Barth-brevier op Goede Vrijdag VVV I Reorganisatie (radio) werk van ds. G. Toornvliet Trouw Kwartet uw probleem ook het; onze Drs. Van Agt op de bres voor verdwijnende synagogen vandaag Beroepings- werk Britse theoloog Formosa uitgewezen BoekenetalageSi TROUW KW \RTET VRIJDAG 31 MAART 1972 KERK BI\XE\Ll>» door dr. A. Dekker De theologie zal waarschijnlijk eerst vastlópen in het spoor van Bultmann, maar ik ben er van overtuigd dat Barth achter dit hele front als een niet ingenomen vesting ligt die nog een keer zal open gaan. Dan zal de blik weer vrij worden voor het wezenlijke van de theologie.' Deze uitspraak genoteerd in een gesprek met de levenslange vriend van Barth, Eduard Thur- neysen, schiet me te binnen nu op mijn bureau de Nederlandse ver taling ligt van het Barth-brevier: een verzameling teksten uit Barths geschriften, geordend naar thema en verdeeld over alle dagen van het jaar.' Er is uitgeversmoed voor nodig om nu een dergelijke stap te doen. Is de gebogen figuur van Karl Barth dan niet verdwenen achter één van de bochten die de theologische weg ach ter ons laat zien? Kan men vandaag nog met een boek van Barth aanko men? Ten Have, Baarn, deed het en gaf het een goede vorm mee. Het is dik geworden. 608 bladzijden voor ƒ42,50. Men kan signaleren dat die zelfde uitgever een groot succes scoor de met het Bonhoeffer-brevier dat intussen al een derde druk kreeg. Ook al is het zo dat Bonhoeffer met een meer verfijnde radar de ontwikkelin gen, verwarringen en spanningen van de gemanipuleerde mondige mens schijnt te hebben voorgevoeld en doorleden, de rustig doorwerkende Barth blijft indringende vragen stel len. De theologie is na zijn dood niet vastgelopen en vandaag tot een kook pot van uitdagende ideeën -geworden. Is het ook mogelijk dat we, wanneer we samen de barsten van de over gangsfase gepasseerd zijn. toch weer zij het in nieuwe vorm de sensibele profeet Bonhoeffer en de bewogen systematicus Barth opnieuw zullen te rugvinden? Dubbele zeef Het Barth-brevier biedt waar voor zijn (vele) geld. De flap liegt (nu eens) niet wanneer beloofd wordt: 'een kaleidoscopisch beeld van Barths oeuvre èn van zijn expressiemogelijk heden'. Richard Grunow die het boek in 1966 samenstelde nam uit alle mogelijke publicaties van Barth-frag menten om, naar een thema, daarmee zijn jaarboek te vullen. Daarbij moest hij stukken uit Barths Kirchkliche Dogmatiek vaak besnoeien. Een korte vergelijking met het orgineel toont dan al gauw Grunows gave om Barth in diens eigen geest weer te geven of samen te vatten. Toch is menige adembenemend lange zin uit de K.D. in stukken gesneden. Grunow verant woordt dat in zijn voorwoord: 'Ik erken, dat ik bij het bewerken van passages uit de Dogmatik dikwijls het gevoel had van iemand die de bijna eindeloos lijkende golven van een oce aan moet doorsnijden, of inkorten om er overzichtelijke golven van te ma ken, die toch hun golvend of rollend, stormachtig of dreigend karakter niet mogen verliezen, zodat ze blijven dei nen en ademen binnen hun wijde horizon'. Zo'n zin alleen al laat zien dat Grunow ook stillistisch bij Barth in de leer is gegaan, maar het neemt niet weg dat de dramatiek van Barths stijl niet altijd overkomt. De tweede zeef waardoor Barth ons bereikt is die van de vertaling. Hier voor tekenen de heren Van der Heij den, Van Nie, en Van Haselen. Het is een goede vertaling: zo dicht mogelijk bij het origineel, zo vrij mogelijk naar de bedoeling. Ook hier blijft het jammer dat het nuchtere hollands zich niet altijd leent voor een weerga ve van de rhetorische kracht van een Barth-fragment. Theologische uitspra ken kunnen ook esthetisch boeien. Toch moet je van deze uitgave zonder Dp rrdaclic behoudt ilch het recht voor om ut opname in deze rubriek ontvangen mc- nlnoultingcn verkort weer tc geven. Bi) puhllkotk- wordt met de naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van de hooidredacile van Trouw- Kwartet, Postbus 85». Amsterdam. Gewetensbezwaren Gert Roovers is niet de enige, die moeite heeft met de wet gewetensbe zwaren. Ook ik heb moeten leren ermee te leven. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat de dienstplich- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dageli|ks bestuur: B. Bol, Den Hoog: dr. E. Bleumink, Potors- wolde; tnr. G. C. van Dom, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter dam; J. Lonser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Hoog; J. Smol- lenbroek. Wassenaar. Overige leden van het olgemeen bestuur: K. Abmo, Amsterdom; H. A. de Boer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner, Den Haag; J. von Eibergen, Schoorsbergen; mr. K. van Houten, Wogeningen; ds. O. T. Hyikema, Bülhoven; Joe. Huijsen, Delft; mevrouw M. C E. Klooster- mon-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Kroayeveld-Wouters. Heerhugowoord; prof. dr. G. N. Lommens, Noorden; ds. F. H. landsman, Den Hoog; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. von Niftrik, Amsterdam; H. Ofte- vonger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, lunferen; dr. A. Veerman, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers, Den Hoog; drs. R. Zijlstro, Ooster- tond (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Banks Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. tige die zijn bezwaren serieus geno men wil zien en uit de gevangenis wil blijven zich formeel op deze wet moet beroepen. Het op gewetensgronden aanvragen van civiele dienst betekent in de val lopen, die door de wet is gesteld. De wet gaat namelijk uit van het onjuiste, gevaarlijke principe, dat veiligheid alleen maar mogelijk is met behulp van een afschrikkingsstra tegie. Er wordt niet de geringste reke ning gehouden met universele wetten zoals: waar liefde woont gebiedt de Heer Zijn zegen', op grond waarvan slechts 'n liefdesstrategie van praktisch nut kan zijn. Het is mijn ervaring, dat wie dit dilemma: veiligheid door af schrikking geen veiligheid, niet accepteert, geen kans heeft op erken ning van zijn bezwaren als gewetens bezwaren. Voor mij is alleen maar belangrijk, dat een gezond contact op gang komt met die volkeren, voor welke wij als volk zo bang zijn, dat we menen tegenover hen een leger in stand te moeten houden. Daarom heb ik de regering aangebodem me op dat con tact voor te bereiden, door bv taal en mentaliteit van die volken te leren. Een ander soort dienst komt voor mij niet in aanmerking. Het tragische is. dat de regering wettelijk mijn aanbod niet kan aannemen. Als evenwel meer en meer dienstplichtigen in plaats van dienst te doen in conservatieve zin of dienst te weigeren evenzo hun persoonlijke, welomschreven diensten aan de regering aanbieden, dan zal uit eindelijk de dienstplichtwetgeving noodzakelijkerwijs in een meer chris telijke zin verbeterd moeten worden. Hamburg T. van 't Foort Lanser De heer Lanser adviseerde vorig jaar om ARP te stemmen. Nu valt hij het kabinet aan, dal mede door de ARP is gevormd, op het voor een voorzitter van een vakverbond centrale punt van het sociaal-financieel- en economische beleid. Dit had hij in april 1971 al kunnen voorspellen. Er is toen al gewaarschuwd voor de relatie ARP/WD enz. Begin februari zei de voorzitter van één van de belangrijk ste bij het CNV aangesloten bonden mij dat dit kabinet het uitstekend deed. En wat gaat de heer Lanser bij een volgende verkiezing doen? Weer adviseren om ARP te stemmen? Om dan weer bij VVD en DS'70 terecht te komen? En daarna weer kritisch vol gen en schoten voor de boeg wegge ven? Mijn advies aan de voorzitter van mijn vakverbond: nooit weer doen! Nieuwcndam W. de Smalen Jongerendag (slot) Naar aanleiding van de opmerkingen van de heer Schouten c.s. inzake m'n schrijven ten aanzien van prof. Ver- kuyl en De Gaay Fortman, als spre kers op de toogdag te Emmen het volgende: 'Graag' een etiket opplak ken moogt u niet en nooit veronder stellen. Met positief heb ik bedoeld op alle levensterreinen, zoals o.m. Kuyper, Vonkenberg en Jan Schouten ons dat voorhielden. Ik blijf het een principieel bezwaar vinden dat voor aanstaande mensen als Verkuyl en De Gaay Fortman een linkse partij steunen cn daarvoor propaganda ma ken. Dat geeft aan vele ecnvnudigen verwarring. Het breekt af. Voor hun optreden is de staffunetionair L. C. G. J. medeverantwoordelijk. Ze hadden beter gedaan met hun bezwaren te gaan naar de 'Gespreksgroep van A.R. Gezinden'; dan hadden ze in eigen kring positief kunnen werken Mijn vertrouwen in hen is geschokt. Ik heb helemaal geen behoefte naar Emmen te komen. Vergeet niet dat bovenge noemde heren niet alleen staan, helaas! Deze dingen moeten in breder ver band worden gezien. Geef onze jonge mensen in elk opzicht positieve spre kers, zonder één uitzondering te ma ken Bruinissc J. dc Waal meer zeggen dat het een waardige verzameling is, op hoog niveau, waar in met. grote liefde en zorgvuldigheid iets van Barths enorme werk is weer gegeven. Een prachtboek om te bezit ten en te gebruiken. Mozart Je blijft onwillekeurig bladeren in de teksten waarin je de gegroefde, maar destijds brullende 'leeuw van Bazel' herkent. Zo is er de kostelijke brief aan Mozart, de musicus die Barth bij zijn komst in de hemel 'met een beetje geluk als eerste wilde opzoe ken. Daaruit het bekende citaat: 'Ik weet niet absoluut zeker of de engelen, als ze bezig zijn God te loven, Bach spelen; maar ik ben er wel zeker van dat ze, als ze onder elkaar zijn, Mozart spelen en dat Onze Lieve Heer dan ook heel graag naar hen luistert'. Maar er zijn ook diepzinnige vertogen te vinden. Je leest over liefde en huwelijk, de betekenis van de kerk, het Onze vader, en vooral de fijnzin nige en ontroerende bladzijden geno men uit de anthropologic over onze 'tijd, die ten einde loopt', wanneer we er alleen nog maar 'geweest zullen zijn'. Het is een boeiend boek door de simpele weergave van een theologie die steeds opnieuw een hymnisch ka rakter draagt en die door alle ontwik kelingen heen een duidelijke lijn laat zien. Meditatief Barth hoorde bepaald niet tot die mensen die steeds van hun medestan ders gecharmeerd waren. Hij kon ze ruw afstoten en bleef tot zijn levens einde een meester in zelfspot. 'Met Karl Barth het jaar rond', als brevier, moet voor hem als teken van toege wijde vriendschap tegelijk vreemd ge weest zijn. Toch geloof ik dat deze uitgave een juiste weg is om Barth in herinnering te houden. Zijn theologie cirkelt immers rondom de verkondiging en het meditatieve karakter dat dit Barth-brevier heeft, biedt daarom een juiste weg om Barth in zijn theologie weer te ont moeten. Alles is gericht op het over brengen: de preek. Zo lijkt het me ook geen groot bezwaar dat Barths historische ontwikkeling in deze selec tie niet duidelijk wordt. Twee fragmenten Waar kun je een aanbeveling van een meditatief boek op deze Goede Vrij dag beter mee besluiten dan met een paar delen uit Barths preken over de stille dagen waarin we nu leven. Ze komen uit de gevangenis waar Barth als teken van zijn verbondenheid met de door de maatschappij afgeschreven- en steeds weer preekte en waarin zijn theologie duidelijk herkenbaar en te gelijk simpel, menselijk blijft. Eerst een fragment uit een later hef tig bekritiseerde preek over de twee moordenaars. Met zijn eigenzinnige exegese heeft Barth daarmee heel wat mensen op stang gejaagd. Men denke echter ook eens aan die gevangenen daar vóór hem, van wie er één na Barths dood schreef (Trouw 8.3.'69): 'Hij was onze broer. Een oudere broer wiens wijsheid in een lang leven vol strijd was gegroeid en die nu bezon ken tot ons sprak. Zijn immense ken nis werd nooit doel in zichzelf, maar stond altijd in directe betrekking tot de bijbel. En dat maakte dat je deze man ging vertrouwen. Ook bij ons die vol wantrouwen zaten tegen alle 'pre kers'. Daar stond hij dan, een oude gebrekkige man die een lange zware ziekte achter zich had. Zijn stem beef de; zijn woord had echter kracht en gewicht'. Goede Vrijdag Barth over 'en ook de misdadigers'; Moeten we ons meer verwonderen omdat we Hem, Jezur, in zo slecht gezelschap aantreffen of hen, die boosdoeners, in zo goed gezelschap? Nou, om het even. Het is allebei waar. Een ding is zekerdaar hangen ze alle drie, Jezus en de boosdoeners, een rechts en een links. Allen in dezelfde openlijke schande, in dezelf de urenlange kwelling, in hetzelfde onverbiddelijke langzame sterven. Vermoedelijk waren in dezelfde dagen ook deze twee ergens opgepikt, naar een gevangenis gebracht en door een of andere rechter veroordeeld. En nu hingen ze aan het kruis met Hem en Bevonden zich zo in een solidariteit, in een gemeenschap, in een verbon denheid met Hem die niet meer te niet gedaan kon worden. Die verbon denheid stond zo vast als de spijkers vast zaten waarmee ze ook hun kruis waren geklonken. Noch voor Hem, noch voor hen was een terugkeer mogelijk, maar alleen nog het smade lijke smartelijke heden, enrols toe komst alleen de nacht van de nade rende dood. Veronderstelt u niet al te zeer als ik U zeg: dit was de eerste christelijke gemeente. De twee boos doeners hadden tevoren vermoedelijk nauwelijks iets van Hem gehoord, laat staan dat het gelovige mensen waren. Maar ze konden Hem nu niet alleen laten, niet slapen. Ze moesten aan hun kruis urenlang met hem unaken. Ze konden ook niet vluchten uit zijn gevaarlijk gezelschap. En daarom kon den ze Hem ook niet goed uerlooche- nen. omdat ze toch al openlijk als zijn soortgenoten te pronk waren gesteld. Daarom waren ze zuiver zakelijk een betrouwbare christelijke gemeente. Er was veel nodig eer Petrus en de andere jongeren ook lot deze eerste betrouwbare gemeente hoorden En toen ze zover waren, konden ze alleen maar van achteren aan aansluiten: deze twee die op Golgotha met Jezus ge kruisigd waren, waren de eersten'. Wie herkent niet vanuit zijn nette, makkelijke stoel, in deze tot exegeti sche tegenspraak prikkelende woorden toch het pastoraat aan 'de verworpe nen der aarde' zoals Barth ze in Bazel vóór zich zag? Pasen Tenslotte een fragment uit een paas- Karlt Barth ppeek waarin bekende theologische klanken uitmonden in een pakkende verkondiging. 'Wat rest ons als we de paasbood- schap gehoord hebben? Ons rest al leen: te zien, aan te nemen, ter harte te nemen, waar te maken, dat het werkelijk zo is: Gods genadegave, het eeuwige leven in Jezus Christus onze Heer. Weet u op wie we zouden lijken als we dat niet wilden zien? In 1959 stond in de krant, dat men op de Filippijnen twee Japanse soldaten ge vonden had die nog niet gehoord hadden of geloven wilden dat de oorlog al veertien jaar afgelopen was. Die zaten nog altijd in het oerwoud en schoten op iedereen die er ie dicht bij kwam. Toch wel zonderlingen niet waar? Nu, juist zulke zonderlingen zijn wij, als we niet willen constate ren en aanvaarden en waar maken wat ons in de paasboodschap als zin van het paasverhaal gezegd wordt: dat het afgelopen is met zonde en dood, dat voortaan alleen Gods gena degave telt: eeuwig leven voor allen. Zullen we ons dit niet zonder meer laten zeggen: Dood maar leven? Daar om: Ontwaakt, gij die slaapt, en sta op uit de doden en Christus zal over U lichten'. Misschien dat velen in 1972 wat on wennig aankijken tegen de wijde en brede zinnen en hun inhoud. Toch! Hoe lang zal het ons nog opbreken dat in veel kerken Barth te snel is gepas seerd of nooit werd bestudeerd? Hij blijft een niet ingenomen vesting. Misschien omdat in zijn theologie scherpzinnigheid, schoonheid en origi naliteit sterk verbonden zijn met ge loof en een door alles heentrekkende pastorale bewogenheid en solidariteit. Die -unieke combinatie kom je niet iedere dag tegen. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling mei elkaar In verband slaan moeten In afzonderlijke brieven worden gesteld, fer brtel dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. Adres: redaclie Trouw-Kwartet, postbus 85», Amsterdam. Vraag: Kunt u mij een adres geven waar men ouderwetse bidets (dus niet op de waterleiding aangesloten) ver koopt? Antwoord: In Den Haag is ons een adres bekend. In ieder geval zal men zo'n instrument kunnen lenen als men lid is van een "kruisvereniging. Vraag: Hoe kan ik rode limonade uit een licht wollén vloerbedekking ha len? Antwoord: Het enige middel om jam, limonade en suiker uit de vloerbedek king te halen is lauwwarm water. Voor goed onderhoud van uw vloerbe dekking raden wij u het boekje Para- detapijtpocket aan. U kunt dit aanvra gen bij de Machinale weverijen Arie Veen NV te Hilversum. Verzoek van lezers: wie kent het ge dicht 'Arme Jozef, ligt gij daar in de kuil gesmeten?' Verzoek van lezers: Heeft iemand nog het gedicht 'Avondklokken', een oude- jaarsgedicht? uw probleem ook het onze Vraag: Ik heb een verwarmde kas van 3 bij 4 meter met in het midden een looppad en aan de kant tafels met potgrond; eronder ligt turfmolm voor het droog en warm zetten van de planten enz. De temperatuur bedraagt constant 22 graden. Is dat niet te hoog? De planten die in het voorjaar buiten worden gezet dienen toch te worden afgehard? Kan ik de kas al leen als 'trekkas' gebruiken? Antwoord: De temperatuur in uw kastje is inderdaad te hoog; 18 graden is voldoende. Het voert te ver hier alle mogelijkheden voor het gebruik van uw kas op te sommen. We atten deren u op het boekje 'Een kas in eigen tuin' van E. de Bruin, uitgave van Thieme te Zutphen. Het is een vademecum voor de amateurkweker. Vraag Hoe kan ik van een eiken wijnvat een regentonnetje maken? De bodem is ruw en korrelig. Antwoord: De ton moet door en door droog zijn. Dan maakt u de binnen kant met staalwol schoon. Is de bo dem slecht, zet er dan een nieuwe in. Breng op de bodem, die glad gemaakt moet worden, een dun laagje aan. Aan de onderkant mag geen pek of verf worden gebruikt. De buitenkant van de ton kunt u bewerken met een dunne laag kleurbeits. Plaats de toevoerpijp zo ver mogelijk in de Ion en tap eveneens dichtbij de bodem met een kraan het. water af. Zoals u weet is regenwater doorgaans verontreinigd en dus ongeschikt voor dc consumptie Wel kan het water worden gebruik voor de was en de afwas. Vraag: is er een boekje in dg handel over ademhalingsgymnastiek? Antwoord: Hierover bestaat, voorzover ons bekend, geen populair-wetenschap- pelijke lectuur. U kunt zich het best in verbinding stellen met het genoot schap van massage en heilgymnastiek. Van Hogendorplaan 8, Amersfoort, te lefoon 03490-11848. BLOEMENDAAL Onder voorzitter schap van ds. G. Toornvliet is een nieuwe stichting 'Radiogemeente- op gericht, 'teneinde een juridische grondsslag te vormen voor de activi teiten gericht op het voortbestaan en de ontplooiing van de Radiogemeente, die rondom het werk van ds. Toor- vliet en de zijnen is gegroeid'. Het werk wordt gedragen door cle volgende beginselverklaring: '1. Zij geloven in God. die de wereld lief heeft; 2. Zij geloven in Jezus Christus als God en Zaligmaker, het licht der wereld; 3. Zij geloven dat Jezus Chris tus vele 'schapen' heeft, die zich bui ten elk kerkelijk verband bevinden; ook dezen moeten worden opgevangen en pastoraal worden geleid; 4. Zij geloven dat Jezus Christus hoofd van één gemeente is, die haar leden heeft in alle kerken, groeperingen en daar buiten'. Het bestuur, dat naast ds. Toornvliet bestaat uit mej. J. Oosterveld te Al phen aan de Rijn. secretaresse, en Je heer B. Seijmonsbergen te Haarlem, penningmeester, wordt geadviseerd door een centrale pastorale raad. Het is verder de bedoeling, dat in elke plaats waar ds. Toornvliet regelmatig diensten belegt, een plaatselijke pasto rale commissie komt met een zieken- comité. Dat zijn Alphen aan de Rijn, Amsterdam, Bloemendaal, Den Haag, Haarlem, Den Helder, Leiden en Zeist. Alle leden van de pastorale commissies staan onder ambtsgeheim. De Radiogemeente huurt zaterdags middags om de veertien dagen zend tijd van de HIRO en elke zondagmor gen een uur van radio Victoria (Aru ba). Er loopt nog steeds een actie om tot 15.000 contribuanten te komen. Daarmee wil de Radiogemeente dan evenals de EO en (sinds kort) de vrijgemaakte GOV zendtijd aanvragen als aspirant radio-omroep. 'j? (Van een medewerker) Omstreeks 1850 waren in Neder land enige honderden synagogen. In een aantal gemeenten waren het grote gebouwen, in een be langrijk aantal, vooral in de pro vincie waren het bedehuizen van een soms uiterst bescheiden ka rakter. Soms ook waren het niet meer dan kamers. Er zijn niet zo eel hveel synagogen meer over in ons land. De grotere, zoals in Am sterdam, Den Haag, Groningen, Arnhem, Maastricht, Amersfoort, Leiden zijn gebleven. Maar in vele kleine gemeenten zijn mèt de joodse gemeenschap ook hun bedehuizen verdwenen. Nu, zo veel jaren later, wordt dat be treurd. De synagogen verteeen- woordigen nl. (ook) een stuk (cultuur)-historie van Nederland. Drs. J. F. van Agt van de rijksdienst van Monumentenzorg zet zich in" om de architectuur-geschiedenis van de synagogen te beschrijven. Met Lim- ourg is hij gereed gekomen. Elf syna gogen waren er in die provincie. Er zijn er nu nog maar drie, waarvan één buiten gebruik. Ook de geschiedenis van de synagogen van Friesland wordt te boek gesteld. In die provincie is alleen de synagoge van Leeuwarden nog in joodse han den. In een afgeschutte ruimte staan daar de meubels opgesteld uit de afgebroken synagoge van Gorredijk. De synagoge van Lemmer is een win kel geworden. De synagoge van Bols- ward een pakhuis. Zij was met haar klassicistische voorgevel een juweel tje, en die voorgevel is verdwenen. De synagoge van Sneek is afgebroken. Zij was geheel in oriëntaalse stijl ge bouwd. De synagoge van Harlingen is tijdens de oorlog uit- en na de oorlog afgebroken. De heer Van Agt zet zich niet alleen voor de beschrijving van de synago gen in. hij poogt ook de gebouwen te behouden. Met de mooie 19de-eeuwse synagoge van Maastricht is hem dat gelukt. Succes heeft hij ook geboekt met de (voormalige) 19de-ceuvvse synagoge "an Nijmegen. Volgens drs. Van Agf is voor het behoud van nog bestaande, niet meer in gebruik zijn de synagogen soms nog het beste als het gebouw door een kerkgenootschap wordt aangekocht. Met veel synagogen in het land is dat al gebeurd. De synagoges van Harderwijk. Culemborg, Assen. Winschoten. Hoogeveen, Ap- pingedam, om maar enige te noemen, zijn reeds kerkgebouwen geworden. 'Ik begrijp', zegt de heer Van Agt, 'dat het voor velen een pijnlijke erva ring is als een synagoge nu als kerk wordt gebruikt. Dat is het voor mij ook.' Niet alleen uit cultuur-historisch be- EN HET VOLK STOND ER BIJ De woorden die hierboven staan vot men een deel van een mededeling bi Lukas van het kruisgebeuren. Eéj van de mëeste navrante, mogen wi, wel zeggen. 'En het volk stond er b( en zag het aan' (23, 35). Even verda vertelt Lukas dat de scharen 'die vod dit schouwspel samengekomen wares terug keerden, toen zij aanschouw hadden, wat er geschied was, en slot gen zich op de borst' (23,48). D| eerste mededeling is aanmerkelij koeler dan de tweede. In de eers lezen we alléén maar dat ze erbj stonden te kijken. Een koude const} tering. Zo koud waren ze misschit» ook wel. Er was nu eenmaal wat zien, 'daar werd een mens gek ruis Maar dan later blijkt dat het di mensen iets gedaan heeft. Voor li woord schouwspel staat het griek woord 'theooria' (latijn: spectaculum De theorie is geen theorie gebleka Het objektieve 'aanschouwen' van h f spektakel heeft plaats gemaakt vo gebaren van felle emoties. We zuil c het 'op de borst (en volgens e f ander handschrift; ook op het aanj I zicht) slaan' moeten opvatten als e I teken van heftige emotie van sp van verwarring misschien. Wij ku} nen daar verder niet achter komen alleen maar veronderstellen dat hi misschien mensen bij geweest zijn d later op de Pinksterdag bij de dri duizend hebben gehoord. Wel is di delijk dat dit 'gekruisigde Woord' v doet. Zo is het ook bedoeld. Bij h kruis kan een mens niet met e theorie of een spektakel blijven z ten. Beide zijn kwalijke mogelijk^ den: Het alleen wedden op de recht leer van het kruis, of het slecn ontroerd vernemen van deze dota door moord. Het betekent een vraj aan allen die er bij stonden. Toen nu, dat maakt weinig verschil. Zi en horen behoren bijeen. Een vraj of ons bestaan erdoor geraakt word En dan niet even, als een steen een stille, bijna onverstoorbare vijvé maar voorgoed. Zijn wij onverstoorba gelovig of ongelovig of zal blijken d dit gebeuren van Jezus Christus oj bestaan getroffen heeft in het ha zodat zich een nieuw, verzoend verzoenend bestaan voor ons opj doet, ons bijgebracht wordt'. Erj staan is onvoldoende. Zelfs je op I j borst slaan. lang dienen dc synagogegebouwen die nog in Nederland zijn bewaard te blijven. Het moet volgens drs. Van Agt ook geschieden uit piëteitsoverwe- gingen. Te veel synagogen zijn in de naoorlogse jaren reeds afgebroken. 'Wij zijn een opruimerig land geweest en dat is een spijtige ontwikkeling. Als men minder snel aan het afbre ken was begonnen, dan zouden voor vele synagogegebouwen passende be stemmingen zijn gevonden', aldus de heer Van Agt. In sommige joodse gemeenten, speciaal in Winterswijk, wordt met de gedach te gespeeld de inventaris van de syna,- goge (die op de monumentenlijst ge plaatst is) naar Israël over te brengen. Het heeft niet de instemming van drs. Van Agt, die de beweegredenen goed kan begrijpen, maar van oordeel is, dat de tastbare joodse herinneringen in Nederland al zo gering worden dat je ze niet ook nog mag exporte ren. Daarbij komt nog dat de synago ge in Israël een van de vele zou zijn. Van een onzer verslaggevers- TAINAN (RPS) Dr. D H. Beeby, de 52-jarige Britse rector van de presbyteriaanse theologische hoge school te Tainan, is persona non grata verklaard en Formosa uitgewezen. Aangenomen wordt, dat deze maatre gel het gevolg is van de politieke verklaring, die de presbyteriaanse kerk heeft gedaan. (ADVERTENTIE) CONCORDANTIE op het Oude en Nieuwe Testament Ongeveer vierduizend alfabetisch op genomen trefwoorden verwijzen naar vele duizenden bijbelteksten in de nieuwe vertaling. Bovendien bevat deze fraai uitgevoerde uitgave twee afzonderlijke registers met de vind plaatsen van bijbelse namen en getal len. Deze praktische en overzichtelijke concordantie op het oude én nieuwe testament met zijn efficiënte typogra fische opzet zal de gebruiker keer op keer behulpzaam zijn en de gewenste informatie verschaffen. Uitvoering en prijs: Omvang: 406 pagina's op formaat 18,2 x 23,7 cm Band: donkerblauw linnen inet goud stempeling Prijs: 21,50 Verkrijgbaar in de boekhandel Een uitgave van Bosch Keuning N.V. - Baarn NED. HERV. KERK i Beroepen: te Aalst, te Bruchem-Kt, wijk-Delwijnen, te Poederooijen e te Tholen: kand. A. de Reuver: Waddinxveen; te Harskamp: G. Vë jesgraaf te Wouterswoude; te Ka driel en te Wa a rd e nburg-N e e r ri j n» f D. D. Lucas, kand. te Utrecht. Beroepbaar: kand. mejuffrouw Ch. t 17 Have, Koningin Sophialaan 6a u Amersfoort. j Preekbevoegdheid kand. M. Bruniri man, Ringweg Ran denhoek 37c Amersfoort. n Rectificatie: het bericht dat L. Hoe maker, zendingspred. te Djakarta, beroep naar Eibergen heeft aangt men, is onjuist. REM. BROEDERSCHAP Beroepen: te Sommelsdijk: mevr. Elders-Mayer te Nieuwkoop, die beroep heeft aangenomen. NED. HERV. KERK Afscheid: van Oudorp-Heerhugowj en Veenhuizen: J. ter Haar, ber. Franeker, op 3 april: van Harskai J. Vroegindeweij, ber. te KatwijJ Zee. Intrede: te Meeuwen: kand. J. van R sum; te Wilsum: kand. J. J. W. M Dj thaan uit Bleskensgraaf. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid: van Driebergen-Rijsenbi R. Koolstra. ber. te Veenendaal. Intrede: te Ureterp: kand. W. Poui£ se uit Apeldoorn. 0< Foi ii 'Nederland en de Verlichting' d dr. H. H. Zwager. Fibulareeks ibula-Van Dishoeck, Bussum; pag.. 29 ill. op glanspapier plus afbeeldingen tussen de tekst, ff 7,90. Van de nummering van de delen |yv- Fibula-reeks snap ik niets (bij uitgeverij snappen ze er, naar me 5ekl een telefoontje bleek, ook nauwel ngs iels van), maar in elk geval is rjj deeltje ondanks z'n lage nummer gloednieuw. Dr. Zwager zet om c beginnen uiteen hoe hij probeerdl'^ei ontkomen aan een portrettengal De "an vergetenen; het werd niet: Ne n land in maar: Nederland èn n r Verlichting. De auteur, die de a Q tiende eeuw opvijzelt noch weggi in behandelt na de wegbereiders acl eenvolgens: buitenlanders, boeken n, kers, professoren, theologen, ere, engi ven, en erfgenamen. Deze zorgvulc er r maar nooit krampachtige, stofve 'lgd lectf ling komt de overzichtelijkheid, helderheid van dit boeiend gesc ven relaas zeer ten goede. Moe voor samenstellers van geschriften deze is altijd, het antwoord te vin op de vraag: wat mag ik bek Nar veronderstellen en Wat niet? Dr. 2 rmd ger geeft achterin een alfabetii mp, lijst: Ter verklaring; ik dacht: knopt, maar doeltreffend. Blij bedn mei de aanwezigheid van een pe p nenregister, dat verhoogt de wa, a, van 'Nederland en de Verlicht lgen zeer. Dit alles genoegd bij de ro n, hoeveelheid illustraties en de n prijs, maakt dat we Fibula-reeks 12 graag aanbevelen. Een voorb Een van de prettige schrijftrant van 1Qol Zwager: 'Met hun merendeels car 'r r aanse opleiding schenen zij (nl. ite't 18e eeuwse (schrijvers) net zo ban 'Een zijn voor lacunes in hun hoofd all Oe grote meester zelf voor leegtes in nsje heelal.' i litsti diru ard. Bui ichl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2