Drs. Wissink: kerken moeten eindelijk eens meedenken Wijze witte magistraten Meer dan 45.000 kinderen betrokken bij geref. clubwerk Trouw Kwartet Franciscaanse prijs voor Billy Graham Examenkandidaten naar huis: er zijn geen opgaven Lotto nadelig voor schatkist en toto n naarengeland via hoek van holland! harwich Beroepings- werk am DE KERK DE WERELD Tienertoer wordt 20 procent duurder pn Politie ontruimde woonwagenkamp Tiel Getuigenis-conferentie in het 'Kerkblaadje' Duitse bisschoppen stellen ultimatum BoekenetalagcL TROUW/KWARTET WOENSDAG 19 .APRIL 1972 KERKI1IWU\LA\I» T2/J H" Didactisch/godsdienstige vorming op school door Ton van der Hammen Het is de hoogste tijd, dat er met de bijbel op school iets gaat ge beuren. Er moet iets opengebroken worden, zegt drs. Rieuwert H. Wissink, die met zijn boekje 'De bijbel op school. Ja, maar hoe?' (zie ons blad van gisteren) hoopt, dat er inderdaad iets los zal wor den gemaakt. Aan een doordenking van hoe het Boek op school zou moeten functioneren heeft het tot nu toe helaas ten enenmale ont broken. De kerken hebben daarbij al evenzeer de boot gemist, zegt hij. Gelukkig wordt nu eindelijk die fun damentele zaak eens heel concreet aan de orde gesteld. Daaruit komt naar voren, dat het zelfbewustzijn van ker ken, schoolbesturen en -directies in dezen behoorlijk zoek is. Intussen moet een merkwaardig ver schijnsel worden geconstateerd: ter wijl de kerken leeglopen, is dat met de christelijke school bepaald niet het geval. Dat zou erop kunnen wijzen, dat twijfelende ouders hun kinderen uit een soort verlegenheid naar deze school blijven sturen. Als dat inder daad waar is, kun je verder filosofe ren: veel ouders komen er zelf niet meer uit en delegeren bewust of on bewust 'het onderwijzen in de voor zei de leer' aan de school, die dit dan maar waar moet maken. Dat legt wel een erg grote verant woordelijkheid op de christelijke school, die tot op heden evenmin doorzag hoe het in de praktijk alle maal zou moeten. Zo bezien gaat het over een veel verstrekkender pro bleem dan 'het christelijke' van de school: de totale vorming van jonge ren tot christenen is dan in het geding. En daarmee zitten we meteen weer in de sfeer van de verlegenheden (de bijbel is niet zo eenvoudig te verte ren, het is een weerbarstig boek) waaruit een doorbraak tot stand zal dienen te komen. Kennelijk moet de christelijke school daarbij het spit afbijten: veler ogen zijn althans hoop vol op dit instituut gericht! Culturele crisis De heer Wissink is het eens met prof. dr. H. Berkhof, die de verlegenheden hoofdzakelijk een gevolg acht van de culturele crisis waarin kerk en chris tendom zidh bevinden. Een citaat, ter verduidelijking. Berkhof zegt: 'De kerk als geheel wordt meegezogen met de machten van de Europees- Amerikaanse cultuur. We hebben ge kozen voor een technische en con sumptieve samenleving. Dat is een belissing die we ons nooit goed be wust hebben gemaakt. Intussen heeft die moderne cultuur ons allen veran derd. Zo lang we elkaar beschuldigen (pro's en contra's, polarisatie) hebben we die zaak nóg niet door. Het is alsof bomen elkaar er een verwijt van maken dat zij verdorren, terwijl de grond waarin zij wortelen wordt ge draineerd. De levenssappen trekken eruit weg. Maar zij kijken elkaar erop aan'. En verder (nog steeds Berkhof): 'We zullen geweldig verticaal moeten te- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Dagelijks bestuurt B. Bol, Oen Hoogi dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorpi W. A. Fïbbe, Rotter dam) J. Lanser, Utrecht) drs. J. W. de Pous. Oen Haag; J. Smol- lenbroek, Wossenaar. Overige leden van het algemeen bestuurt K. Abmo, Amsterdam) H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; rr.r. dr. J. Don- ner, Den Hoog) J. van Eibergen, Schoorsbergen; mr. K. van Houten, Wogeningen; ds. O. T. Hylkemo, Bilthoven; Joe. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten-, me vrouw J. G. Krooyeveld-Wouters, Heerhugowaord) prof. dr. G. N. lommens, Noorden; ds. F. H. Landsmon, Oen Hoog; H. de Mooij, Rijnsburg; prol. dr. G. C. von Niftrik, Amsterdom) H. Olte- vonger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, lunteren; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z-H), H. H. Wemmers. Den Hoog; drs. R. Zijlstra, Ooster- lond (Zld). Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank; Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Oem.giro X 500. rugkoppelen, om horizontaal gehoor zaam te kunnen zijn De zaak- zèlf staat op het spel. Polarisatie wordt hierbij ten onrechte ingevoerd, want in welke hoek van de kerk we ook zitten, we lijden onder dezelfde vanzelfsprekendheden van onze cul tuur. Daar moeten we vanaf om dan vanzelf weer in het offensief te ko men. Daarbij moeten we elkaar niet verketteren, maar moeten we dank baar zijn voor elkaar (zie het beeld van de gemeente in 1 Corinthe 12)'. Pluriformiteit Wat dat praktisch voor de school Inhoudt? Drs. Wissink: we moeten beginnen met het erkennen van een pluriformiteit van meningen (ik heb 'het' niet in m'n zak en u ook niet) om dan te proberen vanuit het her stelde vertrouwen elkaar de dingen eerlijk en zo geprononceerd mogelijk te zeggen. Dat hoeft helemaal geen hachelijke zaak te zijn, als we maar willen geloven dat God ons dan vla De redactie behoudt zich het reeht voor om ter opname in dexu rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ pubilkaile wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor- den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Gepasseerd Drs. R. H. Wissink met enkele van zijn leerlingen van de christelijke pedagogische academie in Zwolle. Hij is als docent voor het godsdienstonderwijs en a ls decaan deze opleiding verbonden. search van de godsdienstige en didac tische vorming moet tot op heden op particuliere basis maar zo'n beetje, dat wil zeggen fragmentarisch, gebeu ren. De kerken, en met name de reformatorische, moesten daarvooi eens wakker worden, mede in hun eigen belang. Want om met de aanhef te eindigen het is de hoog ste tijd, dat er wat gaat gebeuren. Trouw/Kwartet van 12 april jl. ver meldt dat ds. J. T. Wiersma, de voorzitter van de predikantenvereni ging, heeft gezegd 'dat het volstrekt niet de bedoeling was om bij de samenstelling van het forum de op stellers van het Getuigenis te passe ren. Dit agendapunt was al gepland, toen er nog de verwachting was dat de synode in haar februarizitting haar boodschap ter bemoediging aan de gemeente naar aanleiding van het Ge tuigenis zou vaststellen. Daarom was het de bedoeling het forum samen te stellen uit leden van de synodale commissie, die deze boodschap hadden voorbereid. Toen sommige commissie leden niet konden werd getracht en kele opstellers of geestverwanten van het Getuigenis te krijgen, maar tot ons verdriet stuitten wij in dit stadi um op een muur van verontschuldi- ginde onwelwillendheid'. De teken bij deze voorstelling van zaken het vol gende aan: 1. De opstellers van het Getuigenis zijn wel gepasseerd. Nooit hebben zij iets vernomen van het bestuur ten aanzien van de bespreking van het Getuigenis ter predikantenvergade ring. Pas toen ds. Binnenkamp, de enige pro-man in het forum, bedank te, benaderde de secretaris van de predikantenvereniging tien dagen voor de vergadering mij of ik zijn plaats als noodhulp zou willen Inne men. Dat betekent dat wanneer ds. Binnenkamp niet had bedankt het forumgesprek op de voorgestelde wij ze was doorgegaan en dat de opstel lers volkomen bij de samenstelling van het forum waren gepasseerd. 2. Tussen de synode, waar de bood schap van de synodale commissie niet werd aanvaard, en de aprilvergadering van de predikanten was volop tijd om alsnog contact met de opstellers op te nemen. Dit is niet gebeurd. 3. Wat betreft 'de muur van verontschuldi gende onwelwillendheid' merk ik op. dat ik in overleg met de opstellers een brief naar de secretaris heb ge zonden, waarin werd meegedeeld dat ondergetekende de uitnodiging om als noodhulp te fungeren moeilijk kan aanvaarden omdat: a. de opstellers buiten de opzet van de bespreking van het Getuigenis zijn gehouden; b de bespreking in een negatief kader is gesteld gezien de formulering van de titel van het agendapunt; c het forum eenzijdig was samengesteld (één pro man). Hilversum prof. dr. H. Jonker ROME (AFP) De Amerikaanse evangelist dr. Billy Graham heeft de 'internationale franciscaanse prijs' voor 1972 gekregen. Radio Vaticana maakte bekend, dat hem de prijs is toegekend om de 'oprechtheid en au thenticiteit, waarmee hij het evange lie van Jezus Christus uitdraagt'. het menselijk verantwoordelijkheids besef zal beschermen. Waar in eerste instantie behoefte aan bestaat ook op school is mystiek, retraite. Of, zoals ik het in een van de stellingen aan het eind van mijn boekje heb geformuleerd: 'Zo is er in een christelijke school ruimte voor meditatie en voor praktische stelling- name. Het meditatieve en het actieve leven zijn één'. De huidige school praktijk met gebeden volgens een vast patroon en karakter betekent gewoon ik aarzel niet om het te zeggen de dood in de pot. Daarvoor de rich ting van meditatie en mystiek kiezen. Dat zijn middelen die ertoe meewer ken, dat je je moet concentreren. Daar zijn vormen voor van kleuter tot en met de adolescentiefase. Er zal op school geordend aandacht aan ge geven moeten worden. Uit de medita tieve houding zal dus altijd een werk houding moeten resulteren: ik denk aan Wilde Ganzen, ami een zendings- project, aan het bezig zijn voor din gen in de buurt. Specifieke eisen Natuurlijk stelt dit, maar ook de integratie van de bijbelse functie in het hele leerplan (zoals dat in ons artikel van gisteren is geschetst) spe cifieke eisen aan de leerkracht. Wat dat betreft wil drs. Wissink ouder wets-streng zijn: schoolbestuur en -directie mogen van hem/haar alles verlangen. Ondermaatse krachten, qua geloofshouding, moeten geweerd wor den. De roeping is bij de leerkracht onverkort van toepassing. In werken en handelen op deze wijze moet het zelfbewustzijn weer gaan meespreken. Is dit alles niet erg ambitieus? Wat is de haalbaarheid ervan, mede in aan merking genomen alle andere crisis verschijnselen die 'in het huidige on derwijs te signaleren zijn? We zullen moeten beginnen bij de studenten op de pedagogische academies. Drs. Wis sink heeft op hen zijn hoop gevestigd. Van de huidige generaties heeft hij niet al te grote verwachtingen. In de kou De schrijver wil er tenslotte ook geen geheim van maken, dat de kerkelijke instituten het christelijk onderwijs met al deze vragen toch wel erg in de kou laten staan. Met name van her vormde en gereformeerde zijde bij de rk ligt het iets beter, die hun hoger catechetisch centrum in Nijme gen hebben wordt praktisch niets gedaan aan de godsdienstige opvoe ding van het kind, terwijl dat kind, naar steeds blijkt, er volledig 'in' voor is! Geweldige kansen blijven zo onbenut. Als men weet dat van ge middeld elke Christelijke pedagogische academie per jaar zo'n honderd nieu we leerkrachten aan ae scholen wor den afgeleverd, dan betekent dat na één jaar al een bereik van liefst 3000 leerlingen! Er zou in ons land een instituut voor de godsdienstige opvoeding van het (school)kind moeten komen. Samen werking met alle protestantse geledin gen en rooms-katholiekenDe hele re- Van een medewerker DRIEBERGEN/HILVERSUM Zestig jaar geleden kwamen een paar gereformeerde 'knapenleiders' bijeen om een landelijke bond te stichten; de bond voor gereformeerde jeugdorganisatie (GJO). In middels zijn de knapenverenigingen, vaak luisterend naar de naam 'Het mosterdzaadje', ter ziele, maar wel zijn momenteel ruim 45.000 kinderen in de leeftijd van acht tot zestien jaar bij het gereformeerd clubwerk betrokken: een aantal dat in de afgelopen zestig jaar nog nooit zo hoog is geweest. Van een correspondent BUSSUM De rector van het St. Vitus College te Bussum heeft dins dagmorgen alle 37 eindexamenkandi daten van de zesde klas HBS-B naar huis gestuurd. Toen bleek dat de examen-opgaven scheikunde niet in het van de staatsdrukkerij afkomstige, verzegelde pakket zaten. Er zaten al leen wat aanwijzingen voor dit exa men bij. De nerveus geworden leerlin gen mochten 's middags wel terugko men om zich te wagen aan het vol gende onderdeel van het examen: een opstel. DEN HAAG De invoering van een Nederlandse lotto, waartoe de kamer leden Geurtsen (WD) en Van Schaik (KVP) 'n initiatiefvoorstel hebben in gediend, zal nadelige gevolgen hebben voor de schatkist. Staatssecretaris Van der Stee (financiën) verwacht dat de lotto de staatsloterij voor een deel zal verdringen waardoor deze bron van staatsinkomsten zal kunnen teruglo pen met 30 40 miljoen gulden per jaar. De totale jaaromzet van de staatsloterij in 1972 wordt geraamd op 250 miljoen gulden, hetgeen de staat ongeveer 60 miljoen gulden oplevert. Naar de mening van minister Engels (erm) zal de invoering van de lotto zonder twijfel ook de opbrengst van de toto aanzienlijk doen dalen. Het aantal Nederlandse deelnemers aan de Duitse lotto wordt geschat op 150.000 per week, hetgeen overeen komt met een jaarlijkse besteding van ongeveer 30 miljoen gulden. Daarvan komt statistisch de helft aan prijzen weer terug. (ADVERTENTIE) N voor zaken en genoegen per auto of trein elke morgen/elke avond brochures/boekingen bij uw reisbureau en elk n.s. station een! 15, irtp. a v tsti Het landelijk centrum voor gerefor meerd jeugdwerk (ICGJ), waarin sinds september '71 de beide jeugd bonden rijn geïntegreerd, hield in Hilversum een landelijke bijeenkomst voor leden van ouderbesturen en lei ding van jeugdclubs. Deze dag, onder de titel 'Spoor '72' was als zodanig de opvolger van de traditionele GJO- bondsdag. ICGJ-voonzitter drs. D. Jol was dankbaar voor de groei van het clubwerk en terugblikkend, attendeer de hij er op dat o.a. de strijd tegen de 'vleeschkleuTige, kousen van het ge reformeerde erf verdwenen is. Wat in de afgelopen jaren niet veran derde, is de vraag naar de plaats van de bijbel op de club. en ook in Hilversum is tijdens 'Spoor '72' deze vraag aan de orde gekomen. De lu therse ds. W. Bley, bekend van de kinderdiensten die het IKOR uitzendt hield een toespraak over 'de argeloze bijbelverteller'. Hij waarschuwde tegen argeloosheid bij het vertellen uit de bijbel en illustreerde dat aan de hand van en kele voorbeelden. Hij benadrukte, dat bijbelvertellingen niet moeten ontaar den in romantische sprookjes of in griezelverhalen. Daar is de bijbel niet voor. Bijbelvertellingen zijn details uit het grote geheel, dat u in één adem moet meelezen, aldus ds. Bley. Het gaat om de Messiaanse belofte. Dat moet de essentie zijn. Hij adviseerde zijn gehoor (ca vijf honderd aanwezigen) een beroep te doen op de predikant. 'Dan maar wat minder bij de bejaarden en meer bij de jeugd en als dat niet kan, moet er .maar een dominee bij komen', aldus ds. Bley. Dat deze suggestie niet door iedereen in dank werd afgenomen bleek uit het nagesprek dat door een aantal aanwezigen met hem werd ge voerd. Ds. C. M. Boerma, vice-voorzitter van het LCGJ, wees in,zijn slotwoord ook op het LCGJ-materiaal voor de clublei ding. Het gaat er in ons jeugdwerk om het geloof, de hoop en de liefde door te geven die in ons is. Dat is de belangrijkste opdracht. Wij moeten ons niet laten drukken in de hoek die polariserende ouderen ons opdringen. Het gaat niet om een keuze tussen links en rechts. Het gaat ook niet om de vraag die sommige jongeren ohs stellen, nl. of de methodiek van Jesus People of Youth for Christ niet de onze moet worden. In jeugdwerk zijn dit schijngevechten, aldus ds. Boerma. Doorgaan in de heilzame traditie van Jezus Christus is de ware opdracht door H. Biersteker Oud-burgemeester J. J. G. Boot van Hilversum heeft de indruk gekregen dat de discussie over de apartheid in Zuid-Afrika dikwijls aan beide zijden eenzijdig gevoerd wordt, dat vaak de argumenten langs elkaar heengaan en zich niet richten op de sterkste en wezenlijke punten van de andere rijde. Daarom schreef hij het boekje 'Apartheid pro en contra', dat in oktober 1971 zijn eerste en in februari rijn tweede druk kreeg. De Zuidafrikaan- se ambassade die het boekje zo'n 'treffer' vond, dat zij het beleefd aanbevelend naar de priesters en dominees van Nederland toestuurde, schrijft erbij: 'Hy oördeel wel en ons stem niet altyd noodwendig met sy oordeel saam nie, maar hy veroordeel niet en weerhou hom van betweterig heid. Sy kritiek berus op sy eerlike oortuiginge en daar sit geen sweem van skynheiligheid, poli tieke dogma of sekondêre motiewe aan vas nie.' Dat laatste is juist. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat 'alleen suiwer politieke ekstremis en starsinnige' aan dit pleidooi kunnen voorbij gaan. Er zijn ook anderen die met reden aan dit pleidooi kunnen voorbijgaan. Zwarten bijvoor beeld. Dc heer Boot wil namelijk tussenbeide komen in een voor hem onbevredigende discussie tussen blanken. En dan wordt het onderwerp al gauw: wat doe je als blank volk met zo'n ontzet tende hoop zwarten om je heen? Het blijkt al op de eerste pagina: hij wordt gegrepen 'door de ernst van de problemen waarmee het volk van Zuid-Afrika, dat ons zo na aan het hart ligt te worstelen heeft'. De niet-blanke lezer weet dan onmiddellijk dat hij uitsluitend in de vierde naamval bij het verhaal betrokken is. Kritiek De kritiek die de schrijver tegen het eind van het boek vragenderwijs uit is vooral gericht tegen de zg. 'kleine apartheid' binnen de door de blanken beheerste maatschappij, daarentegen wil hij de 'grote' (ofterritoriale) apartheid, een blanke republiek, gegarneerd door zwarte thuislanden, gaarne een kans geven, ook al heeft hij zijn twijfels. Er moeten veel groter gebieden voor beschikbaar worden gesteld en er moeten veel radicaler offers voor worden gebracht En de regering spreekt wel van voortdurend en nauw overleg met de Bantoes, maar, vraagt de schrijver, 'waarover en met wie wordt het bedoelde overleg gepleegd?' Ernstige en principiële kritiek heeft hij op d» •geboden apartheid en verboden gemeenschap' waar blanken en zwarten in één staat samenleven: ontuchtwet, kerkelijke apartheid, ongelijke lonen, het strafrecht, het recht van de staat om mensen na een vrijsprekend vonnis toch in arrest te houden, de trekarbeid, de verwijdering van vrou wen en oude mannen uit de steden naar de thuislanden. Boot 'kan niet zien dat Zuid Afrika definitief het plan volhouden mag en kan, dat de niet-blanken in de Republiek hun burgerrechten elders moeten genieten. Dat heeft immers niets te betekenen'. Hij pleit dan ook voor een geleidelijke integratie, maar geen 'one man, one vote', liever verbindt hij het stemrecht aan 'een bepaald niveau van oplei ding of een bepaalde positie'. Volgens hem is dio kleine apartheid niet nodig als voorwaarde van de grote apartheid. Hij zegt, dat zijn opsomming niet volledig kan zijn (waarom niet?) maar deze maakt wel voldoende duidelijk 'dat men naar mijn mening in Zuid Afrika met een zwart-wit oordeel niet de rechte weg volgt maar dat een onbevoor oordeelde toetsing nodig is aan de boven allen staande norm van Hem, die de God van blanken en niet-blanken is'. Tragiek De tragiek van Boot is echter dat hij deze hogere norm allang uit handen heeft laten vallen in de voorgaande hoofdstukjes. In zijn kritiek op de 'Boodschap aan het volk van Zuid Afrika' door de Zuidafrikaanse raad van kerken schrijft hij onder meer: 'Theologen kunnen in hun vergaderingen zulke machtige woorden spreken, zonder dat er bloed uit vloeit, maar geen politicus die voor NED. HERV. KERK Beroepen: te Voorthuizen: H. Vel<aa^ zen te Lopik; te Harderwijk: A. Gi^' er te Delft; te Krimpen a.d. IJsser^1 - - - - - ®lge liti de te Sprang: W. Verboom te Bensc te Koudekerk a.d. Rijn: A. G, dl Linden te Zevenhuizen (Gr.); te heusden: G. Veldjesgraaf te Wou^ woude. GEREF. KERKEN Van een verslaggever UTRECHT De populaire tiener toerkaart wordt twintig procent duur der: de prijs gaat omhoog van 25 tot 30 gulden. Van de kaart, die in juni, juli en augustus verkrijgbaar is en die recht geeft op acht dagen onbeperkt trein reizen plus een reductie van 50 pro cent op de tarieven van het interloka le busvervoer, hebben vorig jaar ruim 164.000 tieners gebruik gemaakt. De NS verwacht dat het er dit jaar. ondanks de prijsverhoging, nog aan zienlijk meer zullen zijn. Beroepen: te Wartena en te Vir 1 mels: W. J. Eeltink. fcand. te Amf, dam. Aangenomen: naar Ermelo: A. Assielt te Dordrecht. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Dordrecfht-Zuid (g verz. Schippers): A. Rebel te Gn gen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Slikkerveer: J. C. "V strate te Meliskerke. Bedankt: voor Hoogvliet: Chr. Poel te Yerseke; voor Gouda: L. te Beekbergen. S.) TIEL De gemeentepolitie van Tiel versterkt met enkele mobiele eenhe den van de rijkspolitie heeft gister morgen het centraal woomvagencen- trum in Tiel ontruimd, dat in ver band met de ernstige vernielingen voorlopig dicht gaat. De afgelopen dagen zijn tientallen wagens uit eigen beweging vertrok ken. Vier gezinnen wachtten tot het ingrijpen. Een takelwagen sleepte de vier woonwagens het kamp uit. De gehele operatie verliep rustig. Zes wagens mogen in het woonwagencen trum blijven. De bewoners hebben toestemming, omdat zij bereid zijn aan de wederopbouw mee te werken. In een bijzonder nummer van 'Kerkblaadje', orgaan van de E van vrienden van dr. H. F. Kohlt r ge onder redactie van dr. W. Aal ns (wiens 'Ec-clesia' hierin wordt v' gezet) en ds. D. van Heijst, opgenomen de referaten van prof G. C. van Niftrik en dr. W. Aal over het 'Getuigenis', gehouden 11 een conferentie van de Vriendent te Utrecht. Daarnaast komt in Jr. bijzondere nummer een uitvoerig?®1: richt over de conferentie voor vai L. J. Geluk. Exemplaren van dit i rc mer zijn verkrijgbaar voor ƒ1, stuk, te storten op postreke 88.71.47 t.n.v. de Administratie het 'Kerkblaadje', Hossel Muierts 5^" 7 te Ommen. P' daden en gevolgen verantwoordelijk ls zal het met zijn verantwoordelijkheid in een boze wereld overeen kunnen brengen naar deze woorden te handelen.' Afgezien van het feit dat zulk spreken van theologen in Zuid-Afrika niet zonder risico is (hoeveel tientallen werden er de laatste maanden niet het land uit gezet?) is het bewogen getuige nis van deze raad van kerken nu juist gericht tegen de rechteloosheid die met dat woord 'kleine apartheid' wordt aangeduid en die hij zelf zo oppervlakkig en onvolledig weergeeft, dat de Zuidafrikaanse ambassade zich wel kan veroorlo ven zijn boekje te verspreiden. Hij praat hier helemaal als een magistraat: 'Of in een bepaalde situatie integratie van etnische groe pen in een verband wenselijk en verstandig is, dan wel afzonderlijke ontwikkeling, dat is een zaak van praktisch-politieke wijsheid. En of even tueel zulk een afzonderlijke ontwikkeling of zulk een integratie mogelijk is, dat is een kwestie van deskundige beoordeling van de gegeven situatie*. Hij bedoelt dat men daar niet de bijbel bij moet halen. En het is rijn kritiek op de boodschap van de raad van kerken, waarin verzoening gesteld wordt tegenover apartheid. Hij vindt dat een onzuivere tegenstelling: 'Verzoening staat tegeno ver vijandschap. Al is de verhouding tussen rassen en volken dikwijls van vijandschap door trokken, toch moet men onderscheiden tussen die vijandschap, die zondig is en de onderscheiden heid die een natuurlijk gegeven is'. De raad van kerken was er echter maar al te goed van doordrongen dat apartheid de dekmantel is van ten hemel schreiend onrecht, dat uiteraard vijand schap veroorzaakt. En tenslotte, wat blijft er van de ook door hem bepleite toetsing aan de 'boven allen staande norm' over als hij ineens Calvijn uit zijn verband rukt die ergens gezegd heeft, dat in landen waar de bevolking niet als geheel onder de heerschap pij van Christus leeft de overheid niet de radicale maatstaven van het evangelie mag aanleggen? Moet dit beginsel van tolerantie van vier eeuwen geleden nu dienen om discriminatie acceptabel te maken? Moet een eerlijke rechtsbedeling dan maar wachten tot de laatste Xhosa bekeerd is? En moeten tot zolang ook de miljoenen zwarte chris tenen maar een goed toevoorzicht hebben in de wijze witte magistraten, die alles wèl zullen maken? Dat kan Boot wiet menen. Maar in zijn betutteling van een lijdend en strijdend deel van de kerk in Zuid-Afrika heeft hij het evangelie per ongeluk onklaar gemaakt als toetssteen van de apartheidswetgeving. BONN (KNP) De Westduitse schoppen zijn van plan te breken de katholieke duitse studentenveijln ging en de vereniging van studeu pastores, indien zij niet aan de sohoppelijke eisen gevolg geven, bisschoppen willen, dat zij ophotfil met maatschappij-kritische en k ee kritische activiteiten. Gebeurt niet. dan zal hun wellicht het ontnomen worden zich kathaliekjtie noemen. De bisschoppen willen, dat de stu tenparochies en organisaties zich een overkoepelende organisatie n nigen, waarmee de bisschoppen 121 nen praten. Nu vieren alle studen parochies op eigen gelegenheid volgens hun eigen inzicht hun li gie en stellen zij vanuit maatscha] )f en kerk-kritisoh standpunt hun e actieprogramma's op, terwijl een de bisschoppelijke controle niet m lijk is. H. F. van Peer, Ed Leyten, J. Bakergem. -GORCUM, een oude maar heerlijk jong. Uitgave: J. Voorhoeve Den Haag. (Inte prijs: ƒ34,90 na vcrschiji j' 39,90) 11 lei eft i in I -or: V en Bijna 140 foto's op kunstdrukpal verwerkt in een kloek formaat, gen met een korte tekst aandacht een der karakteristiekste steden de Merwede. Van Peer, die voor^ beschrijving aansprakelijk is, h 1 kans gezien in nog geen zes paf de vertelling te doen. Een goede houding, want het is voor alles kijkboek, dat verleden, heden en komst van Gorinchem weergeeft samenstellers de foto's zijn Leyten en van Bakergem, de vol ving van W. C. Mol hebben' oude en het nieuwe in suggest beelden gevangen. De auteur komt een voorzichtige naamsverklar Men neemt aan, dat de combüiL van de familienaam Goring (c) heim of heem heeft geleid tot officiële naam Gorinchem. Het platenboek begint met een frontatie met de oude stad, binm vestingmuren. Een apart hoofdstt gewijd aan de rivier, in zomers winterse dagen. Dan volgt de ii trie, onderdeel van de 'nieuwe De uitgave, waardoor de Junioj mer Gorcum en omstreken het ii tief nam, eindigt met het ondei recreatie. Bij ieder hoofdstuk is korte vertaling in de Engelsi Duitse taal gegeven. In de serie 'Stad en Land Fotol van deze Haagse uitgever is dit et toon aan het in vele oprichten nerende Gorcum een sieraad- t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2