Zuidvietnamees vraagt diakonaat: blijf niet staan op 'projecten' Geen 'hoofdstuk 2' achter Het Getuigenis Trouw Kwartet 'Kom over de brug' huurt boot Bisdom garandeert hulp aan vrouw in verwachting vandaaq Barth in ongewenst gezelschap Beroepings- werk Vaticaan laat kerk Brazilië in kou staan Boekenetala TROUW/KWARTET VRIJDAG 21 APRIL 1972 KEltK RIWIM.AM» Tau1 door H. Biersteker Een zakelijke, energieke Zuidvietnamees, Tran Ngoc Bau, heeft de diakonaten van de Duitse en'de Nederlandse kerken bezocht om heil te bezweren voor zijn land niet op "projecten' te blijven staan maar een zo beweeglijk mogelijke hulp mogelijk te maken. Hij is de 'program-officer' van de Asian Christian Service, een door de East Asean Christi an Council opgerichte hulporganisatie. Het pleidooi van Tran Ngoc Béu wordt inmiddels daverend bevestigd door wat er achter zijn rug gebeurt: grote gebieden van zijn land waar een zekere regelmaat van leven was terug gekeerd worden opnieuw het toneel van vluchtelingen en omwoeld door bommenregens. Wat moet je in zo'n geval met projecten? 'In Quang Tri en in Pleikoe zitten visserij-coöperaties en landbouwcoöpe raties waar wij hulp aan verlenen, maar het is best mogelijk dat alles daar overhoop ligt en dat de leden ineens heel ander werk doen dan waarvoor de hulp verleend is. Bij voorbeeld voor al die vluchtelingen. Het eerste doel is toch: overleven?' Tegenvoeter Asian Christian Service is de tegen voeter van de oudere Vietnam Chris tian Service, die onvermijdelijk een meer westers karakter moest dragen, ook al werd zij met de beste bedoelin gen opgezet De Amerikaanse menno nieten die veel van het werk dragen hebben vaak geklaagd dat zij of zij het willen of niet in het spoor van de Amerikaanse .troepen liepen. En die zijn er alleen maar blij om dat de Aziatische kerken zelf een hulpdienst hebben opgezet zodat de zaak van een westers stempel wordt ontdaan. Maar deze hulpdienst kan alleen maar effec tief functioneren als zij niet langer in opdracht van geldschieters de vormen van hulp voorschrijft, maar zich ge heel aansluit wat er in Vietnamese organisaties al gedaan wordt. Tran Ngoc Bau werkit reeds sinds 1965 in katholieke jongerenorganisa ties die in verschillende delen van het lénd vervlochten zijn geraakt met hulpwerk. Toen hij in 1970 door Asi an Christian Service is aangetrokken had hij al talrijke verbindingen, niet alleen met christelijke maar ook met boeddhistische organisaties, die op haar beurt weer aansluiten op wat er in de dorpen en steden zelf aan initiatieven opkomt. Het werk is even veelzijdig als de ellende: oorlogswedu wen en -wezen, op drift geraakte jeugd, vluchtelingen, oorlogsinvaliden. Zware klap derwijs te maken: de leerlingen zee nauwkeurig te leren lezen en hen 'feeling' bij te brengen voor 't ontdek ken van speciale zaken, (dubbele bo dems, humor, toespelingen, sfeer etc.) kortom, totdat hij met de leerlingen ging doen, wat men met een veel te groot woord 'close reading' zou kun nen noemen. Toen waren de proble men nog lang niet uit de wereld, want alle leerlingen zijn natuurlijk nooit te bereiken en bovendien èist deze methode zeer veel voorbereiding van de lessen. Maar als blijkt dat de leerlingen het leuk vinden weegt dat er ruimschoots tegenop. Eh deze leer lingen (Vwo en Havo) zéggen, dat het leuk vinden. Doetinchem Dc rcdnctlc behoudt zleh bet recht voor om ter opname ln deze rubriek ontvangen me ningsuitingen Verkort weer te geven. BIJ publlkatlc wordt met de naam van do Inzender ondertekend. Brlcvcij kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Literatuur-onderwijs De discussie te Utrecht tussen leerlin gen, leraren en studenten over het literatuuronderwijs en over de litera tuur als examenvak (8/4) heeft mij zeer verbaasd. Deze verbazing gold (en geldt) niet zozeer liet feit, dat er bij velen onbehagen is over het litera tuuronderwijs als wel de indruk, dat de leraren en de leerlingen de litera tuur het liefst maar afgeschaft willen zien. Dit onbehagen heeft. nl. bij on dergetekende ook geleefd, totdat hij ertoe kwam, de literatuur niet meer te beschouwen als iets waarbij 'per soonlijke smaak en emoties zo belang rijk zijn', maar als ie(s dat met onbevangen moet benaderen en waar op in principe verschillende reacties mogelijk zijn; totdat hij er toe kwam als doelstelling van zijn literatuuron- drs. N. M. Seller De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Hoog; dr. E. Bleumink, Poters- wolde; mr. G. C. van Dom, Nootdorp; W. A. Frbbe, Roller- dom; J. Lonser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smol- lenbroek, Wossenoor. Overige leden van het olgemeen bestuurt K. Abmo, Amsierdam-, H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; n;r. dr. J. Don- ner, Den Hoog; J. van Eibergen, Schoorsbergen; mr. K. von Houten, Wogeningen; ds. O. T. Hylkema, Billhoven; Joc. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Kloosler- man-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Krooyeveld-Woulers, Heerhugowaord; prof. dr. G. N. lammens. Noorden; ds. F. H. landsmon. Den Hoog; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. von Niftrik, Amsferdom; H. Olie- vanger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, lunteren; dr. A. Veermon, Rijswijk (Z-H); H. H. V/emmers, Den Haagi drs. R. Zijlstra, Oosler- lond (Zld). Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bonk (rek.nr. 69.73.60.768). Oem.giro X 500. Dr. A. Kuyper Over de uitlating van dr. Puchinger ('Jeugdige Agitator') is enige ont stemming ontstaan. Het is nog een vraag wat dr. Puchinger er mee heeft bedoeld. Het woord agitator kan ook een technische zin hebben, zoveel als 'schudden'! Nou: geschud zijn de re formatorische samenlevingen wel in de vorige eeuw! In Kuypers brochure 'Het vergrijp 'der zeventien ouderlin gen' komt al min of meer de beroemd of berucht geworden uitspraak van 'het stoelen op eenen wortel des geloofs' naar voren. Kuyper bedoelde daarmede de Afscheiding en de zich aftekenende Doleantie. Hij heeft ze beiden naar elkaar toe geschud! Wolfhezo H. Sinneker Eén partij c In onze krant (15/4) staat behalve een groot stuk ook een hoofdartikel over de bezwaren die mr. Hoogendijk heeft tegen het discussiestuk dat de drie confessionele partijen hadden op gesteld. Natuurlijk is het zijn goed recht deze mening te verkondigen. Maar velen, waaronder ik, schamen ons dat er nu, in 1972, nog geen christelijke partij is die alle confessio nelen in ons land omvat. Nog steeds geharrewar Daar komt nog bij :dat niemand ande- ren még of kén dicteren wat evange lisch is Met de bijbel kan men mij niet voorschrijven wat mijn standpunt dient te zijn inzake Viet nam of de vermogensbelasting of ab ortus Laat niemand het 10e gebod vergetenen bescheiden blijven. Geen kreten over wat evangelische politiek echt is en dén nog wel in wereldverband! Laat ons snel één chr partij maken. En geen bezwaren op blazen Het is hoog tijd' Rotterdam J. C. Mulder Geref. jeugdwerk In dag- en weekbladen vraagt men om meer steun voor het geref. jeugdwerk, ik sta hier volledig achter. Toch rijst bij mij de vraag, wat is nu de oor zaak, waarom ons geref. jeugdwerk niet meer loopt zoals wij hoopten? Zijn wij toch op de verkeerde weg met onze ommezwaai, om door middel van meer amusement, vacantiekampeD enz., de jeugd trachten te binden en actief te maken? Het vreemde is, de jeugd wil juist weer terug naar het echte doel van ons jeugdwerk, nl voorop bijbelstudie, met al zijn vraag stukken daaromheen, zij zoekt weer vaste gronden. Kijk naar een spontane opkomst van vele jeugdgroepen o.a. Youth for Christ. Zij groeien gedre ven door Gods Geest zo snel dat het ons als ouderen beschaamt. Velen van deze jongelui zijn nu 2 3 avonden per week bezig met de bijbelstudie, zij bouwen zonder steun van kerken een evangelisatie organisatie op met zo'n succes dat zij meer jeugdige mensen tot God brengt dan alle jeugd en evangelisatie verenigingen van de kerken te samen. Maasland A. Noordam Hulde Nu eens geen kritiek, terecht of ten onrechte, maar een woord van grote waardering voor de heer Molenaar, die het presteert om elke dag op de voorpagina ons te laten genieten van een humoristische tekening met pracht bijschrift. Driebergen L. F. van Andel-Feenstra Ook de vrede, hoe er ook naar ge snakt wordt, zal een zware klap met zich meebrengen. Men ziet het nu al: naarmate de Amerikaanse troepen worden teruggetrokken hebben tien duizenden die werk vonden rondom hun bases geen middelen van bestaan meer. Meer dan 150.000 prostituees zullen verkommeren als zij geen nieu we aanpassing vinden aan de maat schappij kortom de vrede zal naast de te verwachten politieke spanningen en verdeeldheid onnoemelijke sociale ontreddering met zich meebrengen. Hoe langdurig die worsteling om het herstel van het land zal zijn, legt Tran Ngoc Béu met een enkel voor beeld uit: vroeger was er in Vietnam één overstroming per tien jaar, nu zijn er tien overstromingen in een jaar. Een gevolg van de ontblade- ringsaoties van de Amerikaanse lucht macht. Zekere vrijheid De kerken nemen in Zuid-Vietnam nog altijd een positie in van waaruit zij met een zekere vrijheid kunnen optreden. Het regime, dat voor een deel is voortgekomen uit kringen van gevluchte roomskatholieken uit het noorden, rekent nog veelal op de kerken als bolwerken tegen het com munisme. 'Als goed katholiek was ik aanvankelijk ook militant anti-commu nistisch. Nu is daar iets heel anders voor in de plaats gekomen: laten die buitenlandse machten ons met rust laten! Waarom pakteren ze wel met elkaar kijk naar Amerika en Rus land, en Amerika en China en waar om laten ze ons, Vietnamezen, hun conflict uitvechten? Ook veel destijds uit het noorden gevluchte katholieken denken daar nu net zo over'. Verdeeldheid Er is, ook zonder die buitenlandse machten ernstige verdeeldheid in het land. De ene familie rouwt om leden die door de Viet Cong zijn gedood, de andere rouwt om slachtoffers van Amerikaanse luchtacties. Tran Ngoc Bau 'Maar onze groepen die op allerlei plaatsen proberen sociale program ma's voor de lokale bevolking van de grond te krijgen, merken dat deze partijschappen verminderen naarmate de nood gj-oter wordt cn dat de wil om de verschrikkingen te overleven de mensén verenigt. Het is opmerke lijk dat de Viet Cong dit opbouwwerk ongemoeid laat. En ik heb hoop dat wanneer straks een werkelijk uit die overlevingsdrang van het volk gedra gen regering aan het werk gaat, als we. werkelijk óp onszelf zijn terugge worpen, een herstdl in snel tempo mogelijk zal zijn. Er zal veel hulp van buiten nodig blijven, maar wanneer de donors die niet kunnen geven zonder er politieke voorwaarden aan te verbinden, dan doen we het nog liever alleen', aldus Tran Ngoc Béu. Oproep De Stichting Oecumenische Hulp in Utrecht (gironr. 5261) waarvan hij deze week de gast was, heeft in de eerste drie maanden van dit jaar 32.000 gulden voor Asian Christian Service bijeengebracht. Ook de stich ting 'Mensen in nood' van Caritas Internationaal zamelt gelden in voor deze organisatie. Inmiddels heeft In- terchurch Aid een oproep gedaan om 65.000 dollar ten behoeve van Asian Christian Service, waarvan 15.000 be stemd is voor Laos en 50.000 voor Vietnam. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM 'Kom over de brug', actie voor zending en we- relddiakonaat, heeft een boot ge huurd, die van 2 oktober tot 15 december de binnenwateren op trekt. Het is de 'Dr. F. Q. den Hollander' van de NACO. De boot zal iedere dag weer een andere plaats aandoen, zodat scholen, vrouwenverenigingen, kerkeraden, pa rochieraden, actiegroepen kunnen worden geïnformeerd over deze grote actie ten behoeve van het werk van kerken overzee. 'Kom over de brug' mikt dit keer op een bedrag van ongeveer vijftig mil joen. Tervergelijking: in 1968 bracht deze actie zonder de rooms-katho- lieke kerk ruim 29 miljoen op. De actie zal na intensieve informatie via pers. radio en televisie haar hoogte punt vinden in de week van 10 tot 16 december. Tien kerken doen mee aan 'Kom over de brug': de rooms-katholieke kerk, de hei*vormde kerk, de gereformeerde kerken, de lutherse kerk, de doopsge zinde broederschap, de remonstrantse broederschap, de bond van vrije evan gelische gemeenten, de unie van bap tistengemeenten, de oud-katholieke ikerk en de evangelische broederge meente. Verder participeren in de actie het leger des heils, de Neder landse zendingsraad, de stichting oe cumenische hulp, het bijbelgenoot schap, de morgenlandzending, de vere niging tot verbreiding van het evan gelie Ln Egypte en de interkerkelijke adventsactie 'Solidaridad'. SHREWSBURY (KNP) —Wanneer in het Engelse r.-k. bisdom Shrewsbu ry een vrouw Voor de keus komt te staan: abortus of niet, dan zal het bisdom, wanneer zij besluit het kind geboren te laten worden, haar op alle mogelijke manieren helpen en des noods ook de. zorg voor het kind op zich nemen. Deze hulpverlening zal de vrouw niets kosten. Ook zullen geen vragen worden gesteld, terwijl het geen verschil maakt, of zij rooms- katholiek is of niét. Dit hebben bisschop Eric Graser en hulpbisschop John Brewer gegaran deerd in een verklaring, die zondag in alle kerken van het bisdom is voorge lezen. Zij stellen zich beidén vierkant op tegen de abortus provocatus en willen daarvan de konsekwenties dra gen. Er komen vijf centra voor hulp verlening in het bisdom. Prof. Jonker: Als ik in Latijns-Am eri- ka woonde, zou ik mij als christen verzetten tegen de maatschappijstruc turen daar en mijn mede-opsteller dr. W. Aalders zeker ook. Het Getuigenis keert zich tegen 'duidelijk aanwijs baar onrecht.' Maar ik geloof niet, dal je vanuit het evangelie precies kunt aangeven: zus of zo moet het gebeu ren. Want dan komt er veel meer aan te pas. De prediking moet duidelijk onrecht aan de kaak stellen. Maar hoe moet dat uitgevoerd worden? Van Ruler noemde zich kapitalist Vanuit de rede (niet vanuit het evangelie) vond hij het kapitalisme beter dan het socialistisch stelsel. Over zoiets mag je twisten. Het Getuigenis wilde bestrijden, dat één bepaalde visie aan ieder christen moet worden opgedron gen als het specifiek zuivere, radikale, evangelische geluid.' Dr. B. Wentsel (Beverwijk, gerefor meerd) vond dit te vrijblijvend. Hij kon zich voorstellen, dat sommigen hier wild van waren geworden. In Zuid-Afrika kan je zo'n stuk niet op tafel liggen. De bijbel spreekt veel konkreter en geeft wel degelijk direc tieven over gemeenschapsstructuren. Denk maar aan de comminiteit van Handelingen 2. Daar is de kerk voor beeld van de samenleving en worden kapitalisme en communisme allebei zonde. Directieven Prof. Jonker zei, het met dr. Wentsel geheel eens te zijn. De Bijbel geeft inderdaad dirêctieven, maar geen systemen, Hij geeft wel een aanklacht tegen lnrecht, maar niet vanuit een bepaalde marxistische visie. De kerk moet' wel de eis der gerechtigheid proclameren, maar de toepassing over laten aan de deskundigen. Prof. dr. D. Nauta vond het jammer, dat hiervn niet meer in het Getuigenis had ge staan. Dat zou kritiek ondervangen hebben. Maar prof. dn ir. H. van Riessen had daar bepaald bezwaren tegen. 'Het Getuigenis zegt ons, dat het zwaarte punt ligt bij God en Christus en niet bij wat mensen moeten doen. Het zegt, waar christenen alle eeuwen door op vertrouwd hebben. Dan toch weer te spreken over de activiteiten van de mens, zou de zaak maar ver ward hebben. Dat is hoofdstuk 2. Ik hen blij, dat het gebleven is bij hoofdstuk 1.' Alles goed en wel, vroeg Krijn de Jong, een van de weinige jongeren op deze conferentie, maar als je je geloof praktisch-politiek gaat toepassen, waar kom je dan terecht? Tóoh bij het Anglla-comité of bij Sjaloom, of niet? Waarom dan niet? En waar dan wel? En het gereformeerde synodelid me vrouw C. A. van der Sijs-Meulink (Enschede) verweet het Getuigenis een punt te zetten, waar een komma had moeten staan. Maar de christelijke gereformeerde prof. dr. W. van 't Spijker zei, dat zodra het over 'hoofdstuk 2' gaat, het niet op de weg van de kerk ligt om doctrinair ex catehedra te zeggen, wat je mot doen. De Reformatie ontdekte de mondigheid van de christen. Dat wordt met de mlnd wel belden, maar in de praktijk wil men toch graag een steuntje van de kerk in de rug. 'Laten we vertrouwen in de leidin van de Heilige Geest, die zal leren onderscheiden tussen goed en kwaad.' Prof. Jonker onderstreepte nogmaal de dterm 'directieven' van dr. Went sel en wilde dit stuk verder overlaten aan de mondigheid der christenen. Uniek Na het vertek vzn prof. Jonker werd gepraat over wat emen als COGG verder met het Getuigenis zou kun- nendoen. Moet er een 'hoofdstuk 2' bij komen? De meesten vonden het een uniek stuk, geboren in de situatie van de hervormde kerk, dat men zo moest laten staan. Wel benadrukte met name dr. R. H. Bremmer (vrijge maakt, Enschede) de roepiing in deze tijd. 'De stromingen, die het Getuige nis terecht heeft afgewezen, hebben ons toch met de neus gedrukt op maatschappijontwikkelikngen, die wij ten onrechte hebben genegeerd. Het is niet verkeerd, om terug te gaan naar de profeten. Ds. G. Jansen (Amsterdam, buiten verband) zag in het onbehagen over het ontbreken van een 'hoofdstuk 2' echter een onvoddoende beseffen van de zaak. 'Het Getuigenis heeft een linkse ideologie af willen wijzen. La ten wij nu oppassen, die linkse ideo logie niet te verchristelijken. Zij is KRETEK U weet niet wat kretek is? niet. D.w.z. ik weet dat er si zijn die zo heten. Een enk rookte ik er één in Indones zegt dat er een kruidnagel in vorige week werd ik eraan h omdat een oude Chinese kei mij vanuit Duitsland een meende te doen door mij twe met kretek-sigaretten toe te Het briefje erbij bevatte een ke groet en de wens dat ik genoegen zou oproken. Ik meteen één opgestoken, maar eerlijk gezegd, niet doorheen De geur was me te penetran rookt bovendien zo langzaam een sigaar. En nu liggen ze twee pakjes. Ook m'n zoon h nog eens geprobeerd, want altijd 'in' als het experimei treft, maar ook hij kwam nie dan een trekje of vijf. Korl zijn onze sigaretten niet. I denken aan de vorige week wi middag toen ik even in de winkel was. Ik liep er met ee doorheen. Hij maakte aanrnei de suiker die er lag en wijze de koffie, zei hij: die koffie niet te drinken. Hij bedoelde kwaad mee, want ik weet 1 hem het lot van de ontwikke den ter harte gaat, en dat nie maar hij kon 't ook niet he hij een andere smaak had. natuurlijk allemaal harde fei zo zijn er nog wel een heleboia op te noemen. Mensen verschjg hun smaken verschillen en oi terse smaak (verfijnd of nietp andere dan die van de oo Maar 't behoort allemaal tot kleine waarheden. Je kunt gf punt van maken. De wereli heffen de nood van de m IN niet op. Maar we moeten er win; en er achter staan, als wés hep^ maar omdat hier een poging wordt om ons te confronteren nood. We zullen onze smaak gauw kunnen wijzigen, maar nen wel, via de Unctad, me dat ze overal ter wereld zulke kunnen maken die goed verkv zijn en die de econohiie van wikkelingslanden op gang Want daar zijn wij wel, duidelijk, verantwoordelijk voJ Van een onzer verslaggevers WOUDSCHOTEN Het Getuigenis bedoelde in genen dele de roeping van de christen tot politiek en maatschappelijk engagement af te zwakken. Wel keert liet zich tegen de identificatie van be paalde linkse ideologieën met het evangelie. Dat zei gisteren prof. dr. H. Jonker, een van de opstel lers, tijdens een bijzonder geanimeerde conferentie, die het contactorgaan van de gereformeerde ;ezindte (COGG) aan het Getuigenis had gewijd. MÜNCHEN (EPD) Het nieuwste hoek van de Berlijnse theoloog Frie- drieh-Wilhelm Marquardt over Karl Barth ('Theologie und Sozialismus') is uitgekomen met een andere omslag, dan de bedoeling was. De oorspronkelijke omslagen toonden «.en foto van de jonge Barth (uit 1916) onmiddellijk naast de koppen «an Marx en Lenin. Zij zijn, evenals dp overeenkomstige folders voor het hoek, vernietigd door de uitgever op verzoek van de familie Barth. De nabestaanden vonden, dat het oor spronkelijk ontwerp 'een verband sug gereerde, dat zij niet goed konden keuren.' Op de omslag prijkt nu al leen een afbeelding van Barth. jk re NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Harskamp G. Veldjesgraaf te Wouterswo bedankte voor Opheusden. Bedankt: voor Katwijk a. Zee: stra te Kampen. Beroepbaar: G. A. Sohoonheinèu' straat 32 te Utrecht. GREF. KERKEN Aangenomen: naar Amstelveei veldert: R. J. Beukema te Gujr; Zuid. GREREF. GEMEENTEN Beroepen: te Rotterdam-Alexafeij der: J. van Haaren te Amersfi V£ W ontsproten uit de gedachte, dat wij mensen de wereld kunnen redden. Christus heeft de wereld gered. Onze eerste taak is, dat aan de wereld te zeggen, en dan door daadwerkelijk geloven doen wat je kunt in een wereld, die steeds verder van God af gaat.' Dr. M. J. Arntzen (Breukelen, buiten verband) sloot zich hierbij aan, wees op Da Costa's 'bezwaren tegen de geest der eeuw' en pleitte voor een wijze distantie van de we reldproblemen la Paulus. Maar dr. Bremmer wees erop, dat Da Costa in hetzelfde boekje de slavernij verde digt. Het evangelie hangt niet in de lucht, maar spreekt konkreet in de sociale situatie. De gereformeerde synodepraeses dr. A. Kruyswijk noem de het best, om de prediking centraal te stellen, 'maar hoever strekt onze verantwoordelijkheid, een podium te behouden voor dat evangelie in de samenleving?' Nieuw belijden De vergadering voelde weinig voor de suggestie van dr. Wentsel. om met het Getuigenis als aanzet als COGG te gaan werken naar een gezamenlijk bijbels evenwichtig nieuw belijden, waarbij de drie formulieren hun gel digheid zouden behouden. Ds. P. van Til (gereformeerd, Middelburg) vond, dat set. Getuigenis juist had getoond, dat het oude belijden nog ho,oogst actueel is. Ds. M. P. van Dijk (gere formeerd, Nunspeet) zei, dat de reac ties op zijn "boekje Nieuw Credo hem hadden geleerd, dat Wentsels idee zelfs binnen de gereformeerde keken alleen al niet te realiseen is. Prof. Van 't Spijker vond het uitgesloten, "zolang wij nog niet in staat zijn. waar te maken, wat de belijdenis over de kerk leert.' Tenslotte vroeg dr. Wentsel particuliere liefhebbers, om net hem toch een poging te wagen. Op een suggestie, om zich als COGG in te zetten voor kanselruil zal het moderzmen zich beraden, evenals op een voorstel om ook de confessionele verenigingen in hett COGG-erk te be trekken. Ht slot van de conferentie, die geleid werd door ds. J. H. Velema (Apeldoorn, christelijk gereformeerd) stond in het teken van de schuldbelij denis over de gebrokenheid van do gereformeerde gezindte. BRUSSEL (KNP) Verdeeld heid in het Vaticaan zelf is er de oorzaak van, dat het Braziliaanse episcopaat geen steun krijgt in zijn opstelling tegenover de rege ring. De houding van het Vati caan zit vol tegenstrijdigheden. Aldus de bekende Belgische theo loog en socioloog Joseph Comblin na zijn terugkeer uit Brazilië, waar hij na een verblijf van twaalf jaar is uitgewezen. Tn februari 1971 toonden de verkiezin gen voor het secretariaat van de Bra ziliaanse bisschoppenconferentie een düidelijke overwinning aan van een krachtige houding tegenover het staatsgezag. Het Vatikaan heeft op geen enkele manier laten blijken, dat deze ontwikkeling haar goedkeuring heeft, aldus pater Comblin Pater Comblin was een van de voor naamste ontwerpers van de vernieu- wingslijnen voor de kerk van Zuid- Amerika en voor sociale hervormin gen, zoals de inmiddels befaamde Zuidamerikaanse bisschoppenconferen tie van Medellin (Columbia) die heeft uitgegeven. Met Helder Camara assis teerde hij de Braziliaanse aartsbis schop Brandao Vilela bij de debatten tijdens die conferentie. Comblins uitwijzing is zeer snel ge gaan. Hij kwam na een vakantie in België op het vliegveld van Recife aan, waar hij hoogleraar is aan een theologisch instituut. Hij mocht het vliegtuig niet uit, maar moest door vliegen naar Rio de Janeiro. Daar werd hij tien uur lang verhoord. Al zijn papieren, correspondentie en no tities werden in beslag genomen. Ook werden zijn geluidsbanden afgeluis terd, maar daar bleek alleen myziek op te staan. Op het protest van het episcopaat werd niet gereageerd. Na. afloop van het onderzoek deelde de inspecteur van politie hem mee, dat zijn arrestatie en uitwijzing geba seerd waren op een brief, die Com blin geschreven had aan bisschop Fra- goso van Crateus, een van de bis schoppen met wie hij het meest sa menwerkte. Hij had daarin woorden gebruikt als 'kaders' en 'bewustwor ding'. Dit riekt naar revolutie, aldus de inspecteur. Êk AMSTERDAM Het result 19: de 'spijtgiftenactie', die door Antwoord werd gelanceerd alsA. op het besluit van de gerefo'e synode ten aanzien van het F raadprogramma ter bestrijdi het racisme, heeft de dertij gulden overschreden. De brengst van de actie is daardop men op 225.000 gulden. 'De laatste levensfase, sterven; euthanasie', door Paul Sporke Ambo te Biltlioven. 108 bl 7,50. De mogelijkheden tot behoud lenging van het menselijk lei len arts en samenleving Voor ethische problemen, van de ning van een noodzakelijke transfusie tot en met actieve sie van de betrokken patiënt boek van de ethicus dr. P. Sp een uitstekende inleiding op Memen rondom de medische In dit boek gaat hij ten beho hen die op wat voor wijze dai hun naaste omgeving met ste worden geconfronteerd in op wat iemand kan, mag en mo voor de medemens in diens proces. Zijn uitgangspunt is mens er recht op heeft te ste zijn tijd gekomen is d.w.z. mand zijn sterven op zinloze tegen zijn wil in mag verlenj uitzichtloos rekken is ethisch vaardbaar en juridisch waars strafbaar. Sporken erkent dat bepaalde gevallen ethisch vera kan zijn het stervensproces tief ingrijpen drastisch te v (afzetten van de hart-long m Ook in de gevallen, waarin vensproces op gang is, maar een immens groot lijden resterende bestaan de men dreigt te ontluisteren, lijkt he tische verkorting aanvaardba geeft zich daarbij rekenschap vraag van een patiënt om eu kan betekenen dat hij slech verzorgd, of alleen pijnvei vraagt. Als het ook maar mogelijk is wil Sporken een ve stervensbegeleiding. De vi verkorting kan in deze be aan dg orde komen, maar de begeleiding als zodanig is d op gericht. Actieve euthanasi wil en weten van de patiënt demente bejaarden, krank etc.) beschouwt hij als volko aanvaardbaar. En niet ten wijst hij daarbij op de prakt het derde rijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2