Bijbelse blikrichting omgekeerd aan de onze Ethiek zal wetenschap heel dicht op de hielen moeten zitten Vatikaanse delegatie naar luthers hoofdkwartier vandaag Wereldraad krijgt geld terug Godsdienst verplicht in Oeganda Trouw Kwartet Vatikaanse tuinen voor het publiek Beroepings- werk SVR mag tóch op bezoek gaan bij gedetineerde boer Duitse steun voor Chr. Instituut Groep van 24 tegenhanger Groep van 10 Boekenetalage TROUW/KWARTET VRIJDAG 7 APRIL 1972 KI-HK BIWEM,AM> Kfaouw Dr. Boon over: de joodse wortels van de christelijke eredienst door C. G. van Zweden Het is duidelijk dat onder men sen die geïnteresseerd zijn in de bijbel een bijna tot apathie stemmende verwarring heerst over de vraag hoe de bijbel over God spreekt. Talloze gods beelden en godsvoorstellingen worden kennelijk mede aan de bijbel ontleend, hetgeen de ver warring alleen maar groter lijkt te maken. Dr. R. Boon, hervormd predikant te Landsmeer, heeft een veelomvatten de studie gepubliceerd (een boek voor 'ploegers') waarin hij zich on der meer rekenschap geeft van de vraag hoe de bijbelschrijvers zelf over God spraken en waar ze de pretentie van hun betrouwbaarheid vandaan haalden. Maar, een studie over de historie van de liturgie (want dat is het boek van dr. Boon), lijkt niet direct hoge ogen te gooien in de belang stelling van het brede publiek. Ver schillende uitgevers zagen geen com mercieel 'heil' in het manuscript, en zo kwam dr. Boon met het resultaat van zijn (zeer noeste) arbeid terecht bij de 'prof. dr. G. van der Leeuw stichting'. Het boek is daar uitgege ven in de serie 'mededelingen' (afle vering 40), onder de titel "De joodse wortels van de christelijke eredienst'. Ik kan natuurlijk hoogstens een po ging wagen uit de enorme hoeveel heid aangedragen materiaal enkele elementen te lichten die de laatste tientallen jaren ln toenemende mate in discussie zijn. De vraag dus: hoe schreven en dachten de Israëlieten over God? Dr. Boon maakt daarvan Iets duidelijk. Ik kan er alleen (ris kant) parafraserend iets van zeggen, om het betoog later, met een paar citaten, handen en voeten te geven. Geen theorie Van belang is in de eerste plaats dat de bijbelschrijvers in zekere zin niets van God afweten, en daar ook in ronde woorden voor uitkomen. De bijbel kent geen theorie over het 'bestaan' van God, maar weet alleen iets over Gods relatie tot de men senwereld. Maar over die relatie zijn dan ook betrouwbare uitspraken te doen. Waarom betrouwbaar? Waar komt die betrouwbaarheid vandaan? Men kan zich dit het beste voorstel len door, laten we zeggen ik noem maar een wild voorbeeld het beroemde beeld van de Dokwer ker in Amsterdam te bekijken op een zonnige voorjaarsdag. Dat beeld werpt een scherpe schaduw. Een schaduw die bovendien voortdurend vervormt, naarmate de dag vordert. Wie nu alleen op de schaduw let, ziet een voortdurend in de tijd ver anderende vorm, ongrijpbaar, maar onmiskenbaar getuigend van het beeld. Er Is een onverbrekelijke sa menhang tussen de gestalte, en de schaduw die door de gestalte gewor pen wordt Voor de Israëliet was die samenhang heel duidelijk. Dr. Boon geeft daarvan een prachtig voor beeld als hij wijst op Numeri 14 vers 9. Daar gaat het over de ge schiedenis van het volk Israël, dat voor de grenzen van het land Ka- naan zijn vrees uitspreekt voor de vijand, nadat de verspieders zijn teruggekomen. Maar Jozua en Kaleb zeggen: Wreest het volk van het land niet hun schaduw is van hen geweken'. Voor de Israëliet gold: als er geen schaduw is, dan is er ook geen beeld, of gestalte (ln dit geval vij and). Wat nu geldt voor de samen hang tussen gestalte en schaduw, geldt ook voor lichtbron en lichtval. Afgeleid spreken Die onverbrekelijke samenhang tus sen gestalte en schaduw, of licht bron en lichtval, is van essentieel belang voor de manier waarop de bijbelschrijvers in 'beelden' over God en over de laatste dingen schrijven. Wij, rationalisten, hebben vaak het (overigens infantiele) idee dat een 'beeld' of een "verbeelding* pure fan tasie Is, en daarom op één lijn staat met een sprookje (waarbij we het woord 'sprookje' bovendien op een verachtelijke manier gebruiken, en associëren met onwaar, verzonnen, leugen, etc.). Ten onrechte uiter aard. De bijbelschrijvers weten niets van God. God is de Onzienlijke, de Ver borgene. Toch hebben ze uitspraken gedaan. Zij hebben namelijk de afschadu wing en de Lichtval van God en van de woorden van God in de geschie denis van de mensen beschreven, in de besliste wetenschap dat schaduw en lichtval betrouwbare informatie geven over Gestalte en Bron. Het is duidelijk dat de bijbelse blikrichting omgekeerd is aan de (voor mensen) zo voor de hand liggende blikrich ting. De bijbelschrijvers staan (niet in ongehoorzaamheid, maar uit zelf behoud en uit schroom) als het ware met hun rug naar God toe. Wat zij zien in het veld van de geschiedenis zijn steeds wisselende afschaduwingen en lichtglanzen, die getuigen van God en van zijn Woord. We hebben niet de beschik king over het beeld van God, maar slechts over de uiterst gecompliceerde mengeling van schaduw en licht, die getuigt van de voetstappen van God door de geschiedenis van de mensen. Twee dingen zijn essentieel. Ten eerste: de afschaduwing zegt iets betrouwbaars over de Persoon die de schaduw werpt. Geen duim- zuigerij dus, maar zinnige uitspra ken, ook al is het Beeld zelf voor ons verborgen, ongrijpbaar, onbe wijsbaar, ondefinieerbaar. Ten tweede: Het gaat in de bijbel niet om hoedanigheden van God zelf, maar om de relatie die God onderhoudt met de wereld van de mensen. Tweede gebod Het spreekt vanzelf dat dr. Boon de nodige aandacht besteedt aan het tweede gebod, waarin immers staat dat de mens zich geen gesneden beeld mag maken. Hoe zit dat in de bijbelse voorstel lingswereld in elkaar? Over de beel den waarop in het tweede gebod wordt gezinspeeld zegt dr. Boon: 'Dit zijn godsvoorstellingen waarmee de mensen trachten over God de beschikking te krijgen, (teneinde) Hem naar zijn wezen te kunnen definiëren en te objectiveren, of zijn bestaan als het hoogste wezen door bewijsvoering aannemelijk te ma ken. Maar God laat zich niet begrenzen door beelden van materi aal dat door de mensen zelf is gekozen', (pag. 73). Ik citeer verder: 'Gods wezen blijft voor het menselijk vernuft verbor gen. Elke door dit vernuft gevormde godsvoorstelling als poging om het wezen van God te benaderen of te vatten, zal er nimmer in slagen om God te doen kennen, maar komt neer op het formeren van een af godsbeeld. In dit laatste treedt aa de dag, dat deze beelden even zovele ontkenningen van het beeld Gods zijn. Immers, daarin zijn zij afgods beelden, dat in hen de Schepper met zijn schepsel wordt verward. Steeds gaat in deze beelden het goddelijke in het menselijke, in de geschapen heid ten onder, of omgekeerd wordt het menselijke door het god delijke verzwolgen, d.w.z. wordt het geschapene vergoddelijkt.' (pag. 73). Dat laatste, de vergoddelijking van het geschapene, noemt dr. Boon sa- cralisering. Wat hij daaronder ver staat doet hij uit de doeken in een voetnoot op pag. 61. Hij plaatst daar sacraliseren diametraal tegenover heiligen, als hij schrijft: 'Sacraldse- ring is de ontkenning en verbreking (door de mens) van de relatie tus sen Schepper en schepsel; door de ontheiliging bevestigt de mens naar Gods wil deze relatie. In de ontheili. ging wordt de wil van God door de mens volbracht en gehoorzaamd. Maar in de sacralisering volgt de mens tegen Gods wil in zijn eigen wil. In dit opzicht ligt de sacralise ring dan ook in het vlak van de magie. Want 'het voornaamste ken merk van magie is volgens de Schrift, dat de mens door een be paalde toepassing van machtsmidde len zijn medeschepselen zijn wil op legt, waarbij de menselijke wil in strijd is met de wil van God, en bij gevolg de toepassing van machtsmiddelen niet berust op een opdracht van God, maar tegen zijn bedoelingen indruist.' Geheimenis En wat de beelden van de bijbel schrijvers betreft nogmaals dr. Boon zelf: 'Het mensvormig getuigen omtrent God in de bijbel, dat nadrukkelijk niet een onthulling wil zijn van het ondoorgrondelijk en ontoegankelijk wezen van God, maar zich beperkt tot de openbaring van het God-zijn van God voor de mensen vormt Juist daardoor een onderstreping van het getuigenis van het absolute geheimenis van Gods wezen voor de mens.' (pag. 74). De beelden waartegen het tweede gebod waarschuwt, onderstrepen niet het geheim van God, maar po gen dat te bezweren door niet naar de geschiedenis te kijken, maar naar de Ontwerper van die geschiedenis zelf. Het wezen van de eigenmachtige beeldvorming van de mensen is dat het gevormde beeld oproept, eigen lijk tegenwoordig stelt, degene die. of hetgene wat erin wordt afgebeeld. Deze laatste woorden ontleen ik weer aan de tekst van het boek, zij het niet geheel letterlijk. Ik ben niet bij machte, ook niet competent, een omvattend beeld te geven van de studie van dr. Boon. Het boek is duidelijk op vak mensen gericht, ook al zal deze of gene zwoeger die niet van theologi- schen huize is, er gegeven een dosis doorzettingsvermogen veel uit kunnen opdiepen. Het boek is prachtig geïllustreerd en typogra fisch goed verzorgd, maar de tekst eist veel concentratie. De annotatie is zeer uitvoerig en bevat niet alleen royale literatuur verwijzing, maar ook beschouwingen die wij vroeger op school 'de kleine lettertjes' plachten te noemen, maar die zo heb ik ontdekt in dit boek niet verwaarloosd kunnen wor den. Dr. Rudolf Boon: 'De joodse wortels van de christelijke eredienst'; 230 pag.; 81 afbeeldingen. Te bestellen bij 'Prof. dr. G. van der Leeuwstich ting', Oudezljds Achterburgwal 100. Amsterdam. Prijs ƒ9, (Met ver zendkosten mee komt het boek op ongeveer ƒ10,De bij dit artikel afgebeelde 18e ecuwse houtsneden zijn overgenomen uit De joodse wortels van de eredienst.' Ze laten Iets zien van de voorbereidingen voor het joodse paasfeest, nL de bereiding van de matzoth en het verwijderen van resten gedesemd brood. 'WELVAART Onlangs hebben een aantal vrc protest aangetekend tegen bepa; spots van de radio- en televisie-re me. Zij achtten het optreden van 1 sexegenoten en de dialoog die zij i elkaar voeren beledigend voor vrouw in het algemeen. Men kan c wat ons betreft overdreven vindet maar dan niet omdat de vrouw in 1 algemeen er niet bijzonder stom nig afkomt bij dergelijke pogi om allerlei waren te slijten, omdat de mens, man en vrouw i kind in vrijwel al deze spots voorj steld worden als wezens wier hoogs verlangen volledig aan z'n trel gekomen is met zeepsoorten, die l kalkaanslag veroorzaken, afwasmidi len waarbij je handen zacht blijw boter waarbij je eeuwig jong blijft allerlei apparaten waar je vooral g( malheur mee moet krijgen want ben je nog niet jarig. Ik kan me begrijpen dat er vrouwi zijn die het wasbord weer van zokL„_ - halen. Ik kan me ook indenken dat e mensen zijn die al die reclame verhaaltjes gewoon lachtertjes vind» en eruit opmaken wat ze niet hebbej p moeten. Want het is eigenlijk tevee eer om je op te winden over dit soo reclame, ze is alleen maar belachelij P 'Kan ik het helpen?' zegt een jul,- frouw in één van de spots. Ze heei gelijk, maar wel ergerlijk is de gLEIDE daohte, dat je er niet alleen kijfcge ie va voor betaalt, maar bovendien wat ongen dan nodig hebt allemaal duurdem de moet betalen omdat er eerst tonne®iek) aan reclame tegenaan gegooid moete^evonc v/orden. Wij zijn met elkaar eigenli; ongeil een belachelijk soort. En ook eehet Ni beetje erbarmelijk. Hebben de musi van de Ster dat willen uitdrukke met dat plechtig slot van de 'tune'? Ia/^ moet het eens proberen: u kunt ey O 'kyriëleis' op zingen. Onze 'welvaart' ij GENÈVE (EPS) De Free Univer sity for Black Studies te Londen heeft de duizend pond (8350 gulden), die de universiteit verleden jaar kreeg van het program tot bestrijding van het racisme van de wereldraad van kerken, geretourneerd. De universiteit had gehoopt, dat de gift uit Genève aanleiding zou zijn voor de Britse berken om geld te geven voor een betere behuizing. Dat geld is niet gekomen. Het terugzenden van het geld is bedoeld als symbolische daad om de kerken uit te dagen. KAMPALA (EPS) Generaal Idii Amin, President van eganda, heeft de militairen in zijn land gelast, om tenminste drie maal in de week een godsdienstoefening bij te wonen. Ver zuim zal worden gestraft met ontslag uit de dienst Onlangs deed de presi dent die zelf moslim is, een beroep op de bevolking om de bouw van een nieuwe anglicaanse kathedraal in Kampala mogelijk te maken. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Hoog, dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dom, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter dam,- J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Hoog; J. Smol- lenbroek. Wassenaar. Overige leden van het algemeen bestuuri IC Abma, Amsrerdom; H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner. Den Hoog; J. van Eibergen, Schaorsbergen; mr. K. von Houten, Wageningen; ds. O. T. Hylkema, Bilthoven; Jac. Huijsen, Delft; mevrouw M. C. E. Klooster- mon-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Krooyeveld-Wouters, Heerhugowoard; prof. dr. G. N. lommens. Noorden; ds. F. H. londsmon, Den Hoog; H. de Moolj. Rijnsburgi prof. dr. G. C von Niftrik, Amsterdam; H. Olte- vonger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozmgo, lunteren; dr. A. Veermon, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers, Den Haag; drs. R. Zijlstro, Oos'er- lond (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. De rednette behoudt zich het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publikatle wordt met de naam van de Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de heer Joh. C. Franckcn. secretaris van de hoofdredactie van Trouw- Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Laatste appèl Paasmaandag beluisterde Ik het radio programma 'High in den hogen', waar in mijn de tegenovergestelde reakties van 2 predikanten troffen. Nee, ds. Boersma, getuigen is niet goedkoop en gaat niet gemakkelijk. Schieten wij als kerkmensen daarin t.o.v. de bui tenwereld niet onnoemelijk veel te kort? Mogelijk is dit, vóór Christus wederkomt, Gods laatste appèl om vastgelopen levens te dwingen in te gaan opdat Zijn huis vol worde. Wat emoties betreft, werden in de dagen van Jezus en de apostelen de boze geesten geruisloos uitgedreven? Dc strijd zal ook deze jonge mensen niet bespaard blijven en daarom zou ik de predikanten willen oproepen om in hun kanselgebed en de gelovigen om thuis God vurig te bidden die jonge bekeerlingen vast te houden, opdat ze onder alle aanvechtingen standvastig mogen blijven. Het zou wel eens kunnen zijn, dat God deze beweging wil gebruiken om de afvallige doop- en belijdende leden uit de steeds leger wordende kerken tot Hem terug te brengen. De elkaar bestrijdende theologen maken de kerk nu niet bepaald aantrekkelijk voor jonge enthousiaste bekeerlingen. Duizelingwekkende mogelijkheid tot manipidatie Van een onzer verslaggevers LUNTEREN 'Een terug op deze weg is niet mogelijk. Onze huidige mondigheid en macht kunnen we niet meer prijsgeven. Het zal daarom zaak zijn de gemeenschap voor te bereiden op de geweldige consequenties.' ROME (KNP) Bij wijze van proef zal het Vatikaan zijn beroemde tuinen voor liet publiek openstellen, de be zoekers zullen hiervoor 1000 lire moe ten betalen. Met de opbrengst van deze gelden zal het toeristenbureau, dat vorig jaar door Paulus is opge richt ten behoeve van pelgrims en toeristen, gefinancierd worden. De tuinen, met talrijke exotische bo men en gewassen, bronnen, standbeel den en grotten werden al enkele hon derden jaren geleden aangelegd en door verschillende pausen vernieuwd en verbeterd. De huidige paus begeeft zich maar zeer zelden voor een wandeling in de Vatikaanse tuinen. Van de vorige pau sen Pius XII en Johannes XXHI was het echter bekend dat zij bijna iedere dag een lange wandeling in de tuinen maakten. ierstf f>B-c 'geslaa f Vi z «derdo Struik 'oors iet iebal A: enl 'oor 2 B: J. vaI"»! aisch twee Kruis ti^li I en <5- Baarn A H- Toorman Dit zei gisteren prof. dr. L. Bosch, hoogleraar in de biochemi te Leiden op de jaarlijkse gereformeerde predi kantenconferentie waar hij vertelde over de mogelijkheden tot manipula tie met genetisch materiaal. Doordat de genetische codetaal sinds een tien jaren ontcijferd is, is de mens nu in staat op betrekkelijk eenvoudige wijze wijzigingen in de erfsubstantie aan te brengen en daardoor veranderingen op te roepen in levend organisme. Bij micro-organismen zoals bacteriën en gisten en bij virussen is dergelijk ingrijpen in de erfelijke eigenschap pen al gelukt Omdat de genetische code in alle delen van de natuur gelijk is, wordt dergelijk ingrijpen ook voor mogelijk gehouden bij hoge re organismen en misschien in een niet te verre toekomst ook bij de mens. Niet alleen de thans levende gemeenschap maar ook die welke nog geboren moet worden, zou dan voor werp worden van menselijk ingrijpen. Nieuwe maatstaven Hier doemt een duizelingwekkende verantwoordelijkheid op. Wij zullen op zoek moeten naar nieuwe maatsta ven waaraan de mens van morgen zal moeten voldoen. Prof. Bosch achtte tragisch vinden als men in het kerke lijk leven bij hete hangijzers aan andere dingen zou denken dan deze Hij vreesde dat men door onvoldoen de informatie in de nabije toekomst overrompeld zou kunnen worden door de demonische aspecten van deze zaak. Hij pleitte er verder voor dat men niet voor allee thische vraagstuk ken meteen naar de theologen loopt. Elke tak van wetenschap zou zijn eigen ethicus moeten hebben. Sextant Ik kan mij moeilijk voorstellen, dat doorsnee ouders van 'lagereschool'- kinderen hoera geroepen hebben toen ze hoorden en zagen wat 6e klas- leerlingen voorgeschoteld kregen op de les 'sexuele voorlichting' door een juffrouw van de NVSH (Sextant le Paasdag). Ik kan er volledig mee akkoord gaan. dat er en in het gezin en op school sexuele voorlichting wordt gegeven, maar dan niet zoals de NVSH het meent te. moeten doen. Dc hoop dat onderwijzers en onderwijze ressen er voor zullen waken dat het niet zo gebeurt als in bovengenoemde uitzending. De vragen die aan de kinderen gesteld worden, waren meer dan misselijk. Het sluimerende of het misschien nog niet eens aanwe zige gevoel van sexualiteit werd doel bewust wakker gemaakt. Wat denkt de NVSH daarmee te bereiken? Helpt men daar de kinderen mee? Ik meen van niet. M.i. worden ze alleen maar nieuwsgierig gemaakt en geprikkeld om te gaan 'experimenteren'. Het is goed. dat onze tijd veel taboes op dit gebied heeft doorbroken, maar het is wel zo, dat ondanks of moet ik zeggen dankzij de overvloedige voorlichting er nog nooit zoveel rotheid op sexu- eel gebied geweest is als vandaag de dag. Amersfoort M. G. Verspreij-Schoemaker» Amsterdam 1972 'Jeugdtoerisme': Eufoeimisme. Amsterdam H. de Boer Van een verslaggever ALKMAAR De voorzitter en secre taris van de Stichting Vrije Recreatie (SVR) hebben alsnog verlof gekregen zaterdagmiddag een bezoek te brengen aan de hongerstakende kampeerboer H. Slagter uit Burgerbrug. Deze zit sinds dinsdag een hechtenisstraf van tien dagen uit omdat hij tegen een verbod van de gemeente Zijpe in vakantiehuisjes en stacaravans op zijn terrein had laten staan. Aanvankelijk had de administratie van het huis van bewaring het SRV- bestuur toestemming voor bezoek ge weigerd. Toen voorzitter W. T. van den Berg woensdag na een demonstra tie naar binnen wilde, vond hij een gesloten deur. Pas na overleg met de procureur-generaal in Amsterdam, de Amsterdamse officier van justitie en de gevangenisdirecteur is dat verlof nu wél gegeven. De directeur liet de heer Van den Berg weten niet erg gelukkig geweest te zijn met de demonstraties van woensdag. Hij zou zelfs met een bo maanslag zijn bedreigd. De SVR-voorzitter heeft daarvoor be grip getoond en agrariërs en kampeer ders opgewekt zaterdagmorgen voor het huis van de burgemeester van Zijpe te gaan demonstreren in plaats van voor het huis van bewaring. Na afloop van deze demonstratie zal het bezoek aan de heer Slagter worden gebracht. Vignet van de gereformeerde predikantenvereniging. voorlichting van grote groepen van de bevolking een gebiedende taak, ge volgd door adekwate bezinning, multi disciplinair aangepakt In de discussie werd van groot belang geacht de ge meente hierover voor te lichten op de manier van de VU-avonden. Prof. dr. G. Th. Rothuizen zou het HAMBURG (LWI) De Duitse zen dingsraad heeft zich in een brief aan de Zuidafrikaanse premier Vorster so lidair verklaard met het christelijk instituut in Johannesburg. De zen dingsraad heeft tevens alle Duitse kerken en organisaties, die het chris telijk instituut moreel of financieel steunen, gevraagd, alle noodzakelijke stappen te doen, om hun zorg tot uitdrukking te brengen, dat de verde re arbeid van het instituut gevaar loopt. Een commissie uit het Zuidafri kaanse parlement stelt op het ogen blik een onderzoek in naar de werk zaamheden van het instituut CARACAS Vier en twintig ontwik kelingslanden zullen tezamen een groep vormen, die in het Internatio nale monetaire fonds een tegenhanger moei worden van de Groep van tien rijke landen. Dit initiatief is niet geheel in overeenstemming met de ideeën van de voorzitter van het IMF, de Fransman Pierre Paul Schweitzer, die de groep van tien vervangen wil zien door een groep van twintig in deze groep zouden 20 gouverneurs van centrale banken zitting moeten ne men, tien uit de rijke landen en tien uit de ontwikkelingslande. De groep van 24 ontwikkelingslanden omvat acht Aziatische, acht Afrikaan se en acht Latijns-Amerikaanse lan den. Zij zouden de andere, in totaal bijna 100 landen uit de derde wereld moeten vervangen. De instelling van de groep van 24 moet nog worden goedgekeurd door de ministers van financiën van deze landen, die in Caracas bijeen zijn. GENÈVE (KNP) In de loop van dit jaar zal een uitgebreide delegatie van de rooms-katholieke kerk onder aanvoering van kardinaal Willebrands naar Genève komen, om daar een be zoek te brengen aan het hoofdkwar tier van de federatie van lutherse kerken, aan de wereldraad van ker ken, aan de wereldbond van gerefor meerde (hervormde) kerken en aan verschillende andere organen, die in Genève hun zetel hebben. Met het aanstaande bezoek aan de lutherse kerken brengt de rooms-ka tholieke kerk een tegenbezoek wegens het eerste bezoek van de lutheranen aan .Rome in 1969. Het bezoek is tevens de Inleiding op nieuwe, diepgaande eenheidsbespre kingen tussen Rome en de lutherse kerken Daartoe zal in oktober een nieuwe gemengde commissie van ka tholieken en lutheranen bijeenkomen, om de stand van zaken te bespreken, een inventaris op te maken van de reeds bereikte resultaten en de weg uit te stippelen voor verder overleg. Tot die resultaten behoort onder meer overeenstemming tussen katho lieke kerk en lutheranen betreffende liet geheim van de kerk, de rechtvaar diging door het geloof en de noodzaak van samenwerking bij het brengen van het evangelie. Maar het pausdom is een van de zaken, waarover beslist geen overeenstemming heerst Arbeiderszelfbestuur in Joegoslavië: in theorie en praktijk' door mr. dr. J. F. A. Dörks en mr. J. D. M. Kruisinga. Uitg. Stichting Maatschappij en On derneming. 59 blz. Prijs ƒ9,Ver korte weergave 0,75. Onder auspiciën van de Stichting Maatschappij en Onderneming hebben de auteurs getracht zich aan de hand van literatuurstudie en van een stu diereis een beeld te vormen van het arbeiderszelfbestuur in Joegoslavië. In de inleiding zeggen zij dat zij slechts feiten willen geven, zodat iedereen zelf zijn oordeel kan vellen. Dat oor deel is dan negatief. Rangschikking en presentatie van de feiten laten geen andere conclusie toe. Enkele voorbeel den: het verantwoordelijkheidsvraag stuk zou niet goed geregeld zijn (om dat de directie praktisch wel macht heeft, maar formeel niet), de Joego- slaven hebben liever meer geld, dan meer democratie in de onderneming ('Arbeiders zijn tegenwoordig realisti scher'), en de Nederlandse directeur zou van de raad van commissarissen deskundiger en doeltreffender tegen spel krijgen dan van het 'machtsor gaan' der arbeiders. De auteurs be sluiten hun brochure met de uit spraak van prof. W. Albeda dat de wezenlijke vragen van een industriële samenleving in Joegoslavië of nog niet aan de orde, of nog niet beant woord zijn. Dat slaat inderdaad de spijker op zijn kop. Ruud Lohman Het huis van het Lichaam (Yoga-oefeningen voor het bewustzijn). Uitgeverij Ambo N.V. Bilthoven. Prijs 7,50, 128 blz. André van Lysebeth Yoga voor gevorderden. Uitgeverij N. Kluwer N.V. Deventer. Prijs ƒ25,335 blz. Twee boeken, die een serie yoga- oefeningen geven voor het bewustzijn, het eerste geïllustreerd met tekenin gen, het laatste met heldere, instruc tieve foto's. Ruud Lohman, de auteur van 'Voorbij het bewuste' (één van de betere yoga-boeken), heeft met dit boek een vervolg geschreven op 'Oos terse renaissance' van Han Fortmann. De oefeningen, die hij in 'Het huis van het Lichaam' (voor het eerst in Nederland) introduceert, vormen een afgerond geheel: ze beginnen bij de kruin en doorlopen systematisch heel het lichaam tot en met de tenen. De yoga wil de mens, door concentra tie en meditatie, boven zijn alledaagse bewustzijn uittillen en hem een vast verblijf .geven in die meer uitgebreide bewustzijnstoestand. De mogelijkheid is iedere mens gegeven, eenvoudigweg omdat het over stukken van onszelf, van het meest eigene van onszelf gaat, aldus Lohman (blz. 47), die met dit boek een belangrijke bijdrage levert aan dat verdiepen, verruimen van dat bewustzijn. André van Lysebeth wil met zijn NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Noordeloos (toez.) en Wekerom: kand. drs. A. de Reuver Waddinxveen; te Scherpenisse: R. Steur te Garderen. Benoemd tot bijstand i.h. pastoraat Mijdrecht: jhr. P. H. W. M. v.d Mt de Walcheren, te Utrecht, em leg< pred. Aangenomen: naar Kloosterhaar: Robijn v/h pred. te Australië, wonent te Oostermeer. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Mijdrecht: Wijngaarden te Tïel. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Hoogeveen: J. Zwaagwesteinde. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Apeldoorn: E. Venemi^°01 te Zwijndrecht. 38 inog were 110— I via de j derc renc boek 'Yoga voor gevorderden' iedeij8et een, die met de beginselen van Ha: tha-yoga bekend is, helpen zijn yogi j te perfectioneren. De oorspronkelijk! aan titel van het boek is dan ook 'Je toe, perfectionne mon yoga'. De auteui dat kan bogen op een twintigjarige erva- wer ring en kreeg zijn opleiding o.a. aan de Yoga Vedanta Forest Academy te (je 1 RishikeSh (Himalaya). ggJ Het is zeker niet de bedoeling van volt Van Lysebeth om het beoefenen van vlu yoga ingewikkelder te maken dan hei voor de meeste mensen misschien al is. In begrijpelijke taal en aan de hand van vele foto's maakt hij duidej lijk, dat het hem om een verfijnen1 van de yoga-oefeningen gaat, want zoals hij zegt, 'yoga vervolmaken is communiceren met je lichaam en dit lichaam doordringen van het bewust zijn'. Rest nog te vermelden, dat het boek 'Yoga voor gevorderden' heel goed zou kunnen dienen als aanvulling op het hierboven besproken boek (of an dersom) en een vervolg is op Van Lysebeth's 'Yoga doen en begrijpen'. K. de L De Koninklijke Marine in oude prenj ten, door F. C. van Oosten. Uitgave Europese Bibliotheek, Zaltbommel 19,90. De fraai uitgegeven serie 'In oude ansichten' telt reeds vele tientallen1; deeltjes. Aan bijna elke plaats in ons land zal een deeltje v/orden gewijd. Naast de boekjes over steden en dor pen verschenen er 'in oude ansichten' ook deeltjes over onderwerpen zoals de Nederandse paardentram, Neder landse stations, de Nederlandse poste rijen en Batavia. Aan de Koninklijke Marine is nu ook een deeltje gewijd, Het is samengesteld en van een inlei ding voorzien door F. C. van Oosten, luitenant ter zee van speciale diensten der le klasse, wetenschappelijk mede werker van het Bureau Maritieme Historie van de marinestaf. De 154 ansichten die hij ons toont zijn veelal aandoenlijk. Heldhaftig-! heid straalt er bij deze leuke prenten niet van af. Het is allemaal nog schilderachtig en romantisch, zoals het tweede plaatje dat ons een kloek huis toont met een wit hekje er voor, twee wonderlijk gevormde bomen enj een groepje mensen dat er duidelijk voor het genoegen van de fotograaf staat Het blijkt het huis van de beheerder van de quarantaine te Wie- ringen te zijn. In dit knusse huis met luiken werden bemanningsleden opge nomen die een besmettelijke ziekte hadden. Eén schip herkende ik nog:, het is Dc Buffel, een oud ramschip dat in de tijd toen ik bij de marine was ('59-'60) in Amsterdam lag en dienst deed als logementschip. J.H. _L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2