Getuigenis, Van Niftrik, Buskes
Drie gestrande
schepen snel vlot
J
Drie soorten stank
plaagden Europoort
Minister Boertien: Meer
aandacht voor de wereld
Tijdelijk meer
kabaal bij Schiphol
Koreaanse zendeling
naar Indonesië
Eerste Portugese
dominee NG-kerk
Man gestikt bij
bakken van frites
'Jezus Movement' trok door Amsterdam
Ets van Rembrandt
gemeentemuseum
Raad van kerken achter
brief industriepastores
Bosnegerhut
voor
Prins Maurits
Pokkenepidemie
houdt toeristen
uit Joegoslavië
Nieuwe hoofdaalmoezenier
gevangeniswezen benoemd
Wij ontvingen
Eerste r. k. kerk
op Groenland
R.K. kerk in Amerika
bij raad van kerken?
Duitse kerk achter
abortus-voorstellen
vandaag
Beroepings»
werk
Duitse kerk vraagt
verzoening met
'oostelijke buren'
Boekenetalage
TROUW./KWARTET DINSDAG 4 APRIL 1972
RIWEM.AM) KlltK
Van één onzer verslaggevers
VLISSINGEN Binnen anderhalf uur zijn zaterdag drie schepen op
de Westerschelde aan de grond gelopen. Alle drie zijn ze weer vlot-
getrokken. Ze hebben geen schade opgelopen en konden hun reis
voortzetten.
Om half zes liep het Noorse schip
Tirania, groot 9000 ton, tussen Ter-
neuzen en Hansweert aan de grond. In
dezelfde omgeving liep een half uur
later de 12.000 ton metende British
AMSTERDAM In verband met on
derhoudswerkzaamheden en het aan
brengen van nieuwe verlichting zullen
twee landings- en startbanen van de
luchthaven Schiphol buiten gebruik
zijn: van dinsdag 4 tot zaterdag 8 april
de baan over Buitenveldert/Amstel-
veen en van maandag 10 tot zaterdag
15 april de Kaagbaan.
In verband hiermee zullen de andere
banen in afwijking van het normale
patroon, intensiever worden benut
door het vliegverkeer, zo deelt het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol mede. In directe aan- en uitvlieg-
gebieden kan daardoor grotere ge
luidshinder worden ondervonden.
SEOEL (RPS) De presbyteriaanse
kerk van Korea heeft voor het eerst
een zendingsarbeider uitgezonden naar
Indonesië. Het is dr. Park Tsjang
Hwan, in zijn land bekend als bijbel
vertaler. Deze Koreaanse kerk geeft al
negentien zendingsarbeiders afgestaan
aan jonge kerken elders. Zij werken
van Ethiopië tot Brazilië.
PRETORIA (RPS) Voor het eerst
in haar geschiedenis heeft de neder-
duitse gereformeerde kerk van Zuid-
Afrika een Portugees sprekende predi
kant beroepen. Het is de Braziliaan ds
Maria Alves, docent aan een bijbelin
stituut in Santos.
Alves wordt predikant van de Portu
gees sprekende gemeente in Pretoria.
De laatste jaren neemt de emigratie
vanuit Protugal naar Zuid-Afrika
sterk toe. De Portugese gemeente van
de NG kerk is nog maar enkele jaren
geleden gesticht en vertoont een ster
ke groei. De mensen leden zijn ex-
rooms-katholiek.
Castrol op een plaat. Om zeven uur
strandde in het nauw van Bath het
Nederlandse schip Laërtes, groot 7500
ton. op een zandplaat.
Alle drie de schepen hadden een loods
aan boord, maar door de bijzonder
dichte mist en vooral omdat die mist
zeer plotseling inviel, moet men toch
op alle drie de schepen één of meer
boeien, die de vaarroute markeren, ge
mist hebben. De Westerschelde is een
als zeer moeilijk bekend staand vaar
water. waarin een groot aantal zand
platen voorkomt. De vaarroute slingert
zich daar tussen door.
Bij het hoogwater van zondagmorgen
vroeg slaagde een groot aantal sleep
boten uit Vlissingem Antwerpen en
Temeuzen erin de Britse tanker en
het Nederlandse schip vlot te trekken.
Voor de Brit bestond gevaar dat hij
doormidden zou breken bij laag water»
wanneer hij te hoog op de zandplaat
zou komen te liggen. Dat gevaar be
stond ook voor het Noorse schip Tira
nia. De Tirania. die niét vlot gesleept
kon worden, hield het echter. Toen het
's avonds weer hoög water werd, werd
weer met man en macht geprobeerd
de Noor vlot te krijgen, wat ditmaal
lukte. Daarbij werden veertien sleep
boten ingezet
Enkele honderden jongeren van de 'Jezus Movement* hebben zaterdagmiddag een mars gehouden
door de Amsterdamse binnenstad omdat zij. volgens een uitgereikt pamflet, geloven dat voor alle pro
blemen de oplossing 'in Jezus' is te vinden. Uit spreekkoren als 'one way Jezus' en 'Jezus is goed, kom
tot Jezus', konden de duizenden paastoeristen kennis nemen van de bedoelingen van de 'Jezus Move-
ment'.
Gas, kattepis, olie
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Nauwelijks bekomen van een penetrante gaslucht,
die vele bewoners in het Rijnmondgebied naar de telefoon deed
grijpen was het zaterdagavond bij de centrale meld- en regelkamer
van Rijnmond weer raak: het regende klachten (220) over de be
ruchte kattepislucht, die van 's avonds acht uur tot even na midder
nacht aanhield.
Klachten kwamen uit Vlaardingen,
Schiedam. Rotterdam en zelfs Pijnac-
ker. In beide gevallen moest de oor
zaak gezocht worden bij de chemische
fabriek Vondelingenplaat. Deze fabriek
vervaardigt onder meer 'odorant', die
aan aardgas wordt toegevoegd, omdat
dit gas op zichzelf reukloos is. Door
een lekkage kwam alleen de 'odorant'
vrij, maar menigeen dacht aan een
schadelijke gaswolk.
De kattepislucht gold een 'incidentele
golf', die een zeer onaangename ge-
UTRECHT -= De 26-jarige houtwerker
P. T. de Rooij is zondagochtend vroeg «"PGltnlPTI lilt Hfl/lfffi
bij het frites-bakken in de ouderlijke gCölUlClI Uil Igö
bij het frites-bakken in de ouderlijke
woning aan de Dorpsstraat in Vleuten
om het leven gekomen.
De heer De Rooij trachtte de in de
frites-pan geslagen vlam te doven met
een stapel linnengoed. Er ontstond een
enorme rookontwikkeling, waardoor de
man stikte en daarna verbrandde.
De schade aan de woning bleef be
perkt tot keuken en gang. De heer De
Rooij was alleen thuis.
Trouwt
Kwartet
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
N.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postmo, F. Diemer
Hoofdredactie:
J. de Berg (waarnemend
Hoofdkantoor N.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Amsterdam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69.73.60.768). Gem.giro
X 500.
Dogelijks bejtuur: 8. Bol, Den
Hoog; dr. E. Bleumink, Poterv
wolde; mr. G. C von Dom,
Nootdorp; W. A. Frbbe, Boiler-
dam; J. Lanter, Utrecht; dr». J.
W. de Pou», Den Haag,- J. Smal-
lenbroek, Wassenaar.
Overige leden van het algemeen
bestuur: K. Abmo, Amsterdam;
H. A. de Boer. IJmuiden; Th.
Brouwer. Ais enmr. dr. J. Don-
ner. Den Hoog; J. von Eibergen,
Schoenbergen; mr. K. von
Houlen, Woaenlngen- ds. O. T.
Hylkemo, Mthoven; Jac. Huijsen,
Delft; mevrouw M. C. E. Klooster-
mon-Fortgent, Vooncholen; me
vrouw J. G. Krooyeveld-Wouten,
Heerhugowoord; prof. dr. G. N.
lammens, Noorden; d». F. H.
londsmon. Den Hoog; H. de
Mooij, Rijntburg; prof. dr. G. C.
van Niftrik, Amsterdam; H. Otle-
vonger. Buitenpost; mr. dr. J.
Onngo, lunteren; dr. A. Veermon,
Ri|iwijk |Z-H); H. H. Wemmen,
Den Haag; dn. R. Zijlstro, Ooster-
land (Zld).
DEN HAAG Uit het Haagse ge
meentemuseum is zondagmiddag tus
sen een en drie uur een ets van Rem
brandt uit 1634 ontvreemd. Het kunst
werk, dat een waarde van ongeveer
5000 gulden vertegenwoordigt, heeft
een afmeting van 13x12 cm en stelt
twee speellieden met draailier en
doedelzak voor. Het hing in de gang
van de muziekblibliotheek en was
achter glas bevestigd. De onbekende
heeft kans gezien de ets daar achter
vandaan te halen en heeft het glas
laten hangen.
De diefstal werd even na drie uur
door een van dc bewakers ontdekt
waarna onmiddellijk de politie werd
gealarmeerd. Het onderzoek had gis
teravond nog geen resultaat opgele
verd.
waarwording geeft, maar op zichzelf
niet gevaarlijk is om in te ademen,
'hoewel het wel erg' was. Vrijwilligers
rukten uit om de telefooncentrale van
de centrale meld- en regelkamer te be
mannen. Normaal worden namelijk tij-
dent de weekeinden klachten bij parti
culiere adressen opgenomen. Was de
telefooncentrale van de aanvang af be
mand, dan zou het aantal Wachten
ongetwijfeld veel groter zijn geweest.
Zondagmorgen tenslotte kwamen er en
kele tientallen klachten over olie
stank. Deze klachten kwamen hoofd
zakelijk uit Rotterdam-centrum en
Schiedara-zuid. In geen van de geval
len behoefde de alarmfase van kracht
te worden.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Het moderamen van de
raad van kerken heeft zich achter de
open brief van bedrijfsaalmoezeniers
en industriepredikanten gesteld inza
ke de positie van de mens in het
bedrijfsleven. De brief signaleert vol
gens de raad wezenlijke knelpunten.
De raad van kerken hoopt, dat deze
brief zal leiden tot daadkrachtig over
leg tussen werkgeversorganisaties,
werknemersorganisaties, personeelsbe
leid, management en pastoraat om
zich diepgaand met het menselijk on
behagen en de machteloosheid in de
arbeidssituatie bezig te houden en
nieuwe wegen te vinden, die tot een
meer inspirerende ontwikkeling lei
den.
PARAMARIBO ANPPrins
Maurits, de oudste zoon van
prinses Margriet en mr. Van Vol
lenhoven krijgt op zijn verjaar
dag op 17 april van de konink
lijke Nederlandse re dersvereni
ging een Surinaamse bosneger
hut cadeau. Het is een kopie van
een hut van de stam der Auca-
ners.
Deze stam ontvluchtte destijds
de plantages om vanuit het bos
zijn vrijheid te bevechten. Dit
gelukte in 1861 toen met het
koloniale gouvernement een vre
desverdrag werd gesloten.
De hut is gebouwd van verschei
dene Surinaamse houtsoorten.
De gevel is bewerkt v\£t kleurige
bosnegermotieven. Het meubi
lair bestaat uit een hangmat,
twee bankjes en eeri 'prasara si-
sibie' (een soort bezem).
Het cadeau is aan boord van het
ms Neptunus van de KNSM on
derweg naar Nederland.
BELGRADO (Reuter, UPI, AP)
Ten gevolge van de pokkenepidemie
in Joegoslavië, die tot dusverre aan
22 mensen het leven heeft gekost, was
de toeristenstroom die met Pasen
naar de (overigens pokkenvrije) Adri-
atische kust trok, maar half zo om
vangrijk als anders.
Meer dan een kwart van de Joegosla
vische bevolking, die in totaal 22
miljoen mensen telt, is nu ingeënt
Er zijn ongeveer 130 gevallen van
pokken vastgesteld en honderden
mensen zijn in quarantaine geplaatst.
In' West-Duitsland heeft de politie
gisteren stad en land afgezocht naar
een werkloze man een een huisvrouw
die in contact hadden gestaan met
een lijder aaq pokken in Hannover.
Bijna zevenhonderd andere Westduit
sers die in contact (kunnen) zijn
geweest met dit slachtoffer, verbleven
tijdens de Paasdagen in bewaakte qua
rantaine-centra.
De historicus dr. G. Puchinger is voor het Maand
blad van de reunistenorganisatie der SSR (en ten
gerieve van het komend congres van deze organi
satie) met de Leidse hervormde academiepredi
kant J. A. Eekhof gaan praten over polarisatie. In
het gesprek kwam uiteraard het Getuigenis van
prof. Van Niftrik c.s. ter sprake. Hier volgt een
gedeelte uit het interview:
Hoe taxeer je de analyse van de opstellers van het
Getuigenis?
'Je vraagt je af: staan de voornaamste woordvoer
ders strikt genomen wel zover van elkaar?'
WeJke woordvoerders bedoel je nu?
'Neem bijvoorbeeld Van Niftrik en Buskes, als de
duidelijkste exponenten van de twee groepen die
tegenover elkaar kwamen te staan. Zij hebben
artikelen geschreven in Hervormd Nederland, die
nogal fel waren. Maar als Je probeert de zaak te
herleiden tot de kern, dan blijkt dat er tussen
deze twee mannen geen werkelijk verschil bestaat
inzake het geloof, evenmin wat betreft de conse
quenties die het christelijk geloof heeft voor
politieke en maatschappelijke verantwoordelijk
heid. Hun politieke stellmgname verschilt, maar
dat wisten we al lang, dót is geen nieuwe ontwik,
kei ing.
Wat blijft er dan over? Accentverschillen in hun
theologie, dat wel, maar die waren er vroeger
ook!
Toch kan Buskes schrijven: 'Al mijn pogingen
met prof. Van Niftrik te spreken zijn tot mijn
spijt mislukt. Een kerkelijk gesprek over dat alles
wat met het Getuigenis te maken heeft is naar
mijn overtuiging noodzakelijk. Tot zo'n gesprek
ben ik zonder reserve bereid, ook met mijn
vriend Van Niftrik, al is deze voorlopig, wat mijn
persoon betreft, daartoe niet bereid.'-
Waar staat dat?
'In Hervormd Nederland van 22 januari '72. Als
je zo iets leest, wrijf je je ogen uit
Het gaat om twee figuren die een staat van dienst
hebben in de kerk welke er wezen mag; ze zijn
bevriend met elkaar; ze wonen allebei in Amster
dam; maar tot een gesprek kon het in al deze
maanden niet komen!
Je vraagt je af: wat zijn hier dan voor geheinftin-
-nige krachten werkzaam? Zij zouden bij wijze van
spreken zo een fles wijn onder de arm kunnen
nemen en naar elkaar toe kunnen lopen; ze
wonen allebei in Zuid.
Buskes heeft een Open Brief mede ondertekend,
die vrij snel na het Getuigenis verscheen. Daarin
werd gevraagd om een gesprek met de opstellers
van het Getuigenis. Het IKOR reageerde meteen
en organiseerde een televisieuitzending waarin dit
zou plaats vinden, maar Van Niftrik trok zich
terug. Mij was ook gevraagd hieraan mee te doen,
aan de zijde van Buskes. Ik zag er tegen op. Toen
c
Uit de kerkbladen
het niet doorging, beschouwde ik dat als een
winst'
Waarom?
'De kans was groot dat het een debat was
geworden en géén gesprek. Misschien een debat
waar de vonken van afgesprongen waren, dat is
deze beide heren wel toe te vertrouwen, maar op
dat moment hadden we daaraan geen behoefte.
Van Niftrik trok zich terug, omdat het inmiddels
bekend was geworden dat de synode het Getuige
nis op de agenda van haar eerstvolgende vergade
ring zou nemen.
Ik vind dit nog steeds onjuist. De synode had
beter dit Getuigenis in de kerk besproken kunnen
laten worden. En dan vooral de strekking en de
bedoeling ervan. Men had dat desnoods vanuit de
synode kunnen organiseren. Waarschijblijk is dit
alles zo gegaan, omdat men onrust in de kerk
wilde voorkomen: maar er zijn vormen van onrust
die onvermijdelijk zijn en die je iemand niet
besparen kunt en ook niet besparen móét! Onge
rustheid over de kerk, over het falen om aan de
gemeente-opbouw en aan de vernieuwing gestalte
te geven, is legitiem. En waarschijnlijk is de
achtergrond van alles: het besef dat wij als
gemeente van Christus te kort schieten om ant-
Van een onzer verslaggevers
DRONTEN 'Er is vandaag in deze wereld veel moed nodig om
nog verwachting van de toekomst te hebben. Maar Jezus leeft. Daar
om behoeven wij geen angst te hebben voor morgen. Er is geen be
tere garantie.' Dit zei ds. J. Plantinga uit Rozenburg, voorzitter van
de christelijke gereformeerde jongerenbond gisteren op de jaar
lijkse bondsdag in De Meerpaal te Dronten, waar ruim tweeduizend
jongeren bijeen waren.
'S HERTOGENBOSCH Tot opvol
ger van mrg. A. Verheggen, die zijn
functie wegens het bereiken van de
pensioengerechtigde leeftijd heeft
neergelegd, is met ingang van 1 mei
tot hoofdaalmoezenier van het gevan
geniswezen, benoemd aalmoezeniet E.
J. Sraven.
Het nieuwe woord (ondertitel: Hoe
wij kunnen bidden) door J. Zink
(vert. uit het Duits van Henri van
der Burght). Uitg. Ambo, Bilthoven,
223 pag., prijs ƒ9,75. Dit boek bevat
gebeden, telkens ingeleid met door
beschouwing over het thema van de
betrokken gebeden; de auteur wil re
kening houden met de praktijk van
elke dag, en betrekt óók zoiets als de
krant in zijn overwegingen.
New Year Canaanites and Israelites,
deel I: Description; deel H: The Caa-
nite Sources, door prof. dr. J. C. de
Moor. Kamper Cahiers, uitg. Kok,
Kampen. prijs per deeltje 5,50. We
vinden hier de uitwerking van de
oratie van dr. De Moor, gehouden bij
de aanvaarding van het ambt van
hoogleraar aan de theologische hoge
school van de gereformeerde kerken
te Kampen (voor hebreeuws, Semiti
sche talen en cultuurgeschiedenis van
het oude nabije oosten).
Christus in onze plaats door prof. dr.
J. van Genderen en Goddelijk recht
en kerkelijke orde bij Martin Bucer.
door prof. dr. W. van 't Spijker.
Apeldooms studies nrs. 2 en 3. Uitg.
Kok, Kampen. Prijs resp. 4,50 en
ƒ4,95. Prof. Van Genderen's boekje
bevat de uitwerking van de rede. die
hij verleden jaar hield bij de recto
raatsoverdracht aan de theologische
hogeschool der christelijke gerefor
meerde kerken te Apeldoorn: prof.
Van 't Spijker biedt hier uitgewerkt
rijn inaugurele rede, 14 januari jl. te
Apeldoorn gehouden.
Van horen zeggen door ds. A. K. van
Kooy. Nieuwe methode voor de cate
chese op de openbare bisisscholen, ge
grond op de 'Oefeningen in het Leer
huis' van dr. J. v. d. Werf. Uitg.
Boekencentrum. Den Haag. Prijzen:
handleiding 15,werkboeken A, B
en C, per stuk ƒ5,50 (bij aantallen
goedkoper); ringband ƒ3,
woord te geven op de vragen, de uitdaging en de
onzekerheid van deze tijd. Misschien is dit ook
een verklaring voor de nervositeit en de irritatie
die zo kenmerkend zijn geweest van alle kanten
bij de bespreking van het Gedtuigenis.
Het heeft geen zin om elkaar verwijten te maken
vanuit eigen gevoelens van onlust. Ikzelf heb ook
die Open Brief ondertekend, met Buskes. Ik zou
het nu niét meer doen.al blijf ik de zijde
kiezen van Buskes.'
Waarom niet meer?
'Omdat ik niet meer geloof in het nut van zo'n
reactie. Bovendien stel je je polariserend op,
vóórdat je het weet, en zodra dat gebeurt is er
verder weinig van te verwachten. Overigens vroe
gen we om een gesprek, en dat is nooit gekomen.
Ik heb alle artikelen die ik hierover verzameld
heb nog weer eens een keer doorgelezen, en ik
ben van mening dat de frontlijnen verkeerd
gelegd zijn. Het géét immers niet om zulke
verschilpunten tussen bijvoorbeeld Van Niftrik en
Buskes. dat déérvoor slaglinies moeten worden
aangelegd.
Volgende week gaan de hervormde dominees op
hun jaarlijkse vergadering spreken over het Ge
tuigenis. Ds. M. Groenenberg vertelt in Hervormd
Utrecht dat hij even zuchtte toen hij' dit las: valt
er nog wat nieuws over te zeggen? Ds. Groenen
berg zuchtte nog meer toen hij vernam dat het
gesprek via een soort forum gaat lopen. 'Meestal
word je dan geen cent wijzer', vindt hij. Ds.
Groenenberg merkt ook op:
Wel vind ik het jammer, dat er in het forum
geen van de ondertekenaars van het Getuigenis
zit. Het zijn nu alleen mensen, die zich op de een
of andere wijze (de een meer, de ander minder)
kritisch opstellen. Waarom niet één man die het
stuk voor zijn rekening neemt zoals het daar ligt?
Je hoeft dan niet onmiddellijk prof. Van Niftrik
te nemen, die nog steeds woedend en woedend en
woedend is. Dat zou het gevaar meebrengen, dat
de hele discussie zich sterk op hem zou richten.
Het zou boeiend zijn, maar het forum ging dan de
lucht in. Ik zie er dus niet veel in dan een
nieuwe mogelijkheid nog eens af te reageren pro
of contra het Getuigenis. En wat schiet je daar
mee op.'
Het thema was 'Blauwdruk voor de
toekomst'. In een viertal mini-toespra
ken werd dit van verschillende kanten
belicht
Ds. Jac. J. Rebel uit Hilversum opende
met Toekomst en Kerk'. Hij vroeg
zich af, of de toekomst werkelijk een
probleem is voor vele mensen. Voor
velen heeft de kerk afgedaan. Toch
geloof ik in de kerk. Niet in de kerk,
waar geleuterd wordt over allerlei klei
ne dingen, maar in de kerk waar alles
in God is en waar de Heilige Geest
aanwezig is'.
Minister dr. C. Boertien (ontwikke
lingssamenwerking) sprak over Toe
komst en Wereld'. 'De wereld staat in
onze kringen niet erg hoo» genoteerd.
Genade heeft meer nadruk dan goede
werken. Maar we moeten proberen de
wereld in bijbelse zin een beetje lief
te hebben. God had de wereld zo ilief,
dat Hij Zijn zoon zond. Is het dan voor
ons niet noodzakelijk de wereld lief te
hebben? Die houding heeft politieke
consequenties. De politiek loopt het
gevaar een mooi verhaal te worden,
dat naast de werkelijkheid staat. In de
politiek moeten we deze weg gaan:
doorgaan met geloof, hoop en liefde'.
ECONOMIE
Toekomst en Leefmilieu' werd behan
deld door ds. H. van Mulligen uit
Franeker. Het leven is vrijwel onmo
gelijk voor mensen door mensen. Onze
'god' is de economie. Die heeft alles te
GODTHAAB (LWI) Met behulp van
het bisdom Keulen zal dit jaar de
eerste r.k. kerk op Groenland in ge
bruik worden genomen. De 40.000 be
woners van dit eiland zijn allen lu
thers op vijftig rooms-katholieken na,
die deor drie paters verzorgd worden.
Pater Finn Lynge, een geboren
Groenlander die tijdens zijn theologi
sche studie te Kopenhagen rooms-
katholiek werd, presenteert zijn kerk
als 'een reële alternatiefmogelijkheid'
voor Groenland. Vorig jaar organi
seerde hij de eerste bedevaart in de
geschiedenis van het eiland naar het
Heilige Land, waaraan 26 lutherse
eskimo's deelnamen.
NEW YORK (RNS) Na een studie
van drie jaar heeft een gemeenschap
pelijke commissie een rapport gepu
bliceerd, dat pleit voor het toetreden
van de rooms-katholieke kerk in de
Verenigde Staten tot de nationale
raad van kerken. De rooms-katlholieke
kerk heeft in de Verenigde Staten 48
miljoen leden. De 33 kerken, die
thans deel uitmaken van de nationale
raad, komen samen tot 42 miljoen.
BERLIJN (EPD) Het moderamen
van de evangelische kerk in Duitsland
heeft zich achter de regeringsvoorstel
len tot herziening van de abortuswe-
geving in de bondsrepubliek gesteld.
Wel zegt het moderamen, dat de ver
nieuwing van de wetgeving ingebed
dient te worden in een doelbewust
sociaal-politiek program om abortus
tegen te gaan door betere hulp aan
moeders, gezinnen en kinderen. De
kerk zal in haar verkondiging en
zielszorg mee moeten werken aan een
herwinnen van een verantwoordelijke
mentaliteit tegenover het leven.
Kritiek heeft het moderamen alleen
op de indicatie 'noodsituatie', die zo
rekbaar is, dat ze gemakkelijk kan
leiden tot uitholling van het grondbe
ginsel van de wet, de bescherming
van het ongeboren leven. Deze indica
tie, die op de vierde plaats gesteld is,
kan volgens het moderamen beter aan
het begin worden geplaatst, om de
andere drie (medische gronden, be
schadiging van de vrucht en verkrach
ting) voorbeelden te doen zijn van
noodsituaties.
Half april houdt de bondsdag op
nieuw een hoorzitting over dit onder
werp. Daarbij zullen ook de kerken
aan het woord komen. Gelijk bekend
heeft de r.k. kerk zich scherp verzet
tegen de regeringsvoorstellen.
vertellen. Helaas hebben de kerken
gezwegen, zij zongen teveel: 'Hier be
neden is het niet'. Christus echter is
ook gestorven voor de 'milieu-zonden'.
Tot slot sprak ir. A. K. van der Vecht
over Toekomst en Techniek'. De mens
is bijna goddelijk gemaakt. Maar: aan
ons kunnen zullen wel grenzen zijn.
Tot nu toe zijn die grenzen ons onbe
kend. Brandende vragen van vandaag
zijn die van de ethiek: mogen we wel
verder gaan en de technische mogelijk
heden steeds meer uitbuiten?'
Na deze toespraak kon persoonlijk
naar keuze met de sprekers van ge
dachten worden gewisseld. De ruimte
van De Meerpaal was daarvoor ge
schikt. Bovendien werd gebruik ge
maakt van het kerkelijk centrum van
Dronten, 'De Ark'. Ook was er ge
legenheid een zangprogramma of een
kamermuziekprogramma te beluiste
ren. Niet minder belangstelling was er
voor een Israëlische dansgroep,
's Middags werd tevens de aktie afge
sloten, die gehouden is voor de evan
gelisatie. Er was bijna 6.000,— bij
eengebracht.
drie dagen na de herrijzenis
.lijkt alles weer te zijn
als drie dagen daarvoor
opnieuw is er kruis en leed
een kettingbotsing
eenstrook van verwrongén metaal
en van bloed en dood
en opnieuw gaat alles
volgens harde wetten
van vraag en aanbod
van macht en geweld
van haatdragend zwijgen
is dan toch ons leven
onveranderbaar
niet te trekken
uit het eeuwig
scheef staand lood
van onze zelfzucht?
'o, laat deze zoen niet verlóren gaan
want elke zoen is gloén van goed'
Paul van Ostayen)
ik ga maar verder
met gebogen hoofd?
met opgeheven hoofd?
wie zal het zeggen?
wel: horend en Volgend
het enige dat mij gevraagd wordt
en waaraan hoop en moed
te ontlenen valt.
BERLIJN (EPD) Het moderamen
van de evangelische kerk in (West-
JDuitsland heeft een verklaring afge
legd ten aanzien van de brandendste
politieke kwestie sinds jaren, die de
Bondsrepubliek thans bezig houdt: de
ratificatie van de verdragen, die de
regering-Brandt gesloten heeft met
Moskou en Warschau.
Het is niet opdracht van de kerk,
aldus het moderamen, om in deze
zaak voor de regering of' voor de
oppositie stelling te nemen. Het mo
deramen is zich bewust, dat de be
trokken politici hun persoonlijk gewe
tensoordeel te volgen hebbeb. Wel
maant het moderamen hen tot 'nuch
ter zoeken van een redelijk vergelijk'
en roept het hen ook op, 'de weg te
bewandelen van de verzoening met
onze oostelijke buren, die de evangeli
sche kerk sinds lang bewust op is
gegaan'. Het laatste is een herinne
ring aan het oost-memorandum van
1965, waarin de evangelische kerk de
noodzaak van verzoening met de oos
telijke buurlanden accentueerde.
NED. HERVORMDE KERK
Bedankt: voor Weesp, dr. J. Broekhuis
te Onstwedde.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Katwijk aan Zee, D.
Hakkenberg te Dordrecht.
'Gods onkruid' door Wim Zaal. Onder
titel: Nederlandse sekten en messias-
sen. Uitg. Meulenhoff, Amsterdam,
149 pag., prijs ƒ12.50.
Wim Zaal presenteert in deze paper
back 'een verslag var. de voornaamste
Nederlandse sekten uit de laatste zes
generaties'. Hij begint met de enorme
opwinding, die de preken van ds.
Gerardus Kuypers in het achttifende
eeuwse Nijkerk teweeg brachten: ge
gil, gekerm, stuiptrekkingen enz. Tot
regelrechte sektevorming kwam het
niet, daar was Kuypers (die later
hoogleraar in Groningen werd) de
man ook niet naar. Dan krijgen we de
Zwijndrechtse Nieuwlichters: een
commune avant la lettre, met mystie
ke, maar toch ook, wat wij zouden
noemen, maatschappij-kritische trek
ken. Vervolgens de Mazereeuwers: vol
gelingen van de rechtzinnige Noord
hollander Jan Mazereeuw, die tenslotte
goeddeels bij de afgescheidenen on
derdak vinden. Curieus is de rooms-
katholieke groep der Stevenisten:
róómser dan de paus t.w. Pius VII,
die met Napoleon ging praten. Hierna
de groep van Scherff en Spiering:
trieste gevallen van godsdienstwaan
zin. In het één na laatste hoofdstuk
speelt Zwarte Jannetje de hoofdrol. Zij
had in Veenendaal een herenhuis met
een ijzeren brug, die zich van de woon
kamer naar de straat spande, opdat
Jannetje in het rijtpig kon stappen
zonder de aarde aan te rakenTen
slotte, uitvoerig, over Lou de paling
boer. Met elkaar meer dan genoeg om
een boeiend boek op te leveren en
dat is 'Gods onkruid' dan ook gewor
den. Toch zitten Zaal's literaire aspi
raties hem in zoverre dwars, dat hij de
zaken naar mijn smaak niet altijd
duidelijk op een rijtje zet (behalve
bij Lou, maar daar was het 't minst
nodig). Juist mensen met interesse
voor deze soort 'dwarsiiggers' zullen
een meer zakelijke verteltrant waar
deren. Met het zweverige nawoord
kan ik moeilijk uit de voeten.
AJK