzaak en wense lijkheid niet in. Er is in de partij immers volop mogelijkheid tot discus sie. Daarom heeft de gespreksgroep geen zin'. Gespreksgroep-voorzitter Drogendijk stelde echter in zijn ope ningswoord, dat in de ARP geen ruimte was voor de ideëen van de groep. De partij maakt er vooral be zwaar tegen, dat de groep apart voor zichzelf contributie ds gaan heffen. 'Inplaats van blij te zijn, dat een aantal mensen van de 'zwijgende meerderheid' zijn wakker geworden, krijgen deze mensen een reprimande en een dreun op het hoofd', stelde de bejaarde hoogleraar. Hij deelde mee, dat de groep zich wil bezinnen op alles wat de christelijke politiek be dreigt: Het pragmatisme, de seculari satie en de vredesbewegingen. De groep voelt zich geroepen tegenwicht te geven aan de neiging in de ARP toe te geven aan allerlei linkse stro mingen. Behalve door tal van NEV-ers wera de vergadering ook bijgewoond door leden van de centrum gespreksgroep (de rechter vleugel van de CHU) Ook heette prof. Drogendijk een vei- tegenwoordiiger van de zeer rechtse CDU welkom. Zoals bekend stemmen de leden van het NEV (nationaal evangelisch verband) op het GPV Omdat zij echter geen. lid kunnen zijn van het principieel gesloten GPV en zelfs niet bij de verkiezingen samen met het GPV met een lijst mogen uitkomen, toonden de NEVers de laat ste tijd veel belangstelling voor de groep-Drogendijk. Voor de vergade ring zaterdag in Utrecht heerste on der de aanwezige 'AR-gezinden', die geen lid zijn van de ARP een stam ming van: nu gaat het gebeuren. Maar de gespreksgroep bleef in eigen huis. zijn. Concreet gevraagd naar het pro bleem van de ontwikkelingshulp was zijn antwoord slechts, dat de voorlich ting vaak eenzijdig is. De hoogleraar waagde zich alleen aan deze uitspraak, het verband met de scheppingsordan- tiën overigens niet aangevend: 'het is zeer immoreel te pleiten voor afschaf fing van atoomwapens'. Milde kritiek De aarzeling van prof. Troost was voor de heer Buize uit Amsterdam reden om mild te zijn in de kritiek tegenover de AR-kamerleden. Want zij moeten het dn de praktijk doen. Hij vervolgde: onze voormannen den ken veel meer gelijk met ons dan we denken. Ook de heer W. Meijer uit Ede vroeg met klem in de partij te werken: 'we hebben al veel tegen weten te houden'. De heer De Voogd uit Bussum ('ik ben ook Lid van het NEV') wenste een andere partijtop, het wegjagqn van de rode Arjos en accepteerde Hans de Bóer en mr. J. N. Scholten niet als Kamerleden. 'Nu moet alles scherp worden aange pakt', riep de man uit Bussum uit. Andere opmerking in de zaal: 'met het geld van ons, anti-revolutionairen wordt marxistische propaganda ge voerd.' Maar de discussie, die soms deed denken aan het ARP-convent, werd tot slot minder fel. Prof. Troost wilde de Arjos niet wegjagen, maar een jongerenbeweging oprichten, die de Arjos overbodig zou maken. Daar zorgde de achter de bestuurstafel zit tende J. G. van der Land voor, die, toen hij in Rotterdam woonde, niet de Arjos overhoop lag. Hij heeft een 'contact van AR jongeren' opgericht, waarvan men voor een gulden per

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2