José Veiga ging maar naar Parijs Benoeming dr. Gij sen hoeft de oecumene niet stop te zetten Ook drs. Andriessen mag niet met handtekeningen naar kerken in Z.-Afrika Trouw Kwartet Geweldlozen uit 28 landen vandaag Cel voor Nederlander in Groot-Brittannië OOST-EUROPA Beroepings» werk Jongen verongelukt Bockcnctalagc TROUW, KWARTET WOENSDAG 29 MAART 1972 KERK BI Van een onzer verslaggevers ODLJK De hervormde theoloog dr. C. P. van Andel en de rooms- katholieke hoogleraar dr. P. A. van Leeuwen ofm zijn van mening dat de benoeming van dr. Gijsen tot bisschop van Roermond de oecu mene misschien wel vertraagt, maar niet hoeft stop te zetten. Wat Rome verontrust, aldus dr. Van Andel en prof. Van Leeuwen, zijn de interpretatie en de presentatie van het katholieke geloof in ons land; de oecumenische ontwikkeling schijnt geen hoofdrol te spelen in de recente bisschopsbenoemingen. Dr, Van Andel en prof. Van Leeuwen betogen dit in een door hen beiden ondertekend artikel in Tenminste', het maandblad voor informatie en gesprek over de verhouding Rome/Re formatie (adres: Jodichemdreef 28, Odijk). Zij merken o.m. het volgende op: 'Het is opvallend, dat in de serie feiten, die blijkbaar het Vaticaan zo sterk verontrusten en de Paus tot deze maatregelen brengen, de oecume ne geen centrale positie inneemt. Het is niet op de eerste plaats de oecume nische ontwikkeling in Nederland, welke Rome tot dit handelen brengt Daaruit volgt dat men, wat de rooms- katholieke kerk betreft, van dit beleid geen stopzetten van de oecumene kan verwachten. Wat men wel kan ver wachten is een afremming en vertra ging, met een beroep op de leiding van de universele kerk. Als men het gesprek van de rooms- katholieke kerk, geleid door het secre tariaat voor de bevordering van de eenheid te Rome. met reformatorische kerken bestudeert, blijkt daaruit een grote voorzichtigheid, daarmee samen hangend een sterke reserve tegenover hepaalde ontwikkelingen, bijv. in ons land maar ook elders, maar beslist geen afwijzing of stopzetting van de door het tweede Vaticaans concilie op gang gebrachte beweging. Men erkent dit als een beweging van de Geest en maakt er ook ernst mee. maar eist wel een ordelijke en doordachte wijze van handelen. De gesprekken bijv. tussen vertegenwoordigers van de anglicaanse gemeenschap en van de rooms-katholieke kerk tonen een zeer belangrijke vooruitgang en ook in het gesprek van de rooms-katholieke kerk met de lutherse wereldbond zijn aan zienlijke vorderingen gemaakt. Als die resultaten dan publiek worden, is het Vaticaan er direkt bij om te zeggen, dat deze nóg slechts theologi sche waarde bezitten. Maar dat neemt niet weg dat er belangrijke vorderin gen worden gemaakt. Dit wordt ook in Rome positief gewaardeerd en ern stig genomen als weg naar de eenwor ding. Men kan Rome wel een afrem ming, maar geen stopzetting van de oecumene verwijten. Integedeel!' Al dus dr. Van Andel en prof. Van Leeuwen Rechtzinnigheid Overigens blijft een belangrijke vraag: wat heeft de blijkbare verontrusting over de rechtzinnigheid van een aan tal rooms-katholieken in Nederland te maken met de oecumene? Vreest men in Rome en ook elders dat men de weg opgaat van het protestantisme en dat déardoor de r.-k. rechtzinnigheid in gevaar komt? Dr. Van Andel en prof. Van Leeuwen zeggen hiervoer: 'Deze vraag kan niet zonder meer ontkennend beantwoord worden. Maar het accent bij deze verontrusting ligt niet zozeer op een 'protestantisering', maar op iets wezenlijk anders, name lijk een aantasting van fundamentele geloofszaken, bijv. de leer over God, de Heilige Drie-eenheid, de godheid van Christus. Het gaat dan niet direkt om een ontkenning van het dogma, maar meer om een verzwijging of een niet uitdrukkelijk noemen ervan, bv. in de catechese. Men zou dit een vorm van agnosticisme kunnen noe- Dc redactie bebendt zich bet recht voor om Ier opname ln deze rubriek ontvangen nu - nincsiililngcn verkort weer te geven. Bij puhllkatic wordt met do naam van de inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. secretaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Regiems Het 'schijnt bij uw krant gewoonte te zijn t.a.v. de Oosteuropese landen het negatieve woord 'regime' te gebrui ken. Zo was in de krant van woensdag De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uilgaven van N.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Hoog,- dr. E. Bleumink, Palers- wolde; mr. G. C. van Dom, Nootdorp; W. A, Fibbe, Rotter dam; J. lanser. Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smal- lenbroek, Wossenaor. Overige leden von hel olgemeen besiuur: K. Abmo, Amsterdam; H. A. de Boer, IJmuiden; Th. 8rouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner, Den Hoog; J. von Eibergen, Schoarsbergen; mr. K. von Houten, Wogeningen; ds. O. T. Hylkemo, Billhoven; Joc. Huijsen, DelH: mevrouw M. C. E. Kloosler- mon-Forlgens, Voorscholen; me vrouw J. G. Kraoyoveld-Woulers, Hoerhugowaord; prof. dr. G. N. lommens, Noorden; ds. F. H. Londsmon, Den Haag; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. von Niftrik, Amsterdam; H. Olte- vanger, Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, lunteren,- dr. A. Veermon, Rijswijk (Z-HJ; H. H. Wtmmers. Den Haag; drs. R. Zijlstro, Ooster- lond (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. Amsterdam Maatregelen van paus Paulus VI (rechts), zoals de benoeming van mgr. Gijsen (links) tot bisschop van Roermond, behoeven de oecumene niet te vertragen, menen dr. C. P. van Andel en prof. dr. P. A. van Leeuwen ofm. 22 maart te lezen, dat de Poolse kiezers zich hadden uitgesproken voor 'het bestaande regime'. Deze krant mag dan bekend staan als een kritisch en objectief dagblad, het blijkt be paald niet in haar houding tegenover het communisme. Binnen het kapita listische deel van de wereld wordt bovengenoemd woord alleen gebruikt voor excessen (Franco-regime, kolo nelsregime). Zo worden de Oosteuro pese landen over één kam geschoren met bv. het Griekse regime. Waarom dan ook niet voor die landen, die met bijv. Griekenland, Spanje en Portugal op allerlei wijze samen werken? Kampen E. v. d. Wal Fluor Ofschoon in het geheel niet bekend is hoeveel Amsterdammers werkelijk voorstanders van fluoridering van het drinkwater zijn, krijgt sinds kort ruim een miljoen mensen (ook de tegen fluoridering gekante omliggen de gemeenten) dagelijks circa tien maal een hoeveelheid medicament toe gediend. En dat, omdat een minder heid van de bevolking, de jeugd, door lamlendigheid van vele ouders voor een groot deel aan de niet-besmettelij ke tandcariës lijdt. Trappelend van ongeduld wachten wij nu op het be sluit om de evenzeer nodige kalme rende middelen aan het drinkwater te laten toevoegen. Wat refusal, penicil line en dergelijke in het drinkwater zou ons zeker ook erg goed doen. Afgezien daarvan: het feit dat tegen standers van gefluorideerd water in de gehele stad vijf tappunten voor ongefluorideerd drinkwater hebben toegewezen gekregen is m i. een com plete farce. Immers, slechts bezwaar den die vlak in de buurt wonen van een tappunt zullen de moed, energie, tijd e.d. hebben om daar water te gaan halen, dat overigens slechts twee dagen houdbaar is. Persoonlijk meen de ik dal de essentie van de democra tie lag in de bescherming van de rechten der minderheden. Zo gezien is de gemeentelijke maatregel een aanfluiting van de democratie. Vijf tappunten betekenen een toppunt van dwang achter een masker van hypocri- men met betrekking tot die geloofsza ken welke uitdrukkelijk genoemd en geleerd dienen te worden. Men vreest dat een aantal personen zo de weg opgaan van een 'humanisme' dat met het Evangelie in wezen niet zo veel meer te maken heeft.' Welke reacties? De beide scribenten houden zich ver volgens bezig met de reacties van reformatorische kant. Er zijn er die in hun wantrouwen jegens Rome zijn bevestigd: zo zie je maar, er is in wezen niets veranderd. Anderen zijn geschokt en teleurgesteld en vragen: hoe moet het nu verder, doen we niet beter met maar een afwachtende hou ding aan te nemen? Dr. Van Andel en prof. Van Leeuwen attenderen vervolgens óp een derde groep: op diegenen die wel de gebeur tenissen betreuren, maar voor wie ze niet catastrofaal zijn. Velen zijn al jaren betrokken bij het gesprek met rooms-katholieken, op menige plaats is een echte geloofsverbondenheid ge groeid. en mogen we dan de klok terugdraaien? 'Mogen we dat, als we onze herkenning en de gemeenschap die daaruit voortkwam hebben beleefd als een gave van de Heer?' Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De Zuidafrikaanse regering heeft zonder opgave van redenen een visum geweigerd aan drs. J. H. T. H. Andriessen, wetenschappelijk medewerker aan de Vrije Universiteit van Amster dam. DRIEBERGEN (KNP) Voor de wereldconferentie over de geweldloze verandering van de samenleving. 'La Violence des pacifiques'. die van 4 tot en met 8 april bij Kerk en Wereld in Driebergen wordt gehouden, hebben zich reeds rond zeventig deelnemers uit 28 landen aangemeld. Deze conferentie wordt op initiatief van de Braziliaanse bisschop Dom Helder Camara georganiseerd door Pax Christi Internationaal, het W. A. Visser 't Hooft-centrum in Rotterdam, het Martin Luther-King-Centrum te Amsterdam en Kerk en Wereld in Driebergen. Het presidium van de vergadering zal bestaan uit Dom Hel der Camara, kardinaal Alfrink, Tich Nath Hanh van United Buddhist Church uit Vietnam en dr. W. A Visser 't Hooft, oud-secretaris van de wereldraad van kerken. De deelnemers aan de conferentie zijn allen op de een of andere manier betrokken bij de vragen van geweldlo ze veranderingen van de samenleving, hetzij via instituten waarvan zij deel uit maken hetzij in hun dagelijks werk. Bedoeling van de conferentie is te komen tot internationale uitwisseling en samenwerking bij het geweldloos tot stand brengen van strukturele ver anderingen in de nationale en inter nationale samenlevingen. In het kader van de conferentie zal op dinsdagavond 4 april om acht uur Dom Helder Camara op en bijeen komst in de Buurkerk in Utrecht spreken. Tijdens deze manifestatie zal dominee Martin Luther King worden herdacht, die op 4 april 1968 in de Verenigde Staten werd vermoord. De eigenlijke conferentie zal een besloten karakter hebben; alleen de openings zitting en de slotzitting zullen toegan kelijk voor de pers zijn. Vasthouden Dr. Van Andel en prof. Van Leeuwen merken tenslotte op: 'Juist onder deze laatste groep refor matorische christenen zijn er velen, die de bezorgdheid van de Paus kun nen delen, ook al betreuren ze de wijze waarop deze tot uitdrukking komt. Want het is waar, dat in de Nederlandse rooms-katholieke kerk, evenals in de niet-katholieke kerken, zich opvattingen hebben breed ge maakt die het evangelie in zijn kern aantasten en een levend geloof drei gen te verstikken(.Het is daarom meer dan voorheen nodig elkaar vast te houden in onderlinge solidariteit' Het lag in de bedoeling dat de heer Andriessen naai- Zuid-Afrika zou gaan om ongeveer 20.000 handtekeningen van verontruste Nederlandse christe nen te overhandigen aan de belang rijkste Zuidafrikaanse kerken. Daar bij was het de bedoeling de appèlactie van de Nederlandse christenen in een gesprek toe te lichten. Deze appèlactie was men begonnen voor pater Cosmas Desmond, die vo rig jaar door de Zuidafrikaanse rege ring zonder vorm van proces werd veroordeeld tot vijf jaar huisarrest, omdat hij zich het lot van de gedepor teerden aantrok, het onrecht in de zgn. hervestigmgsgebieden aan de kaak stelde en door zijn boek over de hervestigmgsgebieden ('Discarded People'), dat binnenkort in Nederland se vertaling op de markt komt, min of meer de stem was van miljoenen ontrechte Afrikanen. Zoals bekend werd eerder dit jaar, namelijk op 28 januari een verzoek om een visum geweigerd aan drs. J. P. Feddema. Initiatiefnemers van de appèlactie zeg gen in een commentaar op deze twee de weigering dat het 'des te meer duidelijk is geworden hoe onwaarach tig het standpunt van de Zuidafri kaanse regering is, dat zij wel de gewelddadige strijd tegen het huidige regeringsbeleid, maar niet de dialoog over apartheid afwijst. Het argument dat zij een voorstandster is van de dialoog, blijkt een voorwendsel te zijn, want nu is weer zoals ook door het huisarrest van pater Des- mond onthuld, dat zij in wezen iedere kritische houding t.a.v. apart heid en iedere aktie daartegen, de geweldloze ook, verwerpt'. IPSWICH De rechtbank in de En gelse havenplaats Ipswich heeft de 37- jarige Nederlander J. M. uit Rotter dam veroordeeld tot een gevangenis straf van een jaar en een boete van 500 pond Sterling. M. is door de recht bank schuldig bevonden aan mensen smokkel. Hij is betrapt bij een poging om 12 Pakistanen het land binnen te smokkelen. (ADVERTENTIE) Hoe leven de Christenen in Oost- Europa? Lees erover iin het nieuwe nummer van Hervormd Nederland. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van/Hervormd Nederland WELKE KOERS Het past protestanten ongetwijfeld ontwikkelingen in de katholieke ke met bescheidenheid te volgen. De bescheidenheid kan echter de besli heid ten aanzien van de problem die zich daarbij voordoen niet vi dringen. Het blijkt steeds duidelijk dat de katholieke kerk momenteel e koers is ingeslagen die een wendi van zoiets als honderdtachtig grad betekent. De benoemingen van de la ste tijd spreken daarvan. Maar n minder het bericht dat het Vatica besloten heeft om de begroting v Sodepax van 350.000 dollar terug brengen tot 75.000 dollar. Sodep (society, development, peace) is e. samenwerkingsorgaan van de pause ke commissie Justitia en Pax en Wereldraad van Kerken, met als d( de samenwerking van alle christeJij kerken te bevorderen op het gebi van samenleving, ontwikkeling en v de. Hoewel kardinaal Willebrands n in januari 1971 verklaarde dat oecumenisch werk op wereldlijk bied zijn wortel heeft in het Evanj lie zelf en wordt geïnspireerd bezield door de Heilige Geest, is I programma van Sodepax voor de mende drie jaren drastisch besnoe In vele katholieke kringen vreest m 11 ook op ander gebied 'besnoei inge De Leidse studentenpastores houd rekening met een verbod inzake 1 voorgaan van gehuwde priesters hebben daarop kardinaal Alfrink p brief laten weten dat zij dit verb h zullen moeten negéren. De werkgro Open Kerk, dezer dagen in Noordw kerhout bijeen verklaarde zich verbi den te gevoelen met deze mensen hun iets overkomt'. De laatste woord zijn veelzeggend en maken van h gezag in Rome een onberekenba instantie die kan ingrijpen, er reeds gesproken over een gewetei tl zaak. Men kan zich afvragen of d< zaken, de ene kerk van Christus ons land betreffende, buiten de oed a mene gehouden kunnen en mog worden. In de politiek mag de rej gelden dat men zich niet met elka; binnenlandse aangelegenheden ma bemoeien, hoewel hier ook grenzPf, aan zijn, maar in de kerk gaan niet met elkaar om als 'de koning der volken' (Lukas 22. 25, 26). Oo li PLAATS: GIRONUMMER: Abonnementsprijs 16,per halfjaar; 32,per jaar. Abonnementen kun nen elk ogenblik ingaan. Bon - ingevuld in BLOKLETTERS - in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antwoordnummer 1776, Den Haag. be Bo J. Buttinghausen Russische kerk (1) Het commentaar 'Russische kerk' (vrijdag 24 maart) wekt de indruk alsof het protest van Alexander Solzs- jenitsin tegen de collaborerende hou ding van de Russische patriarch van Moskou jegens het Sovjet-regiem, dat principieel atheïstisch is. maar matig wordt gewaardeerd. In plaats van dit geestdriftig bij te vallen, hetgeen toch in de lijn van een christelijk blad zou liggen, is zijn protest zeer 'genuan ceerd' met vele reserves, benaderd. Gelet op de ongenuanceerde benade ring die de redactie pleegt in acht te nemen jegens landen als Amerika, Rhodesië, Zuid-Afrika, Portugal, waar bij geen enkele concessie wordt ge daan aan wat voor die landen als richtlijn is vastgesteld, valt deze be hoedzame benadering in deze zaak sterk op. Waarom zich niet afge vraagd of ds. Wurmbrandt toch gelijk heeft wanneer hij waarschuwt voor de deelnemers aan de Wereldraad van Kerken uit communistische landen? Hij zegt dat de geestelijke leiders die naar de Wereldraad worden afgevaar digd. in wezen partij-agenten zijn. in geestelijk gewaad verhuld. Hij heeft door het protest van Solzsjenitsin ge lijk gekregen. Den Haag mr. L. van Heijningen WADDINXVEEN In Waddinxveen is gistermiddag de 10-jarige Roelof Rens uit die plaats bij een verkeers ongeluk om het leven gekomen. Hij raakte met zijn fiets onder een vracht auto. door Jan Brokken 'Begin 1970 stelde ik een rapport op over de wijze van evangelisatie in Angola. De kerk mag niet met de ogen gesloten deel nemen aan de Portugese onderdrukking van Angola, stond in dat rapport. De kerk mag niet collaboreren. Wij moeten naar een nieuw onderricht toe, waarbij we de Angolezen bewust maken van de situatie waarin zij verkeren. De Portugezen hebben de grond van de Afrikaanse bevolking ge stolen en hun cultuur vernield. Ik geef déze boodschap aan elke missionaris: wij moeten op een andere manier gaan werken'. Het rapport van de overste in de Congregatie van de Heilige Geest, de Portugees José Veiga, werd naar alle missionarissen in de Angolese kerkpro vincie Nova Lisboa gestuurd. Behoudens een en keling werd het rapport niet geaccepteerd door de Portugese missionarissen. Ook de hiërarchie dis- tancieerde zich van Veiga's boodschap. Teleurge steld keerde hij naar Portugal terug. En omdat Veiga zich ook weinig gelukkig voelde temidden van de 'kolonisatoren' vertrok hij zeven maanden later naar Frankrijk. In Parijs werkt hij temidden van Portugese gastarbeiders. Hoewel daar de kolo niale oorlog van Portugal in Afrika vaak ter sprake komt, betekent Veiga's nieuwe bestaan een definitieve breuk met zijn Angolees verleden. De Portugese pater vertrok in 1956 voor acht jaar naar Angola. In 1964 kwam hij naar Lissabon terug, om zes jaar later, meer bewust van de onhoudbare toestand in de Portugese k olonie, weer naar Angola terug te keren. Al spoedig na aankomst stelde hij het rapport samen, waarin hij de missionarissen voorhield niet naast de Portuge se onderdrukker te staan, maar naast de Angolese onderdrukten. Met een koffer vol geheime rappor ten verliet hij kort daarop Angola. Op uitnodiging van het Angola-comité kwam hij het afgelopen weekend even naar Amsterdam. Erg subtiel Het Portugese systeem van onderdrukking is erg subtiel', zegt Veiga, een kleine, beweeglijke man. 'De Portugezen pompen bijvoorbeeld veel geld in het onderwijs in Angola. In eerste instantie beoordeel je dat positief. Een blik in de school boekjes brengt je daar vlug vanaf. Het onderwijs indoctrineert de Angolese kinderen. Zij raken vervreemd van de Afrikaanse cultuur. Portugal wil door middel van het onderwijs (en door middel van de kerk) de Europese beschaving in de Angolese samenleving priemen. Het onderwijs is daarom haar voornaamste wapen en niet een middel tot ontwikkeling. 'Een ander middel om de Angolezen te vervreem den van hun cultuur is de Portugese bevolkings politiek. De Portugezen bouwen grote nieuwe dorpen. Ze zijn er trots op, en iedere buitenlandse journalist moet er een bezoek brengen. In die dorpen zijn inwoners uit diverse oude, Afrikaanse dorpen ondergebracht. Op deze manier kunnen de Portugezen de bevolking effectiever controleren en tegelijkertijd de Afrikaanse beschaving om zeep helpen. U moet niet vergeten, dat in de Afrikaanse maatschappij de mystiek een grote rol speelt. Een bepaalde boom kan een grote beteke nis voor een dorpsgemeenschap hebben, hun hut ten zijn op een bepaalde manier gebouwd, met een afdeling voor de grootouders, een gedeelte voor dc jongens en één voor de meisjes. Ont vreemd je de Angolezen deze leefgemeenschap, dan dood je hun cultur'. 'De Portugezen voeren deze politiek niet onbe wust. Het kinderlijk geloof in een hogere Europe se beschaving, die een heilzame werking kan hebben op de ongekerstende Afrikaanse volken gaat gepaard met een golf van repressie. Kijk dit rapport maar eens.' Veiga toont een geheim regeringsrapport over de situatie in Angola (dr. Afonso Mendes, directeur van het Instituut van Arbeid en Sociale Actie is de auteur), waarin zowat alle daden, die de Portugese autoriteiten hardnekkig ontkennen, bevestigd worden. Veiga leest enkele passage voor. 'Een gewelddadig ingrijpen van de autoriteiten tegen de arbeiders op verzoek van de werkgevers komt voor. Sinds kort constateert men een zelfde ingrijpen door de politie en de para-militaire troepen. Dit ingrijpen gaat gepaard met fysiek geweld.' 'Negentig procent van de bevolking is ontevreden. Het gemiddelde inkomen van een blanke arbeider ligt zes keer hoger dan dat van een Afrikaan. Ook op het platteland is de verhouding één op zes. Vooral de agrarische bevolking is erg ontevreden. Hun grond is ontvreemd, de grond die zij altijd als de hunne hebben gezien.' 'Het gevolg van -deze situatie is racisme, een scherp verschil in levensstandaard en veel voorko mende repressie.' •Duidelijker kan niet', glimlacht Veiga. 'De Portu gezen weten verdraaid goed wat er aan de hand is. Daarom bouwen ze prachtige kerken in Angola, om die trots aan niets vermoedende journalisten te lonen.' Gedwongen José Veiga noemt nog een voorbeeld van die repressie. 'De Angolezen worden niet meer met geweld gedwongen op de koffieplantages te wer ken, zoals het vroeger gebeurde. Zij worden nu door het kapitalistische systeem gedwongen daar te werken. In mijn streek, Nova Lisboa, waar een miljoen boeren wonen, streken tien jaar geleden de Portugese handelaren neer. De plattelandsbe volking is erg arm. Maar die handelaren creeërden bepaalde behoeften; een radio, een fiets. De bevol king kocht die apparaten op krediet. Wanneer ze diep in de schulden zaten, waren ze genoodzaakt op een koffieplantage te werken.' Op één vraag wil José Veiga liever niet antwoor den. Het is de vraag, hoe de houding van ongeveer vijftig Nederlandse missionarissen is, die in Angola werken. 'Zij werken uit overtuiging, maar zij hebben het systeem geaccepteerd. Ik begrijp dat zij moeilijk kritiek kunnen geven; zij zijn tenslotte buitenlanders. U moet niet vergeten, dat ze mooie scholen en goed uitgeruste zieken huisjes ter beschikking hebben. Maar zij heulen wel met de Portugese bezetter' Verzet 'In Nova Lisboa is nog weinig te merken van verzet. Er heerst een geest van malaise, van ontevredenheid, van wantrouwen. Het verzet be vindt zich voornamelijk in het oosten en noorden van Angola. In die provincies is het onmogelijk te reizen zonder militaire begeleiding. Met behulp van Portugese en Zuidafrikaanse vliegtuigen wordt geprobeerd, de verzetshaarden vanuit de lucht te localiseren'. Hoewel volgens pater Veiga het einde van de Portugese overheersing nog niet direct in zicht is, gelooft hij wel, dat onder de Portugese studenten en onder de jonge gastarbeiders een mentaliteits verandering gaande is. Zij accepteren de koloniale oorlog niet meer. Vooral de invloed van de in het buitenland beter geïnformeerde gastarbeiders, die over enkele jaren naar Portugal terugkeren, acht Veiga hoog. Daarom werkt hij met veel enthou siasme onder de Portugese gastarbeiders in Parijs. Trots toont hij zijn zojuist verkregen werkvergun ning. Volgende week staat hij naast zijn landgeno ten, in dienst van een bewakingsbedrijf. 'Je moet naast je parochianen staan, of dat nu in Angola is of in Parijs'. NED. IIERV. KERK Beroepen: te Hagestein. te Veen,Z Zetten-Andelst en te Zoetermeer: ic de Reuver, kand. te Waddinxveen; cl: Lunteren: F. Brouwer te Honsele sc dijk; te Coevorden: R. Hoen te Ve t-\ dam. rr Aangenomen: naar Eibergen: L. r< Hoedemaker, zendingspred. te Djak Vl ta; naar Putten: J. Vos te IJsselste die bedankte voor Dordrecht, E< pJ Ederveen, Papendrecht en voor R jj, terdam-Delfshaven; naar Warmond: V)' J. den Tonkelaar te Bussum. st Bedankt: voor 's Gravendeel: G. - Voortman te Oud-Vossemeer; v( Zuidwolde; D. Driebergen te Selljm gen; voor Houtrijk en Polanen: Lugtigheid te Hem-Venhuizen; de noeming tot bijstand in het pasj raat te Halsteren: P. Klap, em. pred Zeist. GEREF. KERKEN Beroepen: te Apeldoorn: E. T. Th H te Kampen, te Andijk: H. Vollmul U te 's Gravenmoer; te Rotterdam-Lol bardijen: W. ten Kate te Alblassj dam; te De Bilt: kand. R. W. ScholtL-. te Bunnik. die dit beroep heeft aantf J nomen; te Oude Pekela: C. Zeeman Lioessens. Aangenomen: naar Alphen aan Rijn-N: G. de Ruiter te Augustinusj Benoemd: tot staffunctionaris voor geestelijke verzorging Dr. Van Berghstichting te Noordwijk: J. B&j ma te Eindhoven, die deze benoeini Q heeft aangenomen. Aangenomen: de benoeming tot b, stand in het pastoraat te Vaassen: R. Groenevelt te Urk. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt: voor Bedum: Tj. Boersma Assen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Dordrecht-Z (geestelijk verzorging schippers): A. Rebel Groningen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Enschede en te Gron a2 gen: C. de Ridder te Nunspeet. BAPT. GEMEENTEN Bedankt: voor Enschede: A. Oldenbfoc ger te Stadskanaal. 'Tijd en creativiteit' door dr. P. S( Hugenholz. Uitg. Het Spectrum jn" Utrecht. 334 blz. Prijs 16.50. 2e h ei< ziene druk. e 'Tijd en creativiteit' is een vernieuw e' versie van het gelijknamige, in 19 verschenen boek. Hugenholz heeft l0o boek aanzienlijk gewijzigd, overzich n( lijker en gemakkelijker leesbaar maakt. Deze Aula paperback heeft ondertitel: 'Ontwerp van een struc rele antropologie j,] Trans en tramlijnen (de elektrisq stadstram op Java) door H. J. Duparc. Uitg. Wyt. Rotterdam, 94 ƒ8.90. De trap der vergezichten, door J. M. Gigengack. Uitg. Twentse Post, H gelo. 108 blz - ƒ9.50. Topterminologie. Een uitgave van Nederlands Centrum van directeurC°j Schrijver is drs. C. Z. Braun. I boekje is te verkrijgen bij het N.C.ff secretariaat, p.a. Van Eeghenstraat Amsterdam. 83 blz - 5.50. Ongelijke kansen in de rechtsgaC.j openbare les gegeven door dr. R. Jongman bij aanvaarding van ambt van gewoon lector in de jeu| criminologie te Groningen. Uitg. Gorkum, Assen. 31 blz - 2.90. d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2