Ondanks uitstekend spel: 'Dag Boefje' eigenlijk waardeloos Laatste 'Mattheus' van Toonkunst en Jochum 'Open Kerk' wil positief reageren Alternatief jazz-festival Boekenetalage Trouw Kwartet vandaag Beroepingswei De preken van ds. Kruyswijk lijken nergens naar... Goed slot van VARA-matinees TROUW/KWARTET MAANDAG 27 MAART 1972 KI'XST/KEIIK i Brusse's verontwaardigde naturalisme om zeep geholpen door Ber Huising AMSTERDAM Zaterdagavond bracht Amsterdams Toneel voor het eerst Dag Boefje, een bewerking van het stuk waarin Annie van Ees, lang geleden alweer, wel vijftienhonderdmaal Boefje moest spelen. Zij was het enige toneelboefje, totdat nu dan Canci Geraedts kwam. En die is ook enig. In de luidruchtige bravoure van dat 'tierige schoffie', zoals J. M. Brusse hem noemde, was zij, op deze premiè re, nog te nadrukkelijk de vrouw die een kwajongen moet spelen. Maar gaandeweg, naar de stillere stemmingen van angst, verdriet, be rouw, steun zoeken en zich verman nen, werd zij dat aandoenlijke elfjari ge schooiertje helemaal. Doorleefd, jongensachtig van gestalte, doen een stem, euiver in de gesprekken met vader en meheer, en lekker fel gevoe lig, met humor, in de lange, bidden de. alleenspraak in de cel. Voor Qanci Geraedts werd het een, toegejuicht succes. Dat werd het ook voor Lex Goudsmit, ontroerend echt als de moegewerkte, hulpeloze vader, die het allemaal niet begrijpt, niet aankan en niet kan verkroppen, als arbeider met een laag loon, een groot en slordig gezin, en een krotwoning. En voor Ëlly van Stekelenburg als de onevenwichtige moeder, die er in haar onmacht maar driftig op losramt, en scheldt en schreeuwt, om even later te vervallen tot een huilerige sentimentaliteit. En ook voor Kees Brusse, die als meheer J. M. Brusse van Pro Juventute het boefje wil begrijpen en bijstaan, wat hij rustig, gemoedelijk en met een lieve humor doet, en die bovendien, als de schrijver Brusse. de verteller is (was) van Boefjes lot en leven. Speelbaar Deze vier spelers zijn goed zo vaak zij daar de kans toe krijgen in lekker speelbare scènetjes, waarin zij de mensen kunnen zijn, waar Marie Jo seph Brusse over schreef, in zijn N.R.C.-rubriek Onder de Menschen. Dat deed hij in het begin van deze eeuw. Er is inmiddels zoveel veran derd. dat ook het stuk veranderd moest worden. Wat toen nog kon kan nu niet meer. Het verhaal werd dus opnieuw bewerkt. Verdeeld, maar ook verbrokkeld in ruim twintig tafe reeltjes. Een vertelling leidt haast vanzelf naar zo'n vorm van episch theater. Maar daar moet dan toch een lijn. een eenheid, en niets overbodigs in zitten. De scène waarin Kees Brusse met een guitig dienstmeisje, Celia Nufaar, een onbenullige lezing met lantarenplaatjes over de oorlog (van toen) voorbereidt heeft, hoe leuk ook gedaan, niets met Boefje te maken. Dat is iets voor een vermaakscabaret- je. Boefjes gestoei met een draaimo- lenpaard, alleen om het liedje Vrijdag Geboren te zingen, lijkt op een onbe holpen stukje revue. De rechtszitting, die wrang en treffend had kunnen worden, is een lollig bedoeld absurd droompje geworden, waarin Nel Kop pen wel een mooi dwaze Flodderma dam weggeeft, en de rechters idioten zijn. maar waarmee meteen alle aan dacht voor Boefje is afgeleid Te slap Voor satire is het te slap. En schrij ver Brusses eerlijke, verontwaardigde, kritische naturalisme is ermee om zeep geholpen. Wat hem sociaal be woog, en hem nu nog zou bewegen, had in deze bewerking, met liedjes en commentaren tussen de speelscènetjes door, scherp en aktueel gezegd kun nen worden. Maar de bewerkers had den niets te zeggen. Of ze konden het niet. De maatschappelijke omstandigheden die boefjes voortbrengen, en dan straf fen, en dan temmen, werden wel genoemd, in Brusses tekst, maar de den dramatisch niet mee. Sentimen teel kunnen wij het niet meer maken, laten wij het dan maar leuk houden, is de gedachte ongeveer geweest. En dat maakt deze voorstelling eigenlijk waardeloos, behalve voor een avondje uit. De bewerkers waren Eli Asser, die het schreef. Kees Brusse. Candi Geraedts, Wim Vesseur die de bewe gelijke dekorstukjes ontwierp en het later met de gang van zaken niet meer eens was, en Huib Broos, die wat er tot stand kwam aardig regis seerde, al werden gevangenis en rechtszitting niet wat ze hadden kun nen zijn. Ruud Bos componeerde een mooi, weemoedig muzikaal leidmotief- je en wat meezingliedjes, waarvan Een Nuttig Lid op de première nog niet werd gezongen, door Lex Goud smit, want de finale zat nog niet. Er werd om Boefje meer gelachen dan je zou verwachten, en geen traan gela ten. voor zover ik weet. maar het publiek was toch tevreden. C'anci Geraedts, Kees Brusse en Nell Koppen in Dag boefje. Van onze medewerker ROTTERDAM De Stichting Jazz in Nederland, die enige maanden terug na onvermijdelijke interne ruzies tot de oprichting van een beroepsvereni ging van improviserende musici kwam, en nu in spanning wacht op steun van CRM, verklaarde in het najaar van 1972 de papieren oorlog aan het jaarlijkse Newport-festival in de Rotterdamse Doelen. Daar kwamen merendeels gevestigde jazz-stijlen aan de orde en stonden pop en popjazz- groepen in bijprogramma's, terwijl met name de Nederalndse jazz-avant- sarde zich voelde buitengesloten. Het fors in de tang genomen programma beleid leidde zowaar tot een positief gesprek tussen Doelen-directie en de Stichting, met als resultaat een alter natief jazz '72-festival, dat onderdak verleende aan liefst veertien moderne ensembles uit binnen- en buitenland. Na de geslaagde kruistocht van de nostalgieke, vitale, jazz-AOW-ers Ken- ton en Goodman naar Amsterdam, werd het tijd voor een krachtig tegen offensief in de hoop bij voldoende publieke belangstelling een contra-tra ditie te kunnen vestigen. Met excuses aan Charlie Mariano, aan Nedly El- stak en Phil Woods bepaalden wij ons tot het rapporteren van de gebeurte nissen in het weekend. Want zo'n marathon al werd zij hier luchtig gestoffeerd door het vertonen van jazz-films, het optreden van dichters (onder meer Jan Wolkers) alsmede door in de wijdse gangen ingerichte bars en, platenstands, knaagt aan het uithoudingsvermogen. Van de drie groepen, welke vrijdag nacht voor de schaars-bezette zaal op traden, kwam alleen Loevendie Con sort tot redelijke prestaties. De hete rogene opvattingen werden hier bij eengehouden door typische staccato achtige thema's, die vervolgens uiteen spatten in soli, geschakeerd naar ie ders mogelijkheden en inzichten. Een gewapende vrede a la Ellington dus, waaimit de fabuleus piano spelende Leo Cuypers en trombonist Van Ma nen de boeiendste bijdragen leverden. De nieuwe groep Banten, met vocalis- te Henny Vonk, bereisde hoorbaar exotische landstreken. Alleen de ver klarende reisfolder ontbrak. Ergo bleef het bij mooie plaatjes, en gin gen er veel pretenties schuil achter reinzuivere geluidenmakerij. Gefrustreerder leek mij Herbie Han cock's Sextet, dat ons na lang tijdro vend belletjes-gerinkel, voortdurend diverse stadia Miles Davis-muziek voorschotelde van diens Spaanse schetsen tot en met de pop-jazz. Dulfer, op de geluidsgolven van Steve Boston en Martin van Duynhoven, liet zich uitdrijven in vrolijke ritmi sche powerjazz. Goudeerlijk wars van een gestaag toenemende belangstelling, pretenties. De desastreuze wanhoop van Burton Greene was het uiterste, tegenover de hypocriete hommage van Nixon aan een jarige Ellington. Het was de gezondheid van vadertje jazz. in twee festival-onderde len samengevat. Mischa Mengelberg en Han Bennink introduceerden het wel kome element humor, waarna het aan de relativerende Willem Breaker en een grote I.C.P. gfoep wel was toever trouwd dit verder op sublieme wijze uit te werken. Zijn toaal-muziek was het hoogtepunt, waaraan zelfs Sijnny Murray nauwelijks meer kon tornen. Traditie verdwijnt in Amsterdam door JAC. KORT AMSTERDAM Het Toonkunstkoor, dat in de afgelopen zestig jaai meer dan honderdvijftig keer de koren en koralen van Bachs Mat- theus-Passie in het Concertgebouw heeft gezongen, heeft dat giste ren voor de laatste maal gedaan. Niet omdat dit koor (dirigent Frans Moonen) niet langer voor zijn taak berekend zou zijn. Het tegendeel heeft het gistermiddag onder leiding van Eugen Jochum door zijn overtuigende zang ten overvloede bewezen. Ook deze dirigent, die sedert 1962 de traditionele Mattheus-passie op palm zondag in Amsterdam placht te lei den, zal dit gedeelte van zijn artistie ke taak in de hoofdstad aan een ander (de Duitse dirigent Ferdinand Leitner) afstaan. Ik verklap echt geen geheim wanneer ik beweer, dat ook dit feit geen enkel De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Gem.giro X 500. verband houdt met een technisch of artistiek tekortschieten van Jochum. Wie hem gistermiddag aan de gang zag, kwam ophieuw onder de indruk van de gloed en de overtuiging, maar ook van het enorme vakmanschap waarmede deze dirigent Bachs mees terwerk opnieuw tot een imponerende belevenis maakte. Waarom de artistieke leiding van het Concertgebouw bij deze stand van zaken toch gemeend heeft zulke in grijpende wijzigingen te moeten aan brengen in een traditie, waarvan zo veel goeds te vermelden valt, is mis schien het best te verklaren door de nieuwere opvattingen, die er heden ten dage zijn met betrekking tot de gehele Bach-interpretatie, en die bij voorbeeld niet te rijmen zijn met een zo omvangrijk koor als Toonkunst, waartegen een verdubbeling van het aantal fluiten en hobo's, zoals Jochum gebruikte (Bach vraagt van iedere soort er slechts vier) zelfs nog niet is opgewassen. En zo is er meer in deze materie, dat een artistieke leiding, die die naam waardig wil blijven, kan nopen tot een nieuwe aanpak, hetgeen volgend jaar dan ook zal geschieden. Mogelijk komt het nog wel eens zover, dat men in die nieuwe visie niet exclusief aandacht heeft voor de Mat- theus-Passie, maar daarin ook de ten onrechte te zeer verwaarloosde 'Jo hannes' betrekt. Zoals gezegd, het Toonkunstkoor heeft tesamen met Toon Vrankens Jeugd koor prachtig gezongen en het Con certgebouworkest in zijn geheel en de vertolkers van de obligaatpartijen in het bijzonder, hebben hun aandeel uitgevoerd overeenkomstig hun faam. Ook de solisten verdienen stuk voor stuk de hoogste lof voor hun aandeel in dit grootse geheel. Elly Ameling en Marga Höffgen, Dieter Ellenbeck en Henk Smit in de aria's, evenzeer als Ernst Haefliger als Evangelist en Eugen Jochum John Shirley-Quirk die de Je<us-p.artij zong; zes prachtige stemmen die ge dragen worden door artiesten die het volste begrip hebben voor Bachs meesterwerk en daarvan voortdurend blijk gaven. Een traditie verdwijnt, maar Bachs muziek blijft bestaan. Zij blijft ons steeds voor nieuwe opgaven en pro blemen plaatsen, hetgeen eens temeer haar kracht bewijst. Congres zonder protest telegrammen NOORDWIJKERHOUT (KNP) De Limburgse werkgroep 'Op Kerk', die is uitgegroeid tot een landelijke beweging met zo'n vi duizend sympathisanten, wil zich niet negatief afzetten tegen recei gebeurtenissen in de r.k. kerk, maar positief reageren. Vandaar er op de druk bezochte ontmoetingsdag van 'Open Kerk', zaterdag Noordwijkerhout, geen protesttelëgrammen naar kerkelijke autc teiten zijn gestuurd èn dat men vaststelde, teveel van de eigen ke te houden dan dat men er uit zou kunnen stappen. Monteverdi-project besloten met Orfeo Door adr. Hager DEN HAAG Twee Monteverdi-we- ken bij het Koninklijk Conservatori um in Den Haag vonden hun climax in de uitvoering van de opera Orfeo, een werk uit 1607. Helaas had men slechts de toneelzaal van het Congres gebouw ter beschikking; de grote toe loop was oorzaak van welhaast chaoti sche toestanden. Geen chaos echter op het toneel: diri gent Nikolaus Harnoncourt was erin geslaagd in tien dagen een opvoering te creëren die' weliswaar niet vol maakt kon zijn. doch die veel bewon dering afdwong. De coupure van het hele eerste bedrijf was in deze om- standiighêden aanvaardbaar. De. opvoering was in de eerste plaats het bewijs, hoe men zich, mede dank zij Harnoncourt.! in twee. weken de Monteverdi-slijl heeft weten eigen te maken. Dat wil zeggen, dat bij deze aankomende musici interesse is ge wekt voor muziek geschreven vóór 1800 in een uitvoering zo authentiek mogelijk. Evenals, bij zijn Bach-vertol- kingen liet Harrtoncourt de cursisten en studenten spelen op instrumenten met authentieke klank. De aan Orfeo voorafgaande madrigalen gaven ook in vocaal opzicht een zuiver beeld van de benaderingswijze van deze nog al tijd ten onrechte verwaarloosde mu ziek. In de opera-vertolking leverde Henk de Vries in de titelrol" een opvallende prestatie. Zijn vocale mogelijkheden en zijn bewogen spel gaven aan het geheel allure en glans, Vermeldens waardig is eveneens het professionele aandeel van Hebe Dijkstra. Dat men op het volbezette podium ook nog een ballet wist te plaatsen is een van de vei'diensten van deze opvoering, die duidelijk de sporen droeg van een korte, maar intense voorbereiding. Di recteur Jan van Vlijmen en alle me dewerkers aan deze weken kunnen terugzien op een project, dat in het conservatorium- en muziekleven uniek genoemd mag worden. Hoimar von Ditfurth: 'Kinderen van bet heelal'. De roman van ons be slaan. Oorspronkelijke titel: 'Kinder des Wellalls'. Vertaling Cces W. A. J. A. Walraven. M. Meulenhoff, Baarn. 22.50. 246 bladzijden. Dit goed geïllustreerde werk geeft een nieuwe kijk op de plaats en de relaties van de aarde in het heelal Het is niet maar een compilatie van een aantal populair-wetenschappelijke geschriften, zoals er zoveel verschij nen. Nee, aan de hand van de nieuw ste wetenschappelijke verworvenhe den, maakt de auteur ons duidelijk, dat de aarde niet 'alleen' is in hel heelal. De aarde is veel meer dan een om de zon heen wervelende bol, maar Zij maakt deel uit van. een gezin, het gezin van de zon, dat op zijn beult weer deel is van het melkwegstelsel - De aarde verkrijgt niet alleen licht en warmte van de zon. maar zij wordt ook beschermd tegen de stormloop van kosmische krachten. In zeker op zicht cirkelt de aarde binnen de zon. indien men de zon wil zien als het materie-centrum van een bol van krachten, waarbinnen zelfs Pluto, de buitenste planeet zich beweegt. Het is daar. aan de uiterste rand van het zonnestelsel, dat de geweldige wervelstormen van stralingen (deel tjes) heersen, die het zonnestelsel te gen vernietiging beschermen. De auteur houdt zich ook bezig met verschillende theorieën over het ont staan van het zonnestelsel, over de geheimzinnige gedraging van de aard rotatie. over de maan en over het mysterie van het aardmagnetisme, zonder welke wellicht geen leven op aarde zou mogelijk zijn. Verder bevat het boek tal van interessante bijzon derheden over het ontstaan en ver gaan van bepaalde diersoorten, zon der, en dat doet weldadig aan. zich tp buiten te gaan aan het verabsoluteren van hypothesen. De auteur is terug houdend als het gaat om absolute uitspraken. Zijn boek is een loflied op de schepping, die een letterlijk onaf zienbaar gebied van wonderen is Het is een van de weinige populair- wetenschappelijke boeken, die werke lijk een nieuwe visie en nieuwe per spectieven openen voor de belangstel lende leek. J. v. D 'ppen Kerk' is geboren uit de geloofs- nood van vele rooms-katholieke Nederlanders, die menen dat de ge loofwaardigheid van de r.k. kerk door de autoritaire maatregelen van Rome, zoals de benoeming van mgr. Gijsen tot bisschop van Roermond, erntsig is aangetast. De groep wil geen nieuwe kerk en geen nieuw kader tegenover de bestaande kaders zijn, maar een 'open huis voor allen die de spanning van het kerkgebeuren samen willen doorstaan'. Hierover gesproken: 'on derschat u zelf niet en overschat de bisschoppen niet', zei drs. W. Meijs, de deken van Hoensbroek en een dei- initiatiefnemers van 'Open Kerk'. Al werden geen moties aangenomen of telegrammen verstuurd, er zijn wel suggesties gedaan. Zo werd gepleit voor een 'collectestaking' met als alternatief het bijeenbrengen van gelden voor onderdrukte priesters, al dan niet gehuwd. Prof. dr. J. A. G. Tans uit Groningen meende dat veel kon worden gedaan voor de 'mensen die de dupe van de romeinse dicta tuur. zijn geworden'. Geen twistgesprek Veel aandacht kreeg de inleiding van prof. dr. F. J. A. de Grijs uit Utrecht, die de Open Kerk-beweging waar schuwde, dat zij beslist moest wei geren mee te doen met 'het twistge sprek tussen de mensen met de vele woorden'. De door het tweede vati- kaanse concilie ingeluide dialoog is in Nederland namelijk een twistgesprek geworden tussen twee partijen, die van elkaar willen aantonen, dat de ander helemaal ongelijk heeft. Daar over zijn heel veel mensen teleurge steld, omdat de ene groep de dienst aan God voor zich opeist, de andere de dienst agin de medemens an nexeert. En dan aldus prof. De Grijsgaat het alleen nog maar- om structuur, macht en morele regels. Hij waarschuwde, dat geen enkele kerkvernieuwing zin heeft wanneer zij niet steunt op de gewone mensen in de kerk. Prof. De Grijs verklaarde: 'De open heid, die we zoeken is de openheid van de plaatselijke gemeenschap naar God. En daar is geen plaats voor polarisatie. Daar is wel plaats voor de diakonia, de zorg voor de armsten, en voor de liturgie om alles op God te betrekken en elkaar te bevestigen'. Gehuwde priester In de eerstvolgende bisschoppenverga dering zal het Nederlandse episcopaat het feit bespreken, dat in de oecume nische studentengemeente te Leiden reeds geruime tijd een gehuwde pries ter voorgaat in oecumenische dien sten. Dit werd in Noordwijkerhout meegedeeld door de hervormde dr. K. Bouhuys, een der Leidse studentenpas tores. In verband hiermee hebben drie Leidse studentenpastores namens de pastores van de Leidse studenten- ecclesia een brief gestuurd aan kar dinaal Alfrink. In de brief staat o.m. dit: "Als u zoudt beamen, dat een 'diaspo- ra'-groep als de onze mede het gevolg is van uw beleid en als u zoudt inzien dat een groep als de onze voor deelne mers een laatste vorm van geloof aan de kerk is en dat de geestelijke nood en de verontrusting, waarover uzelf in het verleden vaak hebt gesproken als het ging over hen die de ontwik kelingen van de kerk in Nederland geestelijk niet konden meemaken, in -andere vorm maar evenzeer aanwezig is bij mensen die hun toevlucht heb ben gezocht bij onze groep, dan ver zoeken wij u met grote indringend heid een gebaar te maken waaruit blijkt, dat u uw gelovige verantwoor delijkheid voor deze groeperingen niet opzegt. Verder zouden wij het betreuren als u deze ingrijpende vraagstelling in uw reactie zoudt re duceren tot een formeel en voor ons nietszeggend verbod aangaande voorgaan van de gehuwde priesterl De Leidse studentenpastores kre( de belofte van de vergadering, deze hen niet in de steek laten, wanneer hun iets zou gebeui Van de zijde der katholieke theol|| sche hogeschool in Amsterdam de vergadering meegedeeld, dat i hogeschool het initiatief had genoij tot een onderzoek naar de oorzal van de stagnering in de kerkvernl wing in ons land. Van congresseref kerkhistorici kwam een telegram f de wens 'goede geschiedenis' te i ken. Een congregatie bood de O Kerk-beweging vijfduizend gulden cl om haar werk te kunnen voortzettq,j< DE PIJN EN DE LOF Psalm 145 is een uitbundig loflied, houdt niet op. Er komt bijna geen aan dit alfabethisch lied, het is vi tot z Gods grootheid en machtige a den. Augustinus begon met een woP uit deze psalm zijn Belijdenissen, f8' Heer is groot en zeer te prijzen, grootheid is ondoorgrondelijk.' 'Eifrl mens,' zo gaat Augustinus verder. 'O u prijzen ja. de mens. ofschoortOC zijn sterfelijkheid in zich omdraagthl het getuigenis van zijn zonden .'ion een moskee in Damaskus, eens toi christelijke kerk. staat nog altijd 6n Griekse letters: 'Uw koningschap |ig eeuwig koningschap'. De mensen bti anders geworden. Soms lijkt het feri krampachtigs, wanneer ze God prijzen. In een huis met Jezus-jong^- ging een jongeman mij voor naark kamer, deed de deur open en Prijs de Heer, is Frits hier? Ik zeggen datj, 't mij van 't goede te o was: Maar -dat neemt piet weg dal* mensen minder' klein' óvèr'onsï denken dan in d& oudheid. Wij »tej| óns door allerlei omstandigheden 1 verleiden om ons zelf wat op te i len. Het is ons nauwelijks een pijrl sterfelijkheid in ons om te dragen. J de pijn niet kent kent de lofprijj evenmin. Je moet weten wat de i chie van het leven kan zijn, kunnen juichen over Gods koifi schap. In deze psalm gaat het om| allesomvattende regering en heeaf heid van God. Het woordje alle of a komt er veelvuldig in voor. De richt alle gebogene op. Aller wachten op U. Zo ziet deze manfl De God die zijn pijn overwon is koT en daar is geen beperking aan. heeft Hij niet zijn dood overwonl Wat wil hij meer? 'En al wat leeff Zijn heilige naam prijzen voor i en immer.' GEREFORMEERDE KERKEN Pe Beroepen: te Amstelveen-BuiteF' dert, R. J. Beukema te Groninz Zuid. Je Bedankt: voor Apeldoorn, B. Fiddj} Appingedam. fz VRIJE EVANG. GEMEENTEN Ii! Beroepbaar: A. D. de Bliek, legerrf- Adm. Banckcrtstraat 25, Gcldrop. |8e Door Jac. Kort AMSTERDAM Het besluit van de VARA-matinees op de vrije zaterdag in dit seizoen heeft op waarlijk ele gante wijze plaatsgevonden met een schitterende uitvoering van twee Franse meesterwereken. Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor (ingestudeerd door Meindert Boekei) onder leiding van Jean Fournet voerden voor de pauze L'an Mil van Gabriël Pierné uit. In dit symfonisch gedicht met koor in drie delen, dat stamt uit 1887. maar hier sinds mensenheugenis niet meer is len gehore gebracht, tekent Pierné de angst voor het vergaan van de wereld, die dc mensheid bij de nadering van het jaar 1000 heeft be vangen, een angst, waarbij geen 'Club van Rome' een rol heeft gespeeld, maar die niettemin grote benauwd heid bij tallozen heeft teweegge bracht. Pierné tekent in deel I het biddende volk. dat zijn toevlucht zocht in de kerken, in II het feest van de zotten die de ezel in hun stoet meevoerden, om op deze wijze hun angst de baas te worden en'in III de opluchting en dankbaarheid bij liet aanbreken (le gen veler verwachting) van de eerste dag van het jaar 1001. Pierné. leerling van Franck en Masse net, heeft hiervoor een schitterende partituur geschreven, naar de beste tradities der Franse school vanaf Ber lioz. verrijkt met de impressionisti sche orkesttinten waarmede zijn grote tijdgenoten, Debussy en Ravel, hun roem hebben verworven, een roem, die hem onverdiend in de schaduw heeft gesteld, maar uit dit werk blijkt. De perfecte uitvoering door koor en orkest heeft er in hoge mate toe bijgedragen, dat L'an Mil een diepe indruk maakte op het publiek, even als trouwens Daphnis el Cloc van Ravel na de pauze. Jean Fournet, ongeëvenaard in het Franse repertoi re, heeft op dit concert zijn hoogste troeven uitgespeeld De tijd is voorbij dat kranten en geïllustreerde weekbladen een rubriek hadden, die 'Van eigen erf', of een beetje royaler 'Op en om ons erf' heetten en waarin je vooral jubileren de dominees tegenkwam: mensen die steevast 'talrijke' funkties bekleedden en dan maar niet in 't wilde weg, nee, ze namen ook overal 'een zeer vooraanstaande plaats' In. Geweldig! Wij springen tegenwoordig veel zuini ger met gedenkdagen om en dominees zijn ook maar gewone mensen. Toch heb je af en toe de verleiding er zo'n eerwaarde met een rond aantal jaren achter de rug uit te pikken, en vandaag bezwijk ik voor die verlei ding. Gistermorgen wat aan de radio draai end, kwam ik bij radio-Bloemendaal terecht, waar juist een Kerkdienst werd aangekondigd: ds P. N. Kruys wijk, emeritus van de gereformeerde kerk van Bloemendaal, zou voorgaan omdat het precies een halve eeuw geleden was dat hij in het ambt werd bevestigd. Half verontschuldigend begon ds. Kruyswijk: 't Is inderdaad vandaag vijftig jaar terug, dat ik in het piep kleine kerkje van Voorschoten.Hij zei een paar dankbare woorden, ver telde dat-ie op grond van een tekst in Numeri als emeritus niet hoefde, maar wel mocht preken en begon daarna zijn gewone preek. Nou, gewóón.De preken van ds. Kruyswijk lijken nergens naar, zei na afloop ds. D. J. Roos in een speechje met een gelukwens. Hij bedoelde dat niemand zo preekt als ds. Kruyst>er —en dat is waar. br< Ik heb ds. Kruyswijk niet zo ILc horen preken, maar genoeg omjsd met ds. Roos eens te zijn. Ds. Kjtej wijk praatte eigenlijk net alsoflJi (nog) voor de klas stond, je kred c neiging je armen keurig over ejpt te doen.maar dat docerend tojne was toch niet het eigenlijke. HL veel meer dat ds. Kruyswijk kani zijn eigen blijde verrassing ovei&El er in een tekst stond, of beler:jut, hij er in ontdekt had. op de genU te, op z'n gehoor, over te brei>n Dat gebeurde in één preek meerC,; eens. en het was nooit traditioneel modieus, het had iets volstrekt eify Ik zet dit allemaal in de verl tijd. maar het geldt vandaag Lu getuige de radiopreek van gistereT De funkties en vooraanstaande sen van ds. Kruyswijk laat ik schieten. Ik wil nog wel kwijt drf"" een synode mild kon regeren, broeder nijdig afkappen was er bij. ds. Kruyswijk had andere m| den. en ik herinner me nog goed» hij eens een even uitvoerig als bl, rijk spreker afhamerde: 'Mag even onderbreken, ik wil u even plimenteren met die alleraara vergelijking die u daar trekt..1 betrokken broeder was zijn a pl kwijt en was snel vanachter de ki der verdwenen e 1 Enfin, dit alles om ds. KruyswijWo»" zijn gouden ambtsjubileum te fel J A. J*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2