Zambia heeft geld over voor de bijbel VVV I Twee stromingen op theologencongres actie en mystiek In Zwitserland onveilig sein voor intercommunie Father Adrian Smith: Trouw Kwartet VNO kan maar zeer ten dele meegaan met prof. Steenkamp Zendingsmeeting voor jongeren Praagse theoloog Mandl overleden uw probleem Minister op uitschuifbare bumper ook het onze Beroepings- werk Boekenetalagi - TROUW KWARTET WOENSDAG 22 M A ART 1972 KERK HIAMiM AMI door Ton van der Hammen OEGSTGEEST Er is een groeiende belangstelling voor de bijbel in Zambia, vooral onder de jongeren. Verleden jaar werden in hef land (het vroegere Noord-Rhodesië, twintig maal zo groot als Ne derland; inwonertal vier tot vijf miljoen) maar liefst 452.000 bijbels en bijbelgedeelten in de eigen taal verkocht. Dat wil zeggen: men heeft er geld voor over om in het bezit van het boek te komen. En men wil het ook (leren) lezen. Father Adrian B. Smith, a] jaren als priester in het land werkzaam (twin tig procent van de bevolking is rooms-katholiek en twintig protes tant) en dezer dagen in Nederland spreker op een congres van het Ne- derlandsch Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbelstichting, licht dat leren-lezen nader toe. Baptisten be gonnen een aantal jaren geleden een schriftelijke bijbelcursus. Daar heb ben tot heden meer dan 3500 Zantbia- nen op ingeschreven. De belangstel ling ervoor wordt geïllustreerd door het feit dat één advertentie wel 600 aanmefldingen kan opleveren. Bijna 60 procent van de deelnemers beëindigt deze cursus en 75 procent van de cursisten zijn middelbare scholieren, jongeren tussen de 15 en 21 jaar. Cijfers om in Nederland jaloers on te zijn. Er is een hartelijke en intensieve samenwerking tussen protestanten en rooms-katholieken om de bijbel in de landstalen toegankelijk voor de men sen te maken en daarbij de nodige begeleiding te geven. De tijd, dat men elkaar verketterde, dat de ene missio naris in Zambia Marcus zat te verta len, terwijl vlakbij op een presbyteri aanse zendingspost een ander hetzelf de deed, is gelukkig lang voorbij. Oecumene bloeit De oecumene bloeit, wat blijkt uit de interkerkelijke activiteiten, waaraan 22 van de 26 gevestigde christelijke kerken deelnemen. Men heeft een trainings- en ontmoetingscentrum in Mindolo, de voorlichting wordt samen gedaan via 'Multimedia Zambia', een organisatie die de pers, radio en tv verzorgt en ook een eigen maandtijd- schrift uitgeeft in een oplaag van 50.000 exemplaren. Er is diakonale en medische samenwerking en niet te vergeten de coöperatie via het bijbel genootschap van Zambia, dat gezamen lijke r.-k.-protestantse vertalingen pu bliceert. Dit genootschap publiceerde tot nu toe vertalingen in 36 van de in totaal 72 Zamlbiaanse talen, waar mee het overgrote deel van het volk kan worden bereikt. De procedure bij die vertalingen is dat ze tot stand komen door plaatse- De redactie behoudt rich het recht voor om ter opname tn dcr.e rubriek ontvangen me nlngsultlngen verkort weer tc geven, publtkatic wordt met de naam van inzender ondertekend. Brieven kuuncu den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken secretaris van de hoofdredactie van Trouw Kwartet, Postbus «59. Amsterdam. Schaamteloos Het is jammer, dat uw radio- en tv- commanlator vorige week dinsdag zo geboeid werd door het eerste net dat hij het programma van de VARA op het tweede net heeft gemist. Had hij het wel gezien, dan zou hij zeker niet nagelaten hebben, daartegen te protes teren, daar twijfel ik niet aan. Het ging over 'seksuele voorlichting' op school, waarbij de onderwijzeres aan De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Dogelijk» beMuun B. Bol, Den Haag; dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. G. C. van Dom, Nootdorp; W. A. Fibbe, Rotter dam; J. Lonser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smal- lenbroek. Wassenaar. Overige leden van het algemeen bestuur: K. Abma. Amsterdam; H. A. de 8oer, IJmuiden; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Don- ner. Den Hoog; J. van Eibergen, Schoarsbergen; mr. K. van Houten, Wogeningen; ds. O. T. Hylkemo, Bilthoven; Jac. Huijsen, Dellt; mevrouw M. C. E. Klooster- mon-Fortgens, Voorschoten; me vrouw J. G. Krooyeveld-Wouters, Heerhugowoard; prof. dr. G. N. Lammens, Noorden.- ds. F. H. landsman. Den Hoog; H. de Mooij, Rijnsburg; prof. dr. G. C. van Niftrik, Amsterdam; H. Otte- vanger. Buitenpost; mr. dr. J. Ozingo, lunteren; dr. A. Veermon, Rijswijk (Z-H); H. H. Wemmers. Den Hoog; drs. R. Zijlstra, Ooster- lond (Zld). Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie.- J.de Berg (waarnemend) Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z, Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768). Oem.giro X 500. Jongerendag Volgens Centraal Weekblad der Gere formeerde Kerken wordt een jonge rendag gehouden te Emmen waar spreken zullen prof. dr. J. Verkuyl en mr. dr. B. de Gaay Fortman. Als nu zulke leiders moeten spreken om 'on ze' jongemensen op te wekken om te wandelen in de wegen van Gods Woord, dan vraag je je toch wel af, of het comité geen positiever mensen kan aanzoeken. Bij de laatst gehouden Kamerverkiezingen gaven genoemde heren er de voorkeur aan hun stem uit te brengen op een 'linkse' partij en ze maakten daarvoor nog propa ganda ook. Zulke Voorlichters' heeft 'onze' jeugd niet nodig. Bruinisse i. M. de Waal de kinderen vragen stelde, die m.i. alle perken te buiten gingen, terwijl dc opmerkingen, die de kinderen maakten met gebruik van schutting woorden menig ouder zullen hebben doen blozen. Ik vraag mij in gemoede af: zijn we al zo diep gezonken dat zelfs dit ongehinderd kan gebeuren? Ik heb tot nu toe nergens een protest hiertegen gelezen of gehoord. Stopt men zijn oren liever dicht en houdt men de handen voor de ogen? Het eind zal zijn een poel van vuiligheid en zedeloosheid, waar ons volk aan ten onder gaat, tenzij aan dergelijke smerige praktijken voor goed een eind wordt gemaakt. Ik kan niet be grijpen dat mensen met verantwoor delijkheidsgevoel voor de jeugd het die richting uit kunnen sturen, zoals nu te zien en te horen was. Vlaardingen P. B. Huizer Werkloosheid Do vakbonden proberen de indruk te wekken dat de schuld van de werke loosheid alleen bij de regering ligt. Over het probleem werkwillig of niet werkwillig praat men liefst niet. Waarom moeten vele werkgevers steeds maar weer buitenlandse werk nemers aannemen' Doodgewoon om dat in vele delen van ons land er geen werkwilligen zijn of bedoelen de vakbonden soms dat het verschil in loon tussen werkwilligen of niet werk willigen te klein is? Laat de vakbon den eens eerlijk dit ter sprake bren gen. nu de regering indien men wil werken het loon aanvult tot wat men vroeger verdiende. Mertens en zijn vrienden zouden maar eens een week je moeten gaan werken als ambtenaar bij een arbeidsbureau. Zouden zij dan de moed hebben de vinger op de rotte plek te leggen? Om misverstand te voorkomen, natuurlijk zijn er wel werklozen, die graag willen werken, en ik ben blij dat zulke mensen dan door onze goede sociale wetgeving niets te kort komen. Maar ik heb geen goed woord voor hen die lever van de 'steun' leven dan te werken. Maalsland A. Noordam Father Adrian B. Smith niet altijd goed verstaan lijke vertalers, van de oorspronkelijke bevolking dus, die door taalgeleerden worden geadviseerd. Een bijna omge keerde situatie vergeleken met vroe ger. toen zendingsarbeiders, die zich de taal zo goed mogelijk eigen hadden gemaakt als vertalers optraden, daar- bij geadviseerd door mensen van de autochtone bevolking. Welke verklaring heeft father Smith voor het gefascineerd zijn van de Afrikanen in Zambia voor de bijbel? Hij noemt een aantal positieve, maar ook een aantal negatieve factoren, die hierbij in het geding lijken te zijn. Voor velen is de bijbel het eerste boek. dat in hun eigen taal is ver taald. In een land, waar al het moge lijke wordt gedaan om het analfabetis me op te heffen, is natuurlijk enorme vraag naar leesstof. En aangezien de bijbel het enige boek is kan het de weg, voor mensen die pas hebben leren lezen, naar een nieuwe wereld openen. Een ander punt is, dat de oosterse wijze van denken en schrijven, die vooral in het Oude Testament naar voren komt, de Afrikaan onmiddellijk aanspreekt. Een bijbelcitaat zal hem eerder plegen te overtuigen, dan eed waterdichte logische redenering. Her haaldelijk wordt de bijbel dan ook terecht of ten onrechte geciteerd door Zambiaanse politici. Daar komt nog bij, dat men hier in een wereld leeft, waar men grote eerbied heeft voor alles wat 'voorvaderlijk' is. Het derde (positieve) punt is de ont hulling, dat je in de bijbel de christe lijke boodschap kunt lezen in een context die bij de eigen denkwereld onmiddellijk aansluit, terwijl die boodschap oorspronkelijk in Europese kleding kwam. Het gaat dus om de ontdekking, dat christendom van oor sprong nimmer aan de westerse we reld en het westerse denken was voor behouden. DEN HAAG Het Verbond van Nederlandse Ondernemingen heeft ge reageerd op de verklaring die profes sor Steenkamp maandag voor de Adel- bertvereniging heeft afgelegd, en waarin hij onder meer pleitte voor een matiging tot het uiterste van lonen en prijzen. Het VNO zegt het eens te zijn met prof. Steenkamp voor wat de lonen betreft. Het VNO is wat de loonont wikkeling in 1972 betreft niet opti mistisch. Over de prijzen zegt het verbond dat die dan ook wel moeilijk in de hand te houden zullen zijn. Het VNO zegt het niet eens te zijn met het uitgangspunt van de Eindho- vense hoogleraar, dat neerkomt op het veilig stellen van de collectieve voorzieningen. Inflatiebestrijding wil zeggen dat middelen en bestedingen in evenwicht moeten worden gebracht en vllgens het VNO kunnen de collec tieve voorzieningen daar niet buiten blijven. Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN De theologische faculteit van de Nijmeegse universi teit heeft met het thema voor het door haar georganiseerde weten schappelijk congres blijkbaar wel in de roos geschoten. Het onder werp: 'Toekomst van de religie: religie van de toekomst?' bracht zó veel belangstellenden op de been dat de congresleiding, welke ge mikt had op een 250 deelnemers, heel wat aanvragers moest teleur stellen. Die grote belangstelling is wel te begrijpen, want het congresthema brengt twee van de meest in het oog lopende tendenzen binnen de theolo gie met elkaar in gesprek. Het KNP geeft de volgende omschrijving (we hoeven dus niet altijd met de woorden horizontalistisch en vertikalistisch te schermen): Aan de ene kant is er een stroming die zich sterk richt op aktie. Zij wil tot een grondige maatschappijhervor ming komen en sluit nauw aan bij het moderne Marxisme. Deze sterk op de maatschappij" en op de toekomst gerichte interpretatie van het evange lie is vooral geïnspireerd door theolo gen als Metz en Moltmann. In Neder land is zij. bijvoorbeeld vertegenwoor digd door de groep rondom het tijd schrift 'Tegenspraak'. Aan de andere kant is er sprake van een stroming die bijna het omgekeer de voorstaat. Zij lijkt zich van de maatschappij en de wereld te willen losmaken en heeft de mystiek, het gebed en de meditatie weer ontdekt. Het is een beweging die vooral onder groepen jongeren is ontstaan. Men kan denken aan 'de opleving van de yoga-beoefening en de hang naar het Zenn-Boedhisme. Wij kunnen ook denken aan de snelle groei van de Jezusmovement. Binnen de kerken heeft deze tweede stroming een groei ende invloed. Daar ziet men bijvoor beeld een groeiende bezinning op het gebed. Deze twee tendenzen binnen de kerk en de theologie (globaal weergegeven: de aktieve en de mystie ke stroming) wil het congres, dat tot en met donderdag duurt, met elkaar confronteren. Welke van deze twee stromingen heeft de toekomst? Hoe zal de religie van de toekomst er uit zien? Zal het een van deze stromingen zijn of hebben zij ook raakvlakken en zal er een synthese groeien? Negatief punt: omdat een aantal zen delingen de bijbel meende te moeten introduceren als het laatste woord, dat letterlijk genomen dient te wor den, een boek, dat in zichzelf macht bezit, is een aantal mensen in Zambia er een nieuwe fetisj in gaan zien, een object van afgodische verering. Father Smith kent zelfs 'n gebied in Zambia, waar een cultuur van het Zwarte Boek is ontstaan. Deze bijbel moet dan ook een zwarte kaft hebben, krijgt een ereplaats in huis, net zoiets als in Nederland vroeger de ereplaats die de statenbijbel kreeg, maar met dien verstande, dat de Zwarte Bijbel op een soort huisaltaar ligt, het boek dat bepaalde privé wensen kan vervul len en je kan vrijwaren van duivelse machten. Tenslotte: onder een aantal Zambia- nen wordt de bijbel aangegrepen als rechtvaardiging van onafhankelijke sektenvorming, waarin ze naar hun gévoelen veel beter hun eigen cultu reel patroon kunnen beleven. Voor beelden: Abraham Church in Oost- Zambia,tot -stand gekomen in 1950, "die polygamie toestaat, en een heel grote seqte m Noojid-'Zambia, waarin de aandacht varii,religie naar politiek werd verlegd-itnldie hele dorpen van tegenstanders heeft vernietigd onder het geschreeuw van 'Jericho, Jericho*. Sektenvorming De betekenis van de sektenvorming mag niet worden onderschat. Er zijn er liefst 58 in Zambia en vijf procent van de door het Zambiaanse bijbelge nootschap verkochte bijbels gaat naar leden van die sekten. Een ontwikke ling, die de vraag beeft doen rijzen: mag een bijbelgenootschap in gevallen als deze de bijbel altijd maar, zonder meer. blijven verkopen? Wat de toekomst betreft, aldus father Smith, kan gezegd worden, dat alle in het Zambiaanse bijbelgenootschap sa menwerkende kerken er zich van be wust zijn hoe nodig het is, dat de Schrift wordt begeleid en ingeleid. Dat zal met nog groter zorg moeten gebeuren. Met andere woorden: het gaat niet om een verspreiding van de bijbel, die statistieken tot hoofddoel heeft. Het gaat om een levende pro clamatie door woord en getuigenis, om het eens ouderwets te zeggen. En tenslotte: het is nodig, om op een christelijke manier enige afstand te nemen van het boek. Zodat wellicht gemakkelijker begrepen wordt dat het geen -boodschap in zichzelf is, maar een drager van de .Boodschap. Van een verslaggever AMERSFOORT De belangstelling voor de onlangs gehouden zendings conferentie voor hervormd-gerefor- meerde jongeren was zó groot dat de organisatoren (dat zijn: de gerefor meerde zendingsbond in de hervorm de kerk, de hervormd-gereformeerde jeugdbond en de hervormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag, welke bonden er samen een commissie voor zendingsoverleg op na houden) nóg een zendingsmee ting voor jongeren moesten uitschrij ven. Deze wordt gehouden op zaterdag 29 april in het jeugdcentrum Silvosa, Prins Bernhardlaan 1, Bilthoven (tij dige aanmelding is gewenst). Ook ditmaal is er een gesprek met een teruggekeerde zendingsarbeider, nl. drs. K. F. de Blois, die als taalge leerde in Kenya veel werk heeft ver zet en over enige tijd voor de bijbel genootschappen opnieuw naar Afrika zal gaan. De heer De Blois zal een causerie houden over: jongeren in Kenya. De Amsterdamse evangelist Thijs Moonen zal het hebben over: jongeren in Nederland PRAAG (KNP) Gistermiddag is de internationaal bekende Tsjechische r.k. theoloog dr. Antonin Mandl (54) begraven. Ofschoon meer dan twintig jaar niet in staat wetenschappelijk werk te doen, is hij een van de invloedrijkste figuren in de Tsjecho- slowaakse kerk geweest, vooral door zijn contacten met de jeugd en met talrijke vernieuwingsbewegingen in de kerk en de maatschappij. Hij ver taalde de Nederlandse nieuwe katechis- mus in het Tsjechisch. De publika- tie ervan werd echter verboden. Dr. Mandl was door de Tsjechoslo- waakse regering voorbestemd om een belangrijke belastende rol tc spelen in een proces tegen aartsbisschop Be- ran van Praag. Tijdens zijn gevangen schap van 1949 tot 1964 werd hij hierop geprepareerd. Dankzij een "interventie van Chroestsjef onder druk van president Kennedy ging dit proces niet door. Kennedy had Rus land namelijk koren beloofd, maar als een van de voorwaarden gesteld, dat Chroestsjef het proces tegen Beran zou tegenhouden. Na zijn vrijlating in 1964 kreeg dr. Mandl een arbeiders baantje bij de Praagse waterleiding, later een ondergeschikte functie aan de academie voor wetenschappen. BERN (KNP) De Zwitserse bisschoppenconferentie heeft het sein op onveilig gezet voor experimenten op het gebied van inter communie of intercelebratie tussen rooms-katholieken en protestan ten. De bisschoppen hebben wèl goedkeu ring gehecht aan de doopovereen- komst, welke de r.k. kerk van Zwit serland gesloten heeft met de protes tantse kerken. In deze overeenkomst wordt de geldigheid der doopbedie- ning wederzijds erkend. Maar inzake het hierop volgende gesprek tussen de kerken in Zwitserland over de eucha ristie willen de bisschoppen slechts met de grootste voorzichtigheid han delen. Zij dringen er bij priesters en leken op aan zich niet in onbezonnen experimenten van intercommunie en intercelebratie te storten. Niemand zo zeggen zij heeft bezittersrechten op de sacramenten, zodat zij naar eigen believen ermee zouden mogen omgaan. Rondom de eucharistie blijven nog vragen open. zoals het ambtelijk priesterschap, het offerkarakter van de eucharistievie ring en de werkelijke tegenwoordig heid. Die moeten eerst tot oplossing worden gebracht voordat gemeen schappelijke eucharistievieringen de eenheid werkelijk kunnen dienen. Al dus verklaren de Zwitserse bisschop pen. De Amerikaanse minister van transport John Volpe zit hier op de speciale bumper van één van de drie veiligheidsauto's, die door drie Amerikaanse in dustrieën zijn ontwikkeld. De wagen, gebouwd door Fairchild, heeft een zware bumper die bij snelhlden boven de 45 km automatisch 30 cm naar voren schuift om een eventuele eerste klap op te vangen. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afzonderlijke brieven worden gestold. Per brief dient een gulden aan post zegels te worden ingesloten. Adres: redactie Trouw-Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Vraag: Welke organisaties zijn aange sloten bij de Stichting oecumenische hulp aan kerken en vluchtelingen? Antwoord: Bij deze stichting, die in Nederland de afdeling hulpverlening van de wereldraad van kerken in Genève vertegenwoordigt zijn aangeslo ten: de bond van vrije evangelische gemeenten, de doopsgezinde broeder schap, de evangelisch lutherse kerk, het genootschap der vrienden (Qua kers), het leger des heils, de Neder landse hervormde kerk, de Nederland se protestantenbond, de oud-katholie ke kerk, de remonstrantse broeder schap en de unie van baptistenge meenten. Vraag: De huur van onze, woning bedroeg in 1968 23 gulden per week, per 1 april vorig jaar 29 gulden en per 1 april a.s. 36 gulden. Npg nooit heeft de eigenaar echter iets aan het onderhoud van het huis gedaan. Som mige ruiten vallen bijna uit de spon ningen. Lekkages heb ik zelf verhol pen en ook heb ik geyser, douche en bad laten aanleggen. Omliggende wo ningen (zelfde bouwer, andere eige naar) zijn wel goed onderhouden. Kan desondanks de huur van mijn huis drastisch worden verhoogd? Antwoord: Hier is kennelijk sprake van ernstige verwaarlozing. Wij advi seren u met de kwitanties van de materialen van bad, douche, geyser enz. naar de huurcommissie in uw woonplaats te gaan. Vraag: Onlangs las ik dat er in Rus land een groot tekort aan bijbels bestaat. Waar kan ik geld storten om in die nood te voorzien? Antwoord: Uw gift is welkom bij het Nederlandse Bijbelgenootschap in Amsterdam (giro 300.482). Als Hage naar kunt u het bedrag ook storten op giro 49.706, afdeling Voorburg van het NBG, Reuvenslaan 75. Vraag: Welke bevoegdheid is vereist om les te kunnen geven in het vak reclame op een leao-school of een detailhandelsschool? Ik bezit een di ploma publiciteitsvormgeving en gra fisch ontwerpen van de academie voor beeldende kunsten in Rotterdam en de aktes l.o. tekenen en. handenarbeid. Antwoord: U kunt met uw aktes en diploma's les geven op de door u genoemde scholen, maar nooit meer dan enkele uren, omdat het om bijvak ken gaat. Wij raden u aan zich in verbinding te stellen met de pedagogi sche academie in Dordrecht om de mogelijkheden van een applicatiecur sus of de opleiding tot onderwijzer na te gaan. Hulp van lezer: Het secretariaat van de protestants-christelijke vereniging van kosters in Nederland wordt be hartigd door de heer C. v. d. Perk, Generaal Swartlaan 5,0 Rijswijk (ZH). telefoon 070-119228. Verzoek van lezer: Kunt u me helpen aan het gedicht 'Hoe Jaap je een blauwtje liep?' Vraag: Hebt u adressen voor me van cursussen handenarbeid (speciaal houtdraaien) liefst te Rotterdam? Antwoord: Dergelijke cursussen geven leraren aan technische scholen in hun vrije tijd. Informeer dus bij techni sche scholen. - Vraag: Ik las dat het Algemeen Bur gerlijk Pensioenfonds over 11,5 mil jard beschikt voor pensioenbetalingen aan honderdduizenden mensen. Ik las ook dat het ABP bijv. te Rijswijk meer dan duizend woningen heeft gebouwd. Wordt hier niet omgespron gen met miljarden, die ten goede moeten komen aan hen die daarvoor jarenlang gespaard hebben? Antwoord: Het fonds betaalt de pensi oenen uit de rente. Als dit geld in de bekende zweetdoek in de grond was verborgen zou het geen geld opbren gen en door de uitbetaling van pensi oenen steeds verminderen. Belegging in onroerend goed is o.i. een vrij waardevaste belegging, die veel geld aan huren opbrengt en waarmee hon derdduizenden geholpen worden. De woningbouw èn de gepensioneerde ambtenaren zijn ermee gebaat. ZACHTHEID UIT ZWEDEN Geheel in strijd met deze rek slogan ten dienste van een zacht papier dat voor zekere, niet nadek te duiden, doeleinden bijzondejK schikt schijnt te zijn, hoewel, daarover verschillen de meningeiflj reikte ons de vorige week een bS dat beter zoiets als hardheid uit I den mag heten. Ene Berndt Gu f son, een man die daarvan veel s< af te weten, heeft Zweden en v pers de hele wereld laten wete i het met de kerk in Zweden dei slecht staat dat binnen afzienbar J het einde van de kerk te verwa f moet zijn. Hij sprak in zijn pi se van 10 tot 15 jaar. Dan zo i volledig gebeurd zijn met deze "L man van de waarheid'. Het bfl dat dit meldde vertelde verd«H Berndt Gustafsson van meninM dat er onmiddellijk iets (zo mtiH veel) gedaan moest worden aa p godsdienstonderwijs op de verscl g de scholen. Het bericht dat ik la p te kort om hieruit conclusies te g ken. Ik kan me niet voorstelle dit het enige advies geweest is. dat de heer Gustafsson in de I richting denkt staat voor mij B vast. Het wordt nu wérkelijk ti de kerken zich systematisch gaa R- zinnen op wat zij willen. En dami iets met jonge mensen zal m »r zijn is duidelijk. Men mag de si in ons land voorlopig nog m i 1 desastreus beoordelen, maar de 1 i. tien jaar is er een storm van b :e nis door de kerk gegaan. Men fc e niet meer op z'n beloop laten, itt aard niet in de betekenis van, d: il de Heer der kerk nodig te t moeten komen. Maar vaak krijg tit indruk dat er enerzijds te dram lei gedaan wordt en anderzijds te niek. Er zijn parochies, wijkge tj< ten. waar de jonge mensen vo|vo verdwenen zijn. Wanneer m ld daar samen niets aan doen, ge Berndt Gustafsson zeker dóér Tenzij. Ie Ji d'-f eli NED. HERV. KERK jj Beroepen: te Leiden (stud, pred v Langenbach te Den Haag-Loosdu i te Krabbendijke: H. v.d. Giesi Capelle aan den IJssel. Bedankt: voor Vaassen: W. A. B|p gen te Zwolle. GEREF. KERKEN Beroepen: tè Alphen aan de Rij i? de Ruiter te Augustinusga-SurhuP1'1 Bedankt: voor Urk: C. Zeemaj^' Lioessens. Nog niet beroepbaar, maar wel 's zondags dc kerken tc dienen: Th. Zoutman, Columbusplein 3 Amsterdam GEREF. KERKEN (VRIJG) Bedankt: voor Den Haag-Loosdt L. Douw te Enschede-ZW. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V. n Beroepen: te Deventer: J. C. S srl fer, kand. te Kampen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Klaaswaal: J. C. W te te Meliskerke. n Bedankt: voor Aalburg, Genemi b: Gorinchem en voor Hoofddor Blok te Beekbergen. GEREF. GEMEENTEN IN NEDns Bedankt: voor Barneveld: A. Wi|et. Veenendaal. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Sliedrecht-Midde straat: C. den Hertog te Harden* gf Bedankt: voor Rozenburg: A. I rt sma te Goes. Frank E. Huggett: 'The moden therlands'. Pall Mali Press, Lo 2.75, 272 blz. 'The modern Netherlands' is een 5; waardig goed gedocumenteerd over Nederland. Het is altijd genoegen, te lezen hoe buitenla over ons denken en hoe ze ons Huggett is een bewonderaar va land, het spreekt uit elke pagii \i0 zelfs dat ik er als Nederlander, hoogte van de gebreken van land en volk, wel eens verlegen was. Toch heeft de auteur wel voor onze gebreken. Hij vindt of curieus land, bepaald niet een je'. Hij wijst erop dat Nederlam sterk geïndustrialiseerd land is ten dele of geheel drie van de ste internationale bedrijven tej reld hun oorsprong vonden. D o], teur stipt ook aan, dat de Nede h se ontwikkeling snel gegaan is maar enkele jaren geleden moch Nederlander onder zijn dertigste niet huwen zonder toestemming zijn ouders en hij mocht niet ee naam van zijn eigen kinderen ki hij was gebonden aan een off lijst. De geschiedenis wordt beknop met veel kennis van zaken behai lp vooral de allerlaatste. Over de de schillende sociale structuren, 5,1 schappelijke, politieke en kerk wordt nauwkeurige informatie i0l strekt. De positie van de kroon belicht en aan de groei van de 1[" stad en de Delta-werken wordt c, eens veel aandacht gegeven. Wat ia; of nauwelijks uit de doeken koiN de Nederlandse bijdrage tot de m ne wetenschap en de stand van f: op kunstgebied. Daarentegen 1 n behandeling van school en uni^ teit breedvoerig. Het is duidelijk, dat de auteur een brede en nauwgezette kenni fi« schikt van ons land. Het loont zei moeite, ons land te bezien dooi ogen, doordat de 'vreemde' ki van onze samenleving erdoor in oog springen. J. 7t Tl !D

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2