Escher: een grootmeester der grafiek fff I Drie dolfijnen per vliegtuig naar Spanje Scheidende voorzitter bouwbond valt CNV aan Uw bank is op GoedeVrijdag gesloten. p Gortdroog boek over 3 eeuwen schilderkunst uw probleem ook het onze Lanser: Hazes was te veel in mineur Geslaagd transport vanuit Florida via Harderwijk Lagere huurstijging in geliberaliseerde gebieden TROUW/KWARTET DINSDAG 28 MAART 1972 BINNENLAND Zelfportret van Escher Dat schreef de nu overleden groot meester der grafiek, Maurits Cornelis Escher in 1959. En hij verwonderde zich Escher wilde zich ee nheelal scheppen op een tweedimensionaal vlak, hij wil de het en probeerde het, terwijl hij wist (en het ook toegaf) dat hij zich zelf maar wat wijsmaakte. Want 'in onze driedimensionale wereld kan evenmin een realiteit van twee als een van vier dimensies bestaan'. Escher werd steeds geconfronteerd, confronteerde zichzelf al tekenend met wat hij noemde 'adembenemende' wet matigheden. Op zijn vele tentoonstel lingen werden ze altijd keurig en strak onderverdeeld in diverse thema's zoals de aaneenschakeling van contou ren of ruimten, geometrische figuren, De geschiedenis van de Europese schilderkunst van 1700 tot heden' door prof. jhr. dr J. S. Witsen Elias* is voor mijn gevoel niet be paald het type kunstoverzicht, waarop velen hebben zitten te wachten. Voor vakmensen is een stuk historie van bijna 300 jaar niet in 240 bladzij den samen te vatten en de leek kan er hooguit eens een naam in opzoe ken. Want tot lezen noodt dit boekje allerminst. Ik zicht als voorbeeld, zo maar een paar willekeurige namen in het regis ter. Dan krijg je dit: Bacon F.. 'In zijn omgeving werkte een tijdlang Francis Bacon (geb. 1910), een Ier van geboorte, die bij voorkeur een macabere en angstwekkende realiteit voor ogen voert.'n Paar regels verder: 'Bissière was voor de oorlog wat men wel heeft genoemd een post- kubist, enigszins in de trant van Bra- que. Van 1925 tot 1938 is hij leraar aan de Academie Ranson.'Naast de bovenstaanden willen wij noemen', 'Tenslotte mogen wij nog noemen', 'Misschien mogen wij op deze plaats ook noemen', 'Dat ook in België het surrealisme doordringt, merkten we reeds op'. Wat nou eigenlijk pop-art precies is, dat zou u wel "ens willen weten, 't Register vermeldt het begrip niet, dat geeft alleen kunstenaarsnamen, maar aan 't slot van het boek komt het: 'De pop-kunstenaars kiezen bij voorkeur de banale en absurde kanten van het leven. Drijven zij de spot met deze wereld of nemen zij haar juist au serieux? Het is moeilijk te zeggen. Terecht kan men zich achter afvragen of hier nog van kunst sprake is. 'Zo, nu weet u tenminste wat pop-art is. Overigens wordt niet alles zo kort behandeld. Neo-classicist Jean Louis David krijgt niet minder dan drie-en- een-halve pagina, en een zekere Vin cent van Gogh 'de zoon van een predikant in Brabant, gaat aanvanke lijk in de kunsthandel, waarvoor hij enige tijd in Londen en te Parijs verblijft, maar hij wordt in 1876 als ongeschikt voor het zakenleven ontsla gen' is ook wel goed voor een paar bladzijden met al aan iedereen beken de informatie. 't Is een gortdroge, soms ronduit ver velende en onbewogen opsomming; een zonder ook maar enige originali teit opgeschreven kunstlesje. Ook de slechte illustraties heeft ieder een al eens gezien. Uitg. Het Spectrum, Prisma-Com pendium. ƒ7.50. (ADVERTENTIE) Cantn lekkervan smaak... half uw koffie i iaii opkleur door G. Kruis 'Lang voordat er mensen op aarde waren, groeiden er in de aard korst al de kristallen. Op een goede dag zag een mens voor de eer ste maal zulk een glinsterend brokje regelmatigheid liggen, of hij stiet erop met zijn stenen houweel en het brak af en viel voor zijn voeten en hij raapte het op en bekeek het in zijn opn hand en hij verwonderde zich 1935 in Rome. Vandaar trok hij ieder voorjaar door het gehele land, waarbij vooral de toen nog onherbergzame streken zijn voorkeur hadden. Het ma teriaal dat hij dan verzamelde ver werkte hij 's winters tot prenten. In 1937 vestigde hij zich te Ukkel bij Brussel en in 1941 kwam hij weer terug naar Nederland. Hij woonde in Baarn. Al in dat nog 'gewone' (realistische) werk uit het begin van de jaren dertig klinkt toch al iets door van zijn intense geboeid-zijn door wonderlijke perspec tieven. De ontwikkeling van dit alles is niet in het kort te schetsen, maar voor mij persoonlk werd de denkwijze en de manier waarop Escher zijn gedach ten wist te verbeelden, het duidelijkst samengevat in de bekende litho 'Pren tententoonstelling' uit 1956. Op deze litho ziet men, gedeeltelijk onder een galerij, een ruimte, waar prenten ge toond worden. Een van de geëxposeer de bladen, een Italiaans aandoend stadsgezicht, zet zich zodanig voort, dat het één wordt met de expositieruimte: de galerij gaat nu deel uitmaken van een huis in dat Italiaanse stadje. Er staat links een jongeman voor een prent, maar als de beschouwer 'rond' is geweest, blijkt plotseling dat deze jongeman op dezelfde prent staat als waar hij naar staat te kijken Twee werelden, die van de illusie en de werkelijkheid, althans de verbeel ding der werkelijkheid, lopen in el kaar over, worden één: een conflict tussen de dimensies Escher's prenten zijn en daar gaf zijn heldere manier van beelddenken alle aanleiding toe heel veel ge bruikt als illustraties in binnen- en vooral buitenlandse wetenschappelijke werken op velerlei terrein. Brieven die niet zijn voorzien van naam cn adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonderlijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden Ingesloten. Adres: redactie Trouw-Kwartct, postbus 859. Amsterdam. het conflict tussen twee of drie dimen sies, relativiteiten, spiegelwerkingen, vulvlakken, ruimtesuggesties of onmo gelijke constructies. Maar het uiteinde lijke, het kern-thema was altijd weer de verwondering. Eerst voor het merkwaardige zonder meer, voor een vreemd gevormd stuk rots. een bizarre architectuur, zaken die hij op zijn vele reizen zag. Voor dien studeerde Escher, die in 1898 te Leeuwarden geboren werd aan de (niet meer bestaande) School voor Bouw kunde en Sierende Kunsten te Haar lem. Dat was van 1919 tot 1922 en hij kreeg daar o.a. lessen van de bekende graficus Jessurun de Mesquita. Tijdens zijn vele reizen daarna bleef hij in Italië hangen, het land trok hem sterk aan en hij woonde van 1923 tot Ton de Leeuw Muziekprijs Amsterdam voor Ton de Leeuw AMSTERDAM De muziekprijs 1970 van de gemeente Amsterdam is toege kend aan Ton de Leeuw voor zijn driedelige compositie 'Lamento Pacis' voor gemengd koor en instrumenten (tekst Erasmus). Het is de eerste keer dat de gemeente Amsterdam deze jaarlijkse muziekprijs, die op advies van de Amsterdamse kunstraad werd ingesteld, toekent. De jury bestond uit de heren A. Jurres, J. Reichenfeld en E. de Waart. Van een correspondent UTRECHT CNV-voorzitter J. Lan ser heeft gistermiddag ontkend dat het CNV de christelijke hout-, en bouwbond als een buitenbeentje be schouwt dat alleen maar goed is voor het verlenen van financiële hulp aan de centrale. Op de afscheidsreceptie van NCB-voorzitter J. H. Hazes zei de heer Lanser dat de heer Hazes de positie van de NCB binnen het CNV een beetje teveel in mineur' had geschetst. Hij was het met de heer Hazes eens, dat er binnen de christelijke vakbewe ging meer moet worden samenge werkt en geïntegreerd en hij ontken de, dat het voorstel van de NCB, van het CNV, een driepoot te maken dié wordt gedragen door organisatie voor overheidspersoneel, voor de bouwnij verheid en voor de industrie, onder de tafel is geveegd. Later zei de heer Lanser dat het CNV nog bezig is met een onderzoek naar een nieuwe struc tuur en dat daarbij ook de suggestie Vraag: Wie heeft de bril uitgevonden? Antwoord: In de oudheid werden reeds geslepen edel- of halfedelstenen als bril gebruikt. De brillen zoals wij die kennen (oorspronkelijk gemaakt van beryl, waarvan het woord bril is afgeleid) dateren van het begin van de veertiende eeuw. We herinneren eraan dat de wijsgeer Spinoza Huy- gens en Van Leeuwenhoek van gesle pen lenzen voorzag. Aanvulling: Eerder gaven we in deze rubriek een opsomming van de ker ken en kerkgenootschappen die aange sloten zijn bij de Stichting oecumeni sche hulp aan kerken en vluchtelin gen. In het rijtje ontbrak de Evange lische broedergemeente. Vraag: Wat is de grafito (sgraffit)- techniek? Antwoord: De oudste sfraffito-tech- niek is die waarbij men in fresco schilderingen (muurschilderingen met kalkverf) een laagje verf wegkrabde en de oorspronkelijke ondergrond te voorschijn kwam. Tegenwoordig wordt deze techniek met moderne ma terialen veelvuldig toegepast. Men kan net zoveel lagen aanbrengen en verwijderen als men wil. Vraag: Als een man overlijdt en een vrouw alsmede kinderen uit een vorig huwelijk achterlaat, hebben die kinde ren dan recht op een deel van de inboedel? Man en vrouw waren in gemeenschap van goederen getrouwd en het versterf van de eerste vrouw was reeds aan de kinderen uitgekeerd. Antwoord: De weduwe behoudt de helft van de huwelijksgemeenschap. De andere helft wordt als nalaten schap van de man gelijkelijk tussen de weduwe en de kinderen van de man verdeeld, als er tenminste geen testament is. Bestaat de nalatenschap alleen uit een inboedel, dan zijn er meestal geen moeilijkheden te ver wachten. want de gebruikte meubels zijn vrijwel onverkoopbaar. Als het om kostbare stukken gaat, kan de bemiddeling van een notaris worden ingeroepen. Vraag: Wie Is secretaris van het West- lands Mannenkoor? Antwoord: De heer J. Knoppert, Per zikstraat, Naaldwijk. Vraag: Ik heb een dollarbiljet (echt of vals) waarop staat: Richmond 17 februari 1864. Heeft dit biljet waarde voor een verzamelaar? Antwoord: Elke bank kan u meedelen of het biljet echt of vals is. Als het biljet echt is, heeft het zeker histori sche waarde aangezien het stamt uit de tijd van de Amerikaanse burger oorlog waarin Richmond een belang rijke rol speelde. Vraag: Als man en vrouw op huwe lijkse voorwaarden zijn getrouwd, worden hun inkomsten dan hij elkaar geteld voor de inkomstenbelasting? Antwoord: Ja. Voor de arbeidsinkom sten van de vrouw geldt een gunstige regeling. Verzoek van lezer: Waar kan ik het volgende gedicht vinden? 'De chris ten: Hij is een mens als iedereen/en zeer verloren en alleen./Maar hij, door Christus' hart gegrepen/wordt anders door dit alles heen./De Chris tus: Hij was een mens als iedereen. van de NCB een rol speelt. De studie is echter nog niet zover gevorderd, dat er op de komende driejaarlijkse algemene voergadering in mei al con crete voorstellen te verwachten val len. De heer Hazcs werd ook toegesproken door werkgeversvoorzitter H. D. Prins, door de heer A. Niemantsver- driet namens de andere CNV-bonden en door de heer A. Buys namens de bouwbonden van NW en NKV. Van een onzer verslaggevers Ruim 27.000 voet boven hun natuurlijk element vlogen dit weekeinde drie dolfijnen van Amster dam naar liet Spaanse Malaga. Speciaal voor hen en twee zeeleeuwtjes die nog nauwelijks de 'kin derschoenen' waren ontgroeid, werd een DC 9 gecharterd. En dubbel evenement, omdat de luchtvaartmaatschappij (Martinair) nog nooit zo'n transport heeft gehad en omdat deze flippers hiermee hun laatste stap deden op weg naar een carrière in een nieuw dolfinarium in Merja. nabij Malaga, waar zij evenals de zeeleeuwen binnenkort de toeris ten hun kunstjes moeten vertonen. Half duttend in hangmatten, dik in de lanoline en natte doeken tegen het uitdrogen, schommelden deze dolfij nen richting Spanje, waarbij het nau welijks te geloven was dat dit trio nog geen jaar geleden in Florida (USA) werden gevangen door de oud ste dolfijnenvanger en trainer ter we reld, Milton Santini, die deze tot de zoogdieren behorende vissen sindsdien een straffe opleiding heeft gegeven. Dolfinarium Deze week konden zij echter als vol leerd worden beschouwd en wachtte hen het transport naar Europa waar in Spanje hun nieuwe Noorse eige naars, Bohm en Wang een nieuw dolfinarium gaan openen. Gesteund door adviezen van dr. W. H. Dudok van Heel van het dolfinarium in Har derwijk is daar aan de Spaanse zuid kust een waar dolfijnen paradijs ge schapen. Een goede accommodatie is een eerste vereiste om deze dieren in leven te kunnen houden. Woensdag jl. begon het transport van uit Florida naar New York. De reis naar de uiteindelijke bestemming zal de begeleiders echter heugen. Het vrachttoestel van de lijndienst New York - Schiphol had door mist een fikse vertraging opgelopen, waardoor de aansluiting op het chartervliegtuig in Amsterdam figuurlijk ook de mist in ging. Dr. Dudok van Heel, bij het gehele transport aanwezig, achtte het echter niet verantwoord om de dolfij nen lang op Schiphol op een droogje te laten staan. In ijltempo werden zij dan ook overgebracht naar het dolfi narium in Harderwijk waar zij twee dagen in een bassin mochten verblij ven. Drie dolfijnen gingen per vliegtuig naar Malaga. Om uitdroging van de dieren te voorkomen krijgen zij een dikke laag lanoline over zich, waarna ze in natte flanellen doeken worden gewikkeld. Liggend in speciale manden van zeildoek waar borst en vinnen kunnen uitsteken, ondergingen de dolfijnen de reis vol komen kalm. Nat houden Zaterdagavond was het dan toch zo ver. Zonder problemen kon het artis tieke trio en de twee zeeleeuwen naar Malaga vervoerd worden. Doodstil hielden de passagiers zich, alsof vlie gen op zo'n hoogte een dagelijkse bezigheid voor hen was. Slechts een van de dolfijnen kuchtte bij het stij gen en dalen heel bescheiden, daar mee aangevend dat hij de drukver schillen niet kon appreciëren. De grootste zorg van de begeleiders, on der wie Milton Santini, was dat de dolfijnen zouden uitdrogen. Regelma tig gebruik van een natte spons nam ook deze zorgen weg. Opvallend is overigens dat het 'spreek woord' 'Als er één dolfijn over de luchtbrug is, volgen er meer' zater dagnacht ook van toepassing bleek, want tijdens de vlucht naar Malaga kreeg Martinair opdracht om na afloop even door te vliegen naar Palma waar een andere dolfijn op transport wachtte. Dikke mist boven dit vlieg veld haalde hier echter een streep door de rekening. J. H. Hazes benoemd tot ridder Oranje-Nassau Van onze soc.-economische redactie UTRECHT 'Binnen het CNV zijn er meer mogelijkheden tot samenvoegen van bonden. We be grijpen niet waarom kleine wrijfpunten, die er nu al zijn, niet kunnen worden opgelost'. Deze kritische noot plaatste de voorzitter van de Nederlands christelijke bond van werknemers in de hout- en bouwnijverheid, de heer J. H. Hazes, gisteren toen hij de voorzittershamer van deze bond overdroeg aan zijn opvolger de heer D. van Commence. De heer Hazes nam afscheid wegens het bereiken van de pensioengerech tigde leeftijd, ter gelegenheid waar van hij benoemd werd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. De scheidende voorzitter herinnerde eraan dat de christelijke bouwbond indertijd heeft gepleit voor een CNV op drie 'poten'; een organisatie voor overheidspersoneel, een organisatie voor het bouwbedrijf en een organisa tie voor de industrie. 'Helaas', zei de heer Hazes, lijkt het erop dat deze gedachte voor kennisgeving is aange nomen. 'We krijgen', zo vervolgde hij 'wel eens de indruk dat men in het CNV-verband veel belang hecht aan onze financiële steun, maar ons ver- (ADVERTENTIE) Wilt u er rekening mee houden dat op GoedeVrijdag, 31 maarta.s., alle bankkantoren gesloten zullen zijn? Ditzelfde geldt ook voor Tweede Paasdag (maandag3 april), Koninginnedag (die maandag 1 mei wordt gevierd) en Tweede Pinksterdag (maandag 22 mei). De gezamenlijke banken. der ziet als een buitenbeentje, waar aan men verder geen aandacht moet besteden'. Het CNV en de aangesloten bonden waarschuwde hij met de op merking: 'Zorg dat de bouw- en hout bond niet van u vervreemdt'. Over de samenwerking met de zuster organisaties van het NKV en het NVV zei de heer Hazes, dat de chris telijke bond daartoe wel bereid is als hij maar werkelijk christelijk kan blijven. Het steeds maar weer aan dringen op eenheid schrikt volgens hem veel leden af. Hij verwacht dat er een nieuwe christelijke vakbewe ging zou ontstaan als de samenwer king een samengaan zou worden. Kritiek op beleid De heer Van Commenée uitte in zijn eerste rede als voorzitter van de christelijke bouwbond kritiek op het werkgelegenheidsbeleid van de rege ring. Over minister Drees zei hij, dat hij alle lof verdient voor de manier waarop hij probeert natuurschoon te behouden. 'Maar,' aldus de nieuwe NCB-voorzitter, 'de wijze waarop hij de wegenbouw beknibbelt oogst mijn bewondering niet. De heer Van Com menée vroeg zich zelfs af, 'of die begaanheid met het natuurschoon niet is gebaseerd op zuiver economische motieven. Het afhaken van een plan door een natuurgebied geeft immers uitstel', zei hij, 'en voordat het nieu we alternatieve plan weer aanbeste- dingsrijp is, zijn er maanden verstre ken'. Droevig noemde hij het, dat er voor de bouwnijverheid nog steeds niet is overgegaan op planning op lange ter mijn. Beperking: Over de economische groei in het kader van de milieuproblemen en de grondstoffenpositie zei hij, dat een sterke beperking van de economische groei ondanks de ernst van de problemen gevaarlijk is. Temeer omdat een min of meer stoppen van de economische groei in de westerse landen een depressie op wereldniveau kan veroorzaken, die ook de ontwikke lingslanden bijzonder zou treffen. Ook ging hij in op de samenwerking binnen de vakbeweging. In dit ver band sprak hij zich uit tegen de 'conflictideologie'. 'Bonden die het hardst schreeuwen over de eenheid van de vakbeweging, zei hij, dragen helaas de grootste argumenten aan voor de wens van de christelijke vak bonden, zelfstandig te blijven. Bon den, die conflicten nastreven nog voordat alle mogelijkheden tot over leg om tot een oplossing te komen zijn uitgebuit, vergroten volgens hem de tegenstellingen en brengen ernstig schade toe aan de mogelijkheden tot samenwerking in de toekomst. Ten slotte bepleitte de nieuwe voorzitter invoering van het investeringsloon in de bouw. 'Juist in de tijd van inflatie- bestrijding is het aanwenden van een deel van de loonstijging in de vorm van investeringsloon een constructie ve bijdrage. De consumptieve beste dingen worden immers hierdoor ge remd, de besparingen vergroot, ter wijl het investeringsloon bijdraagt tot de bezitsvorming van de werknemer,' aldus de heer Van Commenée. De nieuwe voorzitter is 40 jaar. In 1960 werd hij plaatselijk bestuurder in Amsterdam, in 1964 districtbe stuurder om vervolgens in 1970 geko zen te worden tot bondsbestuurder met de speciale opdrachten: jeugd werk, vakopleiding en ondernemings raden. In oktober 1971 werd hij geko zen tot toekomstig bondsvoorzitter. DEN HAAG De huren in de gebie den waar huurliberalisatie werd inge voerd, zijn in doorsnee minder sterk gestegen dan de huren in het gehele land. Dit blijkt uit de sociale maand- statistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In vergelijking met de situatie vóór 1 oktober 1967 waren de huren over geheel Nederland op 1 oktober 1971 27,9 procent gestegen. In gebieden, waar op 1 oktober 1967 huurliberali satie werd ingevoerd, bedroeg de ge middelde huurstijging in dit tijdvak 25,4 procent. In gebieden, waar per 1 mei 1968 de huurliberalisatie werd in gevoerd, stegen de huren tot 1 oktober 1971, 21,5 procent, terwijl in hetzelfde tijdvak de landelijke huurstijging 24,9 procent bedroeg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 11